9) Hallituksen esitys laeiksi osa-aikaeläkettä ja
yksilöllistä varhaiseläkettä koskevien säännösten
muuttamisesta
Marjatta Vehkaoja /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Tämä hallituksen esitys
liittyy työmarkkinaosapuolten marraskuiseen sopimukseen
ja on sen ensimmäinen osa. Tässä säädetään
osa-aikaeläkkeestä ja yksityisestä varhaiseläkkeestä,
niitä koskevien säännösten muuttamisesta.
On heti kärkeen todettava, että kyllä sosiaali- ja
terveysvaliokunnassa luonnollisesti pohdittiin paljonkin sitä,
onko nyt aiheellista vielä ennen kesätaukoa tämä esitys
polkea läpi, syystä, että oli saatu tietoon,
että neuvottelut paketin paremmasta osasta ovat viipyneet.
Olemme ymmärtäneet, että näitä neuvonpitoja
jatketaan vasta ensi viikolla, mutta luottamuksen tunteemme sitten kuitenkin
voitti.
On myöskin toinen seikka, vielä tärkeämpi seikka,
se että tähän hallituksen esitykseen
liittyy työttömyyseläkettä koskevia
muutoksia, jotka pelastavat tiettyjä laman uhreja. Tätä pidämme
niin tärkeänä asiana, että halusimme
kiirehtää tämän esityksen viemistä läpi
ennen loman alkua. Nimenomaan työttömyyseläkkeen
työssäoloedellytysten muuttaminen tulee merkitsemään
parannusta laman uhreille, jotka ovat pitkään
joutuneet olemaan työttömänä,
paljon pitempään kuin olisi tapahtunut, jos taloudellinen tilanne
maassa olisi ollut parempi. Työhistorian tarkastelujaksoa
tullaan nyt heidän osaltaan pidentämään
15 vuodesta 20 vuoteen, mikä kyllä helpottaa useimpien
näiden ihmisten asemaa, kun heidät saadaan pois
työvoimatoimistojen luukuilta, jos näin sanotaan,
ja heidän elämänsä tulojen osalta
vakaalle kannalle.
Kuitenkin nimenomaan työttömyyseläkkeen työssäoloedellytyksen
käsittelyn yhteydessä tuli myös esiin
se seikka, että on toisia laman uhreja, jotka muista syistä tulevat
kenties jäämään nyt tehtävän
uudistuksen ulkopuolelle. Valiokuntamme tekikin lausuman siitä,
että hallitus selvittäisi ja tarvittaessa ryhtyisi
toimenpiteisiin niiden henkilöiden osalta, jotka ovat peruspäivärahan
tarveharkintaa koskevien säännösten vuoksi,
niiden säännösten vuoksi, jotka olivat
voimassa ennen 1.1.1994, nyt vielä väliin putoamassa. Niin
kuin sanottu, tutkimme mahdollisuutta hoitaa myös tämä kysymys
tässä yhteydessä, mutta ratkaisuksi yhteisesti
sovittiin toinen tie, koska siinä olisi ehkä muitakin
lakeja pitänyt vielä avata. Seurausvaikutuksiltaan
se olisi voinut olla paljon laajempi, koska perusturvan osalta tarveharkintakeskustelu
väkisin avautuisi muutoinkin.
Arvoisa puhemies! Valiokuntamme mietintö on yksimielinen,
ja nyt haluaisin siirtyä osa-aikaeläkkeen ja yksilöllisen
varhaiseläkkeen puolen tarkasteluun. Ne ovat suuria periaatteellisia
asioita.
Nythän yksilöllinen varhaiseläke
aiotaan poistaa systeeminä. Se tuli tavallaan syödyksi
lähestulkoon loppuun näiden vuosien aikana, kun
oli siirrytty käyttämään osa-aikaeläkettä.
Monet niistä, jotka aikaisemmin olisivat sopineet yksilöllisen
varhaiseläkkeen piiriin, hoitivat asiansa osa-aikaeläkkeellä,
kun eivät onnistuneet saamaan työkyvyttömyyseläkettä tai
yksilöllistä varhaiseläkettä,
ja tavallaan ottivat omaan piikkiinsä jaksamisen työelämässä pitempään
kuin muutoin olisi ollut mahdollista. Mutta se on perustunut heidän
subjektiiviseen ratkaisuunsa.
Osa-aikaeläkehän ei ole eläke, jossa
arvioitaisiin henkilön työkykyä millään
lailla, ja siinäpä sen salaisuus onkin. Osa-aikaeläke
on palvellut tavallaan kahta täysin erilaista porukkaa
työelämässä: niitä,
joista äsken kerroin, joilla on voimavaroissa vähän
jo puutteita, ja sitten toisaalta se on ollut helppo tie irtautua
työelämästä myöskin
niille, jotka ovat täysin terveitä ja elinvoimaisia
ja esimerkiksi hyvätuloisia ja jotka harrastavat paljon
työelämän ulkopuolisia asioita. Se on tarjonnut
monelle uudenlaista vaihetta elämässä.
Näin tässä asiassa sitten kuitenkin
haluttiin menetellä, että yksilöllinen
varhaiseläke sijaisjärjestelmänä poistuu,
mutta vain koskien 60 vuotta täyttäneitä henkilöitä.
Työkyvyttömyyseläkelaissa on tämän
hallituksen esityksen mukaan kuitenkin työkyvyttömyyseläkeoikeuden
arvioinnissa 60-vuotiaitten kohdalla lievemmät säännökset
kuin sitä nuoremmilla. Haluamme kuitenkin korostaa sitä tärkeätä seikkaa,
että työkyvyttömyyseläkkeen
myöntöperusteita ei pidä tiukentaa myöskään
60 vuotta nuorempien kohdalta. Sitä ei toki tässä ole
esitettykään, mutta pidämme sitä sivuhuomautuksena
maininnan arvoisena.
Tietysti seuranta tulee sitten osoittamaan tämänkin
asian kohdalta, toteutuuko kohtuullisuus niiden 60 vuotta täyttäneiden
henkilöiden osalta, jotka hakevat työkyvyttömyyseläkettään,
että he voisivat sen lievemmin perustein saada.
Tätä yven lopettamista voidaan pitää heikennyksenä,
mutta niin kuin sanoin, sen käytännön merkitys
ehti jo vähentyä viime vuosien aikana. Heikennyksenä voidaan
pitää myöskin osa-aikaeläkkeeseen
tehtäviä muutoksia. Niin kuin sanoin, muutosvaatimukset
ovat lähteneet liikkeelle oikeastaan siitä havainnosta,
että osa-aikaeläkettä käyttävät
runsaasti sellaiset henkilöt, jotka ovat varsin elinvoimaisia
ja pystyisivät työelämässä vaikka
kuinka hyvin vielä jatkamaan. Samalla myös huomattiin,
että osa-aikaeläkkeen taso oli houkuttelevuustarkoituksessa
asetettu varsin edulliseksi, niin että tämä on
todella toiminut liiankin hyvin. Nyt sitten rahoituksellisista syistä johtuen
halutaan tiukentaa tätä menettelyä. Se
kuitenkin tehdään sillä tavalla, että nämä henkilöt,
jotka ovat syntyneet ennen vuotta 47, voivat säilyttää nyt
voimassa olevat osa-aikaeläkkeen saannin perusteet aivan
riippumatta siitä, milloin aikovat sille siirtymistä anoa.
Näin ollen vasta vuonna 47 ja jälkeen syntyneet
joutuvat tähän uuteen järjestelmään.
Me olemme nyt jo tietoisia siitä, että tämä saattaa
sille toiselle osa-aikaeläkkeen käyttäjäporukalle
aiheuttaa ongelmia, koska, niin kuin sanoin, voimavarat saattavat
loppua sen kahden vuoden aikana, jota tämä osa-aikaeläkkeen
alaikärajan korotus nyt tarkoittaa. Sitä korotetaan 56 vuodesta
58 vuoteen.
Oikeastaan tämä nyt ehkä esittelypuheenvuorona
voisi riittääkin. Näen, että täällä on
asiasta kiinnostuneita kollegoita paljon paikalla ja keskustelu
tuntuu tästä viriävän. Tämä on
erittäin tärkeä uudistus laman uhrien
johdosta erityisesti, niin kuin sanoin. Syksyllä sitten
on tulossa parempia ehdotuksia, kun paketin toisen osuuden odotetaan
saapuvan eduskuntaan.
Mikko Kuoppa /vas:
Arvoisa puhemies! On rakennettu suuri eläkepaketti,
joka olisi pitänyt tuoda kokonaisena eduskuntaan. Nyt pakettia
käsitellään ainakin kahdessa eri osassa,
eikä menettelyä kokonaisuuden kannalta voi pitää parhaana mahdollisena
tapana.
Valiokunnan puheenjohtaja esittelypuheenvuorossaan aivan lopuksi
totesi, että toisessa osassa tulevat ne paremmat osat.
Mielestäni siihen toiseenkin osaan sisältyy myöskin
näitä huonoja osia. Eräs pääkohta
siinä on, että työttömyyseläkejärjestelmä ollaan
nykyisessä muodossaan lopettamassa.
Työttömyyseläkejärjestelmän
lopettaminen on mielestäni hyvin huono asia, sillä kaikesta huolimatta,
vaikka siinä on monia puutteita, se on turvannut suurelle
osalle niistä pitkäaikaistyöttömistä,
jotka ovat menettäneet ilman omaa syytänsä tai
muustakin syystä työpaikkansa, edes kohtuullisen
toimeentulon. Usein heillä on 35 vuoden, jopa
pitempi, työhistoria takana. Näin ollen työttömyyseläkkeen
lopettaminen on tässä tulevassa paketissa erittäin
huono asia.
Voidaan vain arvioida, mitä tapahtuu, kun esimerkiksi
Kalmar on ilmoittanut 170 vakituisen työntekijän
irtisanomisesta Tampereella. Tämän lisäksi
100 määräaikaista työntekijää saa
lopputilin. On arvioitu, että alihankintafirmojen kohdalla
työpaikkamenetykset ovat noin 300—400 työpaikkaa
vain siitä syystä, että yhtiö siirtää tuotantoaan
Ruotsiin. On selvää, että tämmöisissä suurissa
joukkoirtisanomisissa on myös paljon ihmisiä,
joitten ainoa mahdollisuus päästä kohtuullisesti
sosiaalisesti ja arvokkaasti eläkkeelle on, että on
työttömyyseläkeputki, jonka avulla säilyttäisi
edes kohtuullisen toimeentulon. Tässä tulevassa
paketissa työttömyyseläkeputki ollaan katkaisemassa.
Mielestäni tämä paketti olisi pitänyt
tuoda tänne eduskuntaan kokonaisena eikä tällaisina
paloina, kuin se nyt tuodaan.
Valiokunnan mietinnössä muun muassa todetaan:
"Eläkejärjestelmän kehittämistä koskevan työmarkkinajärjestöjen
sopimuksen mukaan yksilöllisen varhaiseläkkeen
korvaa vuonna 1944 ja sen jälkeen syntyneen osalta mahdollisuus
jäädä 63 vuoden iästä lukien
ilman työkyvyttömyysedellytystä ansaitun
eläkkeen suuruiselle vanhuuseläkkeelle. Tätä ikärajan
muutosta ei vielä sisälly tähän
hallituksen esitykseen."
Elikkä tässä todetaan, että tällainen
on mahdollisesti tulossa, mutta se ei sisälly tähän
hallituksen esitykseen. Siitä huolimatta yksilöllinen varhaiseläke
ollaan lopettamassa. Tätä perustellaan sillä,
että henkilöllä on mahdollisuus 63-vuotiaana
jäädä eläkkeelle. Täytyy
muistaa, että kun hän jää 63-vuotiaana
eläkkeelle, hän menettää tulevan
ajan oikeutensa, koska eläkkeelle siirrytään
vain sillä karttuneella eläkeprosentilla. Tulevan
ajan oikeus menee. Tämä tietenkin pienentää heidän
eläkettänsä.
Aikaisemmin käydyssä keskustelussa toin ilmi,
että esimerkiksi työkyvyttömyyseläkkeen määrä on
laskenut jopa useita satoja markkoja. Se merkitsee sitä,
että eläketaso jää varsin alhaiseksi.
Myöskin tässä tapauksessa se alentaa
eläkettä, jos jää 63-vuotiaana
eläkkeelle. Tänä päivänäkin
on mahdollista jäädä 63-vuotiaana eläkkeelle,
varhennetulle vanhuuseläkkeelle, kun ottaa sen riskin,
että eläke alenee. Siis tässä ei
ole sinänsä mitään uutta, vaikka
tämä tuodaan suurena uudistuksena esille. Prosentteina
en ole laskenut, kummassa häviää enempi
tai kummassa vähempi, mutta joka tapauksessa molemmissa
ratkaisussa häviää.
Kun siinä uudessa tulevassa paketissa puhutaan myöskin,
että 62- vuotiaana voi jäädä eläkkeelle,
sehän on varhennettu eläke, joka leikkaa eläkettä pysyvästi.
Elikkä se aina tapahtuu tämän eläkkeelle
jäävän henkilön kustannuksella, elikkä eläke
pienenee. Enkä kyllä ymmärrä sitä logiikkaa,
mikä esimerkiksi ay-liikkeellä on tässä ollut,
että on lähdetty tällaiseen järjestelmään, jossa
esimerkiksi työttömyyseläkeputken katkaiseminen
uhkaa suoraan sanoen tuhansien ihmisten toimeentuloa, ikääntyneitten
työttömien ihmisten toimeentuloa. Siis on aivan
selvästi nähtävissä, että näin
tulee käymään. Mielestäni tämän
olisi todella pitänyt olla kokonaisena eduskunnassa, että olisi
voitu kokonaisuutena arvioida, mitä tämä merkitsee.
Nythän tässä on parannus, jonka valiokunnan puheenjohtajakin
totesi, niin sanottu 15 vuoden sääntö,
kun työssäoloehto muuttuu 20 vuodeksi, jolloin
helpottuu kyllä osalla pitkäaikaistyöttömän
pääsy työttömyyseläkkeelle,
mikä sinänsä on hyvä asia. Tämä on
hyvä korjaus, mutta valiokuntahan on liittänyt
tähän myöskin lausuman, joka jo todistaa
sitä, että tälläkään
ei vielä läheskään kaikkia väliinputoajia
pystytä auttamaan, vaan edelleenkin jää väliinputoajia.
Mielestäni ponsikin olisi voinut olla huomattavasti tiukempi.
Sitä kautta olisi voitu turvata, että hallitus
olisi todella selvittänyt sen, että väliinputoajia
ei jäisi roikkumaan tänne vuosikausiksi, käytännössä monta
kertaa jopa toimeentulotuen varaan.
Erityisen ongelmallisena pidän sitä, että kun yksilöllinen
varhaiseläke poistuu, työkyvyttömyyseläkkeen
määritelmää ei mielestäni
kumminkaan niin paljon paranneta, että se vastaisi yksilölliselle
varhaiseläkkeelle pääsyn määritelmää.
Kun työkyvyttömyyseläkkeelle pääsy
on tehty tavattoman vaikeaksi eli hylkyprosentit ovat edelleenkin
erittäin korkeita, mielestäni on selvästi
nähtävissä vaara siitä, että hylkyprosentit
tulevat tätä kautta kasvamaan ja edelleenkin jää paljon
ihmisiä roikkumaan. Vaikka he ovat menettäneet
työkykynsä, he eivät pääse
eläkkeelle silloin, kun heidän kaiken järjen
mukaan kuuluisi päästä.
Tässä on tuotu esille, että lisätään
eläkevakuutusyhtiöitten lääkäreitten
koulutusta, ja koulutuskin on hyvä asia, mutta ei pelkällä koulutuksella siitä selvitä.
Mielestäni pitäisi katsoa paljon enemmän
työolosuhteita ja sitä todellisuutta, onko ihmisellä mahdollisuus
sillä työkyvyllä, mikä hänellä on
jäljellä, enää työllistyä.
Useimmiten työkyky on mennyt lähes kokonaan tai
kokonaan ja siitä huolimatta eläkevakuutusyhtiön lääkärit
toteavat, että vielä pitäisi töissä yrittää olla,
mutta eihän sellaista henkilöä kukaan
ota, kun terveitäkin työntekijöitä on
saatavissa.
Kuten jo alussa totesin, tässä kokonaisuudessa
mielestäni ehkä suurin heikkous on se, että tähän
on rakennettu sisään aikanaan tuleva työttömyyseläkeputken
katkaisu. Pidän sitä todella huonona ja kielteisenä ratkaisuna
ainakin työntekijöitten kannalta. Se merkitsee
uusia väliinputoajia eläkeloukkuun.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Pidän oikeastaan valitettavana,
että tähän hallituksen esitykseen, ensimmäisen
käsittelyn asiaan, näinkin vaisu tämä kannanotto
tavallaan on olemassa. Toisaalta näen myönteisenä,
että ed. Kuoppa edelläni oikeastaan purki nämä suurimmat
ongelmat, joita tässä asiassa on olemassa. Valiokunnan
puheenjohtajan ed. Vehkaojan perusteluun esittelypuheenvuorossa
voi pitkälti yhtyä, mutta toisaalta siinä voisi
nähdä niin, että siinä hiukan
varoitettiin ja valotettiin myöskin sellaista näköalaa,
mitä aukkoja tässä asiassa on olemassa.
Mielestäni ongelma, koko esityksen ongelma, kuten mietinnönkin
ongelma, on vuonna 47 ja sen jälkeen syntyneet, ja itse
edustan tätä 47 syntyneitä. (Ed. Stenius-Kaukonen:
Samoin, näitä on paljon!) Tähän
nähden tämä asia ei ole niin yksinkertainen
eikä niin helppo kuin miltä se paperilla ja mietinnössä ja
esityksessä tuntuu: se, onko ihminen syntynyt 47 vai 46,
ja tästä pudotus kerralla näitten etujen
heikentämiseen niin, että häneltä tämä mahdollisuus
suljetaan ja pois pudotetaan. (Ed. Aittoniemi: Jossakin sen rajan täytyy
olla!) — Näyttää selvästi,
että ed. Aittoniemi, joka on paremmalla puolella, vanhemmalla
puolella, näkee, että tämä raja
on myönteinen. — Rajan pitää olla
jossakin, rajan pitää olla selkeä, mutta
myöskin pitäisi olla niin, että siirtymä olisi
pehmeämpi, ettei se olisi ikään kuin
päivästä poikki, niin kuin tämä tässä nyt
on olemassa.
Esitys on varmasti hyvä siinä, kun nähdään, että ihmisiä aktivoidaan
olemaan pidempään työelämässä,
mutta väkivaltaisesti pudotetaan niin, ettei heillä ole
mahdollisuuttakaan hakeutua osa-aikaeläkkeelle. Toisaalta
on nähty, puheenvuoroissakin tuli aikaisemmin jo esille,
että on halukkuutta ja innostuneisuutta tässä asiassa
olemassa. Tämän asian tulkitsisin niin, ettei
se ole halukkuutta eikä innostuneisuutta, vaan on opittu
tuntemaan tämmöinenkin eläkkeen mahdollisuus,
niin kuin tämä nyt on olemassa.
Jos tätä asiaa tarkastellaan työnantajan
kannalta katsottuna, työnantajan näkökulmasta
katsottuna asia on niin, että saadessaan sellaisen henkilön
hakeutumaan osa-aikaeläkkeelle, jonka vaihtoehtona olisi
työstä pois jäänti, työttömyys, irtisanominen
jne., mitä tähän prosessiin kaikkinensa
mahdollisuuksia on olemassa, mielestäni tätä asiaa
olisi pitänyt kannustaa enemmän, tukea niin että löytyy
siihen rahoitus, niin että tämä olisi
ollut mahdollista.
Mitä tulee rahoitukseen ja rahoitukseen yleensäkin,
mielestäni voitaisiin — vähän
tästä asiasta poiketen mutta eläkkeisiin
kuitenkin liittyen — enemmänkin kannustaa sellaista
näköalaa, että omaeläkkeitten
houkuttelevuutta, erityisesti maksamisen houkuttelevuutta, lisättäisiin
ja luotaisiin semmoinen järjestelmä, että tulevat
sukupolvet voisivat turvata oman eläkkeensä vähän paremmin,
ettei kävisi niin, että taas valtiontalouden
tarpeista katsottuna tulevat polvet pudottavat meidät eläkkeestä pois.
Tämänpäiväinen äänestyskin
hyvin todisteli ja eiliset puheenvuorot, kuinka kansaneläkkeen
pohjaosan leikkaamisen kauttakin tämä on tullut
esille. Rahoitukselliset syyt sitä ovat edellyttäneet,
mutta oikein se ei näille ihmisille ole olemassa.
Jos ajatellaan ja katsotaan tätä, niin ed.
Kuoppakin vetosi tässä asiassa, että mennään
työkyvyttömyyseläkkeen puolelle, mikä on
toinen vaihtoehto, jossa on tämä lääkäreitten
arvio siitä, milloin ihminen on työkyvytön
ja milloin ei. Väkisin sellainen ajatus tulee mieleen,
että tämä osin ratkaistaan arvontaperusteella,
missä mitkään tosiasiat eivät
tule kysymykseen, ja parhaat valittajat ehkä näin
vain seulasta selviävät ja todella työkyvyttömiä väkisin
pidetään työväen kirjoissa.
Rouva puhemies! Jos näin voisi ajatella, että eduskunta
tekisi parannuksia tulevaan elämään ja yhteiskuntaan
ja kansalaisille, niin pitäisi katsoa aina paremmasta päästä,
mutta vaikka tätä katsoo miten, niin tässä mennään
heikompaan ja huonompaan suuntaan. Se on valitettavaa päätöksentekoa,
että kansalaisille syötetään
väkisin semmoista asiaa, mikä heikentää heidän
mahdollisuuksiaan, elämänhaluansa ja työhalujansakin vielä samalla,
elikkä ollaan viemässä osittain ikään
kuin saavutettu määräaikainen etu pois. Sillä ei
nyt sitten näytä jatkamisen mahdollisuutta olevan.
(Ed. Vehkaoja: Sitä ei viedä taannehtivasti!) — Se
vielä olisi tästä puuttunut.
Marjatta Stenius-Kaukonen /vas:
Rouva puhemies! Tänä aamuna sosiaali- ja
terveysvaliokunnalle toivat vetoomukset vammaisjärjestöjen
edustajat MS-liiton puheenjohdolla. He kertoivat niistä tarpeista,
mitä vammaisten työllistymiseksi olisi. Monella
on vaikea vamma tai pitkäaikainen sairaus, mutta silti
heillä on vielä työhaluja jäljellä.
Tämä periaate, jonka he toivat esille ja johon
koko asia, voi sanoa, on hyvin kiteytetty, on se, että pitäisi
päästä oikeuksista politiikkaan. Elikkä meillä on
aika hyvin vammaisten ja pitkäaikaissairaidenkin oikeudet
lainsäädäntöön kirjattu.
Mutta ei se mitään auta, vaikka ne on kirjattu
sinne lakiin, jos ei niitä käytännössä noudateta
ja jos meillä ei ole johdonmukaista politiikkaa, jolla
näitä periaatteita, näitä oikeuksia,
viedään käytäntöön.
Tämä on mielestäni erittäin
tärkeää muistaa tässä yhteydessä.
Me olemme tehneet parin viime vuoden aikana useita lakeja ja
suuria lakipaketteja, joissa on pyritty pitkäaikaistyöttömien,
vaikeasti työllistyvien, vammaisten ja sairaiden työllistymistä parantamaan.
Viimeiset lait tulivat voimaan huhtikuun alussa. Mutta ei niillä käytännön
elämä ole kovin muuttunut. Sen on ikäväkseen
voinut havaita, kun monien ihmisten kanssa on ollut puheissa.
Tämä lähetystö toi esille
myös sen ongelman, että työkyvyttömyyseläkkeiden
maksu on suurtyönantajille erittäin korkea. Tästä samasta
asiasta maanantai-iltana puhuin vierustoverini kanssa, kun olimme
rouva puhemiehen kanssa samoilla illallisilla. Erään
suuren yrityksen toimitusjohtaja kertoi aivan suoraan, että yli
45-vuotiaita he eivät voi palkata. Kysymys ei ole siitä,
etteivätkö he olisi työkykyisiä ja
työhaluisia ja varsin päteviäkin, mutta
tämä vaan on tämän päivän
käytäntö. Yhtenä syynä suuryrityksissä on tietysti
työkyvyttömyyseläkemaksurasitus. Tässä mielestäni
kyllä pitäisi saada järjestelmään muutos.
Tätä maksujärjestelmää on
jo jonkun verran muutettu, mutta edelleen tämä on
hyvin selvästi yksittäiseen henkilöön
liittyvä maksu, ja silloin se estää työllistymisen,
mutta kyllä pienissä yrityksissäkin työpaikkoja
olisi.
Ennen kaikkea olen aikaisemminkin vedonnut, että eikö eduskunta
voisi olla esimerkkinä siitä, että tänne
palkattaisiin vajaakuntoisia ja vammaisia. Meillä kyllä on
heitä tämän talon palkkalistoilla, mutta
voisi olla vielä enemmän: Selkeästi nyt,
kun meillä on uutta lainsäädäntöä, niin
otettaisiin tämmöinen askel, jotta ne lait lähtisivät
käytännössä toteutumaan.
Mutta nyt, kun puhumme työkyvyttömyys- ja työttömyys-
ja yksilöllisestä varhaiseläkkeestä, osa-aikaeläkkeestä,
niin tässähän on kysymys juuri, voi sanoa,
tämän asian toisesta puolesta: Kun elävä elämä on
se, että nämä ihmiset työhaluistaan
huolimatta eivät saa työtä, niin monet heistä jäävät
myös ilman eläkettä ja heidän
toimeentulonsa on todella heikko. Osa ei oikeastaan saa minkäänlaista
omaa sosiaaliturvaa. Yksilöllinen varhaiseläkehän
on työkyvyttömyyseläkkeen, voi sanoa,
alalaji. Se on selkeästi työkyvyttömyyseläke,
mutta siinä on ollut lievemmät ehdot.
Tämä muutos, joka tulee työkyvyttömyyseläkkeen
perusteisiin, että ammatillisuus otetaan paremmin huomioon,
ei kyllä riitä, vaan nimenomaan työttömyys
olisi pitänyt ottaa tässä huomioon. Silloin
se olisi paremmin palvellut myös työttömyyseläkkeen
lopettamisesitystä, joka myöhemmin on tullut.
Eli yksilöllisen varhaiseläkkeen lopettamista
en voi pitää hyvänä asiana.
Sama koskee osa-aikaeläkkeen ehtojen heikentämistä.
Kyllä tämän tarkoitus alun perin
oli nimenomaan olla eläkemuoto, joka auttaisi ihmisiä jaksamaan
pidempään työelämässä sillä,
että he saisivat kevennystä työtaakkaan.
Totta kai se on jonkin verran tällaisiakin muotoja saanut,
mutta jos tätä olisi pitänyt muuttaa,
niin olisi sitten katsottu, miten nämä pykälät
paremmin palvelisivat sitä tavoitetta, että todella
vajaakuntoiset ja juuri esimerkiksi pitkäaikaissairauksia
omaavat työntekijät olisivat voineet tätä paremmin
käyttää, koska nythän tilanne
on se, että eihän tätä oikeastaan
moni duunari pysty käyttämään,
ja sitten taas hyvätuloiset varsin hyvin, koska nettotulon alennus
saattaa olla vain 13 prosenttia. Työaika kyllä vähenee
50 prosenttia.
Tässä esityksessä on sitten hyvä osa
elikkä nämä laman johdosta työttömyyseläkkeessä edelleen
väliinputoajiksi jääneet. Tämähän
on laman uhrien pelastamispaketti numero 2. Ensimmäinen
tehtiin vuonna 99. Silloin noin 3 000 väliinputoajaa
sai työttömyyseläkkeen, ja nyt tämän
arvioidaan mahdollistavan ensi vuonna noin 1 700:lle työttömyyseläkkeen.
Tulevina vuosina jonkin verran vielä tulee lisää näitä työttömyyseläkkeen
saajia, kun työhistoriavaatimusta muutetaan siten, että kun
aikaisemmin viimeisten 15 vuoden aikana on pitänyt
olla 5 vuotta työtä, nyt tarkastelujakso on 20
vuotta. Tietysti tämäkin jotkut vielä pudottaa.
Itse tiedän esimerkkejä Pirkanmaan seudulta tai
teollisuusalueilta, joilla niin työntekijät kuin
toimihenkilöpuolen työntekijät ovat jääneet
pitkäaikaistyöttömiksi. Ikää on ollut
joku 45 vuotta 80-luvun puolivälissä, jolloin
varsinainen lama ei ollut alkanut, mutta monella jo työttömyys
alkoi. Kun lama tuli sen jälkeen päälle,
nämä ihmiset ovat jääneet pitkäaikaistyöttömiksi
eikä heillä ole ollut mitään
edellytyksiä saada edes 5:tä vuotta täyteen,
jotta olisivat saaneet työttömyyseläkkeen.
Tämä nyt tässä esityksessä korjataan.
Tämähän on lähtöisin
sosiaali- ja terveysvaliokunnan vuonna 99 tekemästä ponnesta.
Silloin valitettavasti emme vielä saaneet pykälää aikaiseksi,
ja nyt ne ihmiset, jotka ovat tätä odottaneet,
ovat vuosina 39—42 syntyneitä. Vuonna 39 syntyneethän
täyttävät jo 63 vuotta tänä vuonna,
joten heitä tämä ei enää kovin
paljon auta. Tämä on rajattu ennen vuotta 45 syntyneisiin,
mutta mielestäni tähän olisi pitänyt
saada mukaan myös vielä nuorempia ikäluokkia,
tai eihän nuorista voi puhua, kun kaikki olisivat yli 50-vuotiaita,
jos mukaan olisi otettu esimerkiksi ennen vuotta 50 syntyneet, niin
kuin uudessa työttömyyseläkelainsäädännössä tulee
olemaan.
Tästä jäivät vielä uupumaan
ne, joihin työasiainvaliokunta omassa lausunnossaan kiinnitti huomiota
varsin hyvin esittäessään, että nyt
kaikki väliinputoajat pitäisi saman tien saattaa
työttömyyseläkkeen piiriin. Täällä oli
varsin laaja mielipide lähetekeskustelussa, että näin
pitäisi tässä tehdä, ja työasiainvaliokunta
omassa lausunnossaan näin esitti, mutta täytyy
sanoa, että sosiaali- ja terveysvaliokunnassa ikävä kyllä ei
ollut mahdollisuutta viedä tätä asiaa
eteenpäin.
Kyllä minä sanon, että todella olin
syvästi pettynyt siihen tulokseen, kun eilen mietintö lyötiin lukkoon,
että tätä valmiutta ei löytynyt.
Ainoa, mikä nyt saatiin tälläkin kertaa,
oli lausumaehdotus. Nyt täytyy ruveta tekemään
samanlaista työtä kuin viime kerralla, kulkea
ihmisten päätösten kanssa työmarkkinajärjestöjen
ja ministereiden puheilla, että tämä asia
saataisiin nopeasti korjatuksi.
Mielestäni pahimpia ovat esimerkiksi ne tapaukset,
joissa on kysymys ennen vuotta 94 työttömiksi
jääneistä henkilöistä,
jotka eivät voi saada edes työmarkkinatukea ilman
tarveharkintaa, monet heistä. Vaikka 55-vuotias voi saada
ilman tarveharkintaa työmarkkinatuen, niin yrittäjillä vasta
vuoden 96 jälkeen tämä on ollut mahdollista.
Myöskin monilla työntekijöillä on
ollut sairautta ennen työttömyyden alkua, ja näin
heillä työssäoloehto on uupunut, vaikka
sitä voi hakea 90-luvun alusta. Nämä ihmiset
ovat sellaisia, että he eivät siis saa työmarkkinatukea
ilman tarveharkintaa, he eivät saa työttömyyseläkettä,
yksilöllistä varhaiseläkettä he
eivät ole voineet saada. Heillä on ainoa vaihtoehto
65-vuotiaana vanhuuseläke tai työkyvyttömyyseläke,
ja sitäkään he eivät ole saaneet.
Minulla on monia todella ikäviä esimerkkejä näistä tilanteista.
Pidän täysin kohtuuttomana, että erityisesti
pienyrittäjät on tässä jätetty
kokonaan ulkopuolelle, voi sanoa suoraan, että lähes
heitteille.
Toivon, että ponnen velvoite pian toteutetaan.
Ed. Lämsä merkitään
läsnä olevaksi.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Aloitan siitä, mihin ed. Stenius-Kaukonen
lopetti, eli itsekin olin pettynyt siihen, kun sosiaali- ja terveysvaliokunta
ei löytänyt ratkaisua (Ed. Stenius-Kaukonen: Ei
halunnut löytää!) työttömyyseläkeläisten
väliinputoamismahdollisuuteen. Itse olin työ-
ja tasa-arvovaliokunnassa mukana käsittelemässä asiaa,
ja siellä tuli selkeästi esille, että näitä ryhmiä on
olemassa.
Siinä mielessä, kun tätä tilannetta
nyt arvioidaan, tulee mieleen, että kun on tiedossa kuitenkin,
että työttömyysputki tullaan kokonaan
jossakin vaiheessa lopettamaan, niin jos vetkutellaan pitkään,
eikö käy sillä tavalla, että nämä ihmiset jäävät
väliinputoajiksi todella, koska tämä olisi vaatinut
aika nopeita toimenpiteitä, yhtä nopeita kuin
näiden ihmisten osalta, jotka nyt pelastetaan tässä?
Siinä mielessä odotin kyllä, että sosiaali-
ja terveysvaliokunta siihen tekee työ- ja tasa-arvovaliokunnan
ajatusten pohjalta vähän ratkaisua, mutta näyttää siltä,
että se jää ponnen asteelle. Toivon mukaan
hallitus sitten lähtee ripeästi toimimaan ja tehdään
siihen ne riittävät toimenpiteet.
Toinen asia, mikä on itse asiassa pääasia,
jota ajattelin pohtia tässä, on yksilöllinen
varhaiseläke. Perusteluosassa todettiin, että yksilöllinen varhaiseläke
lopetetaan, koska sillä ei ole hirveän
paljon käyttöä. (Ed. Kuoppa: Yli 2 000
jäi viime vuonna!) — Siinä ed. Kuoppa
on oikeassa, mutta mikä on paljoa käyttöä? — Mutta
tässä ajatuksena kuitenkin on kirjattu rivien
väliin, että nämä ihmiset voisivat
jäädä työkyvyttömyyseläkkeelle,
koska tässäkin yksilöllisessä varhaiseläkkeessä on
vaadittu työkyvyttömyyden alenema. Itse kyllä epäilen
pahasti sitä, millä tavalla eläkelaitokset
käyttäytyvät siinä vaiheessa,
kun ihminen lähtee hakemaan työkyvyttömyyseläkettä.
Onko kynnys yhtä matala kuin yksilölliselle varhaiseläkkeelle
pääsyssä on ollut? Epäilen, että tässä kyllä törmätään
siihen, että hylkyjä tulee todella paljon.
Odotin myös, että sosiaali- ja terveysvaliokunta
ottaa siihen enemmän kantaa ja toteaa, että tässä kynnystä ei
saa nostaa yhtään siitä, mikä tällä hetkellä yksilölliselle
varhaiseläkkeelle pääsyn kynnys on ollut,
jotta nämä ihmiset, koska heiltä vaaditaan
työkyvyn alenema, pääsisivät
myös työkyvyttömyyseläkkeelle
sillä perusteella. En tiedä tekniikkaa, miten
se onnistuu, mutta sen tyyppistä lausumaa tässä odottelin.
Itse osa-aikaeläkejärjestelmässä,
mikä tässä nyt loittonee vähän,
tulee vähän niitä ongelmia, mitkä edelliset
puhujat ovat todenneet. Sehän oli vähän
kuin kokeilu, sitä aikaistettiin, mutta se kokeiluhan tuotti
hyviä tuloksia.
Tosin siinä voi olla semmoisiakin näkökulmia,
mitä valiokunnan puheenjohtaja tuossa totesi, että hyväkuntoiset
ja elinvoimaiset — niin kuin sanonta kuuluu — ja
taloudellisestikin kohtuullisen hyvinvoivat ihmiset lähtevät
tälle eläkkeelle. Mutta siinähän
ajatuksena oli myös se, jotta niinhän he saavat
lähteäkin, koska tässä on tarkoitus
saada työtä jaettua. Tällä hetkellä ainakin
vielä, kun tämän aamun uutisia kuuntelin telkkarista,
yllättäen on taas todettu, että pitkän koulutusputken
käyneitä ja hyvin korkeasti koulutettuja on taas
työttömyyskortistossa. Siinä haastateltiin
helsinkiläisiä ihmisiä, jotka ovat korkeasti
koulutettuja. En tiedä, onko tämä välivaihe
vai mikä vaihe, mutta nämä ihmisethän
tarvitsisivat tämän tyyppistä työpaikkaa,
jossa pääsisi sisään työelämään,
jotta ei tapahdu semmoista ilmiötä, että he
joutuvat muuttamaan pois maasta tai syrjäytymään
ja työttömyysputkessa turhautumaan, kun on paljon
käyty kouluja, mutta siitä huolimatta ei saa työpaikkaa.
Tässä on myös se vaara, jotta tämä voi
antaa kielteisen signaalin niille nuorille, jotka nyt valitsevat
ammattia. Se voi olla ikävä uutinen siinä mielessä,
kun katsotaan, mihin kouluun tässä lähdetään.
Kun ei ole kuitenkaan mitään tulevaisuutta, niin
miksi lähteä kouluttautumaan? Tämä on
siinä mielessä ikävä puoli,
koska me haluamme kuitenkin mahdollisimman pitkälle saada
tiedon ja osaamisen kautta Suomen pärjäämään.
Näillä kommenteilla en ole esitystä tekemässä,
pakko kai tämä on niin hyväksyä kuin
tämä on menossa. Toivon mukaan hallitus ryhtyy
riittävän nopeasti toimenpiteisiin, että väliinputoajat kuitenkin
pelastetaan.
Mikko Elo /sd:
Puhemies! Tämä nyt käsiteltävänä oleva
lainsäädäntöhän perustuu
työmarkkinajärjestöjen sopimukseen viime
vuoden marraskuulta. Myös hallitusohjelmassa jo viitataan siihen,
että eläkeikää tulisi nostaa
2—3 vuodella eläkemenojen lisääntymisen
pelossa ja toisaalta myöskin huoltosuhteen heikkenemisen
pelossa.
Puhemies! On ollut mielenkiintoista seurata tätä eläkekeskustelua
Suomessa. Monet erityisesti yksityisen talouselämän
johtajat ovat julkisuudessa vaatineet sitä, että eläkeikää pitää nostaa.
Kun olen hyvin tarkkaan seurannut heidän omaa eläkkeelle
jäämistään, olen huomannut, että lähes
automaattisesti he jäävät 55 ja 60 ikävuoden
välillä eläkkeelle.
Puhemies! Katson kyllä, että tässä on
sillä tavalla aikamoinen ristiriita sanojen ja tekojen kohdalla.
Tässä voisi esittää vetoomuksen
myös talouselämän edustajille, jotka
nyt vaativat työntekijöiltä eläkeiän
nostamista, että he itse näyttäisivät
hyvää esimerkkiä.
Puhemies! Tämä lainsäädäntö on
osa sopimusta, johon liittyy vielä kohtia, jotka tulemme myöhemmin
täällä käsittelemään.
Aikaisemmin täällä on jo käsitelty
muun muassa indeksiehtoa, josta me saamme oman lakiesityksen varmaan myöhemmin,
samaten niin sanotusta superkertymästä, joka merkitsee
sitä, että ihminen voi 68 ikävuoteen
asti olla töissä ja saa 4,5 prosentin kertymän.
Tämäkään ei ilmeisesti tule
kovin paljon koskemaan raskaissa ammateissa olevia, vaan lähinnä meitä,
jotka teemme tätä en sanoisi kevyttä henkistä työtä,
mutta henkistä työtä kuitenkin, ja ehkä monia
hallinnollisissa tehtävissä olevia.
Ehkä suurin ongelma, joka liittyy tähän
sopimukseen ja johon myös täällä on
viitattu, on työttömyysputken lopettaminen, josta
tulemme myöskin saamaan erillistä lainsäädäntöä.
Marjatta Vehkaoja /sd:
Rouva puhemies! Muutama sana vielä työttömyyseläkkeen
työssäoloedellytysten muuttamisesta, joka ei ollut
tämän hallituksen esityksen ehkä kaikkein
merkittävin osa, mutta se oli sen positiivisin osa. Kun täällä tuotiin
esiin näitä vielä jäljelle jääviä väliinputoajien
ongelmia, niin kyllähän valiokunta selvitti moneen
otteeseen, voidaanko tässä tehdä muutoksia
siihen suuntaan, mitä ed. Stenius-Kaukonen täällä esitti.
Siihen ei suostuttu nimenomaan sen takia, että viitattiin
kolmikantaiseen valmistelujärjestelmään,
ja vielä todettiin, että silloin, kun tätä esitystä on
annettu, ministeri on ollut tietoinen tästä kysymyksestä,
mutta esittelevä ministeri ei siis ollut valmis ilman kolmikantaista
valmistelua tätä muutosta hyväksymään.
Marjatta Stenius-Kaukonen /vas:
Arvoisa puhemies! On kyllä aivan uskomatonta, että ministerin
suuhun pannaan sellaisia sanoja, mitä hän ei minun
tietääkseni ole sanonut. Kun valiokunnassa nimenomaan
sanottiin, että kyseessä ovat ed. Stenius-Kaukosen
esittämät, niin nämähän
eivät olleet mitään ed. Stenius-Kaukosen esittämiä.
Ed. Stenius-Kaukonen ikävä kyllä jäi yksin
esittämään työasiainvaliokunnan
lausunnossa yksimielisesti esitettyä tavoitetta pelastaa näitä väliinputoajaryhmiä.
Niitä on muitakin kuin mitä puheenvuorossani mainitsin,
ja mielestäni kaikki olisi ilman muuta pitänyt
korjata.
Mikä oli ministeri Perhon tiedossa? Hänellä ei ollut
tiedossa niitä minun konkreettisia esityksiäni,
koska luulin, että ministeriöstä tulee
valmis esitys, ettei niitä täällä edustajien
tarvitse tehdä. Hänellä ei ollut niitä tiedossa,
kun niitä ei ollut tiedossa sillä virkamiehelläkään,
joka vastauksen antoi. Olen ministeri Perhon kanssa tämän asian
selvittänyt. Haluan korjata tämän, että eduskunnan
pöytäkirjoihin ei tule vääriä käsityksiä asiasta.
Jos tämän asian käsittely olisi haluttu hoitaa,
niin mehän olisimme sen voineet hoitaa, kun olisimme ajoissa
ryhtyneet selvittämään ja pyytäneet
vaikka työmarkkinajärjestöt paikalle.
Täytyy nyt muistaa vielä se, mistä tämä koko muutos
on lähtöisin. Tämähän
on eduskunnasta lähtöisin. Me olemme itse vaatineet
korjattavaksi tätä epäkohtaa, ja kun
epäkohtia on matkan varrella voitu havaita vielä enemmänkin — me silloin
viittasimme nimenomaan tähän 5/15 vuoden
säännökseen, mutta on enemmänkin
näitä väliinputoajatapauksia — niin
kaikki olisi pitänyt korjata. Se lähti nimenomaan
työasiainvaliokunnan lausunnosta.
Marjatta Vehkaoja /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Vaikka minulle ei tullutkaan mukaani
kopiota kirjeestä, joka sosiaali- ja terveysministeriöstä meille
lähetettiin, niin äsken lausumani perustui kuitenkin
kirjalliseen aineistoon. Haluan myöskin itse puolestani
todeta sen eduskunnan pöytäkirjoihin.
Marjatta Stenius-Kaukonen /vas:
Arvoisa puhemies! Mielestäni on tosi kiusallista keskustella
tällaisesta asiasta täällä,
kun tämä on valiokunnassa selvitetty moneen kertaan
ja olen tuonut esille sen asian. Olen varmistanut tämän asian
ministeri Perholta. Tiedän varsin hyvin, että näin
ei ollut. Se on ikävää, että kirjallisia
lausuntoja valiokuntaan lähetetään asioista,
jotka eivät ole yhtä sen kanssa, miten tosiasiassa
asiat ovat menneet.
Yleiskeskustelu päättyy.