Kaj Turunen /ps:
Arvoisa puhemies! Nuorisotyöttömyys on yhteiskuntamme
vakava ongelma. Nuori, joka ei saa koulutuspaikkaa tai joka jää työelämän
ulkopuolelle, on suuressa vaarassa syrjäytyä myös
yhteiskunnan ulkopuolelle. Hallituksen toimet toteuttaa nuorten
yhteiskuntatakuu ovat oikeansuuntaisia mutta jättävät takuun
ulkopuolelle juuri ne nuoret, jotka erityisesti tarvitsisivat yhteiskunnan
auttavaa kättä. Takuun piiriin kuuluisivat alle
25-vuotiaat sekä tutkinnon suorittaneet alle kolmekymppiset.
Takuun ulkopuolelle jäävät pitkäaikaistyöttömät 25—30-vuotiaat
vailla tutkintoa olevat nuoret. Tämä lisää yhteiskunnallista
eriarvoisuutta. Nämä takuun ulkopuolelle jätetyt
nuoret ovat juuri niitä nuoria, jotka eniten tarvitsisivat
yhteiskunnan tukea.
Kysyn asianomaiselta ministeriltä: onko hallitus tietoinen
tästä tuhansien nuorten yhteiskuntatakuun ulkopuolelle
jäämisestä, ja mihin toimenpiteisiin
hallitus aikoo ryhtyä näiden nuorten työllistämiseksi
ja yhteiskunnassa mukana pitämiseksi?
Työministeri Lauri Ihalainen
Arvoisa puhemies! Kysymys on mitä ajankohtaisin ja
tärkein. Kuten tiedossa on, hallituksen toimesta on ryhdytty
valmistelemaan nuorten yhteiskuntatakuumallia tavalla, että se
saataisiin aukottomammaksi ja voimaan vuoden 2013 alusta. Tämä mallihan
koskee sekä alle 25-vuotiaita nuoria, joita työttömänä on
nyt siis 27 000, että toisaalta sitten koulunsa,
opintonsa päättäneitä 25—30-vuotiaita.
Tarkoitus on puuttua moneen kohtaan. Yksi kriittinen kohta on
peruskoulun jälkeen, kun siirrytään toiselle
asteelle. Siinä putoaa liian monta nuorta mustaan aukkoon:
ei ole koulutuksessa, ei ole työssä, ja edellytykset
selvitä yhteiskunnasta ja työelämästä ovat
erittäin vaikeat. Tämä on se olennainen
ryhmä, johon meidän pitää tässä hankkeessa
kiinnittää huomiota. Toinen kriittinen kohta liittyy
toisen asteen keskeyttämiseen koulutuksen aikana, ja kolmas
on sen ensimmäisen työpaikan saanti koulutuksen
jälkeen tai harjoittelupaikan saanti. Siinä me
tarvitsemme myös elinkeinoelämää vastuuseen,
kun tätä hanketta viedään eteenpäin.
Hallitus ei ole unohtanut ja tiedostaa hyvin, että tässä 25
ja 30 vuoden välissä on myös pitkittyvän
työttömyyden nuoria ihmisiä. Totta kai meidän
muillakin toimenpiteillä kuin yhteiskuntatakuulla pitää tähän
puuttua. Ajatus on se, että topataan se nuorten työttömyys
siihen kolmen kuukauden kohdalle. (Puhemies koputtaa) Nyt tämän
kolmen kuukauden paalun yli valuu noin 17 prosenttia nuorista, ja
tähän kohtaan meidän pitäisi
saada se toppi niin, että nuorten työttömyys
ei pitkity.
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
(koputtaa)
Pyydän muistuttaa, että tosiaan puheenvuorot
sekä ministereillä että kansanedustajilla ovat
minuutin mittaisia.
Kaj Turunen /ps:
Arvoisa puhemies! Jokainen syrjäytynyt nuori maksaa
yhteiskunnalle noin miljoona euroa. Tilastokeskuksen tutkijan mukaan
nuoria työnhakijoita oli tilastoissa syyskuussa 27 000,
niin kuin ministeri äsken tuossa totesi. Tilastojen ulkopuolella
arvioidaan olevan noin 17 000 nuorta, joista osa on vakavasti
syrjäytynyt. Mitkä ovat ne hallituksen konkreettiset toimet,
joilla nämä nuoret pyritään
saamaan yhteiskuntaan mukaan ja pitämään
yhteiskunnassa mukana?
Työministeri Lauri Ihalainen
Arvoisa puhemies! Se on totta, että siinä mustassa
aukossa peruskoulun jälkeen, mistä minä puhun,
siinä montussa, on paljon nuoria, jotka eivät
päässeet tai muuten pystyneet menemään
toiselle asteelle. Joku arvioi, että olisi peräti
40 000 semmoista hukassa olevaa nuorta ihmistä.
Tämä yhteiskuntatakuu koskee juuri näitä ryhmiä.
Meidän pitää sieltä nostaa nämä ihmiset
koulutustien päähän ja sitä kautta
työpolun päähän. Se on se meidän
tärkein keinomme, ja tiedostamme hyvin tämän ryhmän
merkityksen näissä hankkeissa.
Lea Mäkipää /ps:
Arvoisa puhemies! Näin mielenterveysviikolla on syytä pysähtyä tähän ajankohtaiseen
aiheeseen. Mielenterveysongelmat vievät joka päivä viisi
alle 30-vuotiasta eläkkeelle. Ongelmien tiedostaminen ja
nuoren sekä ympärillä olevan yhteisön
ennalta ehkäisevä yhteistyö ovat välttämättömiä hyvän
kasvun rakentajia. Paras lääke nuorison ongelmiin
on työn tai koulutuspaikan saaminen nuorille niin, että jokainen
voi tuntea itsensä tärkeäksi. Köyhyys
ja siitä johtuvat ongelmat periytyvät usein jo
kotioloista myöskin nuorille. Tämän päivän
tuloerojen kasvu on omalta osaltaan tätäkin ongelmaa pahentamassa.
Arvoisa puhemies! Kysynkin asianomaiselta ministeriltä:
tiedostaako hallitus edellä kerrotun ongelman ja aikooko
se mahdollisimman nopeasti reagoida muun muassa nuorten psykiatrisen hoidon
tarpeen parantamiseen sekä ennen kaikkea nuorten pahoinvoinnin
ehkäisyyn, etteivät nuorten ongelmat pääsisi
näin synkkään pisteeseen?
Työministeri Lauri Ihalainen
Arvoisa puhemies! Tämäkin kysymys on äärettömän
polttava ja tärkeä. Tilastojen mukaan on noin
3 500 alle 30-vuotiasta nuorta työkyvyttömyyseläkkeellä,
ja syyt ovat juuri tässä edustajan kuvaamia, pääosin
tämän tyyppisiä ongelmia. Ehkä tämmöinen
näkökohta vielä, joka minua kosketti kovasti
käydessäni Työterveyslaitoksella: tämän joukon
kustannukset yhteiskunnalle ovat yhtä suuret, jos he eivät
selviä takaisin elämän polun alkuun ja
työhön, koulutukseen, kuin 35 000:n 55-vuotiaan
ihmisen, jos joutuu työkyvyttömyyseläkkeelle.
Ne kustannukset moninkertaistuvat yhteiskunnan kannalta, mitä nuoremmassa vaiheessa
tämän tyyppiset ongelmat kohdataan. Sen takia
meidän pitäisi erityisesti kiinnittää huomiota
tässä työkyvyttömyyseläkkeelle
valumisessa ihmisten palaamiseen takaisin työhön (Puhemies
koputtaa) ja myös nuoriin ikäluokkiin, joilla
on erittäin suuria kustannuksia... [Puhemies antoi
puheenvuoron seuraavalle puhujalle.]
Kulttuuri- ja urheiluministeri Paavo Arhinmäki
Arvoisa puhemies! Nuorten syrjäytyminen on vakava ongelma,
johon hallitus on puuttunut. Pitää nähdä sen
monia taustoja, nähdä myös se, että syrjäytyminen
on osittain yhteiskuntaluokkaongelma, koska syrjäytyminen
on entistä enemmän periytyvää.
Mitkä ovat keinoja, joilla yritetään
puuttua siihen, että nuorta ei syrjäytetä yhteiskunnasta,
ei joudu esimerkiksi sen jälkeen sairauseläkkeelle
psykiatristen ongelmien takia?
Etsivä nuorisotyö on yksi tapa, johon olemme panostaneet
erittäin voimakkaasti. Etsitään kaikki
ne nuoret, jotka ovat putoamassa koulutusjärjestelmän
ulkopuolelle, yhteiskunnan ulkopuolelle. Nuorisotakuussa nimenomaan
on ajatuksena se, että jokaiselle räätälöidään
oma ura, josta löydetään se elämänrytmi.
Nuorten työpajatoiminta, jonka mahdollisuudet on nyt turvattu,
on yksi tällainen erittäin hyvä ja toimiva
keino. Siinä voidaan löytää nuorelle
onnistumisen elämyksiä, siinä löytyy
rytmiä elämään ja mahdollisesti myös
ura, (Puhemies koputtaa) johon sitten suuntaa työpajatoiminnan
jälkeen.
Aila Paloniemi /kesk:
Arvoisa puhemies! Syrjäytymistä uhkaa lisätä myös
OKM:stä lausuntokierrokselle lähtenyt asetusluonnos,
jossa esitetään nuorisopsykiatrian erikoisalan
lopettamista Suomesta. Nuorisopsykiatria yhdistettäisiin
lastenpsykiatriaan, vaikka kaikki alan asiantuntijat sanovat, että erikoisalojen
yhdistäminen johtaisi nuorten mielenterveyspalveluiden
kuihtumiseen ja pirstoutumiseen ja nuorten psykiatrisen tutkimuksen
ja hoidon heikkenemiseen. Kuka tällaisesta asetusmuutoksesta
hyötyisi? Ei ainakaan vakavassa syrjäytymisvaarassa
oleva suomalainen nuori.
Opetusministeri Jukka Gustafsson
Arvoisa puhemies! Meillä on nyt lausunnolla esitys, joka
pitää sisällään erikoislääkäriluettelon.
Niitä on muistaakseni noin 40 erikoislääkäritutkintoa, joista
edustaja Paloniemi nosti nyt esille nämä kaksi,
siis lastenpsykiatrian erikoislääkäritutkinnon
ja nuorisopsykiatrian. Tämä työryhmä,
joka tätä valmisteli, oli tämän
asian osalta yksimielinen.
Minä olen ministerinä perehtynyt tähän
asiaan erittäin perusteellisesti. Olen ottanut vastaan lähetystöjä ja
olen asiasta myöskin keskustellut kollegojeni kanssa. Kun
me saamme nyt palautteen tältä lausuntokierrokselta,
niin tulen hyvin vakavasti tähän perehtymään.
Olen asiantuntijoita kuunnellessani todennut, että minulla
ei ole tähän asiaan lopullista ratkaisua vielä.
Olen sanonut myöskin sen, että olen itse asiassa,
en tiedä voiko sitä täällä sanoa,
kallellani siihen suuntaan, että olen myöskin
altis korjaamaan tätä esitystä, jos lausunnot
antavat tukea siihen suuntaan. (Välihuutoja eri puolilta:
Hyvä!)
Pia Kauma /kok:
Arvoisa puheenjohtaja! Yhteiskuntatakuu on perusajatukseltaan
erinomainen asia. Nuorten yhteiskuntatakuuseen ei kuitenkaan sisälly
velvoitetta työnhakijan kannalta. Usein työttömän
ei edes kannata ottaa vastaan tarjousta, jos hänen taloudellinen
tilanteensa joko huononee tai paranee vain vähän.
Tämä on omiaan passivoimaan jo nuoria työnhakijoita. Arvoisa
ministeri, olisiko ratkaisu se, että työttömyysturva
olisi tietyissä tapauksissa vastikkeellista? (Eduskunnasta:
Sehän on!)
Työministeri Lauri Ihalainen
Arvoisa puhemies! Todella, työttömyysturva
jossain määrin kyllä sitä nyt
jo on, ja toisaalta nuorilla alle 25-vuotiailla on tietysti tiettyjä velvollisuuksia
ottaa
koulutuspaikka tai työpaikka vastaan, ja tämän
tyyppisiin ratkaisuihin on menty, joten täällä puolen
on tehty paljon.
Minä kuitenkin ajattelen myös niin tässä nuorten
yhteiskuntatakuussa, että kyllä meidän
pitäisi jotenkin välttää semmoista
pakkoyhteiskunta-ajattelua. Nuorten ihmisten pitäisi myös
itse tiedostaa se, että lähteä koulutukseen,
lähteä työhön, työhön
melkein, että pääsee kiinni työelämään,
on tärkeä asia, ja tavallaan tämmöisiä positiivisia
kannustuksia tarvitaan. Mutta kyllä meillä myös
näitä toimenpiteitä on, jotka lisäävät
velvoitteita, ja ne ovat myöskin tarpeen. En kiistä ollenkaan.
Tarja Filatov /sd:
Arvoisa puhemies! Minusta on hyvä, että hallitus
on päättänyt laajentaa tätä yhteiskuntatakuuajattelua
myös muihin kuin työhallinnon tiedossa ja työvoimatoimistoissa oleviin
nuoriin, koska itse asiassa se varhainen puuttuminen rakennetaan
muualla.
Minulla olisi oikeastaan kaksi kysymystä. Toinen liittyy
siihen, että kun peruskoulun jälkeen osa nuorista
jää ilman sitä jatkopaikkaa, niin voisiko
ajatella, että meillä olisi joku yhteinen systeemi,
että jokaisessa kunnassa joku mummo tai pappa tai isä tai äiti
tai joku muu läheinen tietäisi puhelinnumeron,
jonne soittaa, jos nuori ei peruskoulun jälkeen sijoitu?
Kun arkielämässä ihminen etsii kunnasta
sellaista viranomaista, johon voisi olla yhteydessä, niin
nämä nimikkeet eivät kerro, kuka auttaa
missäkin asiassa, ja se on aikamoinen viidakko ennen kuin sen
löytää niissä kunnissa, missä ei
ole tällaista automaattista esimerkiksi opinnonohjauksen kautta
tulevaa tsekkausta tai muuta.
Toinen liittyy taas kannustukseen. Kun meillä toimeentulotukiperheissä selvästi
on näkyvissä se, että usein lapsen kesätyö ja
se, mitä siitä voi saada kannustimeksi, (Puhemies:
Kysymys!) on niin pieni raha, niin voisiko ajatella, (Puhemies koputtaa)
että näissä perheissä tuota
toimeentulotuen antamisen väljyyttä lisättäisiin?
Opetusministeri Jukka Gustafsson
Arvoisa puhemies! Vastaan tähän ensimmäiseen
kysymykseen. Olin kaksi viikkoa sitten perjantaina Lohjalla ammattioppilaitoksen
juhlassa ja sitä ennen tapasin Lohjan kaupungin edustajia,
jossa kaupungissa oli esimerkillisesti toimittu kuntavetoisesti
siten, että yksikään nuori ei jää kadoksiin
peruskoulun jälkeen. Jokaista seurataan yksilöllisesti
niin, että hän on koko ajan ikään
kuin toimenpiteitten, seurannan, huolenpidon ja välittämisen
kohteena. Tiedän, että vastaavan tyyppisiä hyviä kuntaesimerkkejä löytyy
muualtakin, mutta halusin nyt nostaa edustaja Saarisen kotikunnan
esille, kun tämä vierailu oli näin tuore.
Jari Myllykoski /vas:
Arvoisa puhemies! Kun nuorisotakuuta onneksi ja hyvällä suunnittelulla
nyt tehdään, niin kuinka vastuuministeri on huomioinut
ei niinkään sen, ettemmekö me saisi niitä nuoria
työpaikoille, vaan sen, ettemme me riko työmarkkinoiden
keskeistä arvoa, oikeutta oikeudenmukaiseen palkkaan, että me
tulemme turvaamaan työelämää säätelevän
lainsäädännön siltä osin,
että meillä työturvallisuutta tai työsopimuslakia
tai alalla olevaa työehtosopimusta ei loukattaisi siinä huumassa
tässä valmistelun tiessä? Selkeästi
tämän nuorisotyöttömyydenkin
ja vastikkeellisuuden osalta tässä salissa on
epätietoisuutta ja osaamattomuutta, ettemme sitten huumaantuisi
liikaa siihen, että meillä käskyttämällä ja
pakottamalla murretaan meidän perusjärjestelmä.
Työministeri Lauri Ihalainen
Arvoisa puhemies! Edustajan kysymys on hyvä, ja edustan sitä kantaa,
että nuoria pitää työelämässä kohdella
tasaveroisesti eikä pompottaa eikä tehdä erilaisia
pelisääntöjä tässä mielessä,
tässä oikeudenmukaisuusmielessä.
Muutenkin on paljon parannettavaa siinä, miten nuoret
ihmiset otetaan työelämään,
sen takia, että se, minkälaisen kuvan nuoret saavat
ensimmäisestä työpaikasta tai työkokemuksestaan, vaikuttaa
elämään paljon myöhemminkin.
Tässä mielessä meillä on työmarkkinoilla
tietyt pelisäännöt. Työehtosopimuksissa
on omia palkkaryhmiä, harjoitteluja jnp., jotka madaltavat
sitä kynnystä. Yhteiskunta on ollut valmis tulemaan joillakin
palkkaukseen liittyvillä tukimalleilla vastaan, että nuori
ihminen voidaan palkata, ja näitä instrumentteja
me voimme käyttää tai kehittää oppisopimuskoulutusta,
jota pidän itse erittäin fiksuna tapana monelle
nuorelle päästä myös koulutuksen
avulla työelämään. Kyllä nämä periaatteet,
joista edustaja puhui, ovat oikeita ja minusta kestäviä.
Mika Niikko /ps:
Arvoisa puhemies! Nuorten syrjäytymistä ei
onnistuta torjumaan yksistään perinteisin, tilapäisin
keinoin, kuten työpaja- ja etsivää työtä lisäämällä.
Ne ovat vain yksittäisiä välineitä mutta
pahimmillaan vain tapa siivota tilastoja kauniimmiksi. Kuitenkin
hallitus pyrkii torjumaan nuorten syrjäytymistä ainoastaan
vastaavilla toimenpiteillä, kun syrjäytymisriskissä olevia
nuoria pitäisi tukea huomattavasti kokonaisvaltaisemmin.
Kysyisin asianomaiselta ministeriltä: koska kolmannen
sektorin toimialalla on todistetusti paras mahdollinen tietotaito
nuorten syrjäytymisen ehkäisemiseksi, aikooko
hallitus kanavoida lisää muita kuin aiemmin mainittuja
resursseja heidän hyväkseen?
Opetusministeri Jukka Gustafsson
Arvoisa puhemies! Kysyjä on siinä aivan oikeassa,
että pitää miettiä monipuolisemmin,
kokonaisvaltaisemmin ja syvällisemmin näitä syrjäytymisen
estokeinoja. Se, mistä nyt opetus- ja kulttuuriministeriössä on
puhuttu ja mikä on kirjattu myöskin koulutuksen
ja tutkimuksen kehittämissuunnitelmaan, on se, että meidän
pitää laajentaa ja kehittää työvaltaisia
oppimisympäristöjä. Meillä on
paljon ammatillisessa koulutuksessa nuoria, jotka eivät
syystä tai toisesta ikään kuin viihdy siinä luokkamuotoisessa
opetuksessa, mutta kun he pääsevät...
minä nyt käytän esimerkkinä tätä työpajatyyppistä työllä tekemistä ja
oppimista, ja sen tapahtuu ihan opetussuunnitelmaperusteitten mukaisesti,
sen tutkinnon suorittaminen, mutta se tapahtuu yksilöidymmin,
räätälöidymmin ja sen nuoren
ikään kuin elämäntilanne paremmin huomioiden,
ja minusta näitä hyviä käytäntöjä pitää voida
nyt nuorten koulutuksessa laajentaa.
Kulttuuri- ja urheiluministeri Paavo Arhinmäki
Arvoisa puhemies! En minä kyllä työpajoja
tai etsivää nuorisotyötä pitäisi
tilastojen siivoamisena. Se on nimenomaan sitä työtä,
jolla pyritään räätälöimään
jokaiselle nuorelle mahdollisuus löytää itselleen
opiskelupaikka, työpaikka, rytmi elämäänsä.
Se on erittäin tärkeää työtä,
ja minä ainakin nostan hattua kaikille niille työpajoille,
jotka tekevät tätä työtä.
Me tuemme kolmannen sektorin toimijoita voimakkaasti, mutta
en tiedä, mihin tutkimuksiin edustaja Niikko viittasi,
kun sanoi, että se tutkitusti tekee aina parasta työtä.
Varmasti kolmannella sektorilla on erityisosaamista jollain alueella,
jossa kolmatta sektoria voi käyttää.
Sitten toisilla alueilla taas hyvää osaamista
on kunnilla tai muilla julkisilla toimijoilla. Minä en
laittaisi nyt kolmatta sektoria ja julkista toimintaa vastakkain,
vaan kolmas sektori tukee julkista toimintaa oman osaamisensa kautta.
Anu Vehviläinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Hallituksen tavoite nuorisotakuun toteuttamiseksi
on erittäin hyvä ja kannatettava, mutta en voi mitään
sille, että pelkään hieman sitä,
että ne resurssit, jotka kehyksessä on varattu
tämän toteuttamiseen, eivät ole riittävät.
Täällä tuli jo esille, että se
oli se 60 miljoonaa euroa vuositasolla. Haluaisin ottaa sen esille,
että samaan aikaan hallitus leikkaa mittavassa määrin
ammattikorkeakoulujen aloituspaikkoja, ammatillista koulutusta,
oppisopimuskoulutusta, ja ne ovat juuri niitä keinoja,
joilla näiden alle 25-vuotiaiden osalta pyritään
toteuttamaan tätä nuorisotakuuta eli tässä yhteydessä koulutustakuuta.
Mitä te, ministeri Gustafsson, vastaatte? Miten näillä leikkauksilla voidaan
läpi Suomen toteuttaa tämä koulutustakuu?
Opetusministeri Jukka Gustafsson
Arvoisa puhemies! Tämä on kuitenkin todella
merkittävä summa, tämä 60 miljoonaa
euroa. Sen yhtenä osana on tämä koulutustakuu.
Nyt pitää tunnustaa kyllä se tosiasia,
että meillä ikäluokat ovat supistumassa
merkittävästi. Meillä 18—20-vuotiaitten
ikäluokka supistuu noin 8 000 nuorella vuoteen
2016 mennessä. Me olemme supistamassa ammatillisen koulutuksen
aloituspaikkoja 2 300:lla. Tämä minusta
tarkoittaa sitä, että nuorille on suhteessa ikäluokkakehitykseen
enemmän aloituspaikkoja nyt jatkossa tarjolla kuin oli aikaisemmin.
Näin joka puolella Suomea. Ei kannata pudistaa päätään,
koska tämä on totta.
Timo Heinonen /kok:
Arvoisa puhemies! On hyvä, että nyt nuorten
yhteiskuntatakuu toteutetaan, se on ensiarvoisen tärkeää.
On hyvä myös se, että panostetaan opinto-ohjaukseen.
Opetusministeri Gustafsson nosti esille sen, että aloituspaikkoja
on oltava riittävästi ja niitä tulee
olemaan jatkossakin enempi kuin tänä päivänä,
kun ikäryhmät kuitenkin pienenevät. Kysyisin
opetusministeriltä sitä, että meillä on
Suomessa tällä hetkellä tietynlainen
kohtaanto-ongelma opiskelijoiden ja aloituspaikkojen välillä.
Esimerkiksi Päijät-Hämeessä,
Lahden seudulla, Uudellamaalla on nuoria puolitoista jokaista aloituspaikkaa
kohden. Samaan aikaan toisaalla Suomessa ei ole yhtään
hakijaa jokaista aloituspaikkaa kohden. Onko teillä, opetusministeri
Gustafsson, rohkeutta siirtää aloituspaikkoja
nyt sinne, missä on nuoria, missä tarvitaan opiskelupaikkoja
ja työvoimaa?
Opetusministeri Jukka Gustafsson
Arvoisa puhemies! Tämä on vaativa ja tärkeä kysymys,
ja opetus- ja kulttuuriministeriössä tullaan tekemään
tosi huolellinen työ nyt, kun helmikuussa saadaan palautetta
koskien näitä aloituspaikkoja. Minä olen
nyt viime päivinä saanut ottaa vastaan paljon
lähetystöjä, tavannut eri puolilla Suomea
kuntapäättäjiä, ja esimerkiksi
yksi näkökulma on myöskin minulle vahvistunut,
ja se on se, että meillä on paljon nyt paikkakuntia, alueita,
joissa esimerkiksi teollisten työpaikkojen kehitys näyttää erittäin
positiiviselta. Se on itse asiassa vähän erilainen
kuin se on ehkä ollut kaksi kolme vuotta sitten Vattin
tutkimusten mukaan. Tästä myöskin seuraa
se, että me joudumme hyvin tarkasti nyt miettimään
näitten aloituspaikkojen kohdentamista niin, että se
palvelee elinkeinoelämää, työllisyyttä ja
nuorten työllistymistä. (Puhemies koputtaa) Minä korostan
sitä, että myöskin Itä-Suomessa,
Lapissa nuorilla tulee säilyä mahdollisuus suorittaa
myöskin siellä ammattitutkinto tai ammattikorkeakoulututkinto.
(Puhemies koputtaa) Torjun semmoiset väitteet, että tässä oltaisiin
jotenkin niin kuin sorsimassa Itä- ja Pohjois-Suomea. Sekään
ei pidä paikkaansa.
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
Viimeinen kysymys tähän.
Miapetra Kumpula-Natri /sd:
Arvoisa puhemies! Meillä oli viime kaudelta huoli
tästä kasvaneesta nuorisotyöttömyysongelmasta,
ja taisimme vaaleissa luvata, että takaamme jokaiselle
nuorelle, ja on upeaa, että nyt se hallitusohjelman kirjaus
lähtee toteutumaan, että jokaiselle nuorelle tarjotaan
tuo mahdollisuus. Oikeastaan on kysyttävä, kun
meillä on tämmöinen kehitysmaan tason
nuorisotyöttömyys — tai voisi sanoa ehkä surkuhupaisasti
eurooppalaistakin tasoa, kun monessa euromaassa mennään
30:tä, 40:tä prosenttia kohti — onko
meillä tähän varaa. Koska me tiedämme,
että olemme pieni maa, aivan kauhea luku tulee, jos katsomme,
kuinka paljon nuoret joutuvat vastaamaan vanhemmista ikäpolvista,
niin meillä ei ole varaa jättää näitä nuoria sivuun,
ja se on minusta yksi talousopin perusasia, että resurssit
on tultava käyttöön. Sen takia haluaisin
myös miettiä, mitä mahdollisuuksia me näemme
julkisella puolella ottaa vastaan tätä, ja ehkä kysymykseni
voisi olla jopa kuntaministerille, jätetäänkö kunnat
tässä katsomaan sivuun vai annetaanko heille uutta
aktiivista otetta myös vastata omista nuorten toimista.
Hallinto- ja kuntaministeri Henna Virkkunen
Arvoisa puhemies! Ääni on vähän
huonossa kunnossa, mutta yritän vastata silti.
Kaikkein tärkeintä on tietysti, että nuoret
pystyttäisiin mahdollisimman hyvin tavoittamaan jo siinä vaiheessa,
kun he ovat peruskoulussa, ja he saisivat riittävästi
opinto-ohjausta jo siinä vaiheessa. Kyllähän
se kaikkein tärkein toimija löytyy juuri usein
sieltä opetussektorilta ja nimenomaan kunnasta. Ei ole
helppoa löytää mitään muuta
tahoa, joka yhtä laajasti pystyisi vastaamaan tähän
haasteeseen, kuin että kunta itse huolehtii omista lapsistaan
ja nuoristaan ja ohjaa jokaisen tarkoituksenmukaiseen koulutukseen
tai harjoitteluun. Tätähän on tehty nyt
muun muassa vahvistamalla juuri moniammatillista työtä nuorten
eteen. Monesti sanotaan, että pienet kunnat onnistuvat
tässä hyvin, kun he tunnistavat ja tuntevat kaikki
nuorensa, mutta itse asiassa meillä on monia isoja kaupunkeja
myös, joissa on tehty todella hienoa työtä,
muun muassa Vantaa, siinä, että siellä on
pyritty tarjoamaan jokaiselle peruskoulun päättäneelle
jatko-opintopaikka, ja siinä on erittäin hyvin
onnistuttu. Mutta se vaatii, että kunnassa organisoidaan
tämä toiminta, ja kaikkein helpointa se on tietysti
silloin, (Puhemies koputtaa) kun oppilaat ovat vielä koulussa.
Silloin, kun he ovat sieltä lähteneet, on paljon
hankalampaa lähteä heitä etsimään.