Kyösti Karjula /kesk:
Arvoisa puhemies! Tekemäni lakialoitteen lasten hoitopalkasta
ja laista työntekijäin eläkelain 1 §:n
muuttamisesta on allekirjoittanut 40 kansanedustajaa. Tässä vaiheessa
haluan kiittää lämpimästi kaikkia
edustajia, jotka ovat nähneet tämän asian
arvon ja merkityksen, ja samalla todeta sen, että toimittuani kuusi
vuotta kansanedustajana tartun ensimmäisen kerran vähän
merkittävämmin siihen kysymykseen, millä tavalla
lapsiperheiden asema suomalaisessa yhteiskunnassa rakentuu. Haluan korostaa
väärinkäsitysten välttämiseksi
sitä, että vaikka lakialoitteeni tulisi huomenna
voimaan, se ei tule koskettamaan millään tavalla
omaa perhettäni.
Suomen tulevaisuuden merkittävimmäksi kysymykseksi
on nousemassa perhe ja väestöpolitiikka. Tämä todetaan
myös tulevaisuusvaliokunnan Työn tulevaisuus -
tulevaisuuspolitiikan suuntaviivoja -asiakirjassa. Syntyvyyden laskettua
vuonna 1969 alle väestön uusiutumisen tason väestöpoliittisesti
kielteinen kehitys on muodostunut pysyväksi tilaksi, jonka
vaikutukset tulevat näkymään vuonna 2020
alkavana väestön supistumisena. Tällöin
Suomi tulee sijoittumaan EU-maiden kärkeen epäedullisimmalla
huoltosuhteellaan.
Kymmenen vuoden tähtäimellä ennustettavissa
olevaan työvoimapulaan voidaan vaikuttaa lähinnä siirtolais-
ja työvoimapolitiikalla, mutta pitkän tähtäimen
terveen väestöpoliittisen kehityksen varmistaminen
edellyttää kuitenkin nimenomaan syntymisen lisäämiseen
tähtääviä toimia. Ydinongelmana
on, miten kokonaishedelmällisyysluku nostetaan nykyisestä 1,73:sta
väestön uusiutumisen riittävälle
tasolle 2,1:een. Erityisen haasteen syntyvyyden nostamiselle asettaa
hedelmällisyysikään tulevien sukupolvien
pieneneminen. Tilastokeskuksen arvion mukaan vuotuinen syntyvien
lasten määrä tulee nykymenolla laskemaan
alle 50 000:een nykyisestä 57 000:sta
vuoteen 2030 mennessä.
Perheiden asemaan vaikuttavat muun muassa yhteiskunnalliset
arvot ja asenteet, sosiaaliturva, työvoimapolitiikka, yhteiskuntarakenne
ja lapsiperheiden elinkustannukset. Perhepoliittisissa toimenpiteissä on
tähän asti painotettu taloudellista tukea ja yhteiskunnan
lapsiperheille tarjoamia palveluja. Nimenomaan subjektiivisen päivähoidon
avulla on pyritty järjestämään
lastenhoito yhteiskunnan palveluna eikä kotihoitona. Tässä on
mielestäni se kaikkein olennaisin ideologinen lähtökohta.
Meillä on varaa kustantaa päivähoito
kodin ulkopuolella. Ehkä äärimmäinen
esimerkki on, että tänä päivänä lapsiperheiden äidit
vaihtavat päivän ajaksi hoitotehtävää omasta
perheestä naapuriperheeseen ja päinvastoin. Sen
jälkeen he saavat perhepäivähoitajan statuksen
ja yhteiskunta on tällä tavalla valmis osallistumaan
perheiden hoitoon ja myös taloudellisiin mahdollisuuksiin
hoitaa itse omaa perhettä.
Eli kotona hoitotyön tekeminen tällä hetkellä ei
ole tasa-arvoisessa asemassa perhepäivähoitoon
ja vieraan henkilön toimesta tapahtuvaan hoitoon nähden.
Tähän asiaan on kiinnitetty jo kansainvälisessä keskustelussakin
huomiota. Nimittäin palkkatyön ulkopuolelle jäävän
työn merkitys on noteerattu muun muassa Ilon toimesta.
Kansainvälisen työjärjestön
konferenssissa Genevessä kiinnitettiin useiden maiden puheenvuoroissa
huomiota kotona tehtävään yhteiskunnallisesti
merkitykselliseen hoivatyöhön, hoitotyöhön
lasten parissa, hoivatyöhön vammaisten ja vanhusten
parissa. Tämä piilossa oleva työ tulisi
huomioida nykyistä paremmin myös perhepolitiikassa.
Etsittäessä ratkaisua nuorten ja lasten pahoinvointiin
lakialoitteessa esitetty hoitopalkkajärjestelmä olisi
myös selkeä viesti päättäjiltä vanhempien
vastuun merkityksestä. Nykyinen käytäntö on
ollut osin perusteltu kehittyneen yhteiskunnan työnjaon
näkökulmasta. Erikoistuminen koskettaa nykyisin
kuitenkin myös syntyvyyttä. Lapsettomien ja yksin
elävien määrän lisääntyessä väestön
uusiutumisesta vastaa aikaisempaa pienempi ryhmä. Noin
8 prosenttia perheistä kasvatti vuonna 1999 runsaan kolmanneksen
lapsista. 30 viime vuoden aikana lapsiperheiden osuus perheistä on
alentunut 65 prosentista 44 prosenttiin. Väestöpolitiikan
näkökulmasta monilapsiset perheet ovat siis yhä merkittävämpi
ryhmä. On myös huomattava, että väestön
uusiutumiseen riittävä hedelmällisyysluku
2,1 edellyttää kolme- tai useampilapsisia perheitä.
Monilapsisissa perheissä lasten kotihoito on sekä yhteiskunnallisesti
että lapsen hyvinvoinnin kannalta tarkoituksenmukainen
vaihtoehto.
Perinteisillä perhepoliittisilla tuilla ei ole saavutettu
merkittäviä vaikutuksia syntyvyyteen. Toteutettujen
tukien ongelmana on ollut, ettei toisen ja kolmannen lapsen muodostamaan
taloudelliseen sekä työn ja perheen
yhteensovittamistilanteeseen ole riittävästi kiinnitetty
huomiota. Voidaankin todeta, että perheen ja työn
yhteensovittaminen on sisällöltään
mitä tyhjimmäksi jäänyt poliittinen
teema. Asia tuntuu herättävän huomattavasti
enemmän hyväntahtoista toiveajattelua kuin konkreettisia
esityksiä.
Nuorten pahoinvointi, päihteiden käyttö,
väkivaltaiset teot ja korkea nuorisotyöttömyys
herättävät jopa asiantuntijoissa hämmennystä.
Syvältä aikamme arvoja ravisteleva ongelmakenttä ei ratkea
ilman viime aikojen perhepoliittisen perinteen kyseenalaistamista.
Monilapsisuus on siis taloudellisista syistä tai perheen
ja työelämän sovittamisen kannalta usein
vaikea toteuttaa omista toiveista huolimatta. Ensimmäisen
lapsen kohdalla asumis- ja muun muassa autokustannukset eivät
muodosta merkittävää estettä lapsen
saamiselle, mutta monilapsisissa perheissä nämä tekijät
ovat keskeisiä kustannuselementtejä.
Perhepoliittisia tukia tuleekin suunnata siten, että ne
vastaavat myös useamman lapsen synnyttämisen esteenä oleviin
taloudellisiin ja työelämän rasitteisiin.
Monilapsisten perheiden kohdalla molempien vanhempien työn
ja perheen yhteensovittaminen on usein tosiasiallisesti hyvin vaikeaa.
Perhepoliittisten tukien pitäessä lapsen päiväkotihoitoa
tai vierashoitoa lähes ainoana taloudellisesti realistisena
vaihtoehtona on monilapsista perhettä toivovien vanhempien
tavoitteen toteutumiselle olemassa heikot edellytykset. Monilapsisuuden
toteutuessa yhden tulonsaajan perheen toimeentulo usein kohtuuttomasti
vaikeutuu. Tilanteen korjaaminen edellyttääkin
palkkatyö-käsitteen uudelleenarviointia ja uusien
lapsiperheitä tukevien ratkaisujen käyttöön
ottoa.
Yhteiskunnallisesti arvokas kotona tapahtuva lasten, vammaisten
ja vanhusten hoitotyö on perusteltua sisällyttää palkkatyö-käsitteen
piiriin. Lasten hoitopalkasta saatavien kokemusten pohjalta syntyvät
toivon mukaan myös perusteet hoitopalkan laajentamiselle
vammaisten ja vanhusten kotona tapahtuvan hoidon piiriin. Haluan
jo tässä yhteydessä korostaa sitä,
että myös väestön erittäin
nopea ikääntyminen tulee synnyttämään 10—15
vuoden aikana todella merkittäviä kysymyksiä,
millä tavalla me järjestämme vanhusten kunniallisen
hoidon käytännöt.
Lapsimäärän kasvattamiseen kannustavat
uudet ratkaisut ovat perusteltuja myös kansalaisten toiveiden
näkökulmasta. Suomalaisten naisten toiveiden toteutuessa
keskimääräinen lapsiluku olisi 2,6 ja
miesten 2,3. Merkittävän muutoksen nykyiseen tilanteeseen
toisi alle kouluikäisiä lapsia kotiin hoitamaan
jäävälle vanhemmalle suunnattu hoitopalkka.
Palkkaa maksettaisiin esimerkiksi yhtä alle kouluikäistä hoitavalle
3 500 markkaa, kahta hoitavalle 4 750 markkaa,
kolmea tai useampaa hoitavalle 6 000 markkaa kuukaudessa.
Tämä kustannusrakenne on tämän
lakialoitteen perustana. Näin porrastettu yksilapsisen
perheen hoitopalkka ylittäisi vastaavan yksilapsisen työttömän
peruspäivärahan runsaalla 200 markalla.
Arvoisat kollegat, haluan tämänkin näkökulman
ottaa esille, koska hyvin helposti perinteisessä ajattelussa
todetaan, että tästähän tulee
niin ja niin paljon kustannuksia. Nyt me olemme ajaneet jopa lapsiperheiden
vanhemmat siihen tilanteeseen, että pitää tietyissä tapauksissa
jopa keinotekoisesti hakeutua työttömäksi,
että tavallaan päästään
tämmöisen systemaattisen kuukausittaisen korvauksen
piiriin.
Kahta lasta hoitavan tuki olisi runsaat puolet ja useampia alle
kouluikäisiä hoitavan tuki vajaat kolme neljännestä perhepäivähoitajien
keskipalkasta. Tässä arviossa on otettu huomioon myös
lisät, jotka tähän palkkaukseen kuuluvat. Kolmen
tai useamman lapsen hoidosta tuleva palkka olisi tällöin
hieman suurempi kuin 10 000 markan perustulojen perusteella
saatu ansiopäiväraha.
Se, mikä on olennaista lakialoitteessa, on se, että tätä kautta
me löytäisimme myös asiallisen perustan
paljon keskustellulle kotona työtä tekevän
vanhemman eläketurvalle. Kun otetaan palkkakäytäntö mukaan,
me automaattisesti sidomme myös tämän
vanhemman eläketurvan piiriin, eli hoitopalkka tulisi olemaan
peruste myös eläkettä laskettaessa.
Arvoisa puhemies! Toivon, että tämä varsin laajan
tuen saanut lakialoite johtaa sellaiseen tarkasteluun valiokunnassa,
että se on osaltaan kannustamassa löytämään
uusia, nykyistä paremmin lapsiperheitä tukevia
lainsäädännöllisiä käytäntöjä.
Marja-Leena Kemppainen /kd:
Arvoisa puhemies! Ed. Karjulan tekemä lakialoite on
erittäin mielenkiintoinen ja myös sellainen, joka vastaa
yhteen tämän päivän suureen
ongelmaan. Nimittäin hän mainitsikin omassa puheenvuorossaan,
että meillä on tietty ryhmä, joka jää ulkopuolelle
eikä ole tasa-arvoisessa suhteessa esimerkiksi subjektiivisen
päivähoitomahdollisuuden kanssa: alle kouluikäiset
mutta yli kolmevuotiaat lapset. Erittäin paljon tulee perheistä yhteydenottoja
juuri heidän vanhemmiltaan, koska nämä joutuvat
perheen taloudellisen tilanteen vuoksi hakeutumaan työelämään
ja viemään lapset päiväkotiin,
vaikka he voisivat pienellä summalla hoitaa lapset itse
kotona. Tähän asiaan törmäsin
myös omassa siviilityössäni. Kun lapsi täytti
kolme vuotta, siinä vaiheessa äidit ilmoittautuivat
työvoimatoimistoon ja toivoivat, etteivät saisi
työtä, koska pakkotilanteessa kuitenkin näin
joutuivat tekemään.
Minusta tämä on erittäin hyvä alku
tämmöiselle keskustelulle. Nyt viimeistään
sitä pitäisi alkaa käydä. Olisin
toivonut kyllä, että tämä lähetekeskustelu
olisi voitu käydä semmoiseen aikaa eduskunnassa,
jolloin täällä olisi ollut huomattavasti
enemmän edustajia, koska näen, että hyvin moni
varmaan olisi halunnut osallistua tähän keskusteluun.
Minusta tämä on tasa-arvoasia. Tasa-arvo ei toteudu
tällä hetkellä. Siitäkin näkökulmasta
tätä asiaa pitäisi pohtia. Toivon, että tämä saa
erittäin hyvän tarkastelunäkökulman
valiokunnassa ja meillä olisi joskus vähän
erilaistakin keskusteltavaa tämän asian tiimoilta.
Keskustelu päättyy.