12) Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi alusturvallisuuden
valvonnasta annetun lain, laivaväestä ja aluksen
turvallisuusjohtamisesta annetun lain sekä aluksen teknisestä turvallisuudesta
ja turvallisesta käytöstä annetun lain
muuttamisesta
Liikenne- ja kuntaministeri Paula Risikko
Arvoisa herra puhemies! Hallituksen esityksessä 99/2014
esitetään muutettavaksi kolmea alusturvallisuuslakia.
Alusturvallisuuden valvonnasta annettua lakia koskevilla ehdotuksilla
on pääsääntöisesti
tarkoitus panna täytäntöön EU-lainsäädännön
muutosten kansallista lainsäädäntöä edellyttävät
säännökset. Muutokset koskevat erityisesti
ilmoitusmenettelyä, jos aluksella suoritettavassa tarkastuksessa havaitaan
merkittäviä puutteita laivaväen asumis-
ja työskentelyolosuhteissa. Hallituksen esityksessä esitetään
myös muutoksia laivaväestä ja aluksen
turvallisuusjohtamisesta annetun lain ja aluksen teknisestä turvallisuudesta
ja turvallisesta käytöstä annetun lain
todistus- ja turvallisuuskirjoja koskeviin säännöksiin.
Jatkossa myös kansainväliset luokituslaitokset
voisivat Liikenteen turvallisuusviraston lisäksi antaa
alusten turvallisuus- ja todistuskirjoja. Tämä mahdollistaa elinkeinonharjoittajien
valinnanvapauden.
Arvoisa puhemies! Alusten teknisestä turvallisuudesta
ja turvallisesta käytöstä annetun lain vuokravenettä koskevan
määritelmän piiristä esitetään
tässä esityksessä poistettavaksi soutuveneet.
Tämän seurauksena esimerkiksi Lapissa lohensoudussa
käytettäviä niin sanottuja Teno-veneitä koskevat
turvallisuusmääräykset lieventyvät.
Soutuveneen kuljettajaan ei enää myöskään sovellettaisi
kyseessä olevien lakien mukaisia pätevyysvaatimuksia.
Muutokset tukevat elinkeinonharjoittajien toimintamahdollisuuksia.
Arvoisa puhemies! Lakien muutoksenhakua koskeviin säännöksiin
esitetään oikaisuvaatimus- ja valituslupamenettelyä.
Ehdotukset ovat tältä osin linjassa oikeusministeriössä meneillään
olevan laajemman muutoksenhakusäännöksiä yhtenäistävän
prosessin kanssa. Lakeihin esitetään lisäksi
muita teknisiä ja selventäviä ehdotuksia.
Lait on tarkoitettu tulemaan voimaan viimeistään
marraskuussa.
Miksi halusin nyt erityisesti tästä tulla
puhumaan? Tietenkin esittelemään tämän
esityksen, mutta erityisesti siksi, että tässä on
nyt esimerkki siitä, että me puramme säännöksiä elikkä todellakin
poistamme laista sellaisia asioita, jotka ovat vaikeuttaneet Lapissa
Teno-veneiden toimintaa. Tämä on yksi esimerkki
siitä, että ihan kaikkia direktiivisääntöjä emme
nyt vie täällä Suomessa eteenpäin,
jos niistä pystytään kerta välttiin
pääsemään. Tässä on
nyt hyvä esimerkki, ja minä uskon, että Lapin
väki on tästä ihan tyytyväinen. — Kiitos.
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
Sitten onkin puheenvuoro Lapin edustajalla, edustaja Lohella.
Markus Lohi /kesk:
Arvoisa puhemies! Haluan heti alkuun kiittää ministeriä tästä hallituksen
esityksestä, joka todella tuo helpotusta näihin niin
sanottuihin Teno-veneisiin, joita käytetään Tenojoen
lisäksi muun muassa Tornionjoella.
Kysymyshän on tällaisista perinteisistä lohensoutuun
käytettävistä veneistä, joissa
ilman tätä hallituksen esittämää muutosta
olisi vuoden 2015 jälkeen jouduttu tekemään,
jotta niihin saadaan CE-merkintä, sellaisia teknisiä muutoksia,
jotka olisivat itse asiassa vähentäneet tuon veneen
turvallisuutta ja käytettävyyttä noissa
perinteisissä joissa ja niissä koskissa, joissa
niitä käytetään kalastukseen.
Siinä mielessä tämä hallituksen
esitys on todella tarpeen. Mutta kun tähän hallituksen
esitykseen antoi myös Lapin liitto lausuntonsa, joka on
otettu osittain huomioon, niin voisi sanoa, että tämänkin
jälkeen jäljelle jää vielä tiettyjä ongelmia,
jotka liittyvät paikallisten lohensoutuun ja siihen liittyvään
elinkeinotoiminnan harjoittamiseen, muun muassa se, että edelleen näiltä ammattia
harjoittavilta yrittäjiltä vaadittaisiin merkittäviä koulutuksia
tuon liiketoiminnan harjoittamiseen. He joutuisivat muun muassa käymään
kursseja merinavigointiin liittyen. Jos ajatellaan tilannetta, että he
ovat tuolla joilla, joissa ei hirveästi navigointia tarvitse,
ja kun tiedetään, että siellä,
mistä vesi tulee, on yläjuoksu ja vesi laskee
sinne alajuoksuun, niin he kokevat ymmärrettävästi
erittäin turhaksi byrokraattiset, kalliit ja aikaa vievät
ja välttämättömät merinavigointikurssit.
Sen takia tässä olisi kyllä hyvä...
Ja olen erittäin tyytyväinen, kun luin tästä hallituksen
esityksestä, että Liikenteen turvallisuusvirastossa
on vireillä hanke, jonka tavoitteena on uudistaa kotimaanliikenteen
liikennealueet lähivuosien aikana. Jos tämä hanke
etenee, niin se toisi myös tähän esille
nostamaani ongelmaan kyllä sitten korjauksen.
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
Sitten on vuorossa toinen Lapin mies, edustaja Rundgren.
Simo Rundgren /kesk:
Arvoisa puhemies! Yhdyn edustaja Lohen tuossa äskettäin
esittämiin näkemyksiin.
Todellakin tästä navigointikoulutuksesta on kyllä palaute
aika murhaava. Nimittäin on käynyt niin, että henkilöt,
jotka pitkään ovat tuota jokea — tai
väylää, niin kuin ainakin sanomme Tornionjoesta,
Muonionjoesta — pitkin kulkeneet ja harjoittaneet tätä ammattia,
lohensoutua, ovat todenneet, että se on täysin
tarpeeton ja kohtuutonkin. Siellä joudutaan opiskelemaan
niitä navigointimenetelmiä, joita käytetään
merellä ja jotka eivät ole missään
vaiheessa realistisia tuolla jokiliikennöinnissä.
Toinen asia, joka ei tässä tule esille, on
tämä rekisteröinti, alusten tai veneiden
rekisteröintipakko. Tornionjoella, jossa on Ruotsilla ja
Suomella erilaiset määräykset koskien
veneiden rekisteröintiä, on erikoinen tilanne,
että siellä joella kulkee täsmälleen
samoissa tehtävissä, lohensoudussa tai muussa
kalastuksessa, veneitä, joissa ei ole mitään
rekisterikilpiä, ja sitten on nämä Suomen
puolen veneet, joihinka tällainen on laitettava. Kyllä kehottaisin
valiokuntaa, joka tätä tulee käsittelemään,
ottamaan vakavasti keskusteluun tämän kysymyksen
siitä, onko syytä noita 5,5-metrisiä soutuveneitä rekisteröidä myöskään Suomen
puolella, koska valvonta kuitenkin näissä olosuhteissa
tuolla rajajoilla on käytännössä olematonta
ja mahdotontakin. Sitä paitsi tämä rekisteröintipakko
ei kyllä lisää niitten turvallisuutta
yhtään.
Liikenne- ja kuntaministeri Paula Risikko
Arvoisa herra puhemies! Ihan lyhyesti tähän edustaja
Lohen tuomaan ongelmaan, mihin hän viittasi mutta mistä hän
oli löytänytkin tuolta hallituksen esityksestä sitten
vähän ratkaisua. Elikkä, arvoisa puhemies,
ministeriö on tosiaan tietoinen näistä Lapin
yrittäjien huolista ja ottaa ne vakavasti. Ministeriö jatkaa
vuoropuhelua Liikenteen turvallisuusviraston ja alueen toimijoiden
kanssa mahdollisten jatkotoimenpiteiden selvittämiseksi,
ja aivan kuten edustaja Rundgrenkin toi täällä ehdotuksia,
niin otetaan siellä samalla niitä.
Tässä yhteydessä on kuitenkin huomioitava Suomea
sitovat kansainväliset alusturvallisuusvelvoitteet. Liikenteen
turvallisuusvirastossa on siis vireillä hanke, niin kuin
edustaja Lohi totesi, jonka tavoitteena on lähivuosina
uudistaa kotimaanliikenteen liikennealueet. Virasto tulee tässä yhteydessä selvittämään
mahdollisuudet erottaa joet, järvet ja myös satama-alueet
erillisiksi liikennealueiksi. Kyse on isosta muutoksesta, jolla
olisi heijastusvaikutuksia koko alusturvallisuuslainsäädäntöön,
ja siitä syystä se vaatii sitten hieman sitä voimistelua. — Kiitos.
Markus Lohi /kesk:
Arvoisa puhemies! Haluan vielä ottaa esille tässä jatkovalmistelussa, kun
tämä hanke on meneillään, yhden
asian, joka tässä jäi sanomatta. Se koskee
tätä, voisi sanoa, matkailusafaritoimintaa, ei
tämmöisiä lohensoutuveneitä vaan,
voisi sanoa, paremminkin perinteisten kirkkoveneiden näköisiä safariveneitä, joille
on myös tulossa vuoden 2015 jälkeen CE-merkintäpakko,
rekisteröintipakko, ja nämä veneet pitää hyväksyttää.
Se on selvää, että kun puhutaan tällaisista
perinteisistä safariveneistä, niin eiväthän
niissä ne ominaisuudet ole samanlaiset kuin lasikuituveneessä,
kun on kyse puuveneestä. Tämä on myös
ongelma, että jos tähän ei saada samalla
muutosta, samantyyppistä muutosta kuin on nyt tässä esityksessä näihin
Teno-veneisiin, niin tämä safaritoiminta uhkaa
myös loppua kokonaan juuri tilanteessa, jossa me tiedämme, että Lapinkaan
matkailu ei ole, varsinkaan kesämatkailu, nyt kovin voimakkaasti
kasvanut johtuen näistä, voi sanoa, koko Eurooppaa
koskevista talousongelmista mutta myös tästä Venäjän matkailun
hiipumisesta. Ja sen takia näkisin tärkeänä,
että tässä jatkovalmistelussa otetaan
myös huomioon tämä safaritoiminta ja
siihen liittyvät veneiden rekisteröintiongelmat.
Keskustelu päättyi.