1) Kansaneläkelaitoksen valtuutettujen toimintakertomus
2011
Pentti Kettunen /ps(esittelypuheenvuoro):
Herra puhemies! Kelan valtuutetut ovat säädösten
mukaisesti antaneet toimintakertomuksensa vuoden 2011 toiminnasta
eduskunnalle. Tämän lähetekeskustelun
jälkeen toimintakertomus lähtee siis sosiaali-
ja terveysvaliokuntaan tarkempaa tarkastelua varten ja valiokunta
antaa eduskunnan täysistunnolle oman kantansa mietinnön muodossa
sitten aikanaan.
Vuoden 2011 eduskuntavaalien seurauksena myös Kelan
valtuusto uusiutui. Kelan valtuustossa tapahtui sekä henkilömuutoksia
että muutoksia poliittisissa voimasuhteissa. Kelan valtuutettujen
työnkuvaan nämä muutokset eivät
juurikaan ole vaikuttaneet. Tämä uudistunut Kelan valtuusto
on mielestäni toiminut erinomaisella tavalla — siitä kiitos
kaikille valtuutetuille sekä tietenkin myös valmistelukoneistolle!
Kansaneläkelaitoksen käsien kautta liikkuvat vuosittain
mittavat rahavirrat. Kelan hoitaman sosiaaliturvan etuusmenot olivat
12,47 miljardia euroa vuonna 2011. Siis Kansaneläkelaitos
on omalla sektorillaan tärkein eduskunnan alainen toimija
maassamme.
Vaikka mielestäni Kelan toiminta on sekä tehokasta
että muutenkin hyvää, on siinäkin
aina parantamisen varaa. Varmaankin kaikille kansanedustajille tulee
ainakin joskus kitkerääkin palautetta. Se on aivan
luonnollista, sillä näitäkin asioita
hoitavat ihmiset. Tämäkin Kelan valtuusto pyrkii
puuttumaan epäkohtiin ja saamaan niihin korjauksia.
Toivon sosiaali- ja terveysvaliokunnan käsittelyssä rohkeaa
otetta ja sitä, että valiokunta käsittelee
osaltaan myös selkeitä ongelmakohtia, jos niitä havaitsee.
Eräs asia, johon toivoisin valiokunnan ottavan kantaa,
on paljon puhuttu omaishoidon tuen maksatuksen muuttaminen Kelalle.
Kelan johdolta saamani ilmoituksen mukaisesti Kelalla on siihen
olemassa valmius kohtuullisen valmisteluajan kuluessa, jos vain
poliittiset päätöksentekijät
niin haluavat.
Arvoisa puhemies! Toivotan sosiaali- ja terveysvaliokunnalle
menestyksekästä Kansaneläkelaitoksen
vuosikertomuksen 2011 käsittelyä ja hyvää palautetta
sieltä sitten takaisin tänne täysistunnolle.
Anne Kalmari /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Kannatan lämpimästi
edustaja Kettusen ajatusta siitä, että omaishoidon
tuen maksatuksen tulisi siirtyä Kelalle, ja kun tiedämme
kaikki, mitä mieltä asiasta vastaava ministeri
on esimerkiksi ennen eduskuntavaaleja ollut, niin asian varmasti
pitää edetä. Toivon, että hallitukselta tulee
esitys tästä asiasta.
Mutta kun kuuntelin edustaja Kettusen haastattelua, hän
totesi Ylen haastattelussa olevansa suoraselkäinen mies,
ei siedä välistävetoa eikä korruptiota.
Kysynkin, miten edustaja Kettunen Kelan puheenjohtajana suhtautuu
taksimatkojen suorakorvaushankkeeseen. Kuulimme toki asiantuntijoita
tästä asiasta, mutta sen jälkeen markkinaoikeus
on todennut, että tämä kyytitilausjärjestelmä olisi
tullut kilpailuttaa. Ei voi olla niin, että se annetaan
taksiyrittäjien käsiin, jotka saavat rajattomasti
vaatia siitä palvelumaksuja, eikä voi olla niin,
että taksiyrityksille tulee jopa 10 000—15 000
euron liittymismaksut, kun otetaan huomioon osakkeet ja ne laitteet,
mitä tähän suorakorvausjärjestelmään
siirtyminen maksaa. Eikä voi olla niin, että se
henkilö, jolla on tuttu, turvallinen taksi, joka vie henkilön
perille asti sinne keskussairaalan vastaanoton ohitse toimenpidehuoneen
ovelle asti, tätä tuttua taksiyrittäjää ei
saisi käyttää. On pelko siitä,
että maaseudun taksiliikenne loppuu paikoin kokonaan tai
käy erittäin vaikeaksi, kun tämä matkojen
yhdistely ei toimi oikeudenmukaisesti. Toivoisin, että myös
ministeri voisi vastata tähän kysymykseen, olisiko
ministerin syytä tähän Kelan lisäksi
vähän puuttua.
Markku Mäntymaa /kok:
Arvoisa puhemies! Kelan uutena valtuutettuna minä olen päässyt
lähemmin tutustumaan erityisiin ongelmakohtiin, joista
tulee melko usein myös kansalaispalautetta. Samansuuntaista
tietoa tulee myös Kelan tutkimusosastolta. Esimerkkinä tutkimustuloksista:
Nuoren kuntoutusraha lykkää mutta ei kuitenkaan
vähennä nuoren ihmisen työkyvyttömyyseläkkeelle
siirtymistä. Yli puolella näistä vajaakuntoisista
nuorista, jotka olivat saaneet kuntoutusrahaa, oli myös
toimeentuloon liittyviä ongelmia. Lisäksi työkyvyttömyyseläkkeelle siirtyneistä kansalaisista
suuri osa oli ollut ennestään työttömänä keskimäärin
kaksi vuotta. Mielenterveyssyiden osuus oli sitä suurempi,
mitä kauemmin työttömyys oli kestänyt
ennen eläkkeelle siirtymistä. Tämän
lisäksi Kelan tutkimusosasto on havainnut, että masentuneiden
kuntoutus on käynnistettävä mahdollisimman
varhain, jotta kansalainen pysyy työelämässä mukana.
Arvoisa puhemies! Kelan valtuutettujen toimintakertomuksen 2011
mukaan Kelan yhtenä tulevaisuuden linjana on ottaa asiakas
entistä tiiviimmin mukaan palvelujen kehittämiseen
ja helpottaa etuuksien hakemista. Prosessien ja sähköisen
palveluverkon kehittäminen ovat avainasemassa tulevaisuuden
kannalta. Tarvitsemme lisää mahdollisimman vaivattomia
käytännön polkuja, joilla nuoria ihmisiä saadaan
sidottua mukaan ja takaisin työelämään.
Eduskunnan nuorille lupaama yhteiskuntatakuu on hyvä osa ongelman
ratkaisua. Oppisopimuskoulutuksen merkitystä ei tule unohtaa,
kun puhutaan nuoren sitoutumisesta työelämään.
Entisellä urallani olen kohdannut paljon sellaisia nuoria,
jotka menestyvät käytännön hommissa,
joissa lukeminen jätetään vähemmälle.
Lukeminen ei kiinnosta.
Arvoisa herra puhemies! Haluan kiinnittää huomion
kaikkein ongelmallisempaan ryhmään eli yhteiskunnan
ulkopuolelle unohtuneisiin nuoriin pitkäaikaistyöttömiin.
Näihin vaikeasti syrjäytyneisiin nuoriin ihmisiin
on purrut hyvin etsivä nuorisotyö. Etsivässä nuorisotyössä etsiydytään
ja mennään nuoren luo ja tarjotaan palveluja ja
aikuiskontakteja ja annetaan apua ja vastataan nuoren ihmisen mieltä askarruttaviin
kysymyksiin. Tällainen varhaisen puuttumisen malli ja aito
aikuiskontakti saattavat pelastaa nuoren ihmisen tulevaisuuden.
Yksikin työelämään palaava nuori
ihminen on jo pelkästään kansantaloudellisesti
merkittävä plusmerkki, sosiaalisista vaikutuksista
puhumattakaan — näin myös Kelan palvelujen
ulkopuolella.
Markus Mustajärvi /vr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Edustaja Mäntymaa viittasi puheessaan
siihen, kuinka Kelan palveluita pitäisi kehittää niin,
että asiakas otetaan mukaan entistä enemmän
palveluitten kehittämiseen, mutta haluaisin kysyä Kelan
valtuutetuilta ja niiltä, jotka asiassa ovat tiiviimmin
mukana — kun on tullut paljon kentältä,
varsinkin vanhusväestöltä, palautetta
siitä, että tämä taksikyytien
uusi järjestelmä on johtanut siihen, että palvelut
ovat heikentyneet tavattomasti ja taksiajojen saanti on siirtynyt
isompien paikkakuntien taksiyrittäjille ja maaseutualueitten
palvelut ovat heikentyneet entisestään — kuinka
paljon Kelan valtuutetut ovat tässä asiassa mukana,
kuinka paljon siitä teidän keskuudessanne on keskusteltu,
ja onko tullut parannusehdotuksia tähän uuteen
sisäänajettuun järjestelmään.
Anu Vehviläinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin tähän
toimintakertomukseen liittyen haluan antaa Kansaneläkelaitokselle
kiitoksia takuueläkkeen toimeenpanon toteuttamisesta. Kuten
muistatte, takuueläkehän tuli voimaan 1.3.2011,
ja moni kantoi huolta, saavuttaako se tieto kaikki ne, jotka ovat
oikeutettuja takuueläkkeen piiriin. Tämä raportti,
mikä meillä on tässä käsissä ja
käsittelyssä, kertoo myös, että kyllä on saavuttanut
ja Kela on tehnyt ihan jopa niin sanotusti käsityönä ja
puhelimitse apuja antanut sitten, että ketkä ovat
halunneet, niin ovat sen piiriin päässeet.
Toinen asia, johonka haluan kiinnittää huomiota
tässä lähetekeskustelussa, liittyy tähän
Kelan palveluverkkokysymykseen. Te tiedätte kaikki, että vähän
joka suunnalla on aina halukkuutta pienentää ja
harventaa palveluverkkoa, ja yksi kysymys on nämä toimipisteet.
Haluan todeta sen, että itse ja keskustassa laajemminkin
katsotaan, että Kelan toimipisteverkkoa ei ole kyllä syytä ruveta
kovastikaan pienentämään. Kaikilla ihmisillä ei
ole mahdollisuutta eikä toimintakykyä asioida
netissä, eli toimipisteverkko pitää säilyttää lähestulkoon
nykyisellään.
Sitten kysymys, joka nousi tässä jo edelläkin esille,
liittyy tähän omaishoitoon. Tässä toimintakertomuksessa
täällä lopussa on hyvä katsaus siitä,
mitä Kelan tutkimusosasto on tehnyt, minkälaisia
tutkimuksia sieltä on tehty, ja siellä on muun
muassa tehty tutkimus "Valinnanvapautta ja vaihtoehtojen kustannuksia.
Miten omaishoito vaikuttaa vanhuusiän hoidon kustannuksiin?",
ja tähän varmaan kannattaa myös tässä salissa
perehtyä kaikkienkin aika tarkasti, kun puhutaan omaishoidon
kehittämisestä ja siitä, milloin vihdoin
omaishoito siirrettäisiin Kansaneläkelaitoksen
vastattavaksi.
Itse katson niin, että tämä asia
on ollut esillä vuodesta toiseen, melkeinpä vaalikaudesta
toiseen, sitä on jollakin tavalla aina selvitetty, ja aina
ennen vaaleja siihen ovat myönteisesti kaikki puolueet
kokoomusta lukuun ottamatta suhtautuneet. Kun viime vaalien alla
tv-keskustelussa, jossa olivat kaikkien eduskuntapuolueitten puheenjohtajat,
kysyttiin, ketkä kannattavat Kansaneläkelaitokselle
siirrettäväksi omaishoidon tukea, niin kaikkien
muiden käsi nousi paitsi kokoomuksen Jyrki Kataisen. Itse
katson niin, että kun nyt on laajapohjainen hallitus, niin
nyt vihdoin pitäisi tehdä tässä vanhuspalvelulain
kanssa rinnan tämä siirto omaishoidon tuen osalta.
Perustelen sitä sillä tavalla, että niin
kuin te hyvin tiedätte, tällä hetkellä 36 000
omaishoitajaa saa omasta kotikunnastaan määrärahoista
riippuen omaishoidon tukea ja kaiken kaikkiaan omais-hoitajia on
yli 300 000 tässä maassa ja nythän
on niin, että omaishoitajat eivät ole keskenään
tasavertaisessa asemassa juuri sen takia, että kun omaishoidon
tukipalkkio on määrärahasidonnainen ja
jokainen kunta voi itse sen päättää,
että maksaako vai ei. Jos se siirrettäisiin Kelalle,
se edellyttää tietysti sitä, että meillä valtakunnassa on
yhtenäiset kriteerit, joiden mukaan omaishoitaja voi saada
sitä tukipalkkiota ja myös sitten niitä palveluita
sieltä omasta kotikunnastaan. Mutta tämä on
asia, johon toivon, että nyt myös tuolla sosiaali-
ja terveysvaliokunnassa, kun tätä kertomusta käsitellään,
erityistä huomiota kiinnitetään.
Haluan ottaa esille myös toimeentulotuen normitetun
osuuden siirtämisen Kelalle. Siitä oli jo 1990-luvulla
erittäin laajamittainen kokeilu, monta kymmentä kuntaa
oli siinä kokeilussa mukana, ja kokeilu oli onnistunut,
mutta silti sitä ei saatu koskaan siirrettyä Kansaneläkelaitokselle. Nyt
tulen siihen kohtaan, että kun ajatellaan kuntia, missä tilanteessa
ne sosiaalitoimen puolella ovat erinäköisten tehtävien
osalta, ei vähiten lastensuojelun resurssien osalta, niin
olisi järkevää, että kun kuntien
ja valtion tehtävienjakoa käydään
jatkuvasti läpi, niin nyt vihdoin pystyttäisiin
tällä vaalikaudella päättämään
siitä, että omaishoidon tuki ja myös
tämä toimeentulotuen normitettu osuus siirrettäisiin
sinne Kelan vastattavaksi, ja sitä kautta kunnissa sosiaalipuolella pystyttäisiin
enemmän resursoimaan muun muassa lastensuojelua.
Arja Juvonen /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tässä oli erittäin
hyviä puheenvuoroja. Tämä omaishoidon
tuen maksaminen Kelaan siirrettäväksi on tosiaan
ollut vuosikausia keskustelussa, ja toivoisinkin, että asiasta käytäisiin
asiallista ja hyvää ja rakentavaa keskustelua
ajatellen nyt vaikka tuota vanhuslakiasiaa, niin että puhutaan
oikeasti, onko tämä mahdollista ja selvitetään
ja tehdään kaikki mahdolliset selvitystyöt,
että kuinka tämä olisi mahdollista, koska
olemmehan nyt jo kuulleet kunnista viestejä ja pelkoa siitä,
että jos näin kävisi, niin millä tavalla
kunnat mahdollisesti voisivat sitten käyttää tavallaan
väärin tätä mahdollisuutta,
eli kuinka paljon tulisi tukia vai tulisiko.
Toinen on tämä ikääntyneiden
ihmisten huomioiminen, jonka edustaja Vehviläinenkin otti tässä esille.
Kun asiointi siirtyy entistä enemmän sinne nettiin,
niin tulisi huolehtia hyvin myös Kelan puolelta se — ja
kehittää määrätietoisesti sitä toimintaa — että entistä enemmän
nämä ikääntyvät ihmiset
ja ikääntyvä väestö pysyisi tässä kehityksessä mukana
ja voisi sitten myös käyttää näitä palveluja.
Asiakkaiden näkökulmastahan Kela tunnetaan
toimivana laitoksena, ja tuoreen asiakaskyselyn mukaan 98 prosenttia
vastaajista piti toimintaa hyvänä ja antoi palvelusta
positiivista palautetta, mutta tosiaan tämä ikääntyvien
ihmisten huomioiminen on hyvin tärkeää.
Ben Zyskowicz /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Omaishoitajat tekevät tosiaan mittaamattoman
arvokasta ja myös raskasta työtä, ja
hallitushan ensi vuoden budjettiesityksessään
budjettiriihen päätöksellä osoittaa
10 miljoonaa euroa lisää varoja juuri omaishoidon tukeen.
Edustaja Vehviläinen vaati puheenvuorossaan myös
sitä, että tämä toimeentulotuki
tulisi siirtää maksettavaksi Kansaneläkelaitoksesta. Minä en
kannata sitä, en myöskään tämän
perusosan maksamista Kansaneläkelaitoksesta. Se tarkoittaisi
sitä, että toimeentulotuki ja kuntien tekemä sosiaalityö erotettaisiin
toisistaan, kun nykyinen tilanne on sillä tavoin järkevä,
että tämä perhe, joka toimeentulotukea
kunnassa hakee, usein tarvitsee muutakin apua ja tukea kuin pelkästään
rahaa. Jos se olisi Kelalle siirretty, niin se olisi sellainen automaatti,
joka rahana tulisi, mutta näitä muita ongelmia
ei selvitettäisi.
Erkki Virtanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Se normitettu osa kyllä maksetaan
kutakuinkin automaattisesti, mutta sinänsä edustaja
Zyskowicz on ihan oikeassa siinä, että etuuksien
maksamista ja tätä sosiaalityötä ei saa
erottaa toisistaan.
Mutta sitten omaishoidon tuen siirto Kelalle: Minä oletan,
että tässä salissa edelleenkin enemmistö sitä kannattaa.
Hallitusohjelmaan on kuitenkin kirjattu, kun sinne ei ole kirjattu
sitä siirtoa, niin sinne on kirjattu se, että tehdään
yhtenäiset normit kunnille, jolla kyllä päästään
samaan lopputulemaan ja säästetään
noin 40 miljoonaa rahaa, koska se siirto maksaa kuitenkin. Minä uskon,
että tähän asiaan on ratkaisu löydettävissä.
Kun edustaja Kettunen viittasi siihen, että me saamme
soittoja ihmisiltä, ihmisiltä, jotka ovat tyytymättömiä Kelasta
saamaansa kohteluun, niin useimmiten kuitenkin syyllisiä me
olemme itse, koska Kelan virkailijat toteuttavat niitä lakeja,
jotka me olemme täällä säätäneet,
ja useimmiten se ongelma on nimenomaan niissä laeissa eikä niitten
toteuttajissa.
Anu Vehviläinen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin edustaja Zyskowiczille:
kyllä se vain niin on, että se normitettu osuushan
on valtion rahaa, se, mitä ne henkilöt saavat.
Jos muistelen sitä laajaa kokeilua, niin se ei tuonut kyllä uusia
tuensaajia sinne sosiaalitoimeen ollenkaan. Ja minun mielestäni
se, että jos siellä on liian vähän
henkilöstöä, niin olisi järkevää,
että heidän työpanostaan käytettäisiin vaikka
sitten sinne lastensuojelutyöhön enemmän.
No, mitä sitten edustaja Virtanen sanoi tästä omaishoidon
tuen siirrosta, niin ei se nyt vain ole sama asia, että tehdään
kriteerit kunnille, yhtenäiset kriteerit kunnille — ja
sitten kunnat hoitakaa. Kun omaishoidon tuki on tällä hetkellä niin, että jokainen
kunta voi päättää, haluaako
se maksaa yhtäkään euroa omaishoidon
tukea kellekään vai eikö halua. Muistelenpa
viime keväältäkin, että Vantaan
kaupungissa kävi niin, että siellä loppuivat
kesken tämän vuoden rahat omaishoidon tukeen,
ja niitä uusia sopimuksia ei edes kesken vuoden tehdä.
Joten totta kai se olisi järkevää, että meillä olisi
tämä koko maassa yhtenäisellä tavalla
tehtynä.
Kristiina Salonen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Toimeentulotuen siirrosta Kelaan on keskusteltu
jo pitkään ja tosissaan kokeiluakin on ollut.
Järkevää varmasti sitä on edelleenkin
selvittää. Vaaran paikkoja siinä toki on.
Pelkonahan on se, että kunnat siirtäisivät
pois ne resurssit, jotka nykyisellään sosiaalityössä on. Mutta
ihan perusmaksatustoimintaa hoitavat tälläkin
hetkellä kunnissa pääasiassa toimistosihteerit,
ja tämä työ on sellaista työtä,
jota Kelakin jatkossa voisi tehdä.
Haluaisin tästä toimintakertomuksesta nostaa esiin
yhden asian, jonka Kelan valtuutetut kokouksessaan nostivat esille,
nimittäin työkyvyttömyyseläkkeiden
ratkaisutoiminnan. Tärkeää on huomata,
että hylkäävien päätösten
määrä on 2000-luvulla ollut korkea, jopa
niin, että parin viime vuoden aikana se on kivunnut yli
30 prosentin. Toivonkin, että sosiaali- ja terveysvaliokunta
omassa mietinnössään huomioi tämän
asian.
Juha Rehula /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! On puolue, joka on kenttäkierroksellaan
ilmoittanut, että se kuuntelee ihmisiä. Olisi
hyvä myös kuunnella, mitä puhutaan. Toimeentulotuen
normiosa on toimeentulotuen elementti, jossa ei ole harkinnanvaraisuutta, ja
aivan niin kuin äsken täällä salissa
sanottiin, käytännössä toimistosihteerit
tekevät sen työn, joka voitaisiin aivan hyvin
siirtää Kelalle tilanteessa, jossa sosiaalityö vaatii
ja odottaa lisää rahaa.
Toinen asia, edustaja Virtanen, hallitusohjelman kirjaus siitä,
että omaishoidon tuen kriteerit yhtenäistetään
niin sanotusti kuntapohjaisena, on kyllä pään
työntämistä pensaaseen tilanteessa, jossa
se yhtenäistäminen tulee vaatimaan lisää euroja.
Te sanoitte täällä, että saadaan
40 miljoonan euron säästöt siitä,
että tämä tehdään kuntapohjaisena.
Voisi sanoa, että höpö höpö.
Jos halutaan yhtenäiset kriteerit koko maahan, Kela on se
paras toimeenpanija. Keskusta haluaa ja vaatii sitä mitä pikimmiten.
(Antti Lindtman: Mitä keskusta sitten tekee?)
Erkki Virtanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Puhemies! Edustaja Vehviläiselle ja edustaja Rehulalle
on tietysti todettava, että kun tämä kirjaus
hallitusohjelmaan tehtiin siinä tilanteessa, jossa Kelan
siirtoa sinne ei voitu tehdä, kun yksimielisyyttä ei
löytynyt, niin kyllä se myöskin tarkoittaa
sitä, että ne kriteerit kirjoitetaan sillä tavalla,
että niillä turvataan muun muassa se, että maksatus
ei kunnan budjettiinsa laittamien määrärahojen
loppuessa lopu. Se on aivan selvää. Sellaisten
kriteereitten tekeminen, joilla ei ole mitään
käytännön merkitystä, ehkä jollekin
hallituspuolueelle jossain menneisyydessä on voinut kelvatakin,
mutta ainakaan meille se ei kelpaa.
Ben Zyskowicz /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Pidän hyvin tärkeänä sitä,
että toimeentulotuki ja perheiden parissa tehtävä sosiaalityö kulkevat
käsi kädessä. Usein niillä perheillä,
niillä ihmisillä, jotka toimeentulotukea tarvitsevat,
on siinä perheessä muitakin ongelmia kuin vain
se rahojen vähyys. Kun täällä puhuttiin
lastensuojelusta, niin valitettavasti usein nämä samat
perheet ovat myös esimerkiksi lastensuojelun asiakkaina.
En kannata sitä, että toimeentulotuen normiosa
irrotetaan kunnissa tehtävästä sosiaalityöstä ja
että se jollain erillisellä automaatiolla sitten
saataisiin Kelalta. Minun mielestäni on oikein, että osana
tätä kuntien sosiaalityötä,
jossa on monia ulottuvuuksia, myös lastensuojelu-ulottuvuus,
on myös tämä toimeentulotuki, enkä usko,
että kunnissa itsenäisesti päätöksiä toimeentulotuen
normiosan maksamisesta tekevät toimistosihteerit.
Kari Rajamäki /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Edustaja Salonen puuttui erittäin
tärkeään asiaan. Nimittäin työkyvyttömyyseläke-
ja sairauspäivärahahakemusten hylkääminen
on selvästi johtamassa tilanteeseen, jossa hakija putoaa
kaikkien tukiverkkojen ulkopuolelle mustaan aukkoon. Kansa puhuu
oikeutetusti siitä, mikä ero on valelääkärillä ja
Kelan lääkärillä; valelääkäri
on tavannut potilaan. Tämä on vakava kysymys,
vakuutuslääkäreiden ja hoitavien lääkäreiden
väliset tulkintaerot. Kelan valtuutetuissa olemme tämän
ottaneet erityisesti esille, ja Kelan valtuutettujen sosialidemokraatit
ovat edellyttäneet tässä myös
jatkotoimenpiteitä, ja asiassa on myös ministeriön
puolella edettävä. Oikeuskansleri on pyynnöstäni
myös selvitellyt asiaa ja raportoinut tästä elokuun
lopussa, jolloin on todennut, että hän ottaa omana
aloitteenaan Oikeuskanslerinviraston seurantaan tämän
asian. Myös apulaisoikeuskansleri seuraa jatkuvasti sosiaaliturvan
muutoksenhakulautakunnan käsittelyaikoja. On todella vakava
asia, että meillä vaarannetaan perusoikeutena
turvattu perustoimeentulo ihmisille tässä meidän
järjestelmässä. Kelan valtuutettujen
ja eduskunnan on tässä asiassa otettava suurempi
vastuu ja paremmin tämä asia käsiin.
Kimmo Kivelä /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Hämmästyttää edustaja Virtasen
puhetta kuunnellessa, miten kokoomus nyt vie vasemmistoliittoa.
Nimenomaan nyt tässä tilanteessa on turvattava
kansalaisten yhdenvertaisuus ja että se tapahtuu. Yksi
askel siihen olisi, että nämä etuisuudet
siirrettäisiin Kelan maksettavaksi. Se lisäisi
yhdenvertaisuutta. Nimenomaan tässä tilanteessa,
kun kuntauudistuksista puhutaan, tarvittaisiin uudentyyppistä ajattelua.
Kuntien sosiaalitoimen asiantuntemus ja resurssit pitäisi
saada juuri tähän ohjaavaan, ennakoivaan toimintaan
eikä vain maksuautomaattina toimimiseen, maksulähetteiden
kirjoittamiseen. Tämä olisi uutta ajattelua, mikä kannattaisi kuntauudistuskeskustelussakin
huomioida.
Maria Tolppanen /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ihan ensin haluaisin sanoa, että edustaja
Zyskowicz oli täysin oikeassa siinä, että niillä ihmisillä,
jotka saavat ylipäätään sosiaalitukia,
on aika monesti hyvin paljon erilaisia ongelmia kotonaan, joihinka
tarvitaan sosiaalitoimen apua. — Tässä kohdassa
haluaisin muistuttaa arvoisia edustajia siitä, että tällä hetkellä 40
prosenttia sosiaalityöntekijöistä on
epäpäteviä. Me kannamme siitä hedelmää lukemalla
perheväkivalta-, lapsiväkivalta- ja lastensuojeluasioista
jatkuvasti iltapäivälehdistä. Tähän
asiaan olisi syytä puuttua. Tämä oli
sivujuonne tässä.
Sitten tähän omaishoitaja-asiaan. Oletteko miettineet
sitä, että jos ne 260 000 omaishoitajaa,
joille ei tällä hetkellä makseta yhtään
mitään, lopettaisivat työnsä,
eivät olisi ilmaisia omaishoitajia, niin nämä vanhukset
ja vammaiset olisi joka tapauksessa hoidettava? Siihen, kuulkaas,
kaatuisi monen kunnan talous. Eli kyllä tämä asia
on saatava Kelan hoidettavaksi sen takia, että olisi jonkinlainen
tasavertaisuus olemassa.
Ensimmäinen
varapuhemies Pekka Ravi:
On sääli keskeyttää hyvin
virinnyt keskustelu, mutta asian käsittely on nyt aikataulukiireiden
vuoksi keskeytettävä.