Lea Mäkipää /ps:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Hyvät edustajakollegat täällä salissa!
            Kelan valtuutettujen toimintakertomuksesta vuodesta 2013 muutamia
            tilastoja.
         
         
         Kelan hoitamat etuusmenot olivat yhteensä 13,5 miljardia
            euroa — kasvua runsaat 3 prosenttia. Eniten etuuksista
            kasvoivat työttömyysturvaetuudet maamme huonon
            työllisyyden takia. Sosiaaliturvan suurimmat haasteet liittyvätkin
            talous- ja työllisyyskehitykseen, mikä maamme osalta
            ei näytä tällä hetkellä kovinkaan
            hyvältä.
         
         
         Arvoisa puhemies! Kela on pystynyt uudistumaan paljon viime
            vuosien aikana. Palvelua on kehitetty monella tapaa, ja päätökset
            tulevat nyt melko sujuvasti. Kelaa voidaan myös pitää hyvänä esimerkkinä sähköisten
            palvelujen käyttöönotossa, kuten sähköiset
            reseptit ja tukihakemusten siirtyminen verkkoon. Sähköinen
            asiointi onkin ylittänyt konttoriasioinnin määrän.
            Lähes 3 miljoonaa ihmistä on saanut sähköisen
            reseptin. Yli 370 000 kansalaista on katsonut omia resepti-
            tai hoitotietojaan Omakanta-palvelusta. Kehityksessä on
            vain pidettävä huoli, että myös
            Kelan toimistopisteverkosto pysyy riittävän kattavana,
            jolloin myös verkkoasiointiin tottumattomat ja pystymättömät
            ovat samalla viivalla sähköisten palvelujen käyttäjien
            kanssa.
         
         
         Palvelujen kehittämisen ja kehittymisen kautta voisi
            olettaa, että Kelan kattava palveluverkko voisi saada myös
            uusia tehtäviä nyt meneillään olevassa
            sote-uudistuksessa. Nähtäväksi jää, kuinka
            kansallinen työnjako tältä osin hoidetaan. Kela,
            kuten muutkin organisaatiot, painii kustannusten nousua vastaan.
            Viime vuosina esimerkiksi korvattavien taksikulujen määrä on
            noussut huomattavasti. Tähän on monta syytä eivätkä pienimpinä kuntaliitokset
            ja lääkäripalvelujen keskittäminen
            suuriin yksiköihin. Ihmiset ovat entistä kauempana
            ja vaikeampien kulkuyhteyksien päässä terveyskeskuksista.
            Tätä laskua on osaltaan myös Kela maksamassa.
         
         
         Mutta tämä on kuitenkin vain osa totuutta.
            Kelan tilastoista ilmenee, että Uudellamaalla ja Helsingissä veronmaksajat
            kustantavat taksimatkoja yli kaksinkertaisen määrän
            verrattuna tilanteeseen vielä muutama vuosi sitten. Esimerkiksi
            Lapissa ja Kainuussa taksikorvauksien määrä on
            samassa ajassa kasvanut huomattavasti hitaammin, vaikka välimatkat
            ovat pitkät ja julkinen liikenne lähes olematonta.
            Ikärakenne puolestaan rasittaa Pohjois-Suomea samalla tavoin
            kuin etelää, eli täällä etelässä ollaan
            käyttämättä junia ja busseja.
            Matka terveyskeskukseen, sairaalaan tai kuntoutukseen tehdään
            yhä useammin siis taksilla. Kun vuonna 2006 Kela korvasi
            matkoja ter-veydenhuoltoon noin 70 miljoonalla eurolla, summa on
            tuplaantunut muutamassa vuodessa yli 140 miljoonaan euroon.
         
         
         Lääkärien palkkioiden Kela-korvaukset
            puhuttavat. Yleisesti ottaen korvaukset ovat jääneet
            kovasti jälkeen todellisista kustannuksista. Tämä tilanne
            suosii kunnallista palvelutuotantoa, mutta kun se ei aina pelaa.
            Etenkin hammaslääkärien palkkioiden osalta
            Kela-korvauksia olisi syytä tarkistaa, kuten myös
            erikoislääkärien palkkioita. Näihin
            molempiin jonot kunnallisella puolella ovat pitkät. Pitäisi
            ottaa huomioon, että yksityisen lääkärin
            palveluita käyttävä maksaa huomattavasti
            suuremman osan palvelusta itse kuin julkispalveluita käyttävä.
            Kelakorvausten korotuksella voitaisiin tasata tätä tilannetta,
            ja paineet tietysti julkisissa palveluissa helpottuisivat.
         
         
         Aina eivät tietenkään asiakkaan ja
            Kelan näkemykset kohtaa. Eniten arvostelua on tullut korvausten
            riittävyydestä ja kielteisten korvauspäätösten
            osalta, kun on kyse sairauspäivärahoista ja eläkkeistä.
            Tässä asiassa Kela on samalla viivalla muiden
            vakuutuslaitosten kanssa. Asiakkaan tuntevan oman lääkärin
            lausunnoille ja asiakkaan pyytämille asiantuntijalääkärien
            lausunnoille pitäisi antaa suurempi arvo. Kelan on myös
            huolehdittava omissa päätöksissään
            erittäin suurella pieteetillä asiakkaiden oikeusturvasta
            ja päätösten oikeudenmukaisuudesta.
         
         
       
      
         
         Anne Kalmari /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Niinhän se on, kuten edustaja
            Mäkipää sanoi, että silloin
            Kela puhututtaa eniten, kun se päätös
            on asiakkaan mielestä ollut väärä.
            Sloganhan kuuluukin, että vakuutuslääkärin
            ja valelääkärin erottaa siitä,
            että valelääkäri sentään
            on joskus nähnyt asiakkaansa.
         
         
         Mutta tästä Kelan valtuutettujen toimintakertomuksesta:
            Tuossa edustaja Mäkipää nosti hyviä asioita
            esille. Tärkeintähän asiakkaalle on se, että silloin
            kun arjessa Kelan palvelua tarvitsee, sen saisi mahdollisimman helposti
            ja vaivattomasti. Siksi meidän tulee pitää kiinni
            toimipisteverkosta. Kaikki eivät pysty sähköisiä palveluita käyttämään
            joko yhteyksien vuoksi tai sen vuoksi, että eivät
            internetiä muutoinkaan käytä.
         
         
         Mutta kaikille niille, jotka sähköisiä palveluita
            käyttävät, pitää taata
            se käyttömahdollisuus. Tämä mobiilitunnistautuminen,
            minkä Kela on ottanut käyttöön,
            on erittäin hyvä, sillä verkkopankkitunnustahan
            ei niillä henkilöillä ole, joilta luottotiedot
            ovat menneet. Täytyisi vielä huolehtia siitä,
            että myöskin ne, jotka täyttävät
            lomakkeita omaistensa puolesta, pystyisivät sähköisiä asiointipalveluita
            käyttämään.
         
         
         Kela voisi tehokkaasti hoitaa omaishoidon tuen maksatuksen ihan
            samalla organisaatiolla, mikä sillä on. Näin
            omaishoidon tuki ei vaihtelisi kunnasta toiseen, vaan se olisi tasapuolinen.
         
         
         Erään asian haluaisin vielä tässä nostaa.
            Kun Kela korvaa näitä taksikyytejä, mitä tuossa
            jo mainittiinkin, minusta on erittäin väärin
            se, että kustannusten karsimiseksi ollaan suunnittelemassa
            sitä, että omavastuuosuudet nousisivat erityisesti
            niiltä henkilöiltä, jotka joutuvat käyttämään
            omaa taksia, vakiotaksia. Eihän se voi olla niin, että jos
            ei tilaa matkavälityksen kautta taksia, omavastuuosuus
            tuplaantuu. Tämä on todella väärin,
            sillä moni ikäihminen tai vaikeasti sairas tarvitsee
            sen oman turvallisen, rauhallisen kyydin. Sitä voi itse
            kukin miettiä, että haluaisinko vaikkapa sädehoitoon
            minkälaisessa kyydissä.
         
         
       
      
      Keskustelu päättyi.