Juha Sipilä /kesk:
               		
            
             Arvoisa puhemies! Kysymykseni koskee EU:n Venäjälle
               asettamia pakotteita. Keskustan mielestä tässä kysymyksessä on toimittava
               yhdessä EU-rintamassa ja Venäjän toimia
               Ukrainassa ja Krimillä ei voi hyväksyä. Ne
               ovat selkeästi kansainvälisten sopimusten vastaisia,
               ja myös pakotteet olivat väistämätön askel.
               Kaikkien ykköstavoitteen kuitenkin pitää olla
               rauhan aikaansaaminen ja vuoropuhelun edistäminen.
            
            
            Tämän viikon päätöksenteko
               herätti monia kysymyksiä. Suomen hallitus ilmeisesti
               teki töitä sen eteen, että Venäjän
               vastaisten pakotteiden voimaantuloa saatiin lykättyä.
               Hyvä niin. Lisäpakotteiden ajoitus olisi ollut
               kovin huono, kun Ukrainan ja Venäjän välisen
               tulitauon pitävyydestä on kantautunut kohtuullisen
               hyviä tietoja. Venäjä on ilmeisesti vetänyt
               joukkoja pois, ja rauhanponnisteluissa on edetty. Maltti olisi nyt
               valttia.
            
            
            Arvoisa pääministeri, EU on ilmeisesti tänään päättänyt
               pakotteiden voimaantulosta. Todennäköisesti lähipäivinä on
               tulossa Venäjän vastapakotteita. Herra pääministeri,
               mikä on EU:n logiikka ajoittaa lisäpakotteiden
               päätös juuri tähän hetkeen,
               ja miten tämä jatkuva talouspakotteiden kierre
               saadaan katkaistua?
            
            
          
         
         
            
            Pääministeri Alexander Stubb
            
            Arvoisa herra puhemies! Euroopan unionin logiikka tässä tilanteessa
               on lisätä painetta, että saamme aikaiseksi
               1) tulitauon ja 2) pysyvän rauhansuunnitelman. Ehtoja tälle
               tulitauolle ja rauhansuunnitelmalle on matkan varrella laadittu
               monia. Ne ovat liittyneet aselepoon, ne ovat liittyneet joukkojen vetäytymiseen,
               ne ovat liittyneet rajayhteistyöhön, panttivankien
               luovuttamiseen ja niin edespäin, ja tässä vaiheessa
               Euroopan unioni kollektiivisesti, yksimielisesti päätyi
               siihen, että ehdot eivät ole vielä täyttyneet,
               ylläpidetään painetta ja annetaan lisäpakotteita,
               jotka kohdistuvat niihin neljään alueeseen, joihinka
               myös aiemmat pakotteet kohdistuivat.
            
            
            
               
               Puhemies  Eero  Heinäluoma:
               
                Pyydän niitä edustajia, jotka haluavat tästä aiheesta
                  esittää lisäkysymyksiä, ilmoittautumaan
                  nousemalla seisomaan ja painamalla V-painiketta.
               
               
             
            
          
         
         
            Juha Sipilä /kesk:
               		
            
             Arvoisa puhemies! Tärkeintä pitää olla
               nyt tilanteen rauhoittuminen, humanitäärisen avun
               perille saanti sekä pysyvä rauha. Myös
               kansallisella yhtenäisyydellä näissä ulko-
               ja turvallisuuspolitiikan asioissa on meillekin suuri arvo. Loogisesti
               ei kuitenkaan tunnu järkevältä, että EU
               asettaisi pakotteet siinä tilanteessa, että tulitauko
               nyt pitäisi ja rauhanprosessissa päästäisiin
               eteenpäin. Se tuntuisi loogisemmalta siinä tilanteessa,
               että siinä tulisi takapakkia. Arvoisa pääministeri,
               miten Ukrainaan saadaan rauha? Mitä EU tekee diplomatian
               ja vuoropuhelun aikaansaamiseksi Minskin sopimuksen mukaisesti?
            
            
          
         
         
            
            Pääministeri Alexander Stubb
            
            Arvoisa herra puhemies! Meidän kaikkien tavoitteena
               on rauhoittaa tilanne erityisesti Itä-Ukrainassa, mutta
               on aina hyvä palauttaa mieleen, mistä kaikki lähti
               liikkeelle. Se lähti liikkeelle siitä, että Venäjä otti
               haltuunsa toisen, suvereenin, itsenäisen valtion alueen
               eli Krimin alueen, ja se on jatkunut myös siltä pohjalta,
               että Itä-Ukrainassa ollaan jatkettu levottomuuksia
               ja Venäjä ei ole pyrkinyt rauhanomaiseen ratkaisuun
               tällä alueella. Nyt vuoropuhelu on alkanut, Minskin
               keskustelut ovat vieneet sitä eteenpäin, tulitauossa
               on tapahtunut edistymistä, mutta ei tarpeeksi. Eli nyt pyritään
               ylläpitämään painetta taloudellisin
               keinoin, jotta saamme aikaiseksi rauhanomaisen ratkaisun. Totta
               kai me toivomme, että näin tulee käymään.
               Diplomaattiset prosessit ovat usein monimutkaisia ja vaikeita, mutta
               paineen ylläpitäminen rauhan saavuttamiseksi on
               meille tällä hetkellä ainoa keino.
            
            
          
         
         
            Timo Soini /ps:
               		
            
             Arvoisa herra puhemies! Suomella on ja voi olla vain yksi yhteinen
               ulko- ja turvallisuuspolitiikan linja, Suomen linja, jota me yhdessä — hallitus,
               tasavallan presidentti ja eduskunta — noudatamme. Tämä ei
               ole puoluepolitikoinnin eikä pisteiden keruun paikka.
            
            
            Isänmaan ja Suomen turvallisuus liittyy laajasti Euroopan
               turvallisuuteen. Tämä pakotepolitiikka on sinänsä tärkeätä.
               Voiko pääministeri, vaitiolovelvollisuuden puitteissa,
               hieman valottaa sitä, että Suomi ei todellakaan
               toimi sillä tavalla, että me emme kantaisi huolta,
               vaan jatkuvasti Suomi toimii sillä tavalla, että pakotteiden ja
               vastapakotteiden haitat minimoidaan? Eikö olekin näin?
            
            
          
         
         
            
            Pääministeri Alexander Stubb
            
            Arvoisa herra puhemies! Näin on. Eli sehän
               on ilman muuta selvää, että me toimimme
               siten, että kun Euroopan unionin sisällä keskustellaan
               pakotteista, me pyrimme siihen, että pakotteiden suorat
               vaikutukset Suomen talouteen minimoidaan. Olen erittäin
               kiitollinen siitä työstä, jonka meidän
               virkamiehemme sekä Helsingissä että Brysselissä ovat tehneet
               sen eteen, että tämä toinen rypäs
               pakotteita, joka on tulossa, vaikuttaa ainoastaan vähän suoraan
               meidän talouteemme. Me teemme kaikkemme sen eteen, että ne
               vaikutukset minimoidaan meidän suuntaamme, ja teemme myös
               kaikkemme sen eteen, että löydämme tähän
               vaikeaan tilanteeseen rauhanomaisen ratkaisun. Se on ilman muuta
               selvää, että Suomen hallitus ja Suomi
               on tässä kysymyksessä yhtenäinen.
            
            
          
         
         
            Mauri Pekkarinen /kesk:
               		
            
             Arvoisa puhemies! Kun Ukrainan kriisi kärjistyi ja
               Venäjä ilmiselvästi oli vaikuttamassa
               siihen, että näin kävi, oli johdonmukaista,
               että EU ryhtyi pakotetoimiin, ja oli johdonmukaista, että Suomi
               on siinä joukossa mukana. Kun tähän toimeen
               ryhdyttiin, odotushan oli silloin se, että nämä pakotteet
               johtaisivat siihen, että saadaan tulitauko aikaiseksi ja
               rauhanprosessi liikkeelle. Tätä odotimme. Mitä on
               tapahtunut? Ainakin jotkut tiedot kertovat siitä, että ainakin
               jollakin tavalla pitävä tulitauko on saatu aikaan.
               Ainakin jotkut tiedot kertovat, että Venäjä Porošenkon
               itsensä kertomana näyttää vetävän
               joukkojaan pois ja että joitain merkkejä myöskin
               tämän rauhanprosessin käynnistymisestä on
               saatu aikaan.
            
            
            Arvoisa pääministeri, nyt kun sitten kuitenkin EU
               ja näköjään Suomi mukana päätti
               tiukentaa, jatkaa, laajentaa pakotteita, mitä ovat ne toimet, mitkä jäivät
               tässä nyt sitten tulitauon osalta tai rauhanprosessin
               käynnistymisen osalta puolitiehen niin, että siitä syystä piti
               nyt nämä jatkopakotteet panna liikkeelle? Voisiko
               pääministeri vähän selventää,
               missä odotuksissamme petyimme, kun jouduimme näköjään
               nyt näihin jatkotoimiin tarttumaan?
            
            
          
         
         
            
            Pääministeri Alexander Stubb
            
            Arvoisa puhemies! Ensimmäinen huomio liittyy suoraan
               tulitaukoon. Tulitauko ei ole sataprosenttisesti pitänyt.
               Itä-Ukrainassa kuolee edelleen sekä sotilaita
               että siviilejä. Huomio numero kaksi: rajanylityspaikkoja
               ei ole vieläkään luovutettu ukrainalaisille
               viranomaisille. Eli tätäkään
               taustaa vasten tulitauko ei ole pitänyt. Huomio numero kolme:
               kidnapattuja vankeja ei ole kaikkia vielä tässä vaiheessa
               vapautettu. Eli kokonaistilanne on johtanut siihen, että lisäpakotteiden
               aikataulusta pidettiin kiinni.
            
            
            Mutta olen kanssanne siitä samaa mieltä, että tilanne
               ja aikataulu tässä kokonaisuudessa on herkkä.
               Varmasti historiankirjat sitten osoittavat, olimmeko tässä pakotepäätöksessä oikeassa
               vai
               väärässä, mutta niiden tavoite
               on luoda lisäpainetta, että tulitauko säilyisi
               ja rauhansuunnitelma avautuisi.
            
            
          
         
         
            Paula Lehtomäki /kesk:
               		
            
             Arvoisa puhemies! Niin kuin tässä on muutamaankin
               kertaan todettu, viimeisen noin viikon aikana on rauhan kannalta
               otettu ainakin yksi tai kaksi, ehkä useampiakin isompia
               ja pienempiä askeleita. Tavoitteenamme on rauha, on syntynyt
               tulitauko, joka ehkä jonkin verran vavisten mutta kuitenkin
               pitää. Sen lisäksi Ukrainan presidentti
               on todennut, että niitä joukkoja, jotka ovat luvatta
               heidän maalleen tulleet, on mennyt takaisin sinne, mistä ovat
               tulleetkin.
            
            
            Herra pääministeri, jos te olisitte tässä nyt neuvottelujen
               vastapuolena, mitä te ajattelisitte siitä, että kun
               askeleita hyvään suuntaan otetaan, niin kumppanin
               reaktio on se, että ei muuta kuin lisäsanktiot
               voimaan? Millä tavalla nämä lisärangaistukset
               juuri tässä tilanteessa palvelevat tätä rauhanprosessia,
               miten te näette tämän asian? Mitä järkeä juuri
               näiden myönteisten askeleiden tilanteessa on ottaa
               askeleita tiukempaan suuntaan?
            
            
          
         
         
            
            Pääministeri  Alexander  Stubb
            
             Arvoisa herra puhemies! Minulla on kyllä varmasti
               vilkas mielikuvitus, mutta en välttämättä haluaisi astua
               presidentti Putinin tai presidentti Porošenkon asemaan
               miettiäkseni tätä kokonaisuutta. Tosiasia
               on se, että miettisin sitä varmasti kuitenkin
               taloudellisesta näkökulmasta, minkä takia kannattaisi
               jatkaa rauhanponnisteluja. Mikä on se paine, joka tulee
               ulkopuolelta, mikä on se kansallinen hyöty siinä yksittäisessä tilanteessa?
            
            
            Juuri tullut uutinen, jonka voin tässä avata,
               on se, että Euroopan unionin sisällä Eurooppa-neuvoston
               puheenjohtaja Herman Van Rompuy on antanut lausunnon, jossa todetaan,
               että kolmen viikon sisällä näiden
               pakotteiden voimaan astumisesta ulkosuhdepalvelu tekee tarkan analyysin siitä,
               miten tulitaukoa ja rauhansuunnitelmaa on sovellettu, ja sen kolmen
               viikon jälkeen syyskuun loppuun mennessä Euroopan
               unioni arvioi tilanteen uudestaan. Minun toivomukseni on se, että siinä vaiheessa
               voidaan purkaa pakotteita.
            
            
          
         
         
            Aila Paloniemi /kesk:
               		
            
             Arvoisa puhemies! Kyllä mielestäni EU nyt
               hiukan hätiköi näitten lisäpakotteiden
               kanssa. Tämmöinen ajatus tulee, kun tulitauko
               kuitenkin on, vaikka heiveröinenkin, pitänyt.
               Eikö nyt pitäisi antaa vähän
               positiivista signaalia Venäjän pyrkimyksille rauhoittaa tätä asiaa
               ja ponnistaa mieluummin nyt rauhanneuvottelujen eteenpäin
               saamiseksi? Tässä ollaan aikamoisessa pakotekierteessä,
               ja minun tekee mieli nyt kysyä, miten te ajattelette, pääministeri,
               että tästä vahvasta pakotekierteestä ylipäätään
               päästään pois. Mikä on
               exit-suunnitelma pakotekierteestä?
            
            
          
         
         
            
            Pääministeri   Alexander   Stubb
            
             Arvoisa herra puhemies! Taisin juuri äsken kertoa,
               mikä se mahdollinen exit-strategia pakotekierteestä on.
               Se on tulitauko ja se on rauhansuunnitelma, jota arvioidaan kolmen
               viikon sisällä uudestaan. Tavoitteena näillä pakotteilla
               on luoda lisäpainetta sille, että venäläiset
               joukot todellakin vetäytyvät Itä-Ukrainasta.
               Tavoitteena on se, että separatistit todellakin laskevat
               aseensa. Tavoitteena on se, että rajanylityspaikat annetaan
               ukrainalaisten huostaan, joille ne kansainvälisen lainkin
               näkökulmasta kuuluvat.
            
            
            Dialogia ylläpidetään jatkuvasti.
               Jatkuvasti on kontakteja sekä suoraan Porošenkon
               kanssa että sitten suoraan Putinin kanssa. Itse olen näiden viime
               päivien aikana puhunut useita kertoja kollegoiden kanssa,
               viimeksi viime iltana Saksan liittokanslerin kanssa, eli puhelindiplomatia
               jatkuu.
            
            
          
         
         
            Timo Heinonen /kok:
               		
            
            Arvoisa puhemies! On edettävä yhdessä Euroopan
               unionin kanssa, näin se varmasti on. Olemme EU:ssa juuri
               niin vahvoja kuin meidän heikoin lenkkimme on, ja minun mielestäni
               on järkevää, että me pyrimme
               etenemään yhteisenä rintamana ja tekemään
               ratkaisuja yhdessä koko EU:n kanssa. Rauhan pitää olla tavoite
               ehdottomasti, sen eteen pitää tehdä kaikki
               voitava, mutta jos tilanne tästä näiden
               nyt voimaan tulevien pakotteiden jälkeen vielä pahenee,
               niin kysymys on tietysti se, onko meillä vielä sitten
               keinoja, joilla voimme toimia Venäjää vastaan
               tai toimia tässä tilanteessa EU:n kanssa. Kysyisin
               pääministeriltä: onko mietitty myös
               sitä mahdollisuutta, että tämä heiveröinen
               tulitauko ei pidä ja tilanne pahenee — mitä me
               teemme seuraavaksi?
            
            
            Arvoisa puhemies! Kysyisin vielä loppuun näiden
               vastapakotteiden vaikutuksesta Suomeen. (Puhemies koputtaa) Niistä on
               puhuttu paljon. Miten ne neuvottelut ovat edenneet muun muassa Valion
               (Puhemies: Aika on täynnä!) kohdalla… [Puhemies
               antoi puheenvuoron seuraavalle puhujalle.]
            
            
          
         
         
            
            Pääministeri   Alexander   Stubb
            
             Arvoisa herra puhemies! Tämän tyyppisissä konfliktitilanteissa
               on erittäin vaikeata ennakoida, mihin suuntaan konflikti
               etenee. Tällä hetkellä suunta, kuten
               monet edustajat ovat tässä todenneet, on parempi,
               huomattavasti parempi kuin mitä se oli kolme viikkoa sitten.
               Minä toivon, että tilanne ei enää eskaloidu.
            
            
            Haluan myös nostaa esille sen tosiasian, että yhtenäinen
               Euroopan unioni, yhtenäinen EU-linja, on meidän
               tukemme ja turvamme. Tässä huoneessa monet puhuvat
               yleensä Euroopan unionista kolmannessa persoonassa: "EU
               päätti jostain." Ei päättänyt,
               vaan jokaisen päätöksen takana on suomalainen
               virkamies, suomalainen ministeri ja suomalainen kansanedustaja.
               Me olemme tehneet paljon töitä sen eteen, että nämä pakotepäätökset
               vaikuttavat mahdollisimman vähän meihin. Olemme
               saaneet tästä hyvän neuvottelutuloksen.
               On meidän sekä turvallisuuspoliittisessa että talousintressissä,
               että me säilymme yhtenäisenä rintamana
               Euroopan unionin kanssa tässä kysymyksessä.
            
            
          
         
         
            Annika Lapintie /vas:
               		
            
            Herra puhemies! Tässä viime viikolla jo keskustelimme
               Ukrainan tilanteesta, ja päivänselvää on,
               että Venäjä on rikkonut kansainvälistä oikeutta
               ja on ollut parempi puuttua tilanteeseen taloudellisin pakottein
               kuin siten, että oltaisiin vielä lisää aseita
               sinne laitettu. Mutta kuten tässä nyt on monessa
               puheenvuorossa käynyt ilmi, niin tilannehan on menossa
               parempaan päin. Sen lisäksi Suomi on diplomaattisesti
               toiminut erinomaisesti, presidentti Niinistö on tavannut
               presidentti Putinin, presidentti Porošenkon, ja siinä mielessä olemme
               olleet aktiivisia. Mutta tällaisessa tilanteessa, että ollaan
               menossa kohti rauhaa ja kohti sitä ratkaisua, jos siinä vielä pakotteita
               lyödään lisää päälle,
               se on vähän kuin jos pikku lapsi tekee niin kuin
               käsketään ja sitten lyödään
               sormille vielä viivoittimella. Tämähän
               on aivan nurinkurista.
            
            
            Julkisuudessa olleiden tietojen mukaan ulkoministeri Tuomioja
               olisi halunnut, että Suomi olisi vastustanut näiden
               pakotteiden voimaan astumista nyt. Ja, pääministeri,
               kun sanoitte, että kolmen viikon kuluttua EU purkaa sen
               päätöksen, (Puhemies koputtaa) niin eikö se
               ole niin, että yksikin maa voi estää sen
               päätöksen purkamisen, kun myös
               sen purkamisen tulee olla yksimielinen?
            
            
          
         
         
            
            Pääministeri   Alexander   Stubb
            
             Arvoisa herra puhemies! Minun mielestäni ei ole reilua puhua
               henkilön puolesta, joka ei ole täällä tänään
               paikalla. Sen voin vain sanoa, että Suomen linja tässä kysymyksessä oli
               alusta saakka kristallinkirkas, eli me tuimme pakotepäätöstä,
               siitä oli täysi yksimielisyys EU-ministerivaliokunnassa.
               Sen lisäksi olimme sitä mieltä, että aikataulu oli
               haasteellinen. Tämä oli se kokonaisymmärrys,
               mikä meillä hallituksella oli.
            
            
            Mitä tulee EU:n juridiikkaan, niin päätös
               näistä pakotteista on yksimielinen. Päätös
               niiden purkamisesta on käänteisesti yksimielinen,
               mikä tarkoittaa käytännössä sitä,
               että kaikkien maiden pitää se hyväksyä.
               Minä uskon, että jos ulkosuhdepalvelu pystyy todistettavasti
               todentamaan, että tulitauko pysyy, niin pystymme höllentämään näitä pakotteita.
               Minä todellakin toivon, että näin tapahtuu,
               koska silloin nämä pakotteet olisivat olleet oikea-aikaisia
               ja täyttäneet tehtävänsä.
            
            
          
         
         
            Pietari Jääskeläinen /ps:
               		
            
             Arvoisa puhemies! Olemme varmasti kaikki samaa mieltä,
               että Venäjä on rikkonut kansainvälistä oikeutta,
               mutta tuon näkökulman, mitä ei ole julkisuudessa eikä myöskään
               pääministerin puheessa todettu. Onko Ukrainassa
               venäjänkielinen väestö tasavertaisessa
               asemassa valtaväestön kanssa? Onko tavallisella
               kansalla, maatuskoilla ja baabuskoilla, samat oikeudet sosiaali-
               ja terveyshoitopalveluihin, perus- ja jatkokoulutukseen ja niin
               edelleen, vai kokevatko he perustellusti olevansa syrjittyjä?
               Eli kysyn pääministeriltä: mistä syystä syvä katkeruus
               johtuu, ja mitä sille on tehtävissä?
            
            
            Suomi on hoitanut vähemmistöjensä,
               kuten suomenruotsalaisten, saamelaisten ja romanien, asiat hyvin.
               Eikö Suomen rooli ole toimia välittäjänä ja
               etsiä rakentavia ratkaisuja Ukrainan venäjänkielisen
               ja muidenkin vähemmistöjen perusoikeuksien turvaamiseksi
               ja tätä kautta kriisin ratkaisemiseksi?
            
            
          
         
         
            
            Pääministeri   Alexander   Stubb
            
             Arvoisa herra puhemies! Ehkä kaksi huomiota tuohon.
            
            Ensimmäinen on se, että sanomattakin on selvää,
               että Itä-Ukrainassa on vahva venäjänkielinen
               vähemmistö, kun taas läntisellä puolella
               on enemmän ukrainalaisia. Yksi osasyy varmasti siihenkin,
               että tämä kriisi eskaloitui, oli se lainsäädäntö,
               joka rakennettiin venäjänkielisyyttä vastaan
               Ukrainassa. Se lainsäädäntö nyt
               osana tätä 11—12-kohtaista tulitaukosopimusta
               puretaan, ja minun mielestäni se on hyvä uutinen.
            
            
            Toinen huomio on se, että en myöskään
               pidä ajatuksena siitä, että yksi yksittäinen
               valtio — olipa se mikä tahansa niistä 200
               kansallisvaltiosta, jotka meillä on — sanoo ulos,
               että omaan lakiinsa nojautuen he ovat valmiita suojelemaan oman
               maan kansalaisia tai kielivähemmistöjä jossain
               muussa maassa. Kyllä tämä maailma on niin
               globaali ja kansainvälinen paikka, että jos sille
               tielle lähdettäisiin, niin varmasti maailman rajat
               menisivät uusiksi.
            
            
          
         
         
            Timo Soini /ps:
               		
            
            Arvoisa herra puhemies! Haluan vain tuoda eduskunnalle julki
               ja samalla kansalle, että tästä on olemassa
               eduskunnassa laajan ja perusteellisen käsittelyn jälkeen
               ulkoasiainvaliokunnassa yksimielinen päätös.
               Vain kristillisdemokraatit, joilla ei ole edustusta tässä valiokunnassa,
               eivät ole sitä voineet tehdä, mutta he
               ovat sen hallituksessa tehneet, eli tässä asiassa
               tosiasiallisesti kaikki puolueet, tasavallan presidentti, hallitus
               ja eduskunta ovat olleet samaa mieltä. Onko näin?
               (Naurua — Hälinää)
            
            
          
         
         
            
            Pääministeri   Alexander   Stubb
            
             Arvoisa herra puhemies! Kyllä on! (Naurua) Ja haluan myös
               hallituksen puolelta kiittää oppositiota ja itse
               asiassa kaikkia hallituspuolueita siitä, että me
               olemme pysyneet tässä vaikeassa kysymyksessä yhtenäisenä,
               koska Ukrainan kriisi koskettaa meitä kaikkia tavalla tai
               toisella. Se luo epävarmuutta, luo epävarmuuden
               ja epävakauden tunnetta. Se luo myös taloudellista
               epävarmuutta. Tätäkin taustaa vasten
               on erittäin tärkeätä, että me
               kansallisessa kansanedustuslaitoksessa pysymme yhtenäisenä tässä vaikeassa
               kysymyksessä, ja minä olen erittäin kiitollinen
               siitä tuesta, jonka olen saanut sekä ulkoasiainvaliokunnassa että suuressa
               valiokunnassa tässä vaikeassa kysymyksessä.
            
            
          
         
         
            Jouni Backman /sd:
               		
            
             Arvoisa puhemies! Kansallinen yhtenäisyys ulko- ja
               turvallisuuspolitiikan linjauksissa on tärkeää,
               ja siinä mielessä on hyvä, että olemme
               yhtä mieltä tässä salissa näistä linjauksista.
               Yhtenäisyys on tärkeää myös EU:n
               ulko- ja turvallisuuspolitiikan osalta, ja siinä pääministeri
               kiinnitti huomiota mahdolliseen kolmen viikon päästä tapahtuvaan
               arvioon tämän tilanteen osalta. Kun uskottavuuteen
               kuuluu myös ennustettavuus menettelytapojen osalta, niin
               haluaisin kysyä pääministeriltä vielä vähän tarkemmin:
               mikä on se menettelytapa, jolla tuota arviota kolmen viikon
               päästä tehdään, ja
               mikä on siinä yhteydessä täällä Suomessa
               eduskunnan ja tasavallan presidentin rooli tuossa harkinnassa?
            
            
          
         
         
            
            Pääministeri   Alexander   Stubb
            
             Arvoisa herra puhemies! Tämän Eurooppa-neuvoston
               puheenjohtajan julkilausuman mukaan menettely on kutakuinkin sellainen,
               että arvion tekee ulkosuhdepalvelu, siis komissio, analyysin
               pohjalta. Sen jälkeen päätöksentekomenettely
               Euroopan unionin piirissä on perinteinen, eli kuten tuossa edustaja
               Lapintielle äsken totesin, se tapahtuu käänteisessä järjestyksessä,
               eli purkaminen vaatii yksimielisen päätöksen.
               Ihan samoiten jos tilanne on huonontunut, se vaatii myös
               lisäsanktioiden kohdalta yksimielisen päätöksen.
            
            
            Sitten mitä tulee Suomen päätöksentekojärjestelmään,
               niin me jatkamme aivan normaalilla tavalla perustuslain mukaisesti
               eduskunnan kautta, ja totta kai EU-asioissa päävastuu
               on valtioneuvostolla, mutta yhtä selvää on
               se, että me teemme erittäin läheistä yhteistyötä ja
               yhteistoimintaa tasavallan presidentin kanssa. Olen varmaan tämänkin
               viikon aikana puhunut hänen kanssaan sellaiset 12—15
               kertaa.