2) Hallituksen esitys laiksi Kansaneläkelaitoksen rahoituksen
väliaikaisesta muuttamisesta vuonna 2004
Olavi Ala-Nissilä /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Valtiovarainvaliokunta sinällään
puoltaa tämän lakiehdotuksen hyväksymistä muuttamattomana.
Kansaneläkelaitoksen rahoitushan on nyt jo kymmenettä kertaa
tarkoitus järjestää yksivuotisella erityislailla. Tätä valiokunta
on useassakin yhteydessä pitänyt huonona menettelynä ja
katsonut, että Kansaneläkelaitoksen rahoitus tulee
saattaa vuotuisia erityislakeja vakaammalle pohjalle. Nyt saamamme
selvityksen mukaan rahoitusuudistusta koskeva valmistelutyö on
käynnistymässä kansaneläke-
ja sairausvakuutusta rahoittaneen työryhmän esitysten
pohjalta. Uudistuksen yksityiskohdat on tarkoitus valmistella kolmikantayhteistyössä
niin,
että uusi laki tulisi voimaan vuoden 2005 alusta.
Valtiovarainvaliokunta pitää lainsäädännön uudistamista
ja Kansaneläkelaitoksen rahoituksen saattamista suunnitelmalliselle
ja vakaalle pohjalle välttämättömänä.
Olemme myöskin katsoneet, että esitys tulisi toteuttaa
esitetyssä aikataulussa, mikä olisi hyvä myöskin
Kansaneläkelaitoksen tulevan rahoituksen ja toiminnan kannalta.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Muutama aika sitten tuli yleiseen tietoisuuteen
aika lailla järkyttävä tieto siitä,
että Kansaneläkelaitoksen rahat nuorten psykoterapiaan
ovat loppumassa ja että Kansaneläkelaitos ei voi
tällaisia uusia tarpeellisia nuorten terapiahoitoja rahoittaa.
Hallitus reagoi tilanteeseen sinänsä perustellusti
tiettyjen vaiheiden jälkeen ja lisäbudjetissa
esittää Kelalle lisärahoitusta tähän
tarkoitukseen. Nyt on kuitenkin käynyt ilmi, että tämän
lisärahoituksen turvin voidaan ainoastaan viedä loppuun
jo aloitettuja nuorten terapiahoitoja mutta tarpeellisia uusia päätöksiä nuorten
tarvitsemasta terapiahoidosta ei voitaisi tänä vuonna
Kansaneläkelaitoksessa tehdä. Olen vakuuttunut
siitä, että hallituksessa ymmärretään
tämän asian tärkeys ja vakavuus, ja vaikka
tässä järjestelmässä,
kunnat—Kela-rahoitusjärjestelmässä, on
varmastikin omat ongelmansa, toivon, että hallitus osoittaa
herkkyyttä tähän ongelmaan puuttumiseksi,
jotta voidaan Kelalle turvata riittävät voimavarat,
jotta ne nuoret, jotka todellakin tarvitsevat tätä psykoterapiahoitoa,
voivat sitä asianmukaisella tavalla saada.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Zyskowicz kiinnitti tärkeään
asiaan huomiota. Haluaisin jatkaa sillä tavalla, että todella
nämä rahat riittävät nyt niiden
hoitojaksojen loppuunviemiseen, jotka psykoterapiassa on aloitettu,
ja uusiin hoitojaksoihin Kela ei myönnä rahoitusta. Se
on tietysti osoitus siitä, että tilanne psykiatrisen
hoidon kanssa on ongelma. Psykiatrien puheenjohtaja on todennut
ikään kuin ammattikunnan puolesta, että 80-luvulla,
90-luvulla osittain, tapahtunut nopea sairaanhoitosijojen määrän
vähentäminen on ollut ongelma ja ehkä liian
nopeasti edennyt prosessi, ehkä liian pitkällekin
mennyt prosessi, ja vastaavasti ei ole avohoitoa kehitetty. Kaiken
kaikkiaan tämä on yksi ongelmakenttä Kansaneläkelaitoksen
rahoituksessa. Muun muassa lääkehoito on toinen.
Tässä pitää vedota kyllä nimenomaan
terveysministeriin siinä mielessä, että hän
on todennut, että päämäärä olisi,
etteivät ihmiset maksaisi enempää kuin
tähän saakka lääkkeistään.
Suomihan on EU:n mittakaavassa ykkössijoilla sen suhteen,
miten paljon ihmiset itse maksavat omasta lääkityksestään.
Virpa Puisto /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Ben Zyskowiczin esiin tuoma lasten ja
nuorten psykiatrinen kuntoutus ja sen tarve on lopputulos siitä,
että olemme käyneet rankan taloudellisen kriisin
90-luvun alussa läpi, jolloin lastensuojelu- ja perhepoliittisia
toimenpiteitä alasajettiin. Kaikki alan ammattilaiset tässäkin
salissa tiesivät, että viisi—seitsemän
vuotta on se ajanjakso, jonka jälkeen hoitamaton lastensuojelu
tuo jälkiä.
Nyt näyttää siltä, että enemmän
kuin pelkästään lisää rahaa
tarvitaan Kelan ja kuntien välistä vastuunjakoa
ja selkeyttä myös siitä, kuka ottaa vastuun,
kuka ottaa vastuun mistäkin diagnoosista ja tasapuolisesti
eri puolilla maata. Välissä on myös selkeää rahastuksen
makua, jos kaikki terapiaan haluavat tarvitsevat välittömästi
täysimääräisen, jonka Kela voi
korvata. Tätä vastuuta sekä terapian
tuottajilta että kuntien lähettäjiltä odotan
suuresti, kuten myös jatkossa lisää rahaa.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Puiston puheenvuoron alkuosa oli
varmasti perusteltu, enkä myöskään
kiistä sitä, että tässä järjestelmässä on
ongelmansa, juuri tässä kunnat—Kela-vastuunjaossa,
mitä tulee psykiatriseen terapiahoitoon ja sen kustantamiseen.
Itse asiassa entinen ministeri Perho tällä viikolla käytti
täällä puheenvuoron, jossa hän
myös kiinnitti huomiota siihen, että järjestelmä ei
tällä hetkellä ole tarkoituksenmukainen
ja se osaltaan aiheuttaa ongelmia lasten ja nuorten mahdollisuudessa
saada tarvitsemaansa hoitoa ja kuntoutusta.
Syy, miksi käytin puheenvuoron, on se, että meidän
poliitikkojen ja ennen kaikkea tietysti vastuussa olevan hallituksen
on näihin polttaviin, ajankohtaisiin ongelmiin kyettävä reagoimaan
tarvittavalla herkkyydellä riippumatta siitä,
että järjestelmässä on kiistattomat
epäkohtansa. Näihin järjestelmäongelmiin
on löydettävä ratkaisu, ja se on varmasti
työn alla. Mutta kun nyt Kela on ilmoittanut, että se
ei pysty tänä vuonna tekemään
uusia päätöksiä tarvittavien
terapiahoitojen kustantamisesta ja tukemisesta, se merkitsee sitä,
että sellaiset lapset ja nuoret, jotka tarvitsisivat osana
hoitoaan psykoterapiaa, uhkaavat jäädä ilman
tätä hoitoa. Tämän halusin, arvoisa
herra puhemies, tuoda esiin, että tähän akuuttiin
tilanteeseen tulisi mielestäni hallituksen herkästi
reagoida ja puuttua tarvittavin toimin.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Täällä eduskunnassakin
on kannettu suurta huolta juuri nuorten psykoterapiasta viime vuosien
aikana ja rahoja on lisätty, ja se on ollut arvokasta työtä. Tietysti
tässä koko prosessissa oli ikävää se,
että ministeri Mönkäre hyvin sydämettömällä tavalla totesi,
että on järjestelmäongelma ja siitä syystä asiassa
ei haluta tehdä yhtään mitään,
ja syytti Kelaa täysin perusteettomasti, kun kunnat oikeastaan
olivat se varsinainen syntipukki tässä asiassa.
Se, jos järjestelmässä on vikaa,
ei tarkoita sitä, ettei asioihin voisi puuttua. No, onneksi,
kun palautetta tuli kentältä paljon ja eduskunnassa
oltiin huolestuneita, hallitus on nyt pakotettu sitten toimenpiteisiin,
niin että Kelan osalta on saatu järjestelmä aikaan,
jossa resurssit riittävät nyt sillä tavalla,
että rahaa voidaan käyttää enemmän kuin
alun perin arvioitiin. Mutta täytyy sanoa, että se
alkuperäinen suhtautuminen: järjestelmässä vika
ja siitä syystä mitään ei tehdä,
se sydämetön suhtautuminen, on tietysti harmittanut kovasti
niitä lapsiperheitten vanhempia, joitten lasten hoidosta
tässä on kyse.
Kirsi Ojansuu /vihr:
Arvoisa puhemies! Kiitos, että ed. Zyskowicz nosti
tämän akuutin ongelman esille, koska mielestäni
siihen pitää nyt ihan lähipäivinä ja
lähiviikkoina kyllä jollakin tavalla löytyä ratkaisu,
sillä on aika sietämätöntä ja minusta
epäinhimillistä, jos nämä ihmiset,
perheet, lapset ja nuoret, jotka tällä hetkellä tarvitsisivat
apua, joutuvat tämän järjestelmän
uhreiksi. Näen, että sillä on erittäin
rankat seuraukset.
Minä myös ihmettelen sitä, että ministeri Mönkäre
sanoi niin ykskantaan, että lisärahoitusta nyt
ei löydy näille uusille hoidoille eikä sille, että hoitoja
jatkettaisiin, kuten ne on aloitettu. Ihmettelenkin kyllä sitä,
minkä takia Kelan jotkut virkamiehet tekivät tämän
päätöksen, koska sen työryhmän,
joka on asetettu sosiaali- ja terveysministeriössä,
nyt tämän lokakuun loppuun mennessä pitäisi
antaa lausuntonsa. Nyt kun olen yrittänyt Kelalta kysyä,
mikä on se rahoitusvaje, kuinka paljon lisärahaa
olisi tarvittu, jotta uusia hoitoja olisi voitu antaa tänä vuonna
tai päätöksiä niistä tai
vanhoja hoitoja jatkaa sen muotoisina kuin niitä on aloitettu,
en ole vielä saanut tällä viikolla, vaikka
olen useaan kertaan pyytänyt, vastausta. Siinä mielessä tuntuu,
onko Kelassakaan ihan oikeasti haluttu tehdä tämän
asian eteen mitään. Odotan edelleenkin sitä rahasummaa,
paljonko nyt tarvittaisiin lisää rahoitusta. Toivottavasti
ministeri Mönkäre puuttuu piakkoin tähän
asiaan.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! Nyt muun muassa ed. Puisto syytti jo kymmenen vuotta
sitten ollutta lamaa tästä tilanteesta. Toki siellä on
syitä, jotka vielä heijastuvat tähän
aikaan, mutta kyllä tässä on ollut kahdeksan
yhdeksän vuotta aikaa asiaan vakavasti puuttua, ja asiahan
on tavattoman vakava. En usko, että on valtavan suurista
rahoista kysymys. Niillä ei pidä pelata. Kysymys
on valtavan suuresta asiasta siltä osin, että lasten
ja nuorten tilanne on huolestuttava, ja siihen pitää puuttua.
Ikävää, suorastaan häpeällistä,
on se, että Kela ja kunnat pompottelevat tällä asialla
puolelta toiselle. Mielestäni hallituksen ja asianomaisen
ministerin tulee asia ottaa vakavasti ja hoitaa kuntoon niin, että sekä säädökset,
järjestelmät että rahoitus, ennen kaikkea
rahoitus, ovat kunnossa. Tämä vastuu on nykyisellä hallituksella
tällä hetkellä. Se on ollut edellisellä hallituksella
ja nyt se on tällä hallituksella, ja tämän
hallituksen on tämä vakava asia hoidettava kiireesti.
Virpa Puisto /sd:
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin ed. Kankaanniemelle se,
että viittasin siihen, että lasten ja nuorten
ja perheiden tukimuodot jouduttiin taloudellisista syistä alasajamaan 90-luvun
alussa. Lastensuojelun hoitamattomuuden ulostuloviive on viisi—seitsemän
vuotta, jonka jälkeen näkyy, että asiat
ovat jääneet hoitamatta. Ei niin ole ollut, että olisimme
sitä odottaneet. Olisin toivonut, että tätä suurta,
liikuttavaa sydämellisyyttä, joka ed. Sasilla
on nyt lapsia ja nuoria kohtaan, olisi ollut piirunkin niinä jouluöinä,
kun taistelimme korvamerkityistä rahoista lasten psykiatriseen
hoitoon. Te vastustitte viimeiseen asti niitä. (Ed. Sasi:
En vastustanut!) Sen jälkeen kun ne oli hävitty
teidän osaltanne, olitte ensimmäinen, joka tulitte
julkisuuteen sanomaan, että te olette ne merkinneet. Niitä oli
kolmena vuotena merkittyinä. Tämän jälkeen,
kun kunnille annettiin mahdollisuus, kunnat ovat laiminlyöneet
ja heittäneet takaisin Kelaan. Kela antaa tällä hetkellä yhden
kerran viikossa. Se on riittämätön silloin,
kun on todellinen terapiatarve, mutta järjestelmästä on
haettava tämä ensin ja sitten annettava rahaa.
Siinä tuen voimakkaasti ministeri Mönkärettä.
Ben Zyskowicz /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! On tietysti tyypillistä, että kun
keskustellaan tämän päivän ongelmista, siitä,
että tänä päivänä Kela
ilmoittaa, että se ei pysty loppuvuodesta päättämään
uusista lasten ja nuorten tarvitsemista terapiahoidoista ja niiden kustantamisesta,
niin ed. Puisto, joka tässä on hallitusrintaman
puolesta ottanut puolustusasianajajan roolin, viittaa siihen, mitä aikaisemmin
on tapahtunut ja mitä aikaisemmin on tehty. Mutta se sopii.
Viitataan siihen. Ei meillä ole siinä mitään,
mitä me emme olisi valmiit tässä kertaamaan.
Ed. Puisto tietää varsin hyvin, että valtiovarainvaliokunnassa
kokoomuksen kansanedustaja ja valtiovarainvaliokuntavastaava Pirjo-Riitta
Antvuori joka syksy toimi, etten sanoisi taisteli, näitten
lasten ja nuorten korvamerkittyjen psykiatrisen hoidon rahojen puolesta.
Näissä neuvotteluissa, joita henkilökohtaisesti
olin kokoomuksen ryhmäpuheenjohtajana käymässä (Ed.
Puisto: Joista hän tuli itkien, tuli itkien aina!) budjettiin
tehtävistä muutoksista, näissä neuvotteluissa,
niitä joulun alla kun käytiin läpi, nimenomaan
lasten- ja nuortenpsykiatrian rahoja kokoomuksen ryhmän
johto (Puhemies: Minuutti!) puolusti.
Kimmo Sasi /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin todellakin näinä kolmena
vuonna, jolloin rahaa lisättiin, en ollut kokoomuksen valtiovarainvaliokuntavastaava,
mutta
kokoomus koko ajan suhtautui myönteisesti, (Ed. Puisto:
Niinkö?) ja kyllä se oli ed. Antvuori, joka ajoi
näitä rahoja nimenomaan. Mutta voi sanoa, että siellä on
hyvin laaja yhteisymmärrys ja kokoomuksen ryhmässäkin
me olemme jatkuvasti olleet sitä mieltä, että sikäli
kun muutoksia tehdään valtiovarainvaliokunnassa,
lastenpsykiatrian rahat ovat ne, joista ehdottomasti pitää pitää huolta.
On monia asioita, joissa emme ole välttämättä olleet
aina aktiivisia, mutta se on ollut yksi tärkeimpiä kohteita.
Koskaan en ole vastustanut näitä rahoja enkä myöskään
ole koskaan mennyt julkisuuteen ottamaan kunniaa niistä rahoista,
en ministerinä enkä sitä ennenkään, (Ed.
Zyskowicz: Näin on!) mutta tietysti, jos haluatte antaa
sen kunnian nyt, niin mielelläni otan sen kyllä.
Valto Koski /sd:
Arvoisa puhemies! On todella eroa kuin yöllä ja
päivällä näillä kokoomuksen
tämän päivän puheilla ja sillä keskustelulla,
joka käytiin lastenpsykiatrian rahoituksesta muutama vuosi
sitten. Muistan niin selkeästi sosiaali- ja terveysvaliokunnan
jäsenenä, kun teidän valtiovarainministerinne
suorastaan halveksi eduskuntaa tämän päätöksen
esille tuomisesta. Siitä ette pääse yhtään
mihinkään; se on totuus. Toivon mukaan teillä on
nyt ihan aidosti tarkoitus näin tehdä eikä vain
puoluepoliittisin syin nostaa näitä kysymyksiä esille.
Mitä sitten muuten tähän asiaan tulee,
niin onhan se nyt vähän häpeäksi
eduskunnallekin, että kymmenettä vuotta tällaista
tilapäisjärjestelyä Kelan osalle tehdään.
Jotain on tehtävä, ja siinä mielessä olen
tyytyväinen, että tällainen työryhmätyöskentely
on nyt hakemassa tähän asiaan ratkaisua ja sen
jälkeen voidaan saada Kelan rahoitus vakaammalle pohjalle.
Mitä sitten tulee keskusteluun muuten psykiatriasta,
niin se pitäisi käydä ihan kokonaan uudelleen
eikä nyt tässä Kansaneläkelaitoksen
rahoituksen yhteydessä tällaista noppologiaa harjoittaa.
Mitä muuten vielä tulee, niin tietysti täytyy
sekin muistaa, että kansanedustajilla itselläänkin on
jonkunlainen osuus siihen, miten Kelan rahoitus on viime aikoina
kehittynyt. Niin hyviä päätöksiä kuin
täällä on tehtykin näitten asioitten puitteissa,
niin täytyy muistaa, että niilläkin on seurauksensa.
Sairausvakuutusmaksujen alentamisen kautta Kelan osuus on huomattavasti
pienempi kuin jokunen vuosi sitten, ja silloin samassa yhteydessä olisi
pitänyt ratkoa, miten tämä vaje hoidetaan.
Veijo Puhjo /vas:
Herra puhemies! Edustajat Zyskowicz ja Sasi puhuivat täällä kyllä ihan palturia.
Ed. Sasi mainitsi, että Kelan sijasta syypäitä psykiatrian
huonoon tilaan ovatkin kunnat, mutta eihän se nyt näin
ole. Nyt tämä akuutti tilanne johtuu tietenkin
siitä, että tälle vuodelle tehdyt budjetit
ovat huonoja, ja ne on tehty viime vuonna. Syypää tähän
tilanteeseen, psykiatrian huonoon hoitoon ja Kelan rahoitukseen,
on teidän puolueenne kokoomus. Teillä on ollut
valtiovarainministeri liian pitkään, (Ed. Ala-Nissilä: 12
vuotta!) oli ihan liian pitkään, ja te olitte
se suurin tulppa tämän asian kehittämisessä.
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa puhemies! On erittäin hyvä, että valiokunta
on tehnyt kriittisen kannanoton ja lähtee nimenomaan siitä,
että saataisiin pysyväisluontoisuus tähän
rahoitukseen, ja että työryhmä työskentelee,
että tätä erityislakia vakaammalle pohjalle
saadaan tämä rahoitus.
Ottamatta nyt kantaa, mikä puolue on hallituksessa
istunut milloinkin, niin tietysti meidän on todella todettava
tässä yhteydessä, että Kelan
rahoitusta tarvitaan. Me tiedämme, että nimenomaan
ne, jotka näitä pitkäaikaisia psykoterapiapalveluja
tarvitsevat, ovat hyvinkin vaikeassa tilanteessa olevia perheitä ja
lapsia. Meillä lasten ja perheitten tilanteet ovat vaikeutuneet,
ja sehän näkyy paitsi siinä, että näitä pitkäkestoisia
hoitoja määrällisesti on tullut lisää,
myös siinä, että me tarvitsemme niitä entistä enemmän.
Näen, että jos tässä on järjestelmän
arvioinnista myös kysymys, sitä tulee arvioida.
Yhtä hyvin me tarvitsemme sekä näitä pitkäkestoisia
hoitoja ja riittävää rahoitusta niihin,
mutta tietenkin myös sitä, että ennaltaehkäisevästi
kunnissa voitaisiin tehdä jotakin, että kokonaisuudessaan
tämä lasten ja nuorten psykiatrinen hoitopalvelu
pystyttäisiin sillä lailla kattamaan kuin tarve
on. Todella hyvä, että tämä nyt
on esillä tässä Kansaneläkelaitoksen
rahoituksen yhteydessä, mutta minulla on sama toive, että tämä ei
jäisi vain nyt tässä keskusteluun, vaan
budjetit olisivat toisenlaisia ensi vuodelle.
Olavi Ala-Nissilä /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Kyllä rauhallista miestäkin
alkaa kohta harmittaa tämä kokoomuksen sydämellinen
takinkääntö näissä asioissa.
Se on ollut 16 vuotta hallituspuolue ja 12 vuotta valtiovarainministeripuolue.
Mitä tulee Kelaan ja ed. Zyskowiczin toimintaan, minä muistan
teidät aina siitä, että te olette ollut
täällä Kelan etujen käyttäjiä syyllistämässä erinäköisistä asioista,
että sitä pitää tutkia ja siellä on
väärinkäytöksiä, vähän
leimaamassa suorastaan Kelan pienten etujen saajia. Me tiedämme,
että kyllä väärinkäytöksiä yhteiskunnassa on,
mutta suuria tekevät vallat muut kuin nämä köyhät
ihmiset, jotka ovat Kelan etuuksien saajina. Minusta olisi nyt kohtuullista
kokoomuksen oppositiopolitiikassa pysyä johdonmukaisena.
Se, että tätäkään
asiaa ei ole korjattu, on totta kai ongelma, mutta nyt on asetettu
työryhmä ja tässä suhteessa
päästään varmaan vakaavammalle
pohjalle Kelan rahoituksessa. Kansaneläkelaitoshan on Suomessa
ainoa köyhän turva, ja sen rahoitus pitää turvata.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Oikeastaan toivon hartaasti, että kukaan
niistä perheistä tai perheenjäsenistä,
joita tämä asia on nyt kipeästi koskettanut,
ei ole ollut kuuntelemassa tätä keskustelua. Luulen,
että heitä ei tippaakaan helpota se, jos täällä selviää tai
on selviämättä se, kuka on ollut milloinkin
syyllinen mihinkin. Olennaista lienee se, että asia saadaan
kuntoon. Se vaatii erillisrahoitusta nyt, mutta sen varaan ei voi
jättäytyä. Tässä nähdään,
mitä on tapahtunut, kun tätä on hoidettu
kymmenen vuotta erillisrahoituksella. Sen lisäksi se rohkaisee
kuntia toimimaan niin, kuin ne ovat kenties toimineet nyt ottaessaan
rahaa pois sieltä, mistä sitä tarvitaan. Sen
perusrahoituksen pitää olla kunnossa. Se on keino
laittaa asiaa kuntoon, ja niin pitäisi toimia. Nyt tarvitaan
erillisrahoitusta, mutta sitä ei saa jatkaa loputtomiin.
Ulla Anttila /vihr:
Arvoisa puhemies! On hyvä asia, että tämä keskustelu
osoittaa sen, että eduskunta on yksituumainen halutessaan
varmistaa Kansaneläkelaitoksen rahoituksen.
Mitä sitten tulee psykoterapiakysymykseen, niin pidän
kyllä Kansaneläkelaitoksen päätöstä outona
ja pidän tärkeänä sitä,
että valtioneuvosto kantaa oman vastuunsa ja ministeri
Mönkäre tekee päätöksen
siitä, mitkä ovat psyykkisen kuntoutuksen hoitosuositukset.
Tällaisten suositusten pitäisi sitten vaikuttaa
niin Kelan toimintaan kuin siihen, miten kunnat hoitavat oman vastuunsa
kuntoutuksen järjestämisestä.
Kysymyshän ei ole pelkästään
Kelan toiminnoista vaan tästä kokonaisuudesta.
On selvää, että monet nuorten ja lasten
psyykkiset ongelmat ovat kärjistyneet ja lasten hoitamatta
jättäminen on eräänlainen heitteillejättö,
mutta juuri se, että ministeriö ottaa vastuun
tästä kokonaisuudesta ja miettii erilaisia keinoja,
joilla päästään hyvään hoitotulokseen
ja viedään eteenpäin myös sen tiedon
jakamista, mitä on olemassa, uuttakin tietoa, psyykkisen
kuntoutuksen tuloksellisuudesta eri keinoin, on ensiarvoisen tärkeää.
Samalla on kiinnitettävä huomiota myös
muuhun palvelujärjestelmään, siihen,
että tukimuodot kouluissa toimivat ja esimerkiksi perheterapiaan
on riittävät resurssit.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Avasin tämän keskustelun
lasten- ja nuortenpsykiatriaan osoitettujen Kelan voimavarojen riittämättömyydestä
sen
vuoksi, että olemme tänä vuonna saaneet
kaksi, voi sanoa, järkyttävää uutista
Kelasta. Ensin tuli tieto siitä, että rahat ovat
loppu, ei voida jatkaa tarpeellisia psykoterapiahoitoja nuorille
ja lapsille. Siinä vaiheessa hallitus ja ministeri Mönkäre
suhtautuivat aika lailla kylmäkiskoisesti tähän
uutiseen. Kuitenkin mielestäni hallitus toimi oikein, kun
se lisäsi Kelan voimavaroja lisäbudjetin yhteydessä.
(Ed. Sasi: Kovien paineiden jälkeen!) Mutta tämän jälkeen
ihan viime aikoina tuli toinen huono uutinen Kelan piiristä tästä asiasta.
Se oli se uutinen, että näillä lisävoimavaroilla
voidaan viedä eteenpäin niitä jo aloitettuja
psykoterapiahoitoja niitä tarvitseville nuorille, mutta
ei voida osoittaa uusia psykoterapiahoitoja niille uusille nuorille,
jotka välttämättä näitä hoitoja
tarvitsisivat.
Halusin tuoda esiin tämän ongelman ja halusin
osoittaa täältä eduskunnasta luultavasti
yli puoluerajojen ulottuvan vaatimuksen tai vetoomuksen hallitukselle
siitä, että asian osalta on jotain tehtävä.
Ei voi olla oikein eikä perusteltua, että nuoret,
lapset, jotka tarvitsevat tilanteeseensa psykoterapiaa, eivät
voi Kelan tuella tätä tarvitsemaansa hoitoa saada.
Vaikka tiedän, että eletään
edellisen hallituksen esittämän ja edellisen eduskunnan
hyväksymän budjetin varassa, niin on ihan selvää,
että tässä ja nyt tähän
tilanteeseen puuttuminen on maan nykyisen hallituksen vastuulla.
Jotenkin tyypillistä on se, minkä ed. Virtanen jo
toi esiin, että kun tästä avasin keskustelun,
ei kestänyt montaa puheenvuoroa, kun keskustelu kävikin
jo siitä, kenen syy ja kenen vika on se, mitä on
tehty aikaisemmin, ja mikä on ollut tai ei ole ollut kokoomuksen
rooli niissä päätöksissä, mitä hallituksessa
ja eduskunnassa on tehty Kelan rahoituksen osalta tai erikseen lasten-
ja nuortenpsykiatrian määrärahojen osalta.
Kuten aikaisemmin totesin, tämäkin keskustelu
minulle hyvin sopii, jos sitä tarpeellisena pidetään.
Jokainen rehellinen valtiovarainvaliokunnan silloinen jäsen,
joita salissa on, joutuu myöntämään,
että nimenomaan kokoomuksen valtiovarainvaliokuntavastaava
Pirjo-Riitta Antvuori toimi aktiivisesti ja kokoomusryhmän
tuella sen puolesta, että lasten- ja nuortenpsykiatriaan
osoitettuja korvamerkittyjä rahoja eduskunnan budjettikäsittelyssä lisätään.
(Ed. Gustafsson: Ed. Puisto juuri kertoi, että itkien tuli
kokouksesta!) Tämä on varmasti totuus, minkä ed.
Gustafssonkin tietää.
Mitä tulee valtiovarainministeri Niinistön
suhtautumiseen, niin on totta, että valtiovarainministeri
Niinistö toimi, kuten kaikki hänen edeltäjänsä puoluekantaan
katsomatta ja kuten kaikki hänen seuraajansa, ed. Gustafsson,
puoluekantaan katsomatta toimivat, sen puolesta, että eduskunnassa
käsiteltäessä valtion budjettia määrärahalisäykset,
kohdistuivat ne mihin tahansa, jäisivät mahdollisimman
pidättyviksi, ja sen puolesta, että jos eduskunta
johonkin hyväksi katsomaansa tarkoitukseen osoittaa lisää rahaa,
niin eduskunta myös osoittaisi, mistä vähemmän
tärkeästä kohteesta vastaavat säästöt
voitaisiin tehdä. Näin toimii myös nykyinen
valtiovarainministeri Antti Kalliomäki niin lisäbudjettien
yhteydessä kuin varsinaisen budjetin yhteydessä.
Tämän päivän lehdet ovat
kertoneet, että eduskunnan hallintovaliokunta esittää 10:tä miljoonaa
euroa lisää poliisien toimintamäärärahoihin. Jokainen
tässä salissa tietää, että ne
ovat tarpeellisia rahoja. Kokoomus toimii niiden puolesta valtiovarainvaliokunnassa,
että ne rahat myönnettäisiin. En veikanne
kovin väärin, jos veikkaan, että ministeri
Kalliomäki ja hänen puolueensa SDP joutuvat keskustelemaan
siitä, että jos 10 miljoonaa euroa poliisille
osoitetaan lisää, mistä vastaavasti otetaan
pois, tai ministeri Kalliomäki tuo esiin sen näkökohdan,
että ihan kaikkeen siihen, mihin eduskunnassa halutaan
lisää rahaa laittaa, jotka kaikki tarkoitukset
ovat varmasti perusteltuja, ei hän hallituksen puolesta
ja valtiovarainministerinä katso voivansa suostua. Tämä on
valtiovarainministerien tehtävä ja rooli kaikkina
aikana, on ollut ja tulee olemaan. (Ed. Gustafsson: Me tiedämme
sen kyllä!) Nyt tätä valtiovarainministeripuolueen
herkkua saavat vaihteeksi maistaa muutkin kuin kokoomuksen kansanedustajat.
Mitä sitten tulee Kelan asiakkaiden syyllistämiseen,
jonka ed. Ala-Nissilä allekirjoittaneelle vielä erikseen
osoitti, niin olen ollut ja olen edelleenkin sitä mieltä,
että sosiaaliturvan väärinkäytöksiin
on aiheellista puuttua ja aiheellista puuttua kovalla kädellä.
Se on sellaisesta yhteisestä potista varastamista, ja siihen
puututaan tänä päivänä kovemmalla
kädellä kuin puututtiin vielä muutama
vuosi sitten. Se on mielestäni hyvä asia.
Se, että olen tämän asian nostanut
esiin, ei tietystikään tarkoita sitä,
että olisin jotenkin syyllistämässä yleensä Kelan
asiakkaita tai syyllistämässä niitä ihmisiä,
sitä valta-, valta-, valtaosaa Kelan etuuksien saajista,
jotka täysin oikein ja perustellusti saavat Kelalta niitä etuuksia,
joita näille ihmisille kuuluukin antaa. Mutta ei se perustele
sitä, että pitäisi katsoa läpi
sormien sitä, että jotkut tekevät esimerkiksi
pimeätä työtä ja nostavat samanaikaisesti
Kelan kautta työmarkkinatukea.
Se on omituista, että kun esitin, että tutkittaisiin,
mikä on sosiaaliturvan väärinkäytön
todellinen määrä tässä maassa,
niin edes tällaista tutkimista ei ole saanut tehdä,
edes tällaista tutkintaa, tämän asian
selvittämistä tieteellisen tutkimuksen keinoin,
ei tässä maassa ole saatu aikaiseksi, vaikka tätä keskustelua
on nyt käyty useampi vuosi. (Ed. Sasi: Näin on!)
On aivan turha sanoa, niin kuin ed. Ala-Nissilä sanoi,
että sosiaaliturvan väärinkäytön
määrä on pieni verrattuna siihen, mitä muita
väärinkäytöksiä tapahtuu
yhteiskunnassa. Totta kai on näin, että tapahtuu
paljon muita väärinkäytöksiä, esimerkiksi
talousrikollisuuden kautta huijataan aivan erilaisia summia veronmaksajilta
kuin sosiaaliturvan väärinkäytösten
kautta, jos puhutaan yksittäisistä tapauksista,
mutta en ole milloinkaan väheksynyt talousrikollisuuden
torjunnan merkitystä. Päinvastoin olen ministeri
Rajamäelle, joka henkilökohtaisesti on nyt hallituksessa
toiminut mielestäni ansiokkaalla tavalla sen puolesta,
että talousrikostutkintaan on saatu lisää voimavaroja,
henkilökohtaisesti antanut tästä tunnustusta
ja kannustusta ja sanonut, että tämä on
oikea suunta, tämä on oikea linja, koska olen
täysin vakuuttunut siitä, että se, mitä talousrikollisuuden
tutkinnan tehostamiseksi tehdään, koituu viime
kädessä veronmaksajien eduksi, koska talouskonnan
arin paikka on hänen lompakkonsa ja kun siihen päästään
käsiksi, niin veronmaksaja saa monin verroin takaisin ne
rahat, mitä talousrikostorjuntaan käytetään.
Mutta sosiaaliturvan väärinkäytön
torjuminen ei ole mikään vaihtoehto tälle
asialle, vaan pitää toimia tietysti molemmilla
rintamilla. Kun nyt hallitus on SAK:n vaatimuksesta saanut aikaiseksi
tai saamassa aikaiseksi kaiken maailman kommandoja ja muita tutkimaan
ulkomaisen työvoiman väärinkäyttöä Suomessa,
mikä sinänsä on aivan perusteltua, niin
voin vain toivoa, että hallitus samalla ripeydellä myös
tarttuisi siihen pimeän työn tekemiseen, jota
suomalaiset itse tekevät erilaisissa yrityksissä tänäkin
päivänä.
Ahti Vielma /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Ben Zyskowiczin katsaus taustoista oli
mielestäni aivan erinomainen. Minä olen tässä salissa
jo aikaisemmin voinut todeta sen, että kun hallitus puolustelee
tekemisiään tai tekemättä jättämisiään,
hallituksen edustajat hyvin mielellään hakevat
syitä ja perusteluita kymmenen vuoden takaa. (Ed. Pulliainen:
Sieltä ne synnit ovat juuri!) Jos haluatte, että niitä perusteluita
haetaan enemmän, niin kerrottakoon nyt sitten, että kun
romahdus Suomessa tapahtui, niin pääministerinä oli
silloin Esko Aho, (Ed. Pulliainen: Niin oli! — Ed. Seppo
Lahtela: Sitä ennen Harri Holkeri!) kun syöksyttiin
lamaan kunnissa ja valtion osalta ja työttömyys
hipoi pahimmillaan liki 30:tä prosenttia.
Mutta olen ed. Virtasen kanssa samaa mieltä siitä,
että nyt ei ole aika katsoa kymmentäkään vuotta
taaksepäin eikä yleensä taaksepäin
eikä liian paljon peruutuspeiliin, vaan tulevaisuuteen.
Kun on kysymys nuorista, joissa tämän maan tulevaisuus
on, niin minä uskon, että meillä kaikilla
on hyvää tahtoa hoitaa tämäkin
asia kuntoon. Tämän päivän nuoret
tarvitsevat tukea aivan pienestä pitäen koulutukseen,
työllistämiseen ja myöskin näihin
terveysalan ongelmiin, mitä meillä on. Kun niin
suuren budjetin puitteissa, kuin Suomen valtion taloutta hoidetaan,
katsotaan tätä ongelmaa markkamääräisesti,
tämä on niin pieni, että jos, hyvät
ystävät oikealla ja vasemmalla, tältä puolelta
löytyy tahtoa ja jos hallituksesta löytyy tahtoa,
tämä asia on hoidettavissa.
Sosiaali- ja terveysministeri Sinikka Mönkäre
Arvoisa puhemies! Valitan, etten ole kuullut ihan kaikkia puheenvuoroja
tämän asian yhteydessä, mutta olen tietoinen,
että täällä on puhuttu Kelan
asioiden yhteydessä myös lasten ja nuorten psykoterapian
määrärahasta, ja haluan nyt vielä kerran
käydä läpi koko tämän
prosessin, miten tähän tilanteeseen on tultu,
missä nyt ollaan.
Eduskuntahan vuodelle 2000 ensimmäisen kerran korvamerkitsi
lapsille ja nuorille psykoterapiarahoja sekä kunnille että Kelalle.
Se oli tasapuolinen päätös, jossa ajatus
oli varmasti, että kunnat saavat lisää voimavaroja
tuon niille lakisääteisesti kuuluvan tehtävän
hoitamiseen. Kelalle korvamerkittiin kuntoutuksen puolelle harkinnanvaraisen
kuntoutuksen määrärahoihin, jotka ovat
siis rajallisia, myös rahaa, ja jotta myös lapset
ja nuoret saavat maksutta tietynlaista yhtä mielenterveyshäiriöiden
hoitomuotoa, joka on painottunut pitkäkestoiseen yksilöterapiaan.
Ei mikään ole estänyt Kelaa myöskään
antamasta tuota rahaa perheterapioihin ja uusiin kokeiluihin, ja
näin myös tietyssä määrin
on tehty.
Kun voimavaroja lisättiin, monet kunnat ovat palkanneet
lisää psykiatreja ja osoittaneet sille puolelle
rahaa ja palkanneet henkilökuntaa. Diagnooseja on tehty
enemmän, ja kun asiasta on puhuttu, on myös opittu
hakemaan apua. Sitten joidenkin kuntien omat voimat ovat loppuneet
ja on sanottu, että menkää yksityiselle
puolelle terapiaan. Luulen, että ne diagnoosit eivät
kaikki ole olleet aivan pitkälle harkittuja, että olisi
nimenomaan harkittu, että tarvitaan pitkäkestoista
yksilöterapiaa. Nyt sen lähetteen kirjoittaja
ja rahan myöntäjäpuoli ovat olleet eri,
eli tässä tilaaja—tuottaja-mallin haitat
alkavat näkyä.
Näihin pitkäkestoisiin terapioihin on sitoutunut
rahaa, ja joka vuosi on tarvittu lisää rahaa ja rahaa
on annettu lisää. Tälle vuodelle taso
oli jo 12 miljoonaa euroa, ja kunnille on tänä aikana annettu
kymmeniä miljoonia euroja lisää sekä yleisenä valtionosuutena
että korvamerkittynä lasten ja nuorten psykoterapiaan.
Kesällä sitten Kela ilmoitti, että nyt
on kysyntä ollut niin iso tähän kuntoutuspuolen
määrärahaan, että rahat loppuvat.
Siinä vaiheessa kävimme nopeat keskustelut ja
sanoin, että olen aivan valmis lisätalousarviossa
esittämään rahaa, jos löydätte
sisältänne nyt siihen rahan, ja Kela ilmoitti,
että 4 miljoonaa euroa riittää. Sovittiin
pelisäännöistä, mutta samalla
sovittiin, että jotta joka vuosi ei jouduttaisi tähän
samaan tilanteeseen, tehdään työryhmä,
jossa sovitaan, mitkä asiat kuuluu kuntien hoitaa ja mitkä sitten
Kela kustantaa jatkossa.
Tuo työryhmä on tekemässä nyt
juuri työtään marraskuun alkuun mennessä.
Siellä ovat kaikki tahot edustettuina, sekä lyhytkestoisen
että pitkäkestoisen terapian asiantuntijatahot,
niin Kuntaliitto, Kela kuin ministeriökin, ja uskon, että sieltä saadaan
käyttökelpoisia neuvoja siihen, miten näitä asioita
voitaisiin paremmin hoitaa niin, että rahat riittäisivät.
Tämä on nimittäin pohjaton kaivo. Tänne
Kelan piikkiin voidaan laittaa rahaa kuinka paljon tahansa, ja aina
löytyy terapeutteja, jotka ovat valmiita ottamaan näitä pitkäkestoisia
terapiapotilaita vastaan, aina löytyy niitä, jotka
kokevat sen erittäin hyväksi ja turvalliseksi hoidoksi
ja jotka myöskin kiintyvät terapeuttiinsa siinä mielessä,
että irtautuminen hoidosta on vaikeaa. Nyt jotkut terapeutit
puhuvat jopa seitsemän vuoden hoidoista. Emmehän
me voi lähteä vuosikausia yhteiskunnan varoin
kustantamaan sellaista hoitoa, kun tämähän
on lapselle ja nuorelle maksutonta, tämä kuntoutus
Kelan kustantamana.
Niinpä minä nyt odotan tältä asiantuntijaryhmältä selkeitä ohjeita
siitä, miten jatkossa työnjako tehdään,
ja tarkoitus on sitten myöskin kutsua koolle sairaanhoitopiirien
psykiatriasta vastaavat ylilääkärit ja
perusterveydenhuollosta vastaavat käytännön
työntekijät ja keskustella vielä, toimivatko
nämä mallit ruohonjuuritasolla ja millä tavalla
vielä pitäisi tehdä.
Yksi tärkeä näkökulma tässä keskustelussa
on jäänyt huomioimatta, ja se on se, että ne,
joiden rahojen loppumisesta nyt puhutaan, eivät ole mitenkään
heitteillä. Heidäthän on diagnostisoitu, he
ovat käyneet jossakin hakemassa sen lähetteen,
eli heidän akuutti hoitonsa on jonkun käsissä.
Jos nyt marras- ja joulukuun aikana ei tehdä uusia päätöksiä — jota
kyllä tietysti vähän kritisoin, koska
rahaa annettiin lisää — niin vaikka uusia
aloituksia nyt ei tehdäkään, niin näiden
lasten ja nuoret asiathan ovat jonkun käsissä,
sen, joka sen diagnoosin on tehnyt ja joka sen lähetteen
on laittanut. Kyllä hän voi ottaa kerran viikossa
tuon potilaan vastaan ja käydä keskusteluja. Kyllä jokaisella
terveyskeskuslääkärillä sen verran
näitä terapiataitoja pitää olla,
että potilaan akuutit vaiheet pystytään
hoitamaan. Vuoden alusta ovat taas käytettävissä ensi
vuoden määrärahat, jotka hallituksen
budjettiesityksessä ovat yhtä suuret kuin tälle
vuodelle, eli myös uusia päätöksiä pitäisi
voida tehdä edellyttäen, että siellä on
parannuttu niistä aikaisemmista pitkäkestoisista
terapioista ja rahaa on alkanut sieltä vapautua. Ei tästä mitään
tule, jos me teemme sellaisen piikin, jonne koko ajan lisäämällä rahaa
kasvatetaan tarvetta, ja samalla terapeutit lähtevät
julkisen sektorin viroista pois ja kukaan ei ole hoitamassa sitä akuuttia
tilannetta. (Ed. Hiltunen: Aivan oikein!)
Tässä on kysymys ihan samoista asioista kuin kaikessa
terveydenhoidossa ja sairaanhoidossa: tavalliset asiat hoidetaan
perusterveydenhuollossa, siellä on sellaisia ihmisiä,
jotka osaavat niitä asioita hoitaa — ja jos eivät
osaa, niin koulutusta pitää antaa, nythän
Kansallisessa terveyshankkeessa velvoitetaan täydennyskoulutukseen — ja erityistä
taitoa
vaativat asiat hoidetaan erikoissairaanhoidossa tai voidaan luoda
tällaisia Kelan maksamia psykoterapiakuntoutusmäärärahoja, joilla
tietty ryhmä saa hoitoa, mutta siitä ei saa tehdä avointa
piikkiä, vaan sen pitää olla muuta hoitoa
täydentävää.
Kimmo Sasi /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ministeri Mönkäre, kyllä te kesällä varsin
selkeästi sanoitte "ei" ensin sille, että annettaisiin
lisäresursseja Kelalle lasten ja nuorten psykiatriahoitoon.
Ensin oli selvästi "ei", sen jälkeen, kun oli
kovia paineita, te aloitte epäröidä,
sitten te puhuitte siitä, että Kela ei saa olla varaventtiili
sille, jos kunta ei kykene hoitamaan ja että Kelan toimintamahdollisuuksia
pitäisi rajoittaa, ja sen jälkeen te olitte sitä mieltä,
että kyllä pitää antaa lisää rahaa.
Nyt lisäbudjettiehdotuksessahan on 4 miljoonaa euroa lisämäärärahaa
lähinnä tähän tarkoitukseen.
Seuraavaksi olisinkin kysynyt: Jotta, kuten itse sanoitte, loppuvuonna
voitaisiin aloittaa näitä hoitojaksoja, niin miten
suhtaudutte siihen, jos eduskunta lisää tätä määrärahaa
Kelalle niin, että näitä hoitojaksoja
voitaisiin lisätä ja että tämä hoito
voisi olla jatkuvaa, eli kannatatteko sitä, että tätä 4
miljoonan euron määrärahaa kasvatetaan
eduskunnassa?
Sosiaali- ja terveysministeri Sinikka Mönkäre
Arvoisa puhemies! En minä ole sanonut millekään
"ei". Minä olin kesälomalla, kun Kela teki tällaisen
julkisen tiedotteen kaikkiin toimistoihinsa ja saman tien julkisuuteen,
että rahat ovat loppuneet. Sen jälkeen ryhdyin
selvittämään, mistä tässä oikein
on kysymys, että rahat olisivat loppuneet, ja ilmoitin
heti Kelalle, että kyllä me lisämäärärahaa
voimme yrittää. Mutta eihän ministeri
voi luvata, että eduskunta tulee myöntämään
lisätalousarviossa rahaa. Minä saatoin luvata
vain, että tulen esittämään,
ja niin tein.
Kelan kanssa käytyjen keskustelujen jälkeen sovittiin,
että 4 miljoonaa euroa riittää. Jos eduskunta
nyt suuressa viisaudessaan haluaa antaa enemmän rahaa,
niin kannattaa ottaa huomioon, että kun te päätöksen
lisätalousarviosta teette, niin ei ole monta viikkoa tätä vuotta
jäljellä, joten se ei varmastikaan siihen tilanteeseen
paljon auta. Mutta muuten olen sitä mieltä, että Kela
olisi tehnyt paljon viisaammin, kun olisi muutamia uusia hoitoja
aloittanut joka tapauksessa sen 4 miljoonan luvatun euron turvin,
jotta tätä koko levottomuutta herättävää keskustelua
ei taas kerran olisi syntynyt. Tämä on tarpeetonta.
Kirsi Ojansuu /vihr:
Arvoisa puhemies! Ensiksikin täytyy huomioida se tilanteen
yhteiskunnallinen muutos, joka on tapahtunut viime vuosina: nykyään
siis mielenterveyssyyt on yli 40 prosentilla ihmisistä,
jotka ovat työkyvyttömyyseläkkeellä,
eli mielenterveysongelmien määrä on huomattavasti
kasvanut. Tässä olisi yksi peruste selkeästi
myös miettiä Kelassa kuntoutusmäärärahojen
prosentuaalista jakoperustetta. Sitä tulisi tähän
tietoon pohjaten miettiä ihan uudella tavalla.
Työryhmä tekee esityksen, jossa todennäköisesti
nimenomaan lähdetään sille linjalle,
että kuntia ja sairaanhoitopiirejä velvoitetaan
ottamaan entistä enemmän vastuuta psykoterapiahoidoista.
Mutta tähän esityksen tekemiseen menee aikaa,
ja kaikista ratkaisevinta on tietysti se, tuleeko kunnalle ja sairaanhoitopiirille
niitä resursseja, joilla ne voivat sitten hoitaa tätä tehtävää,
johon ne sitten velvoitetaan, koska tällä hetkellä niillä ei
ole rahoitusta. Niillä menee ihan somaattisen puolen terveydenhoitoon
niin paljon rahoitusta, että tälle ei rahaa ole
tähän mennessä riittänyt.
Täytyy sanoa, että hieman ihmettelen ministerin
näkemystä, kun olette sitä mieltä,
että terveyskeskuslääkäri voisi
toimia psykoterapeuttina ja keskustelu kerran viikossa ajaisi sen
tarpeen tässä vaiheessa tämän
kolmen kuukauden aikana. Minusta tämmöiset yksinkertaistukset
eivät ole viisaita. Tulisi nähdä, että kyllä erittäin
keskeistä on saada ammattitaitoista apua tilanteessa, jolloin
akuutisti on hätä päällä.
Sosiaali- ja terveysministeri Sinikka Mönkäre
Arvoisa puhemies! Ed. Ojansuu ei nyt muista tai huomaa, että eduskunta
korvamerkitsi kunnille rahaa lasten ja nuorten psykoterapiaan, siis
sellaista rahaa, mitä ei saanut käyttää mihinkään
muuhun kuin psykiatrian ammattilaisten palkkaukseen. Näin
monet kunnat ovat tehneet, ja sen seurauksena tuhannet lapset ja
nuoret enemmän saavat tällä hetkellä hoitoa.
Ei pidä unohtaa sitä. Nyt katsotaan taas niitä muutamaa, jotka
eivät nyt ole saaneet myönteistä päätöstä, kun
rahaa on kunnille annettu korvamerkittynä joka vuosia kymmeniä miljoonia
euroja tähän tarkoitukseen lisää ja
sen lisäksi tämä Kelan raha.
Mitä tulee sitten terveyskeskuslääkärin
taitoihin hoitaa akuutteja tilanteita: Olen itse terveyskeskuslääkäri,
tunnen lukuisia terveyskeskuslääkäreitä ja
tiedän, että jopa ammattitaitoinen terveydenhoitaja,
kouluterveydenhoitajakin, pystyy näissä tietyissä tilanteissa
helpottamaan sitä oloa, kun odotetaan tähän
pitkäkestoiseen terapiaan pääsyä.
Sehän on ihan toisen tyyppinen hoitomuoto. Se on kuntoutusta,
se ei ole akuutin tilanteen hoitoa. Kuntien pitää tälläkin
hetkellä huolehtia akuutit masennustilanteet, itsemurhayrityksiin
liittyvät akuutit hoidot. Ne kuuluvat ihan normaaliin terveydenhoitoon,
eivätkä millään tavalla somaattiset
sairaudet saa kunnissa mennä psykiatristen sairauksien
edelle. Ei voi sanoa, että rahat menevät nyt tällä hetkellä somaattisiin
sairauksiin. Sehän on ihan mahdoton lähtökohta,
kun psykiatriset sairaudet ovat samalla tavalla terveydenhuollon
vastuulla samanveroisina sairauksina kuin mikä muu sairaus
tahansa.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tässä keskustelussa on ollut
kovasti paljon tuttuja aineksia. Lasten- ja nuortenpsykiatrisen
hoidon tarveasia on ollut täällä lukemattomia
kertoja esillä, ja sen taustahistorian ministeri muisti aika
tavalla hyvin. Eduskunta on reagoinut syntyneeseen tilanteeseen.
Nyt, ministerin äskeiseen puheeseen viitaten, tämä keskustelu
on siis tämän vuoden osalta katsottava hänen
mielestään myöhäsyntyiseksi.
Nimittäin tämä vuonna ei eduskunta hyvällä tahdollakaan
pysty enää vaikuttamaan asiaan. Sitten jokainen
arvioi tämän myöhästymisen merkitystä omassa
päätöksenteossaan ja arvioidessaan sitä hallitustyötä, jota
nyt muutoinkin tässä olemme arvioimassa.
Arvoisa puhemies! Minä erikoisesti innostuin tämän
puheenvuoron käyttämiseen Kelan rahoitukseen liittyen
ed. Vielman puheenvuoron johdosta, jossa hän oli terävästi
havaitsemassa, että meillä syntyi rahoitusongelmia
90-luvun alkupuolella, ja muistutti, että silloin istui
Esko Ahon hallitus. Näinhän asianlaita tietysti
oli. Sen pohjahan vaaan, että Esko Ahon hallitus joutui
juuri sillä tavalla tekemään kuin oli
pakotettu tekemään — ja kokoomuksesta
oli siellä sitten valtiovarainministeri, ja Viinanen erikoisesti
joutui tässä todella koville — sen pohjahan
luotiin kokoomuksen johtaman hallituksen aikana 87—91. Silloin,
kun vuodelle 88 tehtiin voimakkaassa noususuhdanteessa elvyttävä budjetti,
(Ed. Zyskowicz: Mitenkäs heti sotien jälkeen?)
siinä luotiin nimenomaan pohja kasinopelille. Se johti
katastrofiin, kun siirryttiin 90-luvun puolelle, ja sen seurausvaikutuksia
nyt nikotellaan. Siitä on, ed. Vielma, kysymys. (Ed. Salo:
Liikanen ja Louekoski! — Ed. Sasi: Entäs 83—87
hallitus? — Ed. Zyskowicz: Entäs Paasikiven hallitus?)
Tämä asia on harvinaisen selvä. Tästä on
olemassa muun muassa Vaasan yliopiston tekemä erittäin perusteellinen
selvitys, joka kannattaa jokaisen kansanedustajan lukea, jos on
historian tästä osasta kiinnostunut.
Erikoisen mielenkiintoista tässä tilanteessa
on ollut se, että kansallisen kokoomuksen herttaiset sosiaalisedät
Zyskowicz ja Sasi ovat tulleet nyt näyttävästi
esiin. Minulle tuli tippa silmään, kun kuuntelin
eilen ja katsoin vielä herrojen ilmettä tuolla
salissa paikalta pidetyissä puheenvuoroissa. Siinä oli
jotakin herkkää ja sydämeenkäyvää. Minä haluaisin
vielä tämän elämäni
aikana ja tämän eduskuntakauden aikana kokea tuon
saman elämyksen uudestaan. Oli se niin herttainen ja sieluun
käyvä esitys kuin olla voi. Se kuvasi rehellisesti,
historiaan kirjoitettakoon sekin, kuinka sosiaalisedät
Zyskowicz ja Sasi eivät saaneet Niinistöä kuriin.
Minusta se tunnustus, minkä ed. Zyskowicz antoi tuosta
viereisestä pöntöstä jokin aika
sitten, oli kanssa herttaista historiankirjoitusta ja sen todenmukaisuus
oli täydellistä. Minusta tämä on
hyvä, että nämä asiat tuleva täällä pikkuhiljaa
esille.
Sitten asia, josta olen myöskin ed. Zyskowiczin kanssa
aivan samaa mieltä, on se, että jos harmaa talous
olisi kurissa, niin ei tällaista Kelan rahoitusvajetta
olisi olemassakaan. Täällä voisi olla
aivan hyvin näitä herttaisia sosiaalisetiä ja
-tätejä vaikka kuinka paljon enemmän,
ja mitään rahoitusongelmaa Kelalla ei olisi. Tämä rahoitusongelma,
mikä Kelalla nyt on, sehän oli jo edellisen hallituksen
aikana. Muistan, kuinka käytiin 600 miljoonasta markasta
täällä pitkät keskustelut, kuinka
pääjohtaja Huuhtanen kävi tätä selvittämässä ryhmille
ja kaikille mahdollisille tahoille. Tässä ei ole
mitään uutta eikä ihmeellistä.
Nyt vaan on kerta kaikkiaan asioitten tila akvarellisoitunut tähän
hetkeen, ja tähän keskusteluun sopii harvinaisen
huonosti se, että sitten me vaahtoamme, kun menee muutama
päivä, samat tahot puhuvat veroalen puolesta,
veroalen puolesta, veroalen puolesta, elikkä nämä asiat ovat
jollakin tavalla toistensa kanssa koplattuja.
Ben Zyskowicz /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Olen iloinen siitä, että ed.
Pulliaiselle pystymme tuottamaan nautinnollisia, ikimuistettavia
hetkiä. Toivottavasti pystymme siihen jatkossakin, koska
mikä on sen mukavampaa kuin se, että voi kansanedustajaveljensä tehdä tyytyväiseksi
ja onnelliseksi. (Naurua)
Mutta mitä asiaan tulee, niin terveydenhuolto, sen
eri osa-alueet, mutta ennen kaikkea lasten ja nuorten saama hyvä terveydenhuolto
ja mukaan lukien psykiatristen sairauksien saama riittävä huomio
ja riittävä rahoitus on ollut kokoomuksen toiminnassa
mukana kaikki nämä vuodet. On aivan turhaa, ed.
Pulliainen, antaa sitä kuvaa, että nyt oppositiopuolue-kokoomuksen
edustajina olisimme ensimmäisen kerran puhumassa terveydenhuollosta
yleensä tai lasten- ja nuortenpsykiatrian tarpeista erityisesti.
Kuten jo sanoin, jokainen valtiovarainvaliokunnan jäsen
tietää, että ed. Antvuori, kokoomuksen
valiokuntavastaava viime kaudella, todella tsemppasi näiden
lasten- ja nuortenpsykiatrian rahojen puolesta. (Ed. Gustafsson:
Hän oli kyllä tavattoman yksin! Annos rehellisyyttä!)
Se, mitä sanoin valtiovarainministerin roolista tänään,
eilen ja huomenna, pitää varmasti paikkansa, kuten
ed. Pulliainenkin totesi.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Eiköhän tässä pitäisi
tehdä sillä tavalla, jotta odotetaan nyt sen työryhmän
työtä, joka tätä psykoterapia-asiaa
käy läpi, koska ongelma on siinä, jotta
tässä on kaksi toimijaa. On kunta, ja sitten odotetaan
Kelan hoitavan näitä asioita, ja se raja kai siinä on
häilyvä. Kunnista potkaistaan tänne Kelan
kontolle näitä hoidon tarpeessa olevia ihmisiä,
ja he menevät kalliimman hoidon puolelle, pitkän
hoidon puolelle, vaikka heidät voisi hoitaa muutenkin.
Sen takia minusta tämän rajan selkeyttäminen
olisi tärkeää tässä,
että ei lähdetä nyt tekemään
mitään äkkinäisiä päätöksiä vaan saataisiin
semmoinen pitempi ohjelma, jolla turvattaisiin pysyvästi
ensinnäkin se rakenne, millä tavalla, kenen kontolla
minkin tässä kuuluu olla, ja sitten tietysti tämä rahoitus.
Aikaisemmin kokoomus syytti kovasti ministeri Mönkärettä kovasydämisyydestä. Äsken
kun ministeri Mönkäre esiintyi, minusta hän
esiintyi hyvin asiallisesti ja hyvin ymmärtäväisesti,
ja siinä tuli esille tämä kokoomuksen
valheellisuus, kun hehän väittivät, jotta
ministeri Mönkäre on kiistänyt ja ei
olisi yhtään ymmärtänyt, kieltänyt kaikki
jutut. Nyt kuultiin ihan toinen todellisuus kesästä,
mitä siellä tapahtui. Se on hyvä pitää mielessä.
Anni Sinnemäki /vihr:
Arvoisa puhemies! Haluaisin kiittää ministeri
Mönkärettä tästä hyvin
asiallisesta selvityksestä ja tukea häntä siinä pyrkimyksessä,
että näitä rakenteita selkeytetään,
ja siinä, että myös kunnille tulisi mahdollisuus
hoitaa ja ottaa suurempi vastuu näistä psykiatrisista
hoidoista. Toisaalta mielestäni on hyvä pitää mielessä,
että tietenkin ihmisten, jotka sitten seikkailevat siinä tilanteessa,
että he hakevat hoitoja ja saavat jonkinlaisia hoitopäätöksiä,
voi olla vaikeaa ymmärtää, että istuu
työryhmä ja että valtio, Kela ja kunta
pohtivat keskinäisiä suhteitaan. Tietenkin ministerillä siinä mielessä pitää olla
sitä kokonaisvastuuta asiakkaita kohtaan.
Hänen puheenvuorossaan kiinnitin huomiota myös
siihen, että näyttää siltä,
että tietyllä tavalla olisi hyvä, jos
Kelan ja ministeriön välinen suhde ehkä olisi
vielä läheisempi ja se ohjaus olisi vielä selkeämpää.
Pahoin pelkään, että somaattisten ja
psykiatristen sairauksien hoito kunnissa ei ehkä jakaudu
sillä tavalla kuin ministeri sanoi, että sen pitäisi
jakautua. Mutta toivottavasti työryhmän työ on
sellainen, että sen jälkeen päästään
selkeämpään tilanteeseen.
Lisäksi tähän keskusteluun olisin
halunnut vain todeta sen, että kun kerran olen tehnyt ed. Antvuoren
kanssa töitä valtiovarainvaliokunnassa, niin on
totta, että hän hyvin voimakkaasti ajoi näitä määrärahoja.
Minulle itselleni jäi siitä kuva, että hän
teki sen täydestä sydämestä ja
välillä ehkä taistellen myös
ryhmänsä puheenjohtajaa vastaan.
Puhemies:
Asian käsittely keskeytetään.