Täysistunnon pöytäkirja 82/2003 vp

PTK 82/2003 vp

82. TIISTAINA 21. LOKAKUUTA 2003 kello 14

Tarkistamaton versio 1.3

1) Hallituksen esitys laeiksi Varustamoliikelaitoksesta, Luotsausliikelaitoksesta ja Merenkulkulaitoksesta

 

Raimo Vistbacka /ps:

Arvoisa puhemies! Nyt on toisessa käsittelyssä hallituksen esitys laeiksi Varustamoliikelaitoksesta, Luotsausliikelaitoksesta ja Merenkulkulaitoksesta. Ensimmäisessä käsittelyssä käytettiin hyvin ansiokkaita puheenvuoroja koko tästä paketista ja siitä, millä tavoin se loppujen lopuksi saatiin yksimieliseksi. Turvallisuusvalvonta oli eräs seikka, jota valiokunnassa puitiin hyvin pitkään ja joka myöskin ensimmäisessä käsittelyssä oli monelta osin esillä. Tämä johtui lähinnä siitä, että vuonna 97 annettiin merenkulkulaitoslain muutosesitys, jossa alusturvallisuusvalvonta siirrettiin kokonaan omalle yksikölle, ja tämä johtui lähinnä sen johdosta, että Merenkulkulaitos sinällään oli monissa asioissa merkittävä laivaisäntä.

Nyt, kun perustetaan Varustamoliikelaitos, niin hyvin paljon tätä toimintaa, pääosa, voidaan sanoa, siirtyy nimenomaan laivojen osalta sinne ja näin ollen enää ei varsinaisesti ole voimassa niitä perusteita, joita vuonna 97 oli, (Hälinää — Puhemies koputtaa) jolloin perustettiin nimenomaan oma alusturvallisuusyksikkö. Nyt niin valiokunnassa esitettyjen kuin valiokunnan puheenjohtajankin viime kerralla täällä ensimmäisessä käsittelyssä esittämien perustelujen johdosta itse katsoin, että ne vähäiset jääviysongelmat, joita mahdollisesti joissakin tilanteissa syntyy, eivät aiheuta sellaista ongelmaa, että niistä nyt olisi joutunut kirjoittamaan vastalausetta. Mutta erityisesti haluan myöskin tässä yhteydessä toivoa sitä, että arvoisa ministeri nimittäessään johtokunnan huolehtisi siitä, että johtokunnan jäsenet tässä uudessa tilanteessa olisivat mahdollisimman harvoin jäävejä käsittelemään esiin tulleita asioita.

Arvoisa puhemies! Toinen asia koskettaa hallituksen esityksen mukana ollutta asetusluonnosta. Vuonna 95 muutettiin pätevyysvaatimuksia määrätyiltä osin päällystökoulutuksen osalta tasavertaisiksi ja nyt hallituksen esityksessä olevan liiteasiakirjan mukaan pääjohtajan ja nimenomaan yleensä virkojen kelpoisuusvaatimuksissa on lähdetty ikään kuin uudelle linjalle. Tältä osin itse näen ja toivon, että arvoisa ministeri antaessaan asetusta muuttaisi luonnosta aavistuksen verran. Koulutusasiat ovat muuttuneet viime vuosien aikana sen verran, että kun kummallakin on pohjana ammattikorkeakoulututkinto ja periaatteessa merikapteenien ja ylikonemestareitten koulutus on vastaava molemmilla, niin myöskin asianomaisen asetusluonnoksen 10 §:ään otettaisiin kelpoisuusvaatimuksena, että niin pääjohtajan, keskushallinnon johtajan kuin merenkulkupiirin johtajien kelpoisuusvaatimuksina olisi yhtenäisesti ylempi korkeakoulututkinto tai merikapteenin tai ylikonemestarin kirja. Kaikilta tietenkin edellytetään hyvää perehtyneisyyttä sen vastuualueen tehtäviin, joihin hakeutuu ja nimitetään, ja myöskin käytännössä osoitettua johtamistaitoa, kuten johtajan paikoille yleisestikin kuuluu.

Keskustelu päättyy.