7) Pohjoismaiden neuvoston Suomen valtuuskunnan toimintakertomus
2000
Outi Ojala /vas:
Arvoisa puhemies! Pohjoismaiden neuvoston toiminnan keskipisteenä viime
vuonna oli keskustelu tulevan pohjoismaisen yhteistyön
strategiasta sekä neuvoston roolista ja tehtävistä uudella
vuosituhannella. Samoin myöskin neuvoston rakenne ja ennen
kaikkea valiokuntajaon uudistaminen olivat keskeisesti esillä.
Myös kansainvälisen toiminnan ja kansainvälisten
yhteyksien ja yhteistyön kehittäminen etenkin
suhteessa Pohjolan lähialueisiin olivat toiminnassa esillä.
Voi sanoa, että erityisesti parlamentaarikkojen osallistuminen
Euroopan unionin pohjoisen ulottuvuuden kehittämiseen on
ollut pohjoismaisessa yhteistyössä keskeisesti
esillä. Tietenkin olemme jatkaneet myöskin perinteistä yhteistyötä,
joka on siis vakiintunut ja painottunut kulttuuriin, lapsiin, nuoriin,
tutkimukseen sekä kysymyksiin siitä, minkälaisia
rajaesteitä vielä on ja miten ne voitaisiin poistaa,
esimerkiksi esteet, jotka rajoittavat kansalaisten mahdollisuuksia liikkua
Pohjolassa vapaasti, olla töissä ja asettua asumaan
naapurimaihin. Näitäkin esteitä yhä edelleen
on olemassa.
Pohjoismaiden neuvosto ja pohjoismainen yhteistyö ovat
viimeksi kuluneella vuosikymmenellä kokeneet suurempia
muutoksia kuin koko aikaisemman historiansa aikana. Ympäröivän maailman
ja etenkin Pohjolan lähialueiden, Venäjän
ja Baltian, geopoliittisella mullistuksella oli heti alusta alkaen
välitön vaikutus myös pohjoismaiseen
yhteistyöhön ja neuvoston toimintaan. Viime vuosikymmenen
puolivälissä ne johtivatkin neuvoston organisaation
rakenteen ja työskentelytavan kokonaisuudistuksiin. Ensimmäinen
ja varmaan hyvin merkittävä muutos oli lähialueyhteistyön
aloittaminen, jonka tiimoilta solmittiin yhteyksiä paitsi
Venäjään myös itsenäistyneisiin
Baltian maihin, joiden kanssa on tosin tehty yhteistyötä jo
ennen varsinaista itsenäistymistäkin.
Lähialueiden geopoliittiset muutokset sekä Suomen
ja Ruotsin EU-jäsenyyteen johtanut Euroopan nopea ja laaja
yhdentyminen asettivatkin lopulta neuvoston silloisen organisaation
ja työskentelyn kyseenalaiseksi, ja tuloksena siis oli vuonna
95 toteutettu rakenneuudistus. Uudistus johti puolueryhmien roolien
vahvistumiseen ja uuteen maantieteelliseltä pohjalta tapahtuneeseen
valiokuntajakoon, jonka ajateltiin vastaavan entistä paremmin
ajan vaatimuksia. Uudistuksilla pyrittiin myös vastaamaan
sen hetken poliittisesti ajankohtaisiin haasteisiin, ja siltä osin
niitä voidaan pitää menestyksekkäinä.
Aikaa myöten nykyinen valiokuntajako on kuitenkin osoittautunut
ongelmalliseksi. Ongelmat ovat johtuneet toisaalta siitä,
että asiakysymyksiä on ollut välillä vaikea
sijoittaa oikeaan valiokuntaan, mutta ennen kaikkea siitä,
että neuvoston valiokuntarakenne ei vastaa ministerineuvoston
rakennetta, saati kansallisten parlamenttien valiokuntarakennetta.
Eroavaisuudet ovat vaikeuttaneet ministerineuvoston ja kansallisten
valiokuntien kanssa tehtävää yhteistyötä sekä neuvoston
toiminnan kytkemistä kansallisiin parlamentteihin.
Tämä saikin yhdessä globaalistumisen
ja Euroopan yhdentymiskehityksen kanssa ministerineuvoston asettamaan
niin sanotun viisasten paneelin, joka sai tehtäväkseen
selvittää pohjoismaisen yhteistyön tulevaa
luonnetta ja tulevia tehtäviä. Paneelin tuli tunnistaa
Pohjoismaiden yhteiskuntakehityksen yhteiset piirteet uuden vuosituhannen
kynnyksellä ja arvioida, mitä vaatimuksia ja odotuksia
ne kohdistavat pohjoismaiseen yhteistyöhön. Paneelin
raportti "Pohjola 2000 — Avoinna maailman tuulille" esiteltiin neuvoston
52. istunnossa Reykjavikissä viime syksynä ja
siellä käytiin myös vilkas keskustelu. Keskustelu
osoitti selvästi, että neuvoston jäsenten
keskuudessa vallitsi suuri yksimielisyys siitä, että neuvoston
rakennetta tulisi muuttaa kansallisten parlamenttien ja ministerineuvoston kanssa
tehtävän yhteistyön parantamiseksi. Muutos
edellyttäisi ennen muuta sitä, että yhteistyön
nykyinen maantieteellinen jako kolmeen pilariin korvattaisiin poliittisten
asiakysymysten mukaan jaetuilla valiokunnilla.
Rouva puhemies! Pohjoismaiden neuvoston toiminnan kehittämistä ja
rakenteiden uudistamista valmistellaan parhaillaan neuvoston puheenjohtajiston
asettaman työryhmän ja yhteistyöministereiden
yhteisessä strategiahankkeessa. Tämän
hankkeen tulokset ja esitykset on tarkoitus käsitellä seuraavassa,
53. istunnossa Kööpenhaminassa lokakuun lopulla.
Mahdolliset muutokset tulisivat voimaan ensi vuoden alusta. Valiokuntajaon
ja -rakenteen uudistamisen tavoitteena on siis parantaa ja tehostaa
Pohjoismaiden neuvoston ja Pohjoismaiden ministerineuvoston yhteistyöedellytyksiä
sekä ennen
kaikkea edesauttaa Pohjoismaiden neuvoston toiminnan ja yleensä pohjoismaisen
yhteistyön ankkurointia kansallisiin parlamentteihin. Todellakin,
vuorovaikutusta neuvoston valiokuntien ja kansallisten parlamenttien
valiokuntien kesken halutaan tehostaa.
Ulko- ja turvallisuuspolitiikasta, jotka ovat varsin tuoreita
aihealueita neuvoston työssä, mainittakoon istunnon
ulko- ja turvallisuuspoliittinen keskustelu viime vuonna, samoin
lähialueyhteistyön uusi strategiaehdotus, puheenjohtajiston
Venäjän vierailu, jossa kehitettiin suhteita etenkin
Venäjän valtionduumaan, Euroopan unionin pohjoisen
ulottuvuuden kehittäminen sekä konfliktien torjuntaa
ja siviilikriisinhallintaa käsittelevän työryhmän
asettaminen.
Tässä yhteydessä on syytä mainita
muun muassa Itämeri-yhteistyö ja arktinen yhteistyö sekä ennen
kaikkea yhteistyö Baltian parlamentaarisen yleiskokouksen
kanssa, joka on siis jatkunut varsin aktiivisena. Kertomusvuoden
istunnossa käsiteltiinkin jäsenehdotusta, jonka
mukaan Baltian maille tulisi tarjota jäsenyyttä Pohjoismaiden
neuvostossa. Yleiskokous päätti kuitenkin puheenjohtajiston
esityksen mukaisesti tiivistää Venäjän
ja Baltian maiden kanssa tekemäänsä yhteistyötä aloittamatta
kuitenkaan jäsenyysneuvotteluja Viron, Latvian ja Liettuan
kanssa.
Runsaat kaksi viikkoa sitten pidettiin Riiassa Pohjoismaiden
neuvoston ja Baltian yleiskokouksen kolmas yhteinen kokous, jossa
yhdessä käsiteltiin muun muassa Euroopan unionin
laajenemista, alueellista parlamentaarista yhteistyötä sekä parlamentaarista
osallistumista pohjoiseen ulottuvuuteen. Valitettavasti monien työpaineiden
ja kiireiden johdosta suomalaisista ministereistä kukaan
ei päässyt osallistumaan tuohon kokoukseen.
Kysymys Baltian maiden suhteista Pohjoismaiden neuvostoon ja
mahdollisesta jäsenyydestä ei noussut esille yhteisen
kokouksen aikana, paitsi joissakin yksittäisissä puheenvuoroissa, siis
virallista Baltian kokouksen esitystä ei tullut. Kuitenkin
yhteisen kokouksen jälkeen samassa paikassa Baltian yleiskokous
piti oman istuntonsa ja siellä peräänkuulutettiin
selvemmin tiiviimpää ja jopa yhteisiin organisaatioihin
perustuvaa yhteistyötä, eli tämä asia
on edelleen ajankohtainen. Kuten jo aikaisemmin maaliskuussa totesin,
myös Venäjän duuman puolelta todettiin,
että mikäli Baltian maat tulisivat mukaan Pohjoismaiden
neuvostoon, sielläkin ilmeisesti kiinnostusta asiaan liittyen
olisi.
Lähialueille suuntautuneesta laajemmasta ja tiivistyvästä yhteistyöstä haluaisin
mainita sen, että viime viikolla järjestettiin
Petroskoissa Karjalassa Pohjoismaiden neuvoston ja Venäjän duuman
sekä alueellisten viranomaisten ensimmäinen yhteinen
parlamentaarinen konferenssi, jonka aiheena oli pohjoismainen yhteistyö Luoteis-Venäjän
kanssa. Suomalaisia parlamentaarikkoja oli myös tässä tapaamisessa
mukana. Näin aktiivinen lähialueyhteistyö kehittyy.
Rouva puhemies! Viime maaliskuussa istuntosalissa käydyssä ajankohtaiskeskustelussa,
jossa teemana oli pohjoismainen yhteistyö, saatoin todeta,
että pohjoismainen yhteistyö ja Pohjoismaiden
neuvoston toiminta voivat hyvin ja ovat edelleen keskeisiä ja
ajankohtaisia. Pohjoismaiden neuvoston toiminta kertomusvuonna,
josta nyt puhumme, eli vuonna 2000 ja kuluvan vuoden alkupuoliskolla,
osoittavat, että edelleen tämä yhteistyö on
vahvasti lisääntynyt ja kiinnostus ulko- ja turvallisuuspolitiikkaan
sekä laajempaan alueelliseen parlamentaariseen yhteistyöhön
ovat lisääntyneet. Uskon näin käyvän myös
jatkossa.
Pohjoismaiden neuvoston Suomen valtuuskunnan omasta toiminnasta
haluan sen lisäksi, mitä toimintakertomuksesta
ilmenee, painottaa valtuuskunnan yhteistyötä toisaalta
kansalaisjärjestökentän eli lähinnä Pohjola-Norden-liiton
ja toisaalta yhteistyöministerin ja ulkoasiainministeriön
pohjoismaisen yhteistyösihteeristön kanssa. Haluan
todeta, että tämä yhteistyö on
toiminut erittäin hyvin. Valtuuskunta pyrkii myös omalta
osaltaan aktiivisesti vaikuttamaan aikaisemmin mainitsemaani kansalliseen
ankkurointiin.
Jari Vilén /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Hetki sitten keskustelimme tässä salissa
Euroopan unionin uudistumisesta ja uudistumistarpeesta ja nyt kuulimme
Suomen valtuuskunnan puheenjohtajan Outi Ojalan kertomuksen, miten Pohjoismaiden
neuvosto omalta osaltaan etsii myös omaa uudistumistaan.
Tavallaan voisi kai sanoa, että ympyrä myös
Pohjoismaiden neuvostossa on sulkeutunut. Edellisen organisaatiomuutos
muutti valiokuntarakenteen horisontaalisesti, ja nyt organisaatio
on jälleen muuttumassa kertaalleen substanssivaliokuntapohjaiseksi,
mikä toivottavasti vastaa paremmin niihin haasteisiin, mitä Pohjoismaiden
neuvosto edessänsä itseltänsä löytää.
Voisi kai tiivistäen sanoa, että se muutosvoima,
mikä Pohjoismaiden neuvostossa pakottaa muutokseen, on
aika paljon sama, kuin mistä keskustelimme aikaisemminkin.
Euroopan unioni on ehkä se keskeisin tekijä, joka
tänä päivänä pakottaa
myös Pohjoismaiden neuvostoa etsimään
omaa rooliansa, pohtimaan rooliansa ja myös tapaansa toimia
ja työskennellä.
Pidän selvänä, että ulkopolitiikasta,
ulkopoliittisista kysymyksistä, on tulossa ja pitääkin
tulla painavampi osa Pohjoismaiden neuvoston perinteistä työtä,
sitä hyvää työtä, jota
on tehty ja jota toivottavasti edelleenkin jatketaan. Mutta jotta
Pohjoismaiden neuvosto löytää uudelleen itsensä ja
löytää sen poliittisen sisällön,
mikä sille toivottavasti ole olemassa, meidän
täytyy kyetä ja uskaltaa pohjoismaisten veljeskansojemme kanssa
ottaa kantaa myös yhteisiin vaikeisiinkin ulkopoliittisiin
kysymyksiin.
Oikeastaan syy, joka innoitti minut pitämään puheenvuoron,
oli ne kokemukset, mitä Baltian neuvoston ja Pohjoismaiden
neuvoston yhteinen kokous hiljattain toi. Valitettavasti sieltä itselleni
jäi vielä enemmän se mielikuva, että kaikilla muilla
valtioilla, kansoilla, tuntuu olevan valmiutta ja halua uudistua,
pohtia asioita uudelleen, mutta meillä suomalaisilla ehkä entistä enemmän
on vieläkin etsimistä siinä, miten ja
millä tavoin me itse uskallamme keskustella ulkopolitiikasta
ja käydä kantojamme siitä lävitse.
Sinällään mielenkiintoista oli, että kun
Pohjoismaiden neuvosto ja Baltian neuvosto ottivat yhteisen kannan,
jossa todettiin EU:n ja Naton laajentumisen tuovan vakautta ja turvallisuutta alueelle,
sen jälkeen sekä Suomen pääministeri, Puolustusvoimain
uusi komentaja että tasavallan presidenttikin ovat tavallaan
ottaneet kantaa samaan kysymykseen ja päätyneet
pitkälti samaan arviointiin, kuin tuossa kannanotossa tuli
olemaan.
Toivon todellakin, että voimme jatkaa ja löytää vahvemman
ulkopoliittisen keskusteluareenan Pohjoismaiden neuvostossa, käydä lävitse yhteisiä
ongelmiamme
ja yhteisiä mahdollisuuksiamme ja miettiä myös
vakavasti ennen kaikkea Baltian maiden mukaan ottamista. Johtamani konservatiiviryhmä
teki
aikanaan esityksen siitä, että Baltian maat kutsuttaisiin
jäseniksi Pohjoismaiden neuvostoon. Reykjavikissä todettiin
tuolloin, että tämä ei ole ehkä tässä vaiheessa
tarpeellinen tai mahdollinen vaihtoehto. Toivonkin, että voisimme
ehkä lähestyä aihetta toisella tavalla: voimmeko
katsoa, arvioida, organisaatioiden välistä entistä tiiviimpää yhteistyötä.
Mielestäni ainakin omat kokemukset, joita Baltian työstä on tullut,
ovat ne, että Pohjoismaiden neuvosto ja Baltian neuvosto
organisaatioina voisivat löytää entistä selkeämmän
yhteisen toiminnan.
Meillä Pohjoismaiden neuvoston jäsenenä on pitkällinen
vuosikymmenien kokemus yhteisestä toiminnasta. Nyt Baltian
neuvosto etsii selkeästi omaa rooliansa. Sillä on
jo vahvat perinteet, se on löytänyt itsensä,
sillä on oma paikkansa. Olisiko mahdollista löytää yhteiset
intressit näiden kahden organisaation yhteistoiminnalle? Toivon
tietysti myös, jos tämän kaltaiseen ajatteluun
päästään, että me myös,
kun nyt tämän vuoden lopulla uudistamme Pohjoismaiden
neuvoston organisaatiota, voisimme huomioida nämä vaihtoehdot,
kun teemme omia ratkaisujamme tältä osin.
Ulla Anttila /vihr:
Arvoisa puhemies! Rinnastan Pohjoismaiden neuvoston identiteetin
etsinnän vähän siihen, mitä Natossa
on tapahtunut. Siinä vaiheessa, kun kylmä sota
loppui, Nato ryhtyi kehittämään kriisinhallintaa.
Siinä vaiheessa, kun pohjoismaisen yhteistyön
merkitys ei ole enää sama kuin ennen, kun EU on
saanut osan sellaisista tehtävistä, jotka ovat
yhteistyössä erittäin keskeisellä sijalla,
Pohjoismaiden neuvoston pitää etsiä uusia
tehtäviä, sen pitää uusiutua
ja se on myös uusiutunut.
Ulkoasiainvaliokunnan aiemman Pohjoismaiden neuvoston kertomuksen
käsittelyn yhteydessä esitin juuri saman kysymyksen,
jonka ed. Vilén otti esille: pitäisikö Baltian
maat saada mukaan Pohjoismaiden neuvoston toimintaan. Tuolloin asiantuntijakuulemisessa
vastaus oli kielteinen. Yhteistyön tiivistäminen
on paikallaan, kuten myös se, että etsitään
yhä tiivistyvämmin niitä rajat ylittäviä ongelmia,
joihin voidaan saada yhteisiä ratkaisuja. Esimerkiksi ympäristöyhteistyö on
tässä merkittävällä sijalla.
Ilokseni olen jo aiemmin lukenut lehdistä ja voin lukea
kertomuksesta, että Bellona-järjestö on
saanut Pohjoismaiden neuvoston ympäristöpalkinnon.
En tiedä, olisiko se saanut Suomessa vastaavanlaista palkintoa,
ainakaan jos maan hallitus olisi asiasta päässyt
päättämään. Ydinsaasteita
vastustava työ on ollut erittäin merkittävää esimerkiksi
Venäjän osalta Nikitinin esille nostamana.
Näin ollen, arvoisa puhemies, toivon, että Pohjoismaiden
neuvoston roolista käydään ulkoasiainvaliokunnassakin
perusteellinen keskustelu.
Outi Ojala /vas:
Arvoisa puhemies! Varmuuden vuoksi tulen korokkeelle, kun epäilen,
että kaksi minuuttia kuitenkin täyttyisi. Vaihdan
tavallaan vähän hattua, ed. Vilén, koska äsken
esittelin kertomuksen valtuuskunnan puheenjohtajana ja nyt ehkä minulla
on vähän vapaampi ilmaisun mahdollisuus, kun voin
puhua täällä nyt ehkä Pohjoismaiden
neuvoston vasemmistososialistisen ryhmän edustajana Pohjoismaiden
neuvoston puheenjohtajistossa.
Mutta varsinainen asia: meillä ei ole ed. Vilénin
kanssa suurtakaan erimielisyyttä siitä, miten yhteistyötä pitäisi
Baltian maiden kanssa kehittää. Tästä olemme
aivan yksimielisiä. Voi sanoa, että siitä vallitsee
myös Pohjoismaiden neuvoston eri poliittisten ryhmien välillä laaja
yksituumaisuus. Lähialueyhteistyö on meille haaste,
niin Baltian maiden kanssa, Baltian yleiskokouksen kanssa kuin myöskin
Luoteis-Venäjän, Kaliningradin kanssa. Itse asiassa
varmasti jatkossa — ei tietenkään niin,
että Pohjoismaiden neuvosto kattaisi koko Itämeren
alueen — Itämeren alueen merkitys tulee tulevaisuudessa
ilman muuta kasvamaan. Se on aivan selvä.
Mutta kyllä meidän täytyy pitää myöskin
mielessä ja ymmärtää myös
se, että Pohjoismaista Norjalla ja myöskin Islannilla,
Grönlannilla, itsehallintoalueella Färsaarilla
on myöskin huoli siitä, olemmeko keskittymässä liian
paljon juuri Itämeren alueelle, ja tämä on
tietysti ymmärrettävä. Myöskin
arktinen yhteistyö sivuaa ja Barents-yhteistyö;
nämä ovat kaikki tavalla taikka toisella limittäin
mukana pohjoismaisessa yhteistyössä.
Baltian yleiskokouksessa tuli esille, ja minusta oli hyvä,
että myös Baltian yleiskokous näkee sen,
että se haluaa jatkossakin pitää yllä tiivistä yhteistyötä Pohjoismaiden
kanssa. Jossain vaiheessa näytti hieman siltä,
että siellä oli ehkä ajatuksia, että kun
nämä maat ovat aikanaan Euroopan unionin jäseniä,
tarvitaanko yhteistyötä, elikkä oli ainakin
huoli siitä, että jos nyt ei Viron niin ehkä Latvian
tai Liettuan katse kääntyisi enemmän
Keski-Eurooppaan ja muualle. Mutta minusta on erittäin
hyvä, että ne selvästi nyt toteavat,
että yhteistyön tarvetta on jatkossakin, ja haluavat
olla kehittämässä tätä yhteistyötä.
Minusta pitää löytää myöskin
hyvin luovia ratkaisuja siihen, että yhteistyön
ei tarvitse pelkästään tapahtua Baltian
yleiskokouksen ja Pohjoismaiden neuvoston välillä.
Yhtä lailla voidaan ajatella, että Pohjoismaiden
jäsenmaiden valiokuntien puheenjohtajat ja Baltian maiden
eri valiokuntien edustajat tapaisivat silloin tällöin
ja kävisivät keskusteluja.
Siitä olen ed. Vilénin kanssa samaa mieltä, että ulko-
ja turvallisuuspolitiikka tulee väistämättä yhä vahvemmin
esille Pohjoismaiden neuvostossa. Nyt on tietenkin tällä hetkellä ehkä kiistaa
eniten siitä, miten se konkreettisesti järjestetään.
Onko niin, että puheenjohtajisto jatkossa on eräällä tavalla
valiokunta, joka hoitaa, vai perustetaanko erillinen ulko- ja turvallisuuspoliittinen
valiokunta. Kun luontevasti puheenjohtajistolle kuitenkin kuuluvat
ulko- ja turvallisuuspoliittiset asiat, niin ainakin meidän
ryhmämme on ollut sitä mieltä, että ei
perusteta erillistä valiokuntaa tältä osin,
vaan puheenjohtajisto nimenomaan vastaisi kansainvälisistä suhteista
ja keskittyisi ulko- ja turvallisuuspolitiikkaan.
Riiassa nyt hieman laineet leiskuivat. Siellä vähän
kotimaidenkin lehdissä kirjoiteltiin siitä, että suomalaiset
edustajat olivat niin voimakkaasti reagoineet yhteiseen julkilausumaan,
jota minäkin olin ollut muotoilemassa. Minulle se muotoilu
ei ollut niin suuri kauhistus kuin ehkä se joillekin muille
näytti olevan. Tietenkin siinä taustalla oli — täytyy
rehellisesti sanoa — myöskin keskustelu siitä,
että Baltian maiden puolelta toivottiin kovasti sitä,
että olisi — erityisesti liettualaiset toivoivat — avointa
tukea Baltian maiden Nato-jäsenyydelle. Me ymmärrämme
hyvin, että esimerkiksi Ruotsin ja Suomen osalta, kun olemme
liittoutumattomia, tunnustamme ilman muuta sen, että jokaisella
maalla on oikeus tehdä omat integraatioratkaisunsa, omat
turvallisuuspoliittiset ratkaisunsa, mutta kun emme itse ole Naton
jäsen, niin on vähän vaikea ajatella,
että olisimme sitten tukemassa avoimesti myöskään Nato-jäsenyyttä.
Keskustelu oli hyvä, ja uskon, että tämä yhteistyö,
joka taas parin vuoden kuluttua viimeistään jatkuu
tämmöisenä laajana, ei suinkaan tarkoita
sitä, ettei Baltian kanssa olisi yhteistyötä tässä välillä,
vaan kolmen Baltian maan kanssa tavataan eri yhteyksissä.
Kaikkia Pohjoismaita kiinnostaa tietenkin se, että Baltian
maiden Euroopan unionin jäsenyysneuvottelut etenevät vinhaa
vauhtia ja jäsenyyskin on näköpiirissä.
Matti Väistö /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Ojala valotti mielestäni hyvin
niitä näkökohtia, joita yhteisessä ulko-
ja turvallisuuspolitiikan kentässä on otettava
huomioon. Mielestäni se, että Suomi ja Ruotsi
liittoutumattomina maina ovat tässä mukana, on
tärkeä lähtökohta, kun keskustellaan
yhteisistä tavoitteista ja yhteisestä toimintaympäristöstä,
jossa sekä Baltian maat että Pohjoismaat ovat.
Minusta se yhteistyö, jota ympäristöasioiden
osalta toisaalta mutta myös lähialueyhteistyön
osalta muun muassa voidaan tehdä, on hyvin tärkeää,
ja voi sanoa, että ylipäänsä kanssakäyminen
tässä tilanteessa on tärkeää.
Näen niin, että Itämeren alueen maiden
yhteistyö kaikkinensa, sen tiivistäminen, on tarpeen
myös keskinäisen kanssakäymisen osalta, kun
ajatellaan, että jatkossa Baltian maat ovat tulossa ennemmin
tai myöhemmin EU:n jäseniksi ja tätä kautta
sitten luonteva yhteistyö ja yhteiset tavoitteet, intressit,
myös taloudelliset kysymykset, nousevat entistä enemmän
esille. Kuitenkin aika lailla saman kulttuuripohjan lähtökohdista ollaan
liikkeellä, jos tarkastellaan pidemmässä perspektiivissä.
Jari Vilén /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Ihan vain lyhyenä täydennyksenä ed.
Ojalan puheenvuoroon: Todellakin, kun keskustelemme ulkopolitiikasta,
Pohjoismaiden neuvostosta, meidän viimeaikainen keskustelumme
on omassa piirissä keskittynyt aika pitkälle struktuuriin eli
rakenteeseen. Onko puheenjohtajisto se aito ja oikea paikka käydä keskustelua
ulkopolitiikasta, vai pitäisikö sen tapahtua erillisen
valiokunnan tasolla? Meillä on ehkä tällä hetkellä hieman
erilaiset näkemykset asiasta, mutta olen varma, että sitten
tultaessa varsinaiseen neuvoston kokoukseen Kööpenhaminaan
tämän vuoden lopulla meillä on olemassa
yhteinen käsitys, joka antaa meille hyvät eväät
lähteä eteenpäin ja ennen kaikkea myös
muovaa omaa käsitystämme, asennettamme siihen,
miten ulkopolitiikkaa tehdään. Pohjoismaiden neuvostossa
tulee se erityispiirre esiin, että me työskentelemme
siellä paitsi kansallisessa delegaatioissa, myös
omissa puolueryhmittymissämme. Tämä on
ehkä sellainen asia, joka vaatii meiltä tietynlaista
opettelemista. Niin kuin ed. Ojala sanoi, me joudumme yhdistämään ja
sopeuttamaan monien meidän kanssamme samassa puolueryhmässä istuvien
kansallisuuksien intressejä, ja niin tapahtui myös
Riikassa. Baltian mailla oli omat intressinsä, meillä suomalaisilla
omamme, ja sen takia mielestäni löysimme sen hyvän
tasapainon, mikä oli olemassa.
Haluaisin päättää sanomalla
sen, että luulen, että Baltian yhteistyön
tiivistämisessä hiljattain keskusteltu Nizzan
sopimus tulee omalta osaltaan vaikuttamaan yhteistyömme
tiivistymiseen. Tarkoitan tällä sitä,
että Nizzan viimeistään pitäisi
minun mielestäni todistaa myös Baltian maille se,
että pienten valtioiden intressi on löytää yhteistä etua,
yhteisiä liittolaisia ja pyrkiä toimimaan yhdessä kokonaisuudessa
omien kansallisten etujensa turvaamisen kannalta. Luulen, että tämä tulee
olemaan yksi meidän valttimme, kun keskustelemme yhteistyöstä Baltian
maiden kanssa jatkossa.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Vuoden 2000 toimintakertomuksen liitteessä 1 on
lueteltu Pohjoismaiden neuvoston 52. istunnon hyväksymät
suositukset. Tässä on todellakin erittäin
mielenkiintoisia asioita myös ympäristövaliokunnan
toimialan kannalta: geenimuunnellut tuotteet, elintarvikkeet, merten
resurssit, ihmisen kloonaus jne. Nuo linjaukset, joita Pohjoismaiden
neuvostossa on otettu, tuntuvat erittäin hyviltä.
Siirrynkin ympäristönäkökulmaan
sikäli, että tiedän Pohjoismaiden neuvoston
istuntoihin osallistuneen myös ympäristövaliokunnan
edustajia, valiokunnan lähettämiä jäseniä.
Yhteistyön lisääminen tuolla osa-alueella
on mielestäni tärkeää. Aivan
niin kuin ed. Vilén puhui Baltian maiden yhteistyön
tiivistämisestä, johon myös liitteessä viitataan,
Itämeren tulevaisuus on tietysti yksi tällainen
yhteinen asia, jossa Baltian maiden, Pohjoismaiden ja miksei myös
Norjan on tärkeää olla mukana. Tässä mielessä on
varmasti ympäristö sellainen osa-alue, myös
pohjoinen ulottuvuus ympäristönäkökulmasta,
jossa yhteistyöperusteita löytyy.
Outi Ojala /vas:
Arvoisa puhemies! Olisin tähän ihan lopuksi
halunnut todeta vain sen, että kehitysohjelma Kestävä Pohjola
on juuri hyväksytty ministerineuvoston puolella, ja se
tulee myöskin nyt kesäkuussa juhannuksen jälkeen Kungelvissä pidettävään
Pohjoismaiden neuvoston niin sanottuun mini-istuntoon, jossa sitä käsitellään.
Siitähän on ollut tietoa saatavissa myöskin
kansanedustajille jo aikaisemmin.
Keskustelu päättyy.