1) Hallituksen esitys laiksi vapaasta sivistystyöstä annetun
lain muuttamisesta
Säde Tahvanainen /sd:
Arvoisa puhemies! Tässä hallituksen esityksessä on
kyse vapaan sivistystyön lain muuttamisesta siten, että vapaan sivistystyön
lain piiriin voitaisiin ulottaa myöskin Snellman-korkeakoulu
-niminen koulu, joka ei perinteisesti kyllä ole kuulunut
tähän vapaan sivistystyön lain piiriin,
mutta jonka rahoituksellinen asema nyt haluttaisiin tällä tavoin
turvata. Snellman-korkeakoulu on saanut tähän
mennessä harkinnanvaraista rahoitusta toimilupansa varassa.
Se on järjestänyt muun muassa opettajankoulutusta
steinerpedagogiikkaan perehtyneille opettajille. On tullut tilanne,
jossa tällaisen harkinnanvaraisen avustamisen vuosittainen
jatkaminen on tullut tarpeettomaksi ja Snellman-korkeakoulun asema
pitäisi vakiinnuttaa.
Hallitus toi esityksen eduskuntaan, jossa vapaata sivistystyötä koskevaa
lainsäädäntöä olisi avattu
sillä tavoin, että tämän lain
piiriin olisi erityisestä syystä voitu tuoda myöskin
muita oppilaitoksia kuin pelkästään Snellman-korkeakoulu.
Tuon momentin perusteella ja hallituksen esityksen perusteluiden
mukaan ei ollut tarkoitus muita oppilaitoksia tässä vaiheessa
ottaa lain piiriin kuin Snellman-korkeakoulu, mutta momenttimuoto,
jonka hallitus oli esitykseensä kirjoittanut, olisi mahdollistanut
tulevaisuudessa myöskin muiden oppilaitosten lain piiriin
saattamisen.
Sivistysvaliokunta katsoi, että tämän
tyyppinen lainmuutos ei sovellu vapaan sivistystyön lain
piiriin, ja kavensi tätä pykälää siten,
että se koskee vain Snellman-korkeakoulua. Tämä on erinomaisen
hyvä asia. Nyt Snellman-korkeakoulun rahoitus tulee vakinaistettua
vapaan sivistystyön lain momentin kautta, mutta sen muuhun asemaan
ei tässä laissa kajottu.
Kuitenkin valiokunnassa käytiin laajasti keskustelua
Snellman-korkeakoulun asemasta ja erityisesti steinerpedagogiikkaan
liittyvästä opettajankoulutuksesta ja siitä,
miten se soveltuu meidän tutkintojärjestelmäämme.
Itse haluaisin tässä vaiheessa korostaa sitä asiaa,
joka nousi keskusteluissa esille, että steinerpedagoginen
opettajankoulutus Snellman-korkeakoulussa ei ole perinteistä opettajankoulutusta.
Se ei siis anna yleistä opettajanpätevyyttä,
vaan pätevyyden pelkästään opettaa
steinerpedagogiikkaan erikoistuneissa kouluissa. Tällä tavoin
haluan tuoda myöskin puhujakorokkeelta julki, että en
tällä lainmuutoksella ole laajentamassa enkä halua, että laajennetaan,
steinerpedagogiikan soveltamista meidän tutkintojärjestelmässämme.
Toki se tulevaisuudessa tarkoittaisi sitä, että muutoksia
pitäisi tehdä myöskin muuhun lainsäädäntöön,
jos maksullista koulutusjärjestelmää haluttaisiin
laajentaa. Tämä maksullisuuskysymys on erittäin
tärkeä kysymys, koska Snellman-korkeakoulu perii
maksuja tutkinnoistaan ja siten sitä ei myöskään
tämän lain nojalla voida suoraan rinnastaa meidän
korkeakoulujärjestelmäämme eikä myöskään
siihen, että opettajan pätevyyden saisi normaalin
tutkintomenettelyn mukaisesti.
Snellman-korkeakoulu ei myöskään
ole virallinen korkeakoulu, vaikka se virallisen korkeakoulun tai
yksityisen yliopiston asemaa kuulemani mukaan on myöskin
havitellut. Tällä vapaan sivistystyön
lain momentilla taataan se, että Snellman-korkeakoulu saa
rahoituksen ja se on tavallaan kansankorkeakoulu, josta saa vapaan sivistystyön
tyyppistä ja sen mukaisen pätevyyden tuottavaa
koulutusta, mutta ei tutkintoon johtavaa koulutusta.
Arvoisa puhemies! Tutkintojärjestelmän osalta
on tulevaisuudessa pidettävä erittäin
selkeästi erillään maksullinen pätevöittävä lisäkoulutus
tai muu kansan sivistäminen ja tutkintoon johtava koulutusjärjestelmä.
Ajoittain on käyty hyvin voimakastakin keskustelua siitä,
että meille pitäisi saada yksityiset yliopistot,
pitäisi saada maksullinen koulutusjärjestelmä takaisin,
joka meillä aikanaan oli. Itse olen ehdottomasti sitä vastaan.
Se on kaiken meidän tasa-arvoajattelumme ja myöskin
yleisen kansansivistyksen vastainen ajattelumalli.
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys laiksi vapaasta sivistystyöstä annetun
lain muuttamisesta sisältää siis yhden
oppilaitoksen mukaan ottamisen tämän lain piiriin. Se
on toisaalta mahdollista, koska vapaasta sivistystyöstä annetussa
laissa oppilaitos voi erityisestä syystä olla
myös muu oppilaitos kuin laissa mainittu kansalaisopisto,
kansanopisto, opintokeskus, liikunnan koulutuskeskus tai yliopisto jne.,
jotka siis ymmärretään vapaan sivistystyön koulutuspaikoiksi,
koulutusyksiköiksi.
Nyt kuitenkin näen, että Snellman-korkeakoulun
ottaminen vapaan sivistystyön lain piiriin on ongelmallista.
Tässähän on kysymys rahoituksen turvaamisesta
Snellman-korkeakoululle. Näkemykseni on, että tämä tulisi
käsitellä toisella tavalla, etsiä tämä rahoitus
muualta kuin vapaan sivistystyön lain piiriin kuuluvasta
rahoituksesta. Erityisesti perusteluna näen sen, että paitsi
Snellman-korkeakoulusta, mistä tässä nyt on
lähinnä kysymys, kysymys on myös opettajankoulutuksesta,
ja näen, että tämä perinteinen yleissivistävä vapaan
sivistystyön mukainen opetus ja toiminta ei tässä ole
mukana. Muilla toimijatahoilla, jotka tämän lain
piiriin kuuluvat, ei ole mahdollisuutta antaa opettajankoulutusta. Näin
avattaisiin yhdelle yksikölle nimenomaan oikeus antaa opettajankoulutusta,
joka meidän maassamme on korkeakoulutasoista, yliopistotasoista
tai ammattikorkeakoulutasoista. Näin näen, että ei
pitäisi meidän nykyistä opettajankoulutusrakennettamme
tähän suuntaan muuttaa.
Siis esitetty lainmuutos toisi sivistyslain piiriin yksittäisen
oppilaitoksen, joka ei täytä myöskään
yhdenkään vapaan sivistystyön laissa
nyt mainitun työmuodon edellytyksiä, erityisesti, koska
vapaan sivistystyön lain 1 §:ssä korostuu vapaalle
sivistystyölle ominainen tehtäväkokonaisuus.
Snellman-korkeakoulun hyväksyminen lain piiriin toisi mukaan
nyt sitten lähinnä peruskouluikäisten
opettajankoulutusta antavan oppilaitoksen. Vaikkakaan sieltä valmistuvat
eivät ole päteviä opettamaan muissa peruskouluissa kuin
steinerpedagogiikan mukaisessa koulutuksessa, niin kuitenkin näen
tämän ongelmalliseksi.
Tämä ennakkotapaus saattaisi avata vastaisuudessa
mahdollisuuden monille muillekin yksittäisille oppilaitoksille,
organisaatioille tai yhteisöille, jotka pyrkivät
saamaan vapaan sivistystyön lain piiriin sellaistakin toimintaa,
joka ei täytä vapaan sivistystyön tunnusmerkkiä.
Esimerkiksi opettajankoulutus ei sisälly näihin
tehtäviin ja on lain piiriin kuuluvilta kansanopistoilta
nyt siis kielletty. Lainsäädäntöä ei
tulisi sopeuttaa yksittäisiin tapauksiin, vaan luoda perusteet
siihen, että kaikkia alan toimijoita tarkastellaan yhtäläisesti
ja tasaveroisesti.
Valiokunta teki hallituksen esitykseen pykälämuutoksen,
joka toisaalta rajaa, että tämä todella koskee
Snellman-korkeakoulua. Lain 2 §:ään lisättiin
valiokunnassa momentti: "Tätä lakia sovelletaan
lisäksi Snellman-korkeakoulun ylläpitäjälle
lain 4 §:n nojalla myönnetyn oppilaitoksen ylläpitämisluvan
mukaiseen toimintaan." Tietysti kysymys on, toteutuuko tasaveroisuus, jos
tulee muita tahoja, jotka haluaisivat vastaavanlaisesti sisällyttää tämän
lain piiriin oman toimintansa. Silloin pykälää tulisi
muuttaa niin, että siinä mainittaisiin muitakin
kuin Snellman-korkeakoulu.
Esityksen mukaan kyseiselle oppilaitokselle maksettaisiin siis
valtionosuus kansanopistoja koskevien säännösten
mukaisesti, ja tämä on mielestäni nyt
se yksi kohta, että tämä on siis rahoituslaki,
ja vaikka sivistysvaliokunta teki lausuman, tällä emme
mielestäni turvaa sitä, että rahoitus
ei olisi poissa kansanopistojen perinteisen vapaan sivistystyön
toiminnasta, käyttökustannuksista ja rahoituksesta.
Tässä haluan kysyä, mikä merkitys
lausumilla on. Täällä on joskus painotettu
niitä kovinkin paljon eri esitysten yhteydessä,
mutta on myös sanottu, että lausumilla ei pystytä turvaamaan
sitä varsinaista tavoitetta, mikä sillä on.
Eli tämä lausuma, että "Eduskunta edellyttää hallituksen
huolehtivan siitä, että Snellman-korkeakoulun
rahoitusperustan sisällyttäminen vapaan sivistystyön
lainsäädäntöön ei vähennä kansalaisopistojen,
kansanopistojen, opintokeskusten, liikunnan koulutuskeskusten ja kesäyliopistojen
valtionrahoitusta", tietysti on oikean suuntainen. Tämä nimenomaan
oma näkemyksenikin on, että Snellman-korkeakoulun opettajankoulutuksen
rahoitus tulee käsitellä ulkopuolella tämän
lain ja rahoituksen kaiken kaikkiaan.
Arvoisa puhemies! Mielestäni tässä on
myös kysymyksenä se, että kun meillä on
parlamentaarinen aikuiskoulutustyöryhmä — tähän
asiantuntijalausunnoissakin viitattiin — miksi nyt tämä esitys
täällä on käsittelyssä,
kun tiedämme, että parlamentaarisen aikuiskoulutustyöryhmän
ehdotuksen pohjalta on olemassa valmistelutyöryhmä,
jonka tehtävänä on tehdä ehdotuksensa
vapaan sivistystyön tavoitteista, ohjauksesta ja rahoituksesta.
Olisi mielestäni ollut tärkeää,
että odotetaan myös tämän työryhmän
esitysten valmistumista, ja näin voitaisiin olla oikeudenmukaisia
nyt olemassa oleville vapaata sivistystyötä toteuttaville
koulutusyksiköille. Tietenkin ymmärrän
sen, että tässä perustelu löytyy
siitä, että nyt tämä rahoitus
on toteutunut harkinnanvaraisen avustuksen puitteissa ja sen aikamääreet
ovat olemassa ja tarvitaan selkeä perusta, miten tulevaisuudessa
tai nyt jo syksyllä mahdollisesti rahoitus toteutetaan.
Mutta vaikka valiokunnan lausuma tässä on
ja on pyritty rajaamaan pykälässäkin
Snellman-korkeakoulun asemaa, niin näen, että periaatteessa
Snellman-korkeakoulua, jonka tehtävä on opettajankoulutus,
ei tule sisällyttää vapaasta sivistystyöstä annettuun
lakiin, vaan tulisi etsiä siihen toisenlainen ratkaisu.
Erityisesti tämän opettajankoulutuksen ja kaiken
kaikkiaan Suomessa opettajankoulutuksen laadun ja tuloksellisuuden kehittämisen
ja tarpeen arvioinnin tulisi olla kokonaisvaltaista. Tässä nyt
yksi koulu saa oman aseman. Tässä yhteydessä en
ota kantaa siihen, minkälaista opetusta siellä annetaan
ja onko se sitten korkeakoulutasoista jne.
Näillä perusteilla tulen tämän
asian kakkoskäsittelyssä esittämään
tämän lain hylkyä.
Irja Tulonen /kok:
Arvoisa puhemies! Vihdoinkin Snellman-korkeakoululle saadaan
rahoituslaki, joka turvaa steinerkoulun opettajien kelpoisuuden
ja koulutuksen. Mehän olemme säätäneet
täällä eduskunnassa lakeja, joilla mahdollistetaan
steinerpedagoginen opetus Suomessa jopa lukioasteella. Sen tähden
on aika hyvä asia, että nyt vihdoinkin myöskin
opettajien koulutus steinerkouluun mahdollistetaan, kun tämä rahoituslaki
tulee takaamaan sen, että jatkuvuus on oleva eikä tarvitse
joka ainoan budjettikokouksen yhteydessä erikseen miettiä rahoitusta.
Tämä on rahoituslaki. Sivistysvaliokunta ei kuunnellut
asiantuntijoita mitenkään puuttumalla sisältöön.
Mielestäni se oli ihan oikea linjaus. Snellman-korkeakoulu
sinänsä minun mielestäni olisi tarvinnut
oman lakinsa, mutta ministeri on esittänyt, että se
tulee todella tänne vapaan sivistystyön puolelle.
Tietysti siinä on omat ongelmansa, jotka täällä ovat
jo tulleet esille. En niitä toista.
Snellman-korkeakoulussahan on kannatusyhdistys, joka ylläpitää sitä.
Se on tietysti yksi ongelma silloin, kun lakia säädetään.
Sen tähden, kun on kyse kuitenkin ylläpitämisluvasta
tässä laissa, sivistysvaliokunta joutui aika olennaisesti muuttamaan
ministerin esitystä. En käy näitä pykäliä läpi,
kaikki te ne sieltä näette, ja tätä on
hyvin paljon muutettu. Sitä on muutettu siihen suuntaan,
että tämän vapaan sivistystyön
lain piiriin ei ole mahdollista päästä muiden
oppilaitosten. Mielestäni se on silloin ihan oikein.
Ed. Rauhala täällä pelkäsi
sitä, että tähän tulee sitten
muitakin. Tämän lain piiriin, kun eduskunta sen
hyväksyy, ei ole mahdollista tulla muiden. Tämä on
nyt sivistysvaliokunnassa näin muutettu. Tietysti valiokunta
halusi olla tarkka, ja kun ministeriöstä on luvattu,
että vapaan sivistystyön puolella olevat rahoitettavat
vapaan sivistystyön opistot, jotka on täällä ponnessa
mainittu, eivät saa kärsiä tästä lakiesityksestä,
vaan steinerkoulun opettajien koulutuksen Snellman-korkeakoulussa
tulee saada oma rahoituksensa, niin tämä ponsi
on hyvin tiukka. Luulen, että sivistysvaliokunta ja sivistys-
ja tiedejaosto valtiovarain puolella tulevat seuraamaan, että tämä ponsi
todella tulee toteutumaan.
Leena Rauhala /kd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Haluan ed. Tuloselle sanoa, että ei
ehkä nyt ole pelosta kysymys vaan ihan tosiasioista. Tässä on
periaatteellisesta lain muuttamisesta kysymys, koska näen,
että todella vapaan sivistystyön sisältö ja
tehtävä on ihan muuta kuin opettajankoulutus.
Sen vuoksi näen, että sitä ei tähän
olisi hyvä yhdistää. Tietenkin tässä on
rahoituslaista kysymys, ja sivistysvaliokunnassakin jäi
käsittelemättä sisällöllinen
puoli. Ed. Tulonen sanoi, että tässä on
nyt kysymys kelpoisuudesta, mutta nämä opettajat
eivät ole kelpoisia todella peruskoulun opettajiksi muualla.
Minusta olisi pitänyt selkeämmin tulla esille,
että tässä on rajatusta asiasta kysymys.
Edelleen kysyn vielä, onko vapaan sivistystyön
lain sisältö nyt sellainen, että se estää sen,
että jokin muu oppilaitos voisi kuulua tähän?
Riitta Korhonen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Haluaisin todeta ed. Rauhalalle, että kyllä on
varmaankin näin, että tämän pedagogisen
koulutuksen saaneet opettajat eivät olisi kelvollisia muihin
oppilaitoksiin, mutta tilanne toimii myöskin toisin päin:
Muihin oppilaitoksiin koulutetut opettajat eivät ole kelvollisia opettamaan
steinerpedagogiikkaa, joka on aivan oma pedagogiikan lajinsa. Siinä lähestytään
nuoren ja lapsen oppimista kokonaisvaltaisesti, joten minusta se
linjaus on hyvä, jonka valiokunta oli ottanut, että ei
mennä sisältökysymyksiin silloin, kun
on kyse rahasta. Niiden oppilaitosten, jotka ovat saaneet virallisen
aseman, opettajien koulutuksesta on kyllä myöskin
huolehdittava.
Irja Tulonen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Rauhala, en puhunut kelpoisuudesta vaan
puhuin toimiluvan antamisesta. Minusta on aika tärkeä asia
silloin, kun koulutetaan opettajia, että on toimilupa,
kun me olemme kuitenkin hyväksyneet tämmöisen
koulutusjärjestelmän, ja siitä on nimenomaan
nyt tässä laissa kyse. Sen tähden muutimme
juuri näitä pykäliä, että laki
selkeyttää tilannetta ja nimenomaan muita oppilaitoksia
ei ilman tämän lain muutosta pääse
tämän lain piiriin.
Matti Väistö /kesk:
Arvoisa puhemies! Lakiehdotuksessa esitetään
Snellman-korkeakoulua koskevan rahoitusperustan sisällyttämistä vapaan
sivistystyön lainsäädäntöön.
Sivistysvaliokunta kiinnittää tässä yhteydessä huomiota
siihen, että vastaavasti nyt lain piirissä olevien
kansanopistojen ja muiden oppilaitosten rahoitusasema heikkenee.
Mielestäni valiokunnan lausumaehdotus on mitä tärkein.
Me kaikki tiedämme, että jo nyt vapaa sivistystyö on
kärsinyt rahoituksen niukkuudesta. Tällä lakiehdotuksella
tilanne uhkaa heiketä.
Samalla mielestäni luodaan nopealla aikataululla uutta
toimintamallia. Minä näen koko asian tässä yhteydessä ja
tällä aikataululla ja irrallisena käsiteltynä varsin
ongelmalliseksi.
Olen ymmärtänyt, että rahoitus nykyisen
mallin pohjalta harkinnanvaraisena rahoituksena on sittenkin toiminut
kohtuullisesti, ja olisi ollut varmaan paikallaan perusteellisempi
ja laajempi kokonaisuuden selvittäminen, jossa myös
rahoitukselliset asiat olisivat olleet paremmin esillä.
Tapio Karjalainen /sd:
Arvoisa puhemies! Ihan lyhyesti yhdyn siihen erittelyyn, minkä ed. Tahvanainen
puheenvuorossaan esityksestä kävi läpi.
Mutta samalla yhdyn myös, tunnustan sen, moniin niihin
epäileviin perusteisiin, mitkä ed. Rauhala esitti
puheenvuorossaan hylkäykselle.
En päädy kyllä hylkäykseen,
mutta totean sen, että kyseessä on iso periaatteellinen
ratkaisu. Tässä legalisoidaan peruskoululle rinnakkainen järjestelmä tai
sen viimeiset osaset. Nyt pitää vain toivoa, että kyseessä ei
ole päänavaus eikä tätä käytetä avauksena
tuohon suuntaan toisissa oloissa ja toisilla voimasuhteilla. Kaiken
kaikkiaan kuitenkin liityn niihin hyväuskoisiin, jotka uskovat,
että valiokunnan muovaamassa muodossa tämä esitys
nuo uhkat torjuu.
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa puhemies! Ed. Karjalainen sanoi oikeastaan sen, mitä tässä itse vielä haluan
korostaa, että kysymys on siitä, että tämä on
peruskoululle rinnakkaisen järjestelyn legalisointi; näyttää ainakin
tässä vaiheessa siltä, että tämä näin
on. Mielelläni olisin nähnyt, että olisi
otettu syvällisempi käsittely ja pitempi aikataulu,
että olisi keskusteltu tästä laajemmin,
vaikka on perusteltu, että tämä on rahoituslaki.
Mutta rahoitusjärjestelmä olisi edellyttänyt
sisällöllisen keskustelun joka tapauksessa, kun
on kysymys näin suuresta periaatteellisesta asiasta. Silloin
esimerkiksi voisi ajatella, että Snellman-korkeakoululla
olisi täydennys-, jatko- ja lisäkoulutusta, mutta
tässä luodaan tällainen perusopettajankoulutuksen
rakenne. Voimmeko nyt ajatella, ettei tule muita vastaavia, vaikka
ed. Tulonen sanoi, että tällä turvataan
juuri, ettei mitään vastaavaa tule? Mutta mitä se
merkitsee oikeudenmukaisuutta ajatellen, että yhdelle koululle,
yhdelle yksikölle, annetaan tämänlainen
asema?
Säde Tahvanainen /sd:
Arvoisa puhemies! Haluaisin täsmentää tätä rahoitusasiaa.
Valiokunnan käsittelyn aikana selvitettiin se, miten tämä harkinnanvarainen
avustus tällä hetkellä on myönnetty
ja miten rahoituksen osalta tullaan tässä käyttäytymään.
Hallitus on jo siirtänyt osan harkinnanvaraisista avustuksista
vapaan sivistyksen työn momentille, ja näin ollen
siellä on jo rahaa, ja tähän ei laitettu
pontta niiden rahojen siirtämisestä. Mutta tämä edellytys,
että tämä ei saa heikentää muitten
asemaa, tarkoittaa sitä, että sinne on lisättävä vielä rahaa,
jos nämä eivät riitä, tai toisena
vaihtoehtona Snellman-korkeakoulun koulutusta on supistettava.
Sitten luokanopettajan kelpoisuudesta. Ed. Korhonen sanoi, ettei
luokanopettaja olisi pätevä steinerkoulun opettaja.
Muodollisesti hän tulee olemaan pätevä.
Kaikkien opettajaselvitysten mukaan näin on. Mutta se,
onko opettaja perehtynyt tähän pedagogiikkaan,
on tietenkin eri asia, ja on koulun tehtävä valita
opettajansa, millaisia opettajia otetaan vastaan, mutta virkoihin
steinerkoulussa myöskin luokanopettajankoulutuksen saaneet
ovat muodollisesti päteviä.
Riitta Korhonen /kok:
Arvoisa puhemies! Tässä on juuri korostettu
sitä, kuinka sen pedagogisen koulutuksen saaneet eivät
olisi muodollisestikaan päteviä normaaliin peruskouluun.
Kun olen seurannut läheltä yhden pienen pojan
koulunkäyntiä steinerkoulussa jo kuusi vuotta,
niin minä näen, että se pedagogiikka,
mitä siellä noudatetaan — on hyvä tietysti,
että peruskoulunopettajammekin ovat muodollisesti päteviä — vaatii
erityiskoulutuksen, koska siellä lähestytään
ihmistä aivan toisella tavalla, kokonaisvaltaisesti. Voisi
sanoa, että sen pedagogiikan kautta ratkaistaisiin monia
erityisopetuksemme tarpeita. Siksi tekisi aika hyvää,
jos myös normaalissa opettajankoulutuksessa vähän
avattaisiin sitä pedagogiikan lajia.
Irja Tulonen /kok:
Arvoisa puhemies! Täällä opettajakansanedustajat
varmasti hyvin voimakkaasti puolustavat meidän hyvää peruskouluamme.
Se on ihan oikein. Mutta itse ajattelen kyllä vähän
laajemmin tätä yhteiskuntaa ja aikoinaan olen
ollut hyvinkin tiukasti sivistysvaliokunnassa tekemässä lakiesitystä ja
lakimuutosta steinerpedagogiikan laajentamisen mahdollistamisesta.
Kun olen tutustunut tähän kouluun, ollut siellä yhden
päivän katsomassa, millä lailla siellä opetetaan,
en voi sanoa, että se olisi mitenkään
mitätön järjestelmä meidän
peruskoulujärjestelmämme rinnalla.
Toteaisin vain, että emmehän me nyt tässä yhteydessä enää voi
puuttua näihin asioihin. Ne on päätetty
noin viisi vuotta sitten. Nyt vain tietysti, kun järkevästi
olemme linjassa, päätämme siitä, että nämä steinerkoulut,
jotka olemme päättäneet, ja steinerlukio,
saavat sellaisia opettajia, jotka ovat korkeatasoisia, jotka saavat
steinerpedagogisen Snellman-korkeakoulun tutkinnon. Mielestäni
tämä on järkevä ja ainoa oikea
tapa. Nyt me olemme siinä pisteessä, ja toivon,
että tämä laki tämän
mahdollistaa.
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa puhemies! Ed. Korhonen toi esiin juuri sen, mikä jäi
tämän hallituksen esityksen ulkopuolelle: sisällön,
mitä pienet lapset siellä saavat ja minkälaisia
heistä tulee. Tämänhän me jätimme
ulkopuolelle, ja siitä ei keskusteltu, ja niin emme mielestäni
voi tässäkään sitä tehdä.
Mutta sen haluan vielä tuoda esiin, että peruskoulun
sisällä meillä on erilaisia suuntia,
meillä on montessori- ym. opettajankoulutusta ja opettajia,
jotka ovat saaneet täydennys-, jatko- ja lisäkoulutusta
määrättyyn erityisosaamiseen, ja on todella
myös tuloksellisuutta nähtävissä,
aivan vastaavasti varmasti tämänkin koulutuksen
sisällä. Minä toivoisin, että tässä olisi
ollut sellainen koulutusrakenne, että peruskoulutus toteutuu niin
kuin meillä muillakin opettajien koulutuksessa ja sitten
steinerkouluun niin kuin montessoriin aikovat käyvät
lisätäydennyskoulutuksen muualla. Rakenne on tämän
opettajankoulutuksen kohdalla aivan erilainen kuin muiden opettajien,
joilla on myös erityisosaamista, koulutuksessa.
Tapio Karjalainen /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Korhonen sanoi puheenvuoronsa lopussa sen,
minkä minäkin haluan tässä toistaa.
Meidän opettajankoulutuksemme pitää olla
sillä tavalla valveutunutta, että se ottaa erilaisia
pedagogiikkoja huomioon. Sen täytyy olla sillä tavalla
avara. Erilaisia pedagogiikkoja pitää pystyä kokeilemaan
ja soveltamaankin peruskoulun sisällä. Sen sijaan
pedagogiikkojen varaan ei pidä rinnakkaisia koulujärjestelmiä luoda.
Tässä sen lisäksi on kysymys muistakin
perusteista, arvofilosofiasta.
Säde Tahvanainen /sd:
Arvoisa puhemies! Haluaisin myöskin yhtyä edustajien
Karjalaisen ja Rauhalan keskusteluun siitä, että pitäisi
luokanopettajankoulutus ja yleensä perusopettajankoulutus
pitää selkeänä järjestelmänä ja
antaa muita pedagogisia taitoja lisäkoulutuksella ja täydennyskoulutuksella.
Sen vuoksi olen halunnut korostaa, että tietenkin kuka
tahansa voi perustaa tietyllä tavalla oppilaitoksia ja
yksityisinä pitää niitä yllä,
mutta koulutus ei saa missään nimessä olla
mitään muodollista pätevyyttä antavaa,
tutkintoon johtavaa, koska se on maksullista toimintaa, sitä ei
valvota ja se on ihan toisen tyyppistä kuin meidän
normaali yliopistollinen opettajankoulutuksemme. En tässä väheksy
suinkaan steinerpedagogiikkaa, siihen en ota kantaa, mutta otan
kantaa niihin muotoihin, millä tavalla yleisesti ottaen
meillä koulutetaan ihmisiä ja minkälaisen
järjestelmän puitteissa halutaan yhteiskuntaa
kehittää.
Pekka Nousiainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Minusta viimeiset käytetyt puheenvuorot ovat
olleet juuri sen sisältöisiä, mitä minäkin
tästä ajattelin. Opettajien koulutuksessa tulisi
olla tilaa kasvatustieteellisissä tiedekunnissa ja opettajanvalmistuslaitoksissa
sillä tavalla, että jos halutaan steinerpedagogiikkaa
sisällyttää tutkintoon, se on mahdollista
valinnan mukaan, mutta täydennys- ja lisäkoulutus
pidettäisiin erillään. On myös
ilmeistä tässä, että vapaan
sivistystyön rahoitus kuitenkin rupeaa kärsimään
ja nämä järjestelmät menevät
sekaisin. Kyllä tämä evästys olisi
hyvä ollut valiokunnalle olla ennakkoon. Minusta tässä nyt
ollaan menossa väärille teille, jos tämä mietintö hyväksytään
puhtaasti tällaisenaan.
Riitta Korhonen /kok:
Arvoisa puhemies! Minusta tuo lakiesitys sellaisena kuin se
on tuotu ja niillä täydennyksillä, mitä sivistysvaliokunnassa
on saatu aikaiseksi, on hyvä. Kun tässä ei sisällöstä haluta
keskustella, toteaisin vaan näin, että minä en
pidä pahana, että maassa on erilaisia oppilaitoksia,
jotka toteuttavat erilaista pedagogiikkaa. Jos niitten tulokset
ovat hyviä ja niistä valmistuneet lapset ja nuoret
ovat hyviä, yhteiskuntakelpoisia ihmisiä, minusta
ei pitäisi mennä jonkin pedagogiikan lajin mukaan
arvuuttamaan oppilaitoksia tai erilaisista oppilaitoksista valmistuvia
opettajia. Tässä on kyse vähän
saman tyyppisestä arvuuttelusta kuin tuossa käytiin
keskustelua jo kyselytunnilla, eli minusta kaikenlaisten kukkien,
jotka tuovat lisäarvoa, lisätietoa ja lisäosaamista
tähän maahan, tulee antaa kukkia. On sitten taas
budjetinteon asia laittaa niin paljon rahaa, että se, mitä on
reunaehdoksi pantu, myöskin toteutuu.
Unto Valpas /vas:
Arvoisa puhemies! Niin kuin puheenvuoroissa on tullut esille,
kyllähän tässä esityksessä on
tietenkin vaarojakin olemassa. Tämä on tietynlainen
kompromissi, mihin nyt on päädytty. Meidän
pitää tietenkin varoa sellaisia järjestelmiä,
jotka johtavat meillä yksityiskoulujärjestelmän
muodostumiseen. Sehän on jo pystytty osoittamaan, että tämä yhteiskunnan
ylläpitämä, kaikille tarjolla oleva koulutusjärjestelmä on
maailman paras järjestelmä. Sen takia sitä ei
pitäisi vaarantaa sillä, että me teemme
sellaisia kilpailevia järjestelmiä, jotka kuitenkin
yhteiskunta maksaa.
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa puhemies! Snellman-korkeakoulun asemaa siis lujitetaan. Tietysti
se laajuus, mikä siellä on nyt tällä hetkellä,
on omansa. Mutta asiantuntijakuulemisen ja erilaisten keskustelujen
myötä on myös tullut esille, että Snellman-korkeakoululla,
niin kuin kaikella koulutuksella, on tavoitteensa kehittyä ja
laajentua. Nyt me olemme myös sen kysymyksen edessä,
mitä tämä tarkoittaa, jos siellä on
tavoitteena myös laajentaa. Tämän kysymyksen esitän
erityisesti siitä syystä, että olemme
sivistysvaliokunnassa, voi sanoa, hyvin kriittisesti keskustelleet
koko opettajankoulutuksen sisällöistä,
tavoitteista ja resursseista. Siellä jos missä on
kipeä tarve saada resursseja lisää ja
kehittää koko meidän opettajankoulutustamme.
Nyt kun tuodaan tämä ehdotus, näen sen
ristiriitaisena, että me lähdemme resursoimaan
tätä, vaikkakaan se ei tule opettajankoulutusrahoituksesta, mutta
kuitenkin valtion rahoituksesta. Olisin halunnut priorisoida koko
meidän opettajankoulutusjärjestelmäämme
siihen suuntaan, mitä edustajat Karjalainen ja Tahvanainenkin
erittäin hyvin toivat esille.
Säde Tahvanainen /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Korhonen korosti sitä, että kaikkien
kukkien pitää antaa kukkia. Olen samaa mieltä siinä mielessä,
että peruskoulun sisällä pitää tietenkin
olla mahdollisuuksia monenlaisiin eriyttämistoimiinkin
ja myös mahdollisuus vähän painotettuihin pedagogiikkoihin
sillä tavalla, ettei pidä tietenkään
olla sinisilmäinen, että kaikelta sulkee silmänsä.
Mutta se, että luodaan erillisiä koulutusjärjestelmiä,
on sitten asia erikseen.
Snellman-korkeakoulun ylläpitämä steinerpedagoginen
opetus olisi mahdollista tavallaan myöskin varmasti tuoda
meidän normaaliin opettajankoulutusjärjestelmäämme
sisään tavallaan jatkokoulutuksena jne., mutta
tätä tämä kansankorkeakoulu
ei ole tahtonut, vaan havittelee päinvastoin itsenäistä yliopistoasemaa.
Tämä on nimenomaan ratkaiseva tekijä tässä,
että halutaan erillinen, oma linja, yksityinen koulu, jolla
koulutetaan opettajia. Sitä vastustan. Nyt tällä lailla vain
turvataan rahoituksellinen asema eikä tämä ole
muodollista opettajankoulutusta antavaa opetusta.
Tapio Karjalainen /sd:
Arvoisa puhemies! Pyysin puheenvuoron sanoakseni sen, minkä ed. Tahvanainen
erittäin selkeästi äsken sanoi. Totean
kyllä lisäksi sen, että kun olen näitä mielipiteitä koulutuksen
tavoitteista ja järjestelyistä esitellyt, olen
puhunut koko ajan siitä koulutuksesta, jonka yhteiskunta
maksaa. Siis yhteiskunnan ei pidä hajottaa resurssejaan.
Me tässäkin salissa hyvin usein joudumme valittamaan
sitä, miten kouluilta puuttuu resursseja. Se, mitä yhteiskunta
haluaa satsata, menköön yhtenäiseen peruskouluun.
Riitta Korhonen /kok:
Arvoisa puhemies! Tuosta olen kyllä hieman eri mieltä.
Varmasti yhteiskunnan pitää satsata ja meillä on
olemassa koulutusjärjestelmä, josta jostakin syystä todetaan,
että jo maan sisällä peruskoulujärjestelmämme
eriarvoistuu ja siellä on erilaista opetuksellista osaamista,
jota kautta voitaisiin todeta, että ehkä tämä maailman
paras, tässä kiiltokuvassa nyt maailman parhaalta
tuntuva, opettajankoulutusjärjestelmä ei sinällään
ehkä olekaan onnistunut, ja siinä on todella varmaankin
kehittämisen varaa. Minusta on hyvä, että tämän
Snellman-korkeakoulun harkinnanvarainen rahoitus saadaan kuntoon,
koska eihän missään voida mitään
työtä kehittää, jos joka vuosi
täytyy ihmetellä, mistä siihen saadaan
rahat. Minusta tämä lakiesitys ja mietintö on
paikallaan, ja toivon, että se todella menee läpi
sellaisenaan.
Matti Väistö /kesk:
Arvoisa puhemies! Käyty keskustelu on minusta osoittanut
sen, että lakiehdotus on vähintäänkin
ongelmallinen. Tässä tehdään
hyvin suuri periaatteellinen ratkaisu ja linjanveto. En pidä sitä oikeana
tapana ratkaista meidän koulutuskysymyksiämme
ja opettajankoulutuskysymystämme. Me kaikki tiedämme, että meillä yhteiskunnan
rahoittama peruskoulutusjärjestelmä, joka sinällään
toimii kohtuullisen hyvin, kärsii kuitenkin kaiken aikaa
voimavarojen vähyydestä, ja erityisesti opettajien
tarvitsema lisä- ja täydennyskoulutus on sarka,
joka on jäänyt paljolti monissa kunnissa kyntämättä nimenomaan
rahojen niukkuuden vuoksi.
Koen niin, että kyllä meidän pitää pitkäjänteisempiä ratkaisuja
kyetä tekemään ja kohdentamaan rahoitusta
sillä tavoin, että se on laajasti hyväksyttyä.
Eritoten kun miettii sitten, mistä nämä rahat,
jotka tähän otetaan, ovat pois, niin se lisää tätä ongelmallisuutta
koko vapaan sivistystyön osalta.
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa puhemies! Haluan vielä korostaa sitä,
että meidän, sanotaanko nyt yhtenäisen
tai virallisen peruskoulumme sisällöstä ja
tavoitteista on todellinen huoli. Toivoisin, että se, mihin
meidän kaikilla lapsillamme ja nuorillamme on mahdollisuus,
peruskoulu, olisi meillä ykkönen ja se olisi se
sisällöllisesti kaikkein parasta opetusta, hyvää oppimisympäristöä ja
hyvien opettajien turvallista opetusta antava yksikkö.
Olen voinut ymmärtää väärin
ed. Korhosen. Steinerpedagogiikan myötä oleva opetus
on varmasti hyvää, mutta haluan, että sitä pidettäisiin
tavoitteena, että peruskouluun, johon jokaisella lapsella
on mahdollisuus — steinerkouluun ei kuitenkaan valtaosa
lapsista mene, vaan pieni osa, ja nyt sen opetus on ollut tietysti maksullista — saadaan
lisää resursseja ja laatua ja tuloksellisuutta.
Olen ymmärtänyt, että steinerpedagogiikan
mukaisen opetuksen saaneet eivät kuitenkaan ole osoittaneet
näyttävästi parempia ylioppilastutkintoja
ja tuloksia. Siitä pitäisi ehkä saada
tutkimusta lisää, miten on.
Antero Kekkonen /sd:
Herra puhemies! Ehkä minäkin olen käsittänyt
vähän väärin ed. Korhosta, mutta
sitten olemme ed. Rauhalan kanssa käsittäneet
samalla tavalla väärin. Kuuntelin mielenkiinnolla
ed. Rauhalan puheenvuoroa, jossa hän kommentoi ed. Korhosta.
Minullekin jäi vähän ed. Korhosen ajattelussa
avoimia kohtia. Ymmärsin, että hän totesi
puheenvuorossansa, että peruskoulu on eriarvoistunut ja
sinne on tullut monen kaltaisia pulmia. En ymmärrä sellaista
logiikkaa, että tällaisen kehityksen jälkeen
tilanne paranisi, jos pirstotaan meidän koulutusjärjestelmäämme.
Minulle se ei oikein aukea.
Unto Valpas /vas:
Arvoisa puhemies! Olen eri mieltä ed. Korhosen kanssa
siitä, että koulujen eriarvoistuminen johtuu siitä,
että meillä on hyvä yhteiskunnan ylläpitämä koulujärjestelmä. Ei
se kyllä siitä johdu, vaan muuttoliike ja alueiden
eriarvoistuminen on usein sellainen syy, joka vie koululta pois
resursseja, ja se alkaa näkyä sillä alueella
sillä tavalla, että koulut ovat tasoltaan erilaisia
kuin jossakin muualla. Tämä mielestäni johtuu
yleisemmin valtakunnassa harjoitetusta politiikasta. Minusta Opetushallituksen
pääjohtaja Jukka Sarjala oli hyvin tätä asiaa
analysoinut, ja hän oli juuri päätynyt
tämän tyyppisiin huomioihin, mistä johtuvat
koulujen väliset erot, eli muuttoliike on yksi pahin syy
tähän.
Riitta Korhonen /kok:
Arvoisa puhemies! Minä väittäisin,
että täällä halutaan erityisesti
tahallisesti ymmärtää väärin,
mutta meillä on tietysti tämä kuullun
ja luullun ymmärtäminen yksi koulutuslaji.
Steinerkoulut ja -lukiot ovat rinnakkaisia oppilaitoksia peruskoulujärjestelmällemme.
Olisi käsittämätöntä,
jos näiden rinnakkaisiksi hyväksyttyjen oppilaitosten
opettajankoulutusta ei mietinnön mukaan turvattaisi. Nyt
on kyse puhtaasta rahoituslaista, on kyse siitä, että vakinainen
rahavirta on luotettavampi kuin harkinnanvarainen. Harkinnanvaraiset
rahat on sijoitettu tähän, niin kuin ed. Tahvanainen
itsekin totesi. Siitä syystä minusta tämä käyty
keskustelu on käsittämätöntä,
koska meillä on olemassa jo koulutusjärjestelmässä steinerkoulut
ja steinerlukiot, ja nyt tässä ikään
kuin haluttaisiinkin lähteä murtamaan jo hyväksyttyä asiaa.
Minusta oppilaita ja pieniä ihmisiä ei pidä käsitellä tutkintotuotteina.
Kyse on siitä, että he saavat kasvatusta hyviksi
ihmisiksi, hyviksi yhteiskunnan jäseniksi, hyviksi lähimmäisiksi
toisilleen, ja siinä eivät steinerkoulut ole yhtään
sen huonompia oppilaitoksia kuin meidän peruskoulummekaan,
toisin kuin täällä on haluttu antaa ymmärtää.
Säde Tahvanainen /sd:
Arvoisa puhemies! Haluaisin vielä ed. Korhoselle huomauttaa,
että emme me täällä tätä rahoitusta
ole vastustamassa vaan sitä, että luodaan meille
rinnakkaiskoulujärjestelmä, maksullinen koulujärjestelmä,
että yleensä tutkintoon johtavasta koulutuksessta
tehdään maksullista. Se on se perusperiaate, josta tässä keskustellaan.
Sitten haluaisin huomauttaa myöskin ed. Väistölle,
joka sanoi, että näin ei tule ratkaista tätä asiaa
tällä lailla, nimenomaan siitä, että kun
kunnissa olette keskustalaiset tekemässä useimmiten
yhdessä kokoomuksen kanssa rinta rinnan päätöksiä steinerkoulujen
perustamisesta, niin muistakaa silloin, että sellaisia
ei perusteta, koska se tuo ongelmia sitten opettajankoulutukseen ja
muualle, jos te ette halua olla tätä nyt hyväksymässä.
Tämän huomautuksen haluan tuoda esille, että tässä todella
on kyse rahoituslaista, siitä, että on erillistä koulutusta,
ei tutkintoon johtavaa koulutusta, joka ei anna muodollista pätevyyttä peruskoulun
puolella. Muutoin saa tietenkin toimia sen mukaan kuin koulutuksellisia
tarpeita on olemassa.
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa puhemies! Kuullun ymmärtämisestä lienee
kysymys. Omassa puheenvuorossani, ed. Korhonen, halusin sanoa sitä,
että ei itselläni ole riittävästi
ainakaan tietoja steinerpedagogiikan mukaisesta koulutuksesta ja
muusta erilaisesta, jos verrataan montessoriin ym., miten lapset
ovat kasvunsa eri vaiheissa edenneet. En missään
tapauksessa tarkoita sitä, että tätä mitataan
jollakin ylioppilastutkinnolla, vaan se, miten elämässä selviää kaiken
kaikkiaan, on varmasti meidän kaikkien huoli tässä eriarvoistuvassa
koulujärjestelmässä. Enemmän
huoleni oli tosiaan, että me luomme sellaista hyvää koulujärjestelmää,
mikä meidän peruskoulumme on kaiken kaikkiaan,
että eriarvoistumista ei pääse tapahtumaan
ja kaikilla on mahdollisuus saada hyvää opetusta.
Silloin kysymykseni on, eikö Snellman-korkeakoulussa voitaisi
ajatella painopisteeksi jatko-, täydennys-, ja lisäkoulutusta,
ja tämä peruskoulutus, opettajankoulutus, tapahtuisi
yleisesti kaikille, niin kuin montessoriopettajien koulutuksessa
ym. tehdään. Tämä oli se minun
ydinajatukseni.
Matti Väistö /kesk:
Herra puhemies! Keskustelussa useat sivistysvaliokunnan jäsenet
ovat kritisoineet hyvin voimakkaasti tätä lakiehdotusta,
jossa heidän nimensä on kuitenkin alla. Minä olen
lähtenyt siitä ajattelusta, jonka ensimmäisessä puheenvuorossa
totesin, että kun vapaan sivistystyön rahoituksessa
on niukkuutta muutoinkin — senhän valiokuntakin
on mietintöönsä kirjannut — niin
tämä lisää osaltaan rahoitusongelmaa.
Sinänsä on hyvä, että valiokunta
on jättänyt tähän lausumaehdotuksen,
joka toivon mukaan otetaan sitten vakavasti. Tässä salissahan
on keskusteltu viime päivinä myös siitä,
mitä merkitystä näillä lausumilla
on. Mielestäni hallituksen tulee eduskunnan tahto ottaa
huomioon tässä ja myös muissa asioissa.
Mitä ed. Tahvanaisen käyttämään
puheenvuoroon steinerkoulujen perustamisesta tulee, minulle tämä sinällään
on Pohjois-Karjalan mitassakin aika lailla vieras asia. En ole sillä tavoin
ollut tässä edistämässä,
mutta en myöskään vastustamassa, ja olen
kokenut, että aika vähän Pohjois-Karjalan
kunnissa myöskään keskustalaiset ovat
olleet tässä asiassa edistämässä tai
vastustamassa niiden koulujen perustamista. Minulle olisi hyvin
tärkeää, että yhteiskunnan ylläpitämä koulujärjestelmä saataisiin
tasavertaisesti kaikkien ulottuville ja kaikilla sijainnista, asuinpaikasta
ja syntyperästä, taustasta riippumatta olisi edellytykset
saada kunnollinen, hyvä koulutus ja hyvät eväät
elämään.
Yleiskeskustelu päättyy.