Täysistunnon pöytäkirja 80/2006 vp

PTK 80/2006 vp

80. TORSTAINA 7. SYYSKUUTA 2006 kello 16.30

Tarkistettu versio 2.0

Perintöveron kohtuullistaminen

Kari Kärkkäinen /kd:

Arvoisa rouva puhemies! Pienimpien, alle 17 000 euron perintöjen vapauttaminen perintöverosta toisi noin 37 miljoonan euron loven valtion verotuloihin. Näin kertoo valtiovarainministeriön julkisuuteen karannut laskelma, joka koskee vuoden 2005 perintöverotapauksia. Näitä alle 17 000 euron arvoisia perintöjä sai viime vuonna 49 000 perijää. Nykyisin pienin verotettava perintö on 3 400 euroa, ja edellinen tasokorotus tähän rajaan on tehty kymmenen vuotta sitten eli vuonna 96.

Perintöveron osalta kiireellisintä olisi korjata lesken ja alaikäisten lasten korkea verotus. Perintö- ja lahjaverolain suurimmat epäkohdat koskevat nimenomaan tapauksia, joissa eloon jäänyt puoliso ja perinnönjättäjän lapset joutuvat myymään kotinsa perintöveron takia. Perintöveron kohtuullistamista leskille ja orvoille ei tule lykätä seuraavalle vaalikaudelle. Vanhasen hallituksen olisi hoidettava mielestämme se nyt. Vaalien jälkeen perintöveron kevennystä tulisi jatkaa (Puhemies: Minuutti!) kohdentaen pienempiin perintöihin. Kysyn, arvoisa pääministeri:

Mihin kiireellisiin toimenpiteisiin hallitus on ryhtymässä perintöveron kohtuullistamiseksi?

Pääministeri Matti Vanhanen

Arvoisa puhemies! Tällä vaalikaudella on tehty hyvin suunnitelmalliset ratkaisut verotuksen osalle, ja kaikkiaan näitä veronkevennyksiin suunnattuja päätöksiä, joita on liittynyt tuloverotukseen, yritysverotukseen jne., on yhteensä noin 3 500 miljoonan euron tasolta. Voi sanoa, että tämän vaalikauden veronkevennysvara tulee käytettyä, kun ne päätökset myös ensi vuoden verolakien osalta viedään lävitse. Meillä ei ole ollut tarkoitus tällä vaalikaudella tehdä enää uusia uudistuksia.

Sen sijaan pidän itsestäänselvänä, että kun tässä nyt elämä jatkuu myös tämän syksyn jälkeen, niin kun arvioidaan seuraavan vaalikauden veronkevennysvaraa ja sen kohdistamista, niin olen melko varma, että ne epäkohdat, joita perintö- ja lahjaverotukseen liittyy, tulevat varmastikin seuraavan eduskunnan asialistalle. Kovin suurista summistahan näissä ei ole kyse.

Kari Kärkkäinen /kd:

Arvoisa rouva puhemies! Kansanedustaja Bjarne Kalliksen lakialoitteessa on esitetty perintöveron puoliso- ja alaikäisyysvähennyksen merkittävää korotusta, ja puolisovähennyksen korottaminen nykyisestä 6 800 eurosta 50 000:een merkitsisi käytännössä useimmiten sitä, että perintöveroa ei menisi lainkaan, jos puolisoiden yhteenlaskettu netto-omaisuus jää alle 100 000 euron.

Nyt myös hallituspuolue Rkp on kannattanut kokonaan perintöveron poistamista, ja kun äsken ministeri Pekkarinen sanoi, että optio-ohjelmien sisällöstä päätettiin eduskunnassa selkeän enemmistön voimin ja hänen täytyy nyt toimia sen mukaan, niin voisin kysyä, miksi hallitus ei tee edes ed. Bjarne Kalliksen aloitteen mukaista esitystä, kun aloitteen allekirjoittajia on reilusti yli sata kansanedustajaa eli eduskunnan enemmistö. Miksi hallitus ei kunnioita demokratiaa sen juhlavuotena?

Pääministeri Matti Vanhanen

Arvoisa puhemies! Ymmärtääkseni puheenvuorot, joita hallituksen piiristäkin on yleensä esitetty, ovat kaikki liittyneet seuraavaan vaalikauteen. Myös tälle vaalikaudelle on tehty veronkevennysohjelma, joka on noin 3,5 miljardia kaikkiaan, ja on ollut tietoinen valinta se, että se paketti viedään lävitse ja sitten tavoitteet asetetaan seuraavalle kaudelle. Eli voin ilmoittaa kyllä avoimesti sen, että perintö- ja lahjaverotusta ei tällä vaalikaudella hallituksen puolesta tulla avaamaan.

Heikki A. Ollila /kok:

Arvoisa puhemies! Pääministeri, korostitte suunnitelmallisuutta veroratkaisujen osalta tällä kaudella. Se on aivan oikein, mutta täysin ennakoimattomasti ja hallituksesta riippumatta myös tulot ovat tällä vaalikaudella kasvaneet merkittävästi. Eikö tämä nimenomaan antaisi edellytyksiä myös ratkaista nämä perintöverotuksen ongelmat, joista todellakin vallitsee laaja yksimielisyys? Ei kai ole järkeä ja tarkoituksenmukaista sitoa niitä hallituskauteen?

Pääministeri Matti Vanhanen

Arvoisa puhemies! Verotus on niitä harvoja keinoja, joita tällä hetkellä voidaan käyttää myös suhdannepolitiikan osaan, ja minusta kannattaa käyttää verotuksessa suunnitelmallisuutta. Tällä kaudella tehtiin aivan poikkeuksellinen ratkaisu, että pystyttiin tekemään yhdellä päätöksellä päätös kolmen vuoden tuloverotuksen keventämislinjasta, josta viimeinen osa toteutetaan nyt, kun eduskunta käsittelee ensi vuoden tuloveroasteikot. Kyllä tätä suunnitelmallisuutta tarvitaan, ja osa sitä suunnitelmallisuutta on se, että toimitaan sen suunnitelman mukaan. Hallitus omalta puoleltaan on selkeästi ilmoittanut, että perintö- ja lahjaverotus ei nyt tule esille. Se ei muuten tainnut olla viime eduskuntavaaleissa juuri minkään puolueen listalla. Mutta siihen varmastikin tarvitaan korjauksia, ja siihen on hyvä nyt varautua näiden viimeisten kuukausien aikana. Siitä, että tuloja on tullut paljon, voi kiittää sitä, että on osattu harjoittaa myös sellaista veroelvytystä, mitä tällä kaudella tehtiin, eikä johtopäätös voi olla se, että kun tuloja saatiin lisää, niin se pantaisiin nyt noususuhdanteen parhaassa hetkessä jakoon.

Ensimmäinen varapuhemies:

Kysymys on loppuun käsitelty.