4) Laki tieliikennelain 24 a §:n muuttamisesta
Erkki Pulliainen /vihr(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ihan lyhyt esittely tästä tieliikennelain
muutosehdotuksesta.
Tässä tieliikennelain 24 a §:ssähän
rajoitetaan viestintälaitteitten käyttöä ajettaessa
ajoneuvolla. Käytännön tasolla on ollut
kahdenlaista rajoittamista. On kiellettyä laitteen sellainen
käyttö, joka haittaa ajoneuvon hallintalaitteitten
käyttöä tai joka voi muuten häiritä kuljettajan
keskittymistä liikenteeseen. Tätä pykälää on
käytäntöön sovellettu erittäin
harvoin. Tilastojen mukaan tämän säännöksen
perusteella on määrätty vuositasolla
alle 50 seuraamusta koko maassa. Kyseessä on ollut ensisijaisesti
rikesakolla käsiteltävä liikennerikkomus,
josta sakko autoilijalle on 50 euroa, mopoilijalle 35 euroa ja polkupyöräilijälle
20 euroa.
Tämä ehdotus, josta nyt on kysymys, koskee tilannetta,
jossa moottorikäyttöisen ajoneuvon kuljettaja
katselee televisiota ajon aikana elikkä käytännössä keskittyy
television katseluun sen sijaan, että keskittyisi itse
autolla ajamiseen. Tässä on ennakkotapaus. Tämä on
poliisin asioita ollut, ja siellä on havaittu, että tällaisesta
on jopa ryhdytty käymään julkista keskusteluakin.
Tämä ongelma poistuisi sillä konstilla,
että todettaisiin laissa, 24 a §:n lopussa, että "moottorikäyttöisen ajoneuvon
kuljettaja ei saa ajon aikana käyttää matkapuhelinta
siten, että pitää sitä kädessään, eikä kuljettajan
näkökentässä olevaa televisiovastaanotinta".
Sillä tavalla se olisi selvästi kattava määräys,
joka olisi selvä kieltomääräys.
Tämä liittyy hyvin läheisesti navigointilaiteasiaan.
Nimittäin nyt on tällä hetkellä tilanne
se, että sen navigointilaitteen kieltämiseen ei
ole perusteita olemassa, mutta navigointilaitteen lisäksi
näitä halpoja tv-vastaanottimia laitetaan siihen samaan
näkökenttään. Se ero on siinä,
että navigointilaite täytyy aktivoida ja siinä se
suorite syntyy siitä, että se yksi toiminto on
ja ratkeaa siinä, ja sen jälkeen huomio voi keskittyä täydellisesti
ajotapahtumaan, mutta kun tulee mielenkiintoinen televisio-ohjelma — niin
kuin tässä esimerkkitapauksessa, jossa seurataan
televisiosta jalkapallo-ottelun jännittävää tilannetta,
tuleeko maali vai eikö tule, ja silloin kaikki huomio keskittyy
katsomaan, tuleeko maali vai ei — silloin ympäristön
tapahtumat, joihinka kuljettajan täytyy erikoisesti keskittyä,
jäävät huomiota vaille. Elikkä toisin
sanoen tämän kaltaisesta navigointilaitteen ja
sen käytön erottamisesta selvästi televisiovastaanottimen
katseluun tässä asiassa on nyt kysymys.
Minä ymmärrän, että joka
haluaa sen ohjaamon ja laajan laitteiston osalta täydellisen
henkisen vapauden hallita välineistöään,
vastustaa ilman muuta tämän laatuista lainmuutosta.
Mutta olen henkilökohtaisesti sitä mieltä kuitenkin,
että kun näitä välttämättömiksi
koettuja apulaitteita on ilmestynyt ja ilmestyy yhä enemmän — erityisesti
taksi-merkkisissä liikennevälineissä niitä alkaa
olla todellinen rytökasa — jos siinä vielä sitten
taksinkuljettaja, joka on vastuussa myöskin kyydissä olijoista,
ryhtyy telkkaria katsomaan, niin kuin tässä esimerkkitapauksessa,
niin silloin meni ulalle.
Tuija Nurmi /kok:
Puhemies! Mielestäni on ihan järkevää ajatella
asiaa niin kuin ed. Pulliainen esittää, että televisiovastaanottimen
katselemisen ajon aikana tietenkin täytyy olla kiellettyä.
Sehän on päivänselvää.
Silloinhan autolla ajamisesta ei tule yhtään mitään.
Mutta sekin, missä vedetään raja sitten,
kuinka paljon se keskittymiskyky häviää,
kun käytetään navigointilaitetta, on
kysymys sinänsä.
Itse koen navigointilaitteet sellaisiksi, että niitä tarvitaan
autoissa ja ne palvelevat hyvin, ja niissä on myös
ihan kuultavissa olevat ohjeet, niin että ei tarvitse välttämättä ruveta
niin sanotusti räpläämään
mitään laitteita. Mutta niidenkin suhteen pitäisi
olla sitten jonkinlainen määritelmä ja
säännös, missä navigointilaitteiden
tulee sijaita ja kuinka niitä saa käyttää ajon
aikana, koska nekin saattavat haitata liikennettä. Toisaalta
ne ovat tätä päivää ja
myös helpottavat liikennettä. Täyskielto
mielestäni on tarpeeton.
Valto Koski /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Pulliaisen ja hänen perusteellisen
kantansa määrittelyn taustan tietäen
ja tämän lakiesityksen perustelut kuultuani, olen
valmis esittämään, että tätä asiaa
edistettäisiin valiokunnassa.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa herra puhemies! Kun luin ed. Pulliaisen lakialoitteen,
aluksi pohdin, mikä oli taustalla, kun alkua luin, mutta
mitä pidemmälle menin, niin minulle kirkastui kyllä se
ajatus, mitä ed. Pulliainen hakee tällä aloitteella.
Muistelen näin, että olimme kumpikin liikennevaliokunnassa
silloin, nykyisessä liikenne- ja viestintävaliokunnassa,
kun laadittiin tätä kännykkäkieltoa,
joka minun mielestäni osittain epäonnistui.
Mutta tämä aloite, jonka ed. Pulliainen on
tehnyt, on kyllä erittäin perusteltu. Lähinnä minun mielestäni
perustelujen viimeisessä kappaleessa oleva tarkennus nimenomaan
navigointilaitteiden osalta on tarpeen. Kyllä jossakin
vaiheessa, kun täällä joutuu käyttämään
noita ed. Pulliaisenkin mainitsemia takseja, joskus tuntuu siltä,
että se näpräily on kyllä joillekin
kuljettajille pääasiallinen viihdyke siinä koko
ajan, kun ajellaan — varsinkin Länsiväylää kun
menee, koska sillä suunnalla viettelen öitä.
Mutta minun mielestäni liikenne- ja viestintävaliokunnan
kannattaisi kyllä ottaa tämä aloite käsittelyyn
ja säätää siitä laintasoinen
säännös.
Esko Ahonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Oli mielenkiintoista kuulla ed. Pulliaisen perustelut
tämän lakialoitteen osalta. Tietysti meillä tuo
tekniikka kehittyy päivä päivältä ja yhä uudenlaisia
vempaimia ja laitteita kehitellään ja tuodaan
niitä tietysti myös autoonkin. Tietysti tärkeää on
se, kun ollaan tuolla liikenteessä — se olisi
eri asia, jos siellä oltaisiin yksin eikä siellä olisi
ketään vastaantulijaa, niin olkoon sitten minkälaisia
vimpstaakeja tahansa, mutta kun siellä on vastaantulijoitakin
eli on kaikkien kanssaihmistenkin turvallisuus kysymyksessä — että me
katseella seuraamme sitä liikennettä ja keskitymme
siihen ajamiseen.
Olen kesän aikana ja tietysti tämän
edustajakollegoiden viittaaman kännykkälain jälkeen seurannut
tilannetta tuolla liikenteessä, ja kyllä hyvin
usein on se tilanne, että siellä edelleen puhutaan
kännykkään välittämättä siitä,
mitä on. Itse olen käyttänyt siitä lähtien
nappikuuloketta, kun tuli tämä handsfree-homma,
ja olen sen todennut kyllä liikenteessä erittäin
hyväksi. Silloin pysyvät molemmat kädet
ratissa ja se katse pystytään pitämään
sinne tielle.
Ihmettelen suuresti, jos joku katsoo televisiota ajaessaan autoa.
Ei sitä siihen kyllä pysty keskittymään,
ja vielä jos on, sanotaan, jännä urheiluohjelma,
niin siihen menee täysi huomio. Kyllä se vastaantuleva
liikenne jää pois.
Lämpimästi ja erittäin suurella mielihalulla
ja innolla kannatan tätä ed. Pulliaisen aloitetta.
Lauri Kähkönen /sd:
Arvoisa puhemies! Myös omalta osaltani toivon, että tämä lakialoite menee
eteenpäin. On todella vaikea kuvitella, että ajon
aikana katsottaisiin televisiota, mutta niin kuin ed. Vistbacka
totesi näistä navigointilaitteista, kyllä usein
taksissakin huomaa, että koko ajan niitä räplätään.
Ja mitä tulee sitten näihin handsfree-laitteisiin
ja tähän lakiin, niin kyllä, vaikka itsekin
sitä nappikuuloketta käytän, huomaa,
että vaaratilanteita tulee, kun katsoo, kuka soittaa, tai
näppäilee numeroita. Kaiken kaikkiaan se energia
pitäisi todella siihen ajamiseen kokonaisuudessaan kohdentaa.
Mutta, arvoisa puhemies, tässä yhteydessä tietysti
tämmöistä tietynlaista mielivaltaa voi
myös olla matkustajan kannalta julkisessa liikenteessä.
Eli kun kuljettaja kuuntelee radiota ja vaikka siinä on
se suojafleksi eikä muualle kuulu mitään,
mutta kun matkustaja näkee vihreän valon, että radio
on auki, niin tiedän esimerkkejä, että lääniin
on valitettu ja usein prosessoitu ja tämän radion
pitää olla kiinni. Tosiasiassa sillä voi
olla positiivista merkitystä, että kuljettaja
voi radiota kuunnella.
Vielä aivan lopuksi totean, että ehdottomasti tämän
television katselun tulisi olla kiellettyä. Mutta vielä myös
tästä handsfree-laista: se tosiaan ei niin kauhean
hyvin onnistunut, eikä käytännössä sitä kaikilta
osin läheskään noudateta.
Tuija Nurmi /kok:
Arvoisa puhemies! Haluan vielä kiinnittää huomiota
siihen, kun ed. Pulliainen sanoi, että kuljettaja ei saa
ajon aikana käyttää matkapuhelinta jne.
vastaanotinta, että kyllä autossa voi joku muu
puhua tai katsoa televisiota. Minun mielestäni se on kohtuullista,
kun ajatellaan pitkiä välimatkoja Suomessa. Voi
olla hyvinkin miellyttävää, että televisiovastaanotin on
autossa ja muut voivat sitä katsoa, kunhan sitä ohjelmaa
ei tietenkään kuljettaja rupea seuraamaan.
Minun täytyy myöntää, että en
minäkään olisi kuvitellut koskaan puhuvani
puhelimeen autoa ajaessa, silloin kun suoritin ajokorttia aikoinani. Kyllä väitän,
että vaikka olisi handsfree-laitekin, riippuen tietenkin,
mitä puhelimessa puhuu ja mikä on se liikennetilanne,
niin kyllä nämä toiminnot haittaavat
toisiaan. En kannata absoluuttista puhelimeenpuhumiskieltoa. En
kieltäisi siis handsfree-laitteita, mutta kyllä täytyy
jonkinlaista liikennevalistusta ja tiedottamista tehdä,
että ihmiset käyttäisivät tervettä järkeään,
kun puhuvat puhelimeen, ja miettisivät pari kertaa, milloinka
vastaavat puhelimeen ja missä tilanteessa. Jos tilanne
on rauhallinen, niin siinähän voi rauhassa puhua,
mutta tietenkin, jos on hankala sääolosuhde ja
vilkas liikenne, niin tilanne on aivan toinen.
Pertti Virtanen /ps:
Arvoisa puhemies! Edellinen edustaja lopetti suunnilleen sanoihin
"jos tilanne on rauhallinen". Tietysti, kuka tutkii sen, että jos
ei saa puhuttua jotain asiaa, niin kuinka hermostunut ja vauhkona
sitä on, kun ajaa autoa eikä pääse
ruuhkasta puhumaan jotain puhelua tai jotain. Nämä ovat
sisällöllisesti aika monimutkaisia asioita. Kun
on tutkittu näitä juttuja, jotkut tv:t tai navigaattori
esimerkiksi rauhoittavat useasti sitä tilannetta, kun tietää minne
on menossa. Nykyään, kun meikäläisten
ala on keskittynyt aivotutkimukseen, on todettu, että ihmisellä on
noin tuhatkertaisen asian seuraamiskyky. Se ei ole edes alitajuntaista,
vaan sellaista, että pystyy huomioimaan, kunhan rentoutuu
tarpeeksi. Autolla ajaminen sinänsä on sen kaltainen
prosessi, jossa tarvitsee tavallaan huomioida monta asiaa.
Nyt jos pystytään keskittymään
johonkin sillä lailla rentouttavasti, saamaan joku tietty
juttu, niin ne muut ikään kuin aistit, ei kuudes
tai viides ja seitsemäs ja kahdeksas, vaan muuten siinä olotilassa
pystyy tavallaan hahmottamaan paremmin. Se on vähän
kuin ihan pieni huikka joillekin, varsinkin naispuolisille, hermoilijoille — jos
vähän huumoria heittäisi — joka
liikenteessä saattaa parantaa sitä ajosuoritusta.
Eli nämä ovat niin yksilöllisiä asioita,
että näissä asioissa kannattaa varoa
tätä, mihin tämä eduskunta ja
entinenkin ja edellisetkin ovat menneet aina, että aina
vaan heikomman mukaan tehdään lakeja. Ne ihmiset
ovat ihan oikeassa, ei se ole ainoastaan Loka Laitinen, vaan muutama
edustajakin on huomannut sen, että ei lainsäädäntö saa
olla sitä, että rajoitetaan koko ajan. Aina vaan
yritetään saada pienempi, ja lopulta kaikki on
nollassa. Lopulta kielletään sitten elämäkin,
koska se on aika vaarallista sittenkin, varsinkin jos kaikki muu
on nollassa, ettei saa mitään tehdä missään, paitsi
jossain pihalla, ja pihaa laajennetaan aina niin kauaksi, että ei
todellakaan olla kotipihalla, vaan jossain, täytyy Venäjän
puolelle mennä tupakoimaan. (Puhemies: 2 minuuttia!) — Okei, kiitoksia! — Eli
tässä on hyvä olla tämmöisten lakien
kanssa aika tarkkana.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Todella, jos kuljettaja seuraa televisio-ohjelmaa, käyttää siihen
näköaistiaan ja hänen pitäisi
käyttää sitä näköaistiaan
sen auton kulun seurantaan ja sen ympäristön tarkkailemiseen,
missä auto liikkuu, niin nämä kaksi tekijäähän
ovat täysin ristiriidassa. Ainakin näköaistia
voi käyttää yhtä aikaa suunnilleen
yhteen tiettyyn fokukseen. Se selvänäköisyyden
piste on yhdessä kohtaa, eikä siinä ole
useita vaihtoehtoja yhtä aikaa käytettävissä.
Näin ollen tämä ed. Pulliaisen lakialoite
sinänsä on erittäin hyvä niin
kuin monet muutkin hänen lakialoitteensa, ja tätä sopii
kannattaa ja tukea.
Tietysti voi vielä kysyä sitä, miten
mahtoivatkaan aikoinaan ne taksit löytää paremmin
perille kuin nykyään, kun niillä siihen
aikaan ei ollut näitä suunnistamisvälineitä eikä paikantamisteknologiaa.
Eli tässähän on tietysti tilanne muuttunut
Pääkaupunkiseudulla, kuljettajilla on eri lähtökohdat.
Heidän osaamisensa ei ole ihan samaa kuin ennen.
Erkki Pulliainen /vih:
Arvoisa puhemies! Ihan muutama näkökohta
vielä tähän keskusteluun.
Ensinnäkin, mikä koskee sitä kännykän
käyttöä ajaessa, niin sen lain käytännön
merkityshän on nyt siinä, että on koko
ajan huono omatunto, kun rupeaa siihen kännykkään
ajaessa puhumaan, eikö niin? Siis toisin sanoen ihminen
valpastuu siitä. Mutta jos ei sitä kieltolakia
olisi olemassa, niin olisi keskittymistä vähän
turhan paljon siihen hommaan.
Mikä koskee taas sitten tätä tilannetta
navigointilaite versus nämä muut laitteet, niin
minä olen nyt ottanut tähän asiaan hyvin
tämmöisen reaalokannan, että se navigointilaite
on tullut jäädäkseen. Ja siihen vielä tulee
nyt sitten se ruuhkalaite, joka tulee tuolta satelliittiohjauksella
ja jossa nähdään, mikä on se
edullisin reitti. Kun olet ohjelmoinut, mistä mihinkä olet
esimerkiksi kaupungissa menossa, ja jos siellä on liikenneonnettomuus
tai joku muu tukos, niin se kertoo sinulle, että kun tuota
reittiä menet, niin sinulla on teoreettinen mahdollisuus
päästä siihen kohteeseen kohtuullisessa
ajassa juuttumatta siihen liikenneruuhkaan. Kun kehitys menee tähän
suuntaan, niin sitä vastaan taisteleminen on toivoton juttu;
vähän niin kuin ed. Pertti Virtasen äskeisen
puheenvuoron hengessä, ei tuu mittään
yksinkertaisesti vaan. Mutta silloin siitä syntyy realiteetti,
eikö niin? Siis sellainen tosiasia, joka on pakko hyväksyä.
Ja jos siitä seuraa joitakin seuraamuksia, niin ne nyt
on sitten pakko hyväksyä.
Mutta sitten, kun ruvetaan katsomaan jalkapallomatsia, mikä perustuu
nimenomaan siihen, että se vie ihmisen kokonaan — ne
satatuhatta katsojaa tulevat kerta toisensa jälkeen katsomaan
sitä jännää matsia ja elävät
siinä ja tekevät mitä hulluimpia juttuja
vielä kaiken lisäksi nykyisin — niin
se on ihan toinen juttu. Ja tämä vaaratilannehan
syntyy siitä, että se on niin, että voi
voi, kun minä haluaisin nyt nähdä, mutta
minun on pakko ajaa tätä lelua eteenpäin.
Elikkä siis toisin sanoen se pakottava syy syntyy omassa
mielessä, jolloinka kiihko on päällä ja
minun pitää päästä itse
näkemään se ajantasaisena, mitenkä siinä matsissa
oikein käy. Silloin se mahdollisuus pitää ottaa
realiteettina myöskin, ja se on sen kaiken muun elektroniikan
päälle, joka salpaa sinun huomiosi. Se on se perusta,
millä pohjalla olen lähtenyt tälle asialle
ja tätä yhden asian liikettä viemään
eteenpäin. Toivon, että se joukko kasvaa, joka
kannattaa tätä.
Miapetra Kumpula-Natri /sd:
Arvoisa puhemies! Kyllä minäkin voin kuulua
siihen joukkoon, joka esittää huolensa ja toivoo
innovatiivisuutta myös sitten tähän tieliikennelakiin,
jotta turvallisuus lisääntyisi. Toistaiseksi tiedän
vain, että kännykän käyttö on
kielletty, mutta en usko, että kaikki muu on ajaessa sallittu.
Joskus olemme naisporukoissa miettineet, onko kynsien lakkaaminen
ajaessa sallittua, kun se ei ole kiellettyä. Mutta ehkä tämä ajatus
kuitenkin pitäisi autokoulujen kautta läpi viedä,
että kaikki muu kuin siihen ajamistehtävään
keskittyminen on kielletty. Mutta kun nyt on markkinoille tullut myös
laitteita, jotka jopa television katselun autossa mahdollistavat,
niin hyvä on, että tässä sitten
lainsäädäntöteitsekin oltaisiin
tilanteessa ainakin keskustelutasolla mukana ja myöhemmin myös
sitten toivottavasti tiukennetulla laillakin.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tässä lakialoitteen toisessa
kappaleessa on vastaus ed. Kumpula-Natrille. Se on periaatteessa
kielletty.
Tuija Nurmi /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Pertti Virtasen tuntien tiedän
hänen kiinnostuksensa ja tietämyksensä urheiluun
ja psykologiaan ja haluan sanoa, että urheilun kautta olen
perehtynyt ja tutustunut näihin rentoutuskasetteihin. Ja
kun ed. Virtanen puhuu rentoutumisesta, että pitää olla
rentoutunut, kun ajaa autoa, niin haluan kuitenkin huomauttaa — vähän
huvittuneena totean tämän — että rentoutuskasettien käyttöohjeessa
lukee, kun niitä neuvotaan käyttämään,
että niitä ei saa esimerkiksi käyttää autoa ajaessa.
Pertti Virtanen /ps:
Arvoisa puhemies! On erilaisia asteita rentoutua. Mutta oikeastaan
ministeri Väyrynen, kun äsken puhui puun käytöstä,
käytti tämmöistä kummallista
ilmaisua. En todellakaan halunnut mitään psykologia-sanaa
sinne, vaan halusin, että semmoisella asenteella, mikä meillä on,
kun psykologiaa käytetään kaikessa politiikassa,
mainonnassa ja muussa vastaavassa, niin miksei sitä käytetä.
Väyrynen sanoi, että täytyy vaan keksiä joku
keino vaikuttaa niihin mustiin tai heihin siellä Afrikassa.
Se keino on juuri se psykologinen, mitä me käytämme tässä.
Nyt tämä rentoutuminenkin sopii monelle kiihkeälle
odottavalle äidille tai odottavalle nuorikolle, joka on
menossa, ottaa vähän rennommin. Se pitää pystyä itse
säätelemään, sillä mieli jää kiinni.
Se on se tärkein asia.
Ed. Pulliainen, hyvä ajatus on juuri se, että jos katselee
siellä aamukrapulaansa jotain pornokasettia heti televisiosta
tai jostain jalkapalloa, niin ruumis ei tunnista ollenkaan sitä tilannetta,
mitä sitä oikein katsottiin, vaan ottaa ne adrenaliinit
ja kemiat käyttöönsä ja käyttäytyy
siinä liikenteessä justiin sillä lailla,
että on vaaraksi.
Ed. Tiusaselle, joka meni jo, sanoisin, että tuo oli
kyllä aika Neuvostoliitto-aikaista psykologiaa,
koska silmä ei fokusoidu yhteen pisteeseen, vaan tekee
hyvin laaja-alaista juttua, katselee täällä monia
juttuja, aina vähäksi aikaa jää, muttei
oikeastaan kiinni ollenkaan, vaan rennossa tilassa pystyy havainnoimaan,
kun on yksi vähän semmoinen kiintopiste, paremmin
sitä ympäristöä, kun tietää,
missä mennään.
Keskustelu päättyi.