Täysistunnon pöytäkirja 77/2013 vp

PTK 77/2013 vp

77. TORSTAINA 5. SYYSKUUTA 2013 kello 16.00

Tarkistettu versio 2.0

2) Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi vakuutusyhtiölain ja eräiden siihen liittyvien lakien muuttamisesta

 

Sosiaali- ja terveysministeri Paula  Risikko

Arvoisa herra puhemies! Tämä kahdeksan eri lain muuttamista koskeva hallituksen esitys voidaan jakaa kolmeen asiakokonaisuuteen: vakuutusyhtiöiden luotettavaa hallintoa koskeviin muutoksiin, finanssikonglomeraattidirektiivin muutosdirektiivin täytäntöönpanoon sekä teknisiin muutoksiin.

Ensinnäkin ehdotetaan siis säädettäväksi vakuutusyhtiöiden luotettavasta hallinnosta entistä kattavammin lain tasolla. Vakuutusyhtiölakiin lisättäisiin säännökset muun muassa vakuutusyhtiöiden sisäisestä tarkastuksesta, aktuaaritoiminnoista, toimintojen ja tehtävien ulkoistamisesta sekä palkitsemisesta. Esimerkiksi lakiin sisällytettäisiin säännös siitä, että yhtiön palkitsemisjärjestelmän olisi oltava sopusoinnussa yhtiön liiketoiminnan strategian ja tavoitteiden kanssa eikä se saisi kannustaa riskinottoon.

Laissa säänneltäisiin entistä tarkemmin myös yhtiöiden sisäistä valvontaa ja riskienhallintaa. Erityisesti finanssikriisi on osoittanut, että riittävien pääomien lisäksi on keskeistä, että yhtiöillä on riittävät laadulliset järjestelmät riskienhallintaan ja muuttuvaan toimintaympäristöön reagoimiseksi. Luotettavan hallinnon ja erityisesti riskienhallinnan merkitys on siten korostunut. Nykyistä asiantilaa, jossa lain tasolla on vain pari vakuutusyhtiön hallintoa koskevaa yleistä säännöstä ja tarkempi sääntely annetaan valvojan määräyksellä tai ohjeilla, ei voi pitää hyvänä. Se ei riittävällä tavalla varmista vakuutusyhtiöiden hallinnon luotettavuutta eikä edistä yhdenmukaista riskiperusteista valvontaa.

Vakuutusyhtiöiden hallintoa koskevaan eurooppalaiseen sääntelyyn on tulevina vuosina tulossa joka tapauksessa muutoksia, kun vakuutusyhtiöiden vakavaraisuutta, hallintoa ja valvontaa koskevan niin sanotun Solvenssi II -direktiivin kansallinen soveltaminen alkaa todennäköisesti vuonna 2016. Esitys perustuu pitkälti tämän direktiivin säännöksiin. Direktiivin mukaiseen sääntelyyn ollaan sitten menossa etukenossa näiltä osin. Muulla finanssisektorilla vastaavansisältöistä sääntelyä on jo olemassa tai sitä ollaan parhaillaan säätämässä, mikä osaltaan puoltaa myös vakuutussektoria koskevan sääntelyn ajantasaistamista tässä vaiheessa.

Uudistuksen tarkoituksena on parantaa vakuutusyhtiöiden vakautta ja riskinhallintaa. Sääntelyn ajantasaistaminen tarkoittaa myös sitä, että vakuutusyhtiöiden toimintavelvoitteet ja valvojan valvontavastuut ovat selkeämmin säänneltyjä ja siten ennakoitavampia. Tämä puolestaan on sekä toimijoiden että valvojien yhteinen etu. Välillisesti tällä esityksellä on vaikutusta myös meidän kaikkien vakuutettujen etujen turvaavuuteen. Esityksellä ei arvioida olevan merkittäviä taloudellisia vaikutuksia valtiolle eikä vakuutusyhtiöille. Muutokset on tarkoitettu tulemaan voimaan 1.1.2014.

Arvoisa puhemies! Kuten alussa totesin, esityksellä toteutettaisiin myös finanssikonglomeraattidirektiivin muutosdirektiivin edellyttämät lainsäädäntömuutokset. Nämä muutokset ovat hyvin teknisiä, ja ne kohdistuvat vakuutusyhtiölain lisäksi rahoitus- ja vakuutusryhmittymien valvonnasta sekä Finanssivalvonnasta annettuun lakiin. Muutoksilla selkeytettäisiin ja edistettäisiin eri maiden valvontaviranomaisten yhteistyötä sekä lisävalvonnan tarkoituksenmukaista toteutumista sellaisissa yritysryhmittymissä, jotka harjoittavat sekä pankki- että vakuutustoimintaa. Muutosten on näiltä osin tarkoitus tulla voimaan mahdollisimman pian.

Sitten vielä, arvoisa puhemies, kolmanneksi esitys sisältää lisäksi teknisiä muutoksia ja korjauksia vakuutusyhtiölakiin sekä neljään muuhun lakiin. Nämä ovat työeläkevakuutusyhtiöistä annettu laki, tapaturmavakuutuslaki, liikennevakuutuslaki ja potilasvahinkolaki.

Elisabeth Nauclér /r:

Ärade herr talman! Jag skulle vilja ställa en fråga. Det här lagförslaget har ju ingett oro hos små försäkringsbolag, och man anser att det som sägs om proportionaliteten inte motsvaras i lagtexten. Man säger att man ska ta hänsyn till att bolag är små, men samtidigt så säger man att det faktum att man har en liten personal och en liten omsättning inte förändrar någonting. Jag skulle vilja fråga: hur ser ni på den här frågan, har man verkligen tagit nödvändig hänsyn till vad det här innebär för de små försäkringsbolagen?

Sosiaali- ja terveysministeri Paula Risikko

Arvoisa herra puhemies! Todellakin tämän lakiesityksen tekijät ovat arvioineet, että tällä ei olisi vaikutusta, sellaista vaikutusta, merkittävää vaikutusta. Mutta ymmärrän oikein hyvin, että varmasti tämän valiokuntakäsittelyn aikana on tarkoituksenmukaista myös pieniä yhtiöitä sitten kuulla, heidän näkemystään tästä. Luotan nyt siihen arviointiin, mikä tähän mennessä on tehty, mutta tietysti mielelläni kuulen myös valiokuntakäsittelyn aikana sitten, jos tällaista epäilyäkin on.

Elisabeth Nauclér /r:

Ärade herr talman! Jag är tacksam över det svaret att ministern tycker att det är bra att man ser på det här i utskottet. Jag har i alla fall mötts av stor oro från dem som representerar små försäkringsbolag, så jag tycker det finns all anledning för utskottet att se närmare på den här frågan om proportionaliteten.

Keskustelu päättyi.