4) Eduskunnan pankkivaltuuston kertomus vuodelta 2011
Ben Zyskowicz /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Hyvät kollegat! Vuoden 2011
kertomuksen päähuomio on epätavanomaiseen
rahapolitiikkaan johtaneissa syissä sekä Suomen
Pankin ja euroalueen riskeissä.
Yhdysvaltoja ja Eurooppaa vuodesta 2008 lähtien jäytäneelle
finanssikriisille ei ole vielä loppua näköpiirissä.
EKP ja eurojärjestelmä ovat olleet tiiviisti mukana
patoamassa kriisiä, jotta se ei laajenisi täysimittaiseksi
luottolamaksi. Suomen Pankki puolestaan on ollut aktiivisesti mukana
eurojärjestelmän toiminnassa.
Euroopan talous ajautui vuoden 2011 kesällä uudelleen
vaikeuksiin, kun markkinoiden luottamus muutamien valtioiden kykyyn
suoriutua sitoumuksistaan murentui. Pankkien keskinäinen luottamus
heikkeni samasta syystä.
Eurojärjestelmä on pyrkinyt rahapoliittisilla operaatioillaan
lieventämään markkinahäiriöitä. Se
on muun muassa ostanut valtioiden velkakirjoja jälkimarkkinoilla
ja tarjonnut vakuuksia vastaan pankeille pitkäaikaista
luottoa. Kansallisten keskuspankkien taseet ovat tästä syystä kasvaneet.
Pankkien vaikeudet ovat puolestaan johtamassa niiden sääntelyn
tiukentamiseen ja rahoitusmarkkinoiden rakenteen uudistamiseen sekä Euroopassa
että Yhdysvalloissa.
Euroalueen valtioiden velkakriisillä on monia syitä.
Velkakriisi on esimerkiksi kiinteästi kytköksissä eräiden
maiden rakennepolitiikan laiminlyönteihin ja niissä lähes
koko euroajan jatkuneeseen varsin löysään
finanssipolitiikkaan. Ongelmat eivät ole tulleet kaikilta
osin yllätyksenä. Kuten muutkin tahot, myös
EKP:n neuvosto on vuosien mittaan säännöllisesti
muistuttanut, että elintason nousu ja sitä tukeva
hintavakaus edellyttävät tarkoituksenmukaista
finanssipolitiikkaa. Ilman kestävää julkisen
talouden hoitoa ja tehokkaasti hoidettua verojen keräämistä sekä kasvu
että hintavakaus vaarantuvat. Samoin on vaadittu talouden
rakenteiden sopeuttamista EU:n yhtenäismarkkinoiden ja
globalisaation haasteisiin. Markkinoiden kilpailullisuuden ohella
tässä tilanteessa korostuu erityisesti työmarkkinoiden
joustavuus. Uusien työpaikkojen luomisen pitäisi
olla mahdollisimman vaivatonta.
Paineet EKP:n politiikkaa kohtaan ovat olleet suuria. Toisaalta
EKP:lta on vaadittu julkisten menojen suoraa rahoitusta, mikä on
perussopimuksen mukaan kiellettyä. Toisaalta taas kritiikkiä on
tullut pankkien likviditeetin turvaamisesta. Euroopan velkakriisi
voidaan ratkaista vain puuttumalla siihen johtaneisiin syihin. Siten
EKP voi omilla toimillaan korkeintaan antaa kansallisille päätöksentekijöille
aikaa kriisin ratkaisemiseksi vaadittavien rakenne- ja finanssipoliittisten toimien
tekoon.
EKP toteutti vuoden 2011 jälkipuoliskolla ja vuoden
2012 alussa useita rahapoliittisia operaatioita luottamuksen palauttamiseksi
ja markkinoiden likviditeetin turvaamiseksi. Markkinat rauhoittuivat
vasta, kun EKP toteutti mittavan operaation, jossa kaikille halukkaille
ja vakavaraisille pankeille annettiin kolmeksi vuodeksi keskuspankkiluottoa
kiinteällä korolla.
Elokuun alussa tänä vuonna EKP lupasi tehdä voitavansa
euron tueksi. EKP saattaa ostaa Italian ja Espanjan lyhytaikaisia
valtionpapereita jälkimarkkinoilta korkojen alentamiseksi.
EKP voi auttaa, mutta vasta sen jälkeen, kun maat ovat
ensin itse hakeneet apua ERVV:stä tai EVM:stä. Niiden
tuen ehtona kuitenkin on ja on oltava talouden rakenteiden uudistaminen.
Näin siis todettiin elokuun alun kokouksessa.
Julkisuudessa olleiden tietojen mukaan Espanja haluaisi, että EKP
aloittaisi tukiostot jo ennen avun hakemista. Espanjan pääministeri
sanoi viikonloppuna odottavansa EKP:n neuvoston tämänpäiväiseltä kokoukselta
täsmällisiä ehtoja. Ensitiedot EKP:n
neuvoston tämänpäiväisestä kokouksesta
kertovat, että EKP aloittanee uuden euromaiden joukkolainojen
osto-ohjelman. Ehtona on kuitenkin edelleen se, että maan on
käännyttävä kriisirahaston puoleen,
mikä asettaa mahdolliselle tukipaketille ja sitä kautta myös
EKP:n tukiostoille tiukat ehdot ja tiukan ohjelman.
Italia ja Espanja ovat molemmat leikanneet raskaalla kädellä julkisia
menoja, mikä on johtanut laajoihin mielenilmauksiin. Käsittääkseni kuitenkin
molempien maiden on tehtävä enemmän taloutensa
kohentamiseksi ja jo pelkästään verojen
keruuta tehostamalla kumpikin maa voisi jonkin verran supistaa alijäämäänsä.
Herra puhemies! Euroalueen saaminen kestävälle
kasvu-uralle on erittäin haastava tehtävä niin
hallituksille kuin keskuspankeille ja komissiolle. Eri välineisiin
ja toimenpiteisiin liittyy erilaisia riskejä. Suomen Pankin
ja muiden euroalueen keskuspankkien taseissa on riskejä,
jotka ovat tällä hetkellä käytettävissä olevien
tietojen valossa hallittavissa, mikäli euroalue pysyy koossa.
Suomessakin ja myös eduskunnassa on käyty keskustelua
Suomen Pankin ja EKP:n riskeistä. Suomen Pankin viimeisimmän
riskiarvion mukaan varaukset riittävät kattamaan
Suomen Pankin oman toiminnan riskit ja sen osuuden eurojärjestelmän
rahapolitiikan riskeistä. Varat riittävät
myös Suomen Pankin osuuteen välittömästä riskistä,
joka voi syntyä Kreikan kaatumisen vuoksi. Näistä riskeistä on
tarkempaa tietoa kertomuksen sivuilla 25 ja 26.
Pankkien välisten markkinoiden tulehtumisen vuoksi
eurojärjestelmän sisällä on
keskuspankeille syntynyt saatavia ja velkoja, kun ylimääräinen
likviditeetti on talletettu keskuspankkiin. Epätavanomaiset
rahapoliittiset operaatiot ovat kasvattaneet keskuspankkien taseita
Euroopan ohella myös Yhdysvalloissa.
Suomen Pankkiin on kertynyt valtavasti euromääräisiä talletuksia
pohjoismaisista pankeista. Nämä talletetut varat
ovat saatavia eurojärjestelmältä, eivät
yksittäiseltä keskuspankilta. Ajoittain Suomen
Pankin tase on ylittänyt 100 miljardia euroa, kun se normaalisti
on noin 30—35 miljardin euron tuntumassa. Suomen Pankilla
on taseensa kasvuun liittyen eurojärjestelmältä saatavia,
joihin sisältyvien riskien realisoituminen edellyttäisi
koko järjestelmän kaatumista. Tämä on
hyvin epätodennäköinen tapahtuma. Jos
näin onnettomasti kävisi, niin luulen, että Suomen suurimmat
riskit ja huolet olisivat jossain muualla kuin eurojärjestelmän
taseessa. Tätä niin sanottua Target 2 -maksujärjestelmää selostetaan kertomuksen
sivulla 17.
Velkakriisi tuo euroalueelle riskejä useammasta eri
suunnasta. Keskeisin riski on markkinoiden ja yritysten luottamus
euromaiden kykyyn saada kriisimaat ja niiden pankit kestävälle pohjalle.
Muun muassa Kreikassa on nähty, kuinka vaikeaa on panna
toimeen aiemmin tehtyjä päätöksiä.
Samoja ongelmia voi olla edessä myös Espanjassa
ja Italiassa. Jos tässä ei onnistuta, seurauksena
saattaa olla koko maailmaan leviävä syvä taantuma.
Vaikka tarkkoja lukuja ei ole saatavilla, on syytä odottaa,
että reaalitalouteen ja sen kehitykseen liittyvät
riskit ovat kertaluokkaa suurempia kuin esimerkiksi keskuspankkien
taseisiin liittyvät riskit.
Herra puhemies! Suomen Pankin voitto vaiherikkaalta vuodelta
2011 oli lopulta 254 miljoonaa euroa, kun vuonna 2010 voitto oli
283 miljoonaa euroa. Pankkivaltuusto on päättänyt,
että voitosta käytetään 69 miljoonaa
euroa vararahaston kartuttamiseen ja loppuosa, 185 miljoonaa euroa
siirretään valtion tarpeisiin. Viimeisten viiden
vuoden aikana Suomen Pankki on tulouttanut valtiolle yli miljardi
euroa.
Mauri Pekkarinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämä pankkivaltuuston kertomuksen
sisältävä Suomen Pankin tase kertoo selvää kieltä siitä,
mitä euroalueella on viime vuosien aikaan tapahtunut. Tase
on kasvanut valtavasti syistä, joihinka aivan oikein tässä pankkivaltuuston
puheenjohtaja äsken kiinnitti huomiota. 1 260
miljardin euron suuruiset Euroopan keskuspankin ja keskuspankkijärjestelmän
osallistumiset tavalla taikka toisella eurokriisin hoitoon ovat
käytännössä johtaneet seuraamuksiin,
joilla tämä tase on kasvanut myös Suomen
Pankin osalta, niin kuin äsken täällä esiteltiin.
Tänään noin tunti sitten, runsas
tunti sitten, Euroopan keskuspankki on päättänyt
käynnistää uudelleen jälkimarkkinaoperaatiot.
Jälkimarkkinaoperaatiot tarkoittavat sitä, että se
on päättänyt käynnistää valtion
papereiden ostot, sellaisten valtioiden papereiden, joiden valtioiden
tilanne on vaikea, niiden salkuista, joittenka sijoittajien salkut
ovat tällä hetkellä muutenkin vähän
niin kuin tutisemassa. Menemällä markkinoille,
ostamalla näistä salkuista näitä kriisimaiden
valtion papereita pois Euroopan keskuspankki ja keskuspankkijärjestelmä tällä tavalla
keventää näiden sijoittajien mahdollisuuksia
selviytyä niistä vastuistaan, joita näillä sijoittajilla
on.
Eurokriisi, arvoisa puhemies, kaiken kaikkinensa on ajautunut
sellaiseen tilanteeseen, jossa eurooppalaiset federalistit pääsevät
sanomaan: Ei ole vaihtoehtoja. Ei ole vaihtoehtoja sille, että yhteistaakkoja,
yhteisvastuita kasvatetaan, niitä on pakko kasvattaa, eikä ole
vaihtoehtoja sitten tämän opin ikään
kuin seuraavana askeleena vastaan tulevalle federaation, liittovaltiokehityksen, syventämiselle
ja nopeuttamiselle. Näillä urilla tällä hetkellä eurooppalaisen,
sanoisiko, kriisin hoidossa juuri ollaan: yhteisvastuitten erimuotoisessa
erittäin mittavassa lisäämisessä ja
toisaalta eurooppalaisen liittovaltiokehityksen rakentamisessa määrätietoisin
askelin eteenpäin.
Yhteisvastuiden osalta siitä arkkitehtuurista on käyty
laajaa keskustelua. On ollut perusvaihtoehdot, ensinnäkin
se, että nyt lisätään näitä valtioiden,
jäsenvaltioiden, takauksilla olevien väliaikaisen
ja pysyvän kriisirahaston ikään kuin muskeleita.
Jo nyt näyttää siltä, että tälle
tielle ei uskalleta enää lähteä.
Esimerkiksi Saksassa käytävä keskustelu
kertoo selvää kieltä siitä,
että Saksan kansleri Merkel ei uskalla enää ottaa
askeleita tällä tiellä. Se 700 miljardin
euron katto, se suoranaisesti asetettu katto, on, ja näyttää tällä hetkellä siltä,
että se pysyy.
Toinen vaihtoehto on sitten se, että annetaan Euroopan
keskuspankille rajaton mahdollisuus, oikeus pyörittää setelipainoa
ja olla rahoittamassa valtioita suoraan. Tämä on
Euroopan keskuspankista annetun perussopimuksen kohdan vastainen
selvästi, ja tämän kiertämistä ovat
monet kokeilleet tavalla taikka toisella tehdä. Eri vaiheiden
jälkeen nyt sitten on päädytty tähän
tapaan, vähän häveliääseen
tapaan valtion papereiden ostamisessa. Nyt ei valtion papereita
osteta suoraan, kun valtio laskee ne liikkeelle, vaan nyt ne ostetaan
sillä tavalla, että kun valtio on ensin ne liikkeelle
laskenut ja ne ovat jossakin salkussa, sieltä salkusta
käydään sitten ne ostamassa ja otetaan
se riski Euroopan keskuspankkijärjestelmän kannettavaksi.
Näinhän tämä järjestely
käytännössä tapahtuu.
Tähän liittyy paljon pulmallisia asioita.
Mikä on se legitimiteetti sille toimelle, jossa Euroopan keskuspankki
toimii tällä tavalla? Minusta se on kyseenalainen.
Täällä edustaja Zyskowicz äsken minusta
aika hyvin sanoi sen, että silloin, jos se on tällainen
aputoimi, jolla on kumminkin marginaalinen rooli suhteessa varsinaisten
finanssipolitiikan toimijoiden apuun, sellaisena se vielä menettelisi.
Mutta tilanteessa, jossa lähdetään tämä jälkimarkkinaoperaatioitten
mitta avaamaan niin suureksi, että siitä tulee
tosiasiassa, jos ei nyt ihan pääasiallinen tapa
mutta kuitenkin erittäin merkittävä tapa
auttaa näitä kriisimaita, silloin mennään
mielestäni erittäin vaaralliselle tielle.
Saksassa tästä tiestä ovat varoittaneet
monet keskeiset saksalaiset keskuspankkipoliitikot: Otmar Issing,
Axel Weber, Jürgen Stark ja nyt Jens Weidmann. Kaikki nämä johtavat
saksalaiset keskuspankkipoliitikot ovat sanoneet, että finanssipolitiikan
ja rahapolitiikan sotkeminen on vaarallinen juttu. Jos ne sotketaan
ja jos se ei onnistu, se käytännössä johtaa
siihen, että sen jälkeen ei voi kohta enää olla
erillistä finanssipolitiikkaa tällä rahapolitiikan,
yhteisen rahapolitiikan, alueella. Silloin ihan oikein pitää ennen
pitkää rahapolitiikka ja finanssipolitiikka yhdistää. Silloin
mennään jo tämän pakon sanelemana kohti
liittovaltiota ja liittovaltiokehitykseen. Tästä ovat
nämä herrat varoittaneet.
Angela Merkelille tämä on ollut vaikea juttu. Vaalit
ovat kohta, kansa painaa päälle, ei suoraa apua
enää. Nyt hän näyttää taipuvan
sitten kuitenkin näitten omien asiantuntijoidensa tahdon vastaisesti
menettelyyn, jossa tosiaan Euroopan keskuspankki nyt on lähtemässä tälle
tielle. Minä ymmärrän, että tämän
päivän päätös ei tarkoita tätä edustaja
Zyskowiczin minusta oikein hyvin kuvailemaa tällaista jonkinlaista
sivusta tulevaa apua, jossa legitimiteetti kuitenkin turvautuu kriisirahastojen
kautta, vaan tämä tarkoittaa mittavia apuja tämän
kriisin hoitamiseen.
Merkelille kysymys on paljossa siitä, että vaalit
painavat päälle ja hän tarvitsee lisää aikaa. Toisaalta
se, että hän on valmis lähtemään
tähän kaikkeen, antaa hänelle nyt erittäin
vahvan puhevallan vaatia eurooppalaisen integraation syventämistä pankkiunionin,
finanssiunionin ja poliittisen unionin tielle. Kansleri Merkel ilmoitti
noin kaksi viikkoa sitten, monet teistä varmasti huomasivatkin,
vaati, että Euroopan unionin perussopimuksen oikeudellista
perustaa pitää muuttaa. No mihinkähän
suuntaan? Disintegraatioonko? Eipä tietystikään.
Hän vaati sitä nimenomaan aidon integraation syventämisen
edellytysten parantamiseksi ja kohentamiseksi. Se oli selvästikin
Merkelin sanoma.
Arvoisa puhemies! Tällä tiellä jatkaminen
ei ole Suomen tapaisen maan kannalta perusteltua ja järkevää,
tiellä, joka käytännössä merkitsee, että meille
nyt tulee radikaalisti ja rajusti uusia vastuita. Julkisuudessa
kerta toisensa jälkeen näkee ajatuksen siitä,
että kun Euroopan keskuspankki tai oikeastaan keskuspankkijärjestelmä, koska
sitä kauttahan se taakka varsinaisesti otetaan kannettavaksi,
lähtee painamaan rahaa, ei sieltä mitään
sen kummempaa seuraa jnp. Sitten sanotaan, että kun ei
ole inflaatiouhkaa, niin siitä ei ole mitään
ongelmaa seurauksena. No taatusti on! Jos sieltä sitten
eivät kuitenkaan selviä ne, joita rahoitetaan
tällä tavalla jaloilleen, niin se ongelma kaatuu
sitäkin rumempana ja rajumpana kaikkien meidän
päälle, kaikkien niiden maiden päälle,
jotka ovat euron jäseniä, jotka ovat Euroopan
keskuspankkijärjestelmän jäseniä. Näin
tässä käy. Inflaatiouhka, inflaation
irti pääsemisen uhka, ei ole tässä se
ainoa uhka. Tämä äsken sanottu ja kuvaamani
kaatuminen on minun mielestäni se todellinen uhka, mikä näihin ratkaisuihin
liittyy.
Arvoisa puhemies! Velkamaiden velkojen ja vastuiden lisääntyvä siirtäminen
meille ja oman kansallisen päätösvaltamme
siirtäminen samalla velkamaille olisi historiallinen turmion
tie. Siis niinhän tapahtuisi, jos rakennetaan tämmöinen finanssiunioni
ja poliittinen unioni. Siis ensin meiltä otetaan rahat,
ja sen jälkeen kun rakennetaan poliittinen unioni, sitten
meiltä vielä viedään puhevalta,
koska Espanja on sen jälkeen niistä rahoista kuusi
kertaa suurempi puhuja kuin Suomi. Tähän tapaan
se käytännössä tapahtuisi, jos
integraation tämän tyyppisellä tiellä kuljetaan.
Pienenä ja yhteisesti sovittuja pelisääntöjä noudattaneena
maana me olemme osuutemme mielestäni eurooppalaisen kriisin,
finanssikriisin, hoitamiseksi tehneet. Muistettakoon, että nykyisen
velkataakan jakaminen koko euroalueen kesken, jos sellainen tapahtuisi — ei
sitä jälkikäteen todennäköisesti
kuitenkaan voi tapahtua — kaksinkertaistaisi Suomen velkavastuut
nykyisestä noin 100 miljardista eurosta noin 200 miljardiin
euroon.
Suomen valtion johdon, arvoisa puhemies, on nyt ilmoitettava
yksiselitteisesti, (Kari Rajamäki: Sehän on meidän
vanha puhe, mitä edustaja puhuu!) että me emme
suostu ottamaan suomalaisten vastuulle valtion tai EKP:n kautta
yhtään ainoata euroa lisää.
Jos muut haluavat jatkaa kriisimaiden tai niiden pankkien rahoittamista, älköön
Suomi sitä vastustako, mutta niissä yksimielisyyttä vaativissa
päätöksissä me hyväksymme
muiden toimet vain sillä ehdolla, että me emme
osallistu niihin. Näin me myös samalla pysymme
eurossa. Suomella on tällaiselle menettelylle valtavan
vahvat perustelut. Vain Suomi ja Luxemburg ovat hoitaneet talouttaan
koko euroajan yhteisten pelisääntöjen
mukaan, eivätkä suomalaiset sijoittajat ole syyllistyneet
velkamaiden holtittomaan rahoittamiseen.
Samalla Suomen on tehtävä selväksi
myös se, että me emme hyväksy liittovaltiokehitystä, emme
valmistellusti emmekä hiipivin askelin periaatteella "ei
ole muita vaihtoehtoja". Vaihtoehtoja toden totta on, (Kari Rajamäen
välihuuto) sen tietävät muun muassa Ruotsi,
Tanska ja Englanti. Meidän on yhdessä myös
näiden kanssa kehitettävä EU:lle toimintamallia,
joka tekee meille mahdolliseksi rakentaa Euroopan tulevaisuutta
demokraattisista ja valtiollisista ihanteistamme luopumatta. Ennustukseni
vähän nyt on sen sorttinen, että Kataisen—Urpilaisen
hallitus aikoo kuitenkin mennä Saksan perässä kohti
yhteisvastuita ja tuota sanottua liittovaltiokehitystä.
Arvoisa puhemies! Minusta eduskunnan on tässä asiassa
otettava ohjat käteensä. Esitän ja toivon,
että me tänne eduskuntaan saisimme sellaisen lakialoitteen,
jolla eduskunta sanoisi selvästi, että Suomi ei
ota enää uusia sitoumuksia kriisimaiden rahoittamiseksi.
Yksi tapa on tietysti se, että kun uusi perustuslaki antaa
kansalaisille mahdollisuuden kansalaisaloitteeseen, kansalaiset
keräävät sen 50 000 nimeä.
Sen jälkeen kun kansa reagoi tällä tavalla,
uskon, että eduskunta ei jätä sellaista
kansan reaktiota ottamatta huomioon vaan eduskunta pääsee
käsittelemään tämän
ajatuksen eteenpäinviemistä.
Pia Viitanen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Edustaja Pekkarisen puheenvuoro oli monin
osin hyvin ansiokas, ja oikeastaan minä suosittelisin hänelle,
että hän voisi ottaa siitä ihan kopion
ja lähettää sen myös komissaari
Olli Rehnille, joka edustaa kanssanne täysin päinvastaista
linjaa. Mutta minä olen kyllä toista mieltä hänen
kanssaan, tämän komissaarin kanssa, eli minä korostaisin
nyt tässä puheenvuorossa sitä, että juuri
siksi, että emme ole halunneet mennä näiden
yhteisvastuiden teille, yhteisen velan tielle, Suomen linjahan on
ollut tässä hyvin tiukka. Emme me ole olleet sen
puolesta, että rupeamme vastaamaan toistemme veloista, ja
siksi tämän hallituksen tiukka linja on ollut
hyvin tärkeä. Itse asiassa tiukentunut linja edellisen hallituksen
linjaan nähden, silloinhan konkreettisesti lainojen myötä lapioitiin
rahaa vakuudetta, ehdoitta. Nyt tässä suhteessa
pistettiin hanaa kiinni, ja korostan, edustaja Pekkarinen, että muun
muassa valtiovarainvaliokunta on kiinnittänyt huomiota
siihen, että pitää koko ajan arvioida
kaiken kaikkiaan sitä Suomen talouden kantokyvyn kestävyyttä tällaisessa
tilanteessa. Siksi on syytä olla tiukka nyt ja jatkossa.
Maailma on vaikea, ja kukaan ei osaa tarkkaan ennustaa, mitä tulevaisuus
tuo tullessaan.
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Näyttää siltä, että pieni
debattivaihe on paikallaan, täällä on
muutamia pyydettyjä vastauspuheenvuoroja.
Kari Rajamäki /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! On hieno huomata, että edustaja Pekkariselle
kelpaavat nyt meidän puolentoista vuoden takaiset puheet
erittäin hyvin.
Kyllä tässä on nyt vakava kysymys
tämä tietysti, mikä tässä on
tuotu esille. Nimittäin, kyllähän lomarauha
elokuulle Euroopassa hankittiin Euroopan keskuspankin kautta, joka
välittää rahaa pohjoisesta etelään.
Ja kyllä nyt puheenjohtaja, edustaja Zyskowiczin olisi
syytä tässä kertoa, että liian
vähälle on jäänyt keskustelu
EKP:n kautta tapahtuvasta myös jäsenmaiden keskuspankkien,
Suomen Pankinkin, varjovelkaantumisesta. Mitä pankkivaltuutetuille
ja puheenjohtajalle on tästä merkityksestä puhuttu,
ja onko puheenjohtajaa erityisesti informoitu, ja onko puhemies
Heinäluoman ajattelua tästä uudelleen
asemoinnista — koko EKP ja Suomen Pankki ja parlamentaarinen
laajempi vastuu — käyty läpi myös
pankkivaltuutettujen piirissä?
Ben Zyskowicz /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Puhemies Heinäluoman mahdollisia
ajatuksia tai puheita ei pankkivaltuustossa ole erikseen pohdiskeltu,
mutta totta kai jokaisessa pankkivaltuuston kokouksessa käydään
läpi Suomen Pankin ja eurojärjestelmän
riskejä. Ja jos edustaja Rajamäki viittasi tähän
Target 2 -maksujärjestelmään, niin kuten
jo puheenvuorossani viittasin, se on hyvin selkeästi ja
laajastikin selostettu täällä tämän
kertomuksen sivulla 17. Tähän liittyvät
riskithän tarkoittavat sitä, että mikäli
eurojärjestelmä pysyy pystyssä, kuten
on syytä olettaa, niin eurojärjestelmä pystyy
vastaamaan Suomen Pankille tietyllä tavalla veloistaan,
ja sitten, jos koko eurojärjestelmä romahtaisi,
niin sitten ollaan todella muidenkin suurten ongelmien kanssa tekemisissä.
Jouni Backman /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Minunkin täytyy antaa tunnustusta
edustaja Pekkarisen puheenvuorolle sekä asiantuntemuksesta
että osittain myös analyysista. Olisi ollut varmasti
suotavaa ihan opintokerhomaisesti suurellekin joukolle edustajia olla
täällä kuuntelemassa edustaja Pekkarista.
Mutta sitten kiinnitän huomiota myös siihen, mikä täällä on
tullut jo useamman edustajan toimesta esille, että tässä on
ollut sosialidemokraateilla hyvin johdonmukainen linja jo viime
vaalikaudelta. Vaikka itse en ollut täällä silloin
salissa, niin ulkopuolelta seurasin esimerkiksi edustaja Rajamäen
silloisia puheenvuoroja, ja ne olivat hyvin pitkälle samoja
kuin mitä edustaja Pekkarinen äsken käytti.
(Pertti Virtanen: Noinkohan seurasit ulkopuolelta!)
Mielestäni yksi asia, joka tässä keskustelussa on
syytä pitää koko ajan sekä muistissa
että mielessä, on nimenomaan EKP:n rooli. Vaikka
hallitukset eivät ohjaa EKP:n yksittäistä päätöksentekoa,
niin hallitusten, nimenomaan hallitusten, pitäisi tällä hetkellä keskustella
siitä, mikä on EKP:n rooli. (Puhemies koputtaa)
Tätä keskustelua kaivataan myös Suomeen,
ja Suomessa pitää eduskunnan, ei vain pankkivaltuuston
keskustelussa, vaan istuntosalin kautta, välittää tästä viestitystä hallitukselle.
Kimmo Kivelä /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Muistissani on kansalaiskeskustelu 90-luvun
lopulta. Lukuisia miehiä ja naisia turuilla ja toreilla
loukkasi syvästi se, että silloinen Suomen Pankin
pääjohtaja Hämäläinen EKP:n
johtokuntaan siirtyessään ryhtyi nostamaan eläkettä.
Tämä loukkasi sen vuoksi lukuisia kansalaisia,
että he katsoivat, aivan oikein, että Suomen Pankkihan
on vain EKP:n sivukonttori. Viimeistään tämä keskustelu
nyt tässä, joka on pääsemässä vasta
alkuun, paljastaa, että Suomen Pankki todellakin on vain
EKP:n sivukonttori.
Emme me ole yhtään puhuneet Suomen Pankin
asioista. Me olemme puhuneet eurokriisistä makrotasolla.
Olisi meidän kyllä syytä puhua myös
mikrotason asioista yhtä lailla. (Pia Viitanen: Sana on
vapaa, olkaa hyvä!) Minä olen huolissani myös
esimerkiksi nuorten taloustaidoista. Olisi hyvä puhua,
millä tavoin Suomen Pankki on edistänyt ja voisi
vastaisuudessa edistää tehokkaammin (Puhemies
koputtaa) nuorten taloustaitojen kasvattamista. Tai toisaalta, kyllä minä olen
huolissani myös siitä, (Puhemies koputtaa) että Suomen
Pankki lakkauttaa Kuopiosta konttorinsa, joka rakennettiin, (Puhemies
koputtaa) komea pytinki, vain alle 20 vuotta sitten.
Mika Niikko /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Edustaja Pekkarinen piti erinomaisen puheen
tapansa mukaisesti, ja hänen asiantuntemustaan olisi tässä salissa
syytä kuunnella tarkemmin. Sen johdosta halusinkin muistuttaa
erityisesti edustaja Viitasta, joka peräänkuuluttaa
hallituksen vastuuta, täällä te olette
kantaneet vastuuta, niin minäpäs luen täältä toiminta-kertomuksesta,
millaista vastuuta nyt kannetaan EKP:n kautta tai keskuspankin kautta.
Täällähän lukee näin,
että eurojärjestelmän velat Suomelle
ovat kaiken kaikkiaan noin 77 miljardia euroa. Täällähän
lukee, että pelkästään sisäiset
saamiset ovat yli 70 miljardia ja rahapoliittisiin operaatioihin
liittyvät euromääräiset saamiset
2,3 miljardia jne. Elikkä meillä on valtavat riskit
keskuspankilla tässä euroruletissa, mikä on juuri
meneillään. Luuletteko, että Suomen valtio on
immuuni siihen? Jos keskuspankin riskit laukeavat, kuten täällä Ben
Zyskowicz mainitsi, että jos euro hajoaa, niin riskitkin
kyllä tulevat meille maksettaviksi. Vähintäänkin
menetämme tämän noin 200 miljoonan vuotuisen
voiton sadoiksi vuosiksi, jos me saamme sormillemme tässä euron
hajoamisessa, ja perussuomalaiset vahvasti epäilevät,
että se tulee. (Puhemies koputtaa)
Halusinkin myös peräänkuuluttaa sitä,
että veronmaksajat kyllä ymmärtävät
sen, että Suomen Pankki kantaa riskinsä omista
toimistaan, mutta ei koko eurojärjestelmän toimista,
ja siinä mielessä pitäisi olla joku kohtuus
tässä tukien määrässä. Kuinka
pitkälle me olemme valmiita (Puhemies koputtaa) menemään
tässä riskien ottamisessa?
Vesa-Matti Saarakkala /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Kyllähän tässä on
esiintynyt jo semmoista erittäin huolestuttavaa Euroopan
keskuspankin taholta, että käytännössä rahan
määrää lisätään
markkinoille. Silloin kun näin tehdään — vielähän
inflaatio on pysynyt jollakin lailla kurissa — niin se,
mikä on jäänyt huomiotta, on, että eurohan
devalvoituu jatkuvasti moniin muihin valuuttoihin nähden,
ja kun se devalvoituu, niin sieltä aikanaan seuraa myös
hyperinflaatio perässä, eli sitä rahaa
joudutaan sitten painamaan lisää, kun naapurien
rahat ovat arvokkaampia. Tässä mennään
lopulta, jos tätä ei katkaista, siihen 1920-luvun
lopun hyper-inflaatioon, ja me tiedämme, mitä siitä seuraa. Kyllä nyt
pitää järjen äänen
sanoa, että tälle on sanottava ei, ja eduskunnan
on myös osaltaan ilmaistava vakaasti, että Euroopan
keskuspankki ei saa mennä setelirahoitukseen eikä jälkimarkkinaostoihin,
jota se setelirahoitus myös edustaa.
Ari Jalonen /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Edustaja Viitanen, te käytitte termiä,
että keskustajohtoinen hallitus "lapioi rahaa", ja tämän
olette tuominnut myös aikoinaan vaalilupauksissa. Nyt kuitenkin
sitten hallitusrintamassa ollessanne te väitätte,
ettei rahaa mihinkään lapioida, ja sanotte, että vastuuta
pitää kantaa. Tiedättekö te,
mitkä ovat Suomen kokonaisvastuut, mihin ne ovat kasvaneet?
Ja jos se teidän väittämänne,
ettei rahaa lapioida mihinkään, pitää paikkansa,
niin silloinhan vastuiden ei olisi pitänyt kasvaa mihinkään.
Mitkä ovat Suomen kokonaisvastuut?
Timo Kalli /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Itse tähän pankkivaltuuston
kertomukseen vuodelta 2011 ei lisättävää,
mutta pakko tässä yhteydessä kirjoittaa
eduskunnan pöytäkirjoihin ja myöskin
SDP:n kansanedustajille: kyllä tämän
hallituksen ja tämän vaalikauden aikana Suomen
vastuut ja riskit ovat selvästi lisääntyneet,
ovat selvästi suuremmat kuin edellisen. Jollekin osalle
on olemassa vakuudet, jotka ovat hyvä asia, mutta sen jälkeen
selvästi suuremmat vastuut tämän hallituksen
aikana kuin edellisen. Ja jos tästä väittelette,
niin tuokaa tieteellistä tutkimustietoa, jossa pystytte
osoittamaan, että oma väitteeni olisi väärässä.
Kari Rajamäki /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Edustaja Kallillakin on ilmeisesti Suomen
pankkivaltuutettujen johtamiseen merkittävää taustaa,
mutta edustaja Zyskowiczille on nyt tarkennettuna kysymyksenä tehtävä pyyntö,
että hän vastaisi, onko EKP:n kautta tapahtunutta
sitoutumista erityisesti käyty läpi puheenjohtajan
kanssa, koska sillä on Suomen selviytymiseen kuitenkin
pahimmassa tapauksessa tietty vaikutus. Mikä on ollut tämä parlamentaarinen
mahdollisuus vaikuttaa, johon edustaja Kalli aikoinaan täällä viime
hallituksen aikana viittasi, että kyllä heille
on kerrottu, mitä edellinen hallitus aikanaan, EKP, teki?
Frankfurter Allgemeinen mukaan varjovelkaantuminen on ollut Suomen
osalta, kesän aikana kerrottiin, noin 7,1 prosentin bkt-tasoa,
Saksalla 11 prosenttia EKP:n kautta muun muassa tapahtunut. Tämä on
valtava juttu. Mikä on se luku, jota edustaja Zyskowicz
käyttää?
Mauri Pekkarinen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Edustaja Viitanen tietää hyvin,
että edellinen hallitus oli valmis ensiapuun, pani pisteen
siihen kohtaan. Sen jälkeen Suomen vastuut ovat moninkertaistuneet,
ja nyt se Draghin tänä päivänä ilmoittama
EKP:n linja merkitsee lisävastuita sekin Suomelle niiden
mekanismien kautta, joita tässä äsken
kävin läpi.
Mitä tulee vielä näihin Suomen Pankin
riskeihin, niin minäkin uskon, että vaikka Targetin osalta
laskennallisesti on kysymys todella isoista luvuista, niin sen,
että ne luvut realisoituisivat menetykseksi, todennäköisyys
on kyllä tavattoman pieni, mutta siitä huolimatta
sekin pitää ottaa huomioon. Ne ovat todella isot
määrät miljardeja, mitä sitä kautta
tulee, mutta sen riskin realisoitumisen todennäköisyys
ei nyt varmasti ole kovin suuri.
Arvoisa puhemies! Kuitenkin sitten vielä liittyen tähän
Backmanin esille ottamaan kysymykseen, jota tuossa itsekin koskettelin:
Siis nythän tässä käy niin,
että EKP ikään kuin muka hakee legitimiteetin
näille ostoilleen sillä perusteella, että se
edellyttää, että maa, jonka bondeja ostetaan
jälkimarkkinoilta, ensiksi kääntyy EVM:n tai
ERVV:n puoleen. Ikään kuin sillä meidät
on sidottu automaattisesti. Eli jos nyt Espanja hakee EVM:ltä,
niin silloin sen jälkeen tämän opin mukaan
ilman muuta liki määrättömästi
EKP:llä on oikeus ostaa jälkimarkkinoilta näitä Espanjan
papereita. Kyllä tässä se EKP:n perussopimuksen alkuperäinen
idea tuhoutuu kerta kaikkiaan. Jürgen Stark ja Weidmann
ja Weberit ja kumppanit ovat just tässä kyllä erittäin
oikeassa. (Kari Rajamäki: Stark erosi teidän aikananne!) — Mitäs merkitystä sillä
on?
Lea Mäkipää /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Koska olen vasta vuoden ollut pankkivaltuutettuna,
en tiedä kaikista niin sanotuista nippeliasioista, ja on
muistettava, että Suomen Pankki toimii itsenäisesti,
niin että me emme siellä sitten varmaan sanele,
kuinka tehdään. Mutta varmaan meistä jokainen
on huolissaan tästä, että Suomen Pankin
riskit ovat kasvaneet paljon. Ja kuinka paljon ne sitten uskaltavatkaan
kasvaa, se on toinen asia.
Me jo marraskuulla lähetimme, koska ei ollut muuta
mahdollisuutta, edustaja Ruohonen-Lernerin kanssa tämmöisen
kirjelmän Suomen Pankille näistä taloudellisista
riskeistä ja samoin tästä riskien näkymättömyydestä ja
tästä Target kakkosen epätasapainosta.
Se jo viime vuoden syyskuun lopulla oli 600 miljardia euroa epätasapainossa.
Mutta sitten täällä on paljon muutakin,
joka koskettelee Suomea. On keskusteltu, niin kuin täältä näkee,
suomalaisesta yhteiskunnasta, että taantuma koskettaa suomalaista,
ja juuri viime (Puhemies koputtaa) vuoden loppuun mennessä pk-yritysten
maksuvalmius on heikentynyt ja lainaa ei välttämättä saadakaan.
Kotitaloudet ovat voimakkaasti investoineet ja samoin rakennusteollisuus
sen tähden, koska korkotaso on ollut alhaalla, ja myös
on oltu huolestuneita, että...
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Edustaja Mäkipää, jos haluatte pidemmän
puheenvuoron, painakaa puheenvuoropyyntöä.
No niin, minä jatkan tästä.
Pia Viitanen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Tämä menee nyt jälleen vanhan
kertaukseksi, mutta pakko tehdä näin, koska täällä niin
innokkaasti Viitaselle esitetään kysymyksiä.
Edustaja Pekkarinen, sanoitte, että edellinen hallitus
pisti pisteen tälle, mutta kyllähän edellisen
hallituksen pääministerin Mari Kiviniemen johdolla sovittiin
jo konkreettisesti siitä, että ERVV:n kapasiteetti
tuplataan, että kyllä siellä se jatkolinja
tiedossa oli. (Kari Rajamäki: Väyrysen muistelmista
voi lukea!) Sitten tuli vaalit, kansanvalta puhui, SDP nousi hallitukseen,
johdollamme linja tiukkeni. Sen jälkeen näissä vaikeissa
tilanteissa Suomi on asettanut tuelleen ehtoja. Sitä kautta
veronmaksajien vastuita on rajattu. Tuli vakuusvaateet, tuli sijoittajanvastuuvaateet,
ne kirjattiin Suomen linjana hallitusohjelmaan. Viime kaudella lapioitiin
rahaa. Valitettavasti, jos Kreikassa tapahtuu jotain, sieltä voi tulla
reaalisia menetyksiä tällä hetkellä Suomen veronmaksajille.
Se on ikävää. Kukaan ei sitä toivo.
Silloin mentiin vakuudetta, ja tässä on se olennainen
ero.
Minusta, puhemies, on syytä jatkossakin olla tiukka,
kuten sanoin aiemmassa puheenvuorossani. Suomi on hoitanut asiansa
hyvin. Olemme vakaa kolmen A:n talous, ja siksi meillä on
ihan oikeuskin vaatia tiukkaa linjaa näille omille tukitoimillemme.
Mielestäni tämä hallitus on (Puhemies
koputtaa) hyvin johdonmukainen, ja SDP:n politiikka tässä suhteessa
on ollut hyvin johdonmukaista.
Ben Zyskowicz /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Rajamäki kysyi, käsittelemmekö me
näitä EKP:n kautta olevia riskejä pankkivaltuustossa
ja minkälaisia lukuja puheenjohtaja itse tässä yhteydessä käyttää.
Ensinnäkin vastaan, että käsittelemme
joka kokouksessa niitä riskejä, mitä Suomen
Pankilla on osana eurojärjestelmää.
Toiseksi, mitä näihin lukuihin tulee, nyt
on tietysti kysyttävä, mistä riskeistä puhutaan.
Mitä tähän Target kakkoseen tulee,
niin tällä hetkellä elokuun viimeisen
päivän luku oli vajaa 80 miljardia, joka on siis
meidän saatava EKP:ltä, mutta tämä luku
heittelehtii rajusti jopa päivittäin.
Mitä tulee sitten näihin rahapolitiikan jälleenrahoitusoperaatioihin:
siinä on noin 1 260 miljardia annettu näille
pankeille, ja siitä meidän laskennallinen osuus
pääoma-avaimen mukaan on noin 22 miljardia, ja
sitten kolmas on tämä arvopaperimarkkinoita koskeva
ohjelma eli näiden valtion papereiden ostaminen jälkimarkkinoilta, ja
tällä hetkellä siinä on kiinni
noin 210 miljardia, ja siitä taas meidän osuus,
tämä 1,8 prosenttia, tulee tämän
pääoma-avaimen mukaan. Eli tällaisia
lukuja puheenjohtaja käyttää.
Kaj Turunen /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Minulla on kohta varsinainen puheenvuoro,
mutta täytyy tässä yhteydessä nyt ottaa
pikkuisen kantaa tähän vakuusasiaan, kun täällä taas
kovasti korostetaan niitä vakuuksia. Näissä EKP-operaatioissa,
jos puhutaan nyt niin kuin Suomen Pankin toiminnasta viime vuodelta osana
EKP:n toimintaa, ei siellä ole mitään
vakuuksia tälle Suomen Pankin osuudelle.
Mitä tulee sitten tähän sijoittajanvastuuseen, niin
ei siellä ole mitään sijoittajanvastuutakaan. (Välihuutoja — puhemies
koputtaa) EKP toimii jälkimarkkinoilla ostajana ja nimenomaan
vapauttaa nämä sijoittajat näillä omilla
ostotoimillaan. Eli ei ole vakuuksia eikä ole sijoittajanvastuuta.
Mitä sitten Target-saamisiin tulee, niin en olisi ihan
niin vakuuttunut siitä, mitä edustaja Pekkarinen
täällä sanoi, että sieltä ei
tulisi. Minä pidän sitä riskiä ehkä pikkuisen
isompana, että sieltäkin voi tulla, koska sitten
taas EKP on näitä vakuusvaatimuksia merkittävästi
alentanut 2010 ja varsinkin viime vuonna 2011, mutta näihin
minä palaan sitten puheenvuoron aikana.
Mauri Pekkarinen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Edustaja Viitanen, vielä kertaalleen: Edellinen hallitus
sitoutui Suomen osalta 7,9 miljardin suuruisiin vastuulupauksiin.
Nyt se on monta kymmentä miljardia, lähempänä 50
miljardia kaikissa oloissa, kun katsotaan, mitä Suomen
Pankin ja sitten nämä suorat vastuut ovat kerta
kaikkiaan. Se on tässä. Minä olen aikaisemminkin
sanonut, että jos löydätte edellisen
hallituksen jäljiltä suuremman luvun, minä lupaan jättää tämän
eduskunnan teidän iloksi, jos löydätte
sen hallituksen päätöksistä tällaisen.
En jää teidän murheeksi, ihan totta.
Arvoisa puhemies! Mitä vielä tulee tähän
linjanvetoon tässä vaiheessa, minusta on erittäin tärkeää,
että Suomen valtion johto nyt kerta kaikkiaan vain ilmoittaa,
että me emme ole enää näissä kisoissa
mukana rahoittamassa näitä kriisimaita. Jos muut
haluavat olla mukana ja rahoittaa, niin se on niiden asia. Ei meidän
tarvitse lähteä mihinkään tästä eurosta
kulkemaan eikä muidenkaan, jos ne haluavat maksaa. Niitten
intressejähän on olla maksamassa. Ne ovat saksalaiset pankit
ja ranskalaiset pankit jnp., niitähän me tuemme
silloin, kun me tuemme espanjalaisia pankkeja tai Kreikkaa tai vastaavia.
Te tiedätte sangen hyvin.
Mitä vielä, arvoisa puhemies, tulee jälkimarkkinaoperaatioihin,
sen verran tarkennan, että kyllä niillä jonkinlaiset
vakuudet kuitenkin on. Eivät ne ole vakuudettomia. Se,
mitä ne vakuudet kattavat, on hivenen toinen tarina.
__________
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan toinen varapuhemies
Anssi Joutsenlahti.
__________
Ari Jalonen /ps(vastauspuheenvuoro):
Puhemies! Edustaja Viitanen sanoi, että niillä on vakuudet
nyt, ja arvostan sitä kovaa neuvottelutyötä,
jota ministeri Urpilainen on tehnyt. Tosin tuki muilta hallituspuolueilta
ei ollut niin silmiinpistävää, mutta
ministeri Urpilaisen työtä arvostan. Vakuuksista
en ole niin vakuuttunut.
Eräs asia Suomen Pankin toiminnasta kuvaa hyvin tätä tilannetta.
Suomen Pankilta olen kysynyt, mitä Suomen tarvitsee tehdä saadakseen
takaisin oman valuuttansa, mitä se vaatii, kuinka kauan
se kestää, elikkä valmiuksia, varautumisia tuleviin
haasteisiin. Näistä Suomen Pankin riskeistä ei
yleensäkään puhuta riittävästi.
Vastaus, jonka sain Suomen Pankista, kuvaa hyvin tilannetta. Vastaus
oli "me emme keskustele näistä asioista". Yksinkertainen
loppu. Tämä piikki on laitettava jo vihdoin viimein
kiinni.
Pia Viitanen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! On ihan hyvä, että ministeri
Urpilaisen työtä näitten vakuuksien eteen
arvostetaan, ja kannattaa sinänsä arvostaa niitä vakuuksiakin,
nimittäin nehän olivat yksi syy, miksi kansainvälinen
luottoluokittaja Moody’s juuri arvioi Suomen kaikista vahvimmaksi
kolmen A:n maaksi. Yksi syy oli se, että Suomella on vakuudet,
ja siinä suhteessa, jos näin arvioivat markkinavoimatkin
plus Sixten Korkman plus moni muu, niin kyllä varmasti
tällä työllä, myös sen
tuloksilla, on ollut merkittävää vaikutusta.
Edustaja Pekkarinen, minä en todellakaan toivo, että te
jätätte eduskunnan. (Mauri Pekkarinen: Ei minun
tarvitse jättää!) Minä suorastaan pidän
teidän analyyseistanne ja muista, joten siinä suhteessa
olette täysin väärässä.
(Ben Zyskowicz: Siinäkin!) Muun muassa teidän
työtänne tarvitaan siksi, kuten sanoin, että ensinnäkin
on ilahduttavaa, että te olette hyvin paljon samoilla linjoilla,
kuin SDP oli edellisen hallituksen aikana, kun varoittelimme Kreikka-ykköspaketista
ja sen virheistä. (Mauri Pekkarinen: En minä ole opetellut
teiltä!) Kerranhan täällä jo
myönsittekin itse tämän silloisen Kreikka-virheenne
ja tulitte SDP:n linjoille, ja se on ihan hyvä asia. Teitä tarvittaisiin
myös siinä ehkä jatkossa, (Mauri Pekkarinen:
Sori vain, en ole opetellut teiltä yhtään
mitään!) että nimenomaan voisi Olli Rehnin suuntaan
myös ehkä komission kautta tulevaa intoa yhteisiin
velkoihin ja muihin pikkuisen ehkä hillitäkin.
Mika Niikko /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! On hienoa, että Pekkarinen uskaltaa
laittaa päänsä likoon siitä,
mitä hän on täällä sanonut
ja toiminut ja luvannut, mutta, edustaja Viitanen, uskallatteko
te laittaa? Olette nimittäin puhunut täällä jo
yli vuoden siitä, että SDP kantaa vastuuta ja
meidän ansiosta saatiin semmoiset vakuudet, että ne
toimivat. Entä jos ne vakuudet eivät toimikaan?
Tunnustatko julkisesti, että olit väärässä ja
mahdollisesti teet nyt sitten pekkariset, sinä vuorostasi?
Se sopisi ainakin perussuomalaisille.
Kysymys pankkivaltuuston puheenjohtaja Zyskowiczille: Edustaja
Zyskowicz, kuinka suuren riskin Suomen kansa haluaa ottaa euron
pelastusyrityksissä, elikkä kuinka pitkälle
keskuspankki on valmis menemään, tekemään
tukiostoja EKP:n kautta? Onko siellä mitään
limiittiä sovittu? Onko tämä 1,8 prosenttia
niin kuin hakattu kiveen? Elikkä ei ole mitään
pohjaa sille, kuinka paljon sitä riskiä otetaan.
Kaj Turunen /ps:
Arvoisa puhemies! Tulin tänne pönttöön,
kun tämä nyt menee pikkuisen yli minuutin mutta
ei kovin paljon.
Minä luin tämän Eduskunnan pankkivaltuuston
kertomuksen vuodelta 2011 ja sen jälkeen luin Suomen Pankin
vuosikertomuksen viime vuodelta, ja nämä yllättävän
paljon vastaavat toisiaan. Tässä Pankkivaltuuston
kertomuksessa ei ole oikeastaan mitään poikkeavaa
tuosta vuosikertomuksesta — lähes kopio. Olisin
toivonut, että tässä vuosikertomuksessa
olisi voitu ottaa vähän muutoinkin kantaa Suomen
Pankin toimintaan kuin pelkästään kirjoittaa
vuosikertomuksen pohjalta.
Mutta niin kuin Zyskowicz tuossa omassa puheessaan sanoi, täällä merkityksellisiä
asioita ovat
nämä, ei voi sanoa, epänormaalit liiketoimet,
vaan ehkä markkinatoimet viime vuodelta. Sen seurauksena
kyllä tämän Target 2 -järjestelmän
kautta sitten on meidän keskuspankin taseessa aika paljon
niitä EKP:n saatavia. Kun se oli vuoden 2010 lopussa vajaat
20 miljardia ja vuoden 2011 lopussa 66 miljardia, niin se on enemmän
kuin kolminkertaistunut.
Näistä Target-saatavista sitten. On sanottu, että ne
eivät ole miltään keskuspankilta saatavia vaan
EKP:ltä saatavia. Sisältyikö niihin sitten riskejä,
niin Suomen Pankki on kyllä moneen kertaan itse asiassa
kertonut, että näihin saataviin ei sinällänsä sisälly
mitään riskejä. Taseeseenkin ne on kirjattu
niin velkapuolelle kuin tulopuolelle. Mutta kun toisaalta tähän
liittyy EKP:n rahoitusjärjestelmän kautta tuleva
Suomen Pankin saatava EKP:n kautta ja sen tukena on sitten EKP:n
rahoitukset, jotka se on antanut näille kriisimaille, ja
nämä kriisimaat ovat antaneet sitten vakuudet
EKP:lle ja näitä vakuuksien arvostuksia on laskettu
viime vuonna merkittävästi ja edellisenä vuonna,
jo vuonna 2010, niin tästä kautta tulee tavallaan
se riski, mikä liittyy sitten tähän Target
2 -saatavaan.
Luen kappaleen Suomen Pankin vuosikertomuksen esipuheesta: "Kun
eurojärjestelmä on poikkeuksellisen tilanteen
hallitsemiseksi joutunut merkittävästi kasvattamaan
rahapoliittisten operaatioidensa volyymiä, keskuspankkien
kannettavaksi tulleet riskit ovat myös lisääntyneet. Riskien
hallintaa on tästä syystä viime vuosina merkittävästi
tehostettu sekä Suomen Pankissa että koko eurojärjestelmän
tasolla." Tämä teksti on esipuheessa, mutta sitten
kun katsoo varsinaisesta vuosikertomuksesta, mitkä nämä toimenpiteet
ovat sitten olleet, joilla riskienhallintaa tehostettiin, niin siellä on
muun muassa, että helpottaakseen rahamarkkinoiden toimintaa
EKP:n neuvosto puolitti pankkien vähimmäisvarantovelvoitteen,
mikä vähentää rakenteellista
keskuspankkirahan kysyntää ja sitä kautta
pankkijärjestelmän vakuustarvetta. Siis pankkien
vähimmäisvarantovelvoite puolitettiin. Tosin se
ei iso ollutkaan: se oli 2 prosenttia, ja se pudotettiin 1 prosenttiin.
Vuonna 2011 EKP ilmoitti maaliskuussa, että Irlannin
valtion liikkeeseen laskemat, tai takaamat, joukkolainat tullaan
hyväksymään eurojärjestelmän
vakuudeksi, vaikka niiden luottoluokitus heikkenisi alle normaaliksi
kelpoisuusrajaksi määritellyn kolmen B:n tason.
Samainen ilmoitus saatiin Portugalin valtion joukkolainojen vakuuskelpoisuudesta
heinäkuussa. Syyskuussa EKP ilmoitti, että vuoden
2012 alusta lähtien luottolaitosten liikkeeseen laskemat
joukkolainat, joilla käydään kauppaa
EKP:n hyväksymillä ei-säännellyillä markkinoilla,
tulevat olemaan vakuuskelpoisia. Siis aiemmin vain pörssissä listatut
joukkolainat hyväksyttiin vakuuksiksi. Tätä kautta
tulee minun näkemykseni mukaan se riski, joka liittyy sitten
myöskin näihin Target-saataviin.
Niin kuin Pekkarinenkin tuossa sanoi, tänään EKP
ilmoitti tästä suuresta osto-ohjelmasta, jonka
se aloittaa jälkimarkkinoilla, ja ilmoitettiin, että näille
ostoille ei ole mitään ylärajaa. Näitten ostojen
vaikutus neutralisoidaan eli vastaava määrä vedetään
pois eurojärjestelmästä. Toisin kuin
täällä vähän sanottiin,
tällähän pyritään ilmeisestikin
minun tulkintani mukaan eliminoimaan inflaatiovaikutus.
Joka tapauksessa nyt EKP jälleen kerran osallistuu
isoilla ostoilla markkinoille tukeakseen näitä kriisimaita
kautta rantain, niin kuin Pekkarinen täällä hyvin
selvitti jo. Mutta jos käy niin, että esimerkiksi
Espanja ajautuu vapaaehtoiseen velkajärjestelyyn, näistä tukitoimista
huolimatta, mitä EKP on tehnyt, EKP ei voi rikkomatta mandaattiaan
osallistua esimerkiksi velkajärjestelyyn millään
tavalla. Joka tapauksessa myös näistä EKP:n
riskialttiista toimista loppupelissä vastuun kantaa veronmaksaja.
Tämän takia on myöskin sitten tehty se
järjestely, että aluksi valtioitten pitää mennä hakemaan
tukea EVM:stä, ERVV:stä, minkä jälkeen
sitten EKP tekee näitä tukiostoja. Ja jos huonosti
käy, niin EKP ei osallistu siihen velkajärjestelyyn,
vaan sitten se menee näitten tukimekanismien kautta veronmaksajille.
Kari Rajamäki /sd:
Arvoisa puhemies! Pankkivaltuuston kertomus antaa tietysti
mahdollisuuden tarkastella varmasti tätä kärjistyvää kriisiä,
joka säätelemättömien markkinavoimien johdosta
järisyttää todella sosiaalista ja taloudellista
perustaa koko Euroopassa ja tulee olemaan tänä syksynä varmasti
se pahin ja vaikein asia, joka tässä eduskunnan
ja hallituksen piirissä on otettava tavalla tai toisella
kansallisesti haltuun.
Pitää myöskin tunnistaa tässä yhteydessä ne syyt
eli rahoitusmarkkinoiden epäkohdat, ja näitä oireitahan
tietysti Välimeren maiden valtiontalouden vastuuttomuus
ja korruptio on tietysti kärjistänyt myöskin.
Suomi on kuitenkin, ja sitä SDP korostaa, rahoitusmarkkinaverolla
ollut tämän sairauden lääkinnän
etujoukoissa keinottelun vähentämiseksi, veronkierron
ja harmaan talouden ja talousrikollisuuden pysäyttämiseksi. Kumma,
että niin vähällä huomiolla
kuitenkin julkisessa keskustelussa on se, että nämä kymmenet
biljoonat veroparatiiseissa ovat musta aukko sadoille miljoonille
syyttömille arjen turvattomuutena ja työttömyytenä ja
myöskin vakavana yhteiskunnallisena epävakautena
Euroopassa myös turvallisuuden näkökulmasta.
SDP on ollut hallitukseen tulosta lähtien lisäämässä sijoittajavastuuta
ja puolustamassa kansallisen selviytymisen ja veronmaksajien asemaa. Tässä on
turha käydä niitä 2010 tilanteita sen
tarkemmin läpi, mutta SDP vastusti vastikkeetonta Kreikan
lainaa, 1,6 miljardin euron lainan myöntämistä,
ja pidimme erittäin vakavana sitä kehitystä,
jossa Maastrichtin sopimuksen linjaus, että kukin maa vastaa
omista veloistaan, mentiin murtamaan ja EKP hyvin pian sitten myöskin lähti
hankkimaan valtioiden velkapapereita. Tässä lähdettiin
ajelehtimaan komission johdolla edellisen porvarihallituksen kanssa
kyllä todella vaikealla tavalla. Sosialidemokraattien nousu hallitukseen,
kuten edustaja Viitanen täällä totesi,
muutti Suomen europolitiikkaa. Itse asiassa näiden vakuuksien
osalta on nyt muun muassa luottoluokituksen pysyminen korkeammalla
tasolla todettu selväksi seuraukseksi siitä, että noteerattiin
Suomen ja valtiovarainministeri Jutta Urpilaisen tekemä työ vakuuksien
saamiseksi Espanjalta ja Kreikalta niin tärkeäksi,
ja tässä tunnustettiin Suomen vahvempaa asemaa.
Sitten on myöskin syytä vielä käydä läpi
tässä kesätauon takia tämä eduskunnan
kanta EVM-luottojen ensisijaisuudesta, joka ilmenee myös valtiovarainvaliokunnan
kesäkuun mietinnössä. Siinähän
todetaan selvästi: "Valiokunta pitää myös
erittäin tärkeänä, että sopimuksen
mukaan EVM:llä on etuoikeutettu asema velkojiin nähden
- -." Tämä kesäkuisen mietinnön
kannanotto oli myös siinä suhteessa tärkeä,
että siinä korostetaan: "- - hallituksen
on kuitenkin syytä arvioida huolellisesti, kuinka suuriin
sitoumuksiin enimmillään voidaan suostua vaarantamatta
Suomen luottoluokitusta ja valtion mahdollisuuksia huolehtia velvoitteistaan
ja vastuistaan."
Mikäli EVM:n ensisijaisuudesta velkojana luovuttaisiin,
Suomen tulisi vaatia tietysti luonnollisesti vakuudet omalle osalleen
lainasummasta. Hallitusohjelmassa on selkeästi määritelty,
miten Suomi menettelee edellä mainitussa tilanteessa. Jos
EVM:n valtiosopimusta muutettaisiin niin, ettei sillä jatkossa
ole ensisijaisen velkojan asemaa, on itsestään
selvää, että sopimus on silloin tuotava
uudestaan eduskunnan hyväksyttäväksi.
Lomarauha, kuten aikaisemmin totesin, hankittiin nyt elokuuksi
Euroopalle Euroopan keskuspankin kautta, joka välitti rahaa
pohjoisesta etelään. Luvattoman vähälle
on todella jäänyt se keskustelu, mitä EKP:n
kautta tapahtuu jäsenmaiden keskuspankkien varjovelkaantumisena. Tästähän
on nyt Saksassakin enemmän keskusteltu, ja tosiaan Frankfurter
Allgemeinen arvion mukaan se oli meillä kesällä 7,1
prosenttia erään laskelman mukaan, Saksalla jopa
11 prosenttia bkt:stä. On tärkeätä,
että yhtä lailla kuin 12. syyskuuta Saksan valtiosääntöoikeus,
Bundesver- fassungsgericht, käsittelee tätä Saksan
bundestagin ja Saksan päätöksentekoa,
kyllä meidänkin tämä perustuslain
ja valtiosäännön kokonaisarviointi, meidän
budjettivallan, eduskunnan budjettivallan ja myös kansallisen
selviytymisen näkökulmasta on tietysti paremmin
käytävä läpi.
On muistutettava, että silloin kesällä 2010 ERVVin
perustamisen yhteydessä valtiovarainvaliokunnassa silloinen
hallitusenemmistö hylkäsi SDP:n esityksen saattaa
koko tämä järjestelmä perustuslakivaliokunnan
käsittelyyn äänestämällä.
Tämä on asia, joka on hyvin tärkeä nyt myöskin
EKP:n ja Suomen Pankin aseman tarkemmaksi selvittämiseksi
käydä läpi. Itse asiassa euroalue on
kriisinsä myötä selvästi ajautumassa
nyt kohti tulonsiirtounionia ja taloudellista yhteisvastuuta, ja
siinä on kansallisen toimintakyvyn, Suomen kansallisen
perälaudan ja valtiontalouden, talouden ja työllisyyden
toimintakyky pystyttävä varmistamaan, ja siinä tietysti hallituksen
ja eduskunnan on kyettävä tekemään ratkaisuja.
Itse asiassa tämä kärjistyvä tilanne
ja ajelehtiminen on ollut näkyvissä jo pitempään.
Oli erittäin hyvä, että Kanava-lehdessä hiljattain
valtiosihteeri Raimo Sailaskin tämän rehdisti
tuo esille todeten sanatarkasti: "Ei ole haluttu myöntää, että edessä on
valintoja, jotka voivat olla itsenäisen Suomen suvereniteetin
kannalta yhtä tärkeitä kuin sotien yhteydessä tehdyt
päätökset, EU:n jäsenyys tai
talous- ja rahaliittoon meno". Tästä asiasta taholtamme
kyllä jo moneen otteeseen ja ihan henkilökohtaisesti
olen yrittänyt myöskin viestiä.
Itse asiassa tätä ei voida hoitaa niin, että Suomen
kaltaisen maan osalta poliittista, taloudellista itsenäisyyttä hoidetaan
siirtämällä meidän budjettivaltaamme
kaavamaisesti ulkopuolelle parlamentaarisen, kansanvaltaisen järjestelmän. Sanon
sen lyhyesti, että huonompaan järjestelmään
taloudellisen itsenäisyyden osalta ei voida mennä kuin
Venäjän autonomian aikana tässä maassa
taloudelliset asiat pystyttiin päättämään.
Ari Jalonen /ps:
Arvoisa puhemies! Tämän hallituksen aikana
Suomen kokonaisvastuut ovat kasvaneet, ja oikeastaan pitäisi
puhua "hallituk-sien", koska näinhän siinä on
käynyt tämän eurokriisin aikana. Nyt
Suomen Pankin asioista keskustellessa on syytä pohtia,
millä mandaatilla EKP toimii. Säännöissähän
kielletään valtioiden suora rahoitus, ja todennäköisesti
Espanja tulee tarvitsemaan suoraa rahoitusta. Millä keinoin
se sitten tehdään, lähteekö EKP
siihen mukaan ja jos lähtee, niin millä mandaatilla?
Tosin EU:kin toimii jo sääntöjensä vastaisesti,
joten ehkäpä tuo sääntö ohitetaan.
Saksan perustuslakituomioistuin käsittelee EVM:n perustuslainvoimaisuutta
ja sitä, onko se mahdollista, joten koko EVM voi kaatua
sitä myöten, jos sieltä tulee kielteinen
päätös. Uskoisin, että Saksan
hallitus toimii perustuslain mukaan eikä niin kuin mielestäni
epäisänmaallisesti toimineet hallitukset ovat
meidän perustuslakiimme pistäneet, että olemme
EU:n jäsen, vaikka koko järjestelmä voi
romahtaa päivänä minä tahansa.
Espanjan tukipyyntö on tulossa, Kreikka saattaa joutua
eroamaan eurosta, ja koko tämän euron ja EU:n
hajoamisuhan alla tilanne on tosiaan se, että kansanedustajan
kysellessä Suomen Pankilta vaihtoehtoa, takaporttia, mitä tarvitsee
tehdä ja kuinka kauan se kestää, että saisimme
takaisin oman valuutan, vastaus on: "me emme keskustele tästä".
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Keskustelussa varsinkin edustaja Pekkarinen
on esittänyt mielestäni huomionarvoisia näkökohtia,
jotka liittyvät koko EKP:n rooliin tässä Euroopan
velkakriisissä ja sitä kautta toteutuvaan tietynasteiseen
yhteisvastuuseen. Tämä on aihe, josta varmasti
Suomessa ja muissakin eurojärjestelmän maissa
on hyvä ja hyödyllistä käydä keskustelua.
Joskus itselleni on tullut mieleen vähän sellainen
vanha suomalainen sanonta, että hätä ei
lue lakia, kun on etsitty käytettävissä olevia
keinoja, joilla tätä Euroopan velkakriisiä pyritään
hillitsemään ja hallitsemaan niin, että emme
joutuisi hyvin syvään lamaan koko Euroopassa ja
käytännössä laajemminkin.
Sitten tässä keskustelussa on puhuttu näistä riskeistä.
Haluaisin vielä kerran selventää, että tässä Target
2 -järjestelmässä meidän saatavamme — siis
Suomen Pankin saatavat EKP:ltä — saadaan, jos
vain eurojärjestelmä ja euro valuuttana pysyvät
pystyssä, näin ymmärrän tämän
asian. Sitten, kun on kyse tästä 1 200
miljardista, jolla on rahoitettu euroalueen pankkeja, niin näille
pankeille tätä luottoa on annettu vain vakuuksia
vastaan. Ja tässä tietysti vakuusarvot sulavat jne.
ja siinäkin on tietysti omat riskinsä, mutta selvyyden
vuoksi sanottakoon, että siinä on vakuudet. Sen
sijaan kun ostetaan näitä valtionpapereita, niin
kuin on ostettu yli 200 miljardilla ja nyt todennäköisesti
lähikuukausina tullaan ostamaan lisää kriisimaiden
valtionpapereita, niin niissähän tietysti ei,
niin kuin ei yleensäkään valtionlainoilla,
ole mitään erillisiä vakuuksia.
Pia Viitanen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Mitä tulee tähän
EKP:n rooliin, niin kyllä se näin on, että silloin,
kun alkaa todella massiivisilla volyymeillä tapahtua siellä,
viime kädessä kansanvallan on voitava ottaa kantaa
näihin asioihin, se on ihan selvä. Sitten ihan
irrallaan tästä kriisistä ja pitkällä tähtäimellä on
voitava käydä keskustelua ihan avoimesti siitä,
minkä tyyppinen rooli EKP:llä kaiken kaikkiaan
on, onko syytä jossain vaiheessa pohtia sitä,
onko hintavakaus vain ja ainoastaan se tavoite vai tuleeko tällaisia
kasvua, työllisyyttä edistäviä näkökulmia
mukaan niin kuin esimerkiksi Fedissä tai Isossa-Britanniassa. Mutta
nämä ovat sitten taas sellaisia keskusteluja,
mitkä täytyy mielestäni käydä irrallaan
tästä kriisistä ja pidemmällä tähtäimellä ja
käydä ihan avointa kansanvaltaista keskustelua
kaiken kaikkiaan tästä kokonaisuudesta.
Puhemies! Haluan tähän loppuun kyllä vielä sanoa — olisin
tosiaan toivonut, että perussuomalaiset olisivat jaksaneet
loppuun asti olla täällä salissa kuuntelemassa
tätä keskustelua — että täytyy
nyt kuitenkin muistaa, että siihen, missä nyt
menemme, ei ole nyt syynä se, että meillä on valuutta
nimeltä euro. En minä usko, että edes Timo
Soini väittää, että Islannissa
käytetään euroa tai Amerikassa käytetään
euroa. Kyllä niitä ahneuden ja ahneen markkinakapitalismin
pelejä, mitkä ovat viime kädessä syynä tähän
kaikkeen, osataan käydä niin dollareilla kuin
kruunuillakin. Siinä mielessä meillä on
eittämättä ollut viimeiset vuodet hyviä seurauksia
euron käytöstä. Itse olen ollut eduskunnassa
silloinkin, kun täällä on ollut asuntovelallisilla
16 prosentin korkoja. Tavallaan sen tietynlaisen vakauden tuominen,
alhaiset korot, on auttanut niin pk-yrityksiä kuin kuluttajiakin
erityisesti viennin mahdollistajana ja tuonut paljon hyvää,
niin että siinä suhteessa ei voi lähteä siitä,
että kyllä maailma olisi parempi tai erilainen,
jos jostain syystä me emme eurovaluutassa olisi. Tämä on
ahneen kapitalismin kriisi viime kädessä, ja siksi
on tärkeää kuuluttaa lisää säätelyä,
lisää valvontaa markkinoille, rahoitusmarkkinaveron
kaltaisia oikeudenmukaisuuselementtejä. Ja kyllä pidän
kaiken kaikkiaan myös tätä pankkivalvontaa,
mistä nyt tänä päivänä puhutaan
hyvin paljon ja kuulemme myös myöhemmin lisää,
erittäin tärkeänä elementtinä tässä.
Sen haluan, puhemies, vielä loppuun sanoa, mitä sanoin
kyllä jo tuossa debatissa, että kaiken kaikkiaan,
koska on trendejä, jotka ajavat meitä, ikään
kuin markkinavoimat haluavat yhteisvastuuta veloista. Ja tämähän
on Suomen linjan vastaista, me emme sitä halua, me olemme
olleet eurobondeja ja muuta vastaan, joten kyllä täällä joudutaan
varmasti vielä tekemään vaikeita arvioita
näistä asioista. Mutta siinä kyllä korostan, että täytyy
myös ajatella, että kaikella on rajansa, ja varmasti
siinäkin kansanvalta sitten katsoo tilanteen kerrallaan.
Keskustelu päättyi.