2) Hallituksen esitys rajavartiolaitosta ja rajavyöhykettä koskevan
lainsäädännön uudistamiseksi
Matti Väistö /kesk(esittelypuheenvuoro):
Herra puhemies! Ensimmäisessä käsittelyssä on hallituksen
esitys Rajavartiolaitosta koskevan lainsäädännön
kokonaisuudistuksesta. Hallintovaliokunta pitää tätä uudistusta
tarpeellisena. Valiokunta on mietinnössään
yksimielinen. Eduskunnan päätöksen mukaisesti
valiokunta on saanut lausunnot sekä perustuslakivaliokunnalta
että lakivaliokunnalta.
Hallintovaliokunta toteaa, että ehdotus selkeyttää voimassa
olevaa sääntelyä ja saattaa sen vastaamaan
Euroopan unionissa vapaan liikkuvuuden alueen ulkorajojen valvonnassa
tapahtunutta kehitystä. Tavoitteena on myös sisäisen
turvallisuuden parantaminen. Lähtökohtana on,
että Rajavartiolaitoksen voimavaroja kyetään
käyttämään uuden lainsäädännön
pohjalta nykyistä tehokkaammin.
Ehdotuksen mukaan Rajavartiolaitoksen alueellinen toimivalta
laajenee. Rajavartiolaitos toimii erityisesti siellä, missä se
rajajärjestyksen ja rajaturvallisuuden ylläpitämiseksi
taikka Rajavartiolaitokselle säädettyjen sotilaallisen
maanpuolustuksen tehtävien suorittamiseksi on perusteltu.
Tämän lisäksi Rajavartiolaitos toimii
muualla vain, jos se on tarpeen sen lakisääteisten
tehtävien loppuunsaattamiseksi tai virka-avun antamiseksi.
Lakiehdotusten mukainen valvonta-alueesta luopuminen merkitsee Rajavartiolaitoksen
toimivallan
ulottamista käytännössä koko
maahan. Uudistus on merkittävä, koska tällä tavoin Rajavartiolaitoksen,
poliisin ja Tullin yhteistyön, tämän
niin kutsutan ptr-yhteistyön, toteutuminen on entistä tehokkaampaa
erityisesti juuri terrorismin ja muun rikollisuuden torjunnassa. Myös
Schengen-säännöstö, vapaan liikkuvuuden
alue ja sen laajeneminen puoltavat viranomaisyhteistyön
vahvistamista.
Herra puhemies! Rajavartiolaitoksen ja poliisin toimivallan
osalta on kuitenkin selkeä ero. Hallintovaliokunta toteaa,
että Rajavartiolaitoksen toimivalta ei ole poliisin tapaan
yleistä toimivaltaa, vaan se on rajattu Rajavartiolaitoksen
lakisääteisiin tehtäviin ja pyydettävään
virka-apuun. Näin ollen Rajavartiolaitos voi toimia muualla
kuin rajavartiolain 4 §:ssä mainituilla raja-alueilla
ainoastaan, mikäli sen laissa säädettyjen
tehtävien loppuunsaattaminen sitä vaatii. Esimerkiksi
luvattoman rajanylittäjän etsintä ja kiinniottaminen
voi olla tällainen tehtävä. Edelleen
Rajavartiolaitos voi antaa virka-apua poliisille ja Tullille myös
muualla maassa esimerkiksi huume- ja ihmiskaupparikosten paljastamisessa
tai ratkaisemisessa. Hallintovaliokunta katsoo perustuslakivaliokunnan
tavoin, että erityisesti rikollisuuden ja terrorismin torjumiseksi
sekä Rajavartiolaitoksen, poliisin ja Tullin voimavarojen
eli turvallisuuden, ptr-yhteistyön, tehostamiseksi on tarpeellista
laajentaa Rajavartiolaitoksen asiaperusteisesti rajattu toimivalta
alueellisesti kattamaan koko maan. Hallintovaliokunta kuitenkin
toteaa, ettei Rajavartiolaitos uudistuksen myötä muutu
turvallisuusalan valtakunnalliseksi yleisviranomaiseksi, koska sen
toimivaltuudet ovat asiaperusteisesti rajatut ja sen toiminnan tuleekin
painottua sinne, missä Rajavartiolaitos on nykyisinkin
toimimassa.
Arvoisa puhemies! Hallintovaliokunta vieraili taannoin Rajavartiolaitoksen
toimintaan tutustumassa muun muassa Imatralla Immolassa. Siellä aiheena
oli Rajavartiolaitoksen koulutustehtävä. Nykyinen
rajavartiomiehen peruskoulutushan kestää vain
puoli vuotta, mutta jatkossa saadun selvityksen mukaan koulutus
pidentyy vuoden 2006 alusta vuoden mittaiseksi. Tämä liittyy
nyt käsittelyssä olevaan lainsäädäntöuudistukseen
ja siihen liittyviin Rajavartiolaitokselle tuleviin uusiin tehtäviin,
sekä osaltaan se liittyy myös EU:n yhteisestä rajavartiokoulutuksesta
annettuihin säännöksiin. Valiokunta korostaa, että yhteneväisiin
tehtäviin poliisin ja Tullin kanssa on rajavartiomiehelle
annettava saman tasoinen koulutus kuin poliisimiehillä ja
tullimiehillä on ottaen huomioon tehtävien hoitamisessa vaadittavat
käytännön työskentelyn edellyttämät osaamisvaatimukset.
Tässä valiokunta painottaa erityisesti tutkinnanjohtajana
toimivan rajavartiomiehen koulutusta ja käytännön
kokemusta. Käytännön tutkinnanjohtajina
toimivat Rajavartiolaitoksen virkamiehethän eivät
olisi pakkokeinolaissa tarkoitettuja pidättämiseen
oikeutettuja virkamiehiä, minkä vuoksi on tarkkaan
seurattava esitutkintamenettelyn kokonaisuutta Rajavartiolaitoksen
osalta.
Hallintovaliokunta pitää tärkeänä,
että myös tulevaisuudessa esitutkintaviranomaisten
sekä yleisen järjestyksen ja turvallisuuden tehtäviin osallistuvien
viranomaisten tehtäväjako ja johtosuhteet pysyvät
selkeinä. Tämä on merkityksellistä varsinkin
vakavan rikollisuuden torjunnassa.
Edelleen hallintovaliokunta tähdentää,
että Rajavartiolaitosta koskevan lainsäädännön
uudistamisella alkanutta työtä on tarpeen jatkaa Tullia
koskevan vastaavan lainsäädännön
kokonaisuudistuksella sekä poliisin, Tullin ja Rajavartiolaitoksen
yhteistoimintaa koskevalla ptr-lain säätämisellä.
Poliisilain kokonaisuudistustahan on jo ehdotettu hallintovaliokunnan
mietinnössä 10/2005 vp ja siihen liittyvässä lausunnossa.
On todettava, että käsiteltävänä on
laaja ja merkittävä lainsäädäntökokonaisuus.
Tämän vuoksi valiokunta edellyttää hallituksen
tarkkaan seuraavan Rajavartiolaitosta koskevan lainsäädännön
toimeenpanoa sekä antavan hallintovaliokunnalle viimeistään
vuoden 2008 loppuun mennessä seikkaperäisen selvityksen
Rajavartiolaitosta koskevan lainsäädännön
toimivuudesta ja soveltamisesta. Tätä koskevan
lausumaehdotuksen valiokunta on liittänyt yksimielisesti
mietintöönsä. Selvitysmenettelyn myötä on
mahdollista arvioida muun muassa sitä, miten henkilöstön
asema uuden lainsäädännön myötä muuttuu tai
toteutuu myös ja ennen muuta siirtovelvollisen henkilökunnan
intressien asianmukaisen huomioon ottamisen ja siirtämispäätösten
perustelujen osalta. Tämä asiahan nousi hallintovaliokunnan
kuulemisessa esille.
Arvoisa puhemies! Hallintovaliokunta puoltaa siis yksimielisesti
lakiehdotusten hyväksymistä tähän
mietintöön sisältyvin muutosehdotuksin.
Samalla on todettava, että tämä on osaltaan
myönteinen asia, myönteinen uutinen, joita varmasti
myös kaivataan.
Sisäasiainministeri Kari Rajamäki
Herra puhemies! Sisäasiainministeriö ja hallitus
ovat pitäneet eri tavoin tärkeänä vahvistaa
sisäistä turvallisuutta ja Rajavartiolaitoksen
toimintaedellytysten vahvistumista. Tämä hallitusohjelman
tavoite, joka tässä lakiesityksessä ja
eduskunnan käsittelyssä erityisesti korostuu,
on edistää viranomaisyhteistyötä myös
valtioneuvoston sisäisen turvallisuuden ohjelman pohjalta,
joka hyväksyttiin viime vuoden syyskuussa, ja toisaalta
ottaen huomioon myös valtioneuvoston periaatepäätös yhteiskunnan
elintärkeiden toimintojen turvaamisesta ja varautumisesta
myöskin vapaan liikkuvuuden alueen laajenemiseen, siinä syntyviin uusiin
haasteisiin. Tietysti tämä tuore turvallisuus-
ja puolustuspoliittinen selonteko on tässä myöskin
esillä. Rajallisia voimavaroja ei voida hukata kansalaisen
näkökulmasta tarpeettomaan viranomaisreviirien
vartiointiin ja puolustamiseen. Tämä on tässä tietysti
myöskin yksi punainen lanka. Rajavartiolaitoksella on sisäisen
turvallisuuden alaan kuuluvien tehtävien lisäksi myös
sotilaallisen maanpuolustuksen tehtäviä. Turvallisuusviranomaisia
koskevia järjestelyitä onkin siinä mielessä arvioitu
juuri tässä edellä mainitussa turvallisuus-
ja puolustuspoliittisessa selonteossa.
Herra puhemies! Tämä hallituksen esitys tarkoittaa
sitä, että nyt Rajavartiolaitoksen toimintaedellytyksiä ja
maamme sisäistä turvallisuutta merkittävästi
parannetaan. Tätähän edelsi noin kolme
vuotta kestänyt Rajavartiolaitoksen ja poliisin yhteistyönä toteutettu
tiivis valmistelu. Saimme myös myöhemmässä vaiheessa
onnistuneesti Tullin kytkettyä tähän
valmisteluun mukaan. Pyrkimyksenä on siis ratkaista erityisesti poliisin,
tullin ja rajavartioviranomaisten, niin kuin yleisesti sanotaan
ptr-viranomaisten, keskinäiset yhteistyökysymykset
siten, ettei niitä koskevaa perustavanlaatuista keskustelua
ongelmallisesti jouduttaisi enää eduskunnassa
käymään.
Hallintovaliokunta esittää mietinnössään
esityksen hyväksymistä vain vähäisiltä osin
muutettuna. Voin heti alkuun sanoa, että kaikki esitykseen
ehdotettavat pääosin teknisluontoiset muutokset
ovat tietysti täysin sisäasiainministeriön hyväksyttävissä ja
perusteltuja.
Kuten mietinnössä ja annetussa lausunnossakin
todetaan, valvonta-alueesta luopuminen merkitsee Rajavartiolaitoksen
toimivallan ulottamista periaatteessa koko maahan. Uudistus on merkittävä,
sillä se mahdollistaa Rajavartiolaitoksen, poliisin ja
Tullin entistä tehokkaamman yhteistyön terrorismin
ja rikollisuuden torjunnassa. Myös Schengenin säännöstö,
vapaan liikkuvuuden alue ja sen laajeneminen puoltavat tätä viranomaisyhteistyön
tarpeellisuutta. Rajavartiolaitoksen toimivalta ei kuitenkaan ole
rikostorjunnan alalla yleinen, kuten poliisin toimivalta, vaan tarkoin
Rajavartiolaitoksen lakisääteisiin tehtäviin
rajattu, kuten täällä on todettu. Puheenjohtaja
Väistö tätä myös painotti
aivan oikein.
Vaikka Rajavartiolaitos voisi suorittaa toimenpiteitä koko
maan alueella, sen toiminta olisi keskitettävä nykyiseen
rajojen läheisyyteen. Rajavartiolailla parannetaan Rajavartiolaitoksen mahdollisuutta
osallistua rikostorjuntaan yhdessä poliisin ja Tullin kanssa.
Rajavartiolaitos voi erityisesti yhteisten tutkintaryhmien osana
suorittaa myös vakavien rikosten esitutkintaa sen oman
ydintoiminnan alueella. Samalla Rajavartiolaitoksen toimivaltuuksia
tiedonhankinnassa parannettaisiin lisäämällä keinovalikoimaan muun
muassa tekninen tarkkailu.
Hallintovaliokunnan mietinnössä samoin kuin perustuslakivaliokunnan
lausunnossa viitataan siihen, ettei poliisin, Tullin ja Rajavartiolaitoksen
yhteistoimintasopimuksesta ole lain tasoista säännöstä.
Tässä yhteydessä on tärkeää tuoda esille
eduskunnalle tämän tärkeän havainnon pohjalta,
että olemme sisäasiainministeriössä koko
ajan olleet asiasta todella samaa mieltä ja sisäasiainministeriön
johdolla on käynnistetty valmistelu ptr-lain säätämiseksi.
Olen itse asiassa tällä viikolla allekirjoittanut
poliisiylijohtaja Salmisen kanssa tätä koskevan
työryhmän asettamisen, jossa poliisin, Tullin
ja Rajan ja eri viranomaisten toimesta käydään
nyt tätä ptr-säännöstöä ja
lainsäädäntöä ptr-lain
valmisteluun liittyen läpi. Tämän hankkeen
samoin kuin niin ikään valmisteilla olevan tullilain
kokonaisuudistuksen yhteydessä joudutaan tietysti erityisesti
vakavan rikollisuuden torjunnan järjestämistä koskeviin
kysymyksiin varmasti eduskunnassa palaamaan.
Esityksen eräänä tavoitteena tässä on
rajanylityksen sujuvuuden parantaminen samalla, kun rikollisten
kiinnijäämisriskiä nostetaan. Aivan keskeisessä asemassa
näiden tavoitteiden saavuttamisessa on nykyaikaisen tietotekniikan
tehokas hyväksikäyttö. On hyvin tärkeää,
että mietinnössä ehdotetaan henkilötietojen
käsittelyä Rajavartiolaitoksessa koskevan lain
hyväksymistä asiallisesti muuttumattomassa muodossaan.
Vapaan liikkuvuuden alueen mahdollisesti entisestään
lähivuosina laajetessa ptr-viranomaisten välisen
tiedonvaihdon tulee olla entistä tehokkaampaa. Se on niin
kansallisen kuin EU-tason rajat ylittävän turvallisuuden
yksi keskeisimpiä instrumentteja. Kun EU:ssa suoritettiin
muun muassa terrorismin torjuntaan liittyvä entisten jäsenmaiden
vertaustutkimus, Suomessa erityisesti hyvänä käytänteenä,
mallina EU-maille nostettiin ptr-toimintaan liittyvä osaaminen
ja lähestymistapa. Se voi tuntua meille lähes
itsestäänselvyydeltä, mutta sitä se
valitettavasti ei eri EU-maiden viranomaisten yhteistyön
näkökulmasta tänä päivänä välttämättä ole.
Nyt toteutettavalla muutoksella parannetaan myös rekisteröidyn
oikeusturvaa muun muassa entistä täsmällisemmillä tietojen
poistosäännöksillä ja Rajavartiolaitoksen
rekisterien laillisuusvalvonnan edellytyksiä tehostamalla.
Rajavartiolakia koskevaan ehdotukseen sisältyy myös
valiokuntien uudelleen muotoilema teknistä valvontaa ja
henkilön automaattista tunnistamista koskeva säännös.
Rajavartiolaitoksella olisi oikeus rajanylityspaikalla käyttää teknisessä valvonnassa
kertyvää kuvaa ja ääntä etsintäkuulutuksen
mukaan pidätettävien, kiinniotettavien, haastettavien,
vangittavien ja säilöönotettavien tai
viranomaisten seurantaan otettavien henkilöiden tunnistamiseksi.
Lainsäädäntöömme aiemmin
sisältymätön uusi menetelmä mahdollistaa muun
muassa hahmontunnistusohjelmien ja vastaavien menetelmien käyttämisen
rajanylityspaikalla. Hallituksen esitykseen sisältynyt
säännösehdotus oli keskeiseltä sisällöltään
yhdenmukainen nyt mietinnössä ehdotetun kanssa
ja on näin ollen täysin ministeriötä tyydyttävä.
Tietotekniikan kehitys tulee tulevaisuudessakin nostamaan esille
vaikeita yksityisyyden suojaan liittyviä, turvallisuusviranomaisten
näkökulmasta hyvin tärkeitä kysymyksiä.
Tässä yhteydessä voin viitata
sekä biometriaa että videovalvontaa koskeviin
kysymyksiin. Parasta olisi, jos esimerkiksi videovalvonnasta voitaisiin
valmistella yleislaki, jottei näitä tärkeitä kysymyksiä jouduttaisi
ratkaisemaan yksittäisten substanssilakien säätämisen
yhteydessä. Oikeusministeriöhän ei ole
vielä saanut luotua tätä videovalvontaa
koskevaa lainsäädäntöä,
jonka tarvetta kieltämättä ehkä olisi.
Valiokunta edellyttää hallituksen antavan
sille viimeistään vuonna 2008 kirjallisen selvityksen
uudistuksen täytäntöönpanosta.
Tämä valiokunnan edellyttämä seurantavaatimus
on sisäasiainministeriön näkökulmasta
täysin ymmärretty ja perusteltu. Valiokunnan ehdottaman
seuranta-aikataulun puitteissa nimittäin voidaan myös
tehdä mahdollisesti tarvittavat, esimerkiksi tutkinnanjohtajien
toimivaltuuksia koskevat säädösmuutosehdotukset,
jotka voidaan samassa yhteydessä myöskin arvioida.
Haluan kiittää asiaa käsitelleitä valiokuntia, hallintovaliokuntaa
tämän laajan, pitkään odotetun
ja lähetekeskustelussa jo vahvaa myönteistä myötätuulta
saaneen esityksen ripeästä käsittelystä,
ja on myöskin erittäin tärkeätä,
että tämä on nyt tässä vaiheessa.
Valiokunnan mietinnössä ehdotetussa muodossa haluan
vain lopuksi todeta kiitosten ohella, että esitys kaikilta
osiltaan vastaa hallituksen esitykselle asettamia tavoitteita.
Petri Salo /kok (vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Pidän ihan oikeana, että valiokunnan
puheenjohtaja ja myöskin ministeri puuttuivat erittäin
tärkeään asiaan eli tehtäväjakoon
ja toimivaltasuhteisiin. Minustakin on aivan olennaista, että hallintovaliokunta
tässä lausumaehdotuksessaan ehdottaa, että tähän
asiaan myöskin palataan 2008 mennessä ja selvitetään myöskin
ne problemaattiset kohdat, joita tähän saattaa
täytäntöönpanon yhteydessä liittyä.
On aivan selvää, että osa poliisikunnastakin
suhtautuu tähän lakiesitykseen varauksellisesti,
koska nämä toimivaltasuhteet ja eri viranomaisten
tehtävät esitutkinnassa, kuulustelussa ja muussa ovat
herkkiä aiheita.
Pidän myönteisenä sitä,
että te, ministeri, myöskin suhtauduitte myönteisesti
siihen hallintovaliokunnan lausumaehdotukseen, joka on varmasti
tarpeellinen.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! On sinänsä aika jännittävää,
että silloin kun on kysymys Rajavartiolaitoksen toiminnan
järjestämisestä ja kehittämisestä,
niin aina on melkoinen tunnelma yllä. Edellisen kerran
kun käsiteltiin tätä asiaa, tunnelma
oli ptr-tasapainoilua äärimmilleen saakka. Tässä eduskunnassa
oli poliisipuolue, tullipuolue ja rajamiespuolue, jotka ottelivat
muun muassa hallintovaliokunnassa valiokunnan silloisen ja nykyisen
puheenjohtajan, ed. Matti Väistön katsoessa ihmeissään,
mitähän tästä nyt oikein tulee,
kun hän on tietysti kaikkien kanssa aina samaa mieltä,
että kaikki puhuvat järkeviä ja ajavat
ihan järkeviä asioita, ja nämä pyrkimykset
pitäisi sitten sovittaa yhteen.
No, nyt sitten kävi niin hienosti, että viime syksynä tuli
upea tieto, että — joskus, olikohan se loka-marraskuun
tienoilla — suureksi iloksemme niin poliisi-, Tulli- kuin
Rajavartiolaitoksessa ja ministeriötasolla oli päästy
yksimielisyyteen siitä, että nyt sitten siinä esityksessä,
joka hallituksen esityksenä nyt on johtanut mietintöön
saakka, on päästy yksille vesille ja yhteisymmärrykseen,
ja se yhteisymmärrys on nyt kestänyt tänne
saakka, niin että, niin kuin kahdesta edellisestä puheenvuorosta
on käynyt ilmi, yksimielisyys vallitsee sitten myöskin
tässä finaalivaiheessa. Tämä on
hieno asia.
Totean vain sitten, että tietysti asialla on kaksi puolta.
Meillä on sitten täällä hallituksen
esitys numero 83 näiltä valtiopäiviltä tällä hetkellä käsittelyssä,
ja tämän tosiasiallisesti lakonmurtolakiesityksen
tiimoilta en puutu siihen asiaan miltään muulta
osalta kuin yhdeltä ainoalta osalta, ja se liittyy aivan
olennaisesti tähän lakiin ja sen käytäntöön
soveltamiseen, ja se on se, että tietenkin kaikki hallituksen
esitykseen numero 83 sisällytetyt perusteluitten ydinasiat
ovat relevantteja tässä yhteydessä ja
kaikki se, mikä valtioneuvoston taholta on sen lain lähetekeskustelussa
ja täällä eilisellä kyselytunnilla
tuotu esille, on otettava äärimmäisen
vakavasti. Siis toisin sanoen kun siinä yhteydessähän
on kaksi lukua mainittu, 900 ja 1 500 Rajavartiolaitoksen
palveluksessa olevaa henkilöä, niin kaikkien heidän roolinsahan
nyt on todistettu erittäin avainasemassa oleviksi sisäisen
turvallisuuden kannalta.
Arvoisa puhemies! Tämä sanotaan näin
ja niin kiivaalla äänensävyllä kuin
valtiovarainministeri totesi eilen, ensimmäisen kerran
näitten vuosien aikana havaitsin kiihtyneessä tilassa
valtiovarainministeri Kalliomäen. En ole koskaan ennen nähnyt
tämän entisen seiväshyppääjän
näin kiihtyvän, jonka alaan ei tietysti sovi kiihtyä,
kun aikoo päästä korkealla olevan riman
yli. (Eduskunnasta: Pitää olla hyvä kiihtyvyys!) — Alla
tietysti pitää olla, mutta se kiihtyvyys pitää oikealla
tavalla laittaa eikä verbaaliseen kiihtyvyyteen, mutta
eilen sitä sävyä nyt oli ilmassa.
Tämähän tarkoittaa käytännössä sitä,
että jotta tämä, mitä tässä laissa
on nyt, siinä hengessä kuin hallintovaliokuntakin
on esiin tuonut voi käytännössä toteutua,
niin Rajavartiolaitoksen henkilökunnan täytyy
olla äärimmäisen motivoitua suorittamaan
tehtäväänsä, mikä tarkoittaa myöskin
yhdeltä osaltaan sitä, että paitsi että koulutuksellinen
puoli on edennyt niin kuin tässä eli paranee vaan,
mikä on ihan erinomainen asia, niin sitten toiselta puolelta
palkkausasiat ovat kohdallansa.
Arvoisa puhemies! Tämä kohta nyt klikkaa, pahemman
kerran klikkaa. Toisin sanoen eduskuntahan on tehnyt kaikkensa,
että tämä taloudellinen puoli olisi kunnossa.
Jatkuvasti lisäbudjettien ja varsinaisten budjettien yhteydessä on osoitettu
lisää varallisuutta Rajavartiolaitokselle sen
tehtävistään selviytymiseksi. Nyt sitten
on kysymys siitä, että palkkausjärjestelmän
tulee olla palkitseva eikä kurittava. Se esitys, upj, joka nyt
on, on osittain kurittava, ja siinä ei ole mitään järkeä,
eli valtioneuvosto nyt, kun on näin puhunut nämä asiat,
hoitaa upj-asiat kuntoon ensi tilassa, ja myöskin hallituksen
esitys 83/2005 vp voidaan vetää takaisin.
Matti Väistö /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Pulliainen otti esille Rajavartiolaitoksen
edellisen kokonaisuudistuksen, josta nyt ei ole vielä kymmentä vuotta.
Tuolloin tilanne ptr-yhteistyön näkökulmasta
oli paljon huonompi tai huono, ja tähän hallituksen
esityksen valmisteluun liittyen tämä yhteistyö on
ollut erinomainen ja yhteisymmärrys on löytynyt
jo hallituksen esitystä valmisteltaessa, mikä on
ollut hieno lähtökohta.
Mitä sitten Rajavartiolaitoksen voimavaroihin tulee,
hallintovaliokunta ja eduskunta ovat tästä pitäneet
vuosi toisensa jälkeen huolta ja lisäyksiä on
onneksemme saatu. Ne ovat olleet välttämättömiä ja
tarpeellisia sen tärkeän tehtävän
suorittamiseen, mitä Rajavartiolaitos sisäisen
turvallisuuden osalta tekee.
Esko Kurvinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Käsittelyssä on hallituksen
esitys n:o 6 näiltä valtiopäiviltä,
joka koskee Rajavartiolaitosta ja rajavyöhykettä koskevan
lainsäädännön uudistamista sekä hallintovaliokunnan
antamaa edellä mainittua lakiesitystä koskevaa
mietintöä.
Heti aluksi on todettava, että lakiesitys on hallintovaliokunnan
tekemin tarkennuksin hyvä ja mielestäni erittäin
tarpeellinen. Ensinnäkin Suomi on paljon vartijana, kun
koko EU:n ja Schengenin alueen pitkä ulkoraja on Suomen
osalla. Ulkorajan valvonnan merkitys on entistäkin tärkeämpi,
kun Euroopan unionissa vapaa liikkuvuus on jokapäiväistä ja
sisärajavalvonta on käytännössä poistunut.
EU:n jäsenmaat katsovat ja luottavat Suomen rajavalvontaan
ja rajaturvallisuuteen niin normaalitilanteessa kuin myös
suurten, maailmanlaajuisten, mielenkiintoa herättävien
tapahtumien aikana. Suomen tulee olla tämän luottamuksen
arvoinen ja huolehtia EU:n ulkorajoista kaikissa olosuhteissa.
On hyvä, että uudella lailla saatetaan Rajavartiolaitoksen
asema ja toimintavaltuudet yhdenmukaisiksi Euroopan unionin muiden
ulkorajavaltioiden rajaviranomaisten kanssa siten, että Rajavartiolaitoksella
olisi hyvät toimintaedellytykset muun muassa laittoman
maahantulon torjuntaan osana Euroopan unionin rajaturvallisuusjärjestelmää.
Toinen merkittävä käytännön
parannus nykyiseen tilanteeseen mielestäni on se, että lakiesityksellä pyritään
myös kansallisen turvallisuustilanteemme parantamiseen
hyödyntämällä Rajavartiolaitoksen
voimavaroja nykyistä tehokkaammin.
Turha byrokratia virka-apupyyntöineen jää nyt
pois mutkistamasta käytännönläheistä toimintaa
ja näin helpottaa Rajavartiolaitoksen, poliisin ja Tullin
yhteistyötä. Samalla vähäisiä sisäisen
turvallisuuden voimavaroja voidaan tältäkin osin
suunnata käytännön toimintaan hallinnon
sijasta. Tätä joustavuutta turvallisuusviranomaisten
välillä lisää myös
Rajavartiolaitoksen valvonta-alueesta luopuminen ja se, että Rajavartiolaitos
voisi rikostutkinnan alalla hyödyntää nykyistä laajemmin
poliisin tietojärjestelmää.
Luonnollisesti Rajavartiolaitoksen toiminnan maantieteellinen
painopiste säilyy käytännössä lähes
nykyisellään. Uusi laki mahdollistaa myös Rajavartiolaitoksen
yleisen järjestyksen ja turvallisuuden ylläpitämisen
rajanylityspaikoilla ja samalla poistaa nykyisen epätarkoituksenmukaisen
viranomaisten välisen tiukan työnjaon.
Kolmas mielestäni erittäin merkittävä parannus
käsittelyssä olevalla lakiesityksellä saadaan syrjäseutujen
asukkaiden turvallisuuteen niin Itä-Suomessa kuin Lapissakin.
Rajavartiolaitokselle annetaan nyt oikeus ilman poliisin nimenomaista
pyyntöäkin suorittaa välttämättömät
yleiseen järjestykseen ja turvallisuuteen kuuluvat kiireelliset
poliisitehtävät kohtaamissaan asioissa. Vaikka
tätä kohtaa jotkut yksittäiset tahot
ovat arvostelleet, niin valiokunnassa kuultujen asiantuntijoitten
kuin omankaan arvioni mukaan ei tässä Rajavartiolaitos
ole tulossa yhtään sen enempää poliisin
reviireille kuin kansalaisten turvallisuus vaatii kussakin akuutissa
tilanteessa.
Mielestäni on tarkoituksenmukaista, että Rajavartiolaitoksen
asema Puolustusvoimien johtamassa sotilaallisen maanpuolustuksen
kokonaisuudessa säilyy nykyisellään.
Erityisen tärkeänä näen, että Ylä-Lapissa,
saamelaisalueella, säilytetään myös
Rajavartiolaitoksen varusmieskoulutus. Käytännössä vain
tällä tavoin voimme turvata sen, että Rajavartiolaitos
saa paikalliset olosuhteet tuntevaa, motivoitunutta henkilöstöä tärkeälle
Ylä-Lapin raja-alueelle.
Arvoisa puhemies! Kokonaisuutena pidän lakiesitystä hyvänä niillä muutoksilla
ja korjauksilla täydennettynä, mitä hallintovaliokunnan
mietinnössä on esitetty.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Kurvisen puheenvuorosta on hyvä jatkaa
ottaen huomioon sen painopisteen, mihin ed. Kurvinen lopetti, kuinka
tärkeää on Rajan väen, Rajavartioston
koulutuksen, varusmieskoulutuksen jatkaminen niillä neljällä eri
paikkakunnalla, missä sitä nykyisin koulutetaan:
Ivalo, Kajaani, Joensuu Onttola ja Imatra Immola. Mutta me jokainen
erinomaisen hyvin tiedämme, että osa näistä joudutaan
karsimaan, ja siinä aiheessa ed. Kurvisen heittämä huoli
siitä, että koulutus toivottavasti jatkuu Ivalossa,
on valtakunnan kannalta ensiarvoisen tärkeää ja
välttämätöntä.
Kun otamme huomioon nyt juuri sen ajankohtaisen asian ja tilanteen,
mitä Suomen kaakkoisrajan turvallisuus on olemassa Euroopan
unionin ulkorajalla, Schengen-sopimuksen rajalla, niin tähän
liittyy aivan yhtä saumattomana myöskin Immolan
elikkä Imatran rajakoulutuspaikan varusmieskoulutuksen
jatkaminen. (Ed. Väistö: Ja Onttolan!) — Ed.
Väistö, teillä on aivan oikea käsitys
siitä Onttolasta. Näin siviilimaailmasta katsottuna
koulutuksen jatkaminen Onttolassa on erittäin tärkeätä,
mutta se ei sijoitu tämän itärajan, kaakkoisrajan
painopistesuuntaan, missä on tämä Euroopan
unionin ulkoraja ja suurimmat paineet ihmisten kulkemisen, rajanylitysten
ja näin myös tämän valvonnan
kautta tulevaisuudessa ovat olemassa.
Näin katsottuna, kun olemme saaneet jostakin tietotoimistosta
tietää, että ennen juhannusta sisäasiainministeri
antaa hallinnonuudistamisesityksen, jos tämä nyt
on oikea nimi, hallinnon uudistaminen, kun lakkautetaan paikkoja,
niin tavallaan toivon, että siinä toteutuisivat
meidän ed. Kurvisen kanssa näkemämme
tärkeät näkökohdat, mitkä ovat
erityisen tärkeitä nimenomaan kaakkoisrajan turvallisuuden
ja sen väestön, henkilöstön
tulevaisuuden ja rekrytoinnin kannalta. Kun näinä aikoina
erityisesti kannetaan huolta siitä, kuinka tärkeätä on
se, että Rajan väki on hyvin motivoitunutta, hyvin
koulutettua ja tehtäväänsä sitoutunutta,
niin siinä auttaa parhaiten se, että tämä koulutus
on alun perin lähtenyt siltä alueelta, varusmies
on jo koulutettu siltä alueelta, missä hän
todennäköisesti tulee pääuransa suorittamaan.
Näin ajatellen jatkan myöskin tähän
siitä, mitä ed. Kurvinen sanoi yhteistyöstä Puolustusvoimien
kanssa. Se ei liity tämän hallituksen esityksen eikä tavallaan
tämän mietinnönkään
sisältöön pääasiana
mutta useassa sivuviitteessä tässä liittyy.
Sen pohjalta toivon, että tulevaisuudessa myöskin
tätä tulevaa selvitystä varten pohditaan ja
selvitetään se, miten tämä toiminta
on toiminut ja kuinka se toimii ja pelaa, kun nyt kuitenkin viime
vuoden puolustus- ja turvallisuusselonteon mukaan Rajan varusmieskoulutusta
ikään kuin ollaan vähentämässä toisella
puolella. Perusteena heitetään se, että tulevaisuuden
puolustus- ja turvallisuusratkaisut eivät tarvitse sen
suuruista sodanajan rajavartiolaitosperusteisesti koulutettua joukkoa,
mikä on muistaakseni, olikohan se nyt 20 000 vai
mitä, puolet siitä pois, 10 000:llako
sitä nyt pärjättäisiin, jotenkin
näin, olkoon nyt mitä tahansa mutta suuntaa ottavasti puolet
pois.
Ihmettelen kyllä tätä asiaa — vaikka,
herra puhemies, ei tämä paljoa tähän
mietintöön liity mutta sen verran sivuaa — kuinka
voidaan aliarvioida ja näin yliolkaisesti katsoa myöskin
turvallisuus- ja puolustusselonteon mukaan, ettei Rajalla olisi
tarpeellista kouluttaa väkeä. Rajavartiolaitoksen
varusmieskoulutus on parasta koulutusta, mitä Suomen Puolustusvoimien
niin sanotusti varusmiehille kyetään antamaan.
Vaikka sen antaakin sisäasiainministeriön alainen
Rajavartiolaitos, se on parasta ja laadukkainta sissikoulutusta,
mitä Suomen maassa kyetään kenellekään
antamaan niin laajaperäisesti, kun otetaan huomioon, että sitä annetaan
kaikille ihan laidasta laitaan.
Mutta mitä tulee tähän mietintöön,
ensinnäkin tästä hallituksen esityksestä 6/2005
valitettavasti täytyy sanoa, että sen alkuperäisen
esityksen olen pannut niin hyvään talteen, etten
sitä löytänyt käsille, ja yritin
tuolta tulostaa, mutta siinä on yli 500 sivua, joten se
tuntui mahdottomalta, jolloin arvelin, että tämä istunto
on kokonaan päättynyt, ennen kuin sen saan tulostettua.
Tässä, ed. Pulliainen, käytän
teidän käyttämäänne
niin sanottua hyvää tapaa ja muistelen ulkomuistista
ne epäkohdat, mitä tässä on
olemassa, niin ei maistu niin paperin makuiselta. (Ed. Pulliainen:
Hyvä!)
Näin katsottuna tämä esitys alun
perin, sanotaan nyt niin, että virkamies-juristitasolla
valmisteltu esityskin oli sellainen, että sokeakin näki
tämän asian, että se on yliolkaisesti
tehty, siinä oli vähän pöytäkirjan
makua ja kirjoituspöydän takaa nähtyä elämää,
jolloin esitys ei voi olla kovin hyvä. Näillä ajatuksilla
muistaakseni suurin piirtein lähetekeskustelussakin kehotin
hallintovaliokuntaa kiinnittämään tarkasti
niihin epäkohtiin huomiota ja lukemaan sen tarkasti ja
tekemään hyvän mietinnön.
Tässä näyttää nyt
niin, että hallintovaliokunta on ottanut opikseen tästä asiasta
erinomaisen hyvin, koska vaikka ei nyt aivan niin ole tehty kuin ennen
liikennevaliokunta teki — kirjoitti kokonaan uudeksi — ei
ole kokonaan kirjoitettu uudeksi, niin on paljon parannettu. Eilisiltana
kun tämän luin, niin täytyy sanoa, että erinomaisen hyvällä tarkkuudella
on käyty tähän parantamispohjaan ja parantamisesityksiin
ja ottaen tämän laajuuden huomioon, ottaen suuren
asiantuntijoitten määrän huomioon ja
vielä senkin tiedon, mikä täällä eduskunnan
käytävillä liikkuu, että hallintovaliokunnalla
on yleisesti kiirettä ja paljon asioita, tämänkin
huomioiden, on tässä tehty rehellisen ahkerasti
työtä.
Te, ed. Väistö, puheenjohtajana olette kyllä kiinnittänyt
tähän asiaan huomiota, eikä liene varmaan
sattuma se, että tämä on saatu nyt ennen tätä tulevaa
juhannusta pois ja myöskin kesäksi pois, kun on
tulossa nämä maailmanmestaruuskisat, missä Suomen
pitää ryhdikkäänä tässä asiassa
esiintyä. Tämä ei merkittävästi
vaikuta siihen sisältöön, mutta antaapa
kuitenkin uutta pontta, uskoa ja tarmoa myöskin Rajan väelle
siitä, että heille luodaan lainsäädäntöpohjaisesti
semmoiset edellytykset toimia, kuin oikein on ja mitä heiltä odotetaan.
Täällä olen ollut joskus lähetekeskustelun
aikana ja muuallakin vaistoavinani, että syntyisi jonkinnäköistä mustasukkaisuusongelmaa
poliisin osalta, kun tähän saakka poliisin toiminta
on ollut yhdestä rajasta poikki ja jostakin pitäjän
rajasta on katkennut, mihin tämä raja on voinut
tulla, ja siitä poliisi jatkuu toisinpäin elikkä poliisin koko
valtakunta, raja vain niissä rajapitäjissä. Nyt
kun tämän Rajan mahdollisuus toimia — en voi
sanoa, että edellytetään, että toimii
läpi valtakunnan — on mahdollistettu tässä asiassa,
niin näyttää siltä, että on
syntynyt erinomaisen hyvä ratkaisu, ja näyttää myöskin
tämän mietinnön sisältö sellaiselta,
sen makuiselta, että ei ole ollut ongelmia, niin että olisi
syntynyt kiistaa tästä, mitenkö sanoisin,
toisen alueella rinnakkain yhdessä toimien, lomittain toimien,
syntyvästä vaikutelmasta. Tämä on
erinomaisen hyvä.
Mutta ymmärrän, että täältä joku
pitää löytää semmoinen
niin sanotusti epäkohta. Täällä valiokunta
on tarkentanut 39 §:n kohdalta, "Oikeus liikkua toisen
kiinteistöllä". Tässä tämä tekstikorjaus
on aivan oikein. Suora lainaus: "Rajavartiolaitoksen virkamiehellä sekä Rajavartiolaitoksen
toiminnan tukena käytettävillä asevelvollisilla
ja vapaaehtoista asepalvelusta suorittavilla henkilöillä on
oikeus liikkua toisen maa- ja vesialueella jalan, suksilla ja Rajavartiolaitoksen
käytössä olevalla
kulkuneuvolla, jos se on välttämätöntä Rajavartiolaitoksen
tehtävän suorittamiseksi." Tähän
kiinnitin lähetekeskustelun aikana huomiota, että myöskin
tehtävissä harjoituksissa, niin sanotuissa sotaharjoituksissa,
rajaharjoituksissa, pitäisi olla myöskin saman
tyyppinen mahdollisuus. Tänne on jäänyt
se epäkohta, että vain luvan perusteella voidaan
tämmöisessä harjoituksessa liikkua toisen
maalla. Uskon, että tämä on tahaton erehdys
olemassa.
Kun eilen kiinnitin tähän huomiota, niin sain valiokunnan
puheenjohtajalta huomautuksen, että rajan asiantuntijat
eivät ole pitäneet tätä ongelmallisena.
Eipä se olekaan ongelmallinen, mutta lakihan valmistellaan
ja kirjoitellaan tulevan pahan päivän varalta,
eikä se olisi monta riviä tätä mustetta,
kolme sanaa ehkä olisi tarvinnut lisää,
niin että sen olisi voinut lisätä. Mutta kelpaa
se nyt näinkin, en tee siihen mitään
täydennystä, koska pyrin olemaan näissä mietinnöissä ja
asioitten käsittelyssä hyvin lojaali enkä takerru
pikkuseikkoihin kiinni. (Ed. Pulliainen: Joustava, joustava!) — Niin
kuin ed. Pulliainen sanoi, erittäin joustava. — Katsotaan,
jospa tämä nyt toimii niin, että eteenpäin
mentäessä ei koskaan niitä ongelmia tämän
soveltamisen osalta tule.
Herra puhemies! Tämä tällä kertaa
näin kovin lyhyesti ja, sanoisin, yleisluontoisesti käsitellen tästä asiasta.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Hallintovaliokunnassa on ollut tilaisuus
käsitellä tätä hyvää hallituksen
esitystä, jolla kootaan voimavaroja poliisin, Tullin ja
Rajavartioston järkevään ja tehokkaaseen
yhteistyöhön. Tämä onkin hyvin
tarpeen, koska Suomi on EU:ssa turvallisuuden kehittäjä,
tärkeä turvallisuuden vaalija. Suomi on kansainvälisesti
vertaillen turvallinen maa, mutta meitä koskevat samat
uhkat kuin muitakin EU-maita. Siksi meidän täytyy
pitää huoli siitä, että meillä rajojen
vartiointi, sisäisen turvallisuuden perusasioita, toimii
tehokkaasti. Se, että voimavaroja poliisin, Tullin ja Rajavartioston
osalta voidaan näin koota, on nimenomaan tehostamassa kustannusvastaavasti
tätä Suomen ja kansainvälisen vastuun
kannalta tärkeää toimintaa.
Ed. Seppo Lahtela täällä viittasi
juuri asevelvollisten ja varusmiesten koulutukseen. Haluan yhtyä ed.
Seppo Lahtelan näkemyksiin. Pitäisin tärkeänä,
että meillä jatkossakin koulutetaan asevelvollisia
samaan tapaan kuin nytkin neljällä paikkakunnalla
vaativiin Rajan tehtäviin, niin rauhan aikana kuin mahdollisen
kriisin ja sodan ajallekin. Juuri rajaseudulta olevat varusmiehet voivat
parhaiten palvella niin asevelvollisuusaikanaan kuin sitten reservissä niissä tehtävissä,
mitä varten
heidät on koulutettu ja heitä tarvitaan. Olisinkin
näkemässä, että kun nyt puolustus-
ja turvallisuuspoliittisessa selonteossa on katsottu, että pahan
päivän varalle emme tarvitsisi niin paljon rajajoukkoja,
kuin nyt on, niin jatkossa voitaisiin tarkistaa tuota määrää.
Minusta niissä tehtävissä, jotka rajajoukoilla
nimenomaan sissitaistelijoina on, on entistä tärkeämpää pitää riittävä reservin
vahvuus jatkossakin.
Olen hallintovaliokunnan jäsenenä saanut nyt viime
viikkojen aikana käydä tutustumassa Rajan toimintoihin
maalla, merellä ja ilmassa, ja täytyy vain sanoa,
että siellä on todella osaavaa väkeä,
johon voimme luottaa. Tämä väki tarvitsee
myös kunnon palkan, aivan suoraan sanoen tarvitsee paremman
palkan kuin tällä hetkellä tehtävien
vaatimustasot huomioon ottaen saa. Mutta tämä näkökohta
tarvitsee ottaa huomioon silloin, kun nähdään
se tehtävien vaativuus, mikä tulee yhteistyössä,
juuri niissä tehtävissä, mitkä liittyvät
poliisinkin tehtäviin. Vaativuustaso Rajavartiostolla nousee
tämän lain myötä tehtävien osalta,
samalla kun laki parantaa yleistä turvallisuutta, ei vain
rajaseuduilla, joilla se parantaa sitä olennaisesti, vaan
tehostaa yleistä turvallisuutta myös kautta koko
maan.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Hallintovaliokunta on lähes
puolen vuoden aikana tehnyt hyvin laajan ja merkittävän
mietinnön, joka koskee Rajavartiolaitosta ja rajavyöhykettä koskevan
lainsäädännön uudistamista.
Sen verran olen ollut mukana varajäsenenä seuraamassa tätä valmistelua,
että totean vain eduskunnan pöytäkirjoihin,
että kyllä hallintovaliokunta on joutunut tekemään
poikkeuksellisen paljon myöskin ylimääräistä työtä,
mikä kertoo jotakin myöskin lain valmistelusta.
Se on pakko tässä yhteydessä sanoa. Tässä valiokunnan
luonnoksessa on nimittäin noin 35 sivua pelkästään
pykälien tarkistamista tässä lainsäädännössä.
Ministeri totesi täällä äsken,
että ne ovat teknisiä muutoksia, mutta on täällä myöskin
asiallisia muutoksia, jotka ovat tulleet lähinnä perustuslakivaliokunnan
ja lakivaliokunnan lausuntojen johdosta, mutta on myöskin
hallintovaliokunnan oman asiantuntijakuulemisen perusteella tehtyjä tarkistuksia.
Eli työtä on tehty hallintovaliokunnassa hyvin.
Ja, kuten lähetekeskustelussa jo sanoin, tämä on
lainsäädäntöä, joka
on myöskin erittäin herkkää.
Tämä on vähän niin kuin pärekaton
kulottamista, kun mietitään niitä asioita, kuinka
ptr-toiminta ja eri viranomaisten toiminta saadaan yhteensovitettua
Suomessa siten, että siitä hyötyvät
kaikki suomalaiset ja veronmaksajat.
Myönnän, että olen saanut paljon
palautetta tämän valiokunnan käsittelyn
aikana myöskin poliisikunnasta, jossa tietenkin edelleen
vallitsee mielipiteitä siten, että poliisikunnan
mielipiteet vaihtelevat sen suhteen, onko tämä lainsäädäntö hyvä vai
onko se vähemmän hyvä. Osa vastustaa;
osa näkee tässä ajan henkeä ja
sen, että kun viranomaisten toimien määrä ei
kasva ja myöskään voimavarat eivät
kasva, niin Tullin, Rajavartiolaitoksen ja poliisin on tulevaisuudessa vain
tehtävä entistä enemmän yhteistyötä ja
kunkin näitten viranomaisten keskityttävä nimenomaan
siihen erityisosaamisalueeseen. Me tiedämme kaikki tilanteen
tuolla itärajalla, jossa välimatkat ovat pitkät,
poliisin tavoitettavuus on heikko. Tämäkin on
vaikuttanut siihen, että myöskin Rajavartiolaitokselle
annetaan rajattuja poliisitehtäviä jatkossa.
Ehkä kaikki tämä kritiikki liittyy
myöskin siihen, että poliisi on kuitenkin edelleen
johtava esitutkintaviranomainen Suomessa ja poliisin tehtävä on
nimenomaan sisäisen järjestyksen ja turvallisuuden
hoitaminen. Esimerkkinä vain nyt tämänkin
lain uutuutena on se, että myöskin Rajavartiolaitos
alkaa itsenäisesti suorittaa esitutkintaa, mikä tietenkin
vaatii myöskin tarkkoja muotomääräyksiä esitutkinnan
osalta, mutta myöskin poliisikoulutusta niin psykologisesti kuin
kuulustelutaktisesti ja -teknisesti. Pääsääntöisesti
olen sitä mieltä, että kaikki vaativampien kuulustelujen
ja esitutkintatoimenpiteiden pitäisi edelleen olla poliisin
kenttäjohdon hallussa, poliisin tutkinnanjohdon hallussa
ja Rajavartiolaitos suorittaisi vain juuri ne esitutkinnat, jotka ovat
sen tyyppisiä, että ne sopivat paremmin heidän
toimenkuvaansa.
Kuitenkin olen sitä mieltä, että tämä lakiesitys on
hyväksyttävissä. Hallintovaliokunta on
tehnyt hyvää työtä, ja pidän
erittäin positiivisena sitä, mitä täällä jo
valiokunnan puheenjohtaja ed. Väistö ja ministeri
Rajamäki korostivat, että vuonna 2008 hallintovaliokunnalle
tuodaan selonteko siitä, miten tämä laki
on käytännössä toiminut ja mitä lainsäädäntötarkistuksia
voidaan joutua vielä jatkossakin tekemään.
Matti Väistö /kesk(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Totean tarkennuksena ed. Salon puheenvuoroon,
että kyse on valiokunnalle toimitettavasta selvityksestä,
ei eduskunnalle toimitettavasta valtioneuvoston selonteosta. Tätä koskevan
lausumaehdotuksen valiokunta on sisällyttänyt
mietintöehdotukseen.
Edelleen, herra puhemies, totean koulutuksen osalta, joka tuli
esille liittyen esitutkintaan, että me saimme tähän
liittyen varsin seikkaperäisen selvityksen hallintovaliokunnalle,
kun kävimme Imatralla Immolassa. Sen selvityksen pohjalta varmasti
valiokunnan jäsenille jäi selkeä käsitys siitä,
miten huolella Rajavartiolaitoksessa on paneuduttu vaativaan koulutukseen,
vaativiin tehtäviin, ja se puoli näytti ainakin
meidän mielestämme olevan hyvällä mallilla
etenemässä.
Petri Salo /kok (vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Käytin huonoa ilmaisua, selonteko
ja selvitys ovat aivan eri asioita. Se oli niin sanottu lipsahdus,
ja olen ehdottomasti sitä mieltä, että näitä eduskunnalle
annettavia selontekoja pitäisi ehdottomasti myöskin
vähentää. Ne ovat aika raskaita arsenaaleja
pienen yksityiskohtaisen asian hoitamiseksi; hallintovaliokunnalle
annettu selvitys on nimenomaan oikea asia. Luulen, että tämän
kolmen vuoden aikana me kaikki olemme viisaampia siinä,
miten tämä laki käytännössä toimii.
Yleiskeskustelu päättyy.