Kimmo Kivelä /ps:
Arvoisa herra puhemies! Vuoden 2010 alussa toteutettiin yliopistomaailmassa
megaluokan uudistus, joka ei suinkaan ollut vain tekninen uudistus,
jossa yliopistot muuttuivat itsenäisiksi orgaaneiksi valtion
tilivirastoista. Yliopistot saatiin tähän hankkeeseen
mukaan ja keräämään rahaa lupauksilla,
että valtio tulee sitten omalla pääomittamisella
mukaan. Olemme lukeneet monista lastentaudeista ja käynnistysvaikeuksista
yliopistouudistukseen liittyen. Yliopistoissa käydään
myös yt-neuvotteluita. Hanke kokonaisuudessaan on osa uusliberalistista
taloutta, ja perustellusti on nähty, että humboldtilainen
sivistysyliopistoihanne on vaarassa.
Yliopistot saatiin kuitenkin tähän uudistukseen
mukaan valtion lupauksilla rahoituksen turvaamisesta. Nyt valtio
on kuitenkin vetämässä mattoa alta. Sivistyneet,
korkeasti akateemisesti koulutetut ihmiset eivät puhu pettämisestä kuin korkeintaan
yksityisesti. Virallisesti he puhuvat pettymyksistä asian
ympärillä. Joka tapauksessa kysymys on siitä,
että tässä tilanteessa, kun yliopistojen
rooli on muuttunut, taloudellisen perustan rapauttaminen on vaarallista
ja kohtalokasta.
Näin ollen esitän, että lakiehdotus
hylätään vastalauseessa 1 ilmenevien
perusteiden nojalla.
Inkeri Kerola /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Kuten tuossa äsken kuulimme,
yliopistolakihan tuli voimaan vuoden 2010 alussa. Silloin käsittelimme
tätä rahoitusta pitkään ja hartaasti, ja
ulkopuolelta yliopiston tuli rahoittajia. Myönteistä kyllä,
monille yllätyksenä, paljonkin yrityselämä tuli
mukaan rahoittamaan yliopistojen toimintaa. Silloin tehtiin sopimus
tämän kyseisen yliopistolain tultua voimaan myös
siitä, että työttömyysvakuutusmaksu
hoidettaisiin ajallaan ja niin ikään yliopistoindeksi
olisi voimassa sovitusti.
Mutta kuinka kävikään? Kun hallituspuolueet löysivät
vihdoin viimein toisensa ja istahtivat samaan veneeseen, niin alkoi
aallokko keikuttaa tätä venettä ja huomattiin,
että nyt täytyy pistää säästövaihe
päälle. Vastoin noita odotuksia, joita oli siihen
aikaan, kun yliopistolakia valmisteltiin, indeksin puolituksesta
päätettiin, elikkä puolelle vuodelle
ei ollenkaan näitä indeksejä sitten makseta.
Tämän yliopistoindeksin tavoitteenahan oli turvata
pitkäjännitteinen ja tuloksellinen toiminta kustannustason
muuttuessa, mutta seuraus tästä yliopistoindeksistä on
nähtävissä yliopistojen lausunnoissa.
Ne kertovat karua kieltä siitä, että henkilöstömitoitusta
joudutaan katselemaan ja tarkastelemaan uudelleen, määräaikaisia
joudutaan irtisanomaan. Niin ikään tutkimustoimintaa,
jossa käytetään avustavaa henkilöstöä,
joudutaan katsomaan uusiin puihin.
Itse vertaisin tätä tilannetta yksinkertaisesti siihen,
että tapahtuu niin kuin sairaaloissa on tapahtunut: lääkärit
tekevät vääriä töitä ja
sairaanhoitajat tekevät vääriä töitä.
Työnjako ontuu, ja tästä seuraa se, että väki
uupuu, lähtee yliopistoista pois muualle, mikä sekään
ei tietenkään ole paha asia, jos se tapahtuu väliaikaisesti,
mutta kun pelkäämme, että tästä ratkaisusta
tulee pysyvä ratkaisu, niin henkilöstöseuraukset
ovat sen mukaiset.
Näemme tässä indeksin puolittamisessa
vain huonoja seurauksia, ennen kaikkea sen, että yliopistoväki
ei ollut voinut tällaiseen varautua. Sen tähden
olemme keskustassa sivistysvaliokunnassa tehneet tähän
hylkyesityksen, ja sen tulen esittämään
sitten kakkoskäsittelyssä vastalauseen 2 mukaisesti,
niin kuin tässä liitteessä ilmenee.
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Totean edustajille, että hylkäysesitykset
todella tehdään sitten vasta toisessa käsittelyssä.
Yleiskeskustelu päättyi.