5) Laki rikoslain 48 a luvun muuttamisesta
Pentti Tiusanen /vas(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Lakialoite 72/2003 vp koskee
rikoslain 48 a luvun muuttamista. Lakialoitteessa ehdotetaankin
törkeän metsästysrikoksen säätämistä ankarimmin
rangaistavaksi erillissäännöksellä.
Uusi säännös mahdollistaisi salametsästyksen
tuomitsemisen ankarammalla asteikolla silloin, kun salametsästystä harjoitetaan laajamittaisesti
tai teko tehdään erityisen suunnitelmallisesti
tai teko tehdään metsästysrikoksen laajamittaiseen
tekemiseen erityisesti järjestäytyneen ryhmän
jäsenenä. Näissä tapauksissa
salametsästykseen tulee sisältyä kokonaisuudessaan
sellaisia piirteitä, joiden vuoksi teko tulee tuomita törkeänä metsästysrikoksena.
Aloitteessa säännös sisällytettäisiin
rikoslain uuteen luonnonvararikoksia koskevaan lukuun.
Tässä välissä, arvoisa puhemies,
pitää todeta, että salametsästys,
jolla nimestään huolimatta ei siis ole mitään
tekemistä laillisen metsästyksen kanssa, on saanut
uusia ammattimaisia piirteitä. Muun muassa näistä olemme
voineet lukea viime päivien uutisista. Näitä koskevia
oikeudenkäyntiuutisia on ollut luettavissa.
Tämä törkeä metsästysrikos
olisi siis rikoslain 48 a lukuun lisättävässä uudessa
1 a §:ssä. Metsästysrikoksen tiettyjen
tunnusmerkistöjen täyttyessä tulisi rikos
katsoa ankarammin rangaistavaksi, jos sillä on nimenomaan
tavoiteltu huomattavaa taloudellista hyötyä tai
se tehdään erityisen suunnitelmallisesti tai rikoksentekijä toimii
sellaisen rikoksen laajamittaiseen tekemiseen erityisesti järjestäytyneen
ryhmän jäsenenä ja rikos on myös
kokonaisuutena arvostellen törkeä. Tällöin
rikoksentekijä on tuomittava törkeästä metsästysrikoksesta
vankeuteen vähintään neljäksi
kuukaudeksi, enintään neljäksi vuodeksi.
Siis tämä rangaistus on selvästi asteikoltaan ankarampi
kuin metsästysrikoksessa yleensä.
Tässä aloitteessa todetaan myös,
että törkeän metsästysrikoksen
tulee olla sellainen, että sen tunnusmerkkien täyttyminen
edellyttää aina tekijän tahallisuutta,
siis sitä ei voi vahingossa suorittaa.
Tämä lakialoite on siis jäsennelty
kolmeen alakohtaan, joista ensimmäinen on tuo huomattava
taloudellinen hyöty. Nyt kun on tarkasteltu epäilyttäviä tapauksia,
on löydetty pakastimia, joissa on ollut hyvinkin paljon
saalista, on karhunlihaa, hirveä, yleensäkin suojeltuja
eläimiä, lintuja erityisesti, kotkia, haukkoja
jne., siis ilmeisesti vahva taloudellinen panos. Suunnitelmallisuuttakin
on, ja rikoksentekijä on tämän laajamittaisen
järjestäytyneen ryhmän jäsen.
Viimeaikaiset uutiset ovat kertoneet myös siitä,
että on todella ollut isompi joukko liikkeellä,
ja sitten myös tällainen törkeä piirre
on se, että henkilöt, jotka pyrkivät
asiasta tiedottamaan, kertomaan poliisiviranomaisille, joutuvat
painostuksen kohteeksi.
Tämähän ei ole ihan uusi asia. Aikaisemminkin
tätä on tapahtunut. Mutta yleensä ottaen
tämän asian esille nostaminen mielestäni
on nyt erityisen aiheellista, koska näitä tapauksia
siis näyttää olevan jatkuvasti esillä.
Tämä asia on myös sen vuoksi tärkeä,
että on ilmaantunut käsitys, että poliisilla
ja viranomaisilla ei ole mahdollisuuksia toimia järjestäytynyttä metsästysrikollisuutta
vastaan. On sekin näkökohta, että siitä ei
anneta tuomioita. Asioita tutkitaan vaikeasti, on harvinaista, että asia
lähtee tutkimukseen, mutta myöskin sitten tuomioistuinkäsittely
on vielä harvinaisempaa ja tuomiot sitäkin harvinaisempia.
Tällöin voisi ajatella niinkin, että tällainen
lakiin liitetty törkeä metsästysrikos,
jossa on ankarampi rangaistusasteikko, saattaisi toimia ennalta
ehkäisevästi.
Lauri Kähkönen /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Tiusasen ym. lakialoite koskee törkeää metsästysrikosta
eli sen lisäämistä myös lakiin.
Totean jo heti tässä alussa, että olisin
mielelläni pannut nimeni tähän lakialoitteeseen,
jos sitä olisi kysytty.
Palaan hiukan menneisyyteen. Luonnonvararikoksia koskevia säännöksiähän
tarkistettiin vuoden 2002 syksyllä eli laittoman saaliin
kätkemistä, hankkimista, kuljettamista, välittämistä tai kauppaamista
koskevia seuraamuksiahan kiristettiin. Meillä täällä salissa
kiersi myös tätä koskeva lakialoite.
Kun näitä seuraamuksia kiristettiin, niin rangaistuksen
enimmäismäärää näistä rikoksista
nostettiin siten, että pakkokeinolain mukaan viranomainen
voi suorittaa kotietsinnän. Ehkä siksi, että tämä tuli
mahdolliseksi, nyt sitten muun muassa Iisalmessa, Koillis-Savossa, Nilsiässä ja
Nurmeksessa ovat oikeudenkäynnit parhaillaan käynnissä tai
ainakin alkamassa. Näissä oikeudenkäynneissä ei
ole kyse mistään satunnaisista hirvien luvattomista
salakaadoista omiksi tarpeiksi, vaan näissä tapauksissa
voidaan hyvällä syyllä puhua järjestäytyneestä rikollisesta
toiminnasta, ja näitten motiivina on ollut tuntuvan taloudellisen
hyödyn hankkiminen. Näistä ed. Tiusanen
myös omassa esittelypuheenvuorossaan totesi, eli todella
merkittävä taloudellinen hyöty.
Toisaalta jo silloin pari vuotta sitten tähän
mittavaksi paisuneeseen ongelmaan, laittomaan salakaatoon ja hirvenlihan
mutta myös erilaisten kanalintujen, rauhoitettujen lintujen
välittämiseen liittyi myös lieveilmiöitä eli
uhkailua, kiristystä ja vahingontekoa, ja aivan tuoreitakin
tapauksia on. Näitten seurauksena osa ihmisistä ei
uskalla puhua suoraan näistä asioista paikkakunnan
poliiseille. Uskon, että tämä uhkailu
on laajempaa kuin me voimme edes aavistaa. Otan esimerkkejä,
mitä on tapahtunut: konstaapelin kodin ikkunoita rikottiin,
kaksi koiraa tapettiin häneltä, sitten viillettiin
yksi koira, edelleen koira myrkytettiin; erään
riistanhoitoyhdistyksen puheenjohtajan työkoneisiin laitettiin
tankkiin aiv-liuosta ja edelleen hänen koiransa joutui
ilkivallan kohteeksi; rikottiin eräs kämppä;
hajotettiin laavu; viime kesänä muistaakseni metsäautoteille
kylvettiin nauloja eli oletettiin juuri, että mahdolliset
metsästysrikosten paljastajat liikkuisivat niillä teillä;
edelleen, auton tankkiin pantiin polttoöljyä ja
sitten ilmoitus viranomaiselle, ja tarkoitus oli tavallaan, että tämä henkilö saatetaan
vastuuseen, vaikka toinen oli polttoöljyä laittanut
autoon; jne.
Nyt ehkä tälläkään
hetkellä nämä seuraamukset tällaisesta
taloudellisen hyödyn tavoittelun mielessä tehdyistä metsästysrikoksista
eivät ole riittävät. Olen asiasta aivan
samaa mieltä ja siinä mielessä pidän
tätä aloitetta erittäin hyvänä ja toivon,
että todella sitten voitaisiin tätä rikoslain 48
a lukua muuttaa ja todella erottaa tämä törkeä metsästysrikos.
Tällä tavalla minä uskon, että kun
tämä muutos saataisiin aikaiseksi, niin sillä olisi
jo ehdottomasti ennalta ehkäisevä vaikutus. Toivottavasti
kun nämä käräjäoikeudet
nyt istuvat, niin eivät sitten kovin lievästi
lähtisi soveltamaan näitä voimassa olevia
lakeja. Meillähän on esimerkkejä tämän
tyyppisistä oikeudenkäynneistä. Semmoinen
kuva minulle on tullut, että näissä käräjäoikeuksissa
tai yleensä oikeudessa on totuttu toimimaan näitten
asteikkojen alarajalla. Mutta toivon todella tälle lakiesitykselle myönteistä käsittelyä.
Sitä kautta ehkä näitä ikäviä metsästysrikkomuksia
voitaisiin entistä enemmän estää.
Senkin haluan vielä tässä lopuksi,
arvoisa puhemies, todeta, että siitä huolimatta,
että poliisin, riistanhoitoyhdistysten ja maanomistajien,
eli tarkoitan Metsähallitusta, erätarkastajia,
metsäyhtiöitä jne., yhteistyötä on
lisätty ja tämmöistä valvontaa
on lisätty, siitä huolimatta näitä metsästysrikoksia,
rikkomuksia, paljastuu. Aivan viime ajoilta on esimerkiksi omassa
läänissäni aivan tuoreita tapauksia,
esimerkiksi kaksi juuri hirven salametsästykseen liittyen.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Vaikka asia on tärkeä ja
mielenkiintoinen, yritän tiivistää puheenvuoroni
kahteen minuuttiin tästä paikalta ja totean, että tervehdin
myöskin tätä lakiesitystä tyydytyksellä.
Myöskin panin viime kaudella merkille, että, ed.
Kähkönen, te olitte kovin aktiivinen metsästysasioitten
korjaamisessa. Ymmärrän tietenkin tuon itäsuomalaisen
näkökulman, kun siellä nämä ongelmat
ovat nyt olleet kaikkein pahimpia viime aikoina. Viittaan vain karhunpyyntiin,
jossa talvipesille ammutaan karhuja toistamiseen käyttäen
moottorikelkkaa ja teknisiä laitteistoja hyväksi,
jotta saataisiin tietenkin myöskin merkittävää taloudellista hyötyä.
Olen käynyt hovioikeuksien päätöksiäkin
katsomassa tuolta Finlexistä ja todennut, että valitettavan
usein, vaikka on ammattimaisesta, järjestelmällisestä rikoksesta
ollut kysymys ja näyttö syyttäjällä,
valitettavan usein käräjäoikeuden tuomiot
ovat olleet sakkoa, joskus ehdollista vankeutta muutama kuukausi.
Tämän lakiesityksen läpimenohan tarkoittaisi,
että minimituomio olisi sen jälkeen neljä kuukautta
vankeutta.
Mutta tärkein peruste tässä ed. Tiusasen
aloitteessa on minun mielestäni se, että näitä rikoksia on
erittäin vaikea tutkia, koska vastapuolella on myöskin
taitava, liikkuva koneisto. Tämä, jos rangaistus
muutetaan neljästä kuukaudesta neljään
vuoteen, tarkoittaa sitä, että se mahdollistaa esitutkintaviranomaiselle
eli poliisille ottaa käyttöön myöskin
telekuuntelun ja puhelinkuuntelun näitten rikosten tutkinnassa.
Siitä ei tässä perusteluosassa ole mainittu
ollenkaan, ja se on kaikkein merkittävin asia, kun poliisi
voi myöskin telekuuntelua hyväksi käyttäen
lähteä paljastamaan tätä ammattimaista
rikollisuutta, mikä ennalta ehkäisee sitä,
aiheuttaa sen, että metsästysrikkomukset tulevat
todennäköisesti vähenemään.
Toivon, että oikeusministeri tuo tämän mukaisen
hallituksen esityksen, kolmiportaisen esityksen, niin kuin monessa
muussakin meidän rikoslakimme säännöksessä on
lievä tekomuoto, tavallinen tekomuoto ja törkeä tekomuoto.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Tässä asiassa voi
olla samaa mieltä ed. Salon kanssa siitä, jotta
pitäisi saada nämä puhelin- ja telekuuntelumahdollisuudet
aikaiseksi. Pohjois-Karjalassa niissä tapauksissa, mitä ed.
Kähkönen äsken valaisi, on ollut vaikeutena
se, jotta vaikka oli tiedossa tarkat soittoajankohdat, niin poliisi
ei ollut hyvin innokas lähtemään näitä tutkimaan
vedoten lähinnä siihen, jotta on kuitenkin vähäisestä asiasta
kyse ja siinä välillisesti aiheutettiin vahinkoa,
mutta ei suoranaisesti. Jos koira myrkytetään,
se on niin pieni vahinko, jotta ei se vielä edellytä,
että lähdetään tutkimaan niitä teletietoja,
kuka on soittanut jonkun paljastussoiton, jotta luvatonta polttoainetta
on tankissa.
Mutta itse aloite on ihan hyvä, ja kannatan sitä,
jotta nämä rikkomukset saataisiin kuriin. Yhtenä erityiskohtana
kuitenkin tähän toteaisin, jotta kun susi on rauhoitettu
eläin, niin tähän kyllä voisi
lisätä yhtenä, 4 §:nä,
jotta tämä ei koske suden kaatoa kuitenkaan syyskuusta
joulukuun alkuun, koska minusta silloin voisi olla semmoinen vapaa
metsästys sudella ja erityisesti sen voisi rajata tuonne
Itä-Suomen alueelle, koska siellä meillä on
kaikkein eniten niitä vahinkoja. Siinä olisi tavallaan
oma viestinsä siihen suuntaan, jotta tapettaisiin semmoiset
vahingolliset eläimet, jotka tekevät ihmisille
ja talouksille vahinkoa. Tässä todetaan nimittäin,
jotta "tavoitellaan huomattavaa taloudellista hyötyä".
Minusta siinä tavoiteltaisiin sinällään
hyötyä, kun sudet tapettaisiin, ja se tarkoittaisi,
jotta valtion pussista ei maksettaisi 2,3:a miljoonaa euroa korvauksia suurpetovahingoista,
susien aiheuttamista suurpetovahingoista. Ne eivät tosin
kaikki ole susien aiheuttamia, mutta osa kuitenkin, merkittävä osa. Samalla
nekin eläimet, mitkä nyt joutuvat suden suuhun,
olisivat mahdollisesti kylmätiskeissä kauppojen
osalta ja me voisimme ostaa niitä tuotteina eikä sillä tavalla,
että sudet käyvät niitä repimässä ja,
niin kuin paikallisista lehdistä voi nähdä,
jatkuvasti tapahtuu vahinkoa sen lisäksi, että menee
hyviä metsästyskoiria ja kotieläimiä, muitakin
kuin näitä syötäviä,
sitten suden suuhun.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Kiitän kollegoja siltä osin,
mikä koski tätä lakialoitteen käsittelyä.
Ed. Kähkönen ja ed. Esa Lahtelakin siltä osin,
kun hän puhui tästä lakialoitteesta, olivat
mielestäni hyvällä asialla ja toivat
lisäarvoa. Ed. Salo toi telekuuntelumahdollisuuden tähän
asiana esille, joka varmasti on merkittävä. Ed.
Kähkösellä on hyvin läheinen
kokemus siitä, mitä on tapahtunut.
Tässä on kuuden eri kansanedustajan allekirjoitus,
siis sillä lailla, että kuudesta eri eduskuntaryhmästä.
Näitä allekirjoituksia on ainoastaan seitsemän
johtuen yksinkertaisesti niin sanotusta kiireestä. Mielelläni
olisin pyytänyt vaikkapa ed. Kähkösen
nimen tähän.
Mutta kaiken kaikkiaan tämä on asia, jota
kannattaa nyt eri puolilta viedä eteenpäin, ja
tosiaan hallituksen esitys on sitten se väline, jolla tämä varmaan
jossakin vaiheessa toteutuu. On erittäin hankala tilanne
Suomessa — osana Euroopan unionia — jos täällä todella
jatkuvasti rikotaan hyvin törkeällä tavalla
luonnonvarain hoitoa ja suojelua ja tehdään törkeitä metsästysrikoksia. Se
on asia, josta Suomen pitää päästä irti.
Keskustelu päättyy.