Pertti Hemmilä /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Esitän tässä lakialoitteessa
rikoslain 23 luvun 3 §:n, ajokorttilain ja sakon
ja rikesakon määräämisestä annetun
lain 3§:n muuttamista.
Suomessa kuolee liikenneonnettomuuksissa vuosittain vajaa 400
henkilöä, ja näistä joka neljäs
on kuollut onnettomuudessa, jossa joku osapuolista on ollut alkoholin
vaikutuksen alainen, ja joka viidennessä liikenneonnettomuudessa kuollut
on kuollut onnettomuudessa, jossa kuljettaja on ollut rattijuoppo.
Selvään kuljettajaan verrattuna jo 0,2—0,4 promillen
humala nostaa onnettomuusriskin puolitoistakertaiseksi. Jo 0,2 promillen
humala vaikeuttaa tarkkaavaisuutta. Alkoholin vaikutuksesta reaktioaika
pitenee, virheellisten toimintojen määrä lisääntyy
ja toimintakyky kriittisissä tilanteissa heikkenee.
Norjassa ja Ruotsissa on laskettu promilleraja 0,2:een. Seurantatutkimusten
mukaan rattijuoppojen osuus on siellä selvästi
vähentynyt ja rattijuopumuksen vastaisuus on lisääntynyt.
Myös liikenneonnettomuudet sekä kuolonkolarit
ovat selvästi vähentyneet. Pohjoismaiden keskinäisessä vertailussa
Suomi ja Tanska, joissa promilleraja molemmissa on 0,5, jäävät
paljon jälkeen Ruotsista ja Norjasta.
Nykyinen maantieliikenteen promilleraja johtaa siihen, että vähäinen
alkoholin nauttiminen esimerkiksi ruokailun yhteydessä koetaan
täysin hyväksyttäväksi, vaikka
henkilö olisi heti alkoholia nautittuaan lähdössä kuljettamaan
ajoneuvoa. Promillerajojen ongelmallisuus ilmenee poliisin ratsioissa
väärinarviointeina. Kuljettaja on kuvitellut nauttineensa
vain sallitun määrän alkoholia, mutta
alkoholia onkin veressä enemmän.
Ratsiatutkimusten mukaan Suomessa vuosittain jää kiinni
noin 27 000 rattijuoppoa. Rattijuopoista noin 10 prosenttia
on 18—24-vuotiaita. Erityisesti juuri nuorten kuljettajien
kohdalla promillerajojen antama liikkumavara helposti yliarvioidaan
ja autoa ajetaan alkoholin vaikutuksen alaisena. Selkeällä alkoholin
käytön nollatoleranssilla nuorille viestitettäisiin
oikeasta asenteesta liikenteessä ja vähennettäisiin
kaveripiirin painostusta kuljettajan alkoholin käyttöön.
Herra puhemies! Tämänhetkinen rattijuopumukseen
liittyvä ajokieltoja koskeva lainsäädäntö aiheuttaa
myös huomattavasti työtä tuomioistuinlaitokselle.
Poliisiviranomainen määrää ensin
väliaikaisen ajokiellon. Tämän jälkeen
rikos menee syyteharkintaan, ja syyttäjä tekee
päätöksen asian käsittelystä tuomioistuimessa.
Käytännössä väliaikaisen
ajokiellon määräävä poliisipäällystöön
kuuluva henkilö voisi jo suoraan päättää ajokiellosta
sakkorangaistusta koskevan rangaistusmääräysmenettelyn
yhteydessä. Jo tällä hetkellä poliisi
on toimivaltainen määräämään ajokieltoon
toistuvien liikennerikkomuksien vuoksi.
Toimivalta tulisi siirtää tuomioistuimelta
poliisille, kuitenkin niin, että ajokieltoon määrääminen
törkeissä rattijuopumustapauksissa jäisi edelleen
yksinomaan tuomioistuimen toimivaltaan. Samoin niissä tapauksissa,
joissa kuljettaja ei myönnä rikettään
tai jos mukana on useampia osapuolia taikka on tapahtunut onnettomuus,
jäisivät tapaukset ilman muuta edelleen tuomioistuinten
toimivaltaan. Kansalaisten oikeusturvan takaisi se, että poliisin
ajokieltoa koskevasta päätöksestä voisi
luonnollisesti valittaa toimivaltaiseen tuomioistuimeen.
Rattijuopumus kuuluisi rangaistusmääräysmenettelyn
piiriin, josta voidaan määrätä sakko tai
enintään kuusi kuukautta vankeutta. Käytännössä poliisimies
kirjoittaisi sakon ja määräisi aina kuljettajan
väliaikaiseen ajokieltoon paikan päällä sekä tarkkuusmittaukseen
tai verikokeeseen. Poliisipäällystöön
kuuluva henkilö sitten määräisi
varsinaisen ajokiellon.
Jos ja toivottavasti kun rattijuopumuksen promillerajaa joskus
lasketaan, on erittäin tärkeää siirtää toimivalta
rattijuopumustapausten seuraamusmenettelystä poliisille.
Noin 95 prosenttia rattijuopumustapauksista saataisiin pois tuomioistuimista
poliisin hoidettavaksi. Tällä säästettäisiin
yhteiskunnan varoja jopa kymmeniä miljoonia euroja. Säästöt
syntyisivät niin poliisin, syyttäjän
kuin tuomioistuintenkin toiminnassa. Vaikutukset tuntuisivat laajalti
koko yhteiskunnassa, kun resurssisäästöt
kohdistettaisiin tuomioistuimiin ja ne voisivat jatkossa käsitellä oikeita rikosjuttuja
eikä tällaisia selviä rattijuopumusrangaistusjuttuja.
Eero Lehti /kok:
Arvoisa herra puhemies! Suomessa liikennevahinkoja sattunee
noin 100 000. Niistä 30 prosenttia tulee ilmoitetuksi poliisille.
Suuri osa erilaisista onnettomuuksista, myös kuolemaan
johtavista, on selvästi kasaantunut. Alkoholi on hyvin
usein yksi osasyy siihen, että jotain merkittävää tai
vakavaa tai kuolemaan johtanut onnettomuus tapahtuu. Lakia pitäisi
mielestäni muuttaa siten, että silloin, kun alkoholilla
on ollut merkittävä osuus, siitä määrättäisiin
myös kyseisen kotitalouden kaikkiin autoihin tai ainakin
siihen, jota asianosainen käyttää, ajonestolaite,
joka reagoi alkoholiin.
Keskustelu päättyi.