Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Tarkistettu versio 2.0
Pertti Hemmilä /kok:
Arvoisa herra puhemies! Esitän aloitteessani lakimuutosta, jolla perhetukikeskukset, entiseltä nimeltään lastenkodit, rinnastettaisiin koulukoteihin niissä annettavan opetuksen rahoituksessa.
Sairaalaopetuksen ja koulukodeissa tapahtuvan opetuksen osalta oppilaan kotikunta on nykyisin velvollinen maksamaan oppilaasta maksuosuuden laitoksen sijaintikunnalle. Tämä maksuosuus vastaa keskimääräisiä todellisia opetuskustannuksia, joten kustannukset näin jakautuvat oikeudenmukaisesti kuntien kesken. Sen sijaan perhetukikeskuksiin sijoitettujen lasten opetus järjestetään laitoksen sijaintikunnan kustantamana. Perhetukikeskukset ovat lastensuojelun kuntayhtymän toimintayksikköjä, ja lapset, jotka on sijoitettu perhetukikeskukseen, kuuluvat kuntayhtymän jäsenkuntien sosiaaliviranomaisten lähettäminä lastensuojelullisin perustein näitten kuntien koulutettaviin ja koulutustapahtumaan.
Sijoitusaika vaihtelee muutamasta kuukaudesta puoleen vuoteen. Tämä aiheuttaa suuria vaikeuksia opetuksen järjestämisessä. Perhetukikeskukseen tulevat lapset ovat usein joutuneet kotonaan näkemään ja kokemaan monenlaisia tilanteita ja ongelmia, joten he ovat yleensä tavalla tai toisella käytöshäiriöisiä, moniongelmaisia ja heillä on usein psyykkisiä vaikeuksia. Opetuksen järjestäminen tavallisessa koulussa onnistuu harvoin. Opettajaresurssit eivät suuressa ryhmässä riitä näille oppilaille, koska he tarvitsevat jatkuvaa kädestä pitäen ohjausta ja valvontaa. Koko luokan työrauha näin kärsii. Erityisluokkakin on usein liian suuri yksikkö tällaiselle moniongelmaiselle lapselle. Parhaiten opettaminen onnistuu perhetukikeskuksessa, jossa lapsen erityiset vaikeudet ja ominaisuudet pystytään huomioimaan.
Sijoitetun lapsen koulutukseen ja tulevaisuuteen panostaminen ei saisi jäädä pelkästään perhetukikeskuksen sijaintikunnan harteille. Lastensuojelulain 29 §:ssä määritellään lasten sijaishuoltoa ja laitoshuoltoa antavina laitoksina myös lastenkodit, kuten koulukodit ja nuorisokodit sekä muut niille rinnasteiset lastensuojelulaitokset. Tämän perusteella näissä laitoksissa annettavan opetuksen rahoituksen pitäisi myös olla lainsäädännössä samalla tavalla säädeltyä. Tämä lakialoitteeni, huomio, ei aiheuta valtiolle taloudellisia vaikutuksia. Sen perusteella kunnat vastaisivat oikeudenmukaisesti oppilaittensa opetuskustannuksista myös erityistapauksissa.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Minun mielestäni ed. Hemmilä on pitkäaikaisena kunnallispoliitikkona puuttunut asiaan, joka jostain syystä on jäänyt opetusministeriöltä huomioimatta. Luulen, että kun tänä päivänä tämän tyyppiset laitokset, perhetukikeskukset, lisääntyvät yhä enemmän ja huostaanotettujen lasten ongelmat ovat muuttuneet hyvin tärkeäksi asiaksi yhteiskunnassa, tämä on asia, joka saattaa tulla ilman valiokunnan voimakasta painostustakin lähiaikoina käsittelyyn tänne eduskuntaan ja tämä aloite tullaan viemään vielä läpi.
Keskustelu päättyy.