3) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi rikoslain muuttamisesta
ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi
Oikeusministeri Anna-Maja Henriksson
Arvoisa puhemies! Tässä aina kestää välillä,
ennen kuin saan oikeat paperit esille.
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Se on ihan ymmärrettävää.
Huomaan, että ministerillä on paljon papereita
mukanaan.
Kyllä, näin. — Tällä esityksellä muutettaisiin
erityisesti ihmiskauppaa ja paritusta koskevia säännöksiä.
Tarpeeseen selvittää ihmiskauppa- ja paritusrikosten
rajanvetoa on kiinnittänyt huomiota varsinkin kansallisena
ihmiskaupparaportoijana toimiva vähemmistövaltuutettu
samoin kuin eduskunta. Ihmiskauppalainsäädännön
kehittämiseen kiinnitettiin huomiota myös edelleen
voimassa olevassa pääministeri Jyrki Kataisen
hallituksen ohjelmassa.
Den här propositionen syftar också till att ändra
bestämmelserna så att lagstiftningen bättre än för
närvarande motsvarar de internationella dokument som är
bindande för Finland, bland annat EU:s direktiv om människohandel
från 2011.
Tällä esityksellä tähdätään
myös siihen, että lainsäädäntö nykyistä paremmin
vastaa Suomea sitovia kansainvälisiä asiakirjoja,
kuten vuonna 2011 säädettyä EU:n ihmiskauppadirektiiviä.
Ihmiskaupparikoksia on toistaiseksi ollut Suomessa melko vähän
rikosprosessissa käsiteltävänä.
Parin viime vuoden aikana tapausten määrät ovat
tosin olleet kasvussa. Kysymys lienee siitä, että ihmiskauppa
tunnistetaan entistä paremmin. Ehdotetut muutokset tukisivat
tämän kehityksen jatkumista.
Ihmiskaupan ja parituksen rajanvetoa selventävistä säännöksistä voi
mainita esimerkkinä sen, että painostamista koskeva
tekotapa siirrettäi-siin paritussäännöksestä ihmiskauppasäännökseen.
Painostamista sisältävät teot katsottaisiin siis
jatkossa ihmiskaupaksi.
Parituksen kohteena olleen henkilön asemaa rikosprosessissa
parannettaisiin. Hänelle voitaisiin esitutkintaa varten
määrätä avustaja riippumatta
siitä, onko hänet katsottu asianomistajaksi. Parituksen
kohteelle voitaisiin määrätä myös tukihenkilö esitutkintaa
ja oikeudenkäyntiä varten. Avustajan ja tukihenkilön
palkkio ja kor-vaus maksetaan valtion varoista.
Oikeushenkilön rikosoikeudellista vastuuta kiskonnantapaisesta
työsyrjinnästä laajennettaisiin siten,
että myös oikeushenkilö eli yritys tai yhteisö voitaisiin
tuomita tästä rikoksesta yhteisösakkoon.
Lisäksi liiketoiminnassa kiskonnantapaiseen työsyrjintään
syyllistynyt voitaisiin määrätä liiketoimintakieltoon.
Puhemies! Tarkoitus on, että lainmuutokset tulisivat
voimaan mahdollisimman pian niiden hyväksymisen ja vahvistamisen
jälkeen.
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Kiitoksia, ministeri Henriksson. — Sitten avaamme keskustelun,
ja edustaja Kivelä aloittaa.
Kimmo Kivelä /ps:
Arvoisa herra puhemies! On hyvä, että lain
kirjainta täsmennetään. Se on kaikkien
oikeusturvan kannalta äärimmäisen tärkeää.
Mutta tärkeää on myös tarkastella
näissä muutoksissa, jotka poikkeuksetta aiheuttavat
lukuisia muutoksia myös muihin lakeihin, teon rangaistusasteikkoa.
Voidaan kysyä, ovatko erityisesti ihmiskauppaan liittyvien
rikosten seuraamukset liian lieviä, kun ne näyttävät
vuosi vuodelta vain lisääntyvän. Vai
onko vikaa tiedottamisessa, koulutuksessa ja kasvatuksessa? En kyllä usko
siihen, että näitä tapauksia kyettäisiin
tutkimaan tarkemmin poliisin nykyisillä resursseilla. Jäävuoren
huiput eli räikeimmät tapaukset taitavat vain
tulla ilmi jonkun muun asian tutkinnan yhteydessä.
Kari Tolvanen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tämä hallituksen
esitys on lähtökohtaisesti ihan hyvä.
Siinä nyt selkiytetään näitä kymmenkunta
vuotta olleita kiistoja, onko kyseessä paritus vai ihmiskauppa.
Ei enää tarvitse miettiä sitä painostuksen
määrää ja väkivallan
määrää, jota aikaisemmin on
ylintä oikeusastetta myöten mietitty ja yleensä tuomittu
parituksina loppupeleissä. Lopputuloshan on ollut se, että vähemmistövaltuutettu
on todella ilmoittanut, että tuomioistuimet, syyttäjä ja
poliisi eivät osaa Suomen lakia. Nyt sitten tämä jahkailu
näköjään onneksi loppuu. Ja
samoin USA:han on raporteissaan moneen kertaa väittänyt,
että Suomi ei tunnista ihmiskauppaa. No, nyt kun näitä parituksia
tuomitaan ihmiskaupparikoksina, niin varmaan kaikki ovat tyytyväisiä.
Uskoisin näin.
Itse olen edellisessä ammatissa ollut kymmenien törkeiden
paritusten tutkinnanjohtajana, myös kolmen neljän
ihmiskaupparikoksen tutkinnan yleisjohtajana, ja se on vain tosiasia,
että aina on ollut tämä vaikeus, onko
kyse parituksesta vai ihmiskaupasta. Mutta minun mielestäni
se keskustelu on vähän toisarvoista, mikä se
rikosnimike on. Pääasia, että viranomaiset
tähän vakavaan rikokseen puuttuvat ja saavat tekijät
vastuuseen ja uhrit avun piiriin. Näin on ollut aikaisemminkin.
Näissä molemmissa, sekä törkeässä parituksessa
että ihmiskaupassa, on varsin ankarat rangaistussanktiot,
joskin ne voisivat totta kai olla kovemmatkin.
On väitetty, että poliisi, syyttäjät
ja tuomioistuinlaitos eivät tunnista ihmiskauppa-asioita. Täytyy
muistaa, että meillä on myös työperäistä ihmiskauppaa.
Minä väitän, että tämä ei
pidä paikkaansa. Poliisilla on tälläkin
hetkellä ryhmä, joka tutkii ihmiskauppa- ja paritusrikoksia
ja laittoman maahantulon järjestämisrikoksia.
Se ei ole jokaisen poliisin hallittavissa oleva asia, mutta siihenkin
erikoistuneita on.
Resursseja tietysti ei ole koskaan tarpeeksi, mutta aivan varmaan,
jos esimerkiksi alaikäistä lasta paritetaan, poliisi
siihen puuttuu. Se on prioriteeteissa ykkönen. Ja samoin
syyttäjät ovat aivan hyvin tämän
tilanteen kartalla. Toki koulutus on aina kaunis asia, mutta minä väittäisin
kyllä, että ei tässä asiassa
nyt mitenkään jättimäistä koulutusta
poliisille, syyttäjille tai tuomioistuimelle tarvita. Kyllä he
nämä asiat osaavat ja pystyvät hoitamaan.
Se on myös loistavaa, että nyt tässä esityksessä parituksen
uhri riippumatta siitä, onko hän todistaja vai
asianomistaja, saa mahdollisuuden avustajaan ja tukihenkilöön.
Näin pitääkin olla. Sitten jätettäköön
myöhempään vaiheeseen selvittely, mikä hänen
rikosprosessuaalinen asemansa sitten loppupeleissä on,
mutta kuitenkin asia tutkitaan hyvin.
Arvoisa puhemies! Tässä puhuttiin tästä elinkaupasta
vielä. Täytyy sanoa, että on ihan hienoa,
että siitä se taloudellinen elementti poistetaan.
Tämä liittyy varmaan taloudellisiin sopimuksiin,
kun tässä kansanedustajakollega pyysi avaamaan,
mitä tämä tahtoo sanoa. En lähde
sitä kovin laajasti avaamaan, koska se on niin raakalaismaista
touhua. Onneksi Suomessa ei minun tietojeni mukaan ja käsittääkseni
viranomaistietojen mukaan ole ollut yhtään elinkauppatapausta.
Mutta maailmalla niitä ikävä kyllä on,
ja ne ovat hyvin häikäilemättömiä tapauksia
ja kohdistuvat monasti lapsiin. Mutta en lähde tässä salissa
näitä sen enempää avaamaan,
että kenellekään ei tule paha olo. On
ihan hyvä kuitenkin, että tämäkin
tähän otettiin.
Kaiken kaikkiaan tämä hallituksen esitys selkeyttää varmaan,
kun se menee läpi, viranomaisten toimintaa. Eli ei tarvitse
jahkailla, onko kyse törkeästä parituksesta
vai ihmiskaupasta, eikä tarvitse yhteistyössä miettiä vähemmistövaltuutetun
kanssa, kumpi nimike tässä nyt sitten on, eikä muutenkaan
jahkailla asioilla, jotka kuitenkin ovat toissijaisia. Pääasia,
että saadaan rikoksentekijät vastuuseen ja uhrit
avun piiriin. — Kiitos.
Kristiina Salonen /sd:
Arvoisa puhemies! Edustaja Tolvanen omassa puheenvuorossaan hyvin
kuvasikin tätä rajanvedon vaikeutta parituksen
ja ihmiskaupan välillä, jota aikaisemmin on ollut,
ja oman käsitykseni mukaan tässä esityksessä onkin
kyse osittain teknisistä muutoksista, joita Suomen lainsäädäntöön
tarvitaan, jotta se vastaa nyt sitten myös näitä kansainvälisiä velvoitteita.
Itse nostaisin esille edustaja Tolvasen tavoin yhden selkeän
parannuksen, joka esityksessä on, nimittäin tämän
parituksen kohteena olleen rikosprosessin parannuksen. Pidän
erittäin tärkeänä sitä,
että hänelle voidaan nimenomaisesti määrätä myös
tukihenkilö tätä rikosprosessia varten.
Kyseessä kuitenkin on usein pahasti traumatisoitunut henkilö,
ja silloin myöskin itse oikeusprosessi voi olla hänelle
erittäin raskas, jolloin kaikki tuki ja apu on tarpeen,
jotta sitten tämän rikosprosessin aikana ei henkilö enää traumatisoituisi
lisää.
Maria Tolppanen /ps:
Arvoisa puhemies! Tässä lakiesityksessä puututaan
ihan olennaisiin asioihin, mutta yksi asia tässä jää epäselväksi: mitä on
paritus?
Kuten tässä salissa olijat tietävät,
olen entiseltä ammatiltani toimittaja ja myöskin
dokumenttitoimittaja, ja olen nimenomaisesti tähän
asiaan jossakin vaiheessa hyvin syvällisestikin perehtynyt,
ja siellä tuli esille näitä asioita,
joihin pitäisi saada tässä maassa selvyys.
Mitä on paritus? Onko paritus sitä, kun mennään
hieromalaitokseen ja siellä hierotaan, on niin sanottua
sylihierontaa tai jotain muuta vastaavaa? Ei, se ei ole paritusta,
jos siellä sen tekee omistaja, eikä se ole paritusta,
jos siellä sen tekee työntekijä. Mutta jos
niissä samoissa tiloissa tapahtuu seksuaalinen teko, se
ei ole paritusta, jos se tapahtuu omistajan toimesta, mutta jos
se tapahtuu työntekijän toimesta, se on paritusta.
Se on paritusta myös siinä tapauksessa, että tämä työntekijä tulee
sinne täysin vapaaehtoisesti ja mainostaa itseään niin
sanotun Sihteeriopiston sivuilla. Sihteeriopisto on kansainvälinen
ilotyttösivusto, ja siihen aikaan, kun tein näitä dokumentteja,
poliisiylijohtajan mukaan siihen ei voitu Suomesta käsin
puuttua, koska serveri on ulkomailla.
Sitten tulee vielä lisää ongelmia.
Onko paritusta se, että Sihteeriopiston sihteeri tulee
töihin yksityiseen asuntoon, joka on vuokrattu sitä varten,
että sitä vuokrataan Sihteeriopiston sihteereille?
Jos näin on, silloin vuokranantaja on parittaja eikä vuokranantaja.
Jos tämä Sihteeriopiston tyttö tulee
tosiaan sinne hieromalaitokseen, se on paritusta, mikäli
tapahtuu varsinainen seksuaalinen teko. Mutta jos Sihteeriopiston
sihteeri menee tekemään töitään
yleiseen hotelliin, se ei ole paritusta. Hotellia ei voi syyttää parittamisesta, koska
hotellia ei ole rakennettu parittamista varten.
Eli tämä lähtökohta on aika
problemaattinen siihen, että mikä nyt sitten on
paritusta ja mikä ei ole paritusta. Kuinka pitkälle
tässä voidaan mennä esimerkiksi thaihieromalaitosten
suhteen? Kuinka pitkälle siellä voidaan nähdä paritus
tapahtuneeksi? Silloin jos me puhumme ihmiskaupasta ja jos me puhumme
lasten parittamisesta tai vajaavaltaisten parittamisesta, olemme
todella vakavassa asiassa kiinni ja oikeassa asiassa kiinni. Mutta
toivoisin, että nämä asiat, joita äsken mainitsin,
olisivat sellaisia, joita me uskaltaisimme ottaa ylös ja
puhua niistä ihan niiden oikeilla nimillä.
Ymmärrän varsin hyvin poliisin vaikeuden tässä asiassa,
koska tämä asia ei ole niin yksiselitteinen. Tässä asiassa
ei ole pelkästään kysymys siitä,
että on sutenööri ja on tyttö tai
poika tai lapsi, vaan tässä on huomattavasti enemmän
asioita. Onko tämä sitten sellainen asia, jossa
meidän pitäisi tehdä yhteistyötä kansainvälisellä tasolla?
Minun mielestäni olisi, koska kaikenlainen tämänkaltainen
kaupankäynti joka tapauksessa on aina naisen arvon alentamista
ja se on aina naisen halventamista, ja sen ei pitäisi olla
tämänpäiväisessä yhteiskunnassa
mahdollista.
Eri asia on sitten, jos me nostamme tämän
keskustelun sille tasolle, että pitäisikö meillä olla varsinaisia
sallittuja paikkoja, niin kuin joissakin muissa Euroopan maissa
on, mutta se ei ole nytten tämän lakiesityksen
kohteena. Sinänsä on hyvä, että näihin
asioihin puututaan, ja varsinkin ihmiskaupparikoksiin, etenkin kun
ne koskevat lapsia ja vajaavaltaisia ja työssä olevia
ihmisiä, esimerkiksi marjanpoimijoita, on löydyttävä keinot
ja oikeanlaiset rangaistukset.
Pirkko Mattila /ps:
Arvoisa puhemies! Kiitos ministerille esikuntineen lain valmistelusta
ja nyt esittelystä. Jo vuosien ajan ihmiskauppaa on pyritty
kitkemään kansainvälisin sopimuksin, jotka
ovat velvoittaneet jäsenmaitaan saattamaan lainsäädäntöään
ajan tasalle. Ihmiskauppa on vastenmielinen ilmiö, ja on
hyvä, että tämä nyt näin
kriminalisoidaan, vaikka — niin kuin ministeri totesi — ihmiskaupparikoksia
on ollut vähän prosesseissa esillä, ja
varmasti siihen on yksi syy: vaikeus löytää ihmiskaupan
uhrit ja tunnistaa näitä tapauksia. Eivät
nämä ongelmat varmasti myöskään
heti helpota lain voimaantulon myötä. Pelkkä laki
ei sinänsä auta, vaan tarvittavat toimeenpanevat
elimet ja konkreettinen työ tekevät sitten sen
tuloksen. Tämä koskee monia viranomaisia ja heidän
mahdollisuuksiaan havaita ihmiskauppa. Esitutkintalakiin tehtävä muutos
koskien tukihenkilön käyttöä on
juuri tällainen konkreettinen esimerkki, konkreettinen toimenpide
tämän mainitsemani ongelman helpottamiseksi.
Ihmiskaupan uhrit tarvitsevat toimivan auttamisjärjestelmän,
ja osinhan se on myös olemassa. Ihmiskauppaan arvatenkin,
voin kuvitella, liittyy niin voimakkaita uhrin pelkotiloja, ettemme
täällä salissa varmasti pysty niitä hevillä kuvittelemaan.
Monet eivät edes uskalla haaveilla oikeudentilastaan neuvonnan
jälkeenkään. Jo pelkästään
esimerkiksi turvapaikkaan pääsy voi tuntua helpottavalta
ja riittävältä. Erityisesti lapsiuhrit
ovat vaikeassa asemassa, sillä he eivät välttämättä osaa
ilmaista itseään tilanteestaan tai ovat ilman
huoltajaa. Mutta rikolliset on saatava vastuuseen toimistaan, ja
se myös ehkäisee jo uusia rikoksia.
Perehtymistä uhrien auttamiseen tarvitaan monissa ammattiryhmissä,
ja olen hivenen eri mieltä kuin edustajakollega Tolvanen
siitä, etteikö poliisikin varmasti jotakin neuvontaa
ja koulutusta tässä tarvitse. Myös sosiaali-
ja terveydenhuollon ammattihenkilöt mutta varmasti myös
veroviranomaiset ja ammattiliitot ovat merkittävässä roolissa
näitten ihmiskaupan uh-rien tunnistamisessa. On oikeampaa
puhua riistotyöstä tai vapaudenriistosta kuin
esimerkiksi laittomasta maahanmuutosta, vaikka toki siitäkin
tulee puhua. Harmaan talouden torjunta toimii myös ihmiskauppaa
vastaan. Suomi on onneksi ollut tässä edelläkävijä,
kun on nimetty ensimmäisten joukossa vuonna 2008 ihmiskaupparaportoija.
Lisäksi toivon, että Suomessa käytännön
työssä huomioidaan, että miespuoliset
uhrit tutkimusten mukaan jäävät helpommin
huomiotta ja saamatta apua kuin naispuoliset, ja myös se,
että kyseessä ei välttämättä ole
kansainvälinen toiminta vaan Suomen rajojen sisäpuolella
tapahtuva yhtä hyvin. Samoin toivon edustaja Kivelän tavoin,
että poliisit saavat riittävät resurssit
jatkossakin toimintaan.
Merja Mäkisalo-Ropponen /sd:
Arvoisa puhemies! Kysymys on tärkeästä lakiesityksestä. Erityisen
myönteistä on, kuten edustajat Salonen ja Tolvanenkin
täällä totesivat, uhrin aseman parantaminen
oikeusprosessin aikana muun muassa nimeämällä uhrille
avustaja ja sitten myöskin tukihenkilö. Tästä tukihenkilöstä kysyisin
ministeriltä: Onko tästä ollut puhetta,
kuka hän olisi? Onko hänellä esimerkiksi
sosiaali- ja terveydenhuollon koulutusta, jotta hän pystyisi
auttamaan uhria tämän traumaattisen prosessin
työstämisessä ja käsittelyssä?
Mikä tukihenkilön rooli olisi tämän
prosessin aikana?
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Onko ministerillä vastaus valmiina?
Oikeusministeri Anna-Maja Henriksson
Arvoisa puhemies! Niin kuin tässä on todettu,
on äärimmäisen tärkeätä se,
että parituksen kohteen asemaa prosessissa parannetaan.
Juuri sen takia tämä mahdollisuus antaa hänelle
tukihenkilö tai avustaja on äärimmäisen
tärkeä. Minun käsitykseni on, että tämä tukihenkilö voisi
olla sosiaalityöntekijä tai joku muu tähän
soveltuva henkilö, joka todella voisi antaa sitä tukea,
mitä henkilö, joka on joutunut parituksen kohteeksi,
tarvitsee. En pysty tarkkaan sanomaan, mikä se ryhmä tarkasti
ottaen olisi, mutta varmasti hallituksen esityksen perusteluista
myös löytyy. Luulen, että tuomioistuimilla
on syytä tehdä yhteistyötä myös kunta-
ja sosiaalipuolen kanssa tässä asiassa, jotta
saadaan oikeat henkilöt määrättyä näihin
tehtäviin tukihenkilöiksi.
Muuten voisin todeta sen, että ihmiskauppahan on hyvin
vakava rikos. Vaikka osittain varmasti on niin kuin edustaja Tolvanenkin
tässä esitti, että poliisi kyllä tietää ja
tunnistaa, niin edelleen ainakin ministeritasolla myös
Pohjoismaissa, myös muissa, Baltian maissa on se tunne,
että riittävästi ei vielä tunnisteta
ihmiskaupan uhreja. Tämä tuli esille viime viikolla,
kun kävin perjantaina Kööpenhaminassa
kokouksessa kollegoitteni kanssa ja meillä oli Pohjoismaitten
ja Baltian maitten oikeusministerit koolla. Todettiin, että ihmiskauppa
on äärimmäisen haastavaa. Sitä esiintyy
kaikkialla, myös meillä, ja paljon yhteistyötä tehdään,
mutta sitä on syytä vielä tästä parantaa.
Tällä lakimuutoksella saadaan nyt se selvennys,
mitä myös vähemmistövaltuutettu
ja ihmiskaupparaportoija on peräänkuuluttanut,
eli se rajanveto, mikä on törkeää paritusta
tai paritusta, mikä on ihmiskauppaa, tulee nyt selväksi.
Siinä uskon niin kuin edustaja Tolvanenkin, että kyllä tärkeintä on
se, että nämä rikokset selvitetään
ja vastuulliset saadaan syytteeseen. Kaiken kaikkiaan tämäkin
esitys on sellainen, että sen pitäisi selkeyttää tilannetta
ja myös parantaa rikoksen kohteen ja tässä tapauksessa
myös parituksen kohteen tilannetta oikeusprosessissa.
Keskustelu päättyi.