1) Hallituksen esitys vuoden 2009 toiseksi lisätalousarvioksi
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa herra puhemies! Pyrin noudattamaan esittelypuheenvuorossani eduskunnan
toivetta hyvin tiiviistä esittelystä.
Tämän loppuvuoden talouskehitys on erittäin epävarmaa.
Vaikka vihreitä oraita talouden kehityksessä kansainvälisesti
ottaen on näköpiirissä, valitettavasti
Suomen taloudessa nämä positiiviset signaalit
eivät vielä juurikaan näy. Vientivetoisen
taloutemme ja vieläpä hyvin investointi-, tuote-
ja palvelutyyppisen vientisektorimme mahdollisuudet päästä tulevaan
kasvuun ovat erittäin hitaita, ja se näkyy myös
julkisessa taloudessa.
Tämän vuoden toisessa lisätalousarviossa
varsinaisia tuloja ehdotetaan vähennettäväksi
3,2 miljardilla eurolla ja määrärahoja
noin miljardilla eurolla, joten lisätalousarvioesitys on
2,2 miljardia euroa alijäämäinen. Näin
ollen nettolainanotoksi vuodelle 2009 ehdotetaan 10,3:a miljardia
euroa, jolloin valtionvelka vuoden lopussa olisi 64,5 miljardia
euroa, joka on noin 37 prosenttia suhteessa bruttokansantuotteeseen.
Tulopuolella varsinaiset tulot vähenevät siis noin
3,2 miljardia euroa, joka on lähestulkoon kokonaisuudessaan
verotuloarvion pienenemistä. Taantuma supistaa erittäin
voimakkaasti suhdanneherkkien verojen tuottoja. Tuloveron tuottoarvio
alenee noin 2,2 miljardilla, josta 1,4 miljardia euroa on yhteisöveron
tuottoarvion alenemista. Arvonlisäveron tuottoarviota alennetaan reilulla
800 miljoonalla eurolla. Tämän lisäksi joitakin
muita veromuutoksia sisältyy tähän esitykseen.
Korkotulojen lähdeveron arvioidaan pienenevän
80 miljoonalla, sen sijaan perintö- ja lahjavero kasvanee
noin 55 miljoonalla eurolla. Samoiten alkoholiveron korotuksesta
aiheutuva kasvu tälle vuodelle olisi noin 15 miljoonaa
euroa. Autoveron tuoton arvioidaan laskevan vajaalla 70 miljoonalla
eurolla, varainsiirtoveron noin 80 miljoonalla eurolla.
Määrärahojen noin miljardin euron
pieneneminen selittyy pääosin viennin jälleenrahoitusluottoihin
tehtävästä alennuksesta niiden nostoihin
kohdistuneen vähäisen kiinnostuksen johdosta,
eli noin miljardilla eurolla viennin jälleenrahoitusluottoja
ehdotetaan alennettavaksi. Kehykseen kuuluvat menot kasvaisivat
noin 182 miljoonalla eurolla ja olisivat yhteensä sitten
36 miljardia.
Tämän lisätalousarvioesityksen yhtenä keskeisimpänä kohteena,
joka on ollut siis puhtaasti harkinnanvarainen kohde, on budjettipäällikkö Mäkisen
johdolla tehdyt investointien aikaistamistyöryhmän
ehdotukset siltä osin, kuin ne koskettavat vuotta 2009.
Tämä investointien aikaistamispaketti on tehty
työllisyysmielessä, eli aiennamme myöhemmille
vuosille tarkoitettuja investointeja tähän suhdannetilanteeseen
paremmin sopivalla tavalla. Tavoitteena on kokonaisuudessaan saada
noin 10 000 uuden henkilötyövuoden vaikutus.
Valtion rahaa tähän kokonaisuuteen, joka jakautuu
tälle ja ensi vuodelle, arvioidaan menevän noin
330 miljoonaa euroa, mutta tämä käynnistää yhteensä 1,5
miljardin euron hankkeet.
Jos täältä joitakin poimintoja tekee,
niin Rajavartiolaitokselle lisätään valtuutta
57 miljoonaa euroa öljyntorjuntakykyisen ulkovartiolaivan hankintaan.
Samoiten Tekesin t&k-lainoihin lisätään
29 miljoonan euron valtuus muun muassa puupohjaisten biopolttoaineiden,
puutuotealan ja uusien tuotteiden teknologioiden kehittämiseen. Finnveran
erikoiskorkotukivaltuuksiin 10 miljoonan euron lisäys.
Samoiten Finnveran riittävän vakavaraisuuden turvaamiseen
lisätään 50 miljoonaa euroa, tai se on
siis pääomitus. Niin ikään yritysten
kehittämishankkeita rahoitetaan, eli käytännössä aikaistetaan
konkreettisia, Suomessa työllisyysvaikutuksia tuovia hankintoja
ja vahvistetaan yritysten rahoituksen saantia. Myös vuokra-asuntotuotannon
korkotukilainavaltuuksia korotetaan 0,5 miljardilla eurolla 1,67
miljardiin euroon.
Toinen painopiste näiden investointien aikaistamisen
lisäksi tässä paketissa on työllisyys-
ja koulutuspoliittisten toimintojen vahvistaminen jo tämän
vuoden puolella. Ammatilliseen peruskoulutukseen tehdään
2 miljoonan euron lisäys, joka tarkoittaa 500 opiskelijan
lisäystä. Oppisopimuskoulutukseen tulee 1 000
opiskelijan lisäys, joka määrärahassa
tarkoittaa noin 3:a miljoonaa euroa.
Yhtenä suurimpana näitten työllisyyspoliittisten
toimenpiteiden ja investointien aikaistamisen ulkopuolella olevana
lisämäärärahaesityksenä on
pakolaisten ja turvapaikanhakijoiden vastaanottomenoihin vastaaminen.
Tänne esitetään käytettäväksi
62,5 miljoonaa euroa lisää. Samassa yhteydessä Maahanmuuttoviraston
toimintamenoihin osoitetaan 3 miljoonaa ja poliisin toimintamenoihin
1,1 miljoonaa euroa lisää. Lisäykset
ovat luonteeltaan sen kaltaisia, että turvapaikkahakemukset
voitaisiin käsitellä nykyistä selkeästi
nopeammassa aikataulussa ja näiltä valitettavasti
useana vuonna toistuvilta ikäviltä yllätyksiltä voitaisiin
jatkossa välttyä. Tähän samaan
kokonaisuuteen on myös ensi vuoden määrärahoissa
tehty esityksiä, jotka nopeuttaisivat turvapaikkahakemusten
käsittelyä poliisin ja maahanmuuttoviranomaisten
puolella.
Vielä jokunen poiminta tästä lisätalousarvioesityksestä.
Siinä esitetään poistettavaksi valtuus
Vaalimaan rekkaparkin rakentamisesta, minkä vaikutus on
12 miljoonaa euroa, ja lisätään 40 miljoonaa
euroa valtuutta Seinäjoki—Oulu-radan perustöiden
jatkamiseen. Samoiten Kehäradan sopimusvaltuutta muutetaan
389 miljoonaan euroon. Sitten on joitakin pienempiä, Ilmalan
ratapihahankkeen sopimusvaltuuden korotus 15 miljoonalla eurolla
ja Seinäjoen lentokentän parannus, muutaman mainitakseni.
Yhtä lailla energiapolitiikan 10 miljoonan euron lisäys
myöntämisvaltuuteen kuuluu tähän
esitykseen ja 1 miljoonan euron määräraha,
jolla pyritään aikaansaamaan uusiutuvan energian
investointeja nopeammin kuin aikaisemmin ajateltiin.
Tähän esitykseen sisältyy myös
jo eilen kyselytunnilla keskusteltu valtioneuvoston valtuuden hakeminen
valtion yksinomistuksesta ja enemmistöomistuksesta luopumiseen
seuraavissa yhtiöissä: Destia Oy, Labtium Oy ja
Raskone Oy. Kaikkien kolmen yhtiön kasvua rajoittaa omien pääomien
suhteellinen pienuus, ja uuden pääoman hankkimista
yksityisiltä sijoittajilta pidetään parempana
kuin valtion lisäpanostusta. Tämä on
se lähtökohtatilanne. Eli lisävaltuuksien
tarve liittyy yritysten kasvun edistämiseen eikä valtuuksien
käytöstä odoteta tulevan valtiolle myyntituloja.
Eli tarkoitus on saada paremmin työllistäviä,
paremmin toimivia yrityksiä myös pitkällä aikajänteellä.
Puhemies:
Sitten käydään keskustelu ja todellakin
se käydään nyt lyhyinä minuutin
mittaisina puheenvuoroina, jotta saadaan mahdollisimman paljon mielipiteitä esille.
Tällä kertaa poikkeuksellisesti on pyydetty myöskin
ryhmiä nimeämään noin epämuodollisesti
henkilö, joka pääosin käyttäisi
oman ryhmänsä debatointitilan. Tulen noudattamaan
näitä ryhmien toivomuksia ainakin pääosin.
Hannes Manninen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Lisäbudjetti on keskustan eduskuntaryhmän
mielestä tilanteeseen sopiva. Kaiken kaikkiaan siinä taiteillaan
velkaantumisen ja lisämenojen välillä,
ja molempia on käytetty. Sitä on käsiteltävä työllisyyden
osalta yhdessä ensi vuoden budjetin kanssa, ja on myönteistä,
että ne työllistävät yli 10 000
henkilöä tällä työllisyyspaketilla.
Erityisesti siinä on monia keskustan erittäin
tärkeinä pitämiä hankkeita,
muun muassa nuorten työllistäminen, koulutuspaikkojen
lisäys ja nuorten syrjäytymisen ehkäiseminen,
edelleen myös ympäristötyöt, kestävän
metsätalouden lisäpanostukset, ja sitten myöskin
pääministerin aiemmin tekemää kasvualoitetta
tukevat muun muassa ratahanke Seinäjoki—Oulu ja
tutkimus- ja kehittämispanostukset. Kokonaisuutena tasapainoinen
ja kohtuullinen esitys!
Pekka Ravi /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Tämä lisäbudjetti
jatkaa johdonmukaisella tavalla sitä elvytyksen linjaa, mitä hallitus
on noudattanut.
Tänä aamuna meillä oli mahdollisuus
saada Suomen Pankin puolelta selvitystä siitä,
millä tavalla viime laman aikana työttömyyspaine
kohdistui eri ikäluokkiin, ja aika hätkähdyttävä oli
se tieto, mitenkä se pääsääntöisesti
ja pysyvästi kohdistui nuoriin ihmisiin. Nyt on ehdottomasti
pidettävä huolta siitä, että tämän
taantuman seurauksena ei käy samalla tavalla. Siinä mielessä hallituksen
toimenpiteille, joita näkyy tässä lisäbudjetissa,
on annettava tunnustusta. Ed. Manninen toikin jo esille lukumääräisesti
niitä tärkeitä asioita.
Haluan tuoda tähän keskusteluun vielä yhden huolenaiheen,
sen mikä on nuorten pakollisten työharjoittelupaikkojen
suhteen tällä hetkellä. Tiedän,
että julkinen valta ei voi kovin paljon siihen vaikuttaa,
sen on tehtävä kaikkensa, mutta vetoan nimenomaan
yrityskenttään ja työmarkkinajärjestöihin,
että tämä vakava ongelma pystyttäisiin
ratkaisemaan.
Kari Rajamäki /sd(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Valitettavasti hallitus tälläkin
lisätalousarviolla paljastaa ajoituksen osalta ajelehtimisen
ja nimenomaan elvytyksen tehottomuuden niin ikään.
Teillä saattoi mennä, herra valtiovarainministeri,
syksyllä 2008 metsästysretki pieleen, mutta ette
te huomannut mitään muuta muutostarvetta. Veroratkaisut
veitte huhtikuussa 2007 Säätytalossa tehtyjen
päätösten mukaisella tavalla, vaikka
tässä vakavassa taloustilanteessa olisi pitänyt
tajuta, että on suomalaisen hyvinvoinnin, talouden, koko
yhteiskunnan uudelleenarvioinnin paikka. Tältä osin
työttömyys nousee nyt ja bkt laskee EU:n keskiarvoa
enemmän. Tämä osoittaa tämän
tilanteen riistäytymistä. Toisen neljänneksen
aikana 2,6 prosenttia on bkt laskenut. Kaikki nämä työvoimapoliittiset
investointirahatkin ovat yllättäen jälkirahoitteisia. Nyt
pitäisi olla tehoa erityisesti koko suomalaisen hyvinvoinnin
ja talouden ja aluekehityksen kannalta keskeisen metsäteollisuuden
toimintaedellytysten turvaamiseen — niin puun saatavuuden,
Venäjän puutullineuvottelujen kuin energiaratkaisujen
osalta on riskeerattu erittäin suuria arvoja — ja
myöskin tämän kriisin jälkeiseen nousuun.
(Puhemies: Minuutti on runsaastikin kulunut!) Tältä osin
on syytä jatkaa keskustelua.
Paavo Arhinmäki /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tässä lisäbudjetissa
on oleellista se, mitä siinä ei ole ja mitä siinä on. Noin
100 000 ihmistä on jäänyt työttömäksi,
hallitus lupaa omilla toimillaan 10 000 työpaikkaa lisää.
Nämä kaksi lukua, 100 000 ja 10 000,
kertovat siitä, että hallitus ei reagoi tilanteeseen.
Mutta se, mitä tässä on, on yksityistäminen. Kansallisen
Kokoomuksen nimestä pitäisi poistaa etuliite:
kokoomus on pikemminkin kansainvälisten keinottelijoiden
kuin isänmaan asialla. (Välihuutoja) Meidän
ei pidä luopua kansallisesta omaisuudesta, valtionyhtiöistä.
Erityisesti tällaisessa lamatilanteessa valtionyhtiöillä on
merkittävä rooli markkinoiden tasaajina. Kun hallitus
nyt haluaa myydä esimerkiksi Destian, haluaa hallitus ilmeisesti
antaa yksityisille yrityksille mahdollisuuden pumpata hintoja ylös
keskeisen infran, siltojen, teiden, rakentamisessa. Maksajina tässä hintojen
pumppaamisessa ovat valtio ja kunnat, siis me kaikki suomalaiset.
Eikö esimerkiksi autokatsastuksen esimerkki näytä,
mitä tästä seuraa? (Puhemies: Minuutti
on kulunut!)
Arvoisa puhemies! Tänään työntekijät
ovat marssineet ulos työpaikoilta vastustaakseen tätä uusliberalistista
yksityistämispolitiikkaa.
Puhemies:
Nyt valitettavasti joudun siirtämään puheenvuoron
ed. Ojansuulle.
Vasemmistoliitto tukee työntekijöitä, me
olemme isänmaan ...
Puhemies:
Toivon, että tässä minuutissa todella pysytään.
Se on muiden huomioon ottamista.
Kirsi Ojansuu /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tässä lisätalousarviossa
on viherelvytystä mukana. Vihreiden eduskuntaryhmän
mielestä tärkein investointihanke maassamme on
rata Seinäjoki—Oulu-välillä,
ja olemme hyvin tyytyväisiä, että Ratahallintokeskus
oikeutetaan sopimaan tämän radan perusparannuksen
jatkamisesta 40 miljoonalla eurolla. Käytännössä se
lisää 320 henkilötyövuotta,
mikä on välittömiä vaikutuksia.
Toisena olemme tyytyväisiä siihen, että energiapolitiikkaan
annetaan 10 miljoonan euron lisäys myöntämisvaltuuteen
ja määrärahaan miljoonan euron lisäys,
joka käytetään uusiutuvan energian käyttöä ja
energiatehokkuutta edistäviin hankkeisiin.
Viimeisenä: on merkittävää,
että ammatillisen peruskoulutuksen vuosiopiskelijamäärää lisätään
500:lla ja oppisopimuskoulutuksenkin paikkoja lisätään
10 000:lla. Kysyisin hallitukselta: Kuinka nopeasti nämä lisäykset,
nämä opiskelupaikat, ovat käytettävissä?
Christina Gestrin /r(vastauspuheenvuoro):
Ärade talman! Den andra tilläggsbudgeten
ges i en tid då prognoserna förändras
dag för dag. Vissa tecken på ökad aktivitet
finns bland annat vid Helsingforsbörsen, men de siffror
som här presenteras visar att botten kanske inte ännu är
nått. Arbetslösheten kommer sannolikt ännu
att öka och därför är det rätt
att regeringen nu stöder sysselsättande åtgärder.
Myönteisenä pidämme ehdotusta antaa
Rajavartiolaitokselle tilausvaltuus öljyntorjuntalaivan
hankintaan. Panostukset uusiutuvan energian käyttöä ja
energiatehokkuutta edistäviin hankkeisiin sekä Kemera-rahoituksen
lisäämiselle ovat myös tärkeitä.
Ammatillisen peruskoulutuksen ja lisäkoulutuksen opiskelijamäärien
lisääminen sekä naisyrittäjyyden
tukeminen ovat myös myönteistä.
Positivt är också att Svenska teatern kan
komma igång med reparationerna tack vare statsgarantier
för lån.
Bjarne Kallis /kd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ihmettelen suuresti, ettei hallitus
ole kuullut niitä hätähuutoja, mitä on
tullut elinkeinoelämältä ja yrittäjiltä,
niin kuin on myöskin tullut vanhustenhoitopuolelta. Pitkin maakuntaa
ja pitkin maata juostaan kyllä ja kerrotaan, että esimerkiksi
carry back -järjestelmä pitää saada
voimaan, mutta silloin kun eduskunnassa äänestetään,
niin äänestetään sitä vastaan. Minä olin
aivan varma, että tämä tulee lisätalousarvioon,
sen verran paljon ministerit ovat siitä puhuneet.
Ihmettelen myöskin, miten esimerkiksi UPM:n johtaja
Pesosen hätähuuto ei ole mennyt perille. Hän
ei ole pyytänyt mitään muuta kuin että antakaa
meille edes sen verran kuin Ruotsi antaa omalle teollisuudelleen.
Ja jos minä olen kuullut tämän, niin
tekin olette kuulleet.
En minä myöskään, eikä meidän
ryhmä, ymmärrä sitä, että ensin
alennetaan alvia 12 prosentilla ja sitten nostetaan. Olisitte siirtäneet
sen heinäkuun puolelle, ja olisi näin säästynyt
tälle vuodelle 135 miljoonaa, mikä olisi voitu
panna vanhustenhoitoon, jossa hätä on todella
suuri.
Raimo Vistbacka /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Hallituksen toinen lisätalousarvioesitys
sisältää toki monia myönteisiä esityksiä,
joista jotkut ovat olleet suorastaan välttämättömiä,
kuten esimerkiksi tämä täällä aikaisemmin
mainittu 40 miljoonan euron jatkorahoitus Seinäjoki—Oulu-radan
perusparannustöiden jatkamiseen.
Arvoisa puhemies! Joitakin huomattavia lisämäärärahaesityksiä on
näköjään jouduttu tekemään
hallituksen harjoittaman aivan liian löysän maahanmuuttopolitiikan
seurauksena. Nyt on vain toivottava, että olisi otettu
opiksi ja päätökset näiltä osin
saataisiin nopeammiksi. Kuluvan vuoden arviota 2 000:sta
on nyt näköjään jouduttu nostamaan
5 000:een, eli kalliiksi näyttää käyvän
veronmaksajille hallituksen harjoittama maahanmuuttopolitiikka.
Kemera-rahoihin on ehdotettu 12 miljoonaa euroa, joka summa
tulee toki tarpeeseen, mutta jossakin vaiheessa tässäkin
asiassa olisi päästävä sille
puhtaalle viivalle eli että rästit saataisiin
heti sinä vuonna maksettua, koska suurin osa vuoden määrärahoista
joudutaan aina maksamaan takakäteen.
Jouko Skinnari /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Nyt pitäisi olla hallituksen ohjenuorana
kolme sanaa. Ne ovat työ, työ ja työ. Tässä budjetissa
ei tulla sillä tavoin näitä asioita viemään
eteenpäin kuin pitäisi. Tämä on
myöhässä, niin kuin täällä on
moneen kertaan todettu, ja sitten on vielä se, että nämä määrärahat
ovat riittämättömiä tähän
tilanteeseen.
Mutta tätä huonoa esimerkkiä tilanteen
vakavuuden laiminlyönnistä osoittaa myös
se, että valtion omaisuutta jälleen ollaan myymässä. Myyntivaltuuksia
haetaan. Suomalaista osaamista ollaan viemässä juuri
sinne, minne kuulemma valtion omistajaohjauksesta vastaava ministeri Häkämies
on menossa eli muun muassa Yhdysvaltoihin. Tässä suhteessa
kyllä pitäisi valtion omistajaohjauksen niin Destian,
Raskoneen kuin Labtiuminkin osalta merkitä sitä,
että suomalaiselle henkilöstölle, suomalaiselle
työlle annettaisiin arvoa ja se säilyisi nimenomaan
täällä.
Paavo Arhinmäki /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Valtiovarainministeri Katainen on sanonut,
että hallitus ei leikkaa palveluita ja vasta ensi vuonna
korottaa veroja. Tässä asiassa, ministeri Katainen,
teillä korvat heiluvat. Nimittäin useat kunnat
ovat joutuneet jo tänä vuonna avaamaan budjetin,
leikkaamaan peruspalveluita, päivähoitoa, koulutusta,
kirjastopalveluita ja vanhustenhoitoa. Kunnat lomauttavat ihmisiä.
Miksi te ette reagoi tähän kuntien hätään
lisäbudjetissa? Miksi te hyväksytte työntekijöiden
lomautukset ja palveluiden leikkaamisen?
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Eilen kyselytunnilla käsiteltiin
Destia-asiaa. Varapuhemies Koskinen yritti palauttaa asiat juurilleen
siihen, mitä tapahtui silloin, kun Tielaitos pilkottiin
Tiehallintoon ja Tieliikelaitokseen. Silloin avainasemassa liikennevaliokunnassa
oli kansanedustaja Jyri Häkämies, joka saneli
ne perusteet, joilla tähän ratkaisuun sitten päädyttiin,
ja siinä oli olennaista se, että hänen
mukaansa piti olla, ja niin myös meidän kaikkien
muitten mukaan piti olla, valtio-ohjasteinen varmistusjärjestelmä siihen,
että jokaiseen Tiehallinnon urakkaan tulee kohtuuhintainen
tarjous, jossa voidaan laatu varmistaa.
Tämä, arvoisa ministeri, teiltä unohtui
eilen vastauksessanne. Te venkoilitte ja venkoilitte. Nyt on ajauduttu
tähän ja nyt edetään tämän
mukaan, mutta yksi mahdollisuus minulla on sen myllytyksenne kokeneena:
Minä totean, että olette luottamukseni menettänyt.
Destia, Destia, Destia! (Ed. Rajamäki: Me emme luottaneet
silloinkaan!)
Antti Rantakangas /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Poikkeuksellinen taloustilanne edellyttää tietysti
hallitukselta viisaita päätöksiä,
ja hallituksen talouspolitiikan linjahan on saanut paljon tunnustusta
eri tutkimuslaitoksilta ja eri tahoilta. Tämä tämän
vuoden lisätalousarvio sisältää monia
pieniä, mutta tärkeitä panostuksia kotimaisen
energian hyödyntämiseen, liikenneverkoston kehittämiseen, yritystoiminnan
käynnistämiseen ja edistämiseen. Niistä pitää antaa
täysi tunnustus hallitukselle.
Mitä tulee sitten omistajapolitiikkaan, niin näissä suhdannetilanteissa
en pidä järkevänä, että valtio
irrottautuu omistuksestaan. Se ei ole missään
tapauksessa perusteltua, vaan nyt tarvitaan vakautta markkinoille,
joilla valtio merkittävänä omistajana
antaa signaalin siitä, että se haluaa pitää kiinni
omistuksistaan.
Tuossa ed. Pulliainen kuvasi tätä Destian
historiaa, ja näin asia varmasti on. Minä toivon,
että eduskunnan valiokunnissa arvioidaan tätä asiaa nimenomaan
kansallisen edun näkökulmasta ja haetaan vaikka
lisää pääomaa sitten näitten
yhtiöitten kehittämiseen Solidium Osakeyhtiön
kautta, joka perustettiin varta vasten (Puhemies: Nyt minuutti on
kulunut!) sen takia, että se voi pääomittaa
ja olla näissä järjestelyissä mukana.
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Hyvin lyhyesti. Ed. Rajamäki totesi
tai antoi ainakin ymmärtää, että se
olisi jotenkin hallituksen vika, että Suomen bkt laskee
EU:n keskiarvoa enemmän. No, ainakin EU:sta meillekin tulleen
palautteen mukaan he ymmärtävät hyvin
sen, että meidän vientimme rakenne on semmoinen,
joka globaaleilla markkinoilla tällä hetkellä saa
kovimman iskun vastaan. Kyllä ainakin muualla maailmassa
se ymmärretään, ehkä kaikki
Suomessa eivät ymmärrä.
Mitä tulee sitten näihin 100 000
työttömään ja 10 000
vastaukseen, emme me valitettavasti voi tarjota työpaikkaa
jokaiselle, joka vientisektorilta vaikkapa jää työttömäksi.
(Eduskunnasta: Yrittäkää!)
Mitä tulee sitten tähän Destian tai
valtioyhtiöitten tulevaisuuteen, niin en ymmärrä sitä,
minkä takia sitäkin rahaa, joka nyt käytetään
palveluihin, pitäisi käyttää yritysten
laajentamiseen. Se olisi veronmaksajien rahoja niin kuin vasemmistoliitto
esittää, ja veronmaksajien rahoja kaadettaisiin
yrityksiin sen sijaan, että niitä käytettäisiin
peruspalveluihin. Meillä on tässä aivan toisenlainen
linja. Mikäli valtionyhtiöt olisivat toimineet
hintatasaajina, niin mistä johtuu sitten se, että jokaisena
vuonna, valitettavasti tänäkin vuonna, mittavat
tiehankkeet kustannusarvioltaan (Puhemies: Minuutti on jo pitkään
ollut täynnä!) lähes tuplaantuvat ja
Destia ei ole pystynyt sitä roolia hoitamaan, ei alkuunkaan?
Puolustusministeri Jyri Häkämies
Arvoisa puhemies! Korostan sitä samaa asiaa tänään
kuin eilenkin, että tässä haetaan valtuutta
ja toimivaltaa kartoittaa vaihtoehtoja näiden kolmen yrityksen
osalta, esimerkiksi kumppanoitumisratkaisuille. Kahden näiden
yrityksen osalta alkuvuosi on vahvasti miinusmerkkinen, ja yhdyn
kaikkiin niihin sanoihin, mitä ed. Skinnari puheenvuoronsa
lopussa totesi, että pitää kantaa huolta
näiden yritysten tulevaisuudesta ja näiden yritysten
työntekijöistä. Nyt minä haluaisin
myöskin alleviivata sitä ministeri Kataisen toteamusta,
jossa hän sanoi, että valtio ei odota myyntituloja
tästä ratkaisusta. Eli se on viesti juuri siitä,
että me haemme sellaista ratkaisua näiden yritysten
osalta, vaihtoehtoja. Nyt haetaan vasta valtuutta, mutta haemme
vaihtoehtoja, jotka merkitsisivät tämmöistä kumppanoitumista.
Eli väitteet myyntiliikkeestä tai myynnistä ulkolaisille
keinottelijoille ovat nyt kyllä ihan puhdasta retoriikkaa.
Kari Rajamäki /sd(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Viennin pudotus ei enää selitä näitä viimeisiä bkt-tietoja
verrattuna EU-maihin, vaan siinä rupeaa näkymään
nyt hallituksen talouspolitiikka, kuntatalouden kurjistuminen,
julkisen työllisyyden heikkeneminen 20 000:lla, joka
tulee ilman muuta vaikuttamaan myös kriisin sosiaalisten
vaikutusten pahenemiseen. Nämä kaikki rupeavat
nyt näkymään tässä tilanteessa
metsäteollisuuden hallitsemattoman tilanteen ja uhkakuvien
myötä. Kyllä tämän
hallituksen fantastista elvytystä kuvaa ed. Ojansuu, joka kertoi,
että Seinäjoki—Oulu saa lisää rahaa.
Anteeksi, estetään 500 ihmisen työttömyys
jatkamalla töitä. Hallituksella ei ole ensi vuodellekaan
sille hankkeelle yhtään rahaa, eli 500 henkeä on
kohta myöskin ilman jatkoa. Toista fantastista elvytysotetta
kuvaa käsistä karannut turvapaikkajärjestelmä,
johon lähes 70 miljoonaa euroa laitetaan pidentyneiden
käsittelyaikojen ja perusteettomien turvapaikkahakemusten
karattua hallituksen käsistä. Tämä on
vuoden 2007 jälkeen selkeästi muuttunut. Kolmen
kuukauden käsittelyajat ovat kohta 1,5 ja 2 vuotta. Tämä selittää tämän
tilanteen ja sen hallitsemattomuuden.
Mikko Kuoppa /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Nuorisotyöttömyys on kasvanut
räjähdysmäisesti. Lisätalousarvio
on pahasti myöhässä ja myös
määrältään täysin
riittämätön tähän ongelmaan
nähden. Hallitus puhuu nuorisotyöttömyyden
poistamisesta tai vähentämisestä, mutta
se ei anna käytännön välineitä,
joilla sitä poistetaan. Muun muassa Tampereen työvoimapiirissä 1 000
työtöntä jäi juhannuksen jälkeen
odottamaan tukityöpaikkaa. Heillä olisi ollut
siihen oikeus, mutta ei ole rahaa. Tämä osoittaa
sen, että nämä määrärahat,
kun ennen juhannusta ei tullut lisäbudjettia, ovat pahasti
myöhässä, ja se aiheuttaa tuhansille
ihmisille suuria taloudellisia ongelmia.
Pekka Ravi /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ed. Arhinmäen nimiehdotuksen
johdosta haluaisin todeta sen, että Kansallisella Kokoomuksella
ei ole vuosien saatossa ollut tarve muuttaa nimeään,
päinvastoin kuin teidän johtamallanne liikkeellä.
(Välihuutoja) Aiomme jatkaa sillä kansallisella
linjalla, mitä tähänkin asti olemme toteuttaneet.
Ed. Kuoppa, kyllä te nyt annoitte väärän
todistuksen siitä, että hallitus ei olisi voimakkaasti reagoinut
nimenomaan nuorisotyöttömyyden asettamiin haasteisiin.
Tässä lisäbudjetissa on olemassa toimenpiteitä.
Keväällä niitä jo tuli, ja seuraavassa
talousarviossa niitä on myöskin mukana.
Mitä tulee kuntatalouteen, ed. Arhinmäki,
ette kai te nyt vakavissanne voi olla sitä mieltä,
että hallitus ei tämän kuluvan vuoden
aikana ole erittäin voimakkaasti helpottanut kuntien talousahdinkoa?
(Välihuutoja) Siitä olen samaa mieltä, että siellä kunnissa
on edelleen ongelmia ja ne eivät ole helppoja, mutta jo
valtion velkaantumisvauhti versus kuntien velkaantuminen asettaa
tämän teidän väitteenne vähän
uskomattomaan valoon.
Bjarne Kallis /kd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Kyllä uskottavuus on ainakin
jonkin verran kärsinyt, kun vuosi sitten annettiin ymmärtää,
että bkt tulee nousemaan 2,5 prosenttia. Näin
sanottiin eduskunnalle. Muutama viikko sitten valtiovarainministeri
ilmoitti, että vuosi sitten olimme kuilun partaalla, me olimme
kuilun partaalla, mutta sanottiin, että bkt siitä huolimatta
nousee 2,5 prosenttia.
Tänä päivänä ja
tänään muutama kymmenen minuuttia sitten
annettiin ymmärtää, että tulee myönteisiä viestejä ulkomailta
ja mistä kaikkialta tulee. Minä en ole huomannut
kuin yhden myönteisen viestin, joka tuli heinäkuussa
ja joka osoitti, että Saksassa talouskasvu oli pikkasen noussut.
Mutta toissa päivänä tuli Saksasta uusi uutinen.
Vastoin kaikkia odotuksia siellä tuotanto laski. Odotettiin
nousua 1,8 prosenttia, ja tuli laskua 0,9. (Puhemies: Minuutti on
kulunut!) Kyllä minä ymmärrän,
että ei ole helppoa, mutta pitäisi pikkasen ottaa
huomioon myöskin ne realiteetit.
Raimo Vistbacka /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Näitten valtuutuksien osalta
voi todeta, että ne tuovat kyllä mieleen Posti-Telen
tapahtumat, kun ne eriytettiin ja Tele yhtiöitettiin. Samanlaisia
lupauksia oli tässä salissa, vähän
saman suuntaisia oli Stora Enson osalta.
Kun hallitus näyttää nyt jääräpäisesti
ajavan lävitse nämä valtuutuksien pyyntönsä,
niin täytyy vain toivoa, että siellä ei
käy samalla tavoin kuin silloin, kun katsastustoiminta
yhtiöitettiin ja firmoja alettiin myydä. Nythän
suurin osa omistuksista on ulkomailla, ja näitä muutamia
toimijoita, näitä pieniä yrityksiä,
jotka vielä niin sanottuina perheyrityksinä yrittävät
pyörittää katsastustoimintaa, nämä yhtiöt
yrittävät ajaa hintapolitiikalla nurin taikka
niin, että pääsevät ostamaan
niitä. Tämä on se valitettava kehitys.
Toivottavasti näitten kolmen yhtiön osalta ei
tule käymään samalla tavoin kuin katsastustoimessa.
Elinkeinoministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Kyllä tämä sali
henkii ihan oikeata, aitoa huolen aihetta siitä, että työttömyys
voi edelleen pahentua ja paljon. Ja ennuste on myös minulla
se, että tilanne vaikeutuu erittäin paljon vielä edessä olevien
kuukausien aikaan. Yhdyn tässä ed. Kalliksen näkemykseen.
Hallitus tällä lisäbudjetillaan ja
ensi vuoden varsinaisellaan yrittää tehdä kaiken
voitavansa aikaistaakseen hankkeita, pannakseen liikkeelle sellaisia
työllistäviä hankkeita, jotka voidaan
nyt tehdä, tässä ja nyt, jotka alun perin
oli aiottu tehdä vähän tuonnemmassa ajassa,
ja monin muinkin toimin yrittää rakentaa siltaa
tämän vaikeimman yli. Se maksaa. Hallitus ottaa
velkaa ja ottaa paljon. Kaiken aikaa käydään
keskustelua siitä, pitäisikö vielä enemmän
ottaa velkaa, kärsimmekö sen, ja sillä näin
otetulla velalla vielä yrittää pitää pyöriä pyörimässä.
Tämä on ratkaisu, mihin hallitus on päätynyt,
ja me nyt uskomme, että tällä kuitenkin
aika pitkälle päästään.
Suomen rooli on ollut olla voittaja silloin, kun maailmalla
menee hyvin. Me tuotamme semmoisia investointihyödykkeitä ja
kulutushyödykkeitä, joilla on kova kysyntä silloin,
kun maailmalla menee hyvin, mutta kun maailmalla menee heikosti,
se kysyntä pomppaa, menee alaspäin, ja näin
on käynyt. Riippumatta siitä, kuka (Puhemies:
Minuutti on kulunut!) olisi ollut hallituksessa, näin olisi
käynyt.
Kirsi Ojansuu /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tämä vaihe, tällainen
talouspoliittinen kriisi — tällaista ei ole koskaan
maailmassa koettu. Kukaan ei pysty ennustamaan luotettavasti, mitä tästä seuraa
ja kuinka pitkään tilanne jatkuu. Täytyy
sanoa, että tässä tilanteessa minä olen
hyvin tyytyväinen siihen, että hallitus ei yritäkään
yhtään positiivisempaa tilannetta maalailla kuin
nyt on.
Jos ajatellaan vuodentakaista tilannetta, niin dramaattisesti
se viennin tyrehtyminen näkyi parissa kuukaudessa, ja nyt
mielestäni on hyvä juuri se rehellisyys, kuten
Pekkarinenkin sanoo, että työttömyys
tulee lisääntymään ja tilanne
on paha. Mutta se, että tässä lisätalousarviossakin
on nyt työvoimapoliittiseen koulutukseen 29 miljoonaa euroa,
jolla saadaan siis keskimäärin nykyisin yli 3 200
nuorta näiden toimien piiriin, on tärkeä vastaus
myös tähän tilanteeseen. Sitä paitsi
Seinäjoki—Oulu-radan työt eivät
keskeydy, mutta ilman tätä valtuutta työ olisi
jäänyt kesken.
Mutta ylipäätään käydään
tärkeää keskustelua, miten meillä taloudesta
saadaan kestävä pitkällä aikavälillä,
ja siksi on tärkeää se veropoliittinen
keskustelu, joka on nyt alkamassa.
Hannes Manninen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kuntatalouteen haluaisin todeta, että tämä vuosi
ei ole niin katastrofaalinen vuosi kuin täällä väitetään.
Nimittäin minun pitää tehdä eräs
tunnustus: Kun olin kuntaministerinä demarien ja valtiovarainministerin kanssa
yhdessä taloutta hoitamassa, niin vuosina 2003, 2004 ja
2005 kuntatalouden tulos oli huonompi kuin tältä vuodelta
arvioidaan tulevan. Ongelmia on ensi vuonna erittäin paljon.
Jos me saamme talouskasvua, sielläkin voidaan päästä hiukan
eteenpäin. Elikkä töitä pitää tehdä,
ongelmia on, mutta ei pidä liioitella asioita.
Valtionyhtiöpolitiikasta sen verran, että pitää harjoittaa
politiikkaa eikä junttautua johonkin yhteen asentoon. Pitää voida
tarvittaessa myydä, pitää arvioida tietenkin
se hetki, mutta pitää myöskin ostaa,
ja muun muassa Fingridin osalta tämä hallitus
tulee ostamaan ja käyttämään
valtion rahoja.
Paavo Arhinmäki /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Minua ei yllätä, että ministeri
Häkämies ei kuuntele minua, mutta kun hallituksen
sisältä tulee samaa kritiikkiä Destiasta
keskustan varapuheenjohtajalta Rantakankaalta, ed. Pulliaiselta.
Kansa kuuntelee ja on samaa mieltä meidän kanssamme.
Kuuntelisitte nyt edes kansaa ja hallituspuolueiden edustajia.
Kun täällä ministeri Katainen ihmetteli,
eikö tämä ole pois kuntien palveluista,
jos me pidämme kiinni Destiasta, päinvastoin.
Destian kilpailijathan ovat valittaneet siitä, että Destia
dumppaa hintoja. Se on todettu, että näin ei ole,
ja tällä tavalla olemme pystyneet pitämään
hintoja alhaalla, jotta valtio ja kunnat eivät joudu käyttämään
keskeisen perusinfran rakentamiseen, kuten teihin ja siltoihin,
niitä rahoja, joita me tarvitsemme palveluiden ylläpitämiseen.
Nyt olette ideologisesti, aatteellisesti, luopumassa valtion omistuksesta.
Teitä eivät huoleta kuntien palvelut tai teitä ei
huoleta esimerkiksi se katsastustoiminnan esimerkki, jonka minä ja
ed. Vistbacka täällä nostimme esille.
Kari Rajamäki /sd(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Tammikuussa 2007 kokoomus hermostui, kun varoitin,
että meidän suurin turvallisuusuhkamme on kovat
arvot arjessa ja työelämässä.
Me olemme nyt keskellä niitä arvoja.
Kuntatalouden osalta ed. Manninen varmasti tietää,
että kuntien alijäämä on nousemassa
jopa 15 miljardiin, 8 prosenttiin bkt:stä, ensi vuoden alijäämät
850 miljoonaan euroon, jota ei kateta teidän ajamallanne
50 miljoonan euron kiinteistöveron nostolla pienituloisille.
Kunnat pannaan tuloveroa nostamaan, kun te teitte isotuloisten veroratkaisut.
Nämä ovat vakavia asioita. Meidän pitää kansallisesti
pystyä turvaamaan sosiaalinen turvallisuus ja talouden
perusta, joka vaatii myöskin sitä, että esimerkiksi
metsäteollisuuden ja meidän keskeisen vientiteollisuutemme
toimintaedellytykset nyt turvataan kaikki istuen samaan pöytään
tuotantoedellytysten ja toimintakyvyn näkökulmasta.
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Täällä on useampaan
otteeseen viime keväänäkin arvosteltu
allekirjoittanutta ja hallitusta siitä, että meidän bkt-arviomme
eivät ole osuneet oikeaan. Kyllä siitä voi
poliitikkoja arvostella, mutta me tietenkin tuomme vain sen tiedon,
jonka paras asiantuntemus Suomessa virkatyönä tuottaa.
Bkt-arvioita ei koskaan toivon mukaan ole, ei ainakaan minun aikanani,
poliittisesti näpelöity, eikä niitä koskaan
tulla myöskään, ei ainakaan minun aikanani,
poliittisesti näpelöimään, vaan
me perustamme sekä työllisyyden että muun
yhteiskunnan talouskehityksen ennustamisen siihen virkavastuulla
tehtyyn parhaaseen asiantuntemukseen, mikä meillä on
käytettävissä. Sen parempaa tietoa meillä ei
ole käytettävissä. Me kaikki voimme spekuloida,
ja niin minäkin sanoin, että tämä vuosi
voi olla vielä huonompi kuin suhdannekatsauksessa on ollut,
varsinkin kun emme tiedä, kuinka nopeasti Suomen talous
pääsee jossakin puolin maailmaa olleisiin vihreisiin
oraisiin. Mutta voihan olla, että nekin lakastuvat kesken kaiken.
Emme me niille voi tehdä yhtään mitään.
Halusin tämän nyt vain tuoda esiin, koska
täällä hyvin moni sanoo, että minä olen
tahallani ennustanut luvut väärin. (Puhemies:
Minuutti on kulunut jo ajat sitten!) En minä niitä ennusta. Minä toistan
sen, mitä virkavastuulla meille kerrotaan.
Tarja Filatov /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Jokainen tunnustaa sen, että ennustaminen
tässä ajassa on vaikeaa. Mutta kyse keväällä oli
siitä, että ei tuotu tarkennettuja lukuja esimerkiksi
kehyskäsittelyyn, vaikka ne olisivat olleet tarpeen meidän
talouden pitkän linjan arvioissa.
Mutta meillä on myös mennyttä tietoa
ja esimerkiksi se tieto, että te sanotte, että Suomessa elvytetään
EU:n kärkikastissa. Jos me katsomme tuloksia, Suomen työttömyys
nousee enemmän kuin EU:ssa keskimäärin,
Suomen bkt laskee enemmän kuin EU:ssa keskimäärin.
Te sanotte, että se johtuu viennistä, mutta kun
kvartaaliaikana tutkitaan kvartaaleita, niin huomataan, että esimerkiksi
toisella neljänneksellä Suomen vienti laski keskimääräistä EU-tasoa
vähemmän, jolloin vientimme rakenne ei selitä sitä,
mikä tilanne on meillä suhteessa EU:hun, vaan
se, että meidän elvytyspaukkumme menevät
väärään kohteeseen. Ne syövät
meidän tulopohjaamme. Meillä on lähestulkoon
miljardivauhdilla kevennetty tuloennustettamme näissä eri
lisäbudjeteissa, ja tämä on suuri huolenaihe.
Toinen, ja se liittyy työllisyysmäärärahoihin,
on se, että te kyllä lisäätte
investointeja, (Puhemies: Valitettavasti minuutti on jo umpeutunut!)
mutta te olette tehneet siitä jälkirahoitteisen
tänä aikana. Tuo raha tulee vuonna 2012. Mitä suhdannepolitiikkaa
...
Harri Jaskari /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kun on kuullut erityisesti ed. Arhinmäen
logiikkaa, niin on pakko laittaa myöskin hiukan toista
logiikkaa, näkökulmaa.
Otetaan tosiaan esimerkki. Nyt ei missään
tapauksessa voisi vahvistaa Destian pääomaa, eli valtion
täytyisi sijoittaa sinne rahoitusta, kun olisi mahdollista
vahvistaa Destiaa ja säilyttää niitä työpaikkoja
myöskin ottamalla yksityistä pääomaa
mukaan turvaten ne työpaikat. Samalla voidaan sijoittaa
rahoitusta esimerkiksi terveydenhuoltoon ja sitä kautta
kehittää niitä asioita.
Toiseksi, miten se voi olla kalliimpaa, kun on useita toimijoita
esimerkiksi tienrakennuksessa? Ne kilpailutetaan, yhtenä toimijana
Destia. Yleensä kilpailu alentaa hintoja, parantaa laatua, ei
toisinpäin. Eli kaikki voittavat tässä,
mutta teidän logiikassanne näyttää siltä,
että olemme menossa ihan väärään
suuntaan.
Eero Heinäluoma /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Olemme kuulleet ministeri Kataisen koko kevään
kertovan, että Suomi on Euroopan suurin elvyttäjä,
ja tänään olemme sitten saaneet tietää,
mitä on tapahtunut: Euroopan huonoimmat tulokset. Kansantuote
romahti lähes 10 prosenttia toisella vuosineljänneksellä. Tämä on
hirveä tilanne ja tulee näkymään
työttömyyden räjähtämisenä käsiin
ensi talven aikana. Mitä tehdään? Tehdään
juuri niin kuin varoitimme viime kevään lopussa:
istutaan uuninpankolla. Käytettiin aikaa neljä kuukautta
ei yhtään mihinkään, koska ei
haluttu tehdä edes kevään lopussa työllisyystoimia.
Ministeri Pekkarinen lupasi uusia elvytystoimia keväällä.
Hän sanoi, että nyt pitää taakkaa
jakaa oikeudenmukaisemmin, niin että suurituloisetkin tulevat
ottamaan suuremman osan. Katsoin tätä esitystä ja
myös ensi vuoden budjettia: ei mitään.
Siis te hyväksytte tämän työttömyyden
ja olette pahoillanne siitä, että hirvimatkat peruuntuvat.
Annika Lapintie /vas(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Tässä kun kuuntelee kokoomuksen
kansanedustajien ja kokoomuslaisten ministerien puheenvuoroja, niin
täytyy oikein ihmetellä: Joko ette ole oppineet
mitään tai ette muista mitään
tai on tarkoituskin tehdä sama temppu uudelleen. Nämä samat
puheenvuorot käytettiin aikanaan, kun katsastustoimintaa
yksityistettiin. Silloin nimenomaan käytettiin näitä ihan
samoja puheenvuoroja: hinnat tulevat laskemaan, palvelu paranee.
Minä nyt vaan kysyn, ovatko katsastustoiminnan hinnat laskeneet
tavallisilta ihmisiltä, onko katsastustoiminnan palvelu
parantunut, ovatko hinnat laskeneet.
Ulkomaiset sijoittajat omistavat A-Katsastuksen. Onko se sitä,
mitä te haluatte? Ministeri Pekkarinen nyökkäilee
tyytyväisenä. Onko todella oikea tarkoitus se,
että Destia yksityistetään ja myydään
ulkomaille, koska nyt niin tyytyväisiä olette
siihen katsastustoiminnan lopputulokseen? Itse en ole tyytyväinen,
ja kansalaiset eivät ole siihen tyytyväisiä.
Elinkeinoministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Sekä äskeiselle puhujalle
että ed. Rantakankaalle, oman ryhmäni kansanedustajalle:
Ed. Rantakangaskin voi olla ihan rauhallinen siinä, että lähikuukausien
aikaan valtio tulee ostamaan enemmän kuin myymään.
Se on yksiselitteinen ennuste siitä, mitä tulee
tapahtumaan valtion omistajapolitiikassa. Luulen näin ja
uskon näin hyvin pitkälti.
Mitä tulee vielä, ed. Heinäluoma,
siihen, miten joskus ennen, miten nyt, kuinka oikeudenmukaisesti
tai epäoikeudenmukaisesti — ja vähän ed.
Rajamäellekin samaa viestiä — katsokaa,
miten me toimimme edellisessä hallituksessa, mikä oli
silloinen verolinja, mitä me silloin teimme, ja katsokaa
nyt niitä veroratkaisuja, mitä ensi vuodelle on
tehty. Väitän, kertaakaan niissä veroratkaisuissa,
mitä silloin teimme, ei pienituloisia kansalaisia huomioitu
sillä tavalla kuin ensi vuoden varsinaisessa budjettiesityksessä tullaan huomioimaan.
Tuokaa varsinaisen budjetin keskustelun yhteyteen tänne
omat pahvinne. Minä lupaan tuoda ne pahvit, mitä minulla
on muistissa siitä, kun yhdessä teimme näitä ratkaisuja,
ja tiedän, mitä nyt olemme tehneet. Tässä suhteessa
ratkaisut ovat (Puhemies: Ja minuutti on täyttynyt!) oikeudenmukaisempia
kuin silloin.
Eero Heinäluoma /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Huomaan, että ministeri Pekkarinen
on pysyvästi ottanut tämän varapääministerin
roolin kommentoidakseen asioita, jotka eivät mitenkään
ole hänen tontillaan, joista häneltä myöskään
mitään ei ole kysytty. Eilen kuulimme kaksi puheenvuoroa
samalla periaatteella, mutta olen iloinen siitä, että puhemies
antaa myös vastausmahdollisuuden.
Viime hallituskaudella saimme aikaan tärkeän
ratkaisun, ja todellakin oikeudenmukaisuus lisääntyi.
Se oli se, että osingot tulivat verolle. Se voitiin sopia
keskustan kanssa, ikävä kyllä ei kokoomuksen
kanssa. Mutta mitä tulee tähän vuoteen,
niin te sanoitte, ministeri Pekkarinen, että tähän
tarvitaan suurituloisten osuus tämän taakan kantamiseen,
ja sanoitte, että budjettiriihessä pitää tehdä sitä koskevia
ratkaisuja. Olen nyt lukenut nämä paperit. Ei
täällä ole mitään sellaisia
ehdotuksia, joita te lupasitte viime keväänä. Jos
löytyy, niin voisitteko kertoa, missä on se suurituloisten
osuus taakan kantamisessa? Te itse lupasitte, että tulee
muutos. Ei näy.
Jouko Skinnari /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tässä tuli esille se, millä tavoin
valtiovarainministeriö on näitä ennusteita tehnyt.
Muistan sen televisioesiintymisen, jossa valtiovarainministeriö ilmoitti,
että noin 60 miljardia saatetaan ottaa lisää velkaa,
mutta kuitenkin kehyksissä tultiin huomattavasti alaspäin. Toisin
sanoen täällä voidaan niin kuin heitellä erilaisia
lukuja, ja se osoittaa vaan sitä, miten heikoissa kantimissa
tämä ennustaminen on.
Mutta tässä ministeri Pekkarisen puheenvuoroon,
ja viittaan myös ed. Mannisen puheenvuoroon, sisältyykin
uutinen siitä, että näköjään
nyt sitten Pekkarinen on ryhtymässä toimenpiteisiin ja
ottamassa valtiolle määräysvallan Fingridissä, kun
te sanoitte, että on tapahtumassa tämän
tyyppistä ... (Min. Pekkarinen: On epäilyjä!) — Tällaisia
epäilyjä on olemassa, ja täällä on
esitetty muunkinlaisia kannanottoja. — Mutta edelleen kysyn
sitä, miksi Solidiumia ei käytetty, jolla on likvidiä rahaa,
tässä näitten Destian, Raskoneen ja Labtiumin
tapauksissa.
Puolustusministeri Jyri Häkämies
Arvoisa puhemies! Vasemmistoliiton esittämä väite
siitä, että valtionomistus ja Destia takaisivat
alhaisemmat hinnat tieurakoissa, tarkoittaisi tietenkin käytännössä sitä,
että Destian olisi pitänyt menneinä vuosina
voittaa kaikki urakkakilpailut. Mutta, ed. Arhinmäki, näin
ei ole käynyt ollenkaan, vaan vuorotellen ne urakat voittaa
milloin Destia, milloin joku toinen. Käsitys siitä,
että se takaisi hintatason — näin ei
ole. Hintatason takaa se, että me olemme kehittäneet
tätä kokonaisurakointia, josta vastaa tietenkin
liikenneministeri Vehviläinen, ja sitten se, että alalla
toimii terve ja rehti kilpailu. Vain tätä kautta
voidaan hintatasosta huolehtia. Korostan nyt vielä kerran,
että tällä valtuudella haetaan mahdollisuutta
selvittää Destian tulevaisuutta sillä tavalla,
että se voisi esimerkiksi kumppania hakemalla monipuolistaa
sitä omaa rakentamisen repertuaariaan ja tätä kautta
kasvaa ja pitää huolta työntekijöistään.
Miapetra Kumpula-Natri /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ensimmäinen kikka oli tuoda tämä koko
myyntivaltuus täältä lisätalousarvion
sisältä niin kuin vasemmalla kädellä ja
vajaan yhden sivun mittaisilla perusteluilla, joista ei kyllä paljon
ilmene. Ehkä voidaan sopiakin, että myyntivaltuus
olisikin 50 prosenttiin, kun Häkämies korostaa
koko ajan sitä kumppanuutta eikä kokonaan luopumista.
Se voisi rauhoittaa useita.
Kikka kakkonen: Raha tulee maksatukseen jälkikäteen.
Ed. Ojansuukin täällä mainitsi työllisyysperusteisista
siirtomenoista. Siellä on 0 euroa. Tässä on
lisävaltuuksia, joita saa käyttää aikaisintaan
2012 maksatukseen, 2013 maksatukseen. Onko näin synkeä näkemys,
että silloin vielä tarvitaan elvytystoimia, vai
olisiko niitten tarve nyt?
Sitten kikka kolmonen. Ministeri Pekkarinen, teidän
pöydällänne makaa paljon hankkeita, jotka
odottavat pientä vipurahaa, ja ne voisivat työllistää uusiutuvien
energioiden rakentamiseen. 95 miljoonaa taitaa olla hakusessa. Tiedän
hankkeita, että 10 miljoonalla saataisiin toistasataa käyntiin,
monta sataa ihmistä töihin ja uusiutuvien energiajutut
käyntiin. 1 miljoona riittää, nyt myöntövaltuutta
10. Menette ihan kummallisessa mittakaavassa. Ehkä tässä voisimme
löytää yksimielisyyden tavasta, (Puhemies:
Minuutti on kulunut!) mutta 26.8. oli budjettiriihi, Pekkarinen,
1.9. te pidätte energiapuheet, että energiaverotukseen
pitäisi ...
Esko-Juhani Tennilä /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Destian osalta kuljetaan Soneran tietä.
Ensin valtion laitos liikelaitokseksi, mitä me muuten arvostelimme
monien keskustalaisten kanssa jo 2000, sitten liikelaitos valtionyhtiöksi,
sitten valtionyhtiö myyntiin, ja lopulta hyvinkin saattaa
käydä, kuten Soneran osalta, ulkomaalaisten omistukseen.
Nyt me näemme, mikä vahinko oli, kun Sonera meni
valtiolta. Meillä on jopa turvallisuusuhkia syntynyt, kun
ei ole valtion toimijaa pitämässä verkkoja kunnossa.
Se oli suuri vahinko. Destian osalta on ihan mahdollista tällä tiellä jatkaen,
että näin tässäkin käy.
Otatte erittäin vakavan askeleen, näin minä tämän
asian näen, kun tälle tielle lähditte.
Raimo Vistbacka /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ministeri Häkämiehelle toteaisin
nyt tästä Destia-ongelmasta, että kun
te sanotte sitä, että Destian olisi pitänyt
voittaa kaikki, meillä on tuore tapaus siitä,
mitä on, kun alihintaan annetaan niitä urakoita.
AS Tehon seurauksena on moni pienyrittäjä ongelmissa
nyt. Moni on joutunut tekemään konkurssin sen
takia, kun niitä rahoja ei saatukaan kotimaahan, kun ne
kierrätettiin Tallinnaan ja sieltä niitä ei tullutkaan.
Ilmeisesti AS Teho on konkurssimenettelyssä Tallinnassa,
mutta sieltä ei mitään tule näille
yrittäjille. Pitää kokonaisarvioida silloin, kenelle
niitä urakoita annetaan. Ei ole yksin kyse siitä,
että niitä ohjataan alihintaan jonnekin. Siinä häviää kyllä moni
pienyrittäjä.
Elinkeinoministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Minä olin vähän
pahoillani, että edelleenkään ystäväni ed.
Heinäluoma ei minua jotenkin siedä täällä aitiossa.
Minä myönnän, että minä tulin
vähän vastenmielisesti. Minä tulin vähän
vastenmielisesti tänne. Mutta me nyt vaan sovimme keskustan ministereitten
kesken, että kun pääministeri ei päässyt,
niin minä olisin niin kuin jotenkin nyt täällä.
Ei täällä tarvitse aina kaksimetrisiä olla, ed.
Heinäluoma. (Naurua) Kyllä täällä vähemmälläkin
selviää.
Mutta mitä itse asiaan tulee, ed. Heinäluoma, niin
vielä kertaalleen: Tämä hallitus kuitenkin veroratkaisuissaan
tekee kaksi merkittävää linjatarkistusta.
Se ei anna asteikkokevennyksiä. Se ei tee asteikkokevennyksiä.
Se tekee asteikkoihin inflaatiotarkistukset, tulojen korotuksen
mukaiset tarkistukset, mutta ei kevennä varsinaisesti asteikkoja,
mikä aina antaa suurituloisemmille enemmän kuin
pienituloisille.
Toisekseen tämä hallitus toteuttaa kunnallisverotuksen
perusvähennyksen, joka esimerkiksi sille eläkeläiselle,
joka ansaitsee kuussa (Puhemies: Minuutti on nyt kulunut!) 650—1 300
euroa, antaa selvän kevennyksen verotukseen.
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Ilolla voin todeta, että olen tismalleen
samaa mieltä ministeri Pekkarisen kanssa tästä verolinjasta. Me
olemme internetissä julkaisseet kaikkien, sanoisiko, viimeisten
kahdenkymmenen vuoden aikana hallitusten tekemien tuloveroratkaisujen profiilit.
Jokainen voi käydä katsomassa ja vertailla, missä on
sosiaalista profiilia kaikkein eniten. Käykää katsomassa,
jos ette usko, ne ovat ihan virkatyönä tehtyjä,
ei poliittisesti näpelöityjä.
Toisaalta ensi vuoden talousarvioon liittyen perusvähennyksen
kasvattaminen edellisen kerran tehtiin Ahon—Viinasen hallituksen
aikana. En tiedä, milloin vasemmistoliitto tai sosialidemokraatit
ovat osallistuneet tämmöisiin talkoisiin. Ei tule
ihan heti mieleen. Olette todennäköisesti joskus
mutta ei ihan lähiaikoina.
Mitä tulee työttömyyskehitykseen,
meitä kaikkia huolestuttaa se, niin oppositiota kuin hallitustakin.
Ensi vuonna tulemme näkemään varmasti
rumempia lukuja kuin mitä kansantalousosastomme nyt on
ennustanut koko vuodelle eli 10,5:tä. Toivon mukaan se
on ensi vuonna koko vuonna se eikä ainakaan suurempi, mutta
vähintäänkin kuukausittaisissa vaihteluissa
tulee olemaan todella rankkoja lukuja. Kukaan ei tiedä, mikä se
lopputulos on.
Aiemmista elvytystoimista toteaisin vaan sen, että vuodenvaihteessa
tehdyssä ensimmäisessä lisätalousarviossa
valtaosa niistä satsauksista alkaa vasta tänä syksynä erityisesti
infrahankkeiden osalta. Se vaan menee näin. Työllisyys
tulee tältä osin hieman korjaantumaan tehtyjen
elvytyspäätösten seurauksena jo tämän
syksyn aikana.
Puhemies:
Asian käsittely keskeytetään.