Jari Lindström /ps:
Arvoisa herra puhemies! Suomi on saanut taas Euroopan unionin
kautta uusia velvoitteita ja elinkeinoelämän haasteita ratkottavakseen.
Euroopan parlamentti hyväksyi tällä viikolla
rikkidirektiivin, jolla rajoitetaan laivojen rikkipäästöjä Euroopan
unionin merialueilla.
Rikkidirektiivin kustannukset leikkaavat monilta vientiyrityksiltä viimeisenkin
toivon säilyä hengissä Suomessa. Yritykset äänestävät
jaloillaan tai supistavat toimintaansa. Suorat työpaikkamenetykset
voivat vientiteollisuudessa olla tuhansia työpaikkoja.
Kun jokainen korkean teknologian työpaikka elättää kolme
muuta toimijaa, on Suomi vaarassa menettää työpaikkoja
jopa kymmeniätuhansia. Se on kova hinta, liian kova hinta.
Kysynkin asianomaiselta ministeriltä: mihin toimiin hallitus
on ryhtynyt turvatakseen suomalaisen teollisuuden säilymisen
Suomessa?
Elinkeinoministeri Jyri Häkämies
Arvoisa puhemies! Olen kysyjän kanssa täysin
samaa mieltä — ja uskon, että koko hallitus — siitä,
että meidän on kaikin keinoin pyrittävä pitämään
jokaisesta suomalaisesta työpaikasta kiinni. Rikkidirektiivi
voimaan tullessaan vuonna 2015 ja tietysti jo nyt uhkana vaikuttaa
näihin työllisyysnäkymiin ja meidän
teollisuuden mahdollisuuksiin. On arvioitu, että tuo lisälasku,
sitä on laskettu ja arvioitu, olisi tasoltaan noin 400—600
miljoonaa, mutta haarukkaa on vielä siinä suuruus-luokassa.
Hallitus budjettiriihessään päätti
joistakin myönteisistä ympäristötoimista,
muun muassa rikkipesureiden tukemisesta, niiden käyttöönotosta,
jotta suomalainen tonnisto voisi investoida puhtaampaan teknologiaan.
Mutta tuo päätös ei ole varmasti riittävä koko
tähän teollisuuden kokemaan uhkaan, ja hallitus
päätti, että kehysriihessä maaliskuuhun
mennessä me arvioimme tuon kustannusvaikutuksen ja arvioimme,
millä keinoilla pystymme parhaiten tuohon tilanteeseen
vastaamaan.
Jari Lindström /ps:
Arvoisa herra puhemies! Tosiaankin budjettiriihessä hallitus
sopi, että ensi kevään kehysneuvotteluihin
tuodaan ehdotus rikkidirektiivin kustannusten kompensoimiseksi. Päätös
on siis tehty 30 miljoonan euron tuen käyttämisestä rikkipesureiden
asentamiseen.
Jos aikanaan olisi osattu neuvotella tasavertaiset direktiivin
ehdot Suomen ja muun EU:n alueille, ei välttämättä tarvittaisi
mitään tukipaketteja. Nyt Suomen veronmaksajat
paikkaavat hallitusten ja neuvottelijoiden virheitä. Hallituksen tulee
kantaa vastuutaan antamalla erilaisia tukia, jotka joidenkin lähteiden,
kuten esimerkiksi kokoomusmeppi Petri Sarvamaan mukaan, ovat Euroopan
unionin sääntöjen vastaisia.
Yrityksissä johto erotetaan, jos se ei toimi yrityksen
etujen mukaisesti. Nyt hyväksytty direktiivi on aikataulullisesti
täysin kestämätön, epäoikeudenmukainen
ja Suomelle vahingollinen. Kysynkin ministeriltä: joko
hallitus tietää, mitä keinoja Suomen
on lupa käyttää rikkidirektiivistä aiheutuvien
tappioiden kattamiseksi ja estämiseksi?
Elinkeinoministeri Jyri Häkämies
Arvoisa puhemies! On kuitenkin hyvä ehkä muistaa,
että itse tavoite, se, että Suomenlahti puhdistuu,
on tietenkin kannatettava, mutta Suomen kannalta se, että tuo
kilpailuhaitta tulee niin isosti suomalaisen vientiteollisuuden
maksettavaksi ja kannettavaksi, on totta kai erittäin iso
uhka ja huolestuttava asia.
Siitä, mitä keinoja on käytettävissä,
tehdään selvitykset ja johtopäätökset
tuohon kehysriiheen mennessä. Tietysti ensimmäisenä pitää täsmentää hyvin
tarkkaan se, mikä se kustannusvaikutus on ja mille teollisuudenaloille,
jotta osaamme sitten valita juuri siihen tilanteeseen oikeat keinot.
Eli päätöksiä on sitten odotettavissa
keväällä, mutta hallitus kyllä jakaa
tämän huolen, ja väittäisin
niin, että olemme kyllä kaikilla rintamilla tehneet
kaikkemme sen eteen, että olemme hakeneet lykkäystä,
olemme hakeneet muutosta, mutta tässä asiassa
yksinkertaisesti lopputulema on tämä: valitettava.
Kaj Turunen /ps:
Arvoisa puhemies! EU:ssa vihreiden Satu Hassin johdolla valmisteltu
rikkidirektiivi on epätasa-arvoinen ja kilpailua vääristävä.
Tämä direktiivi kohtelee eri Euroopan maita eri
tavalla, ja Suomi kärsii tästä eniten.
Toisin kuin ministeri täällä sanoi, vientiteollisuus
on laskenut, että tästä aiheutuu miljardin
vuosittaiset lisäkustannukset, ja UPM:n toimitusjohtaja on
ilmoittanut, että tämän direktiivin johdosta 300 000
tonnia paperintuotantoa siirretään Keski-Eurooppaan.
Nämä ovat tällaisia konkreettisia asioita.
Kysynkin nyt asianomaiselta ministeriltä: onko vielä mitään
tehtävissä sen suhteen, että tästä saataisiin
tasa-arvoisempi ja tämä kohtelisi eri Euroopan
maita tasapuolisesti?
Elinkeinoministeri Jyri Häkämies
Arvoisa puhemies! Tällä hetkellä todellakin
näyttää siltä, että keskeisin
keino ovat todella nämä kompensaatiot, että lykkäystä tai
muutosta tähän päätöksen
sisältöön ei ole aikaansaatavissa.
Tämän hallituksen päätös
siitä, että alensimme energiaveroa, tuotti esimerkiksi
yhden paperiyhtiön osalta Suomeen 150 000 tonnia
paperia tehtäväksi. Eli kyllä näillä asioilla
on merkitystä, mutta samalla viestitän kyllä metsäteollisuudelle ja
paperiteollisuudelle, että vielä ei ole mielestäni
sellaisten johtopäätösten aika, että sanottaisiin,
että Suomesta lähtee näin ja näin
paljon työpaikkoja, vaan rauhallisesti odotettaisiin kuitenkin
siihen kevään kehysriiheen, jossa hallitus asioita
linjaa, ja sitten olemme viisaampia tämän asian
osalta.
Mauri Pekkarinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Euroopan parlamentissa tämän
direktiivin arkkitehtuurius oli todella erittäin vahvasti
siellä olevien suomalaisten europarlamentaarikkojen, jotka
vielä edustavat juuri ja tasan tarkkaan hallituspuolueita,
käsissä. (Välihuutoja vasemmalta) Hassi
johti ja mukana olivat siellä vielä kokoomuslainen
ja sosialidemokraattinen europarlamentaarikko. (Välihuutoja)
Minä kysyn: Minkälainen yhteys teillä,
Suomen hallituksella, on Euroopan parlamentin jäsenien
kanssa? Eikö tätä vuoropuhelua olisi
voinut vähän parantaa ja saada sieltä tukea
sille linjalle, mitä Suomi ymmärtääkseni
ministerineuvostossa edustaa, ihan oikein edustaa? Kysyn toisena
kysymyksenä: aikooko Suomi äänestää ministerineuvostossa
vastaan sitten, kun tämä asia siellä tulee
lopulliseen käsittelyyn? Kohtuuttomuushan on siinä,
että täällä meille tärkeillä merialueilla
nopeasti vaaditaan päästöt yhteen kymmenesosaan,
samaan aikaan Välimerellä jatketaan vielä paljon
suuremmin päästöin (Puhemies koputtaa)
paljon pitempään.
Ympäristöministeri Ville Niinistö
Arvoisa puhemies! On hyvä tehdä selväksi,
että koko tämä rakennelma perustuu vuonna
2008 IMOssa sovittuun sopimukseen, jota EU soveltaa ja jossa ei
ole siirtymäaikoja sisällä. Silloin asiasta
ovat neuvotelleet liikenneministeri Vehviläinen ja ympäristöministeri
Lehtomäki, Suomen Keskusta. (Vasemmalta: Juuri näin!)
Mitä tällä hallituskaudella on tehty:
On pyritty varmistamaan, että me saamme rikkidirektiivistä merkittävät
ympäristö- ja terveyshyödyt koko Euroopassa.
Kymmeniätuhansia henkiä, mukaan lukien myös
paljon Suomessa, selviää ennenaikaiselta kuolemalta
tai vakavilta sairauksilta, mutta me olemme samaan aikaan halunneet
varmistaa, että toimeenpano olisi kohtuudella toteutettavissa
niin, että ympäristöteknologiaa voidaan
ottaa käyttöön. Valtiontukien pelisääntöjä lavennetaan
ja sitten varmistetaan, että nämä ratkaisut
ovat todella toimeenpanoajan puitteissa otettavissa käyttöön.
Meillä on ollut hyvä keskusteluyhteys parlamentin
raportööriin tässä asiassa,
ja valtiontukisääntöjä on lievennetty
tämän keskusteluyhteyden seurauksena, (Mauri Pekkarinen:
Mutta miksi lopputulos on tällainen sitten?) elikkä olemme
onnistuneet myös saamaan tuloksia siinä, että voimme
varmistaa, että ympäristöteknologiaa
edistetään (Puhemies koputtaa) ja Suomen laivanrakennusteollisuus
saa tästä myös hyötyä.
Pirkko Mattila /ps:
Arvoisa puhemies! Minä toivon, että ministerit
esittäisivät vaihtoehtoja. Historiasta ei enää kyllä mitään
uutta löydy.
Rikkidirektiivi vaarantaa toimintaedellytyksiä nimenomaan
metsäteollisuudessa, joka on suuri työllistäjä Suomessa.
Ruotsissa esimerkiksi sahojen kumipyöräkuljetuksia
rikkidirektiivi ei rasita. Suomessa on vapaana olevaa puun sahauskapasiteettia
miljoonia kuutioita. Itämeren rikkidirektiivi nostaa tämän
päivän hinnoilla laskettuna useita euroja Euroopan
markkinoille vietävän sahatavaran hintaa. Miten
hallitus aikoo korjata tilanteen, ettei ympäristöveroilla
tuhota muun muassa Suomen sahateollisuuden toimintaedellytyksiä ja
että yhdenvertaisuutta saadaan muun muassa Ruotsin kanssa
aikaan?
Elinkeinoministeri Jyri Häkämies
Herra puhemies! Niin kuin jo aiemmin totesin, tämä hallitus
on laskenut energiaintensiivisen teollisuuden verotusta, ja sillä Suomen
kilpailukyky on parantunut huomattavasti, niin kuin kerroin tämän
yhden esimerkin. Vertailu Ruotsin kanssa on sikäli tietenkin
niin, että Ruotsi on monilla sektoreilla kova kilpailijamaa
ja Ruotsi on lähempänä ehkä,
voi sanoa, päämarkkina-aluetta eli Eurooppaa,
eli Ruotsille tulee jo tämän matkan kautta hyötyä,
jota nyt sitten vielä tämä rikkidirektiivi
entisestäänkin syventää. Minusta tuntuu,
että tässä salissa on aika yksimielinen kanta
siitä, että tämä rikkidirektiivin
voimaantulo on suomalaiselle teollisuudelle, suomalaisille työpaikoille
iso uhka, ja hallitus tekee parhaansa löytääkseen
purevimmat keinot, ja ne sitten päätetään
siinä kehysriihessä.
Sirpa Paatero /sd:
Puhemies! Tilanne on mikä on, ja nyt yritetään
paikata tilannetta. Vientiteollisuus, metsä- ja metalliteollisuus,
on tietenkin kärsimässä, mutta kolmas
osapuoli on satamat ja logistiikka. Mitkä ovat ne keinot,
jotka ovat sitten tarjolla tähän, vaikkapa sille
työryhmälle, satamien ja logistiikan tilanteen
helpottamiseksi? Minä olen ainakin henkilökohtaisesti saanut
kirjeitä väylämaksujen alentamisesta
ja muuta. Mielellään kuulisin myöskin,
onko jotain opittu tästä huonosti menneestä prosessista
2008 jälkeen, millä nyt sitten pystyttäisiin
hoitamaan tilanteet paremmin.
Elinkeinoministeri Jyri Häkämies
Arvoisa puhemies! Tähän kysymyksen viimeiseen osaan,
että mitä on opittu. Kyllä se kertoo
sen, että silloin kun pidetään huolta
suomalaisten yritysten kilpailukyvystä ja suomalaisista
työpaikoista, niin ehkä yksi keskeisimmistä foorumeista
siihen on Euroopan unioni ja siellä tapahtuva valmistelu,
ja se, että ollaan riittävän ajoissa,
ennakollisesti jo, vaikuttamassa asioihin silloin, kun niitä valmistellaan.
Varmasti se on opittu, ja monia muitakin haasteita liittyy tämän
rikkidirektiivin lisäksi lähitulevaisuuteen.
Totta kai satamat välillisesti ovat kärsijöitä, mikäli
vientiteollisuuden kuljetukset vähenevät, mutta
kyllähän ilman muuta selvästi ne keinot liittyvät
siihen, millä tavalla vientiteollisuuden kuljetuskustannuksia
pystytään kompensoimaan. Mielestäni tässä vaiheessa
ei ole syytä mitään erityistä keinoa
mainita tai mitään erityistä keinoa rajata
pois. Valmistelu on tällä hetkellä siinä vaiheessa,
että arvioidaan se kustannusvaikutus ja sitten niitä erilaisia
keinoja, ja aiheeseen sitten palataan myöhemmin.
Liikenneministeri Merja Kyllönen
Arvoisa puhemies! Hyvät edustajat! Meillä on
parastaikaa liikenne- ja viestintäministeriössä käynnissä työ väylämaksu-uudistuksen
parissa, jossa pyritään hakemaan ratkaisuja, joilla
pystytään turvaamaan myös suomalaista
kilpailukykyä merenkulun osalta. Satamaselvitykset, logistiikan kehittäminen,
mitat ja massat -projekti, miten pystytään entistä tehokkaammin
hyödyntämään meidän
olemassa olevaa kapasiteettia, kaikki tämä työ on
käynnissä. Sitä tehdään
hyvässä yhteistyössä kaikkien
ministeriöitten kanssa, joilla on oma kortensa kekoon kannettavana.
Ja väittäisin, että tässä vaiheessa
jos koskaan on haettava ratkaisuja ongelmiin, ei niin, että aletaan
syytellä ja kaivella vanhoja, vaan haetaan niitä ratkaisuja,
joita varten me olemme täällä päätöksiä tekemässä.
Sauli Ahvenjärvi /kd:
Arvoisa puhemies! Rikkidirektiiviin jo vuosia sitten IMOssa
värkätty Marpol-sopimuksen tätä asiaa
koskeva liite oli todella kallis työtapaturma. Olisi tietysti
ollut oikeudenmukaista, että rikkipitoisuuden yläraja olisi
ollut koko Euroopassa sama, mutta tehtyä ei enää saa
tekemättömäksi.
Viime aikoina olemme kuulleet lukuisista suomalaisista pienistä yrityksistä,
jotka ovat siirtyneet Suomenlahden eteläpuolelle Viroon.
Lisäksi monet yritykset painottavat investointejaan Suomen
ulkopuolelle. Eli yritysten kustannukset ovat nousseet jo ennen
rikkidirektiiviäkin erilaisten säädösten
kautta, esimerkiksi dieselveron korotuksen kautta. Kysynkin ministeriltä:
millaisin suunnitelmin konkreettisista toimenpiteistä rikkidirektiivin
aiheuttamien lisäkustannusten kompensoinnin ohella yritysten
kilpailukykyä tullaan turvaamaan?
Elinkeinoministeri Jyri Häkämies
Arvoisa puhemies! Eri maiden välinen verokilpailu
on tietysti realiteetti, ja Viron osalta: Virossa on tunnettu, yritysten
kannalta hyvin kilpailukykyinen verojärjestelmä.
On totta, että joitakin yrityksiä, satojakin,
on sinne siirtynyt, mutta se kuuluu tähän aikaan,
ja meidän on pidettävä huolta omasta
kilpailukyvystämme. Hallitushan teki kehysriihessä päätöksiä,
ja niitä päätöksiä nyt
toimeenpannaan, niin että ensi vuoden alusta tulee tämmöinen
erityinen kasvupaketti, jonka kokoluokka on 300 miljoonaa, jolla
juuri tuetaan yritysten kasvua ja kansainvälistymistä.
300 miljoonaa on näinä aikoina, jolloin joudutaan
säästämään ja tekemään
väistämättömiä leikkauksia,
varsin iso summa.
Edelleen tämän syksyn budjettiriihessä käsittelimme
viestintäteollisuuden — Nokian ja Nokia Siemens
Networksin ilmoitusten jälkeen, ne vähentävät
tuhansia työpaikkoja — niitä toimia, joilla
Suomi uudelleen lunastaisi paikan tietotekniikan edelläkävijänä.
Tuossa lisäbudjetissa tullaan sitten näitä päätöksiä tekemään,
mittavia satsauksia, jotta tuolle alalle syntyisi uusia työpaikkoja
(Puhemies koputtaa) ja että nämä Nokiankin
ihmiset saisivat uutta työtä.
Anu Vehviläinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämä rikkikysymys on itse
asiassa ollut erittäin pitkään esillä ja
myös tämä Itämeren erityisen herkkä alue.
Jo 1990-luvun lopulla päätettiin Suomesta käsin,
että Suomi haluaa, että Itämeri on tämmöinen
erityisen herkkä alue. Noin 2005 aloitettiin sitten IMOssa
nämä rikkipäästöneuvottelut
eli edellisen hallituksen aikana, jossa olin itse mukana. Sitten
2008 IMOssa tehtiin niitä päätöksiä.
Totta kai tässä jokainen kantaa omalta osaltaan
vastuuta, niin myös minä itse ministerinä sen
suhteen, mitä olen ollut tekemässä tämän
asian kannalta. Ongelma oli se, että selvityksiä ei ollut
tehty riittävän ajoissa. Niitähän
tehtiin vasta viime vaalikaudella ja ilmeisesti nyt tällä vaalikaudella
vielä tarkemmin. Eli minä kannan vastuun omalta
osaltani, mutta en kanna tämän hallituksen päätöksistä vastuuta.
Haluan kysyä sitä, kun tämä direktiivihän
tuli vasta tämän hallituksen aikana maaliinsa
ja nyt on europarlamentin käsittely ollut, missä vaiheessa
Suomen hallitus luopui. Kysyn pääministeriltä:
missä vaiheessa Suomen hallitus luopui tästä viiden
vuoden siirtymäajan vaatimuksesta?
Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Me yritimme etsiä erilaisia vaihtoehtoja,
sekä siirtymäaikaa että muita rajauksia,
jotta olisimme saaneet edes jonkun maan tukemaan meidän
näkemyksiämme. Valitettavasti näin ei ministerineuvostossa
tapahtunut, (Anu Vehviläinen: Miksi?) vaan kun päätös
tehdään yksinkertaisella enemmistöllä,
niin meillä vain ei ollut riittävästi
tukijoita tässä hankkeessa. Me teimme niitä ratkaisuesityksiä,
välitysesityksiä, vaikka kuinka paljon, mutta
kun ei tukea tullut, niin sitten ei valitettavasi enää siinä vaiheessa
voitu asiaan vaikuttaa. (Mauri Pekkarinen: Miksi?)
Antti Lindtman /sd:
Arvoisa puhemies! Valitettavasti vain taitaa olla niin, että kun
tästä päivästä historiaa
kirjoitetaan, niin voi olla, että viime hallituskaudella
silloisen liikenneministerin ja ympäristöministerin
aikaan tapahtui Suomen teollisuushistorian yksi suurimmista lipsahduksista.
Mutta katsotaan eteenpäin.
Kysyn vastaavalta ministeriltä: Onko muita mahdollisia
vastaavantyyppisiä rajoituksia, jotka haittaavat Suomen
kilpailukykyä, näköpiirissä?
Miten niihin ollaan valmistautumassa niin, että otetaan
opiksi tästä tapauksesta, koska on myöhäistä valittaa
siinä vaiheessa, kun maito on maassa?
Kysyn vielä toisen asian vastaavalta ministeriltä:
Kun europarlamentaarikko Sarvamaa kokoomuspuolueesta sanoi, että EU
suhtautuu nihkeästi näihin kompensaatioihin, niin
onko tästä neuvottelut käynnissä ja
missä vaiheessa ne ovat menossa?
Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Tuohon jälkimmäiseen varmaan
joku kollega vastaa.
Mutta tähän ensimmäiseen eli kilpailukykykysymykseen.
Täydennän vielä äskeisten ministereitten
puheenvuoroja sillä, että osana budjettipäätöstä oli
myös päätös, jossa lähdetään
kartoittamaan, millä edellytyksillä Suomeen voitaisiin saada
nesteytetyn maakaasun terminaaleja eli satamien yhteyteen terminaaleja,
joissa laivat voisivat saada puhdasta polttoainetta. Tämä olisi semmoinen
tärkeä rakenteellinen muutos, jolla päästäisiin
kompensaatiosta terveempään normaalitilanteeseen.
Tämä kannattaa joka tapauksessa tehdä,
koska tulevaisuuden laivaliikenne toivon mukaan liikkuu puhtaammilla
polttoaineilla. Eli tämä on yksi iso rakenteellinen
haaste, jota me nyt lähdemme selvittämään,
ja toivon mukaan pystymme siinä edistymään.
Mutta kilpailukykyasia on semmoinen laajempi kokonaisuus, johon
me palaamme viimeistään puoliväliriihessä,
ehkä jopa tuossa kehysriihessä. Tänään
Ruotsi on esimerkiksi alentanut yhteisöveroaan ja menee
sillä päätöksellä reilusti
Suomen yhteisöverotason alle. Tämä on
vain yksi asia, joka meidän täytyy ottaa huomioon,
kun mietimme yritysten kilpailukykyä eli sitä,
kykenevätkö yritykset työllistämään
työntekijöitä Suomessa ja haluavatko
sekä suomalaiset että ulkomaalaiset yritykset
investoida tähän maahan.
Martti Korhonen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Kansahan antoi vaaleissa tuomion keskustalle.
Tämähän ei ollut ainut asia, joka jäi
todella heikkoon happeen ja heikkoon huoltoon ja hoitoon.
Mutta kysymyshän on tavallaan tulevaisuuden näkökulmasta.
Kaikki tunnustavat ja tietävät, että tämä on
hyvä asia periaatteellisesti ja terveydellisesti ja ympäristönäkökulmasta,
niin kuin tässä on todistettu. USA tuli mukaan
tähän ja Kanada tuli mukaan tähän
ja sitten Itämeren alue plus vähän muita
tuolta muualta.
Minä kysyn pääministeriltä:
Kun me puhumme tästä kilpailukyvystä ja
koko EU:n ideahan itse asiassa on, että kaikilla olisi
sama kilpailukyky, niin EU:nhan tässä pitää olla
nyt hyvin aktiivinen, jotta myös Välimeren alueelle
ja muille vesialueille tulevat samat rajoitteet, koska se on selvästi
ympäristönäkökulmasta ja ihmisten
terveysnäkökulmasta se iso asia, puhutaan jopa
sadoistatuhansista ihmisistä vuositasolla, joiden henki
voidaan säästää. Mitä Suomi
tekee, jotta tämä sama säännöstö tulee
koskemaan muitakin EU:n merialueita kuin tätä Itämeren
aluetta?
Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Edustaja Korhosen kysymys on erittäin hyvä sen
takia, että yhtenä elementtinä, kun yritimme
saada ymmärtämystä Suomen ajatuksille, oli
myös se, että EU:n eri merialueilla otettaisiin käyttöön
samat vaatimukset.
Kun tuossa aiemmin kysyttiin, että miksi emme saaneet
tukea, niin sitä ehkä kannattaa kysyä sitten
näiltä toisilta mailta, miksi he eivät
halunneet tukea. Ehkä siinä oli sitten se, että muissa
maissa nähtiin, että nämä terveysvaikutukset ovat
hyviä, ja varsinkaan, kun he pystyvät itse kuljettamaan
tuotteita kumipyörillä, ilman että tarvitsevat
merikuljetuksia, heillä ei ollut samanlaista intressiä ymmärtää meitä kuin
meillä on. Suomi on tässä suhteessa maantieteensä johdosta
erityisalue. (Mauri Pekkarinen: Niillä on omat intressit!)
Ja koko Itämeri on taas yhteinen. Se on erityisen herkkä meri
ja pienehkö meri, jolloin ne terveysvaikutukset ovat täällä suuremmat.
Mutta edustaja Korhonen on aivan oikeassa. Kun meillä on
kerta yhteiset markkinat ja yhteinen kilpailu, niin kyllä silloin
pitäisi olla myös yhteiset säännöt
kilpailun suhteen, ja tämä on kyllä koko
EU:lle semmoinen paikka, jota ei kannata hyvin nopeasti unohtaa.
Ympäristöministeri Ville Niinistö
Arvoisa puhemies! Tämän hallituksen filosofia
on koko ajan ollut se, että yritetään
saada maksimaalinen ympäristöhyöty siitä,
että laivaliikenne, joka aiheuttaa merkittäviä päästöjä,
siirtyisi puhtaampiin polttoaineisiin. Samalla edistetään ympäristöteknologiaa
parhaalla mahdollisella tavalla, ja pyritään siihen,
että siirtymäajat olisivat kustannustehokkaita
ja että se ei aiheuttaisi haittaa Suomessa olevalle teollisuudelle.
Näin itse asiassa tulevissa sääntelyissä ollaan
toimimassa, elikkä neuvotellaan siitä, että typpipäästöjä ryhdytään
2016 alkaen supistamaan, mutta se koskee uusia laivoja. Eli nyt
tehdään vähän joustavammin niin,
että ne kustannukset ovat sellaisia, että ne eivät
aiheuta tämmöisiä siirtymävaiheen korkeita
muutospaineita. Myös europarlamentissa tämän
asian yhteydessä saimme läpi sen, että Etelä-Eurooppa
tulee tähän 0,5 prosentin rajan piiriin jo vuonna
2020. Aikaisemmin siinä oli sellainen joustovara vuoteen
2025 asti.
Elikkä toisin sanoen hyvin nopealla aikataululla maailman
laivaliikenteen päästöihin puututaan
kaikilla tavoin, ja tässä suomalainen ympäristöteknologia-ala,
joka on ihan maailman huippua, tulee saamaan isot globaalit markkinat,
ja myös sitä pyritään nyt edistämään,
että tässä rikkipesuriasiassa (Puhemies
koputtaa) myös nämä markkinat syntyisivät
Suomeen.