3) Hallituksen esitys eduskunnalle kansalaisaloitelaiksi ja laiksi
         viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain 24 §:n muuttamisesta
      
       
         					
      
      
         
         Mika Niikko /ps:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Kansalaisaloitelaki uutena kansalaisten vaikuttamismahdollisuutena
            valtion tasolla on periaatteeltaan hyvä ja kannatettava
            asia. Lain säätämiseksi eduskunnassa
            aloitteeseen täytyy toki ensin kerätä 50 000
            nimeä, joten kansalaisten täytyy nähdä suurta
            vaivaa lakialoitteen käynnistämiseksi. Vaikka
            kansalaisaloitetta tukevat allekirjoitukset voidaan kerätä kirjallisen
            paperimuodon lisäksi myös sähköisesti
            tietoverkossa, ei kerääminen ole yksinkertaista,
            koska tietoverkossa olisi käytettävä Viestintäviraston
            hyväksymää turvallista tietojärjestelmää ja
            tässä tietojärjestelmässä täytyy
            todeta myös henkilöllisyys.
         
         
         Arvoisa puhemies! Mielestäni olisikin tärkeää,
            että kansalaisten tekemällä lakialoitteella
            olisi edes jossain määrin menestymisen mahdollisuutta,
            sillä kuten tiedetään, tässä talossa
            eivät lakialoitteet juuri menesty, elleivät ne
            tule hallituksen esittäminä. Toki kansalaisaloitteella
            on teoreettinen menestymisen mahdollisuus, kunhan hallitus ei tulkitse
            sitä oppositiolakialoitteeksi, vai mitä, herra
            Koskinen, lakivaliokunnan puheenjohtaja? (Johannes Koskinen: Perustuslakivaliokunnan!)
         
         
       
      
         
         Katri Komi /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Me keskustassa pidimme aikanaan myönteisenä sitä,
            että kansalaisten vaikuttamismahdollisuuksia lisätään
            tällä tavalla, kuten ottamalla käyttöön
            kansalaisaloite. Itsekin joskus varmaan jo kymmenkunta vuotta sitten
            tuolla turuilla ja toreilla ihmisiä tavatessani kuulin
            usein kysymyksen, voiko kansalainen tehdä aloitteen Suomessa,
            ja sitä toivottiin. Toki varmaan nämä kysyjät eivät
            ihan arvanneet, että pitää aikamoinen
            joukko olla niitä kansalaisia samaa mieltä, ennen
            kuin sen aloitteen tulevaisuudessakaan voi tehdä, mutta
            pidän tätä ihan kohtuuhyvänä ratkaisuna, mihinkä nyt
            on päädytty tässä kansalaisaloiteasiassa.
         
         
         Me keskustassa olimme sitä mieltä silloin,
            että aloiteoikeutta ei pitäisi sitten pystyä käyttämään perustuslaissa
            ilmenevien perus- ja ihmisoikeuksien vastaisesti, ja on hyvä,
            että valiokunta on ottanut tähän kantaa
            ja on todennut mietinnössään, että valiokunnan
            mielestä on perusteltua jättää valiokunnissa
            käsittelemättä esimerkiksi selvästi perustus-
            ja ihmisoikeuksien vastaiset aloitteet, vaikka ne muodollisesti
            saataisiinkin eduskunnassa vireille.
         
         
         No, tosiaan toinen asia sitten, mihinkä me keskustassa
            otimme kantaa ryhmänä, oli se, että tämä allekirjoitusten
            luotettavuus pitäisi varmistaa mahdollisimman hyvin. Itse
            olen tyytyväinen siitä, että siinä on
            tämä vahva sähköinen tunnistaminen
            nyt sitten mukana. Toisaalta me myös kommentoimme sitä,
            että aloitteen allekirjoittajan henkilöllisyyden
            salaaminen voi lisätä halukkuutta tällaiseen
            epäasialliseen kansalaisaloitteen tekemiseen, ja siinäkin
            valiokunta on päätynyt siihen, että kansalaisaloitteen
            kaltaisen valtiollisen toimen tekijät eivät voi
            jäädä salaan silloin, jos tämä aloite
            tullaan hyväksymään kansalaisaloitteeksi.
         
         
         Meillä oli tuolla viime kauden loppupuolella pääministerin
            ja silloisen oikeusministeri Braxin johdolla tämmöinen
            demokratiakeskustelu, ja siinä sitten nostin itse esiin — ja
            se sai paljon kannatusta myös — tällaisen
            eduskunnan itsearvioinnin tekemisen. Toivoisinkin tässä yhteydessä,
            että jatkettaisiin edelleen tällä tiellä ja
            pohdittaisiin, voisiko eduskunta tehdä tällaisen
            itsearvioinnin.
         
         
       
      
         
         Kimmo Sasi /kok:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! On varsin luonnollista, että eduskunta
            käsittelee viimeistään tässä vaiheessa
            kansalaisaloitelakia. Pitää muistaa se, että Euroopan
            unionissa on hyväksytty kansalaisaloitetta koskevat säännökset, ja
            on luonnollista silloin myöskin, että kaikissa jäsenmaissa
            on tällainen aloitemahdollisuus.
         
         
         Järjestelmä sinänsä on varsin
            toimiva. On hyvä, että perustuslakivaliokunnassa
            tehtiin muutos, jonka mukaisesti nämä allekirjoittajien
            tiedot ovat julkisia. Mielestäni ne olisi voinut kyllä tehdä jo
            sillä tavalla, että keräysvaiheessa tiedot olisivat
            olleet nähtävissä verkossa, että olisi
            oltu sillä tavalla julkisuusperiaatteen kannalta avoimia,
            kun Suomessa on vähän liian paljon tämmöistä salailumentaliteettia,
            ja kyllä poliittiseen toimintaan pitää kuulua
            se, että voi ilmoittaa kantansa, jos jossakin hankkeessa
            on mukana. Mutta tärkeätä on, että sen
            jälkeen, kun aloite on jätetty, tiedot ovat julkisia
            ja voidaan tarkastaa, keitä kaikkia aloitteen takana on.
         
         
         Olisin halunnut myöskin, että sen olisi voinut jollakin
            tavalla hoitaa — mutta kyllä se varmasti käytännössä hoituu — että kun
            on kerätty ne 50 000 nimeä, niin sitten
            kun on se virallinen toimija näitten allekirjoittajien
            puolesta, niin hän ei ainakaan siinä tilanteessa
            voi sanoa, että en jätäkään
            tätä aloitetta. Kyllä nyt uskon, että moraalinen
            velvoite on niin voimakas, että kun ne tietyt nimet on
            saatu kerättyä, niin se aloite siinä tilanteessa
            sitten kuitenkin jätetään ja tulee sitten
            käsittelyyn.
         
         
         Nyt onkin mielenkiintoista nähdä, mistä asiasta
            tulee ensimmäinen kansalaisaloite, onko niin, että verkossa
            liikkuvat perussuomalaiset ovat ne, jotka miettivät jotakin
            aihetta, josta tulee sitten kansalaisaloite, vai onko se sitten
            joku ihan vapaa kansalaisryhmä. Toivottavaa on, että kun näitä aloitteita
            tehdään, ne ovat tarkkaan harkittuja, huolellisia
            ja niillä on myöskin suuri merkitys koko yhteiskunnan
            kannalta.
         
         
       
      
         
         Pia Kauma /kok:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Itse olin perustuslakivaliokunnassa käsittelemässä asiaa ja
            pidän erinomaisena, että perinteisen välillisen demokratian
            rinnalle saamme kansalaisaloitteen. Pidän sitä merkittävänä uudistuksena,
            koska etenkin monet nuoret tuntuvat olevan vieraantuneita poliittisesta
            päätöksenteosta eivätkä koe pääsevänsä vaikuttamaan
            asioiden eteenpäinviemiseen. He kokevat itsensä monelta
            osin ulkopuolisiksi tässä yhteiskunnassa.
         
         
         Kansalaisaloitetta koskevassa lakiuudistuksessa itse pohdin
            ainakin kahta asiaa:
         
         
         Ensimmäinen niistä oli se, pitäisikö aloitteentekijöiden
            nimien olla julkisia. Minusta niiden pitäisi. On tietenkin
            totta, että jollakin pienellä paikkakunnalla ei
            ole aina niin helppoa tuoda esiin ainakaan valtavirrasta poikkeavia
            mielipiteitä, mutta periaatteessa olen kyllä sitä mieltä, että jos
            jotakin asiaa haluaa viedä eteenpäin, se on syytä tehdä julkisesti,
            eikä voi olla myöskään niin,
            että oma nimi esimerkiksi vahingossa päätyy
            jollekin listalle, josta sitä itse ei voi todeta.
         
         
         Toinen asia, jota pohdin paljon, oli se, millaisia tulevat olemaan
            ne asiat, joita sitten käsitellään. On
            aika selvää, että emme voi ottaa käsittelyyn
            selkeästi ihmisoikeuksien taikka perustuslain vastaisia
            asioita emmekä myöskään minkäänlaisia
            vihapuheita sisältäviä aloitteita emmekä esimerkiksi
            yksittäisiä etnisiä ryhmiä vastaan tehtyjä aloitteita.
         
         
         Nähtäväksi jää,
            miten hyvin suomalaiset ottavat tämän kansalaisaloitteen
            omakseen, mutta mielestäni se on erittäin hyvä meidän
            tämänhetkiselle demokratiallemme.
         
         
       
      
         
         Kauko Tuupainen /ps:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Kansalaisaloite ja sen eteenpäinvieminen
            on demokratian kannalta erinomaisen hyvä asia. Itse olen
            hieman pettynyt siihen, mitä tullee tapahtumaan jatkossa.
            Peruskunnissa kun tehdään erittäin paljon
            aloitteita, niin eräs ystäväni, ex-kansanedustaja
            Juhani Surakka sanoi ääneen, että kun
            teet aloitteen kaupunginvaltuustoon, niin se on paras tapa mitätöidä varsinainen
            asia. 
         
         
         Ja nimien paljoudesta: Vuonna 1996 oli niin sanottu laaja sateenkaarihallitus.
            Silloinen kokoomuksen edustaja Seppo Kanerva, kommodori, teki lakialoitteen
            tässä salissa siitä, että taitettu
            indeksi poistetaan. 155 kansanedustajaa tästä salista
            allekirjoitti sen, mutta kuitenkin kävi niin, että Virpa
            Puisto, demarien sosiaali- ja terveysvaliokunnan puheenjohtaja,
            jäädytti ja makuutti sen siten, että se
            vanheni. Eli aina se nimien paljous ei näytä tässäkään
            salissa tuottavan tulosta, vaikka olisi toivottavaa. Minä häpeän
            niitä kansanedustajia, jotka laittavat nimensä paperiin
            ja sitten myöhemmin kuitenkin toimivat aivan päinvastoin.
            Kaikesta huolimatta toivon tälle asialle menestystä.
         
         
       
      
         
         Mika Niikko /ps:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Tässä lakialoitetekstissä on
            paljon esimerkkejä siitä, kuinka tätä kansalaislakialoitetta
            on käytetty esimerkiksi Italiassa. Puhutaan siitä,
            että 62 vuoden aikana on tehty parlamenttiin 253 kansalaisaloitetta
            ja yleisin aloitetyyppi on jonkin pienen ryhmän taloudellista
            etua koskeva, yleiseltä merkitykseltään
            vähäinen aloite.
         
         
         Toki nyt täällä keskustellaan siitä ja
            hallituspuolueitten jäsenten suulla on pari kertaa jo todettu,
            ettei semmoisia lakialoitteita voida ottaa käsittelyyn,
            mitkä sisältävät jossain määrin
            niin sanottua vihapuhetta tai jotain muuta. Mutta kuinka se voidaan
            nyt etukäteen jo tulkita tällä tavalla,
            koska onhan meillä mahdollisuus perustuslakiinkin varmaan
            tehdä aloitteita joidenkin asioiden muuttamiseksi, jos
            joku katsoo sen hyväksi. Otetaan esimerkiksi vaikka pakkoruotsin poisto:
            jos semmoinen lakialoite tulee, niin torpataanko se heti hallituksessa
            siten, että tämmöistä ei voida
            ottaa kunnolla käsittelyyn, ja peitotaan se samalla tavalla
            kuin opposition lakialoitteet?
         
         
         Odotan kyllä sitä päivää,
            kun eläkeläiset tekevät lakialoitteen
            ja haluavat saada 200 000 nimen tai 500 000 nimen
            voimin indeksikorotuksen, ja haluaisin nähdä,
            millainen hallitus on se, joka sen torppaa.
         
         
       
      
         
         Vesa-Matti Saarakkala /ps:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Kun tätä asiaa tuolla
            perustuslakivaliokunnassa käsiteltiin ja sitten kun tähän
            aloitteeseen tuli — ja ihan oikein, että tuli — näitä tiettyjä reunaehtoja,
            ettei voi loukata ihmisoikeuksia jnp., niin yksi sellainen esimerkki,
            mitä itse siinä kysyin sitten ihan vain esimerkkinä,
            on tämä, että esimerkiksi jos jotkut
            tekisivät aloitteen Suomen muuttamisesta virallisesti yksikieliseksi,
            niin nämä reunaehdot, mitkä tässä ovat,
            eivät ainakaan tätä asiaa perustuslakivaliokunnassa käsiteltäessä estä,
            siis sellaisten aloitteiden tekemistä. Se on sitten taas
            sen ajan mures, miten sitten tulevaisuudessa on, mutta näin
            ainakin, kun tätä asiaa vietiin eteenpäin,
            esimerkiksi tällainen aloite on nyt mahdollista sitten,
            jos tämä astuu voimaan, tehdä.
         
         
       
      
         
         Erkki Virtanen /vas:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Oli tietysti mielenkiintoista kuulla, että Virpa
            Puisto on syyllinen taitetun indeksin poistumattomuuteen. Ehkä selitys
            ei ole ihan näin yksinkertainen. Tässä salissa
            on kovin vähän edustajia, jotka oltuaan sekä hallituksessa
            että oppositiossa eivät olisi jossain vaiheessa
            vastustaneet tai puolustaneet tai tehneet molempia taitetun indeksin osalta.
         
         
         Nyt on kuitenkin työryhmä selvittämässä, mitä taitetulle
            indeksille tulee tapahtumaan. Kansanvallan kannalta voi tietysti
            kysyä, että kun se työryhmä luultavasti
            saa jotain aikaiseksikin ja eduskunta ei ole kovista toripuheista
            huolimatta saanut koskaan vaalien jälkeenkään
            ja suurten vaalivoittojenkaan jälkeen mitään
            aikaan, niin mitä tapahtuu. Siis ongelma todennäköisesti
            on, jos edustajat enemmistönä kirjoittavat nimensä ja aloite
            ei toteudu. Kaikki tiedämme, että hyvä syy taitetun
            indeksin osalta siihen on se, että maksajia eivät
            ole veronmaksajat, vaan ne ovat työnantajat ja työntekijät,
            jotka sen taitetun indeksin korotuksenkin maksavat.
         
         
         Mutta siitä huolimatta ei kuitenkaan niin voi sanoa,
            ettei aloitteella sinänsä olisi merkitystä. Kysymyshän
            on vain siitä, mitä me täällä oikeasti
            tahdomme, mitä hallitukset tahtovat, ja jos hallitus ei
            tahdo sitä, mitä kansa tahtoo, niin kansa ehkä vaihtaa
            hallituksen. Nyt siihen olisi ollut mahdollisuus myöskin
            sillä tavoin, että perussuomalaiset ja edustaja
            Tuupainen olisivat päässeet poistamaan taitettua
            indeksiä jo Säätytalolle tässä vaiheessa,
            mutta jostain syystä te ette halunneet.
         
         
       
      
         
         Ben Zyskowicz /kok:
            		
         
         
          Herra puhemies! On tietysti mukava huomata, että tällä lainmuutoksella
            on näin laaja kannatus ja näkyy olevan myös
            erittäin vahva usko siihen, että tämä kansalaisaloitteen
            salliminen tai luominen on sellainen asia, jolla nimenomaan suomalaista
            demokratiaa vahvistetaan ja kansalaisten luottamusta ja uskoa poliittiseen
            järjestelmäämme vielä vahvistetaan.
            Itse en ole tästä lainkaan näin vakuuttunut.
         
         
         Sinänsä sitä ei voi kiistää,
            että kansalaisaloite on toki hyvä tapa tuoda jokin
            tärkeä asia eduskunnan käsittelyyn ja
            julkiseen keskusteluun. Sitä ei voi kiistää,
            että kansalaisaloite on loistava tapa mobilisoida kansalaistoimintaa
            jonkun asian puolesta ja se kansalaisaktiivisuus on tietysti aina
            myönteistä. Mutta kun täällä myös
            uskotaan, että tämä vahvistaa ja lujittaa
            uskoa suomalaiseen demokratiaan, niin en ole siitä lainkaan varma.
            Jos täällä puheena olleista asioista,
            esimerkiksi työeläkkeiden taitetun indeksin poistamisesta
            ja korvaamisesta puoliväli-indeksillä tai vaikkapa
            maan muuttamisesta kaksikieliseksi, anteeksi yksikieliseksi — nyt
            on niin hirveä flunssa, että menee sanat sekaisin
            (Naurua ja välihuutoja) — nimiä kerätään
            ja nämä aloitteet saavat paljon tukea ja ne tulevat
            tänne eduskuntaan, en ole lainkaan vakuuttunut siitä,
            että ne kuitenkaan johtavat aloitteiden tekijöiden
            toivomaan lopputulokseen. Silloin seurauksena voi olla se, että luottamus
            ja usko suomalaiseen demokratiaan ei ole suinkaan vahvistunut, vaan nämä puuhamiehet
            ja -naiset kokevat päinvastoin, että suomalainen
            demokratia on nimenomaan osoittanut toimimattomuutensa. (Juho Eerolan
            välihuuto) Eli muistetaan se, että meidän
            perusjärjestelmämme on edustuksellinen demokratia
            ja kansalaiset voivat joka neljäs vuosi vaihtaa kansanedustajat.
         
         
       
      
         
         Kauko Tuupainen /ps:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Edustaja Virtaselle sen verran: Ei tämä sosiaali- ja
            terveysvaliokunnan puheenjohtaja Virpa Puisto ollut sentään
            niin mahtava nainen, että hän yksin siitä päätti.
            Kyllä se oli sateenkaarihallitus, johon kuuluivat demarit,
            kokoomus, vasemmisto, RKP ja vihreät. Tämä porukka
            päätti, että tehdäänpä tässä nyt
            kommodori Seppo Kanervalle pienet jekut.
         
         
         Toinen, mikä kuuluu tähän perussuomalaisten menemiseen
            hallitukseen, niin kyllä edustaja Virtasen pitäisi
            olla selvillä, että taitettu indeksi oli yksi
            kynnyskysymys, että perussuomalaiset menevät hallitukseen,
            ja kokoomuksen johdolla tämä meidän vaatimuksemme
            jäi pronssille. Tämä tästä.
         
         
       
      
         
         Mika Niikko /ps:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Edustaja Ben Zyskowicz ohjasti selkeästi
            nyt kansalaisia siten, että tehkää sen
            kaltaisia lakialoitteita, että ne ovat hallitusohjelman
            mukaisia, jotta niillä on menestystä. Tarkoittiko
            tämä sitä? Ei varmasti suoranaisesti,
            mutta silleen sen voi myös tulkita.
         
         
         Toivoisin toki, että meiltä löytyisi
            tässä salissa joustovaraa, vaikka tulisikin ennalta
            arvaamattomia lakialoitteita, jotka kuitenkin palvelisivat suurta
            ihmisryhmää. Toivoisin myös, että semmoista
            joustovaraa löytyisi yleensä hallituspuolueitten
            politiikassa. Monia hyviä lakialoitteita on tehty myös
            opposition ja hallitusjäsenten kautta, mutta kun ne eivät
            ole hallitusohjelmassa, niin niillä ei ole menestymisen
            mahdollisuutta. Näin on meitä uusia edustajia
            täällä opetettu ja koulutettu. Mutta
            toivoisi, että tämän kaltainen ajattelutapa
            pikkuhiljaa alkaisi muuttua, koska muuttuuhan täällä moni
            edustajakin uudeksi edustajaksi, ja tulevaisuudessa kaikki sellaiset hyvät
            lakialoitteet, mitkä palvelevat Suomen kansalaisia, tulisivat
            menestymään. Niitä on erittäin
            paljon nytkin tehty jo näin lyhkäisessä ajassa,
            mitä olen täällä eduskunnassa
            ollut. Mutta, Ben Zyskowicz: Te olette pitkään
            istunut täällä eduskunnassa. Voitko ohjastaa
            sitten nuorempaa kollegaasi, miten nämä hyvät
            lakialoitteet saadaan menestymään, vaikka ne eivät
            ole hallitusohjelmassa?
         
         
       
      
         
         Vesa-Matti Saarakkala /ps:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Tässähän
            on niin, että lähtökohtaisesti tämän
            mietinnön mukaan toivotaan, että eduskunta suhtautuisi
            näihin kansalaisaloitteisiin myönteisesti, eli
            käytännössä se tarkoittaa sitä, ettei
            sitä lähdetä torppaamaan ainakaan sen
            takia, että se on kansalaisaloite ja saanut sen 50 000
            nimeä taakseen. Se on sitten eri asia, mitä sen
            aloitteen sisällöstä ollaan mieltä.
            Kyllä minä ainakin itselleni pidätän
            tietysti oikeuden siihen, että minä arvioin niitä aloitteita
            ihan itsenäisesti, ja jos esimerkiksi joku tuo aloitteen
            siitä, että avioliitosta tehdään
            sukupuolineutraali, niin minä nyt voin ilmoittaa jo tässä vaiheessa,
            että minä en tule sitä kannattamaan.
         
         
         Mutta tässä on se hyvä puoli myös
            sitten siinä, että jos koetaan laajaa epäoikeudenmukaisuutta siinä suhteessa,
            että täällä suhtaudutaan aloitteeseen
            sen sisällön takia vaikka nuivasti, niin silloinhan
            on aina sitten mahdollisuus vaaleissa vaihtaa tänne edustajia.
            Tämä toimii aika hyvin kuntatasolla. Ainakin itselläni
            on kokemusta paikallistasolta siitä, että kun
            keräsin aloitteen kansanäänestyksen järjestämiseksi
            ja se kaksi kertaa kaadettiin niukasti, niin näitä kaatajia
            oli huomattavasti vähemmän sitten siinä seuraavassa kaupunginvaltuustossa.
            Varmaan sama luonnonlaki toimii täällä eduskunnassakin.
         
         
       
      
         
         Ben Zyskowicz /kok:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Edustaja Niikolle vastaan, että en
            todellakaan ole sitä mieltä, että kansalaisten
            pitää tehdä aloitteita asioista ja vain
            asioista, jotka ovat hallitusohjelmassa. Ne asiat varmasti etenevät
            ilman näitä kansalaisaloitteitakin juuri sen takia, että ne
            ovat hallitusohjelmassa. Kansalaisten on hyvä tuoda kansalaisaloitteiden
            muodossa sellaisia polttavia ongelmia ja epäkohtia eduskunnan käsittelyyn,
            jotka he kokevat sellaisiksi, jotka heidän näkökulmastaan
            korjausta tarvitsevat.
         
         
         Mutta ei pidä kuvitella, jos 50 000 tai vaikka 100 000
            ihmistä kiivaasti vaatii jonkun epäkohdan korjaamista,
            että se on sitten kaikkien muiden kansalaisten mielestä myös
            epäkohta tai koko kansaa edustavan eduskunnan mielestä epäkohta.
            Jos nyt otetaan esimerkiksi tämä niin sanottu
            taitettu indeksi, niin voin hyvin kuvitella, että siitä tulee
            kansalaisaloite. On erittäin aktiivista kansalaistoimintaa
            tämän indeksin muuttamiseksi.
         
         
         Mutta siinä vaiheessa, kun tällainen aloite
            tulee tänne eduskunnan käsittelyyn, kansanedustajat
            eivät voi tarkastella asiaa pelkästään
            nykyisten työeläkeläisten näkökulmasta,
            joiden näkökulmasta tämä koetaan
            epäoikeudenmukaiseksi, vaan kansanedustajat joutuvat tarkastelemaan tätä työeläkeindeksiä
            myös
            siinä valossa, haluammeko me, että työeläkemaksua,
            johon nyt jo kohdistuu erittäin paljon korotuspaineita,
            edelleen nostetaan, mikä työeläkemaksun
            korottaminen taas lisää niin sanottuja työnantajan
            sivukuluja ja käytännössä palkansaajan
            verotusta.
         
         
         Edelleen kansanedustajat joutuvat tarkastelemaan asiaa siltä kannalta,
            haluammeko me huonontaa tulevia eläkkeitä, jotta
            voisimme nyt eläkkeellä oleville saada paremman
            indeksin. Joudutaan myös tämmöistä sukupolvista
            oikeudenmukaisuutta käsittelemään jne.
            Tämä on hyvä esimerkki asiasta, joka
            on monimutkainen ja vaikea, vaikka varmasti löytyy aktiivinen
            porukka ajamaan siihen muutosta.
         
         
       
      
         
         Lea Mäkipää /ps:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Tämä hallituksen antama
            esitys on hyvä asia. Kyllä tämä antaa
            varmaan painetta hallituksen suuntaan. Kun huutavan äänet
            maakunnasta laittavat kymmeniätuhansia ihmisiä liikkeelle
            ja kysyvät esimerkiksi, mikä on vanhusten inhimillinen
            hoito tänä päivänä,
            mitenkä hallitus huolehtii köyhistä lapsiperheistä,
            niin kyllä tässä hallituksenkin pitää ottaa
            kantaa, mikä on hallituksen arvomaailma. Tämä varmaan
            herättää keskustelua. Tämä on
            suoraa ääntä tänne eduskuntaan
            ja ennen kaikkea hallituksen tasolle. Kyllä varmaan hallituksella
            on jotain mielessä ollut, kun tämän esityksen
            ovat tänne tuoneet. Hyvä asia.
         
         
       
      
         
         Maria Tolppanen /ps:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Kansalaisaloite on erittäin suositeltava
            asia ja erittäin hyvä asia, että se otetaan
            tässäkin salissa esille. Minä toivon,
            että jokainen edustaja tässä salissa
            lukee ne kansalaisaloitteet, joita toivon mukaan joskus tulee, aivan
            sen takia, että tietäisivät, minkälaista
            ihmisillä maakunnissa on.
         
         
         Tähän asiaan olisi muuten saanut myöskin
            eilisen päivän aikana vähän
            valaistusta, jos olisi vaivautunut kello 12 Hakaniemen torille Hurstin juhlaan,
            jossa saimme jälleen kerran todeta sen, että suuri
            osa ihmisistä, jotka tulivat sinne leipäjonoon,
            olivat vanhoja ihmisiä, eläkeläisiä,
            ihmisiä, jotka eivät itse olleet saaneet itseään
            tuohon asemaan vaan joiden eläkkeet ovat niin pieniä, että raha
            ei yksinkertaisesti riitä ruokaan. Jos sitä pystyy
            joku tämän salin ihmisistä katsomaan
            silmät kuivina, niin minun tekisi mieli sanoa, että vaihtakaa
            työpaikkaa, tehkää jotain näitten
            ihmisten eteen.
         
         
         Tällaisia asioita varten me tarvitsemme kansalaisaloitteita.
            Me tarvitsemme sitä tietoa, miten ihmiset elävät,
            millä ihmisten täytyy oikeasti tulla toimeen.
            Me emme osaa edes kuvitella sitä, miltä tuntuu,
            jos kolmihenkiselle perheelle jää rahaa kaikkien
            perusasioitten jälkeen, mitä pitää olla,
            ruokaa, vaatteet, peruslaskut, mitä tulee, sitten käteen
            10 euroa ja sinulla on siinä kolme lasta tai yksi lapsi
            hoidettavana. Nyt kun esimerkiksi nostamme täällä karkkiveroa,
            niin on ihan kiva, kuulkaa, olla sen köyhän lapsena,
            joka ei kertaakaan saa sitä suutaan makeaksi, vaikka hänenkään
            suunsa ei tuohesta ole.
         
         
         Nämä ovat asioita, jotka vaikuttavat niin
            laajasti eri asioihin. Sen takia kansalaisaloitteet ovat tärkeitä,
            että me tiedämme ja voimme saada suoran yhteyden
            kansaan, siihen kansaan, joka on äänestänyt
            meidät tänne. He luottavat silloin, kun panevat
            ruksin siihen paperiin, että heidän asioitaan
            hoidetaan ja heidän asioitaan ajetaan.
         
         
       
      
         
         Erkki Virtanen /vas:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Sinänsä näihin
            edustaja Tolppasen ja kumppaneitten kauniisiin puheisiin voi yhtyä,
            mutta en suostu allekirjoittamaan sitä näkemystä,
            että nämä huonot päätökset — ja
            täällä nyt tehdään
            huonojakin päätöksiä riippuen
            tietysti aina vähän katsantokannasta, katsotaanko
            oppositiosta vai hallituksesta — perustuisivat siihen,
            että meillä ei olisi tarpeeksi tietoa niistä asioista.
            Mehän saamme valiokunnissa aivan niin paljon tietoa kuin haluamme.
         
         
         Kysymys on politiikan sisällöstä.
            Siitähän on kysymys, ja edustaja Saarakkala täällä onnistuneesti
            kuvasi juuri sitä ongelmaa kansalaisaloitteessa, johon
            edustaja Zyskowicz täällä viittasi eli
            siihen, että kun pystyy määrittelemään
            yhdessä asiassa ikään kuin sen kansan
            tahdon, mikä on hyvää politiikkaa, niin
            jossain toisessa asiassa, jossa on jonkun toisen kansanryhmän
            50 000:n nimikirjoitus, siitä ei ollakaan samaa
            mieltä. Juuri tästä syystä edustuksellinen
            demokratia on ainakin vähän teknisesti helpompi
            tapa hoitaa näitä asioita, kun pystymme täällä keskitetysti
            miettimään, miten näitten asioitten pitäisi
            olla, millä tavalla ne rahat jaetaan. Kyllä jokainen,
            joka täällä on hallitusneuvotteluissa
            istunut ja toisaalta ollut oppositiossa, tietää,
            mikä dilemma siinä välillä valitsee.
            On mukavampi puhua leveitä silloin, kun ei tarvitse olla
            huolissaan siitä, riittävätkö rahat
            vai eivätkö riitä. Kysymys on lopulta
            siitä, minkälaista politiikkaa me haluamme, ja
            kansa arvioi sitä vaaleissa ja tekee sen pohjalta johtopäätökset
            ja ratkaisee sitten, mikä kokoonpano täällä on.
         
         
         Toki aina välillä, kun nyt esimerkiksi tässä taitetun
            indeksin asiassa ottaa vastaan eläkeläisjärjestöjen
            lähetystöjä, joita johtavat entiset kansanedustajat,
            siis lähetystöjä, jotka vaativat taitetun indeksin
            poistamista ja joita johtavat kansanedustajat, jotka ovat täällä äänestäneet
            vastaan kyseisen indeksin poistamista, niin tietysti miettii, mitä tässä välillä on
            tapahtunut. Mutta semmoista se politiikka tuppaa olemaan.
         
         
       
      
         
         Juha  Väätäinen  /ps:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Kyllä tämän salin
            on syytä saada painetta säännöllisesti
            kansalaisilta. Viisaus istuu kansassa, ei välttämättä täällä olevissa älyköissä.
            Tässä suhteessa kaikki se palaute ja aloitteet,
            jotka kansalta tulevat, täytyy ottaa huomioon. He elävät
            arkielämää. Tämä sali
            usein etääntyy arkielämästä,
            ja jos kansalaisaloitteen takana on sellainen määrä ihmisiä,
            50 000 tai siitä ylöspäin, niin
            eivät ne aloitteet voi olla tyhmiä. Ne ovat tarpeista
            syntyneitä, ja viesti on selvä. Sillä tavalla
            tämä sali joutuu ottamaan kantaa siihen, mikä se
            sisältö on. Se viesti on otettava täällä vakavaan
            käsittelyyn. Silloin jokaiselle meille jää oikeus
            tarkastella sitä, onko se meidän mielestämme
            oikea. Vain nelivuosittain olla näkyvissä omine
            esiintymisineen ei ole minun mielestäni riittävää.
            Tässä suhteessa tämä kansalaisaloitteen
            esilletulo on erittäin tervetullut, käsitelläänpä aloitteissa
            sitten mitä asiaa tahansa, ja meidän pitäisi
            olla todella tässä asiassa nöyriä itse äänestäjiemme
            suhteen.
         
         
       
      
         
         Maria Tolppanen /ps:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Olen todella hämmästynyt,
            että salin vasemmalla reunalla perustellaan huonoja päätöksiä politiikan
            sisällöllä. Ennenkuulumatonta! Se ei
            ole politiikan sisällöstä kiinni, se
            on ihmisten inhimillisyydestä kiinni silloin, kun tehdään
            sellaisia päätöksiä, jotka kouraisevat
            kaikkein syvimmältä kaikkein köyhimpien
            kukkaroa, sitä kukkaroa, missä ei ole oikeastaan
            koskaan edes mitään ollutkaan. Kyllä se
            vain näin on, ja päätökset tehdään
            täällä. Minä ymmärrän
            sen, että edustaja Virtanenkaan ei tiedä, minkälaisissa
            oloissa ihmiset asuvat ja minkälaisella määrällä he
            joutuvat tulemaan toimeen. Tässä salissa tehdään
            ratkaisuja, tässä salissa tehdään
            arvoratkaisuja. Täällä päätetään
            se, millä tavalla tässä maassa kerätään
            esimerkiksi veroja, otetaanko ne tasaveroilla vai otetaanko ne progressiivisella
            verolla, nostetaanko progressiota yläpäästä,
            tehdäänkö viides veroluokka, milloin
            saadaan kovemmat verot kaikkein kovatuloisimmille, otetaanko varallisuusvero
            takaisin vai eikö sitä oteta takaisin. Ne ovat
            arvovalintoja, ja ne valinnat päättävät niitä asioita
            ja niistä asioista, miten ihmisillä menee ja minkälaisella
            rahamäärällä ihmiset joutuvat
            tulemaan toimeen. Erittäin kannatettavaa, että kansalaisaloite
            tulee. Pidetään siitä kiinni.
         
         
       
      
         
         Erkki Virtanen /vas:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Haluamatta nyt enemmälti puuttua
            tähän edustaja Tolppasen vuodatukseen totean nyt
            vain, että itse asiassa se politiikan sisältö muodostuu
            juuri niistä arvovalinnoista. Se politiikan sisältö muodostuu
            juuri niistä päätöksistä,
            joita te kuvailitte, ja erilaisista syistä johtuen ehkä nyt
            jossain määrin myöskin tunnen niitä perusteita
            ja niitten perusteitten pohjalta minä toimin omien päätösteni
            perustaksi ja te toimitte oman päätöksenne
            perustaksi, enkä usko, että niissä edes
            on kovin paljon eroakaan. Mutta kysymys on myöskin siitä,
            että asioita ei voi ratkaista yksi kerrallaan. Ei voi ratkaista
            yksi kerrallaan taitettua indeksiä. Saattaa olla, että kun
            tulee hyvä esitys esimerkiksi taitetusta indeksistä,
            niin samalla ei tule kuitenkaan esitystä niiltä,
            jotka sen maksavat. Työntekijät ja työnantajat,
            joita nyt on vähän, mutta kaikki työssä olevat
            saattaisivat olla sitä mieltä, että he eivät
            halua eläkeläisille enemmän rahaa, sen
            sijaan he haluavat itselleen. Meidän on ratkaistava se,
            kumpaa mieltä me olemme.
         
         
         
            
            Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
            
            Arvoisat edustajat, tässä vaiheessa huomautan,
               että kun olen kuunnellut tätä keskustelua,
               niin minulle on syntynyt semmoinen käsitys, että itse
               tästä lakiehdotuksesta ollaan samaa mieltä.
               Me voimme loputtomiin asti tietysti ottaa esille kuvitteellisia
               esimerkkejä, mitä voi olla tulevaisuudessa, mutta
               kehottaisin nyt kuitenkin ottamaan kantaa tähän
               lakiehdotukseen.
            
            
          
         
       
      
         
         Kauko Tuupainen /ps:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Valitan, että tämä menee
            debatiksi, mutta edustaja Virtaselle sen verran, kun hän
            kyseli, kuka maksaa:
         
         
         Suomessahan on 1,4 miljoonaa eläkeläistä,
            25 prosenttia kansasta, ja viime keväänä Helsingin Sanomien
            taloustoimitus — luin tarkkaan heidän kirjoituksensa — kertoi,
            että jos taitettu indeksi poistetaan ensi vuonna, 2012,
            se maksaa 100 000 euroa, 10 vuoden päästä se
            maksaa 900 000 euroa, ja jos meidän kahdeksan
            eläkeläisrahastomme yhteispotti on joku 140 miljardia
            euroa, niin kuin se ilmeisesti on, niin 1 prosentin tuotto tekee
            vuodessa 1,4 miljardia, 3 prosentin, joka on vielä kohtuullinen
            tuotto, 3,2 miljardia. Näillä rahoilla maksetaan
            tämä taitettu indeksi. Se on ihan todisteellisesti
            näin. Nyt on vaan valitettavaa, että nämä kahdeksan
            eläkeläisrahastoa ovat tuottaneet tänä vuonna
            ja viime vuoden lopulla miinus 7 prosenttia eli eivät tuottaneet
            sentin hyrrää sinne kassoihin, tämä on
            se ongelma. Minun mielestäni hallituksen tulisi katsoa
            näiden eläkerahastojen perään
            entistä paremmin ja vaatia, että se laissa oleva
            4 prosentin minimituotto tulee vähintään
            ensi vuonna.
         
         
         Tämä on tämä juju, ja tiedän
            ja varmasti edustaja Virtanenkin tietää, että kaikkien
            suurten puolueitten eläkeläisjärjestöt — niin
            kokoomus, demarit, keskusta, vasemmisto kuin monet muutkin — yhdessä vaativat
            taitetun indeksin poistamista. Siellä on 1,4 miljoonaa
            aikuista äänestäjää,
            tämä pitää meidän muistaa.
            Me täällä salissa, niin kuin minäkin,
            edustamme kansaa — minä lähinnä eläkeläisiä,
            kun olen siinä iässä — joten
            ei se nyt mahdotonta ole, että me toteutamme tässä salissa
            enemmistöpäätöksillä kansan tahdon
            mukaisia päätöksiä.
         
         
       
      
      Keskustelu päättyi.