Jari Leppä /kesk:
               		
            
            Herra puhemies! Hallituksella on tukevia kirjauksia suomalaisen
               kotimaisen ruoantuotannon tulevaisuudesta luomutavoitteineen, lähiruokatavoitteineen
               — hyvä niin. Kuitenkin
               toimenpiteet ovat kerta toisensa jälkeen toisensuuntaisia.
               Viimeinen esimerkki tästä on tämän
               kuuluisan eteläisen Suomen vakavien vaikeuksien
               tuen osalta, 141 artiklan osalta, jossa hallitus näkyy
               olevan antamassa periksi jo ennen kuin neuvottelut ovat varsinaisesti
               edes alkaneetkaan ja siirtyneen leikkauslinjalle. Yritätte
               siirtää tätä tukea maksettavaksi
               yhteisen maatalouspolitiikan välineiden kautta, mikä ei
               nyt vain ole mahdollista.
            
            
            Vielä välitarkastelussa hallitus hyvin voimakkaasti
               alleviivasi 141:n merkitystä. Kaksi viikkoa sitten näin
               teki pääministeri. Arvoisa hallitus, arvoisa ministeri,
               missä moinen linjanmuutos on tapahtunut? Mistä se
               kertoo? Mihin te sillä pyritte? Ja miksi olette nyt vaihtaneet
               tämän hyvän linjan, joka teillä hallitusohjelmassa
               on, periksi antamisen ja leikkauksen linjaksi?
            
            
            
            
          
         
         
            
            Maa- ja metsätalousministeri Jari Koskinen
            
            Arvoisa herra puhemies! Täytyy heti alkuun sanoa, että nyt
               edustaja Leppä on kyllä ymmärtänyt
               asiat täysin väärin. Siinä mielessä on hyvä,
               että olen huomenna tulossa maa- ja metsätalousvaliokuntaan
               kello 9 aamulla kuultavaksi, että meillä on vähän
               paremminkin aikaa siellä sitten käydä asioita
               läpi.
            
            
            Mutta jos sanon lyhyesti tästä taustasta,
               yleisestä maatalouden tilanteesta, niin on syytä muistaa — koska
               varmaan joku ihminen saattaa television ääressäkin
               katsoa, että mitä tämän hallituskauden
               aikana on tehty — että rahoitusratkaisu EU:n yhteisten
               rahojen käytöstä oli hyvä Suomen
               kannalta. Saamme sieltä maaseuturahaa enemmän
               kuin aiemmin, ja kokonaisuudessa rahavirrat EU:sta Suomelle ovat
               suunnilleen samalla tasolla kuin aiemminkin. Kesällä aikaansaatu
               cap-uudistus eli maatalouspolitiikan uudistus meni myös
               hyvin — kiitos siitä niin Euroopan parlamentille
               kuin Suomen eduskunnallekin, joka tuki suomalaisia neuvottelijoita
               hyvin tässä asiassa — ja antaa myös
               omalta pohjaltaan hyvän ratkaisupohjan tähän.
            
            
            Mitä tulee sitten tähän artikla 141:een,
               ei siinä yhtään mitään
               ole periksi annettu. Suomi tekee oman esityksen siitä,
               millä tavalla näitä asioita hoidetaan
               tulevaisuudessa. Tällä viikolla selvisi, että meillä on
               tuottajajärjestöjen kanssa hieman erilainen linja
               siitä, mitä sinne ratkaisun pohjaesitykseksi tarjotaan,
               ja siinä on — nyt, kun menee jo minuutin yli,
               palataan siihen kohta lisää — hieman
               näkemyseroja, mutta se ei tarkoita ollenkaan sitä,
               että rahoja oltaisiin leikkaamassa tai että linja
               olisi miltään osin muuttunut. (Matti Saarinen:
               Tosi hyvä vastaus!)
            
            
            
            
          
         
         
            Jari Leppä /kesk:
               		
            
             Arvoisa herra puhemies! Totuus on kuitenkin se, että rahamäärä supistuu. Se
               supistuu myös tämän ison neuvottelutuloksen jälkeen,
               josta sinänsä olen, ja keskusta on, antanut myönteistä palautetta
               hallitukselle: te onnistuitte siellä kohtuullisen hyvin.
               Mutta siksi se ihmetyttääkin, miksi nyt sitten
               tätä jälkihoitoa ei haluta hoitaa yhtä hyvin
               kuin se neuvottelutulos hoidettiin. Siihen teillä on mahdollisuus,
               ja toivon mukaan teillä on myöskin halu. Keskustalla on
               ainakin halu se, että me turvaamme tällä tavoin
               tämän erittäin merkittävän
               artiklan edelleen jatkumisen. Jos se nyt kerran romutetaan, sitä ei koskaan
               takaisin saada, sitä ei mikään hallitus pysty
               enää takaisin saamaan. Siksi on outoa, että te
               ette ottaneet kuuleviin korviinne MTK:n ja SLC:n elikkä viljelijöiden
               yhteistä näkökulmaa ja lähteneet
               arvioimaan ja laskemaan sen vaikutuksia, niin kuin te teitte työmarkkinaratkaisuissa
               työmarkkinaosapuolten välillä. Miksi
               nyt sitten ei kuultu viljelijöiden yksimielistä,
               yhteistä kantaa? Se on aito huoli maatalouden kannattavuudesta,
               suomalaisen ruoantuotannon tulevaisuudesta. Huoli, ministeri, on
               aito, ja siinä ei ole väärinymmärrystä,
               (Puhemies koputtaa) vaan faktat puhuvat puolestaan.
            
            
          
         
         
            
            Maa- ja metsätalousministeri Jari Koskinen
            
            Arvoisa herra puhemies! Jälleen kerran: siis kysymys
               ei ole mistään rahojen leikkaamisesta. Me saamme
               EU:lta tasan yhtä paljon rahaa riippumatta siitä,
               mikä se artikla 141:n lopputulos on. Meillä on
               käytettävissä kansallisessa budjetissa
               tasan yhtä paljon rahaa riippumatta siitä, mikä se
               lopputulos on. Me saamme EU:lta myös maaseudun kehittämiseen
               rahaa, mikä on yhteisrahoituspohjalla eli osa valtion kassasta,
               osa EU:lta. Sekin rahasumma pysyy aivan samana riippumatta siitä,
               mikä tämä ratkaisu on. Pikkuisen voi
               tulla kohdentamistilanteita, joissa suuntaudutaan vähän
               eri tavalla, ja siihen haetaan hyvää kokonaisratkaisua,
               jonka jälkeen, kun tästä asiasta tuottajajärjestöjen
               kanssa on neuvoteltu vuoden verran, jatketaan edelleen neuvotteluja, kun
               haetaan tasapainoista, kokonaisvaltaista ratkaisua koko maataloustukipolitiikalle.
            
            
            Mitä tulee sitten tähän sisältöön
               sinänsä: yksi asia, mistä tuottajajärjestöjen
               kanssa meillä oli selkeä erimielisyys, oli se,
               millä tavalla tätä artiklaa pitää huomioida.
               Artikla lähtee siitä, että meidän
               pitää hyödyntää täysimääräisesti
               EU:n yhteisen maatalouspolitiikan kaikki välineet. Kun saimme
               niissä neuvotteluissa kesällä tuotantoon sidotuissa
               tuissa mahdollisuuden maksaa vähintään
               15 — tai neuvottelujen jälkeen jopa vähän enemmänkin,
               ja tavoitteenamme on 20 — niin tämän
               tulee näkyä siinä ratkaisussa. Tuottajajärjestöt
               eivät olisi halunneet huomioida tätä täysimääräisesti,
               mutta kun se artikla on sillä tavalla kirjoitettu, että meidän
               pitää huomioida se täysimääräisesti,
               ei tässä paljon sitten vaihtoehtoja ollut jäljellä.
            
            
          
         
         
            Lasse Hautala /kesk:
               		
            
             Arvoisa herra puhemies! Hallitus on omassa ohjelmassaan todennut,
               että maaseutupolitiikan tavoitteena on muun muassa maataloustuotannosta
               ja maaseudun elinvoimaisuudesta huolehtiminen. Tämä tavoite edellyttää kannattavaa
               maataloustuotantoa. Kuten tiedämme, koko EU:n alueella
               maataloustuotantoa tuetaan siksi, että elintarviketeollisuus
               saisi raaka-aineet edullisella hinnalla ja jalostusosuuden jälkeen
               kuluttajat saisivat ruokansa edullisesti kaupasta.
            
            
             Hallitus linjasi keväällä, ettei
               maatalouteen tehdä uusia leikkauksia, ja nyt julkisuuteen
               tullut uusi linjauksenne näyttää leikkaukselta,
               ja se tulee vaarantamaan erityisesti eteläisen Suomen maidon
               ja naudanlihan tuotantoedellytykset. Tämä ei ole
               yksinomaan maatalouden asia. Elintarviketeollisuus työllistää noin
               33 000 työntekijää. Kysynkin:
               onko hallitus tehnyt vaikutusten arviointia koskien koko elintarvikesektoria?
            
            
          
         
         
            
            Maa- ja metsätalousministeri Jari Koskinen
            
            Arvoisa puhemies! Vielä kerran: jos tämä nyt
               edustaja Hautalan mielestä näyttää leikkaukselta,
               niin sitten näkökulma on väärä,
               koska tässä artikla 141:n neuvotteluissa tuottajajärjestöjen
               kanssa ei ollut kysymys mistään leikkauksista,
               vaan kysyttiin, millä tavalla hyödynnetään EU:n
               maatalouspolitiikkaa, joka pitää ottaa huomioon
               myös näissä tulevissa artikla 141-neuvotteluissa
               komission kanssa. Olimme useasta asiasta tuottajajärjestöjen
               kanssa samaa mieltä. Meillä oli erimielisyys vain
               kahdesta asiasta: minkä tyyppinen se rakenne on siellä tukijärjestelmän sisällä,
               ja mitkä ovat ne tukitasot tulevina vuosina, mistä lähdemme
               sitten komission kanssa neuvottelemaan. Monista muista asioista
               meillä on täysin yhteinen näkemys.
            
            
            Samaa mieltä olen teidän kanssanne siitä,
               ja varmaan huoli on kaikilla myös hallituksessa, että maataloudessa
               kannattavuus on pitkään ollut huonolla tolalla.
               Voisi sanoa, että viimeiset kymmenen vuotta ollaan menty
               pikkuhiljaa alaspäin, ja se ongelma ei hetkessä poistu.
               Oikeastaan ainoa, mikä sen ratkaisee, ei ole se, onko meillä tukipotissa
               10 tai 20 miljoonaa euroa enemmän tai vähemmän,
               vaan se, mikä on se hinta, mikä markkinoilta tuotteista
               saadaan. Se on pitkässä juoksussa se asia, mikä tämän
               kannattavuuden ratkaisee, ja toivottavasti se näkyy myös niissä valinnoissa,
               mitä suomalaiset kuluttajat tekevät tuolla kaupassa.
            
            
          
         
         
            Timo Soini /ps:
               		
            
             Arvoisa herra puhemies! Elävä maaseutu on
               kansallinen kysymys, ja uskon, että me kaikki ymmärrämme
               tämän. Suomalainen puhdas, myrkkyvapaa elintarviketuotanto
               on kestävää, moraalisesti toimivaa, ja
               Suomessa elintarvikkeet tuotetaan pääsääntöisesti käsitykseni
               mukaan moraalisesti kestävällä perustalla.
            
            
            Arvoisa ministeri: Mikä on se suurin ongelma nyt tässä?
               Onko se kauppa, onko se kustannustason nousu? Esimerkiksi hallitushan
               energiaveroja korottaa, sähköveroja. Ja eikö tämän
               kustannustason kurissapito ole se ensimmäinen edellytys
               sille, että meidän elintarviketuotteet ovat kilpailukykyisiä?
               Jokainen meistä haluaa elintarvikkeista kunnon hinnan.
               Niistä pitää saada kunnon hinta. Mitä olette
               tehneet tämän viljelijöiden kustannustason
               kurissa pitämiseksi tai aiotte vielä tehdä?
            
            
          
         
         
            
            Maa- ja metsätalousministeri Jari Koskinen
            
            Arvoisa herra puhemies! Jos miettii, mikä se maatalouspolitiikan
               kokonaisuus on, tietysti se koostuu kolmesta asiasta.
            
            
            Ensimmäinen on se, mitä maataloustuotteista maksetaan
               hintaa, ja se muodostaa tuloista noin 60 prosenttia viljelijöille.
               Noin 40 prosenttia tulee sitten tuista, ja se on tietysti asia,
               mistä me tietysti aina pohdimme, mihinkä on varaa,
               paljonko on varaa maksaa tukia ja mitä myös sitten
               nämä EU:n yhteiset säädökset
               antavat myöden. Eli me emme voi ihan vapaasti maksaa, koska
               tämä maatalouspolitiikka on EU:n yhtenäistä.
            
            
            Kolmas elementti on tietysti nämä kustannukset,
               mihinkä edustaja Soinikin viittasi. Se on totta, että valtaosa
               kustannuksista vyöryy maailmalta. Jos energiahinnat nousevat,
               niin se näkyy Suomessa energiahintoina, se näkyy
               panosten hintojen nousuna muun muassa lannoitteissa tai muissa vastaavissa.
               Jos tehdään palkkaratkaisut, jotka nostavat kustannuksia,
               vaikka nyt sitten rakentamisessa tai koneiden korjaamisessa tai
               jossain muussa, niin se näkyy heti siellä tiloilla.
               Kysymys olisi siitä, millä tavalla nämä tuottajahinnat
               seuraisivat vähintään niitä kustannuksia
               tai pikemminkin pikkuisen nousisivat enemmän, koska vain
               sillä tavalla se kannattavuus paranee. Tämä on
               vaikea yhtälö, koska taas ei voi määritellä kustannustasoa
               pelkästään hallituksesta käsin.
            
            
          
         
         
            Sirkka-Liisa Anttila /kesk:
               		
            
             Arvoisa puhemies! Arvoisa ministeri! Te neuvottelette sillä tavalla
               täysin erilaisessa tilanteessa kuin kuusi vuotta sitten.
               Silloin yksimahaisella sika- ja siipikarjataloudella esimerkiksi
               sianlihaa oli 40 miljoonaa kiloa ylimääräistä,
               sellaista, jota markkinoilla ei olisi saanut EU:n artiklan mukaan
               olla. Minusta nyt sikatalouden kohdalla on se tilanne, että kun
               se ala on vakavassa kriisissä, meille tuodaan sianlihaa,
               ei ole ylituotannosta kysymys, niin minun ensimmäinen kysymykseni
               ministerille on se, miten aiotte turvata jatkossa tämän
               sika- ja siipikarjatalouden tulevaisuuden tässä tilanteessa,
               kun eletään täysin artiklan mukaan. Te voitte
               nyt aivan hyvin esittää tukea sinne, nimenomaan
               kriisitukea, jota siellä tarvitaan.
            
            
            Sitten toinen kysymys: Täällä moni
               pohtii sitä, mitä voitaisiin tehdä niille
               tuottajien tuloille. Koska te, ministeri, aiotte luoda sellaisen
               neuvottelujärjestelmän, jotta myöskin
               tuottajateollisuus voi neuvotella, millä hinnalla se liha
               lähtee? Tällä hetkellä on täysin
               järjetön järjestelmä: lihaa
               haetaan tilalta, siat haetaan tilalta, tilinauhasta näet,
               tuleeko siitä rahaa vai ei. Eihän tämä voi olla
               näin järjestäytyneessä yhteiskunnassa.
            
            
          
         
         
            
            Maa- ja metsätalousministeri Jari Koskinen
            
            Arvoisa herra puhemies! Se, mikä tilanne oli kuusi
               vuotta sitten tai mikä tilanne tänä päivänä on,
               on tietysti hieman erilainen. Mutta se, jos ala on kriisissä,
               ei johdu siitä, että Suomi on liittynyt Euroopan
               unioniin, joka kuitenkin on se pohja, mikä tässä artiklassa
               141 on. Jos miettii niitä aloja, joille tämän
               artiklan perusteella maksetaan tänä päivänä tukea,
               niin meillä on maidontuotanto, jossa meillä on
               ylituotantoa, ja vastaavasti meillä on kasvihuonetuotanto,
               jossa meillä on alituotantoa. Se, mikä on tuotannon
               sen hetkinen tilanne, ylituotanto, alituotanto, kun käydään
               neuvotteluita artikla 141:n perusteella, ei ratkaise sitä,
               mikä se lopputulos on, vaan kysymys, millä tavalla
               tavallaan suomalainen maatalous pääsee mukaan
               tähän eurooppalaiseen yhteiseen järjestelmään.
            
            
            Sen takia näitten kaikkien vuosien aikana, kun tässä EU:ssa
               ollaan oltu, ne 18 vuotta, on pyritty kehittämään
               Euroopan unionin yhteistä maatalouspolitiikkaa sillä tavalla,
               että se paremmin ottaisi huomioon nämä Suomen
               olosuhteet. On saatu lfa-tuen maksaminen koko Suomeen, Etelä-Suomeenkin
               vuonna 2000, 2003 sitä korotettiin jonkin verran, 2010
               tuli muistaakseni tämä yksi pykälä,
               minkä mukaan saatiin tuotantoon sidottuja tukia maksaa
               10 prosenttia, mitä on noudatettu, ja nyt viimeisimpänä tänä kesänä mahdollisuus
               päästä vielä ylemmäksi
               näissä tuotantoon sidotuissa tuissa. Eli jatkossakin
               pitää pystyä löytämään
               niitä keinovalikoimia, jotka sopivat EU:n yhteiseen maatalouspolitiikkaan
               (Puhemies koputtaa) ja jotka sitten omalta osaltaan helpottavat
               tätä Etelä-Suomen tilannetta.
            
            
          
         
         
            Janne Sankelo /kok:
               		
            
            Arvoisa puhemies! Tällä hetkellä käynnissä olevat
               141-neuvottelut ovat suomalaisen maatalouden kannalta todella tärkeät.
               Synnytys on vasta puolitiessä, ja tuntuu siltä, että lapsen
               ulkonäköä arvostellaan jo. Odotetaan nyt
               rauhassa neuvottelujen etenemistä ja lopputulosta.
            
            
            Koko EU-jäsenyyden ajan lähtökohta
               on ollut, että ratkaisuja haetaan ensisijaisesti capin kautta,
               niin nytkin. Mahdollisuudet ovat nyt paremmat, kun maatalousuudistuksessa
               tehtiin suunnanmuutosta kohti tuotantoon sidottuja tukia. Tähän
               asti maatalousneuvotteluissa on edetty Suomen kannalta positiivisesti,
               niin kuin edustaja Leppäkin totesi. Ratkaisu on kokonaisuus, johon
               voidaan rakentaa monia suomalaista maataloutta hyödyntäviä elementtejä.
               Kysymykseni onkin: millä aikataululla nämä tärkeät
               neuvottelut nyt etenevät?
            
            
          
         
         
            
            Maa- ja metsätalousministeri Jari Koskinen
            
            Arvoisa puhemies! Neuvottelun aikataulu on suunnilleen seuraava:
               Tällä hetkellä tietysti keskustelua käydään
               siitä, mikä on se juridinen pohja, jolle tämä ratkaisu
               rakennetaan, koska on myös EU:ssa semmoisia näkemyksiä,
               että kun yhteistä maatalouspolitiikkaa pitää soveltaa,
               niin meidän pitäisi käsittelyssä olevan
               siirtymäkauden asetuksen artikloihin saada pykälä myös
               siitä, miten tämä Etelä-Suomen
               tuki hoidetaan. Se on tuolla tällä hetkellä parlamentissa
               käsittelyssä, tulee aikanaan sitten neuvostoon
               tuossa lokakuussa ja toivottavasti päätökseen
               marraskuussa.
            
            
            Mutta jos tämä ei ole se juridinen pohja,
               niin sitten mennään tällä entisellä,
               141 artiklan mukaisesti, jolloin komission kanssa neuvotellaan. Jos
               näitä tapaamisia on tässä ollut
               pohjustukseksi jo lukuisia, niin varmaan lukuisia tulee olemaan
               vielä edelleenkin. Eli tavoitteena on se, että tämä saataisiin
               valmiiksi viimeistään marraskuun loppuun mennessä,
               jotta sitten tukijärjestelmät olisivat kunnossa
               ensi vuoden osalta täydellisesti ja aikataulu olisi suunnilleen
               sama kuin mitä oli kuusi vuotta sitten, jolloin marraskuussa kanssa
               syntyivät ratkaisut.
            
            
          
         
         
            Tytti Tuppurainen /sd:
               		
            
             Arvoisa puhemies! Kotimaisen ruuan tuotanto pitää ilman
               muuta turvata, ja viljelijöitten toimeentulo on tiukilla. EU-neuvotteluissa
               me kuitenkin onnistuimme, ja rahoituskehyksessä pystyttiin
               turvaamaan suomalaisen maatalouden tuet ja maaseudun kehittämiseen
               saatiin jopa lisärahoitusta. Totta kai nämä kansallisetkin
               tuet täytyy turvata, mutta iso kuva lopulta on kuitenkin
               se, että viljelijätulon täytyy tulla
               markkinoilta. Mitkään tuet eivät riitä,
               ellei alkutuottajan asemaa pystytä markkinoilla parantamaan.
            
            
            Ministeri Ihalaisen johdolla on valmisteltu kilpailulainsäädäntöön
               muutos, jolla kaupan keskusliikkeitten määräävään
               asemaan markkinoilla voidaan puuttua ja sitä kautta parantaa
               alkutuottajan asemaa. Kysyisin ministeri Koskiselta: näettekö te
               tämän keinona viljelijätulon parantamiseksi,
               ja ennen kaikkea laskeeko se suomalaisen ruuan hintaa, joka on kyllä kuluttajalle
               aika korkea?
            
            
          
         
         
            
            Maa- ja metsätalousministeri Jari Koskinen
            
            Herra puhemies! Minusta on aika vaikea lähteä arvioimaan
               sitä, miten se kilpailulain muutos sitten käytännössä toteutuu,
               kun se laki ei ole vielä voimassakaan. Mutta tietysti siihen
               on aika paljon ladattu odotuksia, että sillä olisi
               jotain vaikutusta markkinoihin, ja me tietysti toivomme, että sillä olisi.
               Mutta tietysti yksi asia, mikä on syytä muistaa — paikalla
               on aika paljon kuntapäättäjiäkin — on
               se, että meidän julkisissa hankinnoissa voidaan
               asettaa hankintatarjouksia tehtäessä myös
               laadullisia kriteereitä. On monta kertaa sanottu, kuinka
               Suomessa esimerkiksi eläinten hyvinvointi on korkeammalla
               tasolla kuin esimerkiksi Euroopassa keskimäärin,
               niin että jos kerran halutaan, niin silloinhan voitaisiin myös
               hankintoihin laittaa sentyyppisiä määräyksiä,
               joissa otettaisiin huomioon se, että Suomessa eläinten
               hyvinvointitaso on korkeammalla, ja noudatettaisiin suomalaista
               lainsäädäntöä vaikka
               tässä asiassa. Ja on monia muita esimerkkejä, millä tavalla
               hankinnoissa voitaisiin huomioida suomalaisen ruuan tuotanto vähän
               paremmin kuin tänä päivänä,
               mutta se vaatii päätöksiä niiltä kunnallisilta
               päättäjiltä.
            
            
          
         
         
            Esko Kiviranta /kesk:
               		
            
             Arvoisa puhemies! Hallitus on tehnyt päätöksiä merkittävistä maatalouden
               kansallisen tuen leikkauksista. Näistä on kuitenkin
               vielä yli puolet, noin 55 miljoonaa euroa, tekemättä,
               ja kehysbudjetin mukaan ne tehdään vuoden 2015
               budjetissa. Joudunkin nyt kysymään arvoisalta
               maa- ja metsätalousministeriltä, onko näistä jäljellä olevista
               leikkauksista tarkoitus kohdistaa merkittävä osa
               maatalouden kansalliseen tähän niin sanottuun
               141-tukeen ja siirtää se maksettavaksi viljelijöiden
               sisäisenä tulonsiirtona EU:n maksamista hehtaarituista
               ainakin maito- ja nautasektorin osalta.
            
            
          
         
         
            
            Maa- ja metsätalousministeri Jari Koskinen
            
            Arvoisa herra puhemies! Niin kuin aiemmin totesin, tämä koko
               maataloustukipaketti on erittäin monimutkainen. Nyt ensimmäistä kertaa tämän
               18 vuoden aikana, kun on oltu EU:ssa, kaikki eri tukimuodot ovat
               yhtä aikaa pöydällä, eli kaikki
               järjestelmät ovat muuttumassa vuoden 2015 alussa.
               Sen takia tätä tiivistä valmistelutyötä tässä on
               tehty. Eri tahojen kanssa pyritään löytämään
               sentyyppinen kokonaisuus, että se ottaa huomioon niin eri
               tuotantosuunnat kuin myös eri alueetkin. Elikkä tässä vaiheessa
               on tietysti vielä vaikea kertoa ihan yksityiskohtaisista
               laskelmista, koska niitä tehdään koko
               ajan ja niihin tietysti vaikuttaa myös se, minkätyyppinen
               ratkaisu saadaan 141:ssä ja pitääkö sen
               takia sitten huomioida joissakin muissa tukimuodoissa jonkinlaisia muutoksia.
            
            
            
               
               Puhemies Eero Heinäluoma:
               
                Tämä kysymys on tällä erää käsitelty. — Jaa,
                  edustaja Lepällä oli vielä havainto.
                  Olkaa hyvä.
               
               
             
            
          
         
         
            Jari Leppä /kesk:
               		
            
            Kiitos, arvoisa herra puhemies! Olemme täysin yhtä mieltä siitä,
               ministeri Koskinen, että kaikki ne yhteisen maatalouspolitiikan
               välineet pitää käyttää.
               Näinhän on ollut aina koko Suomen EU-jäsenyyden
               ajan, ja näin on toimittu jokaisen hallituksen toimesta,
               ja se on ihan oikein.
            
            
            Mutta sitten, ministeri Koskinen: kansallista tukea, siis tätä 141:tä,
               ei voida maksaa, jos ei sille haeta komission valtuutusta, ja nyt
               te ette ole hakemassa tätä valtuutusta. Tätä me
               nyt peräänkuulutamme. Te ette ole hakemassa valtuutusta, silloin
               sitä ei voida maksaa. Totta kai teidän pitää hakea
               sitä, ja tällä kaikella, mitä keskusta
               nyt esittää, me tuemme sitä, että te
               haette täysimääräisenä ja
               käytte oikeat ja rapsakat neuvottelut komission kanssa,
               että me saamme sen täydellisen valtuutuksen maksaa
               tätä. Muuten se ei ole mahdollista. Se ei, ministeri
               Koskinen, onnistu capin rahojen paikkaamisella, jotka alenevat. Kaikesta
               huolimatta ne alenevat. Ja millä se kompensoidaan, niin
               kuin edustaja Kiviranta kysyi, niille viljelijöille, joilta
               se siirretään taskusta toiseen? Mitäs
               niille toisille viljelijöille sitten tehdään,
               (Puhemies koputtaa) kun ei sitä valtuutusta ole?
            
            
          
         
         
            
            Maa- ja metsätalousministeri Jari Koskinen
            
            Arvoisa herra puhemies! Sitten ihan vielä lopuksi edustaja
               Lepälle, niin kuin äsken totesin edustaja Kivirannalle
               vastatessani, että tässä haetaan sentyyppistä kokonaisuutta
               vuodesta 2015 eteenpäin, että se olisi tasapuolinen
               eri tuotantosuunnille ja eri alueille. Sen, millä tavalla
               se rakentuu, sitten aika näyttää. Me
               olemme hakemassa maksuvaltuutusta komissiolta artiklan 141 perusteella.
               Kysymys on nyt siitä, että meiltä lähtee
               esitys sinne, ja sen esityksen tasosta ja muodosta emme olleet tällä viikolla
               tuottajajärjestöjen kanssa yhtä mieltä.
               Aika näyttää sitten, minkä tyyppinen
               ratkaisu sieltä EU:n kautta tulee, mutta oli ratkaisu nyt
               minkälainen tahansa, niin joka tapauksessa se soveltuu
               jollakin tavalla tähän kokonaisuuteen, mikä tässä pitää rakentaa
               tämän syksyn aikana, kun muun muassa valmistelemme
               maaseutuohjelmaesitystä komissiolle.