3) Hallituksen esitys polttoturpeen ja sillä tuotetun
sähkön toimitusvarmuuden turvaamista koskevaksi
lainsäädännöksi
Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Todella nyt on käsittelyssä hallituksen kaksi
lakiesitystä, jotka liittyvät samaan aihealueeseen:
laki polttoturpeen turvavarastoista ja laki polttoturpeesta ja lauhdutusvoimalaitoksissa
tuotetun sähkön syöttötariffeista.
Kysymys on tässä vaiheessa ainakin määräaikaisista
lakiesityksistä. Ne liittyvät sillä tavalla
yhteen, että ne on haluttu täällä yhteisesti
sekä hallituksen käsittelyyn että tänne
myöskin tuoda käsiteltäväksi
rinta rinnan.
Mikä näiden lakiesitysten tausta ja tarve
on? Yksinkertaisesti omin sanoin sanottuna se, että sen
jälkeen kun päästökauppajärjestelmä käynnistyi
Euroopan unionin alueella, se on muuttanut eri energiaraaka-aineitten
hintasuhteita, eri energiaraaka-aineitten keskinäistä kannattavuutta.
Erityisen selvästi tämä päästökauppajärjestelmä on
heikentänyt turpeen käyttöä yleensä ja varsinkin
ja nimenomaisesti sähkön lauhdetuotannossa.
On syntynyt tilanne, jossa ulkoa maailman ääristä kaivettu
kivihiili tänne Suomeen asti kärrättynä jossain
tilanteessa — ja siitä aiheutuu paitsi kustannuksia
myös CO2-päästöjä tuonne
ylös — ja monta kertaa myöskin öljy
on tullut kannattavammaksi, kilpailukykyisemmäksi
raaka-aineeksi nimenomaan tiettyjen lauhdesähköerien
tuotannossa. Tällaista asiantilaa ei voida pitää perusteltuna
ja hyvänä Suomen kannalta, ei ekologisesti, ei
Suomen työllisyyden kannalta eikä oikeastaan minkään painavan näkökulman kannalta.
Hallituksen piirissä kauppa- ja teollisuusministeriö vastuullisena
ministeriönä on pitkään selvitellyt
niitä vaihtoehtoja, niitä mahdollisuuksia, joilla
se voisi tasapainottaa tämän tilanteen, joilla
tätä asetelmaa nyt muutettaisiin, siis sitä, että suomalainen
turve työnnetään sivuun ja tilalle ajetaan
maailman ääristä asti kivihiiltä tai öljyä.
Nämä kaksi hallituksen esitystä ovat
nyt niitä välittömimpiä keinoja,
joilla tämä hintasuhdeasetelma pyritään
muuttamaan turpeen kannalta kilpailukykyisemmäksi.
Vielä kertaalleen: Nämä esitykset
koskevat kuitenkin vain lauhdetuotantoa tämän
syöttötariffin osalta. Idea on, että tällaisella
erillisellä preemiolla, tariffituella, julkinen valta huolehtii siitä,
viranomaisena nimenomaan järjestelmävastaava Finngrid,
että silloin kun lauhdesähkön tuotannossa
käytetään turvetta kivihiilen sijasta tiettyä kokoa
suuremmissa laitoksissa — käytännössä neljässä suuressa
yli 120 megan laitoksessa — niin niissä tilanteissa
turve saisi aina sen preemion, jolla sen kilpailukyky suhteessa
kivihiileen turvattaisiin. Käytännössä tässä on
kysymys hivenen runsaan 400 megawatin suuruisesta tehosta, ei ihan
pienestä, yhden ydinvoimalayksikön suuruisesta
kuitenkin, jonka ajaminen turvattaisiin ja varmistettaisiin nyt
siis nimenomaan suomalaisella kotimaisella turpeella kivihiilen
tai joissakin tapauksissa öljyn sijasta.
Vielä kertaalleen: Asian ympäristövaikutusten
osalta voidaan osoittaa, että tämä järjestelmähän
merkitsee sitä, kun turve Kioton mielestä itse asiassa
on pahempi päästäjä kuin kivihiili,
että nyt tässä jotenkin pahempaa päästäjää suositaan.
Ensinnäkin voidaan kyseenalaistaa tulkinta siitä,
mitä turve on. Uusimmatkin tutkimukset, Suomessa ja Ruotsissa
tehdyt, ovat jo saaneet aikaan sen, että turve nyt jo Kioton
kansainvälisen yhteisönkin piirissä on
kategoroitu omaksi kategoriakseen. Se ei ole enää kivihiilen
kanssa samassa, vaan se on jo saanut oman kategorian, mutta ei niin
vielä, se täytyy myöntää,
että turpeen päästökerrointa
olisi Kioton protokollan mielessä lähdetty muuttamaan,
vaan se kieltämättä edelleenkin on aika
raskas. Kuitenkin monien mielestä turve on, myös
tutkijoiden mielestä, hitaasti uusiutuva energian lähde.
Siitä on tehty väitöskirjojakin, jotka
nimenomaan pyrkivät osoittamaan sen. Tämä yhtäältä on
moraalisena tukena sen ratkaisun ympäristöperusteille,
joille tämä esitys perustuu.
Toisekseen vielä, kun kivihiilen osalta otetaan huomioon
ne ympäristövaikutukset, mitä sillä on,
kun se kaivetaan, kun se kaukaa tänne meille ajetaan, ne
päästöt yhteiseen ilmakehäämme
kyllä näiden kahden toimen yhteissummana alkavat
jo varmaan lähestyä Kioton laskentatavan mukaista
turpeen päästökerrointa. Elikkä tätä kautta
haen tavallaan oikeutuksen sille, että myöskin
ympäristön ja kasvihuonekaasupäästöjen
näkökulmasta tämä ratkaisu on
mielestäni kestävä ja täysin
puolustettavissa.
Mutta aivan erityisesti tämä on puolustettavissa
nimenomaan kotimaisen energiaturvallisuuden ja -varmuuden kannalta,
kansallisen huoltovarmuuden kannalta, ja siihenhän tähtää tämä varastointitukijärjestelmä.
Siinä ajatus on, että suurimmat polttoturpeen
tuottajat voisivat varastoida tietyn määrän
omiin varastoihinsa polttoturvetta ja Huoltovarmuuskeskus maksaisi
näille näin syntyneille varastoille — ne
määrät on esityksessä sanottu,
en käy tässä kertaamaan — tietyn
suuruista tukea ja niin, että varastoista turvetta voitaisiin
käyttää vain Huoltovarmuuskeskuksen luvan
perusteella ja pohjalta. Se ei olisi varaston omistajan milloin
tahansa käytettävissä, vaan se olisi
tässä mielessä aito huoltovarmuuteen
liittyvä varasto, koska sen hallinnointi näiltä osin
riippuu Huoltovarmuuskeskuksesta. Tietysti se varastotukikin tulee
Huoltovarmuuskeskuksen kautta, mutta myös ne päätökset,
milloin niitä varastoja voidaan hyödyntää,
tulevat tämän lakiesityksen mukaan nimenomaan
Huoltovarmuuskeskuksen kautta.
Vielä palaan siihen, mikä näiden
esitysten erityinen kansallinen ratio on. Vielä korostan,
että nämä merkitsevät satoja
työpaikkoja Suomeen, nämä merkitsevät
työtä nimenomaan sellaisille alueille, missä työtä tarvitaan,
missä ei kovin paljon muita vaihtoehtoja ole. Nämä merkitsevät pieneltä osalta
oman kotoisen kansallisen huoltovarmuuden paranemista. Kivihiili
ei ole suomalainen energian lähde, mutta turve on, eikä huoltovarmuusjärjestelmässäkään
hirveän huono juttu ole, kun ajatellaan, kumpaa pitäisi
olla, jos meillä näissä varastoissa turve
saa hivenen lisää roolia ja asemaa kivihiilen
ohella, joka totta kai jää edelleenkin tärkeämmäksi
huoltovarmuusraaka-aineeksi kuin turve.
Kuinka paljon tähän rahaa käytetään,
ja mitä siitä seuraa vertailuna muille? Jos tähän
varastointijärjestelmään kaikki ne lähtevät
mukaan, joilla siihen on mahdollisuus, arvioidaan, että Huoltovarmuuskeskukselta
se korkotuki olisi vuositasolla muutamia miljoonia euroja, ehkä korkeintaan
pari kolme, mikä tästä seuraisi. Mutta
se tulisi nimenomaan Huoltovarmuuskeskuksen menoista, mikä vähentää Huoltovarmuuskeskuksen
eräitä muita menoja. Sekin kannattaa tässä yhteydessä muistaa.
Tämä sertifikaattijärjestelmä merkitsee
sitä, että sen kustannukset voivat vuodesta riippuen olla
1,6:sta noin 10—11 miljoonaan euroon. Ketkä maksavat
tämän? Fingrid tietysti laskuttaa koko toimijakenttää,
ja nämä tietysti viime kädessä siirtävät
lisäkustannuksen kaikkien meidän sähkön
käyttäjien hintoihin. Ei pidä siinä mielessä silmiä ummistaa,
että olisi sitä mieltä, että tämä järjestelmä ei
missään näy. Se näkyy arvioiden
mukaan 0,009 sentin hinnankorotuksena kilowattitunnilta. Elikkä pitää olla
aika tarkkasilmäinen energialaskunsa, sähkölaskunsa
katsoja, että huomaa, että on normaalikulutuksessa minkäänlaista
korotusta siihen sähkölaskuun tämän
järjestelmän seurauksena tullut.
Kun on hyvä vesivuosi Norjassa ja Ruotsissa, siitä ei
aiheudu asiallisesti ottaen lainkaan kustannuksia, koska silloin
sitä lauhdetta täällä ei ajeta,
ei ainakaan paljon. Mutta kun siellä on vähän
huonompi vesivuosi, silloin Pohjoismaiden tarvitsemat sähköerät
ajetaan lähinnä suomalaisella ja tanskalaisella
lauhdetuotannolla, ja silloin tämän järjestelmän
pohjalta turpeella olisi vahvempi asema myös lauhdetuotannossa.
Aivan viime sanoikseni en malta
olla vertaamatta tätä muutamaa miljoonaa, mikä tämän kustannus
maksimissaan olisi, siihen, mitä eräät muut
maat tekevät oman kotoisen energian lähteensä osalta.
Pyysin selvittämään, kuinka paljon Saksa
käyttää tällä hetkellä vielä omaan
kansalliseen energian lähteeseensä kivihiileen,
joka ei ole yhtään parempi ympäristön
kannalta kuin meidän turpeemme missään
oloissa. Saksa käyttää kolmen vuoden
aikana 5,4 miljardia euroa, siis 5,4 miljardia euroa, ja lisäksi
on ruskohiilen, joka on vielä pahempi, tukeminen. Siinä ovat
hivenen epävarmat ne luvut, mutta ne eivät ole vuosikäytöksi
muutettuna äsken sanotuista luvuista juurikaan poikkeavia.
Tämä vaan kertoo siitä, että jos
me nyt turpeen käyttöä tällä tavalla aineellisestikin
vähän tuemme, siihen perusteet muun maailman esimerkkien
pohjalta ovat kyllä vahvat.
Ed. Juha Korkeaoja merkitään
läsnä olevaksi.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa rouva puhemies! Kannatan tätä esitystä ja
turpeen käytön lisäämistä energiataloudessamme.
Turvetta käytetään meillä jo
monissa paikallisissa lämpövoimalaitoksissa, muun
muassa Tampereella, Oulussa, Kuopiossa, Jyväskylässä. Voimaloissa
tuotetaan vastapaineella myös sähköä,
joten nämä ovat erittäin kannattavia
voimaloita. Mutta vielä on paljon tekemistä.
Suomessa eletään turpeen käytössä niin
sanotusti koroilla eli soiden turvemassaa kasvaa vuosittain enemmän
kuin sitä käytetään. Suomessa on
turvetuotannossa vain 0,6 prosenttia koko Suomen suoalasta. Meillä on
enemmän turvetta kuin norjalaisilla öljyvaroja.
Näitä turvevaroja meidän pitäisi
päästä hyödyntämään
samaan tapaan kuin norjalaiset hyödyntävät öljy-
ja kaasuvarojaan.
Turve on kotimainen polttoaine, ja sen kilpailukykyä pitää parantaa
ulkomaiseen kivihiileen nähden. Sen sijaan että meille
rahdataan raskailla kuljetuksilla kivihiiltä Keski-Euroopasta
asti, voimme käyttää tehokkaammin kotimaista
turvetta. Tähän mennessä Suomessa ei
kuitenkaan ole tuettu turpeen käyttöä,
vaan paineet siirtyä käyttämään
kivihiiltä turpeen sijasta ovat kasvaneet. Tämä on
väärä suunta. Meidän pitää muistaa
myös turvetuotannon työllistävä vaikutus. Erään
arvion mukaan klusteri työllistää 7 000
ihmistä Suomessa. Turpeella on merkitystä myös huoltovarmuutena.
Muualla Euroopassa tuetaan kotimaisten polttoaineitten käyttöä.
Esimerkiksi Saksassa tuetaan, niin kuin ministeri täällä totesi,
monella miljardilla vuodessa ruskohiilen tuotantoa. Pitää muistaa,
että turpeella tuotettu sähkö on muun muassa
Ruotsissa luokiteltu vihreäksi sähköksi, eli
turve on jo vakiinnuttanut asemansa länsinaapurissa. Samoin
Irlannissa turpeella tuotettua sähköä tuetaan
valtion puolesta. Myös Virossa ollaan siirtymässä suosimaan
paikallisia polttoaineita.
Meillä Suomessa ollaan vielä vähän
jälkijunassa tässä asiassa. Ei ymmärretä turpeen
merkitystä uusiutuvana polttoaineena eikä osata
hyödyntää sitä tarpeeksi tehokkaasti.
Toivon, että tämän hallituksen esityksen
myötä asiaa saadaan liikkumaan oikeaan suuntaan.
Turpeesta mielestäni voitaisiin ruveta tekemään
biopolttoaineitakin. Se on hyvin varteenotettava raaka-aine myös siellä.
Turpeen avulla päästään irti öljystä ja öljymaista,
mistä on paljon puhuttu, että tähän
suuntaan pitäisi edetä.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa rouva puhemies! On tietysti hienoa, että ministeri
Pekkarinen on paikalla selittämässä eduskunnalle
tätä hallituksen esitystä ja molempia
niitä, siis nämä ovat hallituksen esitykset
100 ja 108 näiltä valtiopäiviltä.
Toisaalta valiokuntien ja kansanedustajien näkökulmasta
on tietysti vähän noloa, että meitä on
näin vähän, mutta laatu, niin kun toteatte,
laatu ratkaisee. Ja on täällä ympäristövaliokunnan
jäseniä nyt ainakin kolme kappaletta, joka on
tietysti aika hyvä luku, eli täällä permannolla
50 prosenttia on ympäristövaliokunnan jäseniä,
ja sitten on joku talousvaliokunnankin jäsen kyllä ja
maa- ja metsätalous- sekä liikennevaliokunnasta
jne.
Mutta itse asiaan. Jotenkin minulle tuli mieleen ministeri Pekkarisen
selostuksesta, että siinä oli kyllä selkeä performanssi
suomalaisesta energiapolitiikasta. Eli tuijotetaan hyvin kapea-alaisesti,
lyhytnäköisesti vähän niin kuin huitaisten myöskin faktojen suhteen, ja sitten
tämä on valitettavasti jotenkin aika tavalla sen
energia- ja ilmastostrategian kaltainen, jonka eduskunta käsitteli. Tässä rakenteessa
on aika tavalla samankaltaisuutta.
Siis kansallisista syistä aletaan ikään
kuin muuttaa luonnonlakeja, väheksyä turpeen ominaispäästöjä ja päästökerrointa,
joka on kuitenkin luotu aivan laskennallisten kemiallisten ja fysikaalisten määreiden
pohjalta.
Sitten on tämä ylimalkaisuus, että tässä asetetaan
korvattaviksi fossiilisiksi polttoaineiksi öljyn ja kivihiilen
lisäksi myöskin maakaasu. Nämä kolme
ovat kuitenkin erilaisia, erityisesti maakaasu, siis eivät
mitenkään yhteismitallisia ympäristövaikutuksiltaan.
Sitten kun tämä koskee lauhdevoimaa, se tietysti
on myös tämän tyyppisen lauhdevoiman hengissäpitämisyritys.
Kuitenkin me pystyisimme sen energiamäärän tuottamaan muulla,
ympäristön kannalta kestävämmällä tavalla
kuin turpeella.
Ja mikä on turpeen ongelma sen lisäksi, että se on
energiayksikköään kohden vahvasti hiilidioksidin
ja muiden ilmastovaikutuksien kannalta rasittava polttoaine, on
tietysti sen vaikutukset ottoalueella ja ottoalueen koko valuma-alueella
ja siitä aina alaspäin. Me puhumme aika painokkaasti
Itämeren ja yleensä vesistöjen rehevöitymisestä,
Itämeren suojelusta. Me tiedämme, että sen
suojelun ongelman juuret ovat siellä valuma-alueilla Sisä-Suomessa,
rannikoilla, maatalousalueilla, ja kuitenkin tehdään
yhä voimaperäisemmin soiden käyttöönottoa
turvetuotantoon.
Samalla Pohjanmaan lakeuksien väki on erityisen huolestunut,
samoin Lapin väki, tulvista. Samalla sitten kuivatetaan
soita, otetaan niitä turvekäyttöön.
Monet mökkiläiset, jotka eivät kaikki
ole suinkaan sosialidemokraatteja äänestäviä kaupunkilaisia,
vaan myös keskustapuolueen väkeä tuolla
Suomen kauniiden sisävesien rannalla, sitten ihmettelevät
leväkasvustoa, samentumista, huonoa näkösyvyyttä omassa
koti- tai mökkijärvessään. Olen
maata kierrellessä huomannut, että aika monella
todella maaseudulla asuvalla on myöskin kesämökki.
Näin ollen tämä ongelma on aito ja se
kohdistuu hyvin läpileikaten koko maahan.
Sitten ihan esimerkki: Etelä-Kymenlaakso — Pyhtää,
Kotka ja Hamina — saat juomavetensä ja yleensäkin
teollisuus saa myös samasta putkesta vetensä eli
Utti-putkesta, joka tulee Valkealasta Kuivalan kylästä.
Nomen est omen eli nimi on enne: Kuivala on todella kuivumassa,
ja mistä syystä? Tämä väliväylä,
joka tulee Saimaasta, tuo tämän veden, josta tehdään
keinopohjavettä. Se vesi on hyvin humuspitoista, ja syy
on jälleen turvetuotannon lisääminen,
valumat näiltä turvetuotantoalueilta. Sitten tämä harjumoreeni,
joka tuottaa tämän keinopohjaveden tai joka siivilöi sen,
on infiltroitunut täyteen tästä turpeen
aiheuttamasta kuormasta eli siitä rikastuneesta, sakkautuneesta
aineksesta. Siis polttoturpeen ongelma on monitahoinen.
Pienhiukkaskysymykset, yleensä hiukkaskysymykset, ovat
myöskin siinä mukana. Meillä on tietysti
sähkösuodattimia ja erilaisia keinoja polton suhteen
niitä hallita. Raskasmetallikysymykset ovat kuitenkin ongelma,
ja tämä on kokonaisvaltainen kysymys. Tämä Irlannin
poikkeus selittyy tietysti kansallisella kysymyksellä,
mutta kun kansallisen itsekkyyden raja jossakin ylitetään,
niin se kääntyy kansalliseksi haitaksi. Näin varmasti
Saksassakin tämä 5,4 miljardia kolmessa vuodessa
kivihiilen tukemiseen on tätä. Syöttötariffin
idea on hyvä. Tässä on huono sovellutus.
Hyvä sovellutus olisi tuulivoiman syöttötariffi
tai bioenergian syöttötariffi. Se on kyllä merkittävää,
että tässä ei kyllä istuva hallitus
ole notkahtanut eteenpäin. Tätä pidän
huonona.
Maakaasusta totean vielä, että sitä ei
pitäisi lauhdevoimalassa yleensäkään
polttaa. Yleensäkin lauhdevoima on ongelma kaiken kaikkiaan, ja
vastapaino on tietysti se malli, joka on suomalainen malli ja jota
pitäisi vaan lisätä. Fortum Espoossa
omalla uudella kaasuvoimalahankkeellaan on pitkästä aikaa
hyvä uutinen Fortumista.
Mutta, lopuksi, arvoisa ministeri, tällä omalla paasauksellani
en nyt mitätöi mitenkään enkä yritä mitätöidä teidän
tietämystänne noin yleensä ollenkaan.
Tässä asiassa nyt vain ehkä meidän lähtökäsityksemme
ovat erilaisia. Mutta kun vetositte tuossa turpeen luonteen muuttumiseen
ja siihen, onko se fossiilinen, uusiutuva, hitaasti uusiutuva vai
mikä se on, tutkimus on tehnyt sitä ja tätä.
Hyvä on, mehän olemme suuressa valiokunnassa äänestäneet
vaalikaudella 95—99 (Ed. Kangas: Arpa ratkaisi!) tästä asiasta
ja totesimme, että se on hitaasti uusiutuva. 8 000
vuotta on lyhyt aika, kun ajattelemme vaikka jumalan mittakaavassa.
Tänäänhän me hiukan aihetta
tuossa edellisessä asiassa sivusimme. Näin ollen
se hitaus on sellainen, hyvä on, olkoon sellainen, mutta sitä ei
kyllä pystytä todella muuttamaan muuksi kuin että se
on enintään tätä.
Sitten vielä todetaan, että tehdään
vaikkapa väitöskirjoja. Hyvä on, väitöskirjassa
on teema ja sitä puolustetaan. Väitöskirjoja
on tehty monista asioista. Tulipa mieleeni vain lobotomia. Siitä on tehty
satoja väitöskirjoja, ja lobotomia sai kerran myös
Nobelin palkinnon. Siitä huolimatta se on myöhemmin
todettu täysin mahdottomaksi keinoksi hoitaa ihmisen terveyttä.
Lauri Kähkönen /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Tiusasen puheenvuoro sai minut tulemaan
tänne puhujakorokkeelle. (Ed. Kangas: Provosoi!) — No,
käytetään sanaa provosoi.
Ensinnäkin siltä osin kuin hän totesi
ministeri Pekkarisen puheenvuorosta, henkilökohtaisesti tulkitsin
sen aivan eri tavalla, eli tässä käsiteltiin turvetta.
Ministeri on monissa eri yhteyksissä tuonut esille myös
bioenergiaa, sen lisäämistä jne. Suomen
kannalta on välttämätöntä,
että energiaa tuotetaan hyvin monella tavalla. Mitä tulee
tässä talossa äänestämiseen,
niin käsittääkseni — en ollut
talossa silloin — arvalla se turpeen kohtalo siinä vaiheessa
ratkaistiin. Minusta tämä lakiesitys ainakin noin
kokonaisuutena on todella hyvä.
Mennäänpä hiukan historiaan. Ei tarvitse mennä vuottakaan
taaksepäin, kun Ruotsin ja Norjan siltayhteyksissä oli
vika sähkön siirrossa ja tämän
verkostovian takia Ruotsi sitten joutui hanikoita panemaan kiinni
Suomen suuntaan. Nimittäin toinen vaihtoehto Ruotsilla
olisi ollut se, että se olisi joutunut käynnistämään
kalliita voimaloita ja sillä tavalla sähkön
hinta olisi siellä Ruotsin puolella noussut. Samoihin aikoihin Venäjä rajoitti
myös sähköntuontiaan Suomeen. Muistaakseni
nämä tapahtuivat torstaina, en ihan varma ole,
mutta hyvin lähellä sitä, kun Suomessa
on myös sähkönkäytön
huippu. Mitäpä siinä vaiheessa olisi
tehty, jos tämäkin vielä olisi sattunut,
että olisi ollut huippukulutus Suomessa? Täällä Suomessa
olisi jouduttu sitten rajoittamaan sähkönkulutusta.
On nimittäin muistettava, että ei lauhdevoimaloita
hetkessä käynnistetä, se vie muutaman
päivän aikaa.
Toisaalta lähiaikoina käsittääkseni
on tulossa lakiesitys. Tuossa varmistin ministeri Pekkariselta sen,
että ollaan tuomassa lakiesitystä, jolla Fingridille
annetaan oikeus maksaa tietty korvaus siitä, että tämmöinen
lauhdevoimala pidetään sillä tavalla
käynnistyskunnossa, että se erittäin nopeasti
voidaan saada tuottamaan lämpöä ja sähköä,
ja hyvä näin.
Kaiken kaikkiaan tämä lakiesitys turvaa tätä huoltovarmuutta.
Turpeesta ministeri hyvin kattavasti puhui ja
myös ed. Kangas. Itsekin haluan vielä sen tuoda
esille, että kun Suomen soistahan suurin osa on ojitettuja,
niin sieltähän metaanipäästöjä tulee.
Nyt, kun turvetta otetaan, sekin on vielä häviävän
pieni osa Suomen soista, mitä sieltä viedään,
ja sen jälkeen, kun turve on otettu, jos ne metsitetään
tai siellä ruokohelvettä sitten viljellään,
kasvatetaan, niin niistähän tulee hiilinieluja.
Eli tälläkin tavalla tilannetta parannetaan.
Tuossa ministerin puheenvuorossa — en käy toistamaan
tietenkään kaikkea, mitä hän
totesi — myös selkeästi tämän
lakiesityksen myötä turpeen asemaa tavallaan parannetaan
tai turpeella tuotetun lauhdesähkön kilpailukykyä säilytetään tai
parannetaan, mikä on todella viisasta. Siinä on kotimainen
raaka-aine, siinä on työllisyys, sitä voidaan
lisätä, se lisää sinänsä myös
huoltovarmuutta, niin kuin lain toinen osio on. On monta monta asiaa,
jotka puoltavat sitä, että turpeen asemaa on syytä parantaa.
On järjetöntä, että kivihiiltä niin
paljon tuolta Saksanmaalta esimerkiksi ja muualta Keski-Euroopasta
Suomeen kuljetetaan.
Eli tämän pitemmittä puheitta esitys
ainakin noin kokonaisuutena on hyvä. En tunne tietenkään
kaikkia yksityiskohtia, mutta toivon, että turpeen asemaa
tosiaan voidaan jatkossakin parantaa.
Ja vielä kerran: Eri energiamuotoja, kaikkia näitä energiamuotoja,
tarvitaan, niin myös ydinvoimaa. Hyvä, että eduskunta
teki päätöksen viime kauden loppupuolella
tuon viidennen ydinvoimalan rakentamisesta. Tällä hetkellä ja
näinä vuosina, ennen kuin se on valmis, vaikka
kuinka bioenergiaakin lisätään, joka
on hyvää ja jota on syytä lisätä,
meillä voi tulla tilanteita, jollainen oli vajaa vuosi
sitten, ja ne eivät ole toivottavia. Eli hyvin rajamailla
liikutaan, että pystytään kotimainen
energian tarve tyydyttämään.
Pentti Tiusanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Kähköstä ei
ollut tarkoitus millään tavalla provosoida, mutta
kun hän totesi, että olisi kylmä tullut
tupaan, niin en itse ollenkaan vastusta sitä, ettei meillä ole
varavoimaa, vaan sitä, että sen energiapohjan
ei pitäisi olla turpeeseen sidottu vaan enemmän
vapaa eli bioenergiaa, vaikkapa maakaasua mieluummin.
Näin ollen tämä kysymys on kokonaisvaltainen,
tämä turpeen vaikutus, niin kuin totesin, se ei
ole vain siellä piipussa, vaan se on myöskin siellä,
mistä sitä otetaan. Lauhdevoima on siitä ongelma,
että se ei tuota lämpöä, tai
siis tuottaa mutta sitten yleensä mereen. Se ei tuota niin,
että voisimme hyödyntää sitä.
Matti Kangas /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Maakaasua saadaan Venäjältä,
sähköä saadaan maan rajojen ulkopuolelta. Kaikki
se maksaa, ei kukaan myy tänne ilmaiseksi sitä.
Turve on meidän polttoaineemme, ja se tulee tästä maasta,
ja jäävät tähän maahan
ne rahat. Pitää puolustaa suomalaista työtä ja
täällä toimeentuloa. Kyllä maailmalle
rahaa uppoaa ja sieltä varmaan löytyy mitä vaan,
kun on rahaa, millä ostaa.
Lauri Kähkönen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Vielä ed. Tiusaselle, näinhän se
on. Mutta tämä lauhdevoima joka tapauksessa: mistä muusta
esimerkiksi tietyillä ajankohdilla revitään
se puuttuva energia? Tällä hetkellä tilanne
on se, että sitä tullaan tarvitsemaan vielä,
ja sen takia on syytä, että turpeen asemaa tosiaan tällä lauhdevoimapuolella
ja totta kai muutenkin vahvistetaan.
Oras Tynkkynen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tämä hallituksen esityshän on kaksiosainen, ja
ensimmäisestä osasta eli polttoturpeen turvavarastosta voi
varmaan lyhyesti todeta, että sitä voidaan pitää kohtuullisen
passelina ja siihen ei ole paljoakaan nokan koputtamista. Sille
on olemassa hallituksen esityksestä ilmenevät perustelut.
Ehkä sellainen ajatus, joka tästä hallituksen esityksestä ja
sen perusteluiden lukemisesta ensimmäisenä juolahtaa
mieleen, on se, että kun meillä on Huoltovarmuusrahasto,
johon voidaan kerätä varoja ja niitä edelleen
käyttää tarvittaviin käyttötarkoituksiin,
energiapolitiikan edistämiseen, minkä takia on
niin mahdottoman vaikeaa tehdä vastaavanlainen rahasto
energiayhtiöiden ansiottomille voitoille. Tässä tietysti
en katso ehkä niinkään ministeri Pekkarisen
suuntaan vaan hänen viereensä ministeri Heinäluoman tyhjälle
paikalle. Minkä takia valtiovarainministeri niin kiivaasti
vastustaa tällaisen rahaston perustamista? Sille olisi
selvä tarve, ja sen tuottamia varoja voitaisiin käyttää kotimaisten
energian lähteiden, erityisesti uusiutuvien energian lähteiden,
käytön edistämiseen.
Mutta ajattelin keskittyä tämän hallituksen esityksen
toiseen osaan eli syöttötariffeihin. Ehkä voi
alkaa siitä, että hallituksen esityksen perusteluissa
todetaan, että useissa maissa on käytössä joko
syöttötariffi tai sertifikaatit. Siis Euroopan
komissiohan on todennut, että EU-maista on tasan kaksi,
siis 25 EU-maasta on tasan kaksi, joilla on käytössä tällainen
Suomen tapainen karu investointi- ja verotukiin perustuva tukijärjestelmä eli
ei lainkaan joko vihreitä sertifikaatteja tai syöttötariffeja.
Eli jos puhutaan EU:sta, niin lähes kaikilla mailla on
joko sertifikaatit tai syöttötariffit, ei suinkaan
vain useissa maissa.
Mitä nyt tässä Suomeen ollaan luomassa?
Me olemme luomassa erillisen tariffijärjestelmän pelkästään
turpeelle ja käytännössä pelkästään neljälle
voimalaitokselle. Ensimmäisenä tietysti herää kysymys,
minkä takia syöttötariffi pelkästään
turpeelle eikä uusiutuville energian lähteille.
Irlannissa on niin ikään syöttötariffi
turpeelle, mutta siellä sitä käytetään
myös uusiutuvien energian lähteiden, kuten tuulivoiman
edistämiseen. Tietääkseni käytännössä kaikissa
muissa maissa, joissa on käytössä syöttötariffit,
ne koskevat yksinomaan kotimaisia, uusiutuvia energian lähteitä eivätkä mitään muita.
Sitten meillä Suomessa ollaan menossa malliin, joka
koskee vain turvetta, ei lainkaan uusiutuvia energian lähteitä.
Syöttötariffeista on saatu monissa Euroopan maissa
erittäin hyviä kokemuksia. Saksassa uusiutuvilla
energian lähteillä tuotetun sähkön määrä on
onnistuttu lähes kolminkertaistamaan neljässä vuodessa.
Siis huikea, dramaattinen kasvu hyvin lyhyessä ajassa.
Minkä takia meillä ei sitten voida ottaa käyttöön
syöttötariffeja myös uusiutuville energian
lähteille? Ministeri Pekkarinen ja monet muut hallituksen
ministerit ovat ansiokkaasti puhuneet kotimaisten uusiutuvien energian
lähteiden puolesta. Se herättää kysymyksen,
miksei niitten puolesta voida myöskin toimia. Tässä on
erinomainen paikka vaikuttaa siihen. Syöttötariffi
on todettu hyväksi keinoksi, ja se tulisi sen takia laajentaa
myös uusiutuviin energian lähteisiin. Näin
vaalien alla myös hallituksen edustajien puheet ja toiminta
ehkä hiukan nykyistä paremmin vastaisivat ja kohtaisivat.
Toinen ongelma nähdäkseni tässä syöttötariffijärjestelmässä on
sen määräaikaisuus. Oletan, että ministeri
Pekkarinen ja varmaan monet kollegat tässä salissa
keskustelevat, niin kuin itsekin keskustelen, lähes päivittäin
yritysjohtajien kanssa. Ja yksi selkeä viesti,
joka kaikilta yritysjohtajilta aina tulee, on se, että kaiken sääntelyn
ja energiapolitiikkaa koskevan ohjauksen tulee
olla pitkäjänteistä ja ennustettavaa — pitkäjänteistä ja
ennustettavaa. Se on välttämätöntä,
jotta investointiympäristö on sellainen, että ylipäätään
investointeja kannattaa tehdä. Epävarmuus on aina
myrkkyä investoinneille ja myrkkyä elinkeinoelämälle
ylipäätään. No, nyt esitetään
määräaikaista syöttötariffijärjestelmää,
joka päättyisi vuonna 2010. Saksassa taas päinvastoin syöttötariffi
takaa hinnan 20 vuodeksi. Se on hyvin järkevä ajanjakso,
jos ottaa huomioon, että energiainvestoinnin pitoaika on
tyypillisesti 30—40 vuotta. 20 vuoden syöttötariffilla
pystytään jo jotenkin ohjaamaan ja kannustamaan
yrityksiä. Eli vähän ihmettelen tätä.
Meillä ollaan muutamaksi vuodeksi luomassa tariffijärjestelmä,
joka koskee neljää voimalaitosta. Ei vaikuta erityisen
pitkäjänteiseltä, ei ehkä myöskään
kattavalta ja johdonmukaiselta ohjaukselta.
Sitä myös hieman ihmettelen, että kun
täälläkin salissa nyt on kuultu puheenvuoroja
turpeen käytön puolesta — en siis nyt
puhu turvetta vastaan itse, vaan tässä yritän
vähän ruotia tätä hallituksen
esitystä — niin usein käytetään
perusteluna työllisyyttä turvealalla ja tasapainoista
alueellista kehitystä. Ne ovat hyviä perusteita,
hyviä tavoitteita. Varmasti me kaikki voimme niitä kannattaa.
Ihmettelen vaan, että mihin tämä tarve
häviää sitten, kun viides ydinvoimala
valmistuu. Eli on esitetty, että syöttötariffia
jatketaan, kunnes viides ydinvoimala valmistuu, minkä jälkeen
sitten turvelauhteen tarve tai sen kulutus vähenee Suomessa.
No, jos näin pääsee käymään,
niin silloinhan tietysti kaikki ne turvelauhteeseen liittyvät
työpaikat ja kaikki ne alueellisen kehityksen hyödyt samalla
tavalla häviävät kuin nyt uhkaavat hävitä päästökaupan
aiheuttaman hintamekanismin takia. Jos johdonmukaisesti turpeen
puolustajat todella olisivat huolissaan näistä työpaikoista
ja alueellisesta kehityksestä, niin he varmaankin protestoisivat
myös tätä uutta ydinvoimalaa vastaan,
koska se ihan samalla tavalla hävittää ne lauhdeturpeeseen
liittyvät työpaikat. Ehkä täällä läsnä olevat
edustajat voivat sitten perustella, minkä takia te ette
sitten tarmokkaasti puhu ydinvoimaa vastaan tästä huolimatta.
Kolmantena seikkana kiinnittäisin huomiota siihen,
että sähkömarkkinoilla niin kuin markkinoilla
ylipäätään on aina kaksi osapuolta,
on kysyntä ja on tarjonta. Suomalaisessa energiapoliittisessa
keskustelussa, sanotaan, vähintään 90 prosenttia huomiosta keskittyy pelkästään
tarjontaan.
Me keskustelemme siitä, millä keinoilla tuotetaan
tulevaisuudessa lisää sähköä,
lisää lämpöä, lisää energiaa
ylipäätään. Kun turvelauhteen
tarvetta perustellaan nimenomaan kulutushuipuilla eli sellaisena
tilanteena, jolloin sähkökulutus on poikkeuksellisen
voimakasta, ja sitä varten täytyy käynnistää sitten
lauhdevoimaloita, niin olisi kai ihan loogista, että pohdittaisiin
myös sitä markkinoiden toista puolta eli sitä kysyntää.
Me voimme sähkön kulutushuippuja tasaamalla vähentää lauhdesähkön
tarvetta ja nyt tässä tapauksessa turvelauhteen
tarvetta.
Itse olen kuullut sellaisen esimerkin eräältä energiayrityksen
johtajalta, että jos pohjoismaisilla sähkömarkkinoilla
siirryttäisiin täysimääräisesti
reaaliaikaiseen sähkönkulutuksen mittaamiseen
ja hinnoitteluun, sillä voitaisiin leikata sähkön
huippukulutuksen, huipputehon tarvetta kahden ydinvoimalan verran,
ja pelkästään sillä, että siirryttäisiin
reaaliaikaiseen kulutuksen mittaamiseen ja hinnoitteluun. Ei erityisen
radikaali konsti, mutta vaikutus kulutushuippujen tasaamisessa olisi
merkittävä.
Ehkä muutama kommentti sitten vielä käytettyihin
puheenvuoroihin. Ministeri Pekkarisella tapahtui mielenkiintoinen
lapsus, jonka voi tarkistaa pöytäkirjoista, eli
hän puhui tuossa sertifikaateista, vaikka nyt käsitellään
syöttötariffeja. Tietysti vihreät sertifikaatitkin
ovat ihan passeli ohjauskeino ja niistä on ministeri Pekkarisen kanssakin
puhuttu moneen otteeseen. Olisi kiinnostavaa kuulla, että jos
uusiutuville ei saada syöttötariffeja, niin voitaisiinko
sitten harkita edes vihreitä sertifikaatteja.
Mutta kun ed. Kangas täällä väitti,
että turvetta ei Suomessa tueta, kannattaa nyt ehkä muistaa,
että ihan hiljattain tämän eduskunnan
aikana turpeelta poistettiin valmistevero. Se on ihan suoraa verotukea.
(Välihuuto) — Kyllä se on verotukea,
tukea yhtä lailla. — Se, oliko se järkevä veto,
on toinen keskustelu, ja siitä olen itsekin täällä pöntöstä puhunut,
mutta ei mennä nyt siihen.
Sitten ed. Tiusanen kiinnitti ansiokkaasti huomiota turpeen
tuotantoon liittyviin erilaisiin ekologisiin ongelmiin. Tässä on
keskustelussa pyöritelty monia erilaisia lukuja siitä,
kuinka suurta turvealaa turpeen otto ja turpeen tuotanto Suomessa
koskee. Kannattaa kuitenkin muistaa, että Etelä-Suomessa
yli kolme neljäsosaa suoalasta on jo ojitettu. Meillä on
luonnontilaisia soita nimenomaan Etelä-Suomessa hyvin vähän.
Suomen soista noin 13 prosenttia on suojeltu, mutta valtaosa siitä suojellusta
suoalasta sijaitsee napapiirin pohjoispuolella. Täällä etelässä meillä luonnontilaisia
suojeltuja soita on hyvin vähän. Esimerkiksi omassa
vaalipiirissäni Pirkanmaalla suojeltuja soita on 3,6 prosenttia
suopinta-alasta. Sitä ei voida pitää erityisen
suurena osuutena.
Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin saatoin, kun ilman valmistelua
käytin puheenvuoroni, käyttää sekaisin
välillä jossakin vaiheessa syöttötariffi-
ja sertifikaatti-käsitteitä, kun molemmat muutoin
liittyivät tuohon sanomaani.
Ensinnäkin, mitä nyt tulee siihen, mitä tämä esitys
merkitsee turpeen käytön kannalta, niin haluan
vielä täsmentää, että tämä ei — minä sanoisin
melkein valitettavasti — lisää turpeen käyttöä siitä,
missä oltiin vielä joku aika sitten, vaan tämä hillitsee
sitä turpeen käytön vähenemistä,
joka muuten on jo tapahtunut ja joka vielä niin kuin radikaalisti
vähenisi, ellei tämän tyyppistä esitystä olisi.
Tästähän tässä kysymys
on. Vielä kertaalleen: tämä ei lisää,
vaan tämä pyrkii pitämään
turpeen asemat täällä lauhdetuotannossa
edes entisellään.
Mitä vastaan tämä toimi on tai, vielä kertaalleen,
kenen kanssa kisa käydään, niin nimenomaan
kivihiilen ja öljyn kanssa. Ja kyllä minusta se
on aika jaloa kilpaa, jos nyt käydään
kilpaa juuri äsken sanottujen kanssa ja Suomi kansallisin
toimin pikkasen auttaa tuota turveressukkaa näitä kahta
muuta pahaa ympäristön saastuttajaa vastaan. (Ed.
Tiusanen: Miksei maakaasua sitten?) — No, maakaasua käytetään
ihan samalla tavalla niin paljon kuin suinkin sille kysyntää löytyy.
Minä erityisesti tässä vetosin kaikkiin
teihin, jotka täällä etelässä asutte,
että olkaa myöskin paikallisissa ratkaisuissa
aktiivisia ja ottakaa maakaasua käyttöön,
synnyttäkää sitä täällä puhuttua
kysyntää. Minä olen varma, että siinä tapauksessa
tarjoaja on kyllä valmis varmasti sitä tarjoamaan.
Elikkä suomalaisena aktorina nimenomaan Gasum ja sitten
venäläinen osapuoli eivät varmaan pane
hanoja kiinni, kunhan vaan sitä kysyntää synnytetään.
Tiedämme, mikä on tilanne, mistä syystä maakaasun
käyttö ei ole edennyt, niin kuin ehkä joissakin
suunnitelmissa ajateltiin.
Toisekseen, kun äsken sanoin, mitä tämä merkitsee
turpeen käytölle, niin toinen seikka vielä turpeen
käytöstä. Suomessa kaikki ne suot, jotka ovat
tällä hetkellä tuotannossa, ja ne, jotka
on varattu turvetuotannon käyttöön, ovat
alle prosenttiyksikkö koko Suomen turvevaroista. Suomessa syntyy
enemmän turvetta, uutta turvemassaa, kuin tällä hetkellä keretään
ottaa turvesoilta ylös. Kannattaa tämäkin
nyt pitää mielessä, kun piirtää kuvaa
siitä, kuinka kauheita aukkoja tai kauheata jälkeä suomalaisille
soille aiheutetaan sillä toiminnalla, joka nyt on meneillään,
jonka tasoa pyritään siis pitämään
entisellä tasolla.
Mitä vielä tulee näihin määritelmiin,
kun täällä puhuttiin bioenergiasta ja
turpeesta, turve on bioenergiaa, turve on bioenergiaa. (Ed. Tiusanen:
Mutta onko se uusiutuvaa?) — No, se on toinen asia. Se
ei ole Kioton mielessä, jos otan tällaisen käsitteen
kuin Kioton mielessä. Tai se ei ole Kansainvälisen
ilmastopaneelin tai YK:n alaisten ilmastoauktoriteettien hyväksymällä tavalla
uusiutuvaa. Sehän on totta. Senhän me täällä jo
moneen kertaan yhteisesti keskustelimme ja totesimme, että näin
on. Eikä se hitaasti uusiutuvuus, sanotaan nyt sitten ...
En muista, kumman edustajan puheenvuorossa se väite äsken
tuli: 8 000 vuotta. Eivät nämä väitöskirjat
sano, että ne ovat 8 000 vuoden tähtäimellä hitaasti
uusiutuvia, vaan kysymys on joistakin sadoista vuosista, kun uusiutuvuudesta
siinä väitöskirjojen sanomassa puhutaan.
Halusin tämänkin vielä täsmentää,
koska yhden väitöskirjan tekijän tunnen tavattoman
hyvin ja läheisesti, joten osaan niin kuin tätä kautta
sen taustan kertoa.
Arvoisa puhemies! Mitä vielä nyt sitten tulee siihen
kysymykseen, minkä takia tämä on määräaikainen,
mitä ed. Tynkkynen ansiokkaasti tässä äsken
käsitteli. Todellakin kyllä tässä järjestelyssä nyt
on voitu päästä yhteisymmärrykseen
siitä, että ainakin niin kuin toistaiseksi tämä tähtää siihen
aikaan, jolloin tämä viides ydinvoimala ei ole
käytössä. Ennusteitten mukaan lauhdesähkön
tarve kyllä siinä tilanteessa romahtaa, kun seuraava
uusi suuri ydinvoimayksikkö on käytössä joskus
vuosien 2010—2011 vaihteessa. No, voin sanoa ihan henkilökohtaisena
näkemyksenä, että minusta siitä huolimatta
ei olisi paha, vaikka tämä olisi pysyväkin
lainsäädäntö, koska jos ei tarvita
tätä lauhdeturvetta, niin so what, sitä ei
sitten tarvita jnp., mutta tämä oli nyt se, mihinkä päästiin,
mistä yhteisymmärrys löytyi hallituksessa,
ja puolustan tätä esitystä näiltä osin. Omat
perusteensa, oma logiikkansa löytyy sillekin, että tämä nyt
toimii siihen saakka, kunnes seuraava ydinvoimayksikkö on
valmis.
No, sitten jos edelleen puhutaan näistä ennusteista,
mitä siitä eteenpäin, kun 2010—2011
seuraava yksikkö on valmis. Ennusteet nyt puhuvat kuitenkin
siitä, että uudestaan kääntyy
tämä sähkö, sitten taas lisätarve
siitä syntyy ennen pitkää, ja silloin
taas ollaan samassa tilanteessa, että tarvittaisiin tällainen
lainsäädäntö, niin että tällä logiikalla
ja näin tapaan ajatellen voin yhtyä kyllä siihen.
En tiedä kannattiko, tuskin kannatti sinänsä Tynkkynen
tätä syöttötariffia turpeelle,
mutta kun edustaja pohdiskeli tätä määräaikaiskysymystä,
niin myönnän, että hänen puheenvuorossaan
näiltä osin oli tiettyä johdonmukaisuutta,
ja tällä tavalla itse asiassa ilmeisesti me olemme
vähän eri mieltä.
Mitä nyt sitten tulee näihin erilaisiin sertifikaatteihin
ja syöttötariffeihin, joita maailmalla on lähinnä uusiutuvan
bioenergian käytön osalta, en malta olla tässä huomauttamatta,
että kun ed. Tiusanen puhui näistä vesistä jnp.,
tulvista ja kaikista muista, että tämä paradoksihan
on nyt meillä se, että todellakin, ed. Tiusanen,
sitä vesivoimaa kyllä rutkasti olisi. Vielä sieltä monta
sataa megawattia tehoja voitaisiin valjastaa jatkuvaan käyttöön
jnp., mutta nyt meillä ei vaan näytä olevan
siitä poliittista yhteisymmärrystä. Minä voin
tästä sanoa, että kannatan kaikin tavoin
sitä, että esimerkiksi Vuotos ja sen alapuolinen
vesistö voitaisiin rakentaa ja että monista rakennetuissa
vesistöissä voitaisiin niitten tehoja parantaa,
(Ed. Tiusanen: Eikö siihen voitaisi jäädä,
tähän jälkimmäiseen?) koska
tämmöistä mahdollisuutta siellä vielä on.
No, vielä näistä sertifikaateista
ja syöttötariffeista sanon aivan lyhyesti. Se
on totta, että Suomessa ei ole niihin nyt muiden energian
lähteitten osalta menty. Siinä on monta syytä.
Ne toimet, millä nyt edistetään bioenergian käyttöä,
tarkoittavat muun muassa sitä, että metsäbioa
otetaan kyllä erittäin ripeää vauhtia
käyttöön tällä hetkellä.
Ed. Tynkkynen varmaan tietää, että yli
3,5 miljoonaa kuutiota nyt on se käyttö, millä tasolla
tällä hetkellä ollaan. Se 5 miljoonaa,
joka oli tavoitteena, tullaan etuajassa, ed. Tynkkynen, tällä menolla
saavuttamaan, etuajassa tällä menolla saavuttamaan.
On totta, että liikkeelle lähdettiin hitaasti,
enkä nyt viitsi kertoa, mitkä kaikki poliittiset
ryhmät olivat silloin hallituksessa, liikkeelle
tässä lähdettiin hitaasti, siinä ed.
Tynkkynen on varmaan oikeassa. Mutta se, missä vauhdissa
tällä hetkellä ollaan, se kertoo siitä,
että tällä kulmalla edeten kyllä risupaketin
aikanaan asettamat tavoitteet saavutetaan.
No, Saksa ei mielestäni ole näitten erilaisten uusiutuvien
energian lähteitten käytössä mikään mallimaa.
No, se voi olla mallimaa, jos lähtökohdaksi hyväksytään
se, että sekä kuluttajan että teollisuuden
kustannuksia nostetaan. Saksalainen kuluttaja maksaa sähkölaskustaan
tällä hetkellä, ed. Tynkkynen, 80 prosenttia
enemmän kuin suomalainen kuluttaja. Suomalaistenkin mielestä tämä sähkö on
aivan sietämättömän kallista
tällä hetkellä, niin kuin varmaan onkin,
mutta saksalainen maksaa 80 prosenttia enemmän sähkölaskustaan.
Sama koskee myöskin teollisuutta. Se ero Suomen ja Saksan
välillä ei ole 80 prosenttia, mutta se on kymmeniä prosentteja sielläkin
puolella.
Eli me olemme tähän saakka Suomessa katsoneet,
että näillä toimilla, mitkä meillä tällä hetkellä on
käytössä uusiutuvan kotimaisen ja muun bion,
myös uusiutumattoman, Kioton mielessä uusiutumattoman
bion hyväksi, me kuitenkin olemme Euroopan kärjessä.
Minä olen nähnyt tilastoja, joissa sanotaan, että Suomi on kolmantena
Euroopassa, vai oliko se kolmantena; viimeinen tilasto kai taitaa
olla, että Suomi on toisena Latvian jälkeen suhteellisesti,
mutta absoluuttisilta määriltään
todella korkealla lukemalla. Tähän on
päästy näillä nykyjärjestelmillä,
joissa pannaan paljon tutkimukseen, teknologiatyöhön ja
investointitukiin. Tämä on se järjestely.
Mutta tässä nyt raotan sen verran omaa henkilökohtaista
näkemystäni, että sen myönnän,
että jos seuraavien vaalien alla ja vaalien jälkeen
seuraavien hallitusten kammareissa puhutaan, keskustellaan kohta,
heti perään tehtävästä päätöksestä uudesta
ydinvoimalayksiköstä, joka toteutuisi hyvin nopeassa
aikataulussa, niin kyllä syntyy sellainen tilanne, jos
ensin 1 600 nyt tulee kohta käyttöön
2010 ja sitten kohta sen jälkeen uudestaan 1 600
megaa esimerkiksi, että kyllä henkilökohtaisesti
olen sitä mieltä, että viimeistään
siinä tilanteessa täytyy tämän
uusiutuvan bion, ennen kaikkea puupohjan osalta, miettiä,
millä tavalla sen lisäkäyttö varmistetaan,
koska ydinvoimalayksikkö, kun se tulee markkinoille, ei
kysele, saanko minä tulla. Se ottaa sen sijansa siellä markkinoilla
ja työntää niitä ulos, jotka ovat
sitten vähemmän kilpailukykyisiä siinä tilanteessa,
kun se markkinoille tulee. Mutta tässä tilanteessa
nämä toimet, mihin täällä on
Suomessa päädytty, ovat mielestäni olleet
perusteltuja.
Jari Leppä /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämä esitys polttoturpeen
ja sillä tuotetun sähkön toimitusvarmuuden
turvaamisesta ja turpeella lauhdevoimalaitoksissa tuotetun sähkön
syöttötariffeista on luonteenomaista ja johdonmukainen
jatko Vanhasen hallituksen toimille, joilla lisätään kotimaisen
energian määrää ja vähennetään tuontienergiariippuvuutta,
ja tästä pitää suuri kiitos
antaa. Se kiitos ennen kaikkea kuuluu ministeri Pekkariselle. Hän
on erittäin voimakkaasti sen lisäksi, että on
tätä turveasiaa vienyt eteenpäin, joka
on kansallisesti meille äärimmäisen tärkeä,
edistänyt myöskin erittäin voimakkaasti muiden
biopohjaisten ja uusiutuvien energioiden käyttöönottoa
ja niiden mahdollisuuksia.
Olisi aika erikoinen tilanne, jos Norja luopuisi omasta öljyntuotannostaan.
Täällä jo ed. Kangas muun muassa viittasi
siihen, että Norjan öljyvarat ovat suurin piirtein
samaa luokkaa kuin Suomen turvevarat. Jos Norjassa tehtäisiin
tällainen päätös, niin luopuisiko
Suomi, olisiko Suomi innokas luopumaan turpeesta? Ihmettelen, jos olisi, sillä
se on
meille äärimmäisen tärkeä polttoaine.
Se on meille luonteva polttoaine. Ja kun nyt näin halutaan
turvata se, niin kuin hallituksen esityksessä ehdotetaan,
niin tervehdin sitä todella suurella tyydytyksellä.
Turve ja sen turvaaminen on myöskin sen lisäksi,
että se on energiapolitiikkaa, erittäin luontevaa,
luonteenomaista aluepolitiikkaa. Sehän takaa satoja satoja
työpaikkoja, ja tätähän me kaikki
tässä talossa joka päivä täällä peräänkuulutamme,
ja näin tämä esitys myöskin
toimii. Kun täällä on myöskin
arvosteltu sitä, että turve on hitaasti uusiutuva
polttoaine, joka aiheuttaa päästöjä,
ja sen päästökerroin tällä hetkellä on
pahempi kuin se on kivihiilellä, niin tuohan on kiistanalaista,
ja on hyvä, että tuota päästökerrointa
tällä hetkellä tutkitaan uudelleen. Toivon,
että se muuttuu oikeudenmukaiseksi niin, että vähintäänkin
rinnastetaan kivihiili ja turve keskenään samanarvoisiksi.
Toivottavasti näin mahdollisimman nopeasti tulee tapahtumaan.
(Ed. Väistön välihuuto) — Se
olisi oikeudenmukaista. Voi olla, että se olisi myöskin
toisin päin oikeudenmukaista, sen aikanaan tutkimus osoittaa.
Toivotaan, että siinä loppujen lopuksi käy
niin.
Juuri tuo, mihin ministeri Pekkarinen viittasi kivihiilen osalta,
kun sitä Suomeen tuodaan, ne kokonaispäästöt,
joita siitä aiheutuu sekä louhinnan että kuljetuksen
osalta, ovat varmasti suurempia kuin kotimaassa tuotetun turpeen
osalta. Kun tähän otetaan huomioon vielä se,
että kun sekä polttotekniikka että korjuutekniikka
kehittyvät kaiken aikaa ja näistä kieltämättä tulleet päästöt
ovat niin vesistöihin kuin myöskin ilmakehään
olleet merkittäviä, niin ne vähenevät myöskin
ratkaisevalla tavalla. Silloin ollaan erinomaisen hyvällä tiellä.
Puhemies! Äskeisessä puheenvuorossa ministeri
Pekkarinen myöskin lopuksi otti vesivoiman esille. Kannatan
lämpimästi sitä, että tämä tutkinta
aloitetaan ja seuraavassa hallitusohjelmassa viimeistään
vesivoiman lisääminen otetaan vakavasti. Ne mahdollisuudet
meillä ovat olemassa. Se on myöskin meille erinomaisen
luonteva keino tuottaa täysin puhdasta energiaa, johon
vielä kaiken lisäksi, kun kerran investoidaan,
ne investoinnit kestävät jopa satoja vuosia sellaisenaan.
Tämä jos mikä on sellaista energiaa,
joka Suomen pitää hyväkseen käyttää.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys 100/2006 vp on hyvä. Ministeri Pekkarinen
on tuonut varsin
hyvin ja perustellusti selväksi sen, miksi tämä esitys
on annettu ja miksi se on tarpeellinen. Keskisuomalaisena, kuten
täällä keskisuomalainen edustajakollega
Kangas myös toi esille ministeri Pekkarisen lisäksi,
tiedän, kuinka tärkeä turve on maaseudun
rahanlähteenä mutta myös työllisyyden kannalta.
Kyse on kotimaisuudesta suhteessa ulkoa tuotavaan energiaan, ja
näin ollen kaikkea sitä, mikä on kotimaista
energiaa, tulee määrätietoisesti edistää.
Täällä on jo niin perusteellisesti
eri puheenvuoroissa käsitelty tätä hallituksen
esitystä, että puutun vain tähän
kysymykseen, mikä liittyy huoltovarmuuteen, ja annan juuri
tästä myös aivan erityistä tunnustusta
hallituksen esitykselle. Meidän tulee kiinnittää huomiota
kaikissa asioissa huoltovarmuuteen nimenomaan energiahuollon osalta,
ja silloin kun on kyse turpeesta, niin on aivan mielekästä,
että meillä on tällaiset turvavarastot,
joita ylläpidetään ja kehitetään
tällä tavalla, kuin on esille tuotu, Huoltovarmuuskeskuksen
kanssa. Tämä on aivan normaalina aikana hyvä.
Vuodet eivät ole veljeksiä, vanha sanonta. Voi
olla sateisia kesiä, jolloinka turve-energian saanti on tuntuvasti
vaikeampaa vaikkapa tähän kesään
verrattuna, jonka olemme eläneet, ja silloin on tarpeen,
että ihan normaalioloissa meillä on varauduttu
siihen, että meillä on turvetta energian lähteenä saatavana,
mutta myös erilaisiin poikkeusoloihin, kriiseihin, jotka
voivat heijastevaikutuksina meidän maahamme ulottua. Vaikka
täällä olisi syvä rauhantila,
energian osalta voi tulla kriisejä. Silloin meillä tarvittaisiin
kaikenlaista huoltovarmuutta, turvavarastointia, ja on hyvä, että turpeen
osalta näin tehdään.
Ihan olisin tuomassa ajatusta myös puuenergiankin osalta,
että näin tehtäisiin. Aikoinaan kun junat
kulkivat höyryveturien vetämänä,
Vapolla oli suuret halkovarastot useammallakin paikkakunnalla. Muun
muassa Haapamäellä oli komeat halkovarastot alueella,
jossa on höyryveturipuisto. Kyllä meidän
kannattaisi myöskin puuenergiaa kohtuudella varastoida,
jotta sitä olisi varastoituna käyttöön
otettavaksi. Samalla se kuivuisi parhaimpaan mahdolliseen polttoasteeseensa,
jolloinka sitä voitaisiin mahdollisimman saasteettomasti
polttaa. Mutta näen, että turvevarastointi huoltovarmuuden
kannalta kaiken energian kohdalta on hyvä, ja annan myös
tältä osin parhaimman tunnustuksen hallituksen
esitykselle 100/2006 vp.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Todella, ihan lyhyesti vielä tähän
keskusteluun.
Turve todella uusiutuu, mutta se uusiutuu kerroksittain. Siis
se ei leviä sinne, mistä se on pois otettu, ja
siihen että se sinne palaisi, menee todella aikaa. Tämä 8 000
vuotta, siis tuhansissa vuosissa laskettava ajanjakso, lähtee
tästä, että kun turve kertaalleen poistetaan,
niin ennen kuin se jälleen kerrostuu suoksi, siihen menee
todellakin suunnilleen jääkauden jälkeistä aikaa
vastaava ajanjakso, että siitä tulee
paksu kerros todellista suota.
Se, mikä liittyy maakaasuun, ja siihen ministeri Pekkarinen
viittasi, että sitä ei sattuneesta syystä nyt
niin käytetä, niin tietysti varsinainen syy on
siinä, että silloin valittiin niin sanottu kansallinen
ilmasto-ohjelma 2 eli tämä ydinvoimavaihtoehto
toukokuussa 2002.
Sitä, että meillä on varavoimaa,
en pidä huonona vaan hyvänä, mutta samalla,
aivan kuten ed. Tynkkynen, olen sitä mieltä, että meidän
pitäisi kiinnittää enemmän huomiota
sähkön käytön jakautumaan, ajalliseen
jakautumaan, ja sitten myös sähkön käytön
tehostamiseen. Tämä on asia, joka on kaikkien
toimijoiden ykkösasiana maailmanlaajuisesti. Toivon, että se
olisi meilläkin, nimenomaan energian käytön
tehostaminen.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa rouva puhemies! Minun mielestäni puuta pitää jatkojalostaa ja
viedä maailmalle. Sitä ei tästä enää paljon enempää pysty
polttamaan voimalaitoksissa. Toki se tämmöisen
turpeen tukipolttoaineena menee, mutta nyt alkaa olla se vaara,
että voimalaitosten polttoaineet rupeavat olemaan niin
arvokkaita, että voimalaitokset rupeavat jo ostamaan sinne
sellupuuta, ja se on Suomelle kohtalokasta.
Ed. Oinoselle sanoisin, kun hän puhui, että halkoja
pitäisi juniin laittaa: Suomessa on huutava pula koivusellusta.
Muun muassa Venäjältä tuodaan miljoona
mottia koivusellua tänne, kun täällä ei
ole koivua, mistä sitä tehdään.
Kaukopään ja Uimaharjun tehtaat joudutaan sulkemaan,
ellei koivusellua saada, niin että isosta asiasta on kyse.
Sähköstähän tässä on
kyse. Tuossa viikolla näin, kun Outokummun toimitusjohtajaa
haastateltiin, että hän kertoi, että Tornion
terästehtaalla, joka nyt sähköä kuluttaa
tehtaista eniten Suomessa, on isoja investointipäätöksiä odotettavissa.
Mutta hän sanoi, että hän odottaa, mikä on Suomessa
sähkön hinta ja miten sitä saadaan. Minä luulen,
että siellä odotetaan nyt viidettä ydinvoimalaa
ja siellä odotetaan kuudetta ydinvoimalaa ja sähkön
hintaa. Biopolttoaineet ja risupaketit ovat ihan hyviä ja
ne näissä paikallisissa voimalaitoksissa, niin
kuin näissä turvevoimaloissa, puolustavat paikkaansa,
mutta pelkään, että jos risuvoimalla
ruvetaan täällä sähköä tekemään,
niin lähtee valitettavasti viimeinenkin teollisuus pois.
Se on valitettavasti näin, että sähkön
hinta sen pitkälti määrää,
niin paperin, sellun kuin kemianteollisuuden ja ennen kaikkea tällaisen
teollisuuden kuin on Outokummun Tornion terästehtaalla.
Oras Tynkkynen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ministeri Pekkarinen vetosi bioenergiaan
ja kertoi sen edenneen rivakasti viime aikoina, ja sehän
pitääkin paikkansa. Uusiutuvia energian lähteitä nyt
vain on aika monia muitakin kuin bioenergiaan liittyviä.
Esimerkiksi tuulivoimassa Suomi on läntisen
Euroopan peränpitäjä piskuisen Luxemburgin
jälkeen. Meillä on siis Luxemburgin
jälkeen vähiten tuulivoimaa läntisistä EU-maista.
Portugali rakensi yksin viime vuonna tuulivoimaa viisi kertaa niin
paljon kuin Suomessa on saatu aikaan 20 viime vuoden aikana. Egyptissä on
jo enemmän tuulivoimaa kuin Suomessa.
Me olemme jääneet jälkeen monissa
muissa uusiutuvan energian osa-alueissa. Listaan voisi lisätä vaikka
biokaasun hyödyntämisen, jota edelleen on Suomessa
mitättömän vähän. Aurinkolämpöä ei
Suomessa ole juurikaan otettu käyttöön,
vaikka se ennakkoluuloista poiketen voisi tyydyttää huomattavan
osan rakennusten lämmitysenergian ja lämpimän
veden tarpeesta. Juuri näitä kotimaisia uusiutuvan
energian tekniikoita varten syöttötariffi olisi
erinomainen lisä, ja ihmettelen, minkä takia sitä ei
haluta ottaa käyttöön näille,
vaan pelkästään turpeelle.
Ed. Kangas arveli, että bioenergian käyttöä on nykyisestä vaikea
lisätä. Kuitenkin metsähakkeen käyttö voitaisiin
yhä moninkertaistaa nykyisestä. Ei kannata sekoittaa
ainespuuta, jota metsä- ja paperiteollisuus tarvitsee omien
tuotteittensa tuottamiseen, ja hakkuutähteitä ja
muuta ylijäämää, kuten kantoja,
joita voidaan hyödyntää energian tuotannossa
metsäteollisuuden edellytysten siitä vaarantumatta.
Potentiaali tällaisissa energiajakeissa on edelleen huomattava, ja
sitä voitaisiin nykyisestä selvästi lisätä.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa puhemies! Jos metsästä otetaan kaikki
pois, niin humusaineetkin sieltä häviävät
pitemmässä juoksussa, eli kyllä sinne
jotain pitää jättääkin.
Luulisi, että siitäkin pitäisi olla huolissaan.
Mutta tuulivoimasta sen verran, että viime eduskuntakaudella,
kun energiaratkaisua täällä käytiin
lävitse, kerrottiin, että se on edelleenkin se
puoli prosenttia, kun Suomen sähköstä tuotetaan
tuulivoimalla. Silloin maksettiin 500 miljoonaa markkaa, että tuettiin,
että pystyttiin se puoli prosenttia tuottamaan. Se on varmaan
huomattavasti suurempi summa nyt, jotain 10:tä prosenttia,
5:tä prosenttia pyritään tekemään.
Kyllä se kaikki mahdollista on, mutta sinne pitää verorahoja
upottaa rankasti.
Suomi on vain tällainen teollisuusmaa kuin täon,
ja on nämä olosuhteet. Kilpailuvalttihan se on,
niin kuin ministeri totesi, että on toiseksi halvin sähkö teollisuudella
ja oliko se kolmanneksi halvin sähkö kotitalouksilla
Euroopassa. Se on melkoinen kilpailuvaltti meille.
Heidi Hautala /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Tynkkynen luetteli koko joukon esimerkkejä siitä,
miten Suomessa voitaisiin huomattavasti edistää uusiutuvia
energian lähteitä kuten tuulivoimaa. Euroopan
komission selvitysten mukaan ehkä kaikkein tehokkain ohjauskeino
on tämä syöttötariffi, jota
nyt esitetään turpeelle. Ei siinä varmaan
mitään, mutta nyt, kun on ymmärretty,
että tämä on tehokas keino, niin pyytäisin ja
vaatisin, että kauppa- ja teollisuusministeriö yhdessä valtiovarainministeriön
kanssa todellakin nyt käy läpi nämä ohjauskeinot,
koska on kai kiistatonta, että se energian oikea hinta
on sama kuin uusiutuvan energian hinta, koska kaikista muista maksamme
ympäristökustannuksia ja kustannuksia muun muassa
lisääntyvän ilmastonmuutoksen muodossa.
On hämmästyttävää,
että Suomessa juuri nämä tällaiset
ohjauskeinot ovat kehittyneet niin hitaasti, että olemme
todellakin kehitysmaa tässä asiassa. Se ei ole
myöskään Suomen teollisuuden etu, että meillä valtiovalta
ei ymmärrä sitä, millä tavalla
esimerkiksi verovaroja ja subventioita ja kannustuskeinoja tulisi
oikeasti ohjata niin, että esimerkiksi ympäristöteknologia,
kuten uusiutuvan energian tuotantotekniikka, saisi tästä kilpailuhyötyä.
Mutta lainsäädäntöähän meillä tehdään
etupäässä niiden talouselämän
takapenkin taavien ehdoilla, jotka nimenomaan hyötyvät
siitä, että voivat saastuttaa ja kuluttaa energiaa.
Oras Tynkkynen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Kangas tässä vähän
muisteli, mikähän se tuulivoiman osuus on. Tuulivoiman
osuus sähköntuotannosta on nykyään
promillen tai 2 promillen paikkeilla Suomessa eli erittäin
vähäinen. Niin kuin aiemmin totesin, Suomi on
todella perässähiihtäjä tuulivoiman
edistämisessä. Siitä ei ehkä kannata
olla kauhean murheissaan, että veronmaksajien varoja kauheasti
käytettäisiin tuulivoiman tukemiseen, kun juuri
tässä käsitellään esitystä syöttötariffeista,
joka ei veronmaksajalle maksa mitään. Syöttötariffien
kauneus on juuri siinä, että siinä ei
valtion budjettiin ja valtion kassaan puututa vaan tarvittavat varat
energian lähteiden käytön edistämiseen
kerätään suoraan sähkömarkkinoilta.
Sen takia se on yksi syy, minkä takia syöttötariffit
ovat niin toimiva ratkaisu.
Meillä usein puhutaan siitä, että meillä on niin eriskummallinen
teollisuuden ja talouden rakenne, että tänne ei
tuulivoima yksinkertaisesti sovi. No, kannattaa ehkä katsoa
hieman tuonne lännen suuntaan. Ruotsi, naapurimaamme, on teollisuuden
ja talouden rakenteeltaan hyvin vertailukelpoinen Suomen kanssa,
ei yksi yhteen, mutta sielläkin on hyvin paljon nimenomaan
raskasta prosessiteollisuutta: metalliteollisuutta, metsä-
ja paperiteollisuutta. Ruotsissa yksi yritys, Vattenfall, aikoo
kymmenessä vuodessa rakentaa tuulivoimaa määrän,
joka tuottaa vuodessa sähköä 8 terawattituntia.
No, 8 terawattituntia, mietitään hetki, mitä se
sähkömäärä vastaa. Se
vastaa Loviisan kahden nykyisen ydinreaktorin vuotuista tuotantoa.
Sen takia on aika perusteetonta väittää,
että tuulivoimalla ei voitaisi tuottaa riittäviä sähkömääriä teollisuutemme tarpeisiin.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! En nyt halua oikoa mutta hiukan kommentoida. Edustajatoveri
Kangas tuossa puhui 500 miljoonasta. Nyt hän ei oikein
sanonut, oliko se markkaa vai euroa, mutta ... (Ed. Kangas: Markkaa!) — Markkaa.
Mutta me käsittelimme vuonna 2002 tuota edellisen kauden
energiaratkaisua.
Mutta mikä on 500, niin se on 500 megawattia. Suomen
tavoite vuoteen 2010 oli 500 megawattia tuulivoimaa, josta ollaan
yli 400 megawatin päässä, eli me
olemme siinä alle 90 megawatissa tällä hetkellä,
ja todella teho on hävyttömän alhainen.
Mutta toinen asia. Ministeri Pekkariselle juolahti Pohjanmaan
tulvista mieleen Vuotos, kun hän totesi, että soiden
ojittaminen johtaa tulvien riskiin ja tulvien lisääntymiseen.
Kyllä se niin vain on, että ei siellä Vuotoksella
niitä soita ole onneksi ojitettu. Kemihaaran suot ovat
olemassa, ne ovat Naturassa, ja on tietysti poikkeuksellinen linjaus
ministeri Pekkarisella, kun hän muuten on bioenergian ja
noin yleisesti hyvien energiaratkaisujen takana tätä nyt
juuri lukuun ottamatta, tätä turpeen syöttötariffia,
mutta yleensä hyvien ratkaisujen takana, ja nyt tässä Vuotos-asiassa
taas sitten kokonaisvaltaisesti ei. Tämä on ongelmallista
kyllä. Olen valmis tukemaan niitä ratkaisuja,
että jo rakennettu vanha vesivoima voidaan modernisoida,
ehkä joihinkin ei-suojeltuihin vesistöihin voidaan
ympäristön kanssa sopusoinnussa lisätä vesivoiman
tuotantoa. Se saattaa olla tällä tavoin noin 500—600 megawattia
koko maan mitassa.
Keskustelu päättyy.