10) Hallituksen esitys alueiden kehittämislaiksi
Matti Väistö /kesk:
Arvoisa puhemies! Ensimmäisessä käsittelyssä on
hallituksen esitys alueiden kehittämislaiksi. Tämän
lain tavoitteena on vahvistaa kansallista aluepolitiikkaa. Tämä tapahtuisi
tehostamalla ja parantamalla aluepoliittista suunnittelua ja toisaalta
yksinkertaistamalla ohjelmatyötä. Mehän
tiedämme, että aluekehityksessä ohjelmatyössä on
päällekkäisyyttä ja myös
niin sanottua byrokratiaa. Mahdollisuus tehostamiseen varmasti monin
tavoin on.
Tarkoitus on, että maan eri osien kehitystilanne, niin
väestö-, elinkeino- kuin aluerakenteen tilanne,
mahdollisuudet ja kehittämistarpeet otettaisiin aluepolitiikan
toteutuksessa mahdollisimman hyvin huomioon, samoin Euroopan yhteisön
alue- ja rakennepolitiikan tavoitteet.
Tällä lakiehdotuksella on tarkoitus ohjata
sekä maakunnan että valtakunnan tasolla eri toimijoiden
ja osapuolten yhteistyötä ja päästä vuorovaikutteiseen
kokonaisuuteen, eräänlaiseen jatkuvaan prosessiin.
Yhteistyön osaltahan on myös ollut selkeää parantamisen
tarvetta.
Valtakunnan tasolla valtioneuvosto päättää alueiden
kehittämisen tavoitteista. Aluetasolla poliittinen ohjaus
toteutuu keskeisesti maakuntaliiton ja sen ylimmän päättävän
elimen, maakuntavaltuuston, hyväksymän maakuntaohjelman puitteissa.
Ongelmaksi on osoittautunut myös ohjelmatyön aikataulu.
Tässä lakiehdotuksessa aikataulua pyritään
sopeuttamaan niin, että se vastaisi mahdollisimman hyvin
myös valtion talousarviokäsittelyä ja
toiminta- ja taloussuunnitelmien laadintaa, samoin maakuntavaltuuston vuotuista
työskentelyrytmiä.
Lähtökohtana on, että laissa olisi
säännökset maakuntaohjelmasta, joka on
keskeisessä asemassa alueen kehittämisen kannalta.
Lakiehdotuksessa on yleinen kuvaus siitä, mitä maakuntaohjelmaan
tulee sisältyä. Lähemmin tästä säädettäisiin
asetuksessa, jonka luonnos on ollut valiokunnassa myös
käytettävissä.
Tärkeää on huomata, että maakuntaohjelma sisältää myös
rahoitussuunnitelman. Tätä on pidetty lausunnoissa
hyvänä. Myös valiokunnassa se on nähty
tärkeänä osana kehittämistyötä.
Jotta maan eri osien ohjelmat ja kehittämisasiakirjat olisivat
mahdollisimman merkityksellisiä eivätkä jäisi
liian yleiselle tasolle, valiokunta on pitänyt tärkeänä,
että niihin sisältyisivät myös
kehittämisen kannalta keskeiset hankkeet ja hankekokonaisuudet
neljän vuoden aikajänteellä. Tietenkin
ohjelman merkitys riippuu paljolti siitä, miten keskeiset
hankkeet ja muut olennaiset toimenpiteet kyetään
saavuttamaan tai toteuttamaan ja miten hyvin rahoitus tähän
suunnitelmaan järjestyy. Näiltä osin
hallintovaliokunta on myös eräiltä osin
tarkentanut lakiehdotusta.
Lähtökohtana on, arvoisa puhemies, että valtion
viranomaisten tulee ottaa toiminnassaan huomioon maakuntaohjelmat
ja edistää omilla päätöksillään
ja toimenpiteillään niiden toteutumista. Samoin
on tärkeää arvioida toimenpiteiden vaikutusta
aluekehityksen kannalta. Hallintovaliokunta painottaakin tämän
säännöksen merkitystä. Maakuntaohjelma
on luonteensa mukaisesti alueellisten tarpeiden ja myös
alueellisen tahdonmuodostuksen ilmentymä, joka kaikkien
valtion viranomaisten on asianmukaisesti otettava huomioon.
Esityksen mukaan maakunnan liiton johdolla valmistellaan vuosittain
maakuntaohjelma ja maakuntaohjelman toteuttamissuunnitelma, jonka
lakiehdotuksen 12 §:n nojalla hallitus esittää maakunnan
yhteistyöryhmän hyväksyttäväksi. Toteuttamissuunnitelma
sisältää ehdotuksen maakuntaohjelman
ja alueen erityisohjelmien kannalta keskeisiksi toimenpiteiksi sekä arvion näiden
toimenpiteiden rahoittamisesta. Tarkoituksena on, että tällä vaikutetaan
valtion seuraavan vuoden talousarvioratkaisuihin ja päätöksiin määrärahojen
alueellisesta kohdentamisesta. Arvion eri lähteistä tulevasta
rahoituksesta ja määrärahatarpeista tulee
myös tähän sisältyä,
niin arvion valtion määrärahoista kuin
myös kuntarahoituksesta ja mahdollisesta maakuntaohjelman yksityisestä rahoituksesta.
Hallintovaliokunta katsoo, että suunnitelmasta on syytä ilmetä myös
alueen kannalta keskeisimmät hankkeet, jolloin toteuttamissuunnitelma
tarkentuu luonteeltaan käyttösuunnitelman kaltaiseksi
seuraavaa vuotta koskien. Siinä on esitetty näin
ollen myös määrärahatarpeet
ja rahoitus.
Valiokunta korostaa sitä, että maakuntaohjelma
ja sen toteuttamissuunnitelma valmistellaan aidosti yhteistyössä eri
osapuolten, partnereiden, kanssa. Näin ollen siis myös
nämä sosiaalipartnerit sekä yliopistot
ja korkeakoulut olisivat keskeisellä sijalla. Valiokunta
painottaa eritoten yritysten ja elinkeinoelämän
merkitystä ja vastuuta alueellisessa kehittämistyössä.
Maakuntasuunnitelmassa taas säädetään
pidemmän aikavälin tavoitellusta maakunnan kehityksestä 20—30
vuoden tähtäyksellä. Esityksen perustelujen
mukaan tarkoituksena on, että maakuntasuunnitelmaan sisältyvä tulevaisuuden
ennakointi ja pitkän aikavälin tavoitteiden määrittely
suuntaisi maakuntaohjelmassa määriteltäviä lähivuosien
toimenpiteitä. Tärkeää on siis
yhdensuuntaistaa sekä maakuntasuunnitelma että tarkempi
maakuntaohjelma ja tietenkin myös muut erikoisohjelmat,
niin että laatimisprosessi toimisi keskenään
lomitettuna ja voitaisiin hyödyntää myös
yhteistä tietopohjaa ja tietokanavia. Tärkeää on,
että maakuntaohjelma jatkossa pohjautuisi maakuntasuunnitelmaan.
Hallintovaliokunta on ehdottanut valtakunnallisten alueiden
kehittämisen tavoitteiden toteuttamiseksi määräaikaisten
erikoisohjelmien laatimista ja niiden sovittamista yhteen maakuntaohjelmien
kanssa. Nämä erityisohjelmathan hyväksyy
valtioneuvosto. Maakuntaohjelmista tulee ilmetä kaikki — tämä on
mielestäni olennaista — maakunnan alueella toteutettavat
ohjelmat. Lisäksi maakunnan yhteistyöryhmän
tehtävänä on osaltaan sovittaa maakuntaohjelman
ja erityisohjelmien toteuttamista ja rahoitusta.
Arvoisa puhemies! Hallintovaliokunta on tehnyt lakiehdotukseen
eräitä tarkennuksia. Valiokunta sinällään
toteaa, että tämä lakiehdotus antaa hyvän
mahdollisuuden tehostaa ja jäntevöittää erityisesti
kansallista aluepolitiikkaa ja alueiden toiminnallista suunnittelua,
ohjelmien toteutusta ja tietenkin myös resurssien, voimavarojen, mahdollisimman
tehokasta käyttöä. Valiokunta korostaa,
että valtion talousarviomenettelyssä tulee ottaa
huomioon säädettävän lain edellyttämä suunnittelujärjestelmä.
Tämä merkitsee sitä, että talousarviosta
ilmenee, paljonko määrärahoja on kohdennettu
eri hallinnonaloilla alueiden kehittämiseen, mikä vaikuttavuus
tällä kohdentamisella on ollut ja millä tavalla
varoja kohdennetaan talousarvion perusteella toimintavuotena alueellisin
perustein. On tärkeää seurata myös lain
toimivuutta ja sen vaikutusten vaikuttavuutta ja tehdä tästä arviointia.
Lain tavoitetta koskevaan 1 §:ään,
arvoisa puhemies, hallintovaliokunta on ehdottanut myös nimenomaan
mainintaa tasapainoisen alueellisen kehityksen edistämisestä.
Lakiehdotuksen 10 §:ään hallintovaliokunta
on tehnyt muutoksen, jossa korostetaan juuri keskeisimpien hankkeiden
sisältymistä maakuntaohjelmaan. Lakiehdotuksen
12 §:n kohdalle sisältyy myös muutos maakunnan
yhteistyöryhmän tehtävien osalta. Hallintovaliokunta
on päätynyt ehdottamaan, että maakuntaohjelman
toteuttamissuunnitelman hyväksymiseen liittyvää menettelyä muutetaan
niin, että maakunnan yhteistyöryhmä käsittelee
toteuttamissuunnitelman ja sen jälkeen sen hyväksyvät
tahollaan sekä maakunnan liitto että asianomaiset
valtion viranomaiset. Hallintovaliokunta korostaa, että valmistelu
tapahtuu hallituksen esityksen 11 §:n mukaisesti eikä hyväksymismenettely
sinällään mahdollista miltään
osin uutta tai aiemmasta poikkeavaa valmistelua eikä yhtäpitäviin
päätöksiin myöskään
voi sisältyä huomautuksia eikä varaumia.
Arvoisa puhemies! Hallintovaliokunta on ollut, kuten totesin,
ehdotuksestaan yksimielinen. Me näemme, että tämä lakiehdotus
sinällään antaa hyvät lähtökohdat
alueelliselle kehittämistyölle ja erityisesti
kansalliselle aluepolitiikalle.
Pekka Ravi /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Valiokunnan puheenjohtajan Väistön
erittäin seikkaperäinen mietinnön läpikäyminen
toivoakseni ainakin helpottaa jonkin verran minun urakkaani. En
ryhdy kaikkea sitä toistamaan, mitä hän
sanoi, mutta muutamaan kohtaan kuitenkin haluan huomiota kiinnittää.
Ensinnäkin haluan todeta sen, että tämä lakiesitys
on osa sitä varsin monipuolista ketjua, jota aivan viime
aikoina eduskunnassa on käsitelty, ja liittyy siis hallituksen
aluepoliittisen vaikuttamisen tehostamiseen. Tämä on
itse asiassa nyt lyhyellä aikaa kolmas tai neljäs
esitys, joka on täällä käsittelyssä,
mikä kertoo siitä, että se kuuluisa kahdeksan
kohdan ohjelma alkaa näin lainsäädännön
tasolla olla kohta kaiken kaikkinensa toteutettu.
Siis todellakin, aivan kuten puheenjohtaja Väistö totesi,
tämän lakiesityksen peruslähtökohta
on kansallisen aluepolitiikan vahvistaminen. Sitten tavallaan minun
mielestäni se uusi näkökulma tai ainakin
sellainen näkökulma, joka tässä esityksessä tulee
selkeästi paremmin näkyviin kuin aikaisemmassa
lainsäädännössä, on
se, että tämä lähtee eriytyvän
aluepolitiikan näkökulmasta. Siis pyritään
todellakin siihen, että kilpailukykyä ja elinkeinotoimintaa
ja sitä kautta kansantulon kakkua eri alueilla pystytään
kasvattamaan aluepoliittisilla täsmätoimilla.
Se on minun mielestäni aika merkittävä muutos
siihen näkökulmaan, että ahtaasti rajoitutaan
tarkastelemaan vain sitä, millä tavalla sitä olemassa
olevaa kakkua eri tavalla voidaan jakaa. Uskon, että tämä näkökulma,
joka tähän on otettu ja josta johdetaan sitten
näitä konkreettisia toimenpiteitä, on
huomattavasti paremmin tähän aikaan sopiva.
Ihan lyhyesti huomio poliittisesta ohjauksesta: Todellakin valtioneuvoston
tasolla se tapahtuu valtakunnallisten alueiden kehittämisen
tavoitteiden kautta ja aluetasolla se tapahtuu sitten tämän
maakuntaohjelman kautta, jonka maakuntavaltuusto elikkä maakunnan
liiton ylin päättävä toimielin
vahvistaa.
Valiokunnassa pohdittiin myöskin aika paljon sitä,
millä tavalla pystyttäisiin tekemään
eroa maakuntaohjelman sisällön ja maakuntaohjelman
vuosittaisen toteuttamissuunnitelman sisällön
välillä. Puheenjohtaja Väistö sitä varsin
ansiokkaasti selvittelikin. Siis maakuntaohjelmassa on tuommoinen
neljän vuoden aikajänne, ja se pitää sisällään
nämä keskeisimmät ohjelmat ja tavoitteet
sillä aikavälillä, mutta toteuttamissuunnitelman
roolia haluaisin vielä hieman pohdiskella. Minun mielestäni
siten, kuin se on tähän mietintöön
kirjattu, siitä tulee tämmöinen hienojakoisempi
työkalu maakunnalliseen edunvalvontaan. Itse asiassa siitä tulee
aika pitkälti maakunnallisen edunvalvonnan instrumentti. Toisaalta
voidaan katsoa, että se lähentelee myöskin
tällaista vuosittaista käyttösuunnitelmaa
tuon maakuntaohjelman tarkistamisen suhteen. Tuosta edunvalvonnasta
meillä pohjoiskarjalaisilla kansanedustajilla lienee tässä salissa ehkä parhaimpia
kokemuksia, millä tavalla itse asiassa tämmöinen
epävirallinen toteuttamissuunnitelma on toiminut maakunnallisen
edunvalvonnan välineenä. Luulen, että olemme
yhtä mieltä siitä, että se on
ollut hyvin käyttökelpoinen.
Arvoisa puhemies! Hieman minua tässä aluepoliittisessa
kehittämisessä ja ehkä jossakin määrin
myöskin tämän lakiesityksen ja mietinnön
käsittelyn yhteydessä on vaivannut, kun kuuntelimme
eri tahoja edustavia asiantuntijoita, semmoinen tarpeeton mustasukkaisuus
siitä, mikä on oikea taho tekemään
alueellista kehittämistyötä. Jollakin
tavalla tuntuu, että siinä menevät puurot ja
vellit sekaisin kansanomaisesti sanottuna. Eikö tärkeämpää ole
kuitenkin se, että sitä työtä ja
toimintaa tapahtuu, kuin se, tapahtuuko se varmasti kaikkien puhdasoppisimpien
hallinto-organisaatioitten mukaan? Olen joskus sanonut, että me
olemme paljon parempia organisaatiokaavioiden piirtelijöitä tässä maassa
kuin varsinaisen toiminnan toteuttajia. Jossakin määrin
se ehkä nykyisinkin pitää vielä paikkansa.
Suuria ongelmia tässä suhteessa tämän
mietinnön osalta ei ollut. Esimerkiksi maakuntaohjelman
ja erityisohjelmien suhde on minusta aivan oikein mietintöön
kirjattu. Minusta on tärkeää se, että valtioneuvostolla
on mahdollisuus panna toimeen erityisohjelmia. Jos ajatellaan tällä hetkellä vaikuttavimpia
erityisohjelmia, varmaan ne ovat tässäkin salissa
laajan tunnustuksen saaneet osaamiskeskusohjelmat, joiden tuloksia
on jo selkeästi näkyvissä, ja aluekeskusohjelmat,
joille laitetaan tulevaisuudessa varsin kovia tavoitteita.
Arvoisa puhemies! Otan vielä esille muutaman huomion,
aivan kuten valiokunnan puheenjohtajakin, muutaman pykälän
suhteen. Itse asiassa me kävimme aika pitkän
keskustelun tämän lakiesityksen tavoitepykälästä.
Siinä minusta nyt, jos kertaan vielä sen, julkisen
vallan ensisijainen tavoite on kirjattu heti alkuun. Siis julkisen
vallan ensisijainen tavoite on luoda edellytyksiä taloudelliselle
kasvulle, elinkeinotoiminnan kehitykselle ja työllisyyden
parantamiselle. Tämä on juuri se eriytyvän
aluepolitiikan minun mielestäni erittäin onnistunut
näkökulma.
Kun kävimme keskustelua juuri siitä, sisällytetäänkö tavoitepykälään
edellisen lain alueitten tasapainoisen kehittämisen vaatimus,
me lisäsimme sen ja teimme sen täsmälleen
siinä muodossa kuin kuntien etujärjestö,
Kuntaliitto, sitä lausunnossaan esitti. Minusta tuntuu
oudolta, jos se on jonkun mielestä jollakin tavalla väärä formulaatio.
Minun mielestäni se tällä tavalla tähän yhdistettynä muodostaa
erittäin tasapainoisen kokonaisuuden.
Sen lisäksi muuten — vaikuttaa ehkä hieman stilistiseltä korjaukselta,
mutta minun mielestäni se ei sitä ole — pykälän
2 momenttia korjattiin niin, että siinä terävöitettiin
ilmaisu "ottaen huomioon" ilmaisuksi "on otettava huomioon". Tämä korostaa
jälleen alueiden omien erityispiirteitten mahdollisuuksien
ja haasteitten mukaan ottamista alueelliseen kehitystyöhön.
12 §:n osalta puheenjohtaja Väistö totesi,
että päädyimme ikään
kuin pitkän keskustelun ja erilaisten asiantuntijakuulemisten
jälkeen maakuntaohjelman toteuttamissuunnitelman hyväksymisen
osalta jonkinasteiseen kompromissiin. Pidän sitäkin
hyvin tasapainoisena ja hyvin harkittuna esityksenä niillä reunaehdoilla,
jotka puheenjohtaja Väistö jo täällä otti
esiin.
Sitten, arvoisa puheenjohtaja, 26 §, joka ei vielä tässä keskustelussa
ole tullut millään tavalla esille. Pidän
sitä aika tärkeänä nimenomaan niiden
alueiden kannalta, joissa yliopistot ja ammattikorkeakoulut ovat
tärkeinä toimijoina rakennerahasto-ohjelmien toteuttamisessa.
(Ed. Väistö: Oikein!) Nythän lakiesityksen
4 luvun 26 §:ssä todetaan, että tämän
lain mukaan myönnettävä tuki ei saa kattaa
avustuksen kohteena olevasta hankkeesta aiheutuvien kustannusten täyttä määrää:
"Tuen hakijan tulee itse osallistua hankkeesta aiheutuviin kustannuksiin,
jollei siitä poikkeamiseen ole erityisiä syitä."
Tämä sama periaate on vahvistettu vielä asiaan
liittyvässä asetuksessa.
Nyt on kuitenkin niin, että opetusministeriö on vuoden
2000 lopulla kieltänyt yliopistoja ja ammattikorkeakouluja
käyttämästä omaa käyttörahoitustaan
näiden hankkeiden rahoitukseen. Se muodostuu todelliseksi
ongelmaksi, ja sen takia hallintovaliokunta 26 §:n osalle
perusteluihin kirjoittikin: "Yliopistojen ja korkeakoulujen osallistuminen
kehittämistyöhön perustuu osaamiseen,
joka on tunnustettu kehitystä edistäväksi tekijäksi.
Muun muassa tätä seikkaa on pidettävä lain
tarkoittamana erityisenä syynä."
Arvoisa rouva puhemies! Se erityinen syy mahdollistaa poikkeamisen
siitä, että omarahoitusosuutta ei vaadita. Minä toivoisin,
että tämä viesti, joka mietinnössä nyt
on lausuttu perusteluissa, menisi selkeästi myös
opetusministeriön valmistelijoiden tietoon, että saataisiin
tämä yliopistojen ja korkeakoulujen ongelma raivatuksi pois
päiväjärjestyksestä.
Alue- ja kuntaministeri Martti Korhonen
Arvoisa rouva puhemies! Ensinnäkin kahdeksan kohdan
ohjelmasta, mihin ed. Ravi viittasi: Ohjelma on nyt kaikilta osin
lähtenyt liikkeelle. Valtaosaltaan kaikki hankkeet ovat
jo olemassa olevaa todellisuutta tänä päivänä.
Aluekehityslaki on se viimeinen osio, joka tulee ulos.
Viittasitte hallinnon mustasukkaisuuteen. Olen itse pohtinut
sitä kohtuullisen määrän, kun tässä kaikenlaista
hallinnon kehittämistä on nyt ollut. Kyllä tässä sellainen
totuus näyttää olevan, että hallinto
on kyllä säilyttämisen mestari, kun sen
pitäisi olla kehittämisen mestari. Säilyttävyys
tulee koko ajan päällimmäiseksi, kun
pitäisi pystyä puhumaan, arvoisa rouva puhemies,
kehittämisestä.
Esko Kurvinen /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Edelliset puhujat, niin hallintovaliokunnan
puheenjohtaja Väistö kuin ed. Ravi, kuvasivat
hyvin seikkaperäisesti ja yksityiskohtaisesti lakiesitystä ja
hallintovaliokunnan mietintöä sekä siellä käytyjä keskusteluja,
mistä valiokunnan muutosesitykset saivat alkunsa ja miten
niihin päädyttiin. Valiokunnan jäsenenä ja
keskusteluissa mukana olleena haluan kuitenkin muutamiin asioihin
puuttua ja omalta osaltanikin nostaa esille.
Uudella alueitten kehittämislaillahan on tarkoitus
nimenomaan tehostaa alueitten kehittämistä ja
sitä kautta parantaa alueitten suunnittelua sekä yksinkertaistaa
ohjelmatyötä, jotta päällekkäisyyksiä voidaan
vähentää. Mielestäni tämä lakiuudistus,
joka todella on, niin kuin ministeri Korhonen sanoi, viimeinen vaihe
sitä kahdeksan kohdan ohjelmaa, joka hallituksella on aluepoliittisten
toimien osalta, on tarpeellinen, sillä meillä aluekehityksessä on
hankepohjainen toimintatapa tällä hetkellä ja
aluekehitystyöhön osallistuu hyvin paljon eri
toimijoita, lukuisia toimijoita, joista kyllä osa on, niin
kuin täällä edellä on todettu,
mustasukkaisiakin omasta reviiristään. Joka tapauksessa
näitten yhteensovittaminen ja päällekkäisyyksien
vähentäminen ja sitä kautta tehokkuuden
ja vaikuttavuuden nykyistä suurempi saaminen on aiheellista.
Siinä mielessä tämä lakiesitys
varmasti puoltaa paikkaansa ja on tervetullut.
Toisaalta maakunnat ja alueet Suomessa ovat lähtökohtaisesti
eri syistä hyvin erilaisia, ja niiden erilaisuus ja toisistaan
poikkeavat vahvuudet, mahdollisuudet ja haasteet on tunnustettava aluekehityksen
perustaksi. Tämä uusi alueitten kehittämislaki
lähtee siitä tavoitteesta, että jokainen
alue, jokainen maakunta, voisi toimia omien tavoitteitten aikaansaamiseksi
niin, että nämä erilaisuudet eivät
olisi haitta, vaan ne olisivat vahvuus, eivätkä jollakin
toimijalla olevat resurssit tai mahdollisuudet ole pois toiselta
alueelta.
Arvoisa puhemies! Tämän lain valmisteluvaiheessa
käytiin monestakin kohdasta aikamoista keskustelua ja jopa
kädenvääntöä. Yksi
niistä lienee ollut maakuntaohjelman toteuttamissuunnitelman
hyväksymiseen liittyvä menetelmä. Hallituksen
esityksessähän toteuttamissuunnitelman hyväksyisi
maakunnan yhteistyöryhmä, mutta mielestäni
hallintovaliokunta perusteellisen keskustelun jälkeen löysi
tässä paremman menettelyn, jota voidaan pitää voittona
kaikille osapuolille. Hallintovaliokuntahan yksimielisesti esittää mietinnössään,
että toteuttamissuunnitelman hyväksyvät
sekä maakunnan liitto että asianomaiset valtion
viranomaiset, molemmat tahoillaan, enkä näkisi,
vaikka sitä ei ole mietinnössä erikseen
mainittu, mikseivät myös niin sanotut sosiaalipartnerit
omassa kokouksessaan voisi sen hyväksyä.
Minun mielestäni joka tapauksessa tärkeää on kuitenkin
se, että toteuttamissuunnitelman lopullinen sisältö valmistellaan
ja sovitetaan yhteen yhteistyöryhmässä,
jolloin jokainen siellä edustettuna oleva taho myös
sitoutuu toteuttamaan tätä suunnitelmaa. Itse
toteuttamissuunnitelman sisällön kannalta mielestäni
on merkittävä hallintovaliokunnan esitys siitä,
että suunnitelmaan sisältyy ehdotus myös
maakunnan ohjelman ja erityisohjelmien toteuttamisen kannalta keskeisistä hankkeista.
Erityisen tärkeänä pidän sitä,
että niin sanotut erityisohjelmat sovitetaan yhteen maakuntaohjelman
kanssa.
Aina kun uusia rakenteita luodaan ja uusia toimintoja saatetaan
aikaiseksi, on mielestäni kuitenkin pysähdyttävä miettimään,
ettei luotaisi turhaa byrokratiaa ja että asiat sujuvat
uudella menetelmällä jouhevammin kuin aikaisemmin. Meillä hallinnossa
on osallistujia, toimijoita, tällä hetkellä niin
paljon, että toivoisin todella, että tälläkin
lailla turhaa päällekkäisyyttä ja
turhaa niin sanottua paperinpyörittämistä vähennettäisiin.
Toivoisin, että se varsinainen asia, varsinainen sisältö,
olisi se pääasia.
Arvoisa puhemies! Lopuksi haluan kiinnittää huomiota
ohjelmien arviointiin ja seurannan tarpeellisuuteen. Mielestäni
lain todellinen vaikutus tuleekin vasta sitten esille, kun nähdään,
mitkä ovat sen seuraukset, mitkä ovat ne toimenpiteiden
aiheuttamat todelliset vaikutukset, mitä tätä kautta
tulee. Mielestäni tällä hetkellä ei
valtion talousarvion kautta tulevia vaikutuksia aluekehitykseen
arvioida riittävästi. Toivon, että vaikutusten
seuranta saadaan paremmaksi ja läpinäkyvämmäksi.
Arvoisa puhemies! Olen tyytyväinen hallituksen lakiesityksen
sisältöön ja hallintovaliokunnan siihen
yksimielisesti tekemiin tarkennuksiin. Uskon, että tämä laki
vastaa tämän päivän aluehallinnon
haasteisiin ja antaa näin hyvät edellytykset kaikkialla
Suomessa toimia niistä lähtökohdista,
mitkä kullakin alueella ovat vahvuuksia.
Pertti Turtiainen /vas:
Arvoisa rouva puhemies! Tässä kun muistelee
vuosi kaksi taaksepäin, kun aluekehitystä ja aluekehityslain
osia ja aluepolitiikkaa ylipäätään
on käsitelty, niin se on aika kuumanakin ollut tässä salissa
keskustelun aiheena. Nyt tuntuu siltä, että alkavat
olla hommat hanskassa eikä tämä paljon
kiinnostakaan, sillä selvityksen mukaanhan Suomi on pohjoismaisen
aluekehityksen mallimaa. Ilmeisesti tämä tässä taustalla
auttoi meitä valiokuntana mietinnön laadinnassa
tämän lakiehdotuksen pohjalta.
Tällä esityksellähän oli
kaksi tarkoitusta: saattaa laki koskemaan tätä päivää eli
ajan tasalle EU-ohjelmatyötä ajatellen ja samoin
kansallisten alueiden kehittämistä. Alueiden kehittämiseen
liittyen tässä yhtenä tavoitteena on
saattaa alueet tasavertaiseen tilanteeseen ajatellen alueiden kehitystä,
alueiden kilpailukykyä ja niitä mahdollisuuksia,
mitä alueilla on omaa toimintaansa kehittää tulevaisuutta
ajatellen ja eri toimenpiteitä toteuttaa. Tämä on
alue, missä varmaankin tulee melkoisia ongelmia, kun puhutaan
tasavertaisesta alueiden kehittämisestä, sillä niin
sanottu mustasukkaisuus on tässäkin asiassa varmaan
vallalla edelleenkin tulevaisuutta ajatellen.
Hyvä asia on se, että tässä nyt
tullaan huomioimaan ja kuulemaan maakuntia enemmän ja systemaattisemmin
toimenpiteitä kohdennettaessa, ja tämähän
tapahtuu vuosittain maakuntaohjelmia laadittaessa. Muutoinkin sitten,
sanotaan, ohjelmien teko, toteuttamissuunnitelmat, selkiytyy entisestäänkin.
Maakuntaohjelman laadinta, niin kuin täällä on
edellä puhuneiden valiokunnan puheenjohtajan sekä edustajien
Ravin ja Kurvisen taholta todettu, on hyvänä pohjana,
sanotaan, esimerkiksi valtion budjettiakin laadittaessa, mitä maakunnissa
ajatellaan, mitä tarpeita maakunnista nousee esille.
Valiokunnan käsittelyssä asiantuntijakuulemisessa
hyvin voimakkaasti nousi esiin taas kerran maakunnan yhteistyöryhmän
rooli, mikä se on ja mistä maakunnan yhteistyöryhmä päättää. Varmaankin
tämä on asia, mikä aina tulee puhuttamaan
jatkossakin, koska kysymys on tietyllä tavalla päätösvallasta
ja siitä, miten kukin taho voi sitten vaikuttaa rahojen
käyttöön. Erityisohjelmat olivat asiantuntijakuulemisessa
jonkin verran kriittisessä tarkastelussa, ainakin yhden asiantuntijan
taholta, onko tämä nyt oikea muoto välttämättä ja
pitääkö näitä erityisohjelmia
näin valtavasti olla.
Sitten meillä valiokunnan mietinnöstä jäi
pois tukien takaisinperintään liittyvä ongelma.
Siitä eräs asiantuntija totesi, että tämä on
aika lailla kova vaade takaisinperintään liittyen,
ja se nyt jäi kuitenkin meiltä pois, oliko se
20 § vai mikä se olikaan, mutta ehkä se
toimii kuitenkin kaikesta huolimatta.
Ed. Ravi otti esiin korkeakoulut ja ongelman tähän
rahoitukseen liittyen. Siinä olen samaa mieltä,
ja se on asia, mihin pitää kyllä kiinnittää jatkossa
huomiota, miten tämä ongelma osaltaan poistetaan
sitten käytännön toiminnassa.
Mutta hyvä asia on tosiaan yhteistyöryhmän rooli
ja eri intressitahojen mahdollisuus vaikuttaa maakuntaohjelman hyväksymiseen,
että siinä ei tule sitä tiettyä mustasukkaisuustilannetta, mikä tässä on
tullut esiin, että kaikki kuitenkin voivat osaltaan vaikuttaa
päätöksentekoon.
Tässä nyt en, arvoisa rouva puhemies, kovin paljon
halua lähteä toistamaan näitä,
mitä esiin on tullut. Lopuksi toteaisin sen, että tämä on
erinomainen osoitus siitä, että alkuvaiheessa
vaikealta näyttänyt lakiehdotus sai mietinnössä tämän muodon,
tällaisen yksimielisen muodon, mikä saatiin aikaan
varsin vaivattomasti.
Matti Väistö /kesk (vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Turtiainen totesi, että tässä on
ollut laaja yksimielisyys. On todettava, että lainsäädännön
osalta sinällään, joka antaa puitteet
alueelliselle kehitystyölle ja kansallisen aluepolitiikan
toteutukselle, meillä on sekä edellisen hallituksen
että sitä edeltäneen hallituksen aikana
ollut varsin laaja yksituumaisuus eduskunnassa. Käytännön
politiikan toteutus on kuitenkin ollut toinen juttu. Voidaan sanoa,
että Lipposen hallitusten aikana tasapainoinen aluekehitys
on enemmän lainsäädännön
tavoitteena, ei käytännön toteutumana.
Sen me kaikki tiedämme. Muuttoliike on aivan hätkähdyttävän suurta
edelleen, samoin alueelliset työttömyyserot
ovat hyvin suuria. Ongelmia on todella paljon, ja osaltaan hallitus
on omilla ratkaisuillaan, poliittisilla linjauksillaan suuren aluepolitiikan osalta,
tätä syventänyt. (Puhemies koputtaa) Kansallinen
aluepolitiikka on paljolti viety pois.
Mauri Pekkarinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Muutama sana tästä hallintovaliokunnan yksimielisestä mietinnöstä
koskien
hallituksen esitystä.
Voisin ensinnäkin lähteä tuosta liikkeelle, mitä ed.
Väistö jo esille toi. On totta, että tämä esitys
liittyy niihin aika moniinkin hallitusten esitysten, lakiesitysten
tai muiden aluepolitiikkaan liittyvien hallinnollisten esitysten
ja puuhien ja puuhastelujen sarjaan. Kun yritin vielä käydä mietinnön
tarkkaan läpi ja lukea ne pykälät, mitkä olivat
hallituksen esitykseen kirjoitettu, yritin tarkkaan miettiä,
millä tavalla tämä lakiesitys tulee parantamaan
Suomen aluepolitiikkaa, aluekehitystä, miten se tulee puuttumaan niihin
ongelmiin, joiden ongelmien poistamiseen kaiketi tämäntapaisen
lainsäädännön pitäisi pystyä,
millä tavalla se tulee edistämään
sitä alueellisen kehityksen ideaa, joka kai jollakin tavalla
tuon lakiesityksen taustalla kuitenkin oli.
Minun täytyy kyllä sanoa, että aika
vaikea oli tuosta esityksestä ja myöskään
mietinnöstä tällaista vihreätä lankaa
löytää. Tavoitepykälä on erilainen
kuin aikaisempi. Voi kysyä, onko todella niin, että tässä ajassa,
mitä nyt eletään, lain pykälän
ensisijainen tavoite ei enää olekaan alueellisten
erojen tasaaminen vaan ihan jotkut muut sinänsä oikeutetut
ja perustellut tavoitteet, vai olisiko ollut niin, että nämä eri
tavoiteosiot, jotka ensimmäisessä pykälässä on
mainittu, olisivat edes olleet keskenään tasavertaisia.
Sen jälkeen kun tavoitepykälä tuossa
laissa on sanottu, oikeastaan koko tuo lakiesitys on sen hallinnollisen apparatuurin
rakentamista, jolla aluekehitystä pitäisi Suomessa
pyörittää. Niiltä osin kun tätä rakennustyötä tuolla
lailla tehdään, on tehty, ei minulla henkilökohtaisestikaan
ole kovin paljon huomauttamista. Tässä on joukko
esityksiä tai joukko toimia, jotka parantavat sitä järjestelmää. Maakuntasuunnitelma
esimerkkinä, jos siitä tulee semmoinen instrumentti,
kuin mitä on ajateltu, parantaa nykyisestään
tilannetta.
Mutta olennaisinta ja tärkeintä tässä kaikessa olisi
se, että lakitasoisesti selvästi sanottaisiin, mihinkä tasapainoisella
aluekehityksellä pyritään. Onko se tasapainoinen
aluekehitys yleensäkään ykkösprioriseerattu
asia tässä lakiesityksessä? Minun mielestäni
se ei oikein sitä ole. Ennen kaikkea niihin kysymyksiin,
mille politiikkalohkoille yhteiskuntapolitiikassa halutaan antaa
vastuu tasapainoisen aluekehityksen edistämisestä, millä keinoin,
millä toimin tasaisempaa alueellista kehitystä pitäisi
saada aikaiseksi, on tavattoman vaikea löytää tuosta
hallituksen esityksestä vastausta.
Minä arvaan, että yksi vastaus tähän
kysymyksenasetteluun, jonka tähän tapaan rakennan, on
se, että sittenhän ovat erilliset lait, joilla
sitten säädellään niitä keinoja
jnp. Minusta olisi hyvä se, että aluepoliittinen
yleislaki pitää sisällään sekä aluekehityksen
tavoitteet että ne pääasialliset keinot,
ne politiikka-alueet, politiikkalohkot, joiden keinojen, politiikkalohkojen,
avulla tasapainoista alueellista kehitystä yritettäisiin
maassa saada aikaiseksi. Tarve nykyistä tasapainoisemman
alueellisen kehityksen aikaansaamiseksi on todellakin olemassa.
Ihmettelen suuresti, ellei ed. Turtiainen ole voinut tunnistaa niitä ilmiöitä,
joita Suomessa on koettu viime vuosien aikaan. Muuttoliike maassa
on ennätyksellinen. Työpaikkojen syntymisen ja
työpaikkojen häviämisen kuvio eri puolilla
Suomea on monella tavalla ennätyksellinen.
Ylipäänsä alue-erot niillä kaikilla
keskeisillä mittareilla, joita eurooppalaisissa konteksteissa käytetään
mittareina tässä asiassa, kertovat siitä, että Suomessa
aluekehityserot ovat edelleen erittäin vahvassa kasvussa.
Se hallinnollinen puuhastelu, jota on harrastettu, ei ole tuonut
mitään kunnollista, sanoisiko, lääkitystä siihen
tosiasiaan, että niitten aineellisten voimavarojen kohdentamisessa,
joita alueelliseen kehitykseen käytetään,
on ollut uusi suunta. Kun aiemmin aluekehityksen idea oli se, että julkisia
varoja käytetään enemmän heikompien
alueitten tukemiseen ja vähän vähemmän
rintamaiden parempien alueiden tukemiseen, niin tämä kaavahan nyt
on käännetty täysin toisin päin.
Kuuntelin tänä aamuna, kun Aamutelevisiossa
puhuttiin Virtasalmen kunnasta. Toimittaja siinä yhteydessä kertoi,
kuinka aluekehitysvarat ovat, jos minä nyt oikein osasin
siinä laskea, yli 2 miljardia euroa; näin
muistan tämän toimittajan sanoneen. Näin
varmastikin on sillä kategorioinnilla, sillä laskutavalla,
jota halutaan käyttää, näin
varmastikin on, mutta näistä varoistahan aivan
ylivoimainen valtaosa on esimerkiksi teknologia-, tutkimus- ja kehittämisvaroja,
joiden alueellinen suuntautuminen käy ei niille heikoimmille
alueille, joista puhuin, vaan aivan ylivoimaiselta valtaosaltaan
niihin keskuksiin, joista monet sinänsä ihan tarvitsevat
ja aivan oikein ja aidostikin. Mutta vastaavasti vastaavaa ruisketta,
alueellisen kehityksen ruisketta, ei muita kuin t&k-teitä mene
sitten näille heikoimmille alueille.
Siis vielä kertaalleen: Verrattuna aluekehityksen heikoimpien
alueitten menetykseen — ja tällä en tarkoita
vain joitakin heikompia kuntia vaan laajan Suomen 85:stä vai
86:sta, kuinka paljon niitä seutukuntia on, 60—70
on niitä, jotka menettävät kaiken aikaa — verrattuna
näiden tarpeisiin se teho, jonka nykyinen aluepolitiikka
tarjoaa, on täysin riittämätön.
Tämän seikan tunnustaminen minusta olisi kaiken
aluepoliittisen tehon alku. Jos tämä tunnustetaan
ja lähdetään hakemaan keinoja näiden
ongelmien voittamiseen, niin ollaan tehokkaammalla tiellä,
paremmalla tiellä, kuin on pelkkä puuha näitten
hallinnollisten ratkaisujen kanssa.
Sinänsä, arvoisa puhemies, vielä kertaalleen, haluan
toistamiseen sanoa: En halua väheksyä sitä,
että tässä lakiesityksessä on
jotain sellaista, jota kernaasti kannattaa. Tämä parantaa
eräin osin apparatuuria, järjestelmää,
jolla aluekehitystä hoidetaan, mutta tämä ei
tuo todellista lievitystä perusongelmaan, alueellisten
erojen rajuun kasvuun. En tunnista tästä ensimmäistäkään
sellaista toimenpidettä, joka toisi lievitystä tähän ongelmaan,
alue-erojen kasvuun.
Pekka Ravi /kok (vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Pekkarinen puuttui puheenvuoronsa
aluksi nimenomaan tähän tavoitepykälään
ja kritisoi vähän sitä järjestystä ja
ehkäpä balanssia, millä tavalla eri tavoitteet
on tavoitepykälään kirjattu. Minusta
hänen kannattaisi vielä kerran se lukea läpi.
Jos hän sen ajatuksella lukisi läpi ja punnitsisi
sitä mielessään, niin ehkä hän
saattaisi päätyä sellaiseenkin lopputulemaan,
että alueitten kehittyneisyyserojen ja väestön
elinehtojen parantaminen on jopa haasteellisempi tavoite kuin pelkästään
tasapainoisen alueellisen kehittämisen vaatimus.
Nimittäin siinähän on tarkoitus nimenomaan
tasapainottaa jo nyt olemassa olevia eroja.
Mitä tulee sitten siihen, että tässä yleislaissa pitäisi
pystyä ikään kuin ne spesifit toimenpiteet tuomaan
esille, millä nämä kiistämättä vaikeat ongelmat
pystytään ratkaisemaan, niin sen ed. Pekkarinen
(Puhemies koputtaa) tietää vähintään
yhtä hyvin kuin minä, että se ei tämän
lain puitteissa ole mahdollista.
Mauri Pekkarinen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! En äänestä suinkaan
tätä lakiesitystä vastaan. Minä tunnistan
tässä paljon ihan hyviä korjauksia nykyiseen
tilanteeseen, mutta toin esille niitä puutteita, jotka
mielestäni ovat olemassa.
Mitä tulee siihen, pitäisikö tämän
aluepolitiikan yleislain olla pelkkä hallintolaki, ed.
Ravi, en todellakaan esitä, että kaikkien yksityiskohtaisten
keinojen pitäisi olla tässä laissa. Ne
ovat erilliset. Ne ovat yritystukilait. Niitä voivat olla vaikka
lait tiehallinnosta taikka kuntien valtionosuuksista jne. Eri substanssilait
voivat niitä säädellä. Mutta
aluekehityksen yleislain pitäisi kumminkin tunnistaa ne
politiikkalohkot, ne osa-alueet, yhteiskuntapolitiikan osa-alueet,
joille annetaan selkeä ja tietoinen vastuu edistää omilla
toimillaan tasapainoista alueellista kehitystä. Nyt tästä esityksestä minä en
sellaisia kohtia tunnista. Se on minusta aikamoinen pulma. Hallitus ei
ole tavoitellutkaan sitä tähän esitykseen,
mutta minä toivoisin sellaista (Puhemies koputtaa) yleislakia,
joka sisältäisi nämä.
Pekka Ravi /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Toistan sen, että suosittelen edelleen,
että ed. Pekkarinen nimenomaan tämän
perusteluosan hallituksen esityksestä vielä kaivaa
esille. Siellä löytyy juuri niitä tavoitteita, joihin
hän viittaa, esimerkiksi pitäminen huolta infrastruktuurista
kaikkien alueitten osalta ja edellytysten luominen nimenomaan menestyvälle
elinkeinotoiminnalle alueitten omista vahvuuksista ja omista edellytyksistä käsin.
Kyllä sieltä niitä löytyy, mutta
ehkä myönnän sen, että ne olisi
voinut paremmin kirjoittaa esiin itse lakitekstiinkin.
Alue- ja kuntaministeri Martti Korhonen
Arvoisa rouva puhemies! Tietenkin tämä keskustelu
on vähän myöhässä tässä vaiheessa,
kun tämä keskustelu olisi ollut syytä käydä valiokunnassa
ja miettiä sitä siinä vaiheessa, totta
kai, kun lakia mietittiin ja sisältöä sorvattiin.
Näitä vaiheita on tietenkin hyvin monta. Minusta
oikeastaan ed. Ravi äsken sanoi, että kyllähän
tämä laki pitää myös
lukea kokonaisuuden osaksi. Tämä on yksi osio
tätä kokonaisuutta, jota on nyt viety eteenpäin
ja johon ed. Pekkarinenkin itse asiassa viittasi puheenvuorossaan. Tämä on
yksi osa. Toisia osioita on kuntatalous, siellä on rakennerahastot
jne. Ennen kaikkea nythän tässä on ollut
pohjana tämä kahdeksan kohdan ohjelma, jota on
viety systemaattisesti eteenpäin. Se pitää sisällään
niitä erityistoimia, joihin ed. Pekkarinenkin viittasi.
Nyt on säädetty lainsäädäntö hajasijoittamisen
osalta, alueellistamisesta, niin kuin tänä päivänä termiä käytetään. Kysyä voi
tietenkin, miksei menneinä vuosina ole säädetty
lainsäädäntöä sille
pohjaksi. On otettu sotumaksukokeilu uutena asiana jne., että kyllähän
tässä koko ajan tehdään nimenomaan
sisältöä.
Totta kai yleislaki on yleislaki, ja niin kuin itse asiassa
lähtökohtana on ollut, tällä kumotaan vuonna
1993 säädetty alueiden kehittämisestä annettu
laki.
Sitten, ovatko sanonnat ihan kohdallaan vai onko sanonnoissa
jotakin täsmentämistä, siitäkin
olisi tietenkin voinut puhua ja on voinut puhua. Valiokuntahan on
tehnyt itse asiassa tähän muutoksia, minusta ihan
hyviä, ihan perusteltuja ja ennen kaikkea asiantuntijakuulemisen
pohjalta toteutuneita muutoksia, niin kuin 1 §:n tavoiteosankin
osalta, että edistetään alueiden tasapainoista
kehittämistä. Jos se ei käy ilmi vielä tekstiosioista
eikä käy ilmi perusteluista, niin ehkä se silloin
on syytä sanoa. Mutta kyllähän tässä koko ajan
tavoitteena on nimenomaan ollut alueellisten kehityserojen pienentäminen
ja sitä kautta vaikuttaminen myös alueelliseen
kokonaisvaltaiseen kehittämiseen.
Muuttoliikkeen osalta teetimme tutkimuksen muuttoliikkeestä 50
vuoden ajalta. Ei siinä hirveän isoja muutoksia
ole tapahtunut. Se on totta, että edelleen keskittymistä tapahtuu.
Muuttoliikkeessä, niin kuin olen aiemminkin sanonut, on äärimmäisen
iso positiivinen seikka, että muuttoliike jää Suomen
rajojen sisäpuolelle. Ongelma on tietenkin se, että se
kohdistuu liian harvoille paikkakunnille, ja siitä syystä — oliko
sitten ed. Pekkarinen, joka taisi käyttää jotakin
puuhastelu-termiä — esimerkiksi Aluekeskusohjelmalla haetaan
34:ää paikkakuntaa nykyisen 6:n sijalle, joihin
muuttoliike voisi osaltaan ehkä pystyä rajoittumaan.
Aluekeskushankkeen sisältöä kävimme
läpi viikko pari sitten. Se on vain mielenkiintoinen tapahtumaketju
ja tapahtumasarja kaiken kaikkiaan. Aluekeskusohjelman sisältö on
74 000 työpaikkaa, jotka alueet itse ovat itsellensä tavoitteeksi
asettaneet. Minusta kehittämisen pitää lähteä alhaalta
ylöspäin eikä ylhäältä alaspäin.
Toisin sanoen alueiden itsensä tulee tehdä riittävät
ja tavoitteelliset päämäärät,
mihin lähdetään ja mitä lähdetään
tavoittelemaan.
Yksi osio, joka on selvästi myös tällä hetkellä jo
näkyvissä, ei riittävän voimakkaana,
mutta oikeaan suuntaan, jos tällaista termiä käyttää,
on myös t&k-rahojen jakautumisen uudelleen liikkeellelähtö.
Siellä on selvää uutta painotusta näkyvissä,
ja se johtuu myös siitä, että Tekesin
ja Sitran osalla on tapahtunut, minusta positiiviseen suuntaan alueiden
kehityksen näkökulmasta katsottuna, ajattelun
ja myös toimintatapakulttuurien ja -sisältöjen
osalta ihan selvä alueelliseen painotukseen hakeutuva suuntautuminen, joka
näkyy jo rahojen käytön kohdentumisena.
Varmaan tämän esityksen sisällön
osalta jää tulevaisuuteen haasteita; niin kait
se varmaan on kaikkien lakiesityksien osalta. Mutta kyllä tällä haetaan
aivan uudenlaista otetta erilaistuviin tarpeisiin. Erilaisten vastauksien
kautta pitää pystyä hakemaan ratkaisuja
ja sitä kautta vahventaa nimenomaan alueiden omia vahvuuksia
ja sovittaa yhteen niin tämä kansallinen kuin
rakennerahastojen kauttakin tuleva mahdollisuus. Minusta me olemme
siinä ottaneet aimo askeleen, kun tämä esitys
tulee hyväksytyksi. Nimenomaan tästä,
sanoisinko, strategisesta ajattelusta myös koordinaationäkökulmasta
otamme askeleen eteenpäin. Minusta se on meidän
vahvuutemme. Meidän pitää se vahvuus
vain pystyä käytännön elämässä hyödyntämään.
Mauri Pekkarinen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Varmaan tässä ministeri
ja ministeriö ovat ihan parasta yrittäneet, mutta
eivät tehot näillä toimilla todellakaan
parane.
Jos karkeasti yrittää tunnistaa kolme päätekijää tasapainoisen
alueellisen kehityksen kannalta, niin ne ovat palveluinfrastruktuuri,
fyysinen infrastruktuuri, tiet ja muut vastaavat, ja elinkeinoelämä ja
sen tarpeet, ja kun katsotaan, mitä viime vuosina Suomessa
on tapahtunut, niin nythän on käynyt niin, että elinkeinotuet
ovat aivan valtaosaltaan suuntautumassa suurimpiin keskuksiin, eikö niin.
Samanaikaisesti on käynyt niin, että palveluinfran
eli sen, minkä kunta järjestää, voimavarat
nimenomaan heikommassa osassa Suomea ovat monella tavalla vähentyneet,
ja vähän samalla tavalla on käynyt myöskin
fyysiselle infrastruktuurille, mitä ovat tiet ja tietoliikenneyhteydet
jnp. Näiden summana syntyy se tilanne, että kehityserot
ovat kasvaneet. Tämän tosiasian tunnustaminen
ja siihen lääkityksen hakeminen on se työ,
mihinkä pitäisi hyvin nopeasti ja voimakkaasti
tarttua.
Tässä on paljon hyvää (Puhemies
koputtaa) mutta tämä ei tee sitä.
Alue- ja kuntaministeri Martti Korhonen
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Pekkarinen viittasi esimerkiksi
kuntatalouteen. Kyllähän, jos me katsomme kuntatalouden
tämän vuoden ratkaisuja, selvästi painotusta
haettiin siten, että tämä kuuluisa arvonlisäveron
takaisinperintäjärjestelmä lakkautettiin
ja sen kuittaus tapahtui yhteisöverosta. Se oli 2 miljardin
markan suora siirto nimenomaan paremmin menestyviltä paikkakunnilta
heikommin menestyville paikkakunnille.
Jos otetaan vuodet 2000—2003, jos puhutaan markoista,
valtionosuudet nousevat tämän aikajänteen
sisällä 6,3 miljardia markkaa. Harkinnanvaraisia
tukia jaetaan 1,4 miljardia markkaa tässä samassa
aikajanassa. Kyllä tässä nimenomaan sinne
heikoimmille alueille nyt sitä kohdentumista haetaan, painopistettä suunnataan.
En väitäkään, että kaikkia
ongelmia pystytään poistamaan, mutta todella merkittäviä,
myös markkamääräisesti merkittäviä,
ratkaisuja on nimenomaan tästä näkökulmasta
haettu.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Arvoisa rouva puhemies! Aluepolitiikka on tavattoman tärkeä tällaisessa
maassa kuin Suomi, joka on laaja maa. Erityisen tärkeää se
on juuri nyt, kun kehitys maassa on kaikkea muuta kuin myönteinen
alueellisen kehityksen osalta tarkasteltuna. Kysymyksessä on
nyt yleislaki. Tällöin tämä tavoitemäärittely
on tietysti varsin keskeinen, niin kuin keskustelussa on ilmennyt.
1 §:ssä puhutaan taloudellisesta kasvusta,
elinkeinotoiminnan kehityksestä ja työllisyyden
parantamisesta tavoitteena tälle lainsäädännölle.
Joutuu kuitenkin tässä yhteydessä kysymään,
saadaanko näillä toimenpiteillä, mitä nyt
on hallitus harjoittanut, ja niillä uusilla ajatuksilla,
mitä tähän lainsäädäntöön yleislainsäädäntönä sisältyy,
kautta maan taloudellista kasvua, elinkeinotoiminnan kehitystä ja työllisyyden
parantamista aikaan. Valitettavasti keskittämiskehitys
on niin voimakasta, että usko alkaa hiipua. Viime vuodet
ovat olleet sellaiset, että se voima, mikä maakunnissa
alueilla on ollut, on vähentynyt niin voimakkaasti ja niin
vähiin jo laajoilla alueilla, että enää ei
taida lainsäädäntö yksistään
auttaa eivätkä edes ne toimenpiteet, joita tämän
lainsäädännön ja muiden erityislakien
pohjalta tehdään.
Kysymys on nimittäin asiasta, minkä valiokunta
on mielestäni lausunut varsin hyvin, mutta mikä ei
ehkä ole tullut riittävästi esille. Valiokunnan
yleisperustelujen lopussa on kohta "Muita kannanottoja". Täällä todetaan
näin:
"Lakiehdotukseen sisältyvä kokonaisvaltainen,
koordinoitu kehittämismenettely eri osa-alueineen antaa
hyvät mahdollisuudet tehostaa ja jäntevöittää erityisesti
kansallista aluepolitiikkaa. Alueiden toimijoista, suunnitelmien
ja ohjelmien asiallisesta sisällöstä sekä käytettävistä resursseista
riippuu, toteutuvatko asetetut tavoitteet.
Valiokunta pitää välttämättömänä,
että valtion talousarviomenettelyssä otetaan huomioon säädettävän
lain edellyttämä suunnittelujärjestelmä.
Tämä merkitsee mm. sitä, että talousarviosta ilmenee,
paljonko määrärahoja on kohdennettu eri
hallinnonaloilla alueiden kehittämiseen, mikä vaikuttavuus
kohdentamisella on ollut ja millä tavalla varoja kohdennetaan
talousarvion perusteella toimintavuotena alueellisin perustein."
Tässä todetaan todellakin niin, että tämä antaa hyvät
mahdollisuudet tehostaa ja jäntevöittää kansallista
aluepolitiikkaa. Todella siihen on tarvetta. Tietysti olisi kohtuutonta,
jos tässä olisi, että tämä ei
anna mahdollisuuksia. Kyllä tämä antaa
ja hallituksella on tähänkin asti ollut täydet mahdollisuudet
harjoittaa jäntevää ja tehokasta aluepolitiikkaa,
mutta näin ei ole valitettavasti tapahtunut. Tässä todetaan,
että alueiden toimijoista, suunnitelmien ja ohjelmien asiallisesta
sisällöstä sekä käytettävistä resursseista
riippuu, toteutuvatko asetetut tavoitteet. Varmasti alueiden toimijat
pyrkivät parhaansa mukaan oman alueensa kehittämiseen.
Suunnitelmia ja ohjelmia ja niiden sisältöjäkin
löytyy. Täällä jopa valiokunta toteaa,
että tällä pystytään
päällekkäisyyksiä vähentämään.
Se on todella tärkeää. Mielestäni
ainakin niillä seutukunnilla, joissa ovat nämä kaikki
eri muodot yhtä aikaa päällä,
tehdään ohjelmia ja suunnitelmia ja erilaisia
asiakirjoja toinen toistaan komeammissa kansissa. Sisältö on
hieman erilainen, mutta samoja asioita ne sisältävät. Eli
suunnitelmia ja ohjelmia kyllä on. Ilmeisesti niistä ilmenee
myös se alueen tahto. Ne ovat siinä mielessä asiallisia.
Mutta käytettävistä resursseista
ennen kaikkea riippuu, toteutuvatko asetetut tavoitteet. Valiokunta
korostaa tätä, mutta mielestäni ei korosta
sitä riittävästi. Nimenomaan valtion
talousarviossa, niin kuin edellä lainaamassani toisessa kappaleessa
todetaan, tulee ottaa huomioon suunnittelujärjestelmä ja
talousarviosta tulisi ilmetä, paljonko määrärahoja
on kohdennettu eri hallinnonaloilla alueiden kehittämiseen.
Näin ei vieläkään tapahdu riittävästi.
Talousarvio ei osoita riittävän selkeästi
ja määrätietoisesti sitä, miten
eri hallinnonaloilla määrärahoja on alueiden
kehittämiseen. Sinne usein lasketaan, jotta saadaan mahtava
summa, paljon sellaisiakin rahoja, jotka kuitenkin ohjautuvat suuriin
kasvukeskuksiin, mutta jotka eivät ole varsinaisia alueiden
kehittämiseen tarkoitettuja varoja.
Edelleen valiokunta korostaa sitä, että pitää selvittää,
mikä vaikuttavuus kohdentamisella on ollut ja millä tavalla
varoja kohdennetaan talousarvion perusteella toimintavuotena alueellisin perustein.
Tämä on todella tärkeää,
että sekä määrällisesti
että myös selvin perustein tästä eteenpäin
tämä budjettipolitiikan ja sen mukaisen hallituksen
toiminnan tuloksellisuus näkyy, paljonko rehellisesti annetaan
rahaa alueiden kehittämiseen, miten se käytetään
ja mikä on vaikuttavuus, miten siis menneinä aikoina,
edellisenä vuonna lähinnä, ja kuluvana
vuonna ja suunnitelmissa tulevana vuonna. Tässä meillä on
valtavan paljon parantamisen varaa.
Nyt en ihan tarkkaan pykäliä käy
läpi, ilmeneekö sieltä ja kirjoitetaanko
siellä selkeämmin kuin tähän
asti se, että valtion talousarvion yhteydessä näitä periaatteita
tehostettaisiin. Se olisi mielestäni tarpeen. Jos näin
ei ole, tämä jää nyt vain valiokunnan
lauselmien, ei edes ponsien, varaan. Mutta korostan, että juuri
nämä toimenpiteet on syytä hyvin tarkkaan
ottaa hallituksessa huomioon. Nykyinen hallitus ei enää pysty
juuri mitään tekemään. Siltä jää aika
ikävä aluepoliittinen perintö, mutta
seuraavan hallituksen tulee tehdä se, mitä on
vielä tehtävissä, Suomen pitämiseksi
asuttuna kautta maan ja ennen kaikkea, että suomalaisia
asuinpaikasta riippumatta kohdellaan mahdollisimman tasa-arvoisesti
ja tasavertaisesti.
Arvoisa puhemies! On todella hyvä, että tämä laki
antaa mahdollisuuden tehostaa ja jäntevöittää aluepolitiikkaa.
Toivon, että näin myös tapahtuu.
Olavi Ala-Nissilä /kesk:
Rouva puhemies! Tämä on niin tärkeä laki,
että täytyy muutamin sanoin saatella tätä hallintovaliokunnan
mietintöä. Kyseessähän on enemmän
hallinnollinen puitelaki, joka antaa mahdollisuuksia tehdä aluekehitystyötä,
jos siihen on resursseja, kykyä, tahtoa ja taitoa. Kyllä Suomessa
on tapahtunut pientä heräämistä aluekehitystyössä,
kun SDP:n puoluekokouksessakin jopa oli lisätty ohjelmiin
sivulause "koko maassa otetaan resurssit käyttöön".
Jotakin tällaista heräämistä oli
hieman ohjelman kirjoitustyössä tapahtunut. Toivottavasti se
todella tarkoittaa myöskin sitä, mitä se
tarkoittaa.
Arvoisa puhemies! Kuten ed. Kankaanniemi sanoi, tässä on
myöskin määrärahoista kysymys. Parhaillaankin
lisätalousarvion yhteydessä on tullut esille,
että siellä on vaje ykköstukialueen eräissä määrärahoissa
aluekehityksen osalta. Toinen näkökulma on se,
kun täällä puhuttiin kuntien taloudesta,
että todella kunta on pienin kehittämisyksikkö.
Ei kunnilla ole tänä päivänä juurikaan
rahaa kehittämiseen laittaa, kun kaikki menee peruspalveluiden
tuotantoon.
Arvoisa puhemies! Olennaista minusta olisi todella se, että entistä enemmän
osaaminen, yrittäjyys, voisi verkottua laajemmin aluekeskuksista
maakunnan, seutukuntakeskuksiin ja muutoinkin laajemmin, jottei
tapahtuisi tällaista keskittymistä maakunnan sisällä,
joka imee voimaa muulta maakunnalta.
Matti Väistö /kesk:
Arvoisa puhemies! Nykyinen aluekehityslaki on ollut kohta kymmenen vuotta
voimassa. Tänä aikana yhteiskunnassa on tapahtunut
varsin suuri muutos ja osaltaan EU:n jäsenyys on tuonut
muutosta. Tästä huolimatta voi sanoa, että aluepolitiikan
teho ja se politiikka, jota hallitukset, sekä Lipposen
ensimmäinen että nykyinen, ovat toteuttaneet,
ei ole vastannut varmaan tasapainoisen aluekehityksen tarpeita. Me
tiedämme kaikki hyvin, että monet määrärahat,
joita kansallisen aluepolitiikan toteutukseen aiemmin käytettiin,
ovat nyt miltei puolittuneet tai jopa enemmän. Käytännössä voimavarat
ovat paljolti olleet entisissä kehitysaluemaakunnissa EU:n
rahoitusohjelmien ja EU:n rakennerahasto-ohjelmien rahoituksen varassa.
Se ei ole varmaankaan riittävää. Mielestäni
nyt pitäisi nopeammin uudistaa aluepolitiikan toteutusta
kuin kymmenen vuoden kuluttua. Tarve siihen on hyvin suuri. Me tiedämme,
että vinoutuva alueellinen väestökehitys,
muuttoliike, suuri työttömyys ja suurien alueiden
autioitumisuhka on tänä päivänä hyvin
todellinen. Siihen liittyy tietysti maaseudun elinkeinopohjan mureneminen,
osaltaan myös kuntien talouden heikkeneminen. Nyt pitäisi
koota laajasti kyllä sellainen yhteinen tahtotila, jolla
myös lainsäädäntöä jatkossa
muutaman vuoden kuluttua voitaisiin tarkentaa ja tehostaa.
Yleiskeskustelu päättyy.