9) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi työeläkevakuutusyhtiöistä annetun
lain muuttamisesta
Sosiaali- ja terveysministeri Laura Räty
Arvoisa puhemies! Tässä esityksessä on
kyse työeläkevakuutusyhtiöistä annetun
lain muuttamisesta. Esityksen tavoitteena on lakisääteisen
työeläketurvan toimeenpanosta huolehtivien vakuutusyhtiöiden
toiminnan läpinäkyvyyden sekä avoimuuden
lisääminen ja siten niiden julkisen luotettavuuden
tukeminen. Muutoksia ehdotetaan työeläkevakuutusyhtiöiden
hallinnon järjestämistä koskeviin säännöksiin.
Työeläkevakuutusyhtiöt toimeenpanevat
lakisääteistä työeläketurvaa.
Niiden toiminta ja niiden hoitama eläketurva rahoitetaan
työnantajilta ja työntekijöiltä kerätyillä maksuilla.
Ne ovat osa sosiaaliturvan toimeenpanokoneistoa. Työeläkevakuutusyhtiöiden
yhteiskunnallinen merkitys on suuri. Työeläkevakuutusyhtiöissä on
sijoitusomaisuutta tällä hetkellä reilut
100 miljardia euroa, ja ne ovat Suomen suurimpia sijoittajia. On tärkeää,
että näin merkittävien yhteiskunnallisten
toimijoiden hallinto on järjestetty siten, että sen
voidaan todeta noudattavan läpinäkyvyyden ja avoimuuden
periaatteita.
Esityksessä ehdotetaan muun muassa, että työeläkevakuutusyhtiöille
säädettäisiin velvollisuus pitää julkista
luetteloa hallituksen jäsenten, toimitusjohtajan sekä muun
johdon ja sijoitustoimintaan osallistuvan henkilökunnan
jäsenyyksistä taloudellisesti tai yhteiskunnallisesti
merkittävien muiden yhteisöjen tai säätiöiden
hallintoelimissä.
Työeläkevakuutusyhtiön hallituksen
tehtäviin lisättäisiin myös
mahdollisten eturistiriitojen hallitsemiseksi toteutettavien menettelytapojen
hyväksyminen.
Arvoisa puhemies! Työeläkevakuutusyhtiön hallituksen
jäsenen esteellisyyttä osallistua asian käsittelyyn
hallituksessa ehdotetaan tiukennettavaksi verrattuna osakeyhtiölain
mukaiseen esteellisyyssäännökseen. Tarkoituksena
on korostaa työeläkevakuutusyhtiön hallituksen
jäsenen riippumatonta asemaa.
Lakiin ehdotetaan myös lisättäväksi
säännös hallituksen velvollisuudesta
vahvistaa yhtiölle omistajaohjauksen periaatteet. Niissä käsiteltäisiin
yhtiön omistuksia muissa yhteisöissä ja
sitä, miten omistukseen perustuvia oikeuksia olisi käytettävä.
Omistajaohjauksen periaatteet olisivat julkiset.
Työeläkevakuutusyhtiön ja sen johdon
välisiä liiketoimia koskevien ehdotusten tavoitteena
on, että yhtiön hallitus voisi varmistua liiketoimien olevan
yhtiön etujen mukaisia. Tämän vuoksi
ehdotetaan, että merkittävät liiketoimet
yhtiön johtoon kuuluvien kanssa päätettäisiin
yhtiön hallituksessa. Lakiin ehdotetaan lisättäväksi
säännös, jossa määritellään
ne henkilöt, joiden kanssa tehtävät liiketoimet
olisi käsiteltävä työeläkevakuutusyhtiön
hallituksessa.
Lakiin lisättäisiin myös säännökset
työeläkevakuutusyhtiön sisäpiiristä ja
sisäpiiriin kuulu-vien henkilöiden arvopaperiomistuksia
koskevasta julkisesta rekisteristä. Tarkoituksena on, että työeläkevakuutusyhtiöitä
koskisi
samanlainen sääntely kuin tällä hetkellä jo
koskee esimerkiksi pankkeja ja sijoituspalveluyrityksiä.
Yleisiä hallintovaatimuksia koskevassa säännöksessä todettaisiin
muun muassa, että työeläkevakuutusyhtiöillä on
oltava hallituksen hyväksymät kirjalliset toimintaperiaatteet
palkitsemisesta.
Työeläkevakuutusyhtiön hallintojärjestelmää ehdotetaan
myös muutoin tarkistettavaksi, samoin myös sääntelyä sisäisestä valvonnasta
ja sisäisestä tarkastuksesta.
Merja Mäkisalo-Ropponen /sd:
Arvoisa puhemies! Kaikki toimenpiteet ja lakimuutokset, joiden
avulla lisätään vakuutusyhtiöiden
toiminnan läpinäkyvyyttä ja avoimuutta,
ovat kannatettavia. Juuri tästä asiasta tässä lakiesityksessä onkin
kysymys. Tämän lakiesityksen mukaan työeläkevakuutusyhtiöistä olisi
jatkossa pidettävä julkista sisäpiirirekisteriä,
johon hallituksen jäsenten ja varajäsenten, toimitusjohtajan
ja hänen varahenkilönsä, tilintarkastajien
sekä sijoituspäätöksiin vaikuttavien
työntekijöiden olisi ilmoitettava pörssiomistuksensa
ja -kauppansa. Lisäksi työeläkeyhtiön
hallituksen jäsenten ja toimitusjohtajan esteellisyyssäännöksiä on
tarkoitus tiukentaa. Hallituksen jäsen tai toimitusjohtaja
ei voisi osallistua asian käsittelyyn työeläkeyhtiön
hallituksessa, jos hän on asiaan osallisen toisen yhtiön
palveluksessa tai hallintoelimen jäsenenä.
Myönteistä on myös se, että laissa
säädettäisiin jatkossa myös
työeläkeyhtiöiden palkitsemisjärjestelmistä.
Palkitsemisjärjestelmän olisi oltava vakuutusyhtiön
toiminnan tarkoituksen ja tavoitteiden mukainen sekä vastata
yhtiön pitkän aikavälin etua. Palkitsemisessa
olisi huomioitava työeläkevakuutusyhtiön
tehtävä lakisääteisen eläketurvan
hoitajana. Palkitsemisjärjestelmä ei saisi kannustaa
liialliseen riskinottoon. Kaikki nämä ovat mielestäni
perusteltuja lakimuutoksia.
Kaj Turunen /ps:
Arvoisa puhemies! Tämä hallituksen esitys
on pieni askel oikeaan suuntaan avoimuudessa, mutta tästä hallituksen
esityksestä puuttuu olennainen asia mielestäni
nimenomaan työeläkevakuutusyhtiöiden
hallinnossa, jossa pitäisi olla mukana myöskin
eläkeläisten edustus sekä pk-yritysten
edustus.
Työeläkevakuutusyhtiöistä annetun
lain 9 a §:ssä säädetään
yhtiön johdosta, johon kuuluvat hallintoneuvosto, hallitus
ja toimitusjohtaja. Työeläkejärjestelmän
täytäntöönpanossa tärkeäksi
on katsottu vakuutuksenottajien ja vakuutettujen edustajien osallistuminen
työeläkevakuutusyhtiön hallintoon. Tämä on
varmistettu siten, että puolet hallintoneuvoston ja hallitusten jäsenistä tulee
valita keskeisten työmarkkinajärjestöjen
ehdottomista henkilöistä ja siten, että työnantajien
ja palkansaajien ehdotuksiin perustuvia jäseniä valitaan
yhtä monta. Nyt työeläkeyhtiöiden
hallituksissa on ollut nimenomaan suurten yritysten yliedustus.
Lainsäädännössä ei
ole sinänsä asetettu rajoituksia sille, keitä eri
järjestöt nimittävät työeläkeyhtiöiden
hallintoon. Olennaista on, että he täyttävät
pätevyysvaatimukset ja heillä ei ole päällekkäisiä rooleja
työeläkealan organisaatioissa. Nykyisten suurimpien
työeläkeyhtiöiden hallitusten jäsenistä enemmistön
voi katsoa suurten yritysten edustajiksi. Pienten ja keskisuurten
yritysten edustajia on varsin vähän. Työeläkeyhtiön vastuuvelasta
arviolta noin 30—40 prosenttia kuuluu toimintansa tai vakuutuksensa
lopettaneille yrityksille ollen niin sanottuja päättyviä vakuutuksia.
Vakuutetuista noin 60 prosenttia työskentelee pienissä ja
keskisuurissa yrityksissä. Siten työeläkeyhtiöiden
hallinnon rakenne ei ole vakuutuksenottajien kantaan nähden
tasapainossa.
Tällaisen vinoutuman seurauksena voi tulkita niin,
että suuryritysten edustajat hallituksissa edustavat vähemmistöä yhtiön
vakuutettujen kannasta. Sen seurauksena eläkeyhtiöiden
hallituksissa ei ole riittävästi pienten ja keskisuurten yritysten
toiminnan asiantuntemusta. Se on oletettavasti johtanut siihen,
että yhtiöt eivät ole esimerkiksi kehittäneet
merkittävästi pienille ja keskisuurille yrityksille
sopivia uusia rahoitustuotteita.
Samaa vinoutumaa on oletettavasti myös taustalla niissä kiistoissa,
joita on ollut pk-yrityksiltä perittyjen työkyvyttömyysmaksujen
perusteltavuudessa ja käytössä. Tämän
vuoksi laissa tulisi asettaa määräyksiä sille,
keitä vakuutuksenotta-jien edustajiksi tulee nimetä.
Vähintään yksi hallintoneuvoston ja hallituksen
jäsen tulisi nimetä pieniä ja keskisuuria
yrityksiä edustavien järjestöjen, niin
sanottujen yrittäjäjärjestöjen,
ehdottamista henkilöistä. Laissa tulisi asettaa
lähtökohdaksi, että hallituksessa olevien
vakuutuksenottajien edustajien kokoonpanon pitää heijastaa mahdollisimman
tasapuolisesti vakuutuksenottajien koostumusta.
Yksi merkittävä tekijä tässä on
vakuutuksenottajan palkkasumman suuruus. Siksi on perusteltua, että esimerkiksi
palkkasummaltaan erisuuruisilla työnantajilla on merkitystään
vastaava edustus hallinnossa. Nykyisen käytännön
lisäksi pk-yrityksillä ja eläkeläisillä tulisi
olla edustus työeläkeyhtiöiden hallituksissa
ja hallintoneuvostoissa.
Jari Lindström /ps:
Arvoisa herra puhemies! Uusi laki työeläkeyhtiöistä on
hyvin tarpeellinen. Lailla tullaan korjaamaan monta puutetta, joita
on vuosien ajan ilmennyt eläkevakuutusyhtiöiden
toiminnassa. Tämän lain olisi pitänyt
tulla voimaan jo aikaisemmin. Olisimme voineet kenties välttyä muun
muassa Kevan jupakalta ja eläkeyhtiöiden ylisuurien
etuuksien maksamiselta.
Eläkeyhtiöt ovat paljon vartijana. Heidän osaamisellaan
ja toiminnallaan on suuri vaikutus suomalaisten tulevien eläkeläisten
tulonmuodostukseen. Kaikki eläkesijoitukset ovat lähes
170 miljardia. Tästä summasta vuoden 2014 alkupuoliskolla
on kiinni kotimaan sijoituksissa 46,7 miljardia, summa on laskussa.
Euroalueen ulkopuolisiin kohteisiin on sijoitettuna lähes
80 miljardia kaikista sijoituksista ja muualle euroalueelle kuin
Suomeen 42,7 miljardia. Kun Eurooppa on nyt isossa kriisissä,
panee miettimään, kuinka vahvoja suomalaisten
eläkeyhtiöiden sijoitukset tässä tilanteessa
ovat.
Herra puhemies! Olen itsekseni pohtinut ajatusta, että lakiin
tulisi velvoite suosia enemmän Suomeen sijoittamista. Se
voisi tässä taloustilanteessa olla täysin
oikeutettu toimenpide. Suomi on pääomaköyhä maa,
ja meidän omalla työllä ansaituilla rahoilla
pitäisi pystyä luomaan uutta tulevaisuutta. Varmoja
sijoituksia ei ole olemassakaan, sijoittamisessa on aina riskinsä.
Jos väitetään, ettei Suomesta löydy
riittävän tuottavia kohteita, sekin on harhaa.
Meidän olisikin yhdessä valtion ja eläkeyhtiöiden
kanssa toteutettava pitkän tähtäimen
investointipolitiikkaa. Kaikista vähiten omistajaohjausta
pysytään tekemään pörssisijoituksissa,
varsinkin jos oma sijoitusosuus jää pieneksi.
Jatkan tätä pohdiskelua tykönäni
ja en esitä siis mitään vielä.
Lakiehdotuksessa on hyvinä kohtina muun muassa esteellisyyttä,
eturistiriitoja ja omistajaohjausta koskevat osiot. Hallintojärjestelmän vaatimusten
selventäminen on erittäin tärkeää.
Lakiluonnoksen mukaan palkitsemisjärjestelmän
olisi oltava työeläkevakuutusyhtiön toiminnan
tarkoituksen ja tavoitteiden mukainen sekä vastattava yhtiön
pitkän aikavälin etua. Palkitsemisjärjestelmän
tulisi tukea ja edistää yhtiön riskienhallintaa,
eikä se saisi kannustaa liialliseen riskinottoon. Lisäksi
säännöksessä korostettaisiin,
että palkitsemisjärjestelmää laadittaessa
tulee erityisesti ottaa huomioon työeläkelaitoksen toiminnan
tarkoitus: lakisääteisen työeläkevakuutuksen
toimeenpano.
Tähän pykälään
tulisi lisätä myös kohtuullisuuden vaatimus.
Nythän työeläkeyhtiöiden johto
on Suomen eliittiä ja edut pilvissä. Todellista vastuuta
johto ei ota, jos sijoitukset eivät tuotakaan. Eivät
he pysty omasta kukkarostaan tappiota korvaamaan. Eläkevakuutusyhtiöiden
tulee vastata ensisijaisesti yrityksille ja työntekijöille,
niille, joilta varat on kerätty, ja heidän palkkionsa
tulee suhteuttaa keskivertotyöntekijän ja keskivertoyrityksen
johtajan palkkaukseen, ei siis verrata suuryhtiöiden johtoon.
Mielestäni eläkevakuutusyhtiön johto
ja työntekijät ovat lähempänä virkamiesvastuuta
kuin yritysten johtoa ja suurten voittojen tavoittelijoita. Siis sijoitukset
Suomeen ja palkitsemisjärjestelmä oikeudenmukaisemmaksi.
Markku Eestilä /kok:
Arvoisa puhemies! Tämä laki on hyvä,
ja se puuttuu niihin epäkohtiin ja niin sanotulla harmaalla
alueella oleviin ongelmiin, joita viime aikoina on nähty.
Omassa puheenvuorossani kyllä puuttuisin yhteen pieneen
yksityiskohtaan: työeläkeyhtiöiden hallituksen
jäsenten arvopaperikauppoihin ja johdon arvopaperikauppoihin.
Niiden pitää ehdottomasti olla luetteloitu ja
niiden pitää olla reaaliaikaisia, koska nämä ovat
suuria sijoittajia ja he istuvat tiedon päällä,
puhuttiinpa julkisuudessa mitä tahansa.
Yksi toinen yksityiskohta liittyy työeläkeyhtiöiden
toimitusjohtajien toimintaan pörssiyhtiöitten
hallituksissa. Se on selvää, että siitä seuraa
sisäpiirisäädökset, jotka estävät
sitten tämän yhtiön tiedon hyväksikäyttämisen
työeläkeyhtiöitten hallituksessa tai
henkilökohtaisesti. Mutta siihen liittyy vielä vähän
suurempi jääviys ainakin omasta mielestäni,
koska toimialalla olevat pörssiyhtiöt noudattelevat
käyrältään aika paljon samoja
käyriä. Jos istuu yhdessä yhtiössä,
niin tietää suurin piirtein, miten toimialalla
sijoitustoiminnan tuotto ja käyrät tulevat menemään,
ja tämä on semmoinen ehdoton asia, jota pitää tarkkailla.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan toinen
varapuhemies Anssi Joutsenlahti.
Juha Rehula /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Käsittelyssämme on
laki, jolla ohjataan työeläkeyhtiöiden
hallintoa, ohjataan hallintoa aikana, jolloin on paine purkaa lainsäädäntöä ja
painetta purkaa byrokratiaa, sitä ollaan lisäämässä.
Miksi näin? Siksi, että viimeisten vuosien aikana
työeläkejärjestelmän piirissä on
tapahtunut yksittäisiä asioita, jotka ovat aikaansaaneet
paineen valmistella lainsäädäntöä — lainsäädäntöä,
jonka perusteluissa esimerkiksi todetaan, että "hallintojärjestelmän
tulisi kattaa yleiset hyvän hallinnon periaatteet" ja hallintojärjestelmän
tulee "olla riittävä työeläkevakuutusyhtiön
toiminnan laatuun ja laajuuteen nähden". Jos ottaa vain
yhden lauseen irti täältä tilanteessa,
jossa lainsäätäjä joutuu, saa
tai pääsee muuttamaan työeläkeyhtiöitten
hallintoon liittyvää lainsäädäntöä,
jossa todetaan, että hyvän hallinnon periaatteet
pitää ottaa täytäntöön,
niin jääpä nyt vain kysymään,
että mistähän tässä mahtaa
ollakaan kysymys.
Toisekseen, arvoisa herra puhemies: Yksi eläkejärjestelmämme
keskiössä oleva asia on se, että me kaikki
toimijat — niin toimijat työeläkeyhtiöissä,
valmistelussa mukana olevat työmarkkinajärjestöt
kuin myös me poliitikot — pyrimme siihen, että suomalainen
eläkejärjestelmä on uskottava ja luotettava.
Tämä on herkullinen aihe, ja kun tietää,
että vaalit ovat lähestymässä taas
kerran, niin tässäkin salissa tullaan kuulemaan...
Tänään on ollut vielä laimeita
puheenvuoroja siihen nähden, mitä tullaan käyttämään. Mutta
uskottavuus ja luotettavuus ovat asioita, jotka ovat aivan keskeisiä silloin,
kun me puhumme työeläkeyhtiöitten osalta
hieman yli 100 miljardin rahastoista — kun tähän
lisätään Keva, niin puhutaan yli 150
miljardista — sellaisesta rahasta, jolla on tarkoitus huolehtia
siitä, että se eläkelupaus, jonka eduskuntakin
on joskus osaltaan antanut, pätee. Uskottavuus ja luotettavuus — se
on meidän kaikkien vastuulla, ja se on erityisesti niiden
vastuulla, jotka esimerkiksi ovat niin sanotusti näitten
rahojen päällä. On kysymys pitkäjänteisestä tekemisestä.
Summa ja ne rahat, jotka tässä koko kuviossa pyörivät,
ovat siksi suuria, että siinä menee helposti nollat,
merkitsevät nollat, sekaisin, mutta sitä suuremmalla syyllä uskottavuus
ja luotettavuus voi olla hyvinkin pienten yksityiskohtien takana.
Käsittelyssä on laki, jota välttämättä ei
edes tarvittaisi, jos tuo tavallisten ihmisten ja ehkä osan
meistä poliitikoistakin luottamus järjestelmään
olisi vahvemmalla tasolla kuin se tänä päivänä on.
Kuten puheenvuoroni aluksi sanoin, on tapahtunut asioita, jotka
ovat laittaneet liikkeelle prosessin, jonka yksi etappi on tänään,
kun meillä on hallituksen esitys numero 96 näiltä valtiopäiviltä käsittelyssä.
Tämän voi nimittäin lukea hyvin monella
tavalla, ja se, mitä on tapahtunut ennen kuin tämä hallituksen
esitys täällä on, olisi ihan oman tarinansa
väärtti. Tämä lakiesityshän on
ollut kertaalleen tilanteessa, jossa tämä oli hallituksen
esityksen antamista vaille valmis ja silloinen sosiaali- ja terveysministeri,
ministeri Risikko, veti käytännössä lain
pois, laittoi sen uudelleenvalmisteluun. Tällainenkin episodi
tässä asiassa on ollut.
Ministeri Räty peräsi esittelypuheenvuorossaan
läpinäkyvyyttä ja avoimuutta. Sen lisäksi, että kirjataan
säännöksiä hallintoon, hyvän
hallinnon periaatteiden läpiviemiseksi koko tähän työeläkejärjestelmään,
sen parantamiseksi, kirjataan säännöksiä omistajaohjauksesta,
ja erityisestihän se mielenkiinto on kohdistunut niin sanottuun
sisäpiiriin kuuluvien henkilöiden tietoihin, joiden
voidaan katsoa liittyvän työeläkeyhtiön
hallintoa sivuavaan toimintaan, eli mielenkiintohan on liittynyt
tähän.
Tämän lakiesityksen se kaikkein mielenkiintoisin
pykälähän on näiltä osin
12 h ja sen 12 h §:n momentti,
jossa ensinnäkin todetaan, että 14 päivän
kuluessa on ilmoitettava tietyt asiat, ja täällä kirjoitetaan
myös kohdassa 1, että sisäpiiriläisen
on nämä ilmoitukset tehtävä:
"2 momentin 3 kohdassa tarkoitetuilla osakkeilla ja rahoitusvälineillä tehdyt
hankinnat ja luovutukset, kun omistuksen muutos on vähintään
5 000 euroa." Tämähän se on
se kaikkein mielenkiintoisin kohta tässä. Odotan
asiantuntijakuulemista, joka tässä nyt sitten
jossakin vaiheessa valiokunnassa koittaa, mielenkiinnolla, sillä julkinen
keskustelu ennen tämän hallituksen esityksen antamista
on ollut sen kaltaista, että niin tuo määräaika,
mikä on tuo 14 päivää siitä,
kun jotain on tapahtunut, kuin — osaan ennakoida — myös
tuo summa, jossa tuo ilmoitusvelvollisuus astuu täytäntöön
tämän lain perusteella, tulevat saamaan huomiota
osakseen.
Kiitos siitä, että tämä hallituksen
esitys täällä vihdoinkin on. Kuten puheenvuoroni
yhdessä osassa sanoin, kaikkien toimijoiden, jotka ovat eläkejärjestelmän
kanssa tekemisissä, pitää pyrkiä vaalimaan
koko järjestelmän uskottavuutta ja luotettavuutta.
Tämä on, jos mikä, sellainen yhteinen
savotta. Mitä sitten mahdollisesti esimerkiksi työeläkevaroille
pitäisi tehdä, se on minusta sitten oma keskustelunaiheensa,
ja panostukset esimerkiksi kotimaisiin investointeihin ovat oma
tarinansa, mutta siinäkin ollaan sitten sen asian kanssa
tekemisissä, niin kuin täällä aikaisemmissa
puheenvuoroissa tällaisia vaatimuksia esitettiin, että mikä on
se ykkösjuttu. Ja silloin kun on sosiaali- ja terveysministeriön
esittelemä asia, silloin kun on eläkeasioista
vastaavan ministerin vastuulla oleva asia, kyllä se ykkösasia on — kolmannen
kerran totean puheenvuorossani — koko eläkejärjestelmän
uskottavuus ja luotettavuus. Se on iso asia. Eurooppalaisessakin mittakaavassa
me olemme onneksemme tilanteessa, jossa meillä on tämänkaltaiset
eläkerahastot. Nollia on riittävästi
siihen, että on paineita varmasti purkaa noita rahastoja,
ja lähipäivinä toivon mukaan kuulemme
tuloksia siitä, millä tavalla nuo rahastot jatkossa
karttuvat. Se on oma tarinansa, ja toivon mukaan tuohonkin lainsäädäntöön
kiinni vielä päästään,
jos ei tämä eduskunta pääse,
niin sitten se seuraava.
Mutta perään uskottavuutta ja luotettavuutta, ja
tämä työeläkevakuutusyhtiöistä annettu
laki pyrkii tähän isoon asiaan puuttumaan. Vältytäänkö jatkossa
sellaisilta uutisoinneilta, joita eräiden työeläkeyhtiöiden — huom.,
paino sanalla "työeläkeyhtiöiden" — hallintoon
liittyen on viime vuosina ollut? Voi olla, että ei vältytä,
mutta onhan suunta ainakin se, minkä lainsäätäjä tämän
lain hyväksymisen jälkeen on halunnut antaa, sen
pitäisi olla täysin selvä. — Kiitos.
Markku Eestilä /kok:
Arvoisa puhemies! Edustaja Rehula piti hyvän puheen
hallinnon uskottavuudesta ja luotettavuudesta. Sehän on
tänä päivänä ollut
aika suurella koetuksella, sillä kunnat ja valtio käyttävät
surutta velkavipua ja eräännäköisiä verojärjestelyjä,
joilla ne välttyvät veronmaksusta. Se kertoo siitä,
että meillä ei nyt ihan tämä hallintomenettely
ole hallussa. Nimenomaan, kun julkisyhteisöt tällä tavalla
esimerkkiä näyttäen sitten tätä verosuunnittelua
tekevät, se on kyllä todella semmoinen asia, mihin
on puututtava.
Itse kyllä uskon työeläkeyhtiöitten
hallituksiin ja siihen, että he sijoittavat näitä pääomia niin,
sijoittivatpa minne tahansa, että työeläkkeet
sitten voidaan maksaa. Koko järjestelmän tarkoitushan
on tämä. Mutta meidän täytyy
erittäin tarkasti huolehtia siitä, että me
kiinnitämme eläkeyhtiöiden hallituksen
ja johdon työskentelyyn huomiota, että siellä ei
vain lähdetä repsahtamaan niin, että laki
kyllä täyttyy mutta taas mennään
sinne harmaalle alueelle. Minun mielestäni ministeri Risikko
aikanaan kesällä kiinnitti tähän
erittäin vahvasti huomiota. Minä olin hyvin iloinen,
koska jos me emme kansanedustajalaitoksessa kanna huolta näistä asioista,
niin kuka niistä sitten kantaa?
Anneli Kiljunen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Ihmisten ja kansalaisten on voitava
luottaa meidän työeläkevakuutusjärjestelmään.
Siitä syystä kaikki ne toimenpiteet, jotka vahvistavat tätä luottamusta
kansalaisten ja eri järjestelmien tahoihin, piiriin, tulee
tehdä. Ihmisten pitää voida luottaa siihen,
että kun työeläkejärjestelmä toimii,
niin heille myös tulevaisuudessa eläkkeet maksetaan.
Tästä syystä nimenomaan tämä riippumattomuus,
läpinäkyvyys, luotettavuus, kaikki tämäntyyppiset
elementit, joilla näitä asioita viedään
eteenpäin, ovat hyvä asia.
Ensinnäkin minusta on myös hyvä asia
se, että tässä yhteydessä määritellään
myös työeläkevakuutusyhtiöiden
hallintojärjestelmä. Se ei ole sinällään
itsestäänselvyys, mutta se tuo tähän
järjestelmään myös, voisiko
sanoa, jäntevyyttä ja uskottavuutta. Sillä varmistetaan
myös se, että tämä hallinto
toimii niitten periaatteitten mukaisesti, jotka sille on säädetty.
Kun työeläkevakuutusyhtiöillä on
hyvin merkittävä rooli finanssimarkkinoilla, tästä syystä on
myös erittäin tärkeätä,
että tämä sisäpiirirekisteri
ja siihen liittyvät asiat luodaan, jotta sitten myös
tätä kautta uskottavuutta muun muassa arvopaperimarkkinoille
tuodaan lisää mutta myös sen kautta,
että tätä luotettavuutta tähän
järjestelmään lisätään.
On myös hyvä, että sisäistä valvontaa
vahvistetaan, joka sitä kautta tuo myös tähän
hallintojärjestelmään, voisiko sanoa,
oman asemansa ja roolinsa. Viime aikoina on paljon keskusteltu myös palkitsemisjärjestelmästä,
siitä, että se on oikeudenmukainen kansalaisten
silmissä. Tästä syystä myös
tämä asia on hyvä, että tähän
kiinnitetään nyt huomiota.
Sosiaali- ja terveysministeri Laura Räty
Arvoisa puhemies! Halusin vielä painottaa sitä, että tämä laki
koskee nyt nimenomaan yksityisiä työeläkevakuutusyhtiöitä.
Kevaa ja VERiä eli Valtion Eläkerahastoa koskevaan
lainsäädäntöön ollaan
tekemässä vastaavanlaisia muutoksia mutta ne valmistellaan
valtiovarainministeriössä, ja Valtion Eläkerahastoa
koskien ne ovat ministeri Vapaavuoren esittelyssä, kun
taas Kevaa koskien ne ovat ministeri Risikon esittelyssä.
Keskustelu päättyi.