2) Laki rikoslain 25 luvun muuttamisesta
Pauli Kiuru /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Lasten asema suomalaisessa yhteiskunnassa
on noussut viimeaikaisten tapahtumien johdosta julkiseen keskusteluun. Äärimmäiset
väkivallanteot pysäyttävät ja
ovat saaneet suomalaisen yhteiskunnan pohtimaan keinoja turvallisemman
kasvuympäristön varmistamiseksi. Käsittämättömän
väkivallan ja suurien otsikoiden taakse on jäänyt
kuitenkin epäkohta, joka koskee satoja tai jopa tuhansia lapsia,
heidän vanhempiaan ja isovanhempiaan.
Tämän lakialoitteen tavoitteena on parantaa lasten
ja niiden vanhempien asemaa, joiden tapaamisoikeutta on tietoisesti,
tahallisesti ja toistuvasti estetty vahvistetun tapaamisoikeussopimuksen
vastaisesti. Rikoslaissa on jo kriminalisoitu sekä lapsen
omavaltainen huostaanotto että lapsikaappaus. Kummankaan
lainkohdan tunnusmerkistö ei kuitenkaan ulotu tilanteeseen, jossa
tapaamisoikeutta rikotaan.
Noin 30 000 lasta kokee vuosittain vanhempiensa eron.
Vanhemmat voivat erotilanteessa tehdä lapsen huollosta
ja tapaamisoikeudesta sopimuksen, jonka sosiaaliviranomainen vahvistaa. Riitatilanteissa
asian ratkaisee tuomioistuin. Sekä lastensuojelulaki että laki
lasten huollosta ja tapaamisoikeudesta lähtevät
siitä, että päätöksenteon
pohjana on oltava lapsen etu. Ensisijainen malli on yhteishuoltajuus.
Jos asiat sujuvat sovitusti, saa lapsi säilyttää yhteytensä molempiin
vanhempiinsa myös eron jälkeen.
Jotkut ovat ymmärtäneet lakialoitteen virheellisesti
niin, että muutos pakottaisi jatkossa luovuttamaan lapsen
väkivaltaiselle, alkoholisoituneelle tai muuten vastuunsa
ymmärtämättömälle vanhemmalle.
Olen samaa mieltä siitä, että nämä ovat
perusteltuja syitä olla luovuttamatta lasta toiselle vanhemmalle,
ja siksi tässä lakialoitteessa asiaan ei esitetäkään
muutosta. On myös todettava se itsestäänselvyys,
että aloite on sukupuolineutraali.
Tehtyjä tapaamisoikeussopimuksia ja -tuomioita on syytä kunnioittaa
nykyistä johdonmukaisemmin. Toisaalta sosiaalilautakunnan
vahvistamaa sopimusta tai tuomioistuimen päätöstä lapsen
huollosta tai tapaamisoikeudesta voidaan myös tarkistaa,
jos olosuhteet ovat sopimuksen vahvistamisen tai päätöksen
antamisen jälkeen muuttuneet.
Aloitteessani on kyse siitä, että sosiaaliviranomaisen
tai tuomioistuimen päätöstä tapaamisoikeudesta
noudatetaan ja nimenomaan lapsen parhaaksi. Ja vielä kansantajuisemmin:
tapaamisoikeus on myönnetty lapsen parhaaksi tavallisille suomalaisille
isille ja äideille, jotka ovat motivoituneita ja vastuuntuntoisia
kasvattajia. Perusteeton lapsen tapaamisoikeuden estäminen
on väkivaltaa, joka voi usein johtaa ja johtaakin lapsen vieraantumiseen
toisesta vanhemmastaan. Jos emme sanktioi väkivaltaa, hyväksymme
sen hiljaisesti.
Eräät ovat kritisoineet lakialoitetta siitä,
ettei voi olla lapsen edun mukaista tuomita toista vanhempaa sakkoihin
tai jopa vankeuteen. Tästäkin olen samaa mieltä.
Valinta on kuitenkin sillä vanhemmalla, joka tahallisesti
ja toistuvasti estää tapaamisen. Hänellä on
mahdollisuus toimia lapsensa parhaaksi noudattamalla tapaamissopimusta
tai tuomioistuimen päätöstä mahdollistamalla
lapselleen toisen vanhemman tapaamisen. Rikoslaissa on jo sanktioitu
lapsen omavaltainen huostaanotto, johon lapsen tapaamisoikeuden
tahallista estämistä voidaan verrata. Vanhempi, joka
toimii perusteetta sopimuksia tai jopa täytäntöönpanotuomiota
vastaan, toimii myös lapsensa etua vastaan.
Huolto- ja tapaamisoikeuspäätöksen
täytäntöönpanolaki mahdollistaa
pakkokeinoina uhkasakon ja noudon. Käytännössä tapaamisoikeuden
täytäntöönpanojärjestelmä on
hyvin hampaaton. Ensimmäisessä oikeudenkäynnissä,
joka kestää sovittelijan kertomuksen hankkimisineen puolesta
vuodesta vuoteen, voidaan asettaa vain uhkasakko. Lisäksi
tuomitut joutuvat varsin harvoin sitä maksamaan, ja jos
he sen maksavatkin, sanktio tulee aivan liian myöhään
eli noin puolentoista vuoden jälkeen tapaamisten estämisestä.
Yleisesti tiedetään, että sanktion pitää tulla mahdollisimman
nopeasti väärinteon jälkeen, jotta se
olisi ylipäätään tehokas. Tästä syystä tarvitsemme
nyt esitetyn lain, jonka perusteella rangaistaan tapaamisen estämisestä välittömästi.
Lisäksi varattomia tai maksamishaluttomia tapaamisten estäjiä varten
tulisi saada käyttöön sakon muuntorangaistus,
joka laitettaisiin mahdollisimman pian täytäntöön,
jos sakot jäävät maksamatta.
Lakialoitteeni on allekirjoittanut 141 kansanedustajaa. Määrä on
poikkeuksellisen suuri, ja allekirjoittajia on kaikista eduskuntaryhmistä.
Kiitos kaikille allekirjoittaneille, ja erityisesti suuri kiitos
Isät lasten asialla -yhdistykselle, joka on aktiivisesti
tuonut tietoisuuteeni ongelman tapaamisoikeuden estämisestä sekä sen
sanktioinnin puutteista.
Tänään samassa lähetekeskustelussa
on edustaja Juho Eerolan aloite. Aloitteemme eivät kilpaile
keskenään, vaan tavoite on sama: lasten etu. Olemme
tehneet yhteistyötä ja sopineet lähestymistavasta
ja työnjaosta.
Lapsen etu ja tapaamisoikeuden noudattaminen ovat arvoja, jotka
ovat meille kaikille yhteisiä. Tehtävämme
ei ole syyllistää erovanhempia, isiä tai äitejä.
Tehtävämme ei ole osoittaa sormella sosiaalityöntekijöitä,
jotka joutuvat paineistetuissa tilanteissa tekemään
ratkaisujaan. Emme halua myöskään paheksua
tuomareita, jotka joutuvat ristiriitaisen informaation perusteella tekemään
päätöksiään. Tehtävämme
on laatia lakeja, jotka mahdollistavat jatkossa tapaamisoi-keuden
noudattamisen ja lasten edun toteutumisen.
Arvoisa herra puhemies! Olen saanut satoja viestejä sen
jälkeen, kun lakialoitteeni tuli julkisuuteen kesäkuun
alussa. Luen tähän loppuun otteen saamastani palautteesta:
"Minulla on kolme lasta, joita en ole moneen vuoteen nähnyt.
Lähivanhempi estää tapaamiset. Seitsemän
vuotta olen käynyt oikeustaistelua lasteni edestä,
jotta he voisivat nähdä minua. Lähivanhempi
kuitenkin tietää, ettei kukaan voi häntä estää,
eikä hän noudata mitään tapaamissopimusta
tai oikeuden päätöstä. Arvostan
todella, että tällaista lakialoitetta olette ajamassa.
Minua se ei tosin enää auta, koska olen jo lapseni
menettänyt lähivanhemman käytöksen
vuoksi. Niin monet illat olen itkenyt lasteni takia."
Juho Eerola /ps:
Arvoisa herra puhemies! Kerrataan heti alkuun ikään
kuin rautalangasta vääntäen, mistä nyt
on kyse. Iso osa Suomessa solmituista avioliitoista päättyy
valitettavasti avioeroon. "Kunnes kuolema teidät erottaa"
ei enää nykypäivän maailmassa
päde. Avoeroja tapahtuu mahdollisesti vieläkin
enemmän.
Kun vanhemmat eroavat, joutuvat lapset käytännössä eroon
toisesta vanhemmasta. Yleinen järjestely on, että lapset
asuvat pääosin äidillään ja
lapsilla on tapaamisoikeus isään joka toinen viikonloppu.
Tämän järjestelyn pariin tulee vuosittain
tuhansia uusia lapsia ympäri Suomea. Erot ovat, kuten me
kaikki ymmärrämme, harvoin riidattomia. Epäterveelle
pohjalle mennään silloin, kun lapset vedetään
mukaan vanhempien eroriitoihin. Tuhannet lapset joutuvat vuosittain
tilanteeseen, jossa heidän vanhempansa menettävät luottamuksen
toisiinsa. Tämä johtuu usein toisen vanhemman
haluttomuudesta sopia asiat. Se johtuu usein olemassa olevan sopimuksen
rikkomisesta tai sopimuksen tulkintaerimielisyydestä. Luottamuspula
johtaa oikeusprosesseihin, joissa lähivanhempi, yleistäen,
hakee joko yksinhuoltajuutta tai valvottuja tapaamisia tapaavalle
vanhemmalle; samalla tavoin yleistäen: tapaava vanhempi
hakee yhteishuollon vahvistamista tai laajennettuja tapaamisia.
Niihin tilanteisiin liittyy poikkeuksetta toisen vanhemman mustamaalaamista.
On esimerkkejä tapauksista, joissa toista vanhempaa on
vailla mitään perusteita syytetty väkivaltaisuudesta,
päihdeongelmista tai jopa insestistä. Näillä toimenpiteillä koetetaan
saada viranomaiset uskomaan toisen vanhemman, yleensä siis
sen muualla asuvan, tapaavan vanhemman, kelvottomuus huoltajana.
Pelin henkeen kuuluu myös se, että lapsille syötetään
näitä samoja valheellisia tietoja, jotta lapsi
osaisi kertoa ikään kuin muka ne oikeat vastaukset
asiaa tutkiville viranomaisille. Lapsi oppiikin nopeasti olemaan
kertomatta positiivisia asioita tapaavasta vanhemmasta, ja siten
lopuksi käy niin, että lapsen ajatukset seuraavat
puhuttuja sanoja. Esimerkkini kuvaama toiminta on nimeltään
vieraannuttamista. Se on psyykkisesti vahingollista paitsi vieraannuttamisen
kohteeksi joutuvalle vanhemmalle myös ennen kaikkea sille
lapselle, joka koetetaan vieraannuttaa ennen ehkä hyvinkin
paljon lapsen päivittäiseen elämään
osallistuneesta vanhemmasta.
Arvoisa puhemies! Lainsäädännölliset
perusteet lapsen tapaamisoikeudesta pohjautuvat vuodelta 1983 peräisin
olevaan lakiin lapsen huollosta ja tapaamisoikeudesta. Mainitun
lain 12 ensimmäistä pykälää määrittävät
lapsen tapaamisoikeutta. Seuraava voi tulla yllätyksenä monelle, joka
ei eroa ole kokenut.
Lain lapsen huollosta ja tapaamisoikeudesta 2 luvun ja 6 §:n
mukaan lapsen vanhemmat, jotka lapsen syntyessä ovat avioliitossa
keskenään, ovat kumpikin lapsen huoltajia. Jos
vanhemmat eivät lapsen syntyessä ole avioliitossa
keskenään, on äiti tällöin
lapsen huoltaja. Jos toinen vanhemmista on yksin lapsensa huoltaja
ja vanhemmat menevät keskenään avioliittoon,
tulevat he molemmat lapsensa huoltajiksi.
Sen sijaan automaattista tapaamisoikeutta ei laissa ole määritelty.
Tapaamisten sopiminen on jätetty vanhempien väliseksi
asiaksi. Riitaisassa tilanteessa lapsi voi jäädä pitkäksikin
aikaa vaille tapaamisoikeuden tuomaa oikeutta tavata myös
erillään asuvaa vanhempaa. Vieraannuttamisen kieltävä lakialoitteeni
parantaa lapsen oikeutta toiseen vanhempaan myös tässä tilanteessa
estämällä lapsen vieraannuttamisen sopimuksettomassa
tilanteessa. Nyt lapsi on lainsuojaton eron sattuessa, jos lapsen
kanssa asuva vanhempi niin haluaa.
Tämä nykyinen laki on periaatteiltaan hyvä mutta
pahasti liki 30 vuoden aikana vanhentunut. 1980-luvulla ei kuvatun
kaltaista vieraannuttamista juuri tapahtunut. Vieraannuttamista
ei siis ole nykyisessä laissa määritelty
eikä etenkään kielletty. Koska tätä vieraannuttamista
ei ole erikseen kielletty, on se siis sallittu, eikä näin ollen
vetoaminen vieraannuttamiseen viranomaisten kanssa asioidessa saa
asian vakavuuden tarvitsemaa painoarvoa.
Kyseinen jälkeenjääneisyys saadaan
korjattua siten, että mainittuun lakiin lapsen huollosta
ja tapaamisoikeudesta otetaan lapsen tapaamisoikeuden yllä selostetun
perussäännöksen eli 2 §:n loppuun
uusi, 3 momentti. Tässä uudessa momentissa lainsäätäjä ensinnäkin
määrittelisi, mitä vieraannuttaminen
on, ja toisekseen tekisi siitä kiellettyä. Ensisijaisesti
vieraannuttamiskielto koskettaisi sitä vanhempaa, jonka
luona lapsi asuu. Luonnollisesti se olisi kiellettyä myös
tapaavalta vanhemmalta, joka asuu toisaalla, ja edelleen vieraannuttaminen
olisi kiellettyä myös siinä harvinaisemmassa
tapauksessa, että lapsi asuu jonkun muun sukulaisen tai
läheishenkilön luona, esimerkiksi sijoitettuna.
Lakialoitteessani esitetty lisäys palvelisi ja korjaisi
nykytilannetta kahdella eri tavalla. Ensinnäkin eroriidan
alkuvaiheessa tai mieluummin jo ennen sitä voitaisiin molemmille
vanhemmille kertoa, että vieraannuttaminen on nyt laissa
kiellettyä. Voitaisiin kertoa sen negatiivisista vaikutuksista
lapseen. Lakimuutos toimisi siis ennalta ehkäisevästi,
sillä suurin osa suomalaisista on kuitenkin lainkuuliaista
väkeä eikä ryhdy mihinkään
sellaiseen, mikä on lain mukaan rikos, vaikka ehkä mieli
tekisikin. Tällainen lakivalistus todennäköisesti
siis vaikuttaisi ennalta ehkäisevästi isoon osaan
vanhemmista, ja he muuttaisivat käytöstään
korrektiin suuntaan.
Toisekseen, tehostukseksi tälle uudelle momentille
tulisi säätää viittaus lain
12 §:ään. Tätä voitaisiin
soveltaa sanktiona, jos joku vielä vieraannuttamiskieltoa
tämänkin jälkeen rikkoisi. Tämän
nykyisen, olemassa olevan lain 12 §:hän mainitsee,
että lapsen huollosta ja tapaamisoikeudesta annettua tuomioistuimen
päätöstä tai sosiaalilautakunnan
vahvistamaa sopimusta voidaan jälkeenpäin muuttaa,
jos havaitaan muuttuneiden olosuhteiden antavan muutoksenaihetta. Tässä nyt
kyseessä olevassa vieraannuttamiskieltosäännöksessä oleva
viittaus tähän 12 §:ään
tarkoittaisi siis sitä, että tapaamisoikeusratkaisua voitaisiin
muuttaa muualla asuvan, tämän tapaavan vanhemman
hyväksi siten, että vieraannuttamiskieltoa rikkonut
vanhempi voisi törkeään vieraannuttamiseen
syyllistyttyään menettää huoltajuutensa
tapaavan vanhemman ja edelleen siis myös lapsen hyväksi.
Arvoisa puhemies! Olen kuullut väitettävän, että vieraannuttamista
on vaikea määritellä ja siten muka hankala
näyttää toteen. Paitsi että jo
tämän puheenvuoron aikana olen antanut esimerkkejä siitä,
mitä vieraannuttaminen on, voidaan se myös verraten
helposti näyttää toteenkin. Tilannetta
avioeron jälkeen on aina verrattava siihen, mikä tilanne
oli ennen avioeroa, ennen sitä, kun lapsi tai lapset erotettiin
toisesta vanhemmasta. Monesti voidaan näyttää toteen,
että ennen avioeroa molemmat vanhemmat osallistuivat yhteisten
lasten huoltoon ilman, että lapset vierastivat kumpaakaan
vanhempaa. Jos tilanne on muuttunut eron myötä,
on vieraannuttaminen ollut ilmeistä. Vieraannuttavat toimet
voidaan kyllä listata ja niiden tahallisuus edelleen arvioida.
Tiedän lukuisia tapauksia, joissa isovanhemmat ja muut
sukulaiset, yhteiset ystävät, naapurit jne. ovat
olleet valmiita todistamaan oikeudessa, että vanhemman
ja lapsen väleissä ei koskaan ole ollut mitään
omituista, mutta heidän lausuntojaan ei ole oikeusistuimissa
otettu huomioon.
Vieraannuttaminen on siitä kummallinen ilmiö,
että kun siitä keskustellaan, ei kukaan sitä hyväksy.
Toisaalta, kun sitä tarpeeksi pitkään
onnistuu jatkamaan, tuomioistuimet poikkeuksetta vahvistavat lopputuloksen
ja lopullisesti syrjäyttävät toisen vanhemman
lapsen elämästä.
Arvoisa puhemies! Omaisuuteen liittyvät rikokset on
laissa hyvin tarkkaan suojattu kielloilla. On törkeää,
että lasta ja hänen oikeuttaan vanhempaansa ei
suojella yhtä hyvin. Lapsi ja vanhempi ansaitsevat paljon
paremman suojan. Tästä syystä esitän,
että lakiin lapsen huollosta ja tapaamisoikeudesta ja sen
2 §:ään lisätään
esitetty 3 momentti.
Tänään tässä samassa
lähetekeskustelussa on kuultu edustaja Pauli Kiurun aloite.
Aloitteemme eivät kilpaile keskenään,
vaan tavoite on sama, lasten etu. Olemme tehneet yhteistyötä ja
sopineet lähestymistavasta ja työnjaosta.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Pyydän niitä edustajia, jotka tästä aiheesta
haluavat käyttää vastauspuheenvuoron,
ilmoittautumaan painamalla V-painiketta ja nousemalla seisomaan.
Oras Tynkkynen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Niin kuin hyvin tiedämme, kiistat
lasten huoltajuudesta ovat usein kivuliaita ja valitettavan usein
kärsijöiksi joutuvat juuri lapset. Olemme kaikki
varmaankin saaneet lukea aivan liian monia järkyttäviä tarinoita. Täytyy
sanoa, että ei sieltä vähiten järkyttävästä päästä on
kyllä edustaja Eerolan oma tarina, joten haluan toivottaa
hänelle voimia ja jaksamista tässä vaikeassa
tilanteessa.
Olin itse mukana kirjallisessa kysymyksessä, joka jätettiin
ministeri Henrikssonille vieraannuttamisen kriminalisoinnista, ja
täytyy sanoa, että olin kyllä pettynyt
siihen vastaukseen. Siinä ministeri Henriksson totesi,
että "- - rikosoikeuden käyttäminen
on viimesijainen keino puuttua yhteiskunnallisiin ongelmiin" ja
"- - ennen uuden rikostunnusmerkistön säätämistä on
tarkkaan pohdittava mahdollisuus puuttua havaittuihin epäkohtiin
muilla keinoilla - -". Näinhän varmasti
onkin: pitää ensin miettiä muita keinoja
ennen kuin lähdetään rikoslain tielle.
Mutta mitä ne muut keinot ovat, sitä ministeri
ei pystynyt esittämään, enkä ole
kuullut kenenkään muunkaan pystyvän uskottavasti
esittämään. Niin kauan kuin kukaan ei
näitä muita keinoja pysty tarkemmin avaamaan,
itse kyllä olen aika vakuuttunut, että tämä vieraannuttamisen
kriminalisointi on välttämätöntä lasten
edun turvaamiseksi.
Kari Uotila /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ei ole todellakaan humaanin sivistysvaltion
mukaista se, että kaksi lasta keskimäärin
joka tunti menettää toisen vanhempansa, vaikka
YK:n lasten oikeuksien sopimuksessakin todetaan, että lapsella
on oikeus molempiin vanhempiinsa, suhteeseen molempiin vanhempiinsa,
aina kun se on vain mahdollista. Usein näiden lopullisten
menettämisten taustalla on systemaattinen vieraannuttaminen.
Tämä vieraannuttaminen siis sotii YK:n lasten
oikeuksien sopimusta vastaan.
Vieraannuttaminen on kriminalisoitu muun muassa Kanadassa, Australiassa,
Saksassa, Israelissa, USA:ssa, elikkä kun ministeri Henriksson vastasi
miesverkoston kirjalliseen kysymykseen ja väitti, että tätä ei
voida määritellä ja kriminalisointi on
mahdotonta, tämä ei ollenkaan pitänyt paikkaansa
näissä maissa. Sen vuoksi nämä lakialoitteet,
molemmatkin, jotka lähtevät vieraannuttamisen
torjumisesta myöskin kriminalisoinnin kautta, ovat ihan
vakavasti otettava asia.
Kristiina Salonen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Nämä molemmat lakialoitteet,
edustaja Kiurun ja edustaja Eerolan laki-aloitteet, ovat tärkeät
ja puuttuvat erittäin surulliseen asiaan, vieraannuttamiseen.
Lähtökohtana tulee kuitenkin aina olla, että tapaamisoikeus
on lapsen, nimenomaan lapsen, oikeus tavata muualla asuvaa vanhempaansa,
ja tätä oikeutta meidän tulee kunnioittaa
ja tukea. Välillä tulee tunne, että lapsen
tarpeen edelle nousee aikuisen tarve ja lapsen etu unohtuu.
Lainsäädännöllä tulee
selkeämmin siis ottaa kantaa vieraannuttamiseen ja sen
kieltämiseen, mutta samalla tulee antaa viranomaisille
välineitä puuttua asiaan. Edustaja Tynkkynen kysyi, mitkä ne
välineet sitten voisivat olla. Esimerkiksi valvottujen
tapaamisten kautta pystyttäisiin paremmin puuttumaan vanhempien
käytökseen ja turvaamaan nimenomaan lapsen oikeus
tapaamiseen. Nykyisellään valvottuihin tapaamisiin
ei kunnalla ole mahdollisuutta kuin aivan ääritilanteissa.
En kannata vanhemman tuomitsemista rikoslain tasolla, sillä tämä ei
ole lapsen edun mukaista.
Sari Palm /kd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Itse olen ihan samaa mieltä, että kysymys
on nimenomaan lapsen edusta. Molemmat edellä esitellyt
aloitteet kyllä on perusteltu erinomaisen hyvin siinä,
että lapsen etu on yleensä aina se, että hänellä on
hyvä, lämmin ja kiinteä suhde molempiin
vanhempiin, ja tätä yhteiskunnan tulee tukea.
Siitä huolimatta, että suomalaisessa järjestelmässä isovanhemmat
eivät normaalisti kuulu siihen ydinperheeseen, lapsen lähiperheeseen,
toivoisin ja evästäisin tämän
aloiteryppään käsittelyssä myös
ottamaan huomioon sen, että usein erotilanteissa myös
isovanhemmat joutuvat tähän samaan asemaan, mistä tässä on
nyt kuvattu toista vanhempaa, eli etäälle ja jopa
kokonaan eroon lapsenlapsistaan. Minun mielestäni myös
isovanhempien asema tulisi yhteiskunnan suojata niin, että isovanhemmat
saavat luoda terveen, hyvän kontaktin lapsiin.
Saara Karhu /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Lasketaan, että noin 30 000
lasta vuosittain kokee avioeron. Tämä on hyvin herkkä asia
ja herättää paljon tunteita, ja jokainen
yksilöllinen ero on aina se oma tuskansa niille, jotka
siinä mukana ovat.
Lähden myös omassa ajattelussani siitä,
että tässä ei saa puhua vanhempien oikeudesta
lapseen vaan lapsen oikeudesta vanhempiinsa. Ne saattavat kuulostaa
samalta asialta mutta eivät aina välttämättä sitä ihan
täsmälleen ole. Siitä olen kuitenkin
varma, että me kaikki olemme samaa mieltä siitä,
että me haluamme, että lapsella on ne vanhemmat,
että hän voi niitä tavata, hän rakastaa
heitä, hän on heille lojaali. Mutta ne keinot
ovat sitten erilaiset, enkä itse usko ainakaan siihen,
että vankeuden uhalla saadaan mitään
hyvää aikaan. Oikeusministeriössä on
tällä hetkellä menossa erinomainen kokeilu,
se on sovittelu, sitä laajennetaan koko ajan. Uskon tämäntyyppisiin
työkaluihin, joilla voidaan vaikuttaa siihen, että näitä lapsille
rakkaita ihmisiä ei laiteta toisiaan vastakkain niin, että toinen
heistä olisi vaarassa joutua vankilaan.
Heikki Autto /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kuten tuossa edustaja Kiuru omassa esittelypuheenvuorossaan
totesi, Suomessa 30 000 lasta kokee vuosittain eron. Tämä oli
minulle kyllä järkyttävä tieto,
koska tämähän on puolet syntyvän
ikäluokan koosta, eli joka toinen suomalainen lapsi joutuu
eron kokemaan.
Tämä vieraannuttamiskysymys on sillä tavalla
minulle itselleni tuntematon, että en osaa siihen nyt suoralta
kädeltä ottaa kantaa, mutta Eerolan ja Kiurun
ansiokkaiden puheenvuorojen myötä olen sitä mieltä,
että ilmiö on sinänsä varsin
vastenmielinen.
Kysyisin kuitenkin, kun täällä salissa
on nyt paikalla asiantuntijoita aivan alan ammattilaisia myöten,
onko myöskään lapsen etu sitten elää tilanteessa,
jossa vuoroviikoin perhe, jossa lapsi elää, vaihtuu.
Siellä on biologisia sisaruksia ja siellä on sitten
muita sisaruksia mukana, ja nämä perheet, jotka
vuoroviikoin vaihtelevat, saattavat myös vuodesta toiseen
vaihdella sitä mukaa kuin eronneiden biologisten vanhempien
ihmissuhteet edelleen kehittyvät. Eli kyllä mielestäni
itse asiassa tässä asiassa nimenomaan tämä avioerojen
valtava määrä on se keskeisin ongelma,
jonka ratkomiseksi pitäisi keinoja löytyä,
mutta varmasti myös ihan konkreettisena kysymyksenä tämän
vieraannuttamisenkin estäminen.
Jari Lindström /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Olen allekirjoittanut nämä molemmat
lakialoitteet ja olen tehnyt sen todella mielelläni, koska
tässä on kyseessä erittäin tärkeä asia,
nimenomaan siltä näkökantilta, että lapsen
oikeus ja etu on näiden lakialoitteitten kärkenä.
Vaikkei tästä vieraannuttamisesta minulla
ole kokemuksia, niin olen kuitenkin yksi niistä, joka on
kokenut sen eron sillä lailla, että vanhempani ovat
eronneet ja olen ollut silloin 9-vuotias, ja kyllä se
niin on, että suhde toiseen vanhempaan on etäisempi,
vaikka vanhempani pystyivät sopimaan näistä tapaamisistaan.
Se on vain fakta. Nämä sekä Eerolan että Kiurun
kertomat faktat kyllä tekevät tämän
lakialoitteen erittäin tärkeäksi, ja
toivon todella, että tämä laki tulisi
myös käytäntöön.
Merja Mäkisalo-Ropponen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Näissä kahdessa lakialoitteessa
on nostettu esille tärkeä asia, sillä jokaisella
lapsella on todellakin oikeus molempiin vanhempiinsa. Minä haluan
kuitenkin edustaja Palmin tavoin korostaa myös lapsen oikeutta isovanhempiinsa.
Valitettavasti myös lapsen ja isovanhempien välit
voivat katketa vanhempien ristiriitojen takia. Isovanhempien ja
lastenlasten tapaamisoikeuden estämiseen puuttumiseen on vielä huonommat
juridiset mahdollisuudet kuin vanhempien tapaamisoikeuksiin, ja
toivon lämpimästi tätäkin asiaa
nostettavan jatkossa keskustelussa esille, sillä tiedän
henkilökohtaisesti monia surullisia tarinoita isovanhempien
ja lastenlasten lämpimien ja läheisten suhteiden
katkeamisesta vanhempien avioerotilanteessa.
Jaana Pelkonen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Molempien edustajien, sekä Kiurun
että Eerolan, lakialoitteet ovat enemmän kuin
kannatettavia, ja olenkin hyvin iloinen ja nostan molemmille herroille
hattua siitä, että tätä tärkeää asiaa
ajavat ja ennen kaikkea nostavat keskusteluun ja päivänvaloon
asioita, joista usein vaietaan ja joita ikävä kyllä myöskin
hävetään. Käsittääkseni
molemmat aloitteet tulevat käsittelyyn lakivaliokuntaan,
ja uskon ja toivon, etteivät nämä lakialoitteet
jää pöydälle pölyttymään vaan
asiat menevät eteenpäin ja ennen kaikkea tähän
nykyiseen asiantilaan saadaan muutos.
Pauliina Viitamies /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Näiden kahden lakialoitteen oikeastaan
tärkein merkitys on juuri siinä, että tämä asia
on tullut julkiseen keskusteluun. Tästä olemme
kaikki saaneet paljon palautetta kansalaisilta, osin myös
tietenkin ristiriitaista. Monet erolasten vanhemmat ovat heränneet
nyt pelkäämään sitä,
missä vaiheessa he voivat tehdä lastensuojeluilmoituksia
siitä toisesta puolisosta, toisesta vanhemmasta, mikäli
heitä syytetään sen jälkeen
vieraannuttamisesta. Heitä uhkaa sen jälkeen vankeustuomio.
Tämä ei ole olleenkaan niin yksinkertainen asia
kuin ehkä voisi kuvitella, että uhkaamalla vankeudella
jossain vaiheessa saataisiin tämä vanhempien välinen kommunikaatio
asialliselle tolalle. Tärkeintä mielestäni
olisi se, että päästäisiin ennalta
ehkäisevissä perhe- ja lastensuojelupalveluissa
sille tolalle, että jokainen kansalainen, joka niitä hädässä tarvitsee,
niitä tulisi myös saamaan.
Markku Mäntymaa /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tuohon vieraannuttamiseen liittyy usein myöskin
poliisille tehtyjä rikosilmoituksia. Nehän tietenkin
tutkitaan, ja liian usein havaitaan, että siinä on
kyse perättömästä ilmiannosta.
Jo tällaisten kysymysten käsitteleminen, tutkinta,
vaikka ovatkin perättömiä, ei ole sille
lapselle hyväksi siihen jokapäiväiseen arkeen
ja kehitykseen.
Pauli Kiuru /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ihan tarkennuksena: Meillä on
kaksi lakialoitetta. Toinen on laki lapsen huollosta ja tapaamisoikeudesta,
ja tämä oma lakialoitteeni koskee rikoslakia lapsen
tapaamisoikeuden tahallisesta ja toistuvasta estämisestä. Sen
lisäksi on aikaisemmin edustaja Kari Uotila tehnyt kirjallisen
kysymyksen, joka koskee vieraannuttamisen kriminalisointia. Nyt
muistutan, että kummassakaan, ei Eerolan, eikä minun
aloitteessani puhuta vieraannuttamisen kriminalisoinnista mitään.
Jos lakia lapsen huollosta ja tapaamisoikeudesta ja oikeuden
päätöstä tapaamisesta ei noudateta,
niin silloin tapaaminen voidaan päättää uudella
tavalla. Edustaja Karhu puhui tästä vankeusasiasta
ja siitä, voisiko se olla lapsen etu. Ei todellakaan ole
lapsen etu, mutta jos sopimuksia noudatetaan, tuomioistuimen päätöstä noudatetaan,
kukaan ei joudu sakkoja maksamaan eikä kukaan joudu vankilaan.
Saara Karhu /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Mielestäni tässä olisi
myös ihan syytä — nyt esitän
kysymykseni edustaja Kiurulle, jonka aloite on periaatteessa tässä ensimmäisenä käsittelyssä
— olisi
myös syytä rehellisyyden nimissä kertoa
se, minkälainen sanktio tulee sitten niille vanhemmille,
etävanhemmille, jotka käytännössä hylkäävät
lapsensa. Nyt puhutaan niiden isien, ilmeisestikin pääsääntöisesti
isien, tahdosta, jotka haluavat nähdä lastaan,
ja se on upea asia, heidän on syytä saada nähdä lastaan. Mutta
entäpä sitten ne vanhemmat, jotka eivät
lähetä edes joulukorttia, heistä ei kuulu
yhtään mitään? Koskeeko tämä myös
heitä, koska perusteluissa ei mainita yhtään
mitään? Hehän myös estävät
toistuvasti tapaamisen.
Pauli Kiuru /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kiitos edustaja Saara Karhulle hyvästä huomiosta.
Tällaisia tilanteita todellakin on, ja se on erittäin
valitettavaa. Neuvoisin edustajaa itse puuttumaan asiaan ja laatimaan
siitä sopivan lakialoitteen, jos keinot keksii. Asiaan puuttuminen
on kyllä todella haastavaa, ja minulla ei ole mitään
sitä vastaan, että tämmöiset
vanhemmat siitä sitten jonkinlaisen nootin ja muistutuksen
tai sanktion saisivatkin, mutta pakolla vanhemman velvoittaminen
tapaamaan lastaan ei ole kyllä todellakaan lapsen etu,
jos vanhempi ei ole itse siihen valmis. Ymmärrän
Karhun hyvän tarkoitusperän, mutta käytäntö todennäköisesti toimisi
ja toimii ihan eri tavalla.
Kristiina Salonen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Avioero on aina vaikea ja hankala tilanne.
Meidän tuleekin ymmärtää sitä tilannetta,
jossa fiksut, järkevät ihmiset ovat sellaisen
kriisin partaalla, että toimivat siinä tilanteessa
hyvinkin itsekkäästi ja tekevät epätoivoisia
tekoja. Lasta pitää toki suojella, mutta se suojelu
ei tapahdu tuomitsemalla vanhempi rikoksesta vankilaan, koska silloinhan
alettaisiin puhua siitä, että lapsella pitää edelleen
olla oikeus tavata vanhempaansa, mutta nyt vankilassa. Asiaan siis
pitää puuttua, mutta meillä on olemassa pehmeämpiä keinoja
turvata lapselle oikeus tavata vanhempaansa.
Edustaja Karhu nosti myös tärkeän
näkökulman esille. Me puhumme nyt lasten tapaamisoikeudesta,
mutta pitäisikö meidän myös
puhua vanhempien tapaamisvelvollisuudesta. No, sitäkään
ei voida tehdä pakottamalla, mutta me voimme esimerkiksi
perhekeskusten kautta puuttua paremmin avioerotilanteessa vanhempien velvollisuuksiin
ja käydä niitä vanhempien kanssa läpi.
Antti Kaikkonen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tuen kyllä näitten aloitteitten
henkeä ja tavoitteita, ja totean, että myös edustaja
Uotila on tehnyt hyvän kirjallisen kysymyksen tähän
aihepiiriin liittyen.
Merkittävimmät tasa-arvo-ongelmat Suomessa
liittyvät naisten asemaan, ja niitten korjaamista pitää jatkaa,
mutta on joukko tasa-arvokysymyksiä, jotka liittyvät
ennen kaikkea miesten asemaan, ja mielestäni nyt puhutaan
yhdestä niistä. Vieraannuttaminen on merkittävä tasa-arvo-ongelma
ennen muuta miesten kannalta. Isät jäävät
huoltajuusriidoissa aivan liian usein alakynteen ja aivan liian
usein ilman kunnon syytä. Vieraannuttaminen, arvoisa puhemies,
on vastenmielinen ilmiö, ja vieraannuttamisessa usein juuri
lapsen isä kärsii mutta niin myös lapsi.
Arvoisa puhemies! Näihin aloitteisiin on syytä suhtautua
kaikella vakavuudella.
Annika Saarikko /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tämä aihe kirvoittaa pohtimaan
kaiken kaikkiaan sitä käytäntöä,
joka avioerotilanteessa lapsen huoltajuuteen liittyy. Ensinnäkin
on aivan eriskummallista ja varsin väärin, että tilanteissa,
joissa huoltajuudesta syntyy kiistoja ja riitoja, sellaisia, jotka
ovat taustalla myös näissä vieraannuttamisen
ikävissä tapahtumissa, on lapsen kannalta kestämätöntä,
että vuosikausia jatkuvat riidat siitä, kuka ja
milloin saa lasta tavata, johtavat käytännössä melko
villiin menoon vuosikausien ajan, kun käsittelyt venyvät,
ja lapsen edunvalvonta näissä tilanteissa jää kovin
vähälle.
Lisäksi haluaisin nostaa esiin ja kyseenalaistaakin
jollain tavalla sen pitkälti kansallisen perinteen siitä,
että kun avioerotilanteissa lapsen huoltajuudesta keskustellaan,
päädytään ratkaisuun, jossa
isyyden hyvä mitta ja riittävä aikamäärä on
joka toinen viikonloppu ja pari viikkoa kesälomasta. Mistä tämä on
muodostunut, vuosikymmeniä jatkunut perinne avioerotilanteissa? Tämäkö on
riittävä määrä isyyttä?
Kari Uotila /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! On tietysti helppo ja tärkeä puhua
pehmeimmistä keinoista, vaihtoehtoisista keinoista, mutta
tämänhetkinen todellisuus vain kertoo, että ne
eivät toimi tai niitä ei ole riittävästi.
(Kristiina Salonen: Ei niitä ole!) Lainsäädäntökin
tarjoaa periaatteessa hyvät mahdollisuudet, mutta toimeenpano
ei toimi. (Kristiina Salonen: Ei ole resursseja!)
Sovittelu on hyvä asia, sovittelu alkuvaiheessa, silloin
kun se vielä puree, on tärkeä työkalu. Mutta
sitten kun tilanne kärjistyy, on kahden kolmen vuoden prosessi
takana, niin ikävä kyllä sovittelun tehokin
siinä vaiheessa heikkenee. Korostaisin kyllä tätä ennalta
ehkäisevää merkitystä yleensäkin
lainsäädännössä. Lakeja
säädetään sen vuoksi, että tulee
tällainen moraalinen normi ja ihmiset ryhtyvät
ajattelemaan asioita, kun ne on kielletty ja selvästi sanktioitu.
Tämän varaan minä lasken aika paljon
myöskin mahdollisen ja toivomani vieraannuttamisen kriminalisoinnin osalta.
Saara Karhu /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ensin olisin halunnut korjata edustaja Kiurulle,
jos tuli väärinkäsitys siitä,
että jotenkin olisin halunnut kriminalisoida etävanhempia
tai heidän toimintaansa, jos he eivät tapaa lapsiaan;
se on erittäin valitettava ilmiö, mutta en usko
siinäkään tilanteessa, että jonkinlainen
rikosoikeudellinen rangaistus olisi se keino, millä heidät
saadaan tapaamaan lapsiaan. Se on vain erittäin iso ilmiö ja
harmillinen lapsen kannalta, koska hän siinä menettää sitten
toisen vanhempansa, joka ikään kuin vieraannuttaa
itse itsensä lapsestaan.
Nämä lastensuojeluasiat ovat nyt monella tavalla
tapetilla tällä hetkellä. Toivoisinkin,
että tämä keskustelu muun muassa toimii
päänavaajana siinä, että pohdimme
näitä kysymyksiä, ei välttämättä niin,
että lisäämme sanktioita, mutta asioista
on keskusteltava ja katsottava, missä ne toimivat. Meillä on
erittäin hyviä kokemuksia hyvinvointineuvoloista,
joissa jo hyvin pienestä lapsesta asti pysytään
mukana perheen arjessa ja voidaan neuvoa, auttaa vanhempia ja puuttua
heti juurilla niihin ongelmiin, mitä perheeseen on syntymässä.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Ja nyt tulee minuutti täyteen.
Sitten meillä on tämä sovitteluratkaisu, ja
viimeisenä pitää olla valvottuja tapaamisia.
Juho Eerola /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puheenjohtaja! Ensinnäkin kiitoksia monille
edustajille, jotka tukevat näitä aloitteita. Sitten tuntuu,
että muutamalla on vähän puurot ja vellit tässä menneet
sekaisin. Eli tässä nyt nimenomaisesti käsitellään
niitä tilanteita, joissa vanhempi haluaa tavata lastaan,
ei niitä tilanteita, joissa joku, mahdollisesti isä,
ei halua tavata omaa lastaan.
Pääpointti on nyt tässä se,
että tämä sanktioiminen, ennen kuin ketään
aletaan mihinkään vankilaan laittamaan tai muuta,
tämä sanktioiminen ennalta ehkäisisi
niitä tilanteita, joissa tätä vieraannuttamista
tapahtuu. Suurin osa Suomen kansalaisista on kuitenkin ihan lainkuuliaisia
ihmisiä, ja kun he huomaavat ja heille kerrotaan, että tämmöinen
toiminta on kiellettyä lain mukaan, silloin he eivät
syyllisty tähän kyseiseen menettelyyn. Mutta niin
kauan kuin vieraannuttaminen ei ole kiellettyä, se on sallittua.
Oras Tynkkynen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tässä käsitellään
todella moniulotteista asiaa, ja siksi on hyvä, että tuodaan
esille myös kriittisiä huomioita. Edustaja Karhu
totesi, että ei saa laittaa vanhempia vastakkain, ja tästä on
varmasti helppo olla samaa mieltä. Jos kuitenkin ollaan
tilanteessa, jossa herää vieraannuttamisepäilyjä,
niin kyllä siinä vaiheessa vanhemmat ovat olleet
vastakkain jo jonkin aikaa, ja se ei tällä rikoslailla
mihinkään muutu.
Siitä varmaan voidaan olla myöskin yhtä mieltä,
että rikoslakia ei kannata käyttää kevein
perustein. Toisaalta on myös niin, että rikoslailla uhataan
kyllä huomattavasti vähäpätöisemmissä asioissa
Suomen nykyisessä lainsäädännössä kuin
silloin, kun riistetään joltain vanhemmalta oikeus
nähdä lastaan tai tältä lapselta
ennen kaikkea oikeus nähdä omaa vanhempaansa.
Edustaja Salonen toi hyvin esiin näitten pehmeämpien
keinojen tarvetta. Jälleen niistä varmasti voidaan
olla yhtä mieltä. Kysyn vain, että auttavatko
ne riittävästi. Kun katsotaan tätä nykytilannetta,
kuinka moni ihminen on tässä tilanteessa, että joutuu
kamppailemaan huoltajuudesta? Riittävätkö ne
pehmeämmät keinot, vaikka niitä nyt merkittävästi
tehostettaisiin, ja tarvittaisiinko sen lisäksi vielä jotain
muuta?
Miapetra Kumpula-Natri /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Olen laittanut nimeni tuohon aloitteeseen,
koska olen ollut niin monen yksittäistapauksen yhteydessä tilanteessa,
jossa on jo vahinko sattunut. Eli näen siinä hirveän
suurena syynä sen, että oikeusprosessit kestävät
meillä aivan liian kauan. Se on yksi oleellisimmista syistä,
minkä takia näitä pääsee myös
tapahtumaan, ja koko prosessi on hidas. Toki ei hätiköityjäkään
päätöksiä tule tehdä silloin,
kun puhutaan lapsen oikeudesta vanhempiinsa.
Sitten kyllä minusta täytyy tässä yhteiskunnassa
sanoa, että myös vanhemmilla on oikeus olla lapsensa
kanssa ja rakastaa. Silloin kun puututaan tämmöisiin
perheen asioihin, sen tulee olla hyvin tarkkarajaista ja ymmärtää sitten
tilanne kerrallaan. Mutta kyllä Suomessakin on, sanon suoraan,
kovasti oikeusmurhia tapahtunut sen osin, että toinen vanhempi
on yhteyden menettänyt hitaiden prosessien kautta. Uskalsin
myös tämän näkökulman
ottaa, että rikoksen määrittely voi myös
ehkäistä sitä, että tilanne
siihen ajautuu, että toinen vanhempi kontaktin lapseen
menettää.
Kristiina Salonen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Nykyisellään ei ole resursseja
tehdä tätä työtä niin
kuin haluttaisiin, ja lainsäädäntömmekään
ei sitä tue. Esimerkiksi lapsen kuulemista ei nykyisellään
tehdä, ja lapsi on tässä asiassa oleellinen,
häntä lastenvalvojan tulisi pystyä kuulemaan.
Siihen ei kuitenkaan nykyisellään ole mahdollisuutta.
Yksi tapaaminen lastenvalvojalla on suuremmassa kunnassa tällä hetkellä todellisuutta,
ja siinä sovitaan avioerotilanteessa lapsen tapaamisesta
ja huollosta. Joten kyllä meillä on vielä paljon
tehtävää sillä saralla.
Vieraannuttaminen käsitteenä on myöskin vaikea.
Vanhempien keinot vieraannuttamisessa ovat monenlaisia, ja lapsi
on usein hyvin avuton ja voimaton näissä tilanteissa.
Lisäksi lapsi on usein hyvin lojaali lähivanhempaansa
kohtaan, koska hän on riippuvainen tästä.
Tapaajavanhempi voi pyrkiä vieraannuttamaan lastaan lähivanhemmasta
aivan samoin kuin lähivanhempi tapaajavanhemmasta. Kummin
päin tahansa, se on lapsen psyykelle ja hyvinvoinnille
tuhoisaa.
Merja Mäkisalo-Ropponen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Avioerotilanteiden ja niihin liittyvien riitojen
ollessa niin sanotusti päällä nämä lakialoitteessa
olevat asiat ovat tärkeitä. Edustaja Kiurun aloitteessa
olevat sanktiot ovat kuitenkin mielestäni hyvin rajuja,
enkä voi niitä hyväksyä, koska
ne eivät mielestäni ole lapselle hyväksi.
Kuitenkin meidän tulisi paneutua myös perussyyhyn,
eli keskustella siitä, miksi meillä on näin paljon
avioeroja. Pitäisikö perheiden tukemiseen panostaa
enemmän? Olen aivan varma, että oikea-aikaisella
perheiden tukemisella voitaisiin avioeroja vähentää.
Valitettavasti resursseja tällaiseen ennalta ehkäisevään
toimintaan ei tällä hetkellä yhteiskunnassa
ja kunnissa ole riittävästi.
Pauliina Viitamies /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Täällä joku edustaja
kauhisteli sitä avioerojen määrää,
mikä meillä nykypäivän Suomessa
on. Varmasti jokainen näistä avioliitoista on
solmittu siinä mielessä, että ei eroon
jouduttaisi, mutta tilanne on kuitenkin nyt tänä päivänä mikä on:
lähes joka toinen avioliitoista päättyy
eroon. Sen takia, kun puhumme niin suuresta määrästä ihmisiä,
olisi pystyttävä panostamaan aikaisemmin näihin
eron jälkeisiin huoltajuustilanteisiin. On kuitenkin muistettava, että meillä on
saatu tehtyä hyviäkin ja onnistuneita sopimuksia
lasten huolto- ja tapaamisasioista aviopuolisoiden kesken ilman
ulkopuolista neuvontaa. Mutta niille, jotka sitä ulkopuolista neuvontaa
tarvitsevat, meidän kyllä tulisi saada kunnolliset
verkostot kuntoon, ja varmasti jokainen meistä eronneista
vanhemmista tietää sen, mitä se tarkoittaa
käytännössä ja minkälaista
se avioeron jälkeinen tilanne siinä sitten on.
Sen takia toivoisin, että nämä molemmat
lakialoitteet tuovat tullessaan sen, että heräämme
tähän ennalta ehkäisevään
perhetyöhön kunnissa.
Saara Karhu /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Edustaja Kumpula-Natri mainitsi tukossa olevat
käräjäoikeudet ja sen ongelman, minkä ne
lapselle ja riiteleville vanhemmille aiheuttavat, ja todennäköistä olisi,
että tämä lakialoite läpi mennessään
ruuhkauttaisi käräjäoikeuksia vielä lisää.
Tässä oikeusministeriön väliraportissa,
joka kertaa tätä sovittelua, joka siellä on
menossa, todetaan juuri, että tämä sovittelu
on purkanut tätä ruuhkaa, ja lasketaan myös
kustannuksia, mitä se yhteiskunnalle tuo ihan liittyen
käräjäoikeuksiin mutta myös
muuhun viranomaistyöhön, jota nämä riitelevät
vanhemmat hyvin pitkälle työllistävät.
Tämä on yksi osa sitä kokonaisuutta mutta ei
tietenkään tärkein. Tärkeintä on,
että sen lapsen olisi hyvä olla ja hän
saisi ne molemmat vanhemmat, mutta en usko tämän
kuitenkaan vähentävän painetta oikeuksissa.
Pauli Kiuru /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Saara Karhu on huolissaan kustannuksista.
Minä olen huolissani lapsista.
Edustaja Kaikkonen puhui tasa-arvonäkökulmasta,
ja se oli erittäin hyvä puhe. Jos työelämässä naiset
törmäävät lasikattoon, niin
tapaamisoikeusasioissa miehet törmäävät
betonilattiaan ja kovaa. Kuitenkin korostan, että tämä lakialoitteeni
on sukupuolineutraali samoin kuin Juho Eerolan aloite.
Mäkisalo-Ropponen mainitsi, että sanktiot tässä rikoslain
muuttamislaissa ovat kovat. Sanktiot tulevat suoraan rikoslaista,
jossa on jo tällä hetkellä määritelty
tapaamisoikeuden tahallinen estäminen, ja tapaamisoikeuden
tahallinen estäminen ja omavaltainen huostaanotto voidaan
rinnastaa toisiinsa. Siis nämä asiat ovat täysin
linjassa, ja ne on jo aikaisemmin määritelty rikoslaissa
siinä kohtaa, missä puhutaan omavaltaisesta huostaanotosta.
Juho Eerola /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puheenjohtaja! Toistan vielä sen, mitä äsken
sanoin, kun ei meinaa mennä perille: nimenomaan tämän
sanktioiminen vähentäisi näitä oikeusprosesseja
siinä mielessä, että suurin osa suomalaisista
ihmisistä kuitenkin on lainkuuliaisia henkilöitä,
he noudattavat lakia. Elikkä kun joku asia on kiellettyä,
niin silloin eivät tätä tee. Ehkä joku
saattaa tehdä, en nyt lähde arvioimaan, kuka.
Mutta sitten myöskin tämä vieraannuttamisen määrittely:
sekin on mahdollista. Voidaan tehdä esimerkiksi kymmenen,
kahdeksan kohdan lista niistä toimenpiteistä,
mitkä ovat kiellettyjä, mitkä ovat mahdollisesti
vieraannuttamista, ja voidaan todeta, että kun tietty määrä näistä tehdyistä teoista
toteutuu, esimerkiksi kuusi kahdeksasta, niin silloin voidaan sanoa,
että nyt on vieraannuttaminen toteen näytetty.
Ei tämä tämän vaikeampaa ole.
Jos tämä on pystytty tekemään
Kanadassa ja useissa muissa maissa ja toteamaan, että tämä on
laitonta, niin miksemme me täällä Suomessa
onnistuisi tähän samaan, jos meillä on
tahtoa.
Saara Karhu /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Asia on näköjään
todella kuuma täällä salissakin, kun
aloitteen tekijä ei kuuntele toisten puheenvuoroja.
Totesin oman puheenvuoroni lopussa, että olen ensisijaisesti,
totta kai, huolissani lapsista ja heidän oikeudestaan vanhempiinsa,
mutta ilman muuta myös kustannuksista on oltava huolissaan,
koska jos meillä on rahaa käytettävissä, käyttäisin
sen mieluummin ennalta ehkäisevään työhön,
lastensuojeluun, siihen, että tällaisiin tilanteisiin
ei jouduttaisi, kuin että kävisimme käräjäoikeutta
ja sitä kautta sitten tekisimme tämmöistä jälkityötä ja
jakaisimme vankeustuomioita. Mutta todellakin: lapset ensin.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Ja sitten mennään puhujalistaan.
Markku Mäntymaa /kok:
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Kiurun ja edustaja Eerolan
lakialoitteet ovat hyviä ja erittäin kannatettavia.
Haluan ensisijaisesti ajatella näitä lakialoitteita
kokonaisuutena lapsen oikeuksien turvaamisen kannalta. Eli kyse
on niistä kaikkein katkerimmista huoltokiistoista, sellaisista
tapauksista, joihin liittyy järjestelmällistä lapsen
vieraannuttamista toisesta vanhemmastaan lapsen huoltajan toimesta.
On selvää, että näissä tapauksissa vanhemmat
ovat riitaisia, mutta kaikkein pahimmista huoltoriidoista saadut
tiedot viittaavat vanhempien mahdollisiin luonne- tai persoonallisuushäiriöihin.
Jos vanhemmilla on tällaisia häiriöitä,
pahimmassa tapauksessa lapsen etu jää toissijaiseksi
asiaksi: vanhemmat saattavat käyttää lasta
oman vallankäyttönsä välineenä.
Arvoisa herra puhemies! Kiurun lakialoitteessa on hyvää erityisesti
se, että lapsen tapaamisoikeuden estäminen sen
vanhemman toimesta, jolle huoltajuus on määrätty,
on helppo todentaa. Jos toinen vanhempi ei onnistu tapaamaan lastaan
tehdystä sopimuksesta huolimatta, kriteerit näyttävät
täyttyvän. Pahimmissa tapauksissa voi käydä niin,
että lapsen huoltaja vieraannuttaa järjestelmällisesti
toista vanhempaa, jolloin lopputuloksena tämä vieraannutettu
vanhempi ei voi nähdä lastaan moniin vuosiin.
Liian usein sama tilanne toistuu myös lapsen isovanhempien
suhteen, kuten täällä jo muutaman kerran
todettiin. Lakialoitteet ovat oikeansuuntainen askel tällaisten
tragedioiden esille nostamiseksi ja ratkaisemiseksi.
Kari Uotila /vas:
Arvoisa puhemies! Niin kuin täällä on
todettu, yhä useampi suomalainen perhe käy läpi
avioeron, ja valitettavasti myrskyisä ero johtaa monesti
siihen, että lapsen yhteys toiseen vanhempaan heikentyy
tai jopa katkeaa, vajaalla 20 000 lapsella vuodessa. Joissakin tapauksissa
syynä on lähivanhemman harjoittama vieraannuttaminen.
Vieraannuttamisellahan tarkoitetaan sitä, että lapsen
kanssa asuva vanhempi pyrkii estämään
tapaamiset ja yhteydenpidon etävanhemman ja lapsen välillä.
Lisäksi vieraannuttamiseen kuuluvat tavallisesti väärät
ja perusteettomat toista vanhempaa koskevat syytökset.
Lopulta lapsen myönteinen suhtautuminen etävanhempaan
muuttuu kielteiseksi.
Tämä on, niin kuin aiemmin täällä totesin, YK:n
Lapsen oikeuksien sopimuksen vastaista, että yhteydet toiseen
vanhempaan lapsilta katkeavat, mutta kyllä se tuska myös
vanhempien osalta on aitoa. Olen täällä isyyslakialoitteeni
lähetekeskustelussa aikoinaan todennut, että lapsen
menettäminen sairauden tai kuoleman kautta on valtava isku
vanhemmille aina, mutta aika vähentää tuskaa,
ikävää; koskaan se ei katoa. Mutta lapsen
menettäminen tilanteessa, että tietää lapsen
olevan olemassa, se rakas lapsi saattaa asua samassa kaupungissa,
mutta häntä ei saa eikä ole oikeutta
tavata eikä pitää häneen yhteyttä,
se on vielä suurempi tuska, ja sitä tuskaa eivät
kuukaudet ja vuodet hälvennä.
Lasta koskevat riita-asiat vaikuttavat aina kielteisesti lapsen
hyvinvointiin, ja asiantuntijoiden mukaan vieraannuttaminen vahingoittaa
lapsen kehitystä vakavasti. Kun lapselta estetään terve
suhde toiseen vanhempaan, seuraa kauaskantoisia ongelmia. Lojaliteettiongelmat
ja valinnan tekeminen vanhempien välillä vahingoittavat
lapsen psyykkistä kehitystä. Toisen vanhemman
leimaaminen pahaksi aiheuttaa vakavaa haittaa lapsen identiteetille.
Vieraannutettujen lasten on todettu kärsivän aikuisiässä huonommasta
itsetunnosta, masennuksesta, päihde-ongelmista sekä vaikeudesta
luottaa ihmisiin. Yhdysvaltalaisen vieraannuttamista tutkineen Amy
J. L. Bakerin tutkimustulokset osoittavat, että vieraannutetuista
lapsista 70 prosenttia kärsii aikuisiässä merkittävistä masennusoireista,
68 prosentilla ilmeni itseen kohdistuvia kielteisiä tunteita,
42 prosenttia koki vaikeuksia itseensä ja muihin ihmisiin
luottamisessa ja 33 prosentilla oli vakavia alkoholin ja muiden
päihteiden käyttöön liittyviä vaikeuksia.
Kotimaisten arvioiden mukaan 8—10 prosenttia avioeroperheiden
lapsista kärsii vieraannuttamisesta. Eronneiden lapsiperheiden
määrissä vieraannutettuja lapsia on arviolta
Suomessa joka vuosi useita satoja. Tämä vieraannuttamisoireyhtymä on
hyväksytty tuomioistuimissa viralliseksi diagnoosiksi esimerkiksi
Saksassa, Kanadassa, Israelissa, Australiassa ja USA:ssa. Myös
Euroopan ihmisoikeustuomioistuin on myöntänyt
ilmiön olemassaolon.
Laki lapsen huollosta ja tapaamisoikeudesta velvoittaa lähivanhemman
kunnioittamaan lapsen oikeutta tavata toista vanhempaansa sekä pitää tähän
yhteyttä. Lain mukaan vanhempien tulee lapsen etua ajatellen
pyrkiä tapaamisoikeuden toteutumiseen. Vieraannuttaja rikkoo
edellä mainitun lain lisäksi myös YK:n
Lapsen oikeuksien sopimusta, jonka mukaan lapsella on oltava mahdollisuus
tuntea molemmat vanhempansa ja olla heidän hoidettavanaan,
mikäli tämä on mahdollista. Kyseessä on
siis ihmisoikeusrikkomus, jota lasten asioita ratkovat tahot eivät
Suomessa vielä tunnista riittävän hyvin.
Lasten suojelemiseksi sosiaalityön ammattilaisia ja tuomioistuimia
tulee kouluttaa tunnistamaan vieraannuttaminen, ja heille tulee
antaa välineet vieraannuttamisen katkaisemiseksi.
Valitettavasti sovitteluun perustuvat Follo- ja Fasper-hankkeiden
kaltaiset välineet eivät toimi vieraannuttamistilanteissa.
Vaikka vieraannuttava vanhempi saattaa suostua vapaaehtoisiin sovitteluprosesseihin,
hän ei oireyhtymän mukaisesti pyri todelliseen
sovitteluun. Pahimmillaan sovitteluprosessi tukee vieraannuttajan
päämäärää hänen
käyttäessään sovittelumenettelyä työkaluna
ajan pelaamiseen. Tämän vuoksi tarvitaan muita
ratkaisuja. Vieraannuttamisen kriminalisoiminen olisi vahva signaali,
ja sillä olisi ennalta ehkäisevä vaikutus
tahalliseen vieraannuttamiseen.
Olin todella pettynyt oikeusministeri Henrikssonin vastaukseen
kirjalliseen kysymykseen, joka eduskunnan miesverkoston toimesta
tehtiin ja jonka ensimmäinen allekirjoittaja olin. Hän
ei todellakaan esittänyt mitään uusia
keinoja. Hän väisti tämän kriminalisoimismahdollisuuden
ja piti sitä ongelmallisena, mutta ei meidän mielestämme
tuonut riittävästi uusia keinoja pöytään. Sen
vuoksi tämä keskustelu, nämä lakialoitteet
ja myöskin erilaisten järjestöjen aktiivinen
työ ovat tarpeen, jotta näissä asioissa
todella päästäisiin eteenpäin
sekä lasten oikeuksien että myös molempien
vanhempien oikeuksien näkökulmasta.
Saara Karhu /sd:
Arvoisa puhemies! Suomessa eroaa joka vuosi 13 000—14 000
avioparia, ja sitten lisäksi on tietysti myös
avoparit. Näissä perheissä on se noin
30 000 lasta, joka täällä on
mainittu.
Valtaosahan lapsista selviytyy erosta hyvin, ja se on totta
kai selvää siinä tapauksessa, kun vanhemmat
ovat sopuisia, jolloin lapsetkaan eivät niin voimakkaasti
kärsi siitä erosta kuin riitatilanteissa. On tutkittua
tietoa siitä, että jos vanhemmat riitelevät,
se vaikuttaa lapsiin ja heidän hyvinvointiinsa aiheuttaen
sille, varsinkin hyvinvoinnille, suuren riskin.
Hienoa on, jos vanhemmat pystyvät sopimaan asioista,
mutta aina ei suju onnellisesti. Totta kai minäkin tiedän,
että on paljon sellaisia eroja, joissa lapsi joutuu riitelyn
välikappaleeksi: tapaamisia ei mielellään
anneta, toista haukutaan. Ja sitten tämä toinen
puoli siitä mitalista on se, että tapaamisiin
ei mennä elikkä unohdetaan se lapsi, ikään
kuin lähdetään lapsen elämästä menemään.
Kun itse katselen tätä asiaa vain ja ainoastaan
lapsen oikeuden näkökulmasta, niin pidän myös
tätä hyvin huolestuttavana. Lapsi menettää toisen
vanhempansa siksi, että tämä vanhempi vieraannuttaa
itsensä ykskaks lapsen elämästä pois.
Se on todella surullista, koska siinä menevät
usein myös sitten tämän toisen puolen
sukulaiset.
Kuten huomaatte, puhun vanhemmasta: myös oma näkemykseni
tästä asiasta on täysin sukupuolineutraali.
Puhun etävanhemmasta ja lähivanhemmasta, koska
meillä on isiä, jotka ovat lähivanhempia,
ja isiä, jotka ovat etävanhempia, ja äitejä,
jotka ovat samoissa rooleissa. Eli sen takia, kun maailma on kovasti
muuttunut, ehkä ei kannattaisi puhua sukupuoliaktiivisilla
termeillä.
Aihe on herkkä, lastensuojeluasiat ovat tällä hetkellä voimakkaasti
esillä. Kun ajatellaan sitä, että jokainen
perhe on erilainen — moni meistä on kokenut itse
eron jollain tasolla, joko vanhempiensa eron tai oman eron, tietää läheisiä ihmisiä,
jotka ovat eronneet — ja tilanteet ovat menneet paremmin
tai huonommin, ja toisen on siinä hyvin vaikea mennä sanomaan,
miten asiat olisi pitänyt hoitaa.
Mutta se tilanne, joka nyt on kimmottanut nämä kaksi
lakialoitetta, on varmasti sellainen, jota kukaan ei kenellekään
toivo. Siksi uskon, että meillä on sama tavoite,
mutta hieman eri keinot tässä, joilla päästäisiin
eteenpäin, siihen että lasten oikeus kumpaankin
vanhempaan, joita molempia he kovasti rakastavat, joille he ovat
lojaaleja, aidosti toteutuisi. Uskonkin, että todella nämä aloitteet
on tehty vilpittömästi, vaikka näissä on
mielestäni aika rajut rangaistukset.
Kerron teille esimerkin. Nyt tahtoisin irrottaa nämä asiat
niistä yksittäisistä esimerkeistä,
joista ehkä nämä aloitteet ovat kummunneet.
Kymmenkunta vuotta sitten tapasin rouvan, joka kertoi, että hän
kuuluu tällaiseen ryhmään kuin Uhkasakkojen
uhrit — tätä järjestöä ei
enää ole, se on sulautunut Yksinhuoltajien ja
yhteishuoltajien liiton joksikin alaosastoksi. Hän kertoi
tilanteesta, jossa hänet on pakotettu uhkasakon uhalla
antamaan lapsensa miehelle, joka istuu Tampereen yhden kaupunginosan
metsässä nuotiolla kavereidensa kanssa ja ryyppää,
ja hän oli siitä kieltäytynyt. Itse en
tietenkään ole tätä tarkistanut
mistään, mutta tällaisen tarinan hän
minulle kertoi. Ja hän sanoi, että tämä uhkasakko
voidaan helposti muuttaa vankeusrangaistukseksi, eli jos ei hän
suostu antamaan lasta isälle sinne rinkiin, niin se voidaan
muuttaa vankeusrangaistukseksi. Tilanne oli todella hänelle
ongelmallinen, koska hän sanoi, että hänellä ei
ole varaa tähän sakkoon. En tiedä, miten
tuossa tilanteessa sitten lopulta kävi, toteutuiko vankeusrangaistus,
antoiko hän lapsen mennä isänsä kanssa. Mutta
kyllä varmaan aika moni meistä miettisi kaksi
kertaa, jos lapselle olisi aitoa vaaraa, olisi suuri huoli, voiko
päästää.
Toinen esimerkki: Mitä jos lapsi kieltäytyy lähtemästä,
hän yksinkertaisesti sanoo, että en halua mennä?
8—9-vuotias voi hyvinkin tehdä sen. (Kari Uotilan
välihuuto) Onko se lapsi pakotettava lähtemään? — Se
ei välttämättä aina ole haukkumisen
seuraus, sen että toista on mustamaalattu. — Myös
siellä toisessa päässä voi tapahtua
jotain, ihan mitä vain, vaikka ei niin hirveän
vaarallista: lapsi kokee itsensä jotenkin, ehkä uusperheessä,
sorretuksi tai jotain vastaavaa, ja hän sanoo, että hän
ei halua lähteä. Onko pakotettava? (Juho Eerola:
Spekulaatiota!) Nämä ovat hyvin, hyvin vaikeita
kysymyksiä.
Sitten voi olla tilanteita, missä on samaan aikaan
yhteishuolto, lähestymiskielto ja tapaamisoikeus eikä riittävästi
valvottuja tapaamisia.
Eli tässä on laajasta asiasta kysymys, ja
siksi ymmärrän hyvin esimerkiksi oikeusministeriä, joka
haluaa katsoa asiaa vähän laajemmin kenties.
Kuten tuossa aiemmassa puheenvuorossa sanoin, minun mielestäni
ehdottomasti meidän pitäisi saada hyvinvointineuvolatoimintaa,
että nämä asiat löydettäisiin
juurillaan ennen kuin ne syntyvät isoiksi, pahoiksi ongelmiksi,
autettaisiin perhettä jo siinä vaiheessa. Ja sitten
kun se ero tulee, pitää olla sovittelua, molemman
puolison tukemista ja sen jälkeen, jos on huolta siitä, että tapaamisissa
tapahtuisi jotain, valvottuja tapaamisia. Tähän
pitäisi käyttää se raha eikä oikeudenkäyntiin,
koska näin saataisiin se lapsen oikeus toteutumaan.
Tuossa aikaisemmin — koska lähden tästä lapsen
oikeudesta vanhempiinsa — kysyin ihan sitä, pitäisikö sitten
jotenkin nämä etävanhemmat, jotka hylkäävät
lapsensa, myös pistää tilille siitä,
että miksi jätit lapsesi, miksi et häntä mitenkään
muista. Lapsihan on menettänyt siinä vanhempansa.
Se ei liity näihin aloitteisiin mitenkään,
mutta se on periaatteellinen kysymys omasta näkökulmastani
lähtien.
En usko pakotettuihin tapaamisiin, mutta nyt kun keskustellaan
tällaisesta rangaistavasta hylkäämisestä,
niin sehän on myös hylkäämistä. Siksi
ajatusleikkinä kysyn, pitäisikö sekin
sitten jollain tavalla huomioida ja ottaa keskusteluun. Se on ihan
yhtä suuri ja syvällinen hylkääminen lapselle
kuin se, että hänen ei anneta tavata toista vanhempaa.
Joka tapauksessa oma uskoni, toivoni on näissä pehmeämmissä keinoissa,
joihin kaikki eivät täällä usko.
Niiden voima on siinä, että ne saataisiin käyntiin
ennen kuin asiat kriisiytyvät niin pahaksi, että vanhemmat
eivät pysty esimerkiksi olemaan samassa huoneessa. Sen
jälkeen on aika vaikeaa. Mutta vilpittömästi
ymmärrän myös näitä — ilmeisesti
isiä — jotka ovat olleet tämän yhden
aloitteen taustalla. Heillä on todella ikävä tilanne,
koska he haluavat tavata lapsiansa ja he eivät sitä saa
tehdä. Mutta lakia säädetään
aina isommasta näkökulmasta, ja siksi haluan tuoda näitä muitakin
näkökulmia esiin. Eli tavoite sama, mutta keinot
hieman erilaiset.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan ensimmäinen
varapuhemies Pekka Ravi.
Oras Tynkkynen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tässä keskustelussa on
mielestäni tarpeetta asetettu vastakkain pehmeät
ja kovat keinot. Olen samaa mieltä pehmeiden keinojen lisäämisen
tarpeellisuudesta. En näe, että se olisi peruste
hylätä tarvittaessa myös näitä niin
sanottuja kovempia, järeämpiä keinoja,
kuten muutoksia rikoslakiin. Samoin on tarpeetta asetettu vastakkain
tilanne, jossa vanhempi ei suostu tapaamaan omaa lastaan, sen kanssa,
että on vanhempia, jotka haluavat tavata lapsiaan mutta
eivät niin saa tehdä. Molemmat ovat ongelmia,
mutta se, että jotkut vanhemmat eivät suostu tapaamaan
lapsiaan, ei voi olla peruste olla puuttumatta tähän
nimenomaiseen ongelmaan, siihen, että moni vanhempi haluaisi
olla läsnä oman lapsensa elämässä mutta
ei sitä pysty nykyään tekemään.
Ennalta ehkäisevät keinot ovat tärkeitä,
ja ne ovat aina toimivimpia, taloudellisimpia ja inhimillisimpiä.
Uskon, että niihin satsaamalla voidaan moni ongelma ratkaista
ennen kuin se pääsee puhkeamaan. Valitettavasti
joudun myös toteamaan, että en usko, että kaikkia
näistä ongelmista saadaan ikinä estettyä pelkästään
ennalta ehkäisevillä keinoilla, ja silloin tulee
kysymys eteen, mitä sitten tehdään. Jos
ennalta ehkäisevät keinot eivät parhaista
yrityksistämme huolimatta riitä, mitä sitten
tehdään? Silloin tullaan näissä lakialoitteissa
käsiteltyihin keinoihin hyvin pian.
Edustaja Kaikkonen aiemmin nosti esiin näkökulman,
että kyseessä on myös tasa-arvokysymys.
Vaikka aloitteet on laadittu, niin kuin pitääkin,
sukupuolineutraaleina ja ongelma voi koskea yhtä lailla
isiä ja äitejä, naisia ja miehiä, usein
kuitenkin nimenomaan miehet ja isät joutuvat huoltajuuskiistoissa
alakynteen. Meillä on melko vankkoja viitteitä siitä,
että miehet pärjäävät
huonosti huoltajuuskiistoissa nimenomaan sukupuolensa takia, ja
itse feministinä ja tasa-arvon kannattajana pidän
tätä merkittävänä ongelmana
ja haluan hakea siihen toimivia keinoja ja uskon, että nämä lakialoitteet
tarjoavat siihen apua.
Pauli Kiuru /kok:
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Saara Karhu epäili,
että lakialoite olisi lähtenyt jostain yksittäisestä tapauksesta.
Minulla ei ole mitään omakohtaista kokemusta erotilanteista.
Myöskään vanhempani eivät ole
eronneet, tosin kuolema on heidät erottanut.
Tähän kysymykseen, pitääkö lapsi
luovuttaa vanhemmalle, joka istuu ringissä metsässä,
vastaus on: ei pidä luovuttaa. Edustaja Karhu on itse kirjallisessa
kysymyksessään vuonna 2001 kirjoittanut, että "ohjeiden
mukaan noudosta tulee luopua, jos hakija tulee paikalle esimerkiksi päihtyneenä eikä
täten
kykene asianmukaisesti huolehtimana lapsesta", ja tätä samaa
sanoo laki lasten huollosta ja tapaamisoikeudesta, 12 §,
jota voidaan tarvittaessa myös muuttaa.
Miapetra Kumpula-Natri /sd:
Arvoisa puhemies! Minusta on tärkeä yhteiskunnallinen viesti,
vaikka harvoin lakialoitteet täältä sellaisinaan
rikoslakia muuttavat, että tämän Pauli
Kiurun aloitteen on allekirjoittanut 140 edustajaa. Se on minusta
erittäin tärkeä ja tasa-arvon puolesta puhuva
viesti. Ja kun ajankohtaiset kysymykset lapsen turvallisuudesta
vaativat yhteiskuntaa reagoimaan myös arvotasolla, niin
tämä on arvoviesti, joka tästä lähtee,
että tässä talossa halutaan ja ymmärretään
lapsen eheän kehityksen rakentamista myös tähän
aikaan.
Niin kuin on sanottu, että avioerot ovat tätä päivää,
niin voimme tukea perheitä, jotta niitä tapahtuu
vähemmän, mutta jos emme ole siinä onnistuneet
ja tämä aika jotenkin tuo tämän
toisen ongelman esiin elikkä uusperheet tai lapselle ei-eheän
perherakennelman, niin mikä on siinä tilanteessa
se paras malli? Kyllä yhteiskunnan tulee tukea silloin
vanhemmuutta, ja silloin, jos vanhempi tai huoltajaksi määrätty
henkilö sitten estää tätä tapaamista,
tässä on kyse siitä, että sen kriminalisoinniksi
haluttaisiin lähettää vahva arvoviesti.
Tämä on hienosti löydetty konkreettinen
tapa antaa tuo viesti, ja myös se tieto maailmalta, että tämänlaista
lainsäädäntöä on muissa maissa
tehty, sen pitäisi myös sitten Suomessa herättää meidät
tähän aikaan ja edistää tätä asiaa.
Kari Uotila miesverkoston puheenjohtajana, pitkään
asioiden parissa olleena sanoi, että oikeusministerin vastaus
ei ollut tyydyttävä, mutta toivon, että saamme
tähän uusia vastauksia ja ajassa mennään
eteenpäin, koska tämä talo on lainsäätäjätalo
ja ministerit nauttivat tämän talon kunnioitusta
ja luottamusta.
Jussi Halla-aho /ps:
Arvoisa herra puhemies! Aivan lyhyesti. Haluaisin edustaja
Tynkkysen tavoin kyseenalaistaa kovien ja pehmeiden keinojen vastakkainasettelun.
Ennaltaehkäisy on tietenkin tärkeää,
ja tämä koskee kaikkia ei-toivottuja menettelyjä.
Lastenkasvatuksessa aina pyritään siihen, että lapsi
ei ajautuisi ei-toivottavaan käyttäytymiseen.
Kovia keinoja kuitenkin tarvitaan niitä tapauksia varten,
joissa ennaltaehkäisy on epäonnistunut, niin myös
tässä puheena olevassa asiassa. Toisaalta voidaan
katsoa, että myös sanktiot ja rangaistuksen uhka ovat
osa ennaltaehkäisyä.
Kari Uotila /vas:
Arvoisa puhemies! Totean vielä tuohon edustaja Kumpula-Natrin
puheenvuoroon, että näissä lakialoitteissa
toisessa on reilusti yli sata nimeä, toisessa alle. Viittaan isyyslakialoitteestani
aikoinaan käytyyn keskusteluun, siinäkään
ei ollut sataa nimeä, siitä huolimatta lakivaliokunta
otti sen käsittelyyn, kuunteli asiantuntijoita, ja sen
seurauksena isyyslakia ollaan nyt uudistamassa ja työryhmät
istuvat ja asia etenee. Toivon todella, että ne, jotka
ovat lakivaliokunnan jäseniä, myös ihan
oikeasti arvostavat näitä lakialoitteita ja ottavat
ne käsittelyyn ja katsovat, miten näitä asioita
voidaan viedä eteenpäin. (Miapetra Kumpula-Natri:
Vähän nopeammassa tahdissa!)
Keskustelu päättyi.