Täysistunnon pöytäkirja 8/2004 vp

PTK 8/2004 vp

8. TORSTAINA 12. HELMIKUUTA 2004 kello 16.30

Tarkistettu versio 2.0

3) Laki rikoslain 21 luvun muuttamisesta

 

Mikaela Nylander /r(esittelypuheenvuoro):

Värderade talman! Finland har under de senaste åren fått betydande etniska minoriteter vilkas gamla kulturella traditioner innefattar riter så som stympning av flickors könsorgan eller som vi också kallar det, kvinnlig omskärelse.

Stympning av flickors och kvinnors organ är visserligen förbjuden i lag i Finland i enlighet med vad ratificerandet av Förenta Nationernas konvention om barnets rättigheter förutsätter. I vår lagstiftning räknas stympning av könsorgan som grov misshandel, som det bestäms om i strafflagen. Detta betyder att brottet lyder under allmänt åtal. Omskärelse är straffbar också då brottet begås mot en i Finland fast bosatt flicka medan hon befinner sig i ett annat land.

Stympning kan anses vara ett allvarligt brott mot flickans eller kvinnans integritet och självbestämmanderätt över sin kropp. Förutom fysiska hälsoproblem som inflammationer, smärtsamma menstruationer, njurskador och barnlöshet kan följderna av könsstympning medföra bestående psykiska skador, sexuella svårigheter och problem vid förlossningar.

Arvoisa puhemies! Suomeen on viime vuosina tullut merkittäviä etnisiä vähemmistöjä, joiden vanhoihin kulttuuriperinteisiin sisältyy riittejä, kuten tyttöjen sukupuolielinten silpominen eli naisten ympärileikkaus, joksi sitä myös kutsutaan. Tyttöjen ja naisten sukupuolielinten silpominen on lain mukaan kielletty Suomessa Yhdistyneiden kansakuntien lapsen oikeuksien yleissopimuksen ratifioinnin edellytysten mukaisesti. Sukupuolielinten silpomista pidetään törkeänä pahoinpitelynä, josta säädetään rikoslaissa. Näin ollen rikos on virallisen syytteen alainen, ja ympärileikkaus on rangaistava myös silloin, kun se kohdistuu Suomessa asuvaan henkilöön hänen oleskellessaan toisessa maassa. Meillä on esimerkkejä siitä, että siirtolaistyttöjä lähetetään aikaisempiin kotimaihin toimenpidettä varten.

Sukupuolielinten silpominen on tytön tai naisen koskemattomuuteen ja hänen omaa ruumistaan koskevaan itsemääräämisoikeuteensa kohdistuva vakava rikos. Fyysisten terveysongelmien, kuten tulehduksien, kivuliaiden kuukautisten, munuaisvaurioiden ja lapsettomuuden lisäksi sukupuolielinten silpominen saattaa aiheuttaa pysyviä psyykkisiä vaurioita, seksuaalisia vaikeuksia ja ongelmia synnytyksissä.

Sukupuolielinten silpomiseen kohdistuvan kiellon vahvistamiseksi asiasta tulisi säätää erikseen rikoslaissa. Tämän antama signaali olisi voimakkaampi kuin pelkästään tietoisuus siitä, että sukupuolielinten silpomista pidetään törkeänä pahoinpitelynä. Tarkkoja tietoja sukupuolielinten silpomistapausten määrästä vuosittain Suomessa ei ole. Myös sukupuolielinten silpomisen ilmoittamatta jättäminen olisi rangaistavaa.

I Sverige har man gått in för skärpt straff för könsstympning. Straffet för könsstympning är fängelse i högst fyra år. Ifall gärningen har medfört livsfara, allvarlig sjukdom eller i annat fall inneburit ett synnerligen hänsynslöst beteende är maximistraffet tio års och minimistraffet två års fängelse. Även förberedelse och anstiftan, liksom underlåtenhet att avslöja könsstympning är straffbart.

Koska Suomen ja Ruotsin lainsäädäntö ja käytäntö ovat pitkälti yhtenevät, tulisi rangaistusten ja menettelytapojen olla yhtenevät.

Värderade talman! Om samhällsutvecklingen kunde styras enbart med hjälp av lagstiftning skulle mycket i vårt samhälle se annorlunda ut. I fråga om könsstympning måste vi arbeta för främst två saker: Vi måste ändra attityderna gentemot könsstympning och vi bör satsa på information också för vår egen hälso- och sjukvårdspersonal. Enbart genom att alla parter har rätt information och klara direktiv för hur man skall handla i fall där risk för könsstympning föreligger kan vi komma ifrån könsstympningen. Lagen ger en klar signal om vad samhället inte godkänner, men i praktiken är det attityderna och kunskap som avgör.

Arvoisa puhemies! Jos yhteiskuntakehitystä voitaisiin säädellä ainoastaan lainsäädännön avulla, niin paljon meidän yhteiskunnassamme olisi erilaista. Kun on kyse sukupuolielinten silpomisesta, meidän täytyy tehdä töitä erityisesti kahden kysymyksen eteen: meidän täytyy muuttaa asenteita sukupuolielinten silpomista kohtaan, ja oman terveys- ja sairaanhoitohenkilökuntamme täytyy saada informaatiota. Ainoastaan silloin, jos kaikilla osapuolilla on oikeaa informaatiota ja selvät toimintaohjeet, miten toimia tapauksissa, missä on sukupuolielinten silpomisen vaara, voimme päästä eroon sukupuolielinten silpomisesta. Laki antaa selvän viestin siitä, mitä ei yhteiskunta voi hyväksyä, mutta käytännössä asenteet ja tieto ratkaisevat.

Lauri Oinonen /kesk:

Arvoisa puhemies! Ed. Mikaela Nylander on tehnyt erittäin hyvän lakialoitteen. Olisi ollut hyvin toivottavaa, että tähän aloitteeseen olisi jaksettu kerätä toistasataa nimeä, kuten edelliseen aloitteeseen. Minä olen aivan varma, että tähän aloitteeseen niitä olisi tullut vähintään yhtä runsaasti, onhan kysymys hyvin törkeästä rikoksesta ihmisyyttä vastaan. Tämä on uusi asia, joka ennen muuta siirtolaisuuden ja maahanmuuton takia on noussut esille. Ihmettelenkin, että ihmiset, jotka kiinnittävät hyvää tahtoen huomiota maahan muuttaneisiin kansalaisiin ja ihmisiin, eivät tähän kysymykseen ole vielä riittävästi kiinnittäneet huomiota. Lainsäädännön tiukentaminen, kuten lakialoitteessa ehdotetaan, olisi suomalaisen yhteiskunnan selkeä signaali, nykyisen lainsäädännön parannus, ja toivon, että huolimatta siitä, että tässä on vain yksi ansiokas, erinomainen nimi, tämä aloite jaksettaisiin käsitellä valiokunnissa ja saada eteenpäin mahdollisimman nopeasti lainsäädännöksi.

Kimmo  Kiljunen  /sd:

Arvoisa puhemies! Minä arvostan kovasti ed. Nylanderin aloitetta kahdesta syystä. Ensinnäkin itse aloite on hyvä. Toiseksi, olin laittanut vireille täsmälleen saman sisältöisen lakialoitehankkeen. Olimme keränneet jo aineistoa ja kirjoittamassa itse tätä tekstiä, kun havaitsimme, että tästä oli tehty jo aikaisemmin lakialoite viime vaalikaudella, ja teidän lakialoitteenne tuli juuri nyt tänne.

Tämä on osittain ehkä vastaus myöskin ed. Oinoselle, joka kaipaisi niiltä ihmisiltä, jotka työskentelevät maahanmuuttoyhteisöjen kanssa, että he reagoisivat aktiivisesti tähän asiaan. Itse olen Vantaalla maahanmuuttoasiain neuvottelukunnan puheenjohtaja ja jatkuvasti näiden asioiden kanssa tekemisissä ja juuri sen vuoksi pidän hyvin tärkeänä, että tämäntapainen naisten sukupuolielinten silpominen, jota ympärileikkaus sisällään pitää, on ei ainoastaan Suomen rikoslaissa yleisesti kielletty vaan myöskin erityislainsäädännöllä kielletty. Tässä suhteessa Suomessa pitäisi ottaa mallia, kuten ed. Nylander omassa puheenvuorossaan jo totesi, Ruotsista, mutta myöskin Norjassa ja Kanadassa on erityislainsäädännöllä naisten ympärileikkaus kielletty. Tässä suhteessa Suomessa tämä askel on syytä ottaa.

Keskustelu päättyy.