8) Hallituksen esitys laiksi sosiaali- ja terveydenhuollon
suunnittelusta ja valtionosuudesta annetun lain muuttamisesta
Marjatta Vehkaoja /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Hallituksen esitys on lakiehdotus sosiaali- ja
terveydenhuollon suunnittelusta ja valtionosuudesta annetun lain
muuttamisesta. Tämä koskettaa erityisesti kehittämis-
ja perustamiskustannushankkeita.
Valiokuntamme pyysi lausunnon myös hallintovaliokunnalta,
ja hallintovaliokunta on tehnyt lukuisia muutosehdotuksia hallituksen
esitykseen, jotka sosiaali- ja terveysvaliokunta on ottanut huomioon.
Näin ollen lopputulos on monilta keskeisiltä seikoiltaan
ihan erilainen kuin hallituksen esitys.
Sosiaali- ja terveysvaliokunta pitää kaikkein pahimpana
pullonkaulana sosiaali- ja terveydenhuollon perustamiskustannusten
osalta sitä, että näiden hankkeiden rahoitus
on kutistunut viime vuosien aikana erittäin paljon. Tätä vähenemäähän
ei ole siirretty myöskään käyttökustannusten puolelle
millään lailla. Tässä on ollut
pitkään jo vireillä perustamiskustannusten
valtionosuuden rakenteen uudistus. Sitä yritettiin tehdä muutama
vuosi sitten jo, mutta nyt sitten väliaikaisratkaisulla
on ajettu tähän saakka. Uusinta uutta tässä hallituksen
esityksessä on nyt se, että kuvioihin otetaan
mukaan niin sanotut kehittämishankkeet, jotka sallisivat
muidenkin kuin seinien rakentamisen valtion rahoituksen tuen turvin.
Vaikka tässä hallituksen esityksessä oli
hirvittävän paljon kysymysmerkkejä muualla,
niin kehittämishankkeitten ideaa pidimme kuitenkin tärkeänä varsinkin
nyt, kun Kansallinen terveysohjelma saatiin valmiiksi. Siihen liittyy
tämmöisiä kehittämisen ajatuksia,
että emme voineet jättää tätä hallituksen
esitystä hyväksymättä, vaikka
se sitten muutoksin tapahtuikin. Keskustelussa oli hyvin paljon
esillä esimerkiksi se seikka, onko sittenkään
syytä jakaa näitä hankkeita tällä tavalla
kahteen eri osastoon, toisaalta kehittämishankkeisiin,
toisaalta perustamiskustannuksiin, ja miksi? Siksi, että hyvää kehittämistä voi
sisältyä myöskin näihin seinien
rakentamishankkeisiin, niin kuin valtaosassa onkin asianlaita. Toisaalta
kehittämishankkeet saattavat olla sellaisia, että niissä tarvittaisiin
hieman seiniäkin, joten tämä on vähän
tällainen määritelmällinen probleema,
mutta aika näyttää, ovatko nämä pohdinnat
oikeita vai vääriä.
Se, mihin emme voi mennä mukaan, oli hallituksen esityksen
ajatus siitä, että jonakin vuonna hankemäärärahat
voisivat esimerkiksi olla pelkästään
kehittämishankemäärärahoja ja
että ei ollenkaan rahoitettaisi näitä perinteisiä perustamiskustannushankkeita.
Tätä emme voineet hyväksyä,
joten ainakin jokin määrä kustannuksia
tulee jokaisena vuonna osoittaa myöskin perustamiskustannuksiin.
Me henkisesti pidämme tätä ratkaisua,
mikä tähän nyt on rustattu, eräänlaisena
väliaikaisratkaisuna, koska sosiaali- ja terveysvaliokunnassa näemme,
että ei ole mitään perusteltua syytä ylläpitää toisistaan
eriäviä valtionosuussysteemejä toisaalta
opetuksen alan perustamiskustannuksiin ja toisaalta sosiaali- ja
terveydenhuollon alan perustamiskustannuksiin. Katsoimme siis toiveikkaasti
tulevaisuuteen niin, että siinä vaiheessa, kun
kokonaisuudistuksia rustataan, nämä asiat voidaan
ottaa taas samalle viivalle, nämä hallinnonalat
voidaan samalta viivalta ottaa tarkasteluun.
Kehittämishankkeitten ja perustamiskustannushankkeitten
eriyttäminen siis aiheutti meillä epävarmuutta,
mistä syystä yritimme myöskin sisäisesti,
siis muuttamalla näitä pykäliä,
tavoitella niin suurta rakenteellista yhtäläisyyttä kuin mahdollista
näiden hankkeitten rahoittamisessa. Se tarkoittaa sitä,
että hankkeen suuruuden alaraja on nyt sitten viety kumpaisessakin
kategoriassa lakipykäliin saakka. Sitten toisaalta emme
lähteneet tätä ylärajaa myöskään
määrittelemään, mikä tarkoittaa
sitä, että emme suostu siihen ajatukseen, että niin
sanottuja suuria hankkeita periaatteellisella tasolla suljettaisiin
ulkopuolelle näiden avustusten.
Sitten toinen seikka, jossa tavoittelimme myöskin harmoniaa
ja muutimme pykäliä, koskee tätä avustusprosenttia;
nythän siirrytään siis osuudesta avustuksiin.
Halusimme nähdä, että kun kehittämishankkeissa
todetaan, että valtionavustus ei saa ylittää 50:tä prosenttia
hankkeen osuudesta, niin sitten perustamiskustannushankkeitten puolella
todettiin, että se on 25—50 prosenttia, elikkä tällä tavalla
kattoprosentti on nyt kuitenkin molemmissa sama. Se, että perustamishankkeitten
kohdalla pidetään edelleen jatkossa tätä 25—50:tä prosenttia,
liittyy juuri tähän optioon tulevaisuuden osalta.
Haluamme alleviivata sitä, että olisi syytä identtisellä tavalla
kohdella niin opetuksen kuin sosiaali- ja terveydenhuollon valtionosuuksia,
silloin kun puhutaan perustamiskustannuksista tai kehittämishankkeista.
Niilo Keränen /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Kun hallitus antoi esityksensä 39/2002 eduskunnalle,
näytti siltä, että saamme heittää hyvästit
sosiaali- ja terveydenhuollon perustamishankkeiden valtionosuuksille.
Eihän se esitys ihan kirjaimellisesti ottaen sellainen
ollut, mutta käytännössä esityksen
hyväksyminen sellaisenaan olisi siihen johtanut. Nimittäin
esityksen mukaan kunnat ja kuntayhtymät olisivat voineet
saada valtionavustusta vain hyvin rajatusti, käytännössä ainoastaan
tilanteissa, kun kunnan taloudellinen tilanne olisi erityisen vaikea
ja kun hanke olisi välttämätön
sosiaali- ja terveyspalvelujen turvaamiseksi tai toiminnallisen
kehittämishankkeen toteuttamiseksi. Näiltäkin
osin valtionavustuksen suuruus olisi pudonnut kaikissa kunnissa
25 prosenttiin hyväksytyistä kustannuksista.
Valtionavustuksen taso oli tarkoitus määritellä voimavara-asetuksessa,
ja niin kutsutut suuret hankkeet olisivat jääneet
kokonaan pois, kuten valiokunnan puheenjohtaja äsken kertoi.
Lakipykälässä tätä tosin
ei sanottu, mutta yli 18 miljoonan vanhan markan suuruiset hankkeet
oli tarkoitus jättää kokonaan valtionosuuksien
ulkopuolelle. Huomattakoon, että tämä ei
koske pelkästään suuria kuntia ja niiden
hankkeita, vaan jokaikinen kunta kuuluu esimerkiksi sairaanhoitopiiriin ja
siellä ei tarvitse kummoinenkaan hanke olla, kun se jo
ylittää kyseisen summan. Alkuperäisessä ehdotuksessa
oli monia muitakin heikennyksiä, joista mainittakoon muun
muassa homevauriokorjausten sulkeminen perustamiskustannusten ulkopuolelle.
Toki ehdotukseen sisältyi myös parannusta, jollainen
oli ja edelleen on myös valiokunnan hyväksymässä muodossa
se, että valtionavustuksen piiriin ovat tulossa myös
kehittämishankkeet tavallaan nyt käyttökustannuksista erillisinä.
Toinen myös valiokuntakäsittelyssä vähemmälle
huomiolle jäänyt merkittävä parannus
aiempiin säännöksiin on se, että valtionosuutta
ei voida periä takaisin, jos kunta esimerkiksi myy osittain
valtionosuuksilla rakennettuja tiloja ja valtionosuuden saamisesta
on kulunut viisitoista vuotta. Aiempi vuosimäärä oli
kolmekymmentä. Kuten tiedämme, maailma muuttuu
nykyisin varsin nopeaan tahtiin, ja palvelujen tarkoituksenmukaisen
järjestämisen esteitä kannattaa raivata pois
tieltä mahdollisuuksien mukaan.
Arvoisa puhemies! Valiokunnan puheenjohtaja jo kertoi yksimielisesti
tehdyn mietinnön sisällöstä.
Mutta todettakoon tässä vielä näitten
kehittämishankkeitten osalta, että myös
oppositiossa katsoimme kehittämishankkeiden valtionavustuksen
arvokkaaksi ja kannatettavaksi asiaksi. Kävimme kyllä valiokunnassa
jonkin verran keskustelua siitä, että kun lain
mukaan osa kehittämishankkeiden määrärahasta
voidaan jättää ministeriön käyttöön,
pitäisikö tätä osuutta jollain tavalla
rajata. Lopulta mietintöön kuitenkin kirjattiin
pyöreähkö teksti, että ministeriön
käyttöön jätettävä osuus
olisi suhteellisen pieni. Ainakin minun käsitykseni on,
että suomalaiseen julkiseen hallintokulttuuriin kuuluu
edelleen jonkin asteinen oikeudenmukaisuus ja ministeriö ei varmaankaan
perusteettomasti pidätä rahoja itsellään,
jos kunnilla hyviä kehittämishankkeita on.
Arvoisa puhemies! Opposition puolelta olimme jo valmistautuneet
tekemään tästäkin asiasta vastalausetta,
kuten meillä on tapana, kun hallitus jotakin esittää.
Kuitenkin valiokunnan asiantuntijakuulemisen ja keskustelun aikana
kävi selville, että meillä oli valiokunnassa
yhteinen tahto siihen, että perustamiskustannusten valtionosuusjärjestelmä on
edelleen syytä säilyttää. Valiokunnan
mietinnössä ja lakiin tekemissä muutoksissa
noudatimme pitkälti niitä suuntaviivoja, joita
hallintovaliokunta lausunnossaan esitti. Muutoksia hallituksen esitykseen
tuli muun muassa niiltä osin, että valtionosuuksien
suuruus tulee olemaan edelleen 25—50 prosenttia hyväksytyistä kustannuksista
kunnan verotulojen tasosta riippuen. Pienten kuntien osalta parannus
on myös se, että myös suunnittelukustannukset
ovat valtionavustukseen oikeuttavia.
Niin ikään periaatteellinen ja erittäin
merkittävä muutos hallituksen esitykseen on se,
että kunnan saaman valtionavustuksen ehtona ei tule olemaan
kunnan heikko taloudellinen tilanne. Tällä muutoksella
myös valtiovallalle jää edelleen vastuuta
siitä, että sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämisessä välttämättömät
rakenteet, myös rakennukset, ovat kunnossa ja asianmukaiset.
Ilman valiokunnan tähän tekemää muutosta
valtiovalta olisi ikään kuin siirtänyt
vastuun kokonaan kunnille lukuun ottamatta niitä heikossa
asemassa olevia.
Valiokunta on kirjannut valtionavustusprosentit lain 27 §:ään
niin, että kysymyksessä on pysyvä laki,
ei mikään siirtymäajan säännös.
Valiokunta kävi kyllä keskustelua siitä,
että jos tulevaisuudessa tehdään valtionosuusjärjestelmään kokonaismuutoksia,
myös tämä perustamiskustannusasia tulee
tietysti tarkasteltavaksi. Tekemillään muutoksilla
haluamme kuitenkin käsittääkseni viestittää sitä,
että perustamiskustannusten valtionosuusjärjestelmä on
syytä säilyttää. Huomattakoon
tässä yhteydessä myös, kuten myös
ed. Vehkaoja äsken totesi, että perusopetuksen
puolella erillinen perustamiskustannusten valtionosuusjärjestelmä säilynee.
Perusteltua on, että valtion mukana olemisen niin sivistys- kuin
sosiaali- ja terveyspuolella on syytä olla saman kaltainen.
Tässä yhteydessä tulee muistaa erityisesti muuttovoittokuntien
asema. Kun väkeä tulee keskuksiin ja kehyskuntiin
lisää, tarvitaan aivan varmasti myös
toimintavarustuksen lisäämistä sosiaali-
ja terveydenhuollossa. Paikkakunnalle muuttajat tuovat toki lisää verovaroja
ja sitä paitsi varsin suuren koulutuspääoman
niiltä kunnilta, jotka ovat heidän koulutuksestaan
huolehtineet. Mutta toisaalta uuden infrastruktuurin rakentamisessa
kunnilla on muitakin kustannuksia kuin pakolliset ja lakisääteiset
sosiaali- ja terveyspalvelut.
Arvoisa puhemies! Lakiin kirjattiin niin kehittämishankkeiden
kuin perustamishankkeidenkin osalta hankkeen kustannusten alaraja,
joten tältä osin rajausta ei tulevaisuudessa tehdä voimavarapäätöksissä.
Niin ikään valiokunta katsoi, että kirjatut
alarajat, kehittämishankkeissa 50 000 euroa ja
perustamishankkeissa 300 000 euroa, eivät nekään
ole ehdottomia, jos hanke on merkittävä tai jos
kunnalla muutoin on vaikeuksia selviytyä. Hallitus oli
myös esittänyt, että kunnat eivät
saisi valtionosuutta kehittämishankkeeseen tämän
lain perusteella, jos hankkeeseen olisi saatu muuta julkista tukea.
Tältä osin valiokunta muutti esitystä niin,
että julkisen tuen ja valtionavustuksen yhteisosuus ei
saa ylittää 50:tä prosenttia kustannuksista.
Arvoisa puhemies! Ainakin oppositiota jäi edelleen
hiukan arveluttamaan aiemman valtionosuus-termin muuttaminen valtionavustukseksi.
Kun
valiokunta kuitenkin teki muun muassa näitä edellä mainittuja
muutoksia, katsoimme, että termi ei ehkä ole niin
ratkaiseva, kun tämän lain mukaan kunnilla tulee
kuitenkin olemaan oikeus avustukseen ja valtiolla velvollisuus osallistua hyväksyttyihin
hankkeisiin. Tähän kohtaan toki liittyy se rahaongelma.
Vielä vuonna 93 perustamiskustannusten valtionosuuksiin
oli varattu 237,5 miljoonaa euroa, viime vuonna enää 37,5 ja
tälle vuodelle on varattu vain 26,6 miljoonaa euroa. Määrärahan
jatkuva pieneneminen näyttää olleen se
keino, jolla valtiovalta on hiljalleen vetäytynyt perustamishankkeitten
kustannusvastuusta. Opposition puolelta harkitsimme kyllä, että tästä olisimme
voineet tehdä vaikka lausumaehdotuksen. Sitä ei
nyt tullut, ja valiokunnan mietinnössä riittävän
määrärahan osoittamiseen on kiinnitetty
huomiota osana mietinnön tekstiä.
Valiokunnan puheenjohtaja ed. Vehkaoja totesi äsken,
että riittämätön rahoitus on
pahin sosiaali- ja terveydenhuollon perustamiskustannusten pullonkaula.
Hän oli täsmälleen oikeassa. Valiokunnan
toivomus ja ainakin minun toivomukseni on, että valtiovalta
tämän lain myötä saa nyt selkeän
viestin: perustamiskustannusten valtionavustusjärjestelmä on
tarpeellinen, ja siihen tulee satsata niin, että myös
valtiolla on selkeä vastuu palveluja varten tarvittavista
rakenteista.
Pekka Ravi /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Ensinnäkin ed. Keräsen
puheenvuoron johdosta haluan todeta sen, että oli varmasti
onnistunut ratkaisu, että luovuttiin siitä tavanomaisesta
taktiikasta, että mietittiin alusta lähtien vastalausetta,
ja antauduttiin todella työskentelemään
tämän lakiehdotuksen parantamiseksi. Minusta siinä on
onnistuttu erinomaisesti. Lausun myöskin mielihyväni
siitä, että kun hallintovaliokunta lausuntoasiana
tähän asiaan panosti ehkä tavallistakin
enemmän, niin myöskin ne hallintovaliokunnan varsin
perustellut huomautukset on erittäin hyvin otettu huomioon.
Mutta sitten haluaisin, arvoisa puhemies, hieman kiinnittää huomiota
20 §:ään, johon molemmat aikaisemmatkin
puhujat jo ottivat kantaa. Ensinnäkin on erinomainen täsmennys,
että perustamishankkeen alaraja määriteltiin
ihan euromääräisesti. Varmaan on perusteita
myöskin sille näkemykselle, ettei kunnan tai kuntayhtymän taloudellinen
tila ole poissulkeva rajaus. Mutta haluan kuitenkin korostaa sitä,
että kun määrärahat ovat aika
niukat, niin kun sitä avustusta harkitaan, niin totta kai
kunnan ja kuntayhtymän taloudellisen tilan täytyy
myöskin olla harkinnassa erittäin tärkeä peruste.
Marjatta Vehkaoja /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Haluan vastata vähän
ed. Ravin viimeiseen kommenttiin, joka oli täysin aiheellinen.
Ajattelimme kuitenkin niin, että kunnan kantokyvyn
lisäksi on varmasti muitakin seikkoja, joita joudutaan
lääninhallituksissa käyttämään kriteereinä silloin,
kun tärkeysjärjestykseen joudutaan asettamaan
näitä hankkeita määrärahojen ollessa
kuitenkin varsin niukat. Siinä kohdassa on viitattava tietysti
siihen informointivelvollisuuteen, joka sitten lääninhallituksilla
täytyy tässä asiassa olla, niin että etukäteistiedot
ovat mahdollisimman hyvin anovien kuntien käytössä. Minä uskon,
että tämä voi myös olla omiaan
lisäämään avointa keskustelua
yhteiskunnassa. Jos tämä ei riitä, niin
meillä on tilaisuus varmasti tähän kysymykseen
palata viimeistään siinä yhteydessä,
kun haetaan tätä kokonaisuudistusta, johon me
mielellämme haluaisimme optioita asettaa.
Yleiskeskustelu päättyy.