Lea Mäkipää /ps:
Arvoisa puhemies! Lähetekeskustelussa on hallituksen
esitys 92. Euroopan unionin Afrikan, Karibian ja Tyynenmeren eli AKT-valtioiden
kanssa tekemä kehitysyhteistyö sekä EU:n
rahoitustuki merentakaisille maille ja alueille rahoitetaan Euroopan
kehitysrahastosta. Sopimuksella perustetaan uusi, järjestyksessä 11. EKR
vuosien 2014—2020 yhteistyötä ja rahoitustukea
varten. 11. EKR muodostuu EU:n jäsenvaltioiden maksuosuuksina
kerättävästä 30 miljardin euron
määrästä sekä eräistä aikaisemmista EKR:istä 11.
EKR:ään siirtyvistä varoista. Suomen
maksuosuudeksi on esitetty 1,51 prosenttia, joka on määrältään
noin 460 miljoonaa euroa.
Arvoisa puhemies! Ihmisten auttaminen omassa maassaan on hyvä periaate.
Auttaminen tapahtuu yhteiskuntaa ja sen taloutta kehittämällä,
paremman tulevaisuuden mahdollisuuksia tukemalla, niin koulutuksen,
teollisuuden, infran kuin terveydenhuollonkin projekteilla. 460
miljoonaa ja yli 30 miljardia on paljon rahaa. Kun tämä on
11. paketti, luulisi, että vuosikymme-nien aikana rahoituksella
on saatu paljon aikaan. Näyttää kuitenkin
siltä, että tulokset ovat olleet laihoja. Perustan
tämän näkemyksen siihen, että tuloksilla
ei ole rehvasteltu. Niistä ei ole kunnollista raportointia.
Tiedetään, että liian monessa kohdemaassa
korruptio on erittäin suurta, suuri este luoda mitään
oikeasti pysyvää. Liian suuri osa avustusrahoista
valuu vääriin käsiin lihottamaan päättäjiä.
Vaikka kuinka toista vakuutellaan, myös tällä rahoituksella
tullaan tukemaan myös epäsuotavia tahoja.
Toinen seikka, joka haittaa tulosten synnyttämistä,
on koko mekanismi itse. Se työllistää paljon
hallintoa, konsultteja ja muita byrokraatteja. Varsinaiseen kohdetyöhön
ja projekteihin tarkoitetuista varoista jo lähtökohtaisesti
jää miljardeja välikäsiin. Se,
että rahoitus tulevaisuudessa ollaan siirtämässä budjettirahoituksen
alle, ei tule tilannetta tältä osin parantamaan.
Suomalaisille näistä rahoista voi tippua töitä tai
tilauksia, jos pärjäävät kilpailutuksissa.
Olisi reilua, että kun maksuosuudet sovitaan eurolleen,
myös projektien toteutustahoista sovittaisiin esimerkiksi maksuosuuksien
suhteissa, siis Suomesta tekijöitä tuon 460 miljoonan
euron hankkeiden verran tai Suomen johtamia hankkeita 460 miljoonan euron
edestä. Siis suomalaisten työllistymistä olisi
turvattava myös tässä tapauksessa täysimääräisesti.
Ylipäätään bilateraalinen apu
olisi Suomen kannalta suotava järjestelmä.
Olen myös itse pohtinut kehitysapua ja sen kanavoimistapoja.
Kehityspolitiikka pitäisi muuttaa passiivisesta avun antamisesta
aktiivisuuteen kannustavaan toimintaan. Onnistumiset palkittaisiin,
epäonnistumisesta rokotettaisiin. Silloin vastaanottavien
tahojen olisi ponnisteltava projektien onnistumisen eteen tosissaan,
tehtävä asioita rehellisemmin. Yksi tapa kanavoida
apua olisi sitoa sitä maan vientituotteisiin. Jos vaikka johonkin
maahan annetaan 50 miljoonaa apua, voisi kyseessä oleva
summa kertyä sidottuna kyseessä olevan maan viennin
kehittymiseen. Tuotteille — esimerkiksi kahvi, kaakao,
mineraaliöljy — taattaisiin riistohintaa parempi
reilun kaupan hinta, joka menisi normaalisti tuottajille. Lisäksi
tämä esimerkin 50 miljoonaa jyvitettäisiin tavoitetuille
vientitonneille valtiolle kohdennetuksi kehitysrahoitukseksi ennakkoon
sovituille projekteille. Vientituotteiden valinta ja jyvitys tulisi
tehdä kannustavasti siten, että täysimääräisen
tuen saaminen edellyttää ponnisteluja ja uusia
avauksia. Näin voitaisiin saada aikaan kehitysmoottori,
joka olisi enemmän kestävällä pohjalla.
Keskustelu päättyi.