Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa puhemies! Nyt on toisessa käsittelyssä hallituksen
esitys laeiksi Varustamoliikelaitoksesta, Luotsausliikelaitoksesta
ja Merenkulkulaitoksesta. Ensimmäisessä käsittelyssä käytettiin
hyvin ansiokkaita puheenvuoroja koko tästä paketista
ja siitä, millä tavoin se loppujen lopuksi saatiin
yksimieliseksi. Turvallisuusvalvonta oli eräs seikka, jota
valiokunnassa puitiin hyvin pitkään ja joka myöskin
ensimmäisessä käsittelyssä oli
monelta osin esillä. Tämä johtui lähinnä siitä,
että vuonna 97 annettiin merenkulkulaitoslain muutosesitys, jossa
alusturvallisuusvalvonta siirrettiin kokonaan omalle yksikölle,
ja tämä johtui lähinnä sen johdosta,
että Merenkulkulaitos sinällään
oli monissa asioissa merkittävä laivaisäntä.
Nyt, kun perustetaan Varustamoliikelaitos, niin hyvin paljon
tätä toimintaa, pääosa, voidaan sanoa,
siirtyy nimenomaan laivojen osalta sinne ja näin ollen
enää ei varsinaisesti ole voimassa niitä perusteita,
joita vuonna 97 oli, (Hälinää — Puhemies
koputtaa) jolloin perustettiin nimenomaan oma alusturvallisuusyksikkö.
Nyt niin valiokunnassa esitettyjen kuin valiokunnan puheenjohtajankin
viime kerralla täällä ensimmäisessä käsittelyssä esittämien
perustelujen johdosta itse katsoin, että ne vähäiset
jääviysongelmat, joita mahdollisesti joissakin
tilanteissa syntyy, eivät aiheuta sellaista ongelmaa, että niistä nyt olisi
joutunut kirjoittamaan vastalausetta. Mutta erityisesti haluan myöskin
tässä yhteydessä toivoa sitä,
että arvoisa ministeri nimittäessään
johtokunnan huolehtisi siitä, että johtokunnan
jäsenet tässä uudessa tilanteessa olisivat
mahdollisimman harvoin jäävejä käsittelemään
esiin tulleita asioita.
Arvoisa puhemies! Toinen asia koskettaa hallituksen esityksen
mukana ollutta asetusluonnosta. Vuonna 95 muutettiin pätevyysvaatimuksia määrätyiltä
osin
päällystökoulutuksen osalta tasavertaisiksi
ja nyt hallituksen esityksessä olevan liiteasiakirjan mukaan
pääjohtajan ja nimenomaan yleensä virkojen
kelpoisuusvaatimuksissa on lähdetty ikään
kuin uudelle linjalle. Tältä osin itse näen
ja toivon, että arvoisa ministeri antaessaan asetusta muuttaisi
luonnosta aavistuksen verran. Koulutusasiat ovat muuttuneet viime vuosien
aikana sen verran, että kun kummallakin on pohjana ammattikorkeakoulututkinto
ja periaatteessa merikapteenien ja ylikonemestareitten koulutus
on vastaava molemmilla, niin myöskin asianomaisen asetusluonnoksen
10 §:ään otettaisiin kelpoisuusvaatimuksena,
että niin pääjohtajan, keskushallinnon
johtajan kuin merenkulkupiirin johtajien kelpoisuusvaatimuksina
olisi yhtenäisesti ylempi korkeakoulututkinto tai merikapteenin
tai ylikonemestarin kirja. Kaikilta tietenkin edellytetään
hyvää perehtyneisyyttä sen vastuualueen
tehtäviin, joihin hakeutuu ja nimitetään,
ja myöskin käytännössä osoitettua
johtamistaitoa, kuten johtajan paikoille yleisestikin kuuluu.
Keskustelu päättyy.