Täysistunnon pöytäkirja 79/2012 vp

PTK 79/2012 vp

79. TORSTAINA 13. SYYSKUUTA 2012 kello 16.00

Tarkistettu versio 2.0

Opettajien valtuudet koulujen työrauhan turvaamiseksi

Raija Vahasalo /kok:

Arvoisa herra puhemies! Suomalaisissa kouluissa Pisa-tulokset ovat maailman huippua, mutta valitettavasti kouluviihtyvyys laahaa kaukana jäljessä. Häiriökäyttäytyminen on lisääntynyt, ja luokat ovat Suomessa levottomampia kuin OECD-maissa keskimäärin. Kuulemme jatkuvasti esimerkkejä opetusta häiritsevistä oppilaista, joiden käytökseen opettajilla ei tunnu olevan välineitä puuttua. Myös OAJ on vaatinut pitkään lisävaltuuksia opettajalle työjärjestyksen ylläpitoon. Tällä hetkellä esimerkiksi ilkivallasta tai sotkemisesta ei saa rangaista oppilasta pistämällä hänet siivoamaan aiheuttamansa sotkut.

Häiriöihin on puututtava, ja siihen on oltava riittävät keinot. Opettajilla on oltava riittävät valtuudet, jotta oppilaille voidaan turvata työrauha. Kysynkin asianomaiselta ministeriltä: mihin toimiin hallitus aikoo ryhtyä, jotta opettajien mahdollisuuksia opiskelurauhan ylläpitämiseksi parannettaisiin?

Opetusministeri Jukka Gustafsson

Arvoisa puhemies! Itse asiassa jo viime kevättalvesta lähtien olen opetusministerinä määrätietoisesti käynnistänyt toimia, jotka tähtäävät siihen, että opettajat saavat parempia työkaluja työ- ja opetusrauhan ylläpitämiseen.

Tärkeintähän tässä keskustelussa on löytää niitä ennalta ehkäiseviä toimia, joilla tämä työrauha turvataan, mutta olen ottanut tosissani ne tutkimustulokset, jotka ovat ilmaisseet, että noin 70 prosenttia opettajista on sitä mieltä, että he haluaisivat konkreettisempia työkaluja puuttua näihin työrauhaongelmiin. Olen tänään sivistyspoliittisessa ministerivaliokunnassa esitellyt omia ajatuksiani konkreettisiksi toimiksi. Sain henkisen ja poliittisen tuen jatkaa tätä työtä, (Puhemies koputtaa) ja tarkoitus on, että loppusyksystä olisi jo sitten valmiina muutoksia perusopetuslakiin.

Raija Vahasalo /kok:

Arvoisa herra puhemies! Koulukiusaaminen on erittäin vakava asia. On tullut ilmi, että koulumatkoilla tapahtuvaan kiusaamiseen ei saa opettajan toimesta puuttua. Tämä on vastoin maalaisjärkeä. Nähdäkseni koulumatka on osa koulupäivää. On kaikkien etu, että kiusaamiseen voidaan tehokkaasti puuttua. Poliisin käyttö tässä tuntuu aika vieraalta, mutta maalaisjärjen käyttö ei. Kysynkin ministeriltä: mihin toimiin hallitus aikoo ryhtyä, jotta kaikille koululaisille voidaan taata turvalliset koulumatkat?

Opetusministeri Jukka Gustafsson

Arvoisa puhemies! On otettava ehkä vauhtia opetusministeri Antti Kalliomäen esityksestä, Kiva Koulu -hankkeesta, siis kiusaamisesta vapaasta koulusta, johon on liittynyt yli 90 prosenttia meidän peruskouluista, ja tulokset ovat hyviä. Sen perusajatus on se, että kiusaamiseen on puututtava välittömästi, kaikkien on puututtava, koko kouluyhteisön. Tämä on minusta nyt tärkeä asia.

Sitten tämä koulumatkakysymys on sillä tavalla ongelmallisempi, että nykylainsäädännön mukaan koulu on itse asiassa vastuussa siitä koulun ja sen välittömän ympäristön turvallisuudesta, ja noin juridisesti vastuu kuuluu kunnalle sen jälkeen, kun lapsi on niin sanotusti tällä koulumatkalla. Nyt kun olen valmistelemassa tätä perusopetuslain muutosta, tässä yhteydessä nyt sitten haetaan myöskin ratkaisua tähän (Puhemies koputtaa) koulumatkan turvallisuus- ja kiusaamisongelmaan.

Lea Mäkipää /ps:

Arvoisa puhemies! Meidän kaikkien vanhempien on muistettava se asia, että lasten kasvatus kuuluu ennen kaikkea kotiin, että on tärkeä merkitys, miten siellä lapsia opetetaan, että miten tyttö tai poika kohtaa siellä tämän koulukaverin, mutta kaikille tämä ei mene tietysti perille. On myös muistettava se, että jos on koulukiusaaja tai -häirikkö, niin se saattaa olla oire vakavammastakin häiriöstä. Täällä on puhuttu ennaltaehkäisystä: se lähtee jo neuvolasta, ja koulussa pitäisi olla psykologeja ja kuraattoreita, jotka huomaavat jo aikaisessa vaiheessa, mikäli lapsella on jotain pielessä. Kysyisinkin: onko tarpeeksi nyt näitä psykologeja, koulukuraattoreita saatavana näihin peruskouluihinkin, että meidän lapsemme saavat sen arvokkaan avun, joka on heille sitten erikoisen tärkeätä?

Opetusministeri Jukka Gustafsson

Arvoisa puhemies! Ei niitä varmaankaan tarpeeksi ole, mutta tosiasia on se, että tämä tilanne vaihtelee kunnittain ja kouluittain. Monissa kouluissa toimii tämä moniammatillinen yhteistyö hyvin, jossa on mukana koulun terveydenhoitajat, kuraattori, psykologi, opetushenkilöstöä — mutta ei suinkaan kaikissa. Nyt kun valmistelemme uutta opetussuunnitelmaa, kun kesäkuussa saatiin tämä uusi tuntijako hyväksyttyä, niin tässä uudistetussa opetussuunnitelmassa on tarkoitus vahvistaa tätä kasvatusta, yhteistyötä lasten, opettajien ja myöskin vanhempien suuntaan ja löytää myöskin ihan aidosti sitten parempia yhteistyömahdollisuuksia, jotta koulukiusaamiseen ja tähän kouluviihtyvyyteen saataisiin parannusta.

Inkeri  Kerola  /kesk:

Arvoisa herra puhemies! Koulupsykologejahan ei edes kouluteta tänä päivänä laadultaan eikä määrältään tarpeeksi, joten siihen asiaan olisi pikimmiten puututtava.

Mutta, arvoisa puhemies, toinen asia: Viime päivinä kävi ilmi, että erityisesti isoissa kaupungeissa harjoitetaan koulushoppailua. Vanhemmat valitsevat lapsillensa kouluja kilpailuttamalla niitä. Nyt kysyn arvoisalta ministeriltä, että miten hän suhtautuu tähän asiaan ja mitä toimenpiteitä aiotaan tehdä tämän asian eliminoimiseksi. Meillä veronmaksajat kustantavat julkisen koulun, julkisen peruskoulun, ja odottavat siten, että joka koulussa tarjotaan oppilaille tasavertaisesti opetusta. Mihin toimenpiteisiin ministeri aikoo ryhtyä tämän asian eliminoimiseksi?

Opetusministeri Jukka Gustafsson

Arvoisa puhemies! Edustaja Kerolan esille nostama asia on tavattoman tärkeä. Me juhlimme nyt tänä syksynä meidän peruskoulun 40-vuotistoimintavuotta, neljää vuosikymmentä, ja niin kuin me muun muassa Pisa-tutkimusten tulosten pohjalta tiedämme, meillä on pääosin laadukas ja hyvä peruskoulu ympäri laajan Suomen. En malta olla toteamatta sitä, että kun olen saanut opetusministerinä olla myöskin mukana eri puolilla Suomea koulujen juhlissa, vihkiäisissä ja näin, niin minulle viimeistään avautui se, kuinka laadukas opettajakunta ja kouluyhteisö meillä työskentelee. Ja nyt hallitusohjelman mukaisesti valmistelemme tänä syksynä koulutuksen tasa-arvo-ohjelmaa, jossa yhteydessä on tarkoitus sitten puuttua ja käydä tällaisiin epäkohtiin kiinni, joihin edustaja Kerola viittasi, muun muassa tähän shoppailuun.

Sofia  Vikman  /kok:

Arvoisa puhemies! Vaikka oppimistulokset ovat meillä maailman kärkeä, Suomi on jäänyt pahasti jälkeen kouluviihtyvyydessä, ja esimerkiksi kiusaaminen on vakava ongelma. Hallitus ei kuitenkaan ole jäänyt toimettomaksi. Viime vaalikaudella kokoomuksen johdolla käynnistettyä perusopetuksen luokkakokojen pienentämistä jatketaan nyt 60 miljoonalla eurolla, ja minimituntimäärän lisäys, pienemmät luokkakoot, yksilöllinen opetus sekä koulurakennusten homevaurioiden korjaus ovat keskeisiä peruskoulun uudistamisen osa-alueita. Lisäksi pienten koululaisten iltapäiväkerhot saavat ensi vuonna 11 miljoonaa euroa. Näillä panostuksilla lisätään kouluviihtyvyyttä ja myös ehkäistään osaltaan häiriökäyttäytymistä.

Olette, ministeri Gustafsson, esittänyt kodin ja koulun yhteistyön lisäämistä ja kasvatuskeskustelun vahvistamista. Millä tavoin varmistetaan, että tärkeä kasvatuskeskustelu (Puhemies koputtaa) ja yhteys kotikasvatukseen käytännössä näkyy ja takaa työrauhan ja viihtyvyyden kouluissa?

Opetusministeri Jukka Gustafsson

Arvoisa puhemies! Meillä on nyt käytössä tällainen kasvatuskeskustelumenetelmä, joka on sillä tavalla tärkeä, että siinä myöskin lasten vanhemmat ovat mukana, lapsi ja opettajat. Nyt yhtenä keinona, jota asiantuntijat ovat suositelleet minulle, on se, että tämä kasvatuskeskustelu nostetaan suosituksesta lain tasolle, jolloin sen juridinen ja tällainen tosiasiallinen asema vahvistuu ja eri osapuolet suhtautuisivat siihen vielä nykyistäkin vakavammin, koska se on myöskin nimensä mukaisesti kasvatuskeskustelu ja on tärkeää, että nimenomaan lasten vanhemmat myöskin henkisesti sitoutuvat ja suhtautuvat vakavasti semmoiseen tilanteeseen, jonka opettaja eri syistä haluaa järjestää. Odotan tältä ikään kuin uudelta valmistelulta (Puhemies koputtaa) varsin paljon.

Puhemies Eero Heinäluoma:

Tämä kysymys on tällä erää loppuun käsitelty.