5) Hallituksen esitys laiksi Kansaneläkelaitoksen rahoituksen
väliaikaisesta muuttamisesta vuonna 2004
jatkuu:
Jaana Ylä-Mononen /kesk:
Arvoisa puhemies! Keskustelu laiksi Kansaneläkelaitoksen
rahoituksen väliaikaisesta muuttamisesta vuodelle 2004
keskeytettiin perjantaina ja ehkäpä jopa onneksi.
Keskustelussa ollut jännite ei ollut kaikin paikoin asialle
eduksi. Voin siis aivan asiapohjalta todeta, mitä seuraavaksi
sanon.
Puhemies! Viime viikon keskustelu Kansaneläkelaitoksen
rahoituksesta kärjistyi koskemaan lähes yksinomaan
psykiatrista kuntoutusta ja sen ongelmia. Kelan rahoituksen järjestäminen
vakaalle pohjalle on vaativa haaste. Sairauspäivärahakorvausten
merkittävä nousu, lääkekustannusten
vieläkin rajumpi nousu jne. tarkoittanevat jatkossa sitä,
että rahoituksen järjestäminen pysyvällä tavalla
on erittäin suuri urakka. Hallitusohjelmassa on selvät
viittaukset siihen, että laajaa valmistelua asian suhteen
on tehtävä. Olemme säätäneet
muun muassa kuntoutusta koskevaa lainsäädäntöä paljonkaan
pohtimatta, miten ja mikä taho ottaa nämä haasteet
vastaan. Kelan kuntoutukseen osoitetut rahat ovat joka tapauksessa
vain murto-osa tarvittavasta määrästä, jos
koko kuntoutusvastuu kaikille ikäluokille ohjataan Kelaan.
Mitkään rahat eivät tule riittämään,
ellei vastuunkantajia ole muitakin.
Psykiatrisen kuntoutuksen maailma on aivan omansa. Toisaalta
eduskunta on aikanaan tehnyt merkittävän teon,
kun muuta ei ollut poliitikkojen voimin tehtävissä,
eli ohjasi korvamerkittyä rahaa lasten ja nuorten psykiatriseen
kuntoutukseen. Nämä rahat olivat juuri siinä hetkessä oikea
tapa vaikuttaa. Mutta nyt on mietittävä asioita
syvällisemmin ja katsottava pidemmälle.
Tässä keskustelukohdassa, arvoisa puhemies, puhuminen
vain siitä, onko Kelalla riittävästi
rahaa psykoterapiajaksojen jatkamiseen tai uusien aloittamiseen,
on koko ongelman vahvaa yksinkertaistamista. Viittaan siihen, mitä ministeri Mönkäre
sanoi täällä viime perjantain täysistunnossa
asiasta. Tuen voimakkaasti hänen näkemystään
siitä, että nyt on kiinnitettävä erityinen huomio
perusterveydenhuollon osaamiseen ja vastuunottoon myös
lasten- ja nuortenpsykiatrian osalta. En näe suurtakaan
hyötyä rahoituksen lisäämisestä Kelan
puolelle tälle alueelle, mikäli perustason voimavaroja
ei osata tai haluta hyödyntää. Kokoomuksen
suunnasta tuli tästä asiasta vahvoja vaatimuksia
ja arvostelua hallituksen suuntaan.
Minusta nyt on oikea ote ministeri Mönkäreellä,
kun hän hallitusohjelman mukaisesti pyrkii vahvistamaan
varhaista ongelmien toteamista muun muassa perustason osaamista
kehittämällä ja ehkäpä jopa
kädestä pitäen päättäjiä ja
eri toimijoita ohjaamalla. Ei tästä hommasta tule
mitään, jos ainoa asia, johon poliittinen taso
yltää, on Kelan kustantama psykoterapia.
On sitten kokonaan toinen asia, oliko esimerkiksi ed. Zyskowiczin
perjantaisiin puheisiin sisällytettynä myöskin
kokoomuslainen asenne julkisen sosiaali- ja terveydenhuollon asemasta suhteessa
yksityiseen. Se, että määrärahan
lisääminen Kelan kustantamaan psykoterapiaan imee työvoimaa
julkiselta puolelta yksityiselle, on ilmeinen ja todellinen tapahtuma.
Arvoisa puhemies! Olivatko viimeperjantaiset opposition esittämät
puheenvuorot psykoterapian järjestämisestä yhä laajemmassa
määrin yksityisellä sektorilla muutakin
kuin populistista kikkailua vai oliko ehkä sittenkin niiden
puheiden pehmeän kuoren alla kova bisnesmaailman ajattelu?
Hallitusohjelmassa on sitouduttu julkisen terveydenhuollon ja erityisesti
perusterveydenhuollon aseman kohentamiseen, osaamistason nostoon
ja yhteistyön kehittämiseen sosiaali- ja terveydenhuollon
eri toimijoiden kesken. Keskustelua julkisen ja yksityisen rajapinnasta tarvitaan
selkeyttämään vallitsevaa tilaa niin
Kelan, kuntien kuin valtiovallankin taholla. Hallituksen on varsin
viisasta katsoa asioita laajemmin ja perusteellisemmin, vaikka ajoittain
tämä poliittinen salikeskustelu saakin ministereille
erilaisia paineita aikaan.
Ben Zyskowicz /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ed. Ylä-Mononen äskeisessä puheenvuorossaan
epäili meidän kokoomuslaisten, jotka perjantaina
osallistuimme keskusteluun lasten ja nuorten psykiatrisen hoidon ongelmista,
motiiveja tässä keskustelussa. Ed. Ylä-Mononen
oli näkevinään motiiveinamme populistista
kikkailua ja kovaa bisnesajattelua ja sen edistämistä.
Pitänee olla aika, miten sanoisi, puoluepoliittisesti ja
ehkä erityisesti keskustapuoluelaisesti värittynyt
mielikuvitus ja ajatusmaailma, kun pystyy tällaisia epäilyjä esittämään
ja tällaisia johtopäätöksiä tekemään
sellaisista puheenvuoroista, joita perjantaina esitimme ja joita
tänäänkin esitämme siitä,
että lasten- ja nuortenpsykiatriassa ja psykiatrisessa
kuntoutuksessa on todellisia ongelmia, joihin poliittisten päätöksentekijöiden,
ensi vaiheessa tietysti hallituksen, on pystyttävä puuttumaan.
Eero Akaan-Penttilä /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Zyskowiczin puheenvuoroon on hyvä jatkaa.
Ensinnäkin yhdyn niihin mielipiteisiin, joita hän
esitti, ja kun ottaa huomioon ed. Ylä-Monosen ammatin,
niin jäin kyllä miettimään hänen
analyyttista ajatteluaan tässä kohdassa aika outona.
Kysymyshän on vaikeasta tilanteesta, jossa Suomessa
kaikki asiantuntijavoimat pitäisi saada yhteen tähän
samaan asiaan. Silloin ei ole sopivaa joitain toimia maalata jollain
lailla kummallisiksi, esimerkiksi yksityissektoria tässä tilanteessa.
Se, mitä olisin teiltä toivonut ja jonka nyt rohkenen
itse ääneen sanoa, on se, että koko tämän
ongelman takana on tietysti iso nippu syitä, varsinaisia
etologisia syitä, joita ei erityisesti ole Suomessa vielä tuotu
pintaan — jokainen meistä tietää ne
tavallaan omalla tahollaan, en lähde niitä tässä luettelemaan,
mutta tämän tasoista akateemista ulostuloa toivoisin
myöskin tässä asiassa: mitkä ovat
ne tärkeimmät syyt, minkä takia niin
suurella osalla nuorisosta on pahoinvointia tällä hetkellä?
Pentti Tiusanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Aivan niin kuin ed. Akaan-Penttilä totesi,
niihin syihin pitäisi pystyä paneutumaan, niihin
laiminlyönteihin, jotka ovat aikaisemmin tapahtuneet ja
jotka ovat johtaneet lasten ja nuorten psyykkisiin ongelmiin ja
tähän akuuttiin tarpeeseen, joka kasvaa koko ajan.
Mutta ed. Ylä-Monoselle haluaisin todeta sen, että luonnollisesti
olette oikeassa siinä, että keskustelu oli liian
kapeata, se on aivan oikein. Mutta on selvä, että me
täällä oppositiopuolellakin jaamme sen
huolen, mikä varmasti teillä henkilökohtaisesti
on, miten Kansallinen terveysohjelma toteutetaan ja miten saadaan
kunnat toteuttamaan oman osuutensa, joka on puolet kokonaisvolyymista.
Tästähän me kannamme yhdessä kyllä huolta.
Jos kuntien osuus ei toteudu, niin Kansallinen terveysohjelma ja
sen osatekijät, sairaanhoito, erikoissairaanhoito ja perusterveydenhoito,
ennaltaehkäisy, eivät toteudu.
Toimi Kankaanniemi /kd(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Kun itsekin käytin viime perjantaina
keskustelussa puheenvuoron, niin nyt kyllä hämmästelin
ed. Ylä-Monosen käyttämää puheenvuoroa.
Hän luokitteli kaikki puheenvuoronkäyttäjät
yksityisen edun ajajiksi. Kyllä minä ainakin omalta
osaltani sanon, että kannoin ja kannan ja kristillisdemokraatit
kantavat syvää huolta tästä tilanteesta
lasten ja nuorten puolesta. Kehitys on huolestuttava. Syyt ovat varmasti
kaukana jo menneisyydessäkin, ja ehkä tämän
hetken syyt ovat osittain siinä, että viime syksynä valtiovarainministeri
Niinistön johdolla tehty budjetti ei sisältänyt
riittävästi määrärahoja tähän
tarkoitukseen, ja nyt vastuu on tällä hallituksella,
joka tällä hetkellä istuu, ja palloa
pompotellaan kuntien ja Kelan välillä hallituksenkin toimesta.
Me haluamme korostaa sitä, että hallituksen pitää nyt
ryhtyä toimenpiteisiin ja hoitaa tämä asia
pikaisesti kuntoon.
Ed. Ylä-Mononen kiitteli ministeri Mönkärettä.
En oikeastaan vielä tiedä, onko nyt aihetta tässä vaiheessa
vielä kiittää millään
tavalla, kun mitään toimenpiteitä ei
näy vaan ainoastaan syiden siirtämistä taholta
toiselle.
Päivi Räsänen /kd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Ylä-Mononen oli varmasti siinä oikeassa,
että lasten ja nuorten psykiatrisen kuntoutuksen ongelmia
ei ratkaista pelkästään Kelan rahoitusta
lisäämällä ainakaan pitkällä tähtäimellä.
Ed. Ylä-Monosen ehdotus perusterveydenhoidon koulutuksen
ja ammattitaidon lisäämisestä myös
psykiatrisen kuntoutuksen osalta on sinänsä varmasti
tärkeää, mutta ensinnäkään
se ei tuota nopeita tuloksia. Jos halutaan akuutisti resursseja
tähän lasten ja nuorten hätään,
niin silloin tarvitaan todellakin Kelan rahoituksen lisäämistä.
Toisaalta se on ongelmallista siitäkin näkökulmasta,
että terveyskeskuksissa on jo tällä hetkellä vaikeuksia
selviytyä nykyisistäkin haasteista ja tehtävistä,
puhumattakaan, että sinne lisätään
tehtäviä.
Toisaalta ed. Ylä-Mononen varmasti tietää senkin,
että se psykiatrinen kuntoutus, josta nyt on puhuttu ja
jota kipeimmin tarvittaisiin, on niin vaativaa, että siihen
tarvitaan erikoissairaanhoidon osaamista, eikä sitä missään
(Puhemies: Minuutti!) nimessä kaikkea voi toteuttaa perusterveydenhoidossa.
Mutta hallituksella on ennen kaikkea vastuu siitä, että kunnilla
olisi riittävät toimintaedellytykset terveyspalvelujen
järjestämiseksi niin perusterveydenhoidossa kuin
erikoissairaanhoidossa.
Jaana Ylä-Mononen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! En tiedä, mitä kummallista
ajattelua on siinä, jos pohtii sitä, miten työvoimaresurssit
valuvat julkiselta sektorilta yksityiselle sektorille, kun näin
kerta tapahtuu. En pidä kovin hyvänä,
että vahingossa teemme asioita, joiden seuraukset ovat
muuta kuin mitä tarkoitamme. Mutta asiaa varmasti pitää vielä syventää ja
keskustella siitä muutoinkin.
Ed. Tiusaselle: Jaan hänen näkemyksensä tästä ongelmasta.
Tällainen näkemys, että Kansaneläkelaitoksen
psykoterapialla hoidettaisiin akuutteja ongelmia, on minusta aivan
käsittämättömän erikoinen.
Sehän on pieni palanen tästä kokonaisuudesta.
Se, että psykoterapialla tartuttaisiin akuutteihin kriiseihin,
on jotenkin tätä poliittista keskustelua, ja ehkä sitä kohtaa
kannattaa tarkentaa asiantuntijoilta.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa puhemies, hyvät kollegat! Viime perjantaina
tässä salissa käytiin aika laajaa keskustelua
lasten ja nuorten psykiatrisen hoidon ongelmista ja erityisesti
Kansaneläkelaitoksen lasten ja nuorten psykoterapiaan liittyvien
määrärahojen riittävyydestä.
Ed. Ylä-Mononen aloitti keskustelun tämän päivän
osalta, ja jotenkin hänen puheenvuoronsa oli aika yllättävä.
Ensinnäkin hän halusi tehdä meille kaikille
tiettäväksi, että Kelan rahoitusongelmat
ovat hyvin laajoja, hyvin suuria, ja että tämä lasten
ja nuorten psykoterapiahoitoon liittyvä rahoitusongelma
on vain hyvin kapea sektori Kelan rahoituksen kokonaisongelmassa.
Tähän voisi sanoa, että eihän
kukaan ole mitään muuta väittänytkään.
Se, että eduskunta esillä olevan lain yhteydessä tarttuu
ajankohtaiseen, aiheellista huolta herättäneeseen
kysymykseen Kelan nuorten psykoterapiahoitoon liittyvien rahojen riittävyydestä,
ei tietystikään ole merkki siitä, että me
kansanedustajat, jotka tästä asiasta olemme täällä puhuneet,
emme olisi tietoisia siitä, että Kelan rahoitus
kokonaisuudessaan on aivan eri asia ja sen ongelmat ovat tietysti
aivan oma asiansa. Toisin sanoen, vaikka myöntäisimme
ja myönnämme, että Kelan rahoitusongelmat
ovat laajoja ja isoja kysymyksiä ja ne eivät ratkea
tämän asian kautta, ei se voi olla mikään
syy siihen, että emme puuttuisi tähän
ajankohtaiseen asiaan ja ongelmaan nyt, kun asia on akuutti ja kun
siihen aivan aiheesta on kiinnitetty paljon huomiota.
Ed. Ylä-Monosen toiseen huomautukseen kiinnitinkin
jo vastauspuheenvuorossani huomiota. Ainakin minulle on hyvin vierasta
se, kun en ole mikään sosiaali- ja terveyssektorin
ammattilainen enkä näiden asioiden erityisosaaja, että kun
puhun tästä lasten ja nuorten ongelmasta, niin
ketunhäntänä kainalossani olisikin jokin kysymys
siitä, että haluan edistää tässä yksityistä sektoria
julkisen sektorin kustannuksella tai jotenkin muuten olla edistämässä kylmää bisnesajattelua.
Pitää, ed. Ylä-Mononen ja muut hyvät ystävät,
sanoa, että minulle henkilökohtaisesti on aivan
samantekevää, saavatko nämä nuoret
hyvän ja kunnollisen hoidon psykiatrisiin vaikeuksiinsa
ja ongelmiinsa julkiselta vai yksityiseltä sektorilta,
kunhan he tämän kunnon ja riittävän hoidon
saisivat. Eli ed. Ylä-Mononen näki tässä nyt
sellaisia mörköjä, joita ei ole mitään
syytä tässä yhteydessä puheenvuoroissamme
nähdä.
Mutta kun tässä on viitattu asiantuntijoihin, niin
viittaanpa minäkin. Nimittäin ehkä tuon
perjantaisen keskustelun vuoksi saimme todennäköisesti
kaikki kansanedustajat kirjeen, jonka ovat allekirjoittaneet yksi
psykiatrian ja nuorisopsykiatrian erikoislääkäri,
yksi psykologi, yksi Yths:n terapiapsykiatri, toinen psykologi,
toinen psykiatrian erikoislääkäri, yksi
lastenpsykiatrian erikoislääkäri ja kolmas
psykiatrian erikoislääkäri ja jossa kiinnitettiin
meidän päättäjien huomiota näihin
ongelmiin. Tässä kirjeessä he esittävät muun
muassa seuraavaa: "Jos kyseessä olisi lapsenne tai lapsenlapsenne,
niin millaista hoitoa hänelle toivoisitte, lääkepurkkeja
kotiin ja aikaa kuukauden päähän aina
vaihtuvalle lääkärille vai tiivistä terapiaa
lasten ja nuorten hoitoon vakavasti paneutuneen psykoterapeutin
luona? Haluaisitteko, että hän joutuu jonottamaan
psykoterapian alkamista puoli vuotta tai vuoden? Lasten ja nuorten
hoidossa on tärkeää, että psykoterapia voi
alkaa mahdollisimman pian, niin että nuori terapian turvin
pääsee jatkamaan opiskeluaan tai koulunkäyntiään.
Hyvä hoito lasten ja nuorten kohdalla on myös
parasta kuntoutusta. On mielestämme vastuuntunnotonta panna
hoitoa tarvitsevat lapset ja nuoret maksamaan valtion ja kuntien
välisestä kiistasta. Sosiaali- ja terveysministeri
Sinikka Mönkäre ei tunnu ymmärtävän,
että on paljon lapsia ja nuoria, jotka tarvitsevat hoitoa
juuri nyt ja joiden kohdalla mahdollisuudet auttaa kaventuvat huomattavasti,
jos nuori joutuu odottamaan hoitoa esimerkiksi vuoden ajan. Jonot
lasten- ja nuortenpsykiatriassa ovat pitkiä jo nyt."
Edelleen tässä kirjeessään
he jatkavat: "Psykoterapiaa tarvitsevien lasten ja nuorten perusturvallisuus
on monesti särkynyt, ja he tarvitsevat tiivistä,
luottamuksellista ja riittävän pitkää hoitosuhdetta,
jonka aikana sisäinen luottamus ja turvallisuudentunne
vähitellen vahvistuu. Kesällä 2003 näiden
lasten ja nuorten hoito oli uhanalainen monen kuukauden ajan, ja
nyt syksyllä myönnetyn lisämäärärahan
jälkeen Kela teki päätöksen,
että kaikille nuorille ja lapsille korvataan vain yksi
terapiakäynti viikossa aivan riippumatta potilaan ongelmista
ja traumoista. Tätä voisi verrata siihen, että keuhkokuumepotilaalle riittäisi
hoidoksi särkylääke tai syöpäkasvaimesta
leikattaisiin vain kolmasosa pois säästösyistä."
Tämä on kovaa tekstiä. Täällä kerrotaan
edelleen: "Psykoterapian kustannukset Kelalle ovat 52 euroa terapiakäynti.
Käynti peruskoulutetun sairaanhoitajan luona nuoriso- tai
lastenpsykiatrisella poliklinikalla maksaa yli 100 euroa kerta, ja
vuorokausi lasten- tai nuorisopsykiatrisella osastolla maksaa 500—600
euroa. Kun hyvin alkanut hoito keskeytyy tai ei pääse
alkamaan ajoissa, osa näistä nuorista tarvitsee
huostaanottoa, osa jää eläkkeelle, osan
työ- ja toimintakyky on hyvin rajoittunutta, osa joutuu
toistuviin sairaalahoitoihin. Paljonko maksaa nuori, joka syrjäytyy
lopullisesti huumemaailmaan tai jää eläkkeelle?
Mitä maksaa lapsen huostaanotto ja sijoittaminen kodin
ulkopuolelle? Mitä maksaa lapsen tai nuoren pitkäaikainen
sairaalahoito? Tähänkö terveydenhuollollamme
on varaa, mutta varaa ei ole nuorten todellisten hoitojen tukemiseen?"
Siis näin nämä asiantuntijat kirjeessään.
Ja, arvoisa herra puhemies, minä en kuvittele, että tässä ongelmassa
on kyse pelkästään siitä, onko
Kelalla riittävät voimavarat tukea lasten ja nuorten terapiahoitoja.
Päinvastoin tiedän, että paljon laajemmasta
ongelmasta on kyse, ja tähän laajempaan ongelmaan
on liittynyt se, että eduskunta on kolmena vuotena, myös
tämän vuoden budjetissa, osoittanut erityisen,
korvamerkityn määrärahan kuntien käyttöön
lasten- ja nuortenpsykiatrian ongelmiin. Tälle vuodelle
hallitus esittää tässä suhteessa
nolla euroa. Hallitus ei ensi vuoden budjettiesityksessään
esitä euroakaan korvamerkittyä rahaa lasten- ja
nuortenpsykiatriaan kunnille eli kuntainliitoille käytettäväksi,
toisin kuin kolmen viime vuoden aikana on hallitus esittänyt
ja eduskunta päättänyt.
Onko tämä hallituksen linja tässä suhteessa
oikea ja järkevä lasten ja nuorten saaman psykiatrisen
hoidon kannalta? En sitä usko.
Sosiaali- ja terveysvaliokunta omassa lausunnossaan valtiovarainvaliokunnalle
toteaa budjetista hurskaasti seuraavaa: "Sosiaali- ja terveysvaliokunta
toteaa, että lasten ja nuorten psykiatristen palveluiden
kehittämiseen on edelleen suunnattava tuntuvia voimavaroja.
Tästä syystä erillismäärärahalla
käynnistetyn toiminnan jatkuvuus on turvattava kuntien
sosiaali- ja terveystoimessa." Sanon, että sosiaali- ja
terveysvaliokunta esittää näin hurskaassa
lausunnossaan, koska tämä lausunto ei millään
tavoin takaa siinä ilmaistun tahdon toteutumista. Tämä lausunto siitä,
että edelleen tulisi osoittaa tuntuvia voimavaroja, on
yhtä tyhjän kanssa, kun sosiaali- ja terveysvaliokunta
ei esitä valtiovarainvaliokunnalle euroakaan lisättäväksi
tähän tarkoitukseen. Sosiaali- ja terveysvaliokunta
tyytyy vain esittämään näkemyksensä siitä,
että kuntien on turvattava tässä suhteessa
syntyneiden hyvien käytäntöjen ja hoitojen
jatkuvuus.
Toivon, että eduskunta ja sen valtiovarainvaliokunta
ottavat tämän asian vakavammin kuin teki sosiaali-
ja terveysvaliokunta, ja toivon, että valtiovarainvaliokunnassa
realistisesti selvitetään, onko olemassa todelliset
mahdollisuudet lasten ja nuorten tarvitseman hoidon ylläpitämiseen
edes nykyisellä tasolla, ellei näitä korvamerkittyjä erillismäärärahoja
osoiteta. Jos valiokunta päätyy siihen, kuten
uskon, että ei ole muuta luotettavaa tapaa näitä hoitoja
turvata kuin jatkaa tätä erillismäärärahaa,
jota kolme vuotta on nyt myönnetty, niin toivon, että valtiovarainvaliokunta
ja sen jälkeen koko eduskunta päätyvät siihen,
että osoitetaan esimerkiksi se vajaa 6 miljoonaa euroa,
mikä on tänäkin vuonna, eikä sitä nollaa,
mitä hallitus esittää.
Mitä, arvoisa puhemies, lopuksi tulee näihin hallinnollisiin
ongelmiin, edelleenkään en kiistä niiden
olemassaoloa. On hyvä, että ministeri Mönkäre
on asettanut pikaisen työryhmän selvittämään
kuntien, Kelan ja valtion yhteistyötä tässä asiassa,
ja odotan siltä selvitykseltä tuloksia. Mutta
silti, nämä ongelmat ovat todellisia ja niihin
puuttumiseen tarvitaan todellisia voimavaroja.
Ed. Maija Perho merkitään
läsnä olevaksi.
Sosiaali- ja terveysministeri Sinikka Mönkäre
Arvoisa puhemies! Ehdottomasti, ed. Zyskowicz: Nämä ongelmat
ovat todellisia ja tarvitsevat toimenpiteitä. Pelkkä raha
ei riitä, tarvitaan myös erilaista uutta tapaa
tehdä ja hoitaa näitä asioita. Rahaakin
on annettu, niin kuin tässä nyt on usealla suulla
todistettu, että vuodesta 2000 lähtien korvamerkittynä rahaa
on annettu Kelalle ja kunnille. Se, mikä koskee ensi vuoden
budjettia, sinne on sosiaali- ja terveydenhuollon valtionosuuksiin
17 prosentin lisäys nimenomaan sosiaali- ja terveysministeriön
momentilla. Siitä puolet on ansiotulovähennyksen
kasvattamisen aiheuttamaa kompensaatiota, mutta toinen puoli on
selvää kasvua.
Varmastikin ed. Perho, joka edellisenä ministerinä on
ollut näiden toimenpiteitten yksi päättäjä ja
suunnittelija, pystyy kertomaan ryhmätoverilleen, mikä oli
ajatus silloin, kun näitä rahoja korvamerkittiin
kunnille. Silloin oli ajatus se, että pilotilla ensin saadaan
kunnat perustamaan näitä virkoja ja ymmärtämään
niiden merkitys ja sen jälkeen ne tulevat osaksi kuntien
normaalia toimintaa. Sitä varten nyt hallitus esittää kunnille
lisää valtionosuusrahaa sosiaali- ja terveydenhuoltoon,
että nämäkin sairaudet hoidettaisiin, niin
kuin ne kuuluu hoitaa. Tuskin kuntien kannattaa niitä viranhaltijoita
irtisanoa ja virkoja lopettaa, jotka ne ovat näillä rahoilla
perustaneet.
Ed. Zyskowicz kertoi tästä kirjeestä,
jonka alan ammattilaiset ovat lähettäneet, myöskin
minulle. Jätitte lukematta sieltä sen kohdan,
jossa nämä alan ammattilaiset kertovat, että kun
näille lapsille laitetaan lähete sitten tähän
pitkäkestoiseen kuntouttavaan hoitoon, niin he ovat sitä ennen
olleet jo lastenpsykiatrian osastoilla tai erikoislääkäreiden
hoidossa pitkään, heitä on tutkittu ja
sitten heille laitetaan lähete. Eli he eivät ole heitteillä,
he ovat saaneet hoitoa, ja jos he joutuvat nyt odottamaan ensi vuoden
alkuun, ennen kuin uusia kuntoutuspäätöksiä tehdään,
he eivät ole heitteillä, he ovat asiantuntijoiden
hoidossa.
Siinä mielessä tietenkin minäkin
olen pahoillani, että tällainen tilanne on syntynyt.
Olen todella suorastaan ollut vihainen Kelalle tästä menettelytavasta,
joka saman vuoden aikana tapahtuu kahdesti. Edeltäjäni
voivat kertoa, että se on tapahtunut aina ennenkin. Ehkä on
syytä palauttaa mieleen se, mitä viime kesänä tapahtui.
Olin kesälomalla, kun tämä Kelan tiedote
meni julkisuuteen, että rahat ovat loppu ja uusia päätöksiä kuntoutusterapiasta
ei voida tehdä. Siinä vaiheessa kirjoitin tiedotteen,
jossa totesin, että "Kelan yksityisestä hoidosta
maksamat korvaukset on tarkoitettu täydentämään
kunnallisia palveluja. Tällä hetkellä kuntien
viroissa ei kuitenkaan ole riittävästi psykiatreja
antamaan kaikille tarvitseville kuntouttavaa terapiaa. Kelan korvaama
yksityinen kuntoutus on siten ratkaisevan tärkeää".
Ja nyt väitetään, että minä olen
ollut tässä sydämetön ja minä en
olisi taistellut näissä asioissa riittävästi. Älkää puistelko
päätänne, ed. Zyskowicz, lehdistä olen
lukenut, että te olette todennut tässä salissa
minun olleen sydämetön näissä asioissa.
(Ed. Zyskowicz: Veljeni!) — Se oli ed. Sasi ilmeisesti
sitten.
Eli kunnallista hoitoa, totesin jo silloin, on lisättävä ja
työ tehtävä psykiatreille houkuttelevaksi
ja täydentävän yksityisen hoidon Kela-korvaukset
priorisoitava Kelan sisällä. Heti lomalta tultuani
kävin keskustelut Kelan kanssa, kuinka paljon rahaa he
tarvitsisivat tähän tarkoitukseen lisää.
He kertoivat, että 4 miljoonaa euroa riittää, ja
sanoin, että en voi tietenkään luvata,
että eduskunta sen lopullisesti myöntää,
mutta mielestäni teidän pitäisi nyt Kelan
sisällä löytää se raha,
jotta päätösten tekeminen sujuisi joustavasti.
Niin sitten tehtiin. Niin sitten lisätalousarviokäsittelyssä valtiovarainministeriö
antoi
sen 4 miljoonaa euroa; enpä epäile, etteikö olisi
antanut 6:ta miljoonaakin euroa, jos sitä olisi pyydetty,
mutta kerrottiin, että 4 miljoonaa euroa riittää.
Nyt sitten taas sanotaan, että uusia päätöksiä ei
voida tehdä — todella kohtuutonta niitä ihmisiä kohtaan,
jotka joutuvat tässä julkisuuden myllyssä sitten
miettimään, miten heidän käy.
Minä olen tehnyt parhaani, toiminut niin kuin on sovittu,
ja ensi vuodelle Kelalle on korvamerkitty saman verran rahaa tähän
tarkoitukseen kuin tälle vuodelle. Tämän
vuoden raha on huomattavasti enemmän kuin mitä se
oli vuonna 2000. Koko ajan rahaa on lisätty, ja niin on
lisätty myös kunnille ja niin annetaan kunnille
ensi vuonnakin lisää rahaa, jotta ne hoitavat
myös nämä velvoitteensa.
Nyt on asiantuntijatyöryhmä, jossa on lyhyt- ja
pitkäkestoisen terapian asiatuntijoita ja Kansanterveyslaitoksen,
Kelan, STM:n ja Kuntaliiton edustajia, ja he keskenään
nyt pohtivat, miten tuo työnjako on tehtävä.
No, eihän se riitä, että joku asiantuntijaryhmä jakaa
töitä ja sanoo, miten pitäisi tehdä.
Se asia pitäisi saada eläväksi kentällä,
ja yritän oman osani tehdä siinä, että ruohonjuuritason
toimijat myös kuulisivat tätä asiantuntijaryhmää ja
ryhtyisivät toimimaan sillä tavalla kuin on viisasta.
Te tiedätte kyllä, että me poliitikot
voimme päättää rahoista ja rakenteesta,
mutta se, miten palvelu tuotetaan, se pitää asiantuntijoiden
kertoa. He tietävät, kenelle kuuluu antaa ja kuinka
paljon akuuttihoitoa ja kuka tarvitsee lääkehoitoa
ja kuka tarvitsee pitkäkestoista kuntoutusta. Turha täällä on
riidellä niistä asioista. Jos itse olen syyllistynyt
jonkun hoitomuodon esiin nostamiseen tai toisen arvostelemiseen,
niin olen pahoillani siitä. En ole pyrkinyt esiintymään
täällä psykiatrian asiantuntijana. Olen
halunnut kertoa, että kaikkia asiantuntijoita kuullaan
ja rahaa yritetään järjestää niin
paljon kuin se on mahdollista. Eduskunta viisaudessaan päättää lopullisesti,
kuinka paljon se on.
Ben Zyskowicz /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ihan selvyyden vuoksi: en epäile
enkä ole epäillyt ministeri Mönkäreen sydämellisyyttä ja
olen vakuuttunut siitä, että hän on tässä asiassa
toiminut parhaansa mukaan, jotta tähän kipeään
ongelmaan saadaan ratkaisuja.
Mitä tulee sitten ensi vuoteen, ministeri Mönkäre,
se että kuntien sosiaali- ja terveydenhuollon valtionosuuksia
tuntuvasti nostetaan, ei ole mikään tae siitä,
että sosiaali- ja terveyspuolen asiat kunnissa hoituisivat
ensi vuonna paremmin. Oleellista on tietysti se, mikä on
se kokonaispotti, mikä kunnilla on rahoja käytettävissään
kansalaisten palveluihin ja muihin toimintoihinsa. Ministeri Mönkäre,
te tiedätte vallan hyvin, että tämän
budjetin kokonaisuus, tämän teidän hallituksenne
keltaisen kirjan kokonaisuus, on kuntataloutta kiristävä,
joten ei voi olettaa, että tätä kautta
kuntien mahdollisuudet myöskään sosiaali-
ja terveydenhuollon tai psykiatrisen hoidon palveluihin paranisivat.
Mutta ensi vuotta ajatellen, jos eduskunta saisi sen selvityksen,
että nämä psykiatriset hoidot lapsille
ja nuorille hoidetaan yhtä hyvin ilman niitä korvamerkittyjä rahoja,
jotka tänä vuonna annettiin, niin en olisi niitä vaatimassa.
Mutta kun olen vakuuttunut siitä, että näiden
korvamerkittyjen rahojen avulla kunnissa lapset ja nuoret saavat
paremman hoidon psykiatrisiin sairauksiinsa ja ongelmiinsa, niin
on mielestäni perusteltua, että eduskunta edelleen
jatkaa näitä korvamerkittyjä rahoja.
Nyt en siis puhu Kelan korvamerkityistä rahoista, vaan
näistä kunnille myönnettävistä korvamerkityistä rahoista.
Ed. Osmo Soininvaara merkitään
läsnä olevaksi.
Maija Perho /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kun tähän tarkoitukseen eduskunnan
toimesta lisärahoja osoitettiin, se tarve oli todellakin
kiistaton, ja niillä on saatu paljon hyvää aikaan.
Mutta olen kuullut useampia esimerkkejä siitä,
että nyt kun sairaanhoitopiirien ja kuntien tiedossa on
se, että ensi vuodelle on tältä osin
0 euroa, niin on lopetettu niitä hyviä toimintoja,
joita on tällä rahalla saatu käyntiin,
mutta on myöskin vakinaistettu, mikä tietysti
vastaa sitä tarkoitusta, jonka takia ne on aikanaan annettu.
Mielestäni kannattaisi vakavasti keskustella ylipäätänsä tämän
rahoituksen jakautumisesta ja miettiä sitä, olisivatko
sairaanhoitopiirit sittenkin oikea paikka myöskin ostamaan, tilaamaan
näitä psykoterapioita, jotta hoidon kokonaisuus
olisi tarkemmin ja paremmin mietitty.
Martti Korhonen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ongelmahan on se, minkä ed.
Zyskowicz tuossa totesi. Emme ollenkaan epäile ministeri
Mönkäreen hyvää tahtoa, varmasti
tahtotila on ihan oikea, mutta eihän se ole rahaa, jos
mainostetaan sosiaali- ja terveystoimen puolelle lisää rahaa.
Se ei ole lisää rahaa. Rahaa tulee kyllä,
en sitä kiistä, mutta kun menojen kasvu on huomattavasti
suurempaa kuin lisäraha, jota sinne tulee — Kuntaliiton
laskelmien mukaan se aukko on miinus 140 miljoonaa euroa pelkästään
sosiaali- ja terveyspuolella — niin kysehän on
siitä, millä ne menot, mitä siellä syntyy, katetaan,
jos rahaa tulee liian vähän.
Jos koko kuntataloutta katsotaan, niin kun näyttää siltä,
että koko kehyskauden aukko on noin 300, ehkä 400:kin
miljoonaa euroa, niin kyllä todella tulee suuret ongelmat
toteuttaa ne hyvät suunnitelmat ja se hyvä tahtotila.
Reaalielämä ei vastaa siihen, ja se reaalielämä kumminkin toimii
rahojen ja varojen kautta, millä palveluja järjestetään,
eikä se varmaan ole ministeri Mönkäreestä kiinni,
vaan se on monesta asiasta kiinni. Mutta minusta pitää sanoa
rehellisesti, mitä se taloustilanne tällä hetkellä kunnissa
on.
Outi Ojala /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Täällä on nyt kiistelty
kovasti tästä vuodesta ja siitä, saavatko
nuoret ja lapset tänä vuonna uusia kuntoutuspäätöksiä Kelalta. Minusta
nyt eduskunnan täytyy tehdä jotakin eikä vain
kiistellä täällä. Olen samaa
mieltä ministerin kanssa siitä, että olisi
erittäin hyvä, jos kunnat pystyisivät
nämä antamaan, mutta tilanne nyt vaan sattumalta
on niin, että kunnat eivät pysty sitä hoitamaan.
Lasten ja nuorten pallottelu on saatava loppumaan. Olen tehnyt
lisätalousarvioaloitteen, 2 miljoonaa euroa lisää siihen,
mitä ministeriö on jo esittänyt tämän
vuoden lisätalousarvioon. Sillä voitaisiin hoitaa
nyt tämä loppusyksy, ja sitten meidän
täytyy kantaa vastuumme niin, että ensi vuoden
talousarviossa osoitetaan rahaa, tehdään se sitten
millä tavalla tahansa, niin että hoito voidaan
turvata. Mutta tämä kiistely täällä on
ala-arvoista. Varsinkin minä nyt kysyn, ed. Zyskowicz:
Oletteko te tehneet yhtään talousarvioaloitetta
tämän asian osalta, että sitä lisärahaa
saataisiin?
Lapset ja nuoret tarvitsevat hoitoa. Meidän vastuumme
on se, että se hoidetaan niin, että sitä hoitoa
saadaan.
Pekka Kuosmanen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ministeri Mönkäre
totesi täällä, että me edustajat
päätämme täällä eduskunnassa
rahasta ja rakenteista. Kysyn teiltä, arvoisa ministeri
Mönkäre, eikö nyt olisi syytä tämä kiista
lopettaa kuntien ja valtion välillä sillä tavalla,
että kuntien terveys- ja sosiaalitoimi siirrettäisiin
Kelalle suoraan ja me budjettivaroin täällä päättäisimme
kerran vuodessa sitten, kuinka paljon meillä on varaa siirtää rahaa tähän
sosiaali- ja terveystoimeen.
Sitten toinen asia, mikä minua on ärsyttänyt, on
se, minkä takia valtiolle ei voi siirtää takaisin keskussairaaloita,
koska sairaanhoitopiireiltä on aina rahat loppu ja sitten
kunta itkee, ettei voi lisätä sairaanhoitopiirin
menoja. Mitä mieltä ministeri tästä asiasta
on?
Sosiaali- ja terveysministeri Sinikka Mönkäre
Arvoisa puhemies! Kokoomuksen sisällä näyttää olevan
vastakkaisia käsityksiä, miten asioita pitäisi
eteenpäinviedä. Ei minulla mitään
sitä vastaan ole, että koko Kela-rahoitus voisi
olla jollakin tavalla sairaanhoitopiirien käsissä.
Sehän tavallaan helpottaisi hoitotakuun järjestämistä,
siitähän tässäkin nyt on kysymys
lasten ja nuorten psykoterapian osalta. Ed. Perhon esille ottama
esityshän on varsin tutkimisen arvoinen.
Ed. Ojala, kun ajatellaan lisärahan myöntämistä tämän
vuoden aikana, siis miten nopeasti nyt eduskunta pystyy tekemään
lisätalousarviota koskien päätöksiä,
minusta Kela olisi voinut jatkaa näitten uusien terapiapäätösten
tekemistä, vaikka sitten hieman tiukennetuin kriteerein.
Sillä tavalla ei olisi tullut tällaista poukkoilua.
Mutta vaikka olen kuinka Kelan kanssa tästä käynyt neuvotteluja
ja pyytänyt, että näitä asioita
käsiteltäisiin joustavasti, se ei vain ole toteutunut.
En tiedä, mistä se johtuu, mutta kun Kela on eduskunnan
alainen laitos, niin toivon, että täällä Kelan
valtuutetut ottaisivat tämän asian sydämenasiakseen.
Senhän te tiedätte, että ensi vuodelle
Kelalla sitä rahaa on, joten varmastikin ensi vuoden alussa
niitä päätöksiä ruvetaan
tekemään. Kyllä tähän
joku järjestys pitää saada.
Ben Zyskowicz /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ed. Ojalan selvän kysymyksen
johdosta totean, että olen niin paljon pitkään
ollut hallituspuolueen kansanedustaja, että tiedän,
että jos haluaa budjettiin tai lisäbudjettiin muutoksia,
tehokkain keino on se, että onnistuu synnyttämään
sellaista keskustelua eduskunnassa tai julkisuudessa, joka luo paineita
hallituspuolueissa asiantilan korjaamiseen. Sen vuoksi perjantaina
nostin tämän keskustelun tässä salissa
esiin, ja uskon ja toivon, että se vaikuttaa valtiovarainvaliokunnassa,
kun pohditaan tämän 4 miljoonan riittävyyttä.
Voi olla, että on ihan järkevää,
että sitä ei nosteta, siis voi olla, että siinä käytännössä ei
ehditä enää kuitenkaan mitään
tekemään. En tiedä, mutta haluan, että valtiovarainvaliokunta
tämän asian tarkkaan selvittää.
Sen sijaan se, milloin ehditään tehdä varmasti jotain,
on ensi vuosi. Nyt, kun puhutaan kuntien korvamerkityistä rahoista,
hallitus esittää nollaa euroa kuntien korvamerkittyjä rahoja
lasten- ja nuortenpsykiatriaan. Kokoomuksen piiristä esimerkiksi
edustajat Perho ja Tulonen ovat tehneet siitä raha-asia-aloitteen,
ja myös sosiaali- ja terveysvaliokunnan lausunnossa eriävässä mielipiteessä kokoomuksen
valiokuntaryhmä esittää 6 miljoonaa euroa
eli suunnilleen tämän vuoden tasoa tähän
tarkoitukseen.
Osmo Soininvaara /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tämä aika hämmentävä tilanne
psykoterapiasta osoittaa niitä ongelmia, mitä syntyy
ilmiöstä, jota kutsutaan monikanavaiseksi rahoitukseksi,
siitä, että oikeastaan aika samaa toimintaa rahoitetaan
sekä kuntien budjeteista että valtion budjeteista,
jolloin molemmille tahoille ja erityisesti kunnille tulee insentiivi
siirtää tätä tilannetta hoidettavaksi
valtion rahoituksella ja yksityisen hoidon avulla.
Mitä enemmän eduskunta antaa yksityiseen hoitoon
rahaa, siinä on se harmillinen puoli, että sitä enemmän
silloin viedään henkilöitä ja
työntekijöitä julkisesta sairaaloista,
minkä seurauksena juuri ne lapset ja nuoret, jotka eniten
tarvitsisivat hoitoa, jäävät kokonaan
ilman hoitoa, jolloin tämäkään
suuntaus ei ole hyvä. Ruotsissa asiat on järjestetty
sillä tavalla, että sekä Kelan rahoitus
että sairaanhoito on maakuntien maksamaa, ja se on kyllä huomattavasti
parempi tapa, että on yksi maksaja ja se yksi maksaja on
selvästi isompi kuin suomalainen kunta on.
Outi Ojala /vas:
Arvoisa puhemies! Täällä on todella
käyty erittäin vilkasta keskustelua nyt lasten
ja nuorten psykiatrisesta hoidosta tai kuntoutuksesta ja psykoterapiasta
ja määrärahojen riittävyydestä ja
siitä, kuka on oikea taho antamaan tätä hoitoa.
Olen ed. Soininvaaran kanssa aivan samaa mieltä. Me
kävimme myös vasemmistoliiton ryhmässä keskustelua
siitä, että ei välttämättä ole oikein
se, että pelkästään rahaa lisäämällä Kelalle
tämä ongelma ratkeaa, vaan päinvastoin
voi olla niin, että yhä enemmän siirtyy
julkiselta sektorilta psykoterapeutteja, psykologeja ja psykiatreja
pois.
Mutta nyt on kysymyksessä tilanne, jossa Kela omalla
päätöksellään on päättänyt,
että se ei aloita enää yhtään
uusia hoitoja tai terapioita tänä vuonna. Nyt
tarvitaan hätäapua, ja siinä mielessä minä teen
lisätalousarvioaloitteen, että selvittäisiin
nyt tästä vuodesta.
Se, mikä on se iso ratkaisu, on juuri se, mitä vasemmistoliitto
on esittänyt, eli kunnat tarvitsevat lisää rahaa
voidakseen suoriutua niistä velvoitteista, joita niillä on.
Kyse on tietysti lapsista ja nuorista, heidän psykoterapiastaan,
kyse on monista mielenterveyspotilaista, kyse on vanhusten huollosta.
Aika moni varmaan katsoi MOT-ohjelman, jossa näytettiin,
miten omaishoitajat ovat tiukoilla, miten vanhukset eivät
saa tarvitsemiaan palveluja eivätkä hoitoa. Kyse
on myöskin siitä, että terveydenhuollossa jonot
kasvavat jne. jne. Eli tämä on moniongelmainen,
tämä ei ratkea pelkästään,
ed. Zyskowicz, sillä, että me saisimme lasten
ja nuorten psykoterapian kuntoon, jos me emme saa lasten ja nuorten
elämää laajemmin hoidettua ja koulujärjestelmää niin,
että ei ole liian isoja luokkia ja että erityisopetusta
voidaan antaa jne. Kysymys on nyt kuntien tilanteesta ja rahoituksesta,
mutta tietenkin täytyy ensin hoitaa ne kaikkein haavoittuvimmat
ja vaikeimmat ryhmät.
Tässä mielessä haluan nyt vielä palata
kuntatalouteen. Täällähän on
vaikka kuinka moneen kertaan kiistelty siitä, mikä on
kuntien tosiasiallinen tilanne. Alue- ja kuntaministeri Manninen on
myöntänyt sen, että kuntien talous vaikeutuu. Nyt
jälleen kerran täällä sanottiin,
että sosiaali- ja terveydenhuoltoon tulee lisää rahaa
ensi vuonna. No, tulee lisää rahaa, jos verrataan
tämän vuoden budjettiin — mutta, mutta,
mutta — Kuntaliitto on tehnyt laskelman, ja yksikään
ministeri ei ole vielä täällä kiistänyt
tätä laskelmaa, joka koskee sosiaali- ja terveydenhuollon
rahoitusta ensi vuonna. Täällä puhutaan
niin sanotuista lisärahoista, koska lisärahoja
ei tule. Nettovaikutus rahoitukseen on -140 miljoonaa euroa sosiaali-
ja terveydenhuollossa. Tätä ei ole kukaan kiistänyt täällä vielä.
Silloin on tietysti kysyttävä, miten voidaan antaa
parempia palveluja kuin on annettu tänä vuonna
tai viime vuonna, jos tosiasiassa rahaa tulee vähemmän
ja kun me tiedämme, että ongelmia on lisääntyvässä määrin
ja vanhusten määrä kasvaa. Eli olkaamme
rehellisiä, kun keskustelemme täällä näin
näistä talousasioista.
Minäkin olin, ed. Zyskowicz, saanut sen saman kirjeen,
jonka te luitte täällä. Minä vastasin myöskin
tähän kirjeeseen, mutta minä vastasin myöskin
siihen, että meillä on olemassa myöskin
vaihtoehtoinen malli, jolla asia voidaan hoitaa, ja se ei tarkoita
pelkästään sitä, että Kelaan syydetään
rahaa, vaan että vahvistetaan kuntarahoitusta. Se on se
olennainen asia tässä asiassa.
Minä en epäile ollenkaan ministeri Mönkäreen
halua ja tahtoa hoitaa omaa sektoriaan hyvin. Mutta niin kauan,
kun kunnissa on se tilanne, mikä tänä päivänä on,
nämä ongelmat eivät ratkea.
Arvoisa puhemies! Haluan sen nyt täältä korokkeelta
sanoa: Vasemmistoliitossa me olemme todella huolissamme tästä tilanteesta.
Me olemme tänäänkin jälleen
kerran käyneet keskustelua palvelutilanteesta kunnissa,
vanhustenhuollosta, nuorten ja lasten tilanteesta, terveydenhuollon
jonoista jne. Me harkitsemme vakavasti välikysymystä juuri
näistä asioista, näiden palvelujen turvaamisesta.
Olemme valmiita keskustelemaan, kuten olen jo muiden oppositioryhmien puheenjohtajille
todennut, myöskin muiden oppositioryhmien kesken tästä välikysymysasiasta. Tämä on
niin tärkeä asia, ja eduskunnan täytyy nyt
kantaa vastuu. On sitten aivan turha sanoa, että kyllähän
me olisimme halunneet, mutta kun — kun nyt se on meidän
käsissämme juuri nyt, kun eduskunnassa käsitellään
budjettia. Nyt on oikea aika käydä sitä keskustelua.
Maija Perho /kok:
Arvoisa puhemies! Tarkoitukseni oli aloittaa vähän
yleisemmin Kelan rahoituksen tulevaisuutta tarkastelemalla, mutta jatkan
tästä päivän aiheesta.
Uskon, että tässä salissa vallitsee
varsin yhteneväinen näkemys siitä, että kysymys
ei ole pelkästään tästä akuutista
tilanteesta, siitä, että kaikki ne, jotka kipeästi
tarvitsisivat psykoterapiaa, eivät sitä Kelan
kautta pysty saamaan. Kysymys on ennen kaikkea siitä, mistä tämä näin
suuri palvelujen kysyntä johtuu. Se varmasti johtuu osittain
siitä, että ne varhaisemman vaiheen palvelut eivät
kunnolla toimi tai ne ovat päässeet rapautumaan.
Tämä tilanne oli kärjistynyt siinä vaiheessa,
kun eduskunta päätti nämä korvamerkityt
rahat osoittaa sekä Kelalle että julkiseen terveydenhuoltoon.
Nyt näillä korvamerkityillä rahoilla
on julkisessa terveydenhuollossa saatu paljon aikaan, mutta tämä hyvä kehitys
ei varmastikaan jatku, ellei tätä rahoitusta turvata
myös ensi vuoden talousarviossa.
Perustan tämän käsitykseni elävään
elämään eli viimeksi siihen viestiin,
jonka sain Turun yliopistollisen keskussairaalan lastenpsykiatrian ylilääkäriltä,
joka totesi, että kun on tiedossa, että ensi vuonna
on 0 euroa, niin tällaisen moniammatillisen tiimin toiminta
on päätetty lopettaa. Enkä usko, että tämä on
ainut vastaavanlainen esimerkki. Eli nyt on mietittävä,
mikä on oikea kohde näitä lisärahoja
osoittaa. Se on varmasti perusterveydenhuollon vahvistaminen, mutta
siitä huolimatta on tarkoin mietittävä se,
että kun nyt nämä jo tehdyt päätökset
vievät miltei kokonaan sen rahamäärän,
joka ensi vuoden budjettiin on varattu, silloin uusien päätösten
määrä on erittäin niukka. En
pysty arvioimaan sitä, voidaanko tämän
työryhmän yhteistoiminta esitysten ja pelisääntöesitysten
pohjalta hallitusti tehdä, mutta siitä olen erittäin
vakuuttunut, että tämä korvamerkitty
raha on edelleenkin tarpeen. Jos se ei ole korvamerkitty, se on
sitten paikallisista toimijoista kiinni, ja poliittisista päättäjistä viime kädessä,
missä kunnissa ja kuntayhtymissä nähdään
tärkeäksi kehittää lasten ja
nuorten mielenterveyspalveluita ja missä ei.
Mutta niin kuin ministeri Mönkäre aivan oikein
sanoi, kysymys ei ole pelkästään rahasta, vaan
myös siitä, millä tavalla hoidon porrastus mielenterveystyössä toimii.
Esimerkiksi Järvenpäässä on
todella tarkoin mietitty, mitä kaikkea on järkevää,
mielekästä, tehdä, jotta raskaan psykiatrisen
hoidon tarve ei olisi niin suuri. Siellä on perustettu
perusterveydenhuoltoon kolme psykiatrisen erikoissairaanhoidon virkaa,
siellä on satsattu nuorisotyöhön, päiväkotien,
koulujen tukitoimintoihin, oppilashuoltoon jne. Hyvin lyhyessä ajassa
siellä on nähtävissä selkeä säästö psykiatrisen
erikoissairaanhoidon menoissa.
Meillä on varmasti näitä hyviä malleja,
hyviä käytäntöjä, joita
nyt tulisi levittää, ja näin toivon, että myös
tapahtuu. Tarvitaan korvamerkittyä rahaa, mutta tarvitaan
myös näiden hoitokäytäntöjen
uudistamista, moniammatillista hyvää yhteistyötä perusterveydenhuollon
ja erikoissairaanhoidon välillä. Kelalla on siinä oma
roolinsa, mutta toistan sen, että minusta kannattaisi vakavasti
miettiä sitä, pitäisikö osa
näistä psykoterapiarahoista Kelalta siirtää sairaanhoitopiirien käyttöön
samoihin tarkoituksiin, mutta sillä tavoin, että tämä hoito
muodostaa kokonaisuuden ja siinä on samat toimijat, eikä niin,
että Kelan hyvin yksityiskohtaisten ja joustamattomien
ohjeiden pohjalta siellä sitten Kelan toimiston virkailija,
joka ei ole alan ammattilainen, tekee nämä päätökset,
ja kaikki päätökset eivät varmaan
ole täysin tarkoituksenmukaisia.
Sitten muutama sana tästä tavallaan ihan pääasiasta,
vaikka tämä on tietysti tärkeä asia,
jossa todella eduskunnan on toimittava.
Kelan rahoituksessahan pohditaan parasta aikaa, mikä olisi
sellainen rahoitusvaihtoehto, jolla päästäisiin
vakauteen ja pitkäjänteisyyteen sen sijaan, että valtion
budjetista vuosittain yhä suuremmalla takuusuorituksella
sitten näitä menoja rahoitetaan. Kysymys on tietysti
aika pitkälti akateeminen siinä mielessä,
että vallitseva lainsäädäntö,
sairausvakuutuslaki ja muut lait, edellyttää sitä,
että Kela tavalla tai toisella saa ne rahat, jotka voimassa
olevat lait edellyttävät etuuksina jaettavaksi.
Silloinhan yksi vaihtoehto on se, että ohjataan esimerkiksi
arvonlisäveron tuotosta sairausvakuutusrahastoon se summa,
joka arvioidaan tarvittavan. Tällä hetkellä pohditaan, millä tavalla
työnantajien ja palkansaajien maksuja pitäisi
muuttaa ja määritellä. Jos palkansaajamaksut
nousisivat, ne pitäisi kompensoida ansiotuloverotusta alentamalla.
Tämä voi olla järkevä ja toimiva
malli.
Syy, miksi Kelan suunnalla nykytilanne on herättänyt
vuodesta toiseen paitsi tilintarkastajien myöskin Kelan
valtuutettujen huomion, on tietysti se, että jos tämä rahoitus
ei ole vakaalla pohjalla, se edellyttää vuosittaista
pohtimista budjetin teossa, mitä nyt tehdään.
Toivon, että tähän jo tehtyjen työryhmäehdotusten
pohjalta löytyy toimiva malli. Mutta haluan hälventää tavallaan
sitä huolta, joka usein esitetään, että ikään kuin
Kelan rahoitus olisi sinänsä vaarassa ja sitä kautta
etuuksien maksaminen sinänsä vaarassa.
Toinen tärkeä asia on tietysti se, että yhteiskunnan
toiminnot, palvelut, työterveyshuolto, kuntoutus, terveydenhuolto
kaikkinensa on viritetty sillä tavalla, myös työelämä,
että meille ei aiheutuisi siinä määrin
sairauslomista kustannuksia, lääkkeistä kustannuksia
kuin tänä päivänä,
ja se on perimmältään se suuri yhteiskuntapoliittinen
ja terveyspoliittinen kysymys, johon vastauksia on haettu ja on
haettava myös jatkossa.
Jukka Vihriälä /kesk:
Herra puhemies! Täällä on ensimmäisessä käsittelyssä nyt
laki Kansaneläkelaitoksen rahoituksen väliaikaisesta muuttamisesta
vuonna 2004. Tämä valtiovarainvaliokunnan mietintö on
yksimielinen, eli tuntuu, että eduskunta tässä suhteessa
voi tehdä hyvän, yksimielisen päätöksen.
Täällä on noussut nyt keskustelun
aikana, niin viime perjantaina kuin tänäkin päivänä,
esille vahvasti lasten ja nuorten psykiatrinen hoito, onko siihen
riittävästi voimavaroja ja miten ne kohdennetaan.
Täällä on käytetty erittäin
asiantuntevia puheenvuoroja lasten ja nuorten psykiatrisesta hoidosta
ja tästä kokonaisuudesta. On myönteisenä todettava
se, että ministeri Mönkäre on erittäin
perustellusti tuonut näkökantansa ja — näin
uskon — myöskin hallituksen näkökannan
täällä julki. Kyllähän
niin on, että ainakin sellaisten kansanedustajien, joilla
ei ole lääketieteellistä asiantuntemusta,
on tässäkin salissa aika vaikea mennä sanomaan,
miten ja millä tavalla hoidot tulisi ja pitäisi
suorittaa. Minä en ainakaan rohkene sitä mennä tekemään,
vaan kyllä nämä hoitojärjestelmät
kuuluvat asiantuntijoitten tehtäväksi. Näin
on ollut, ja minusta näin pitää olla
tästä eteenkinpäin.
Ei tietenkään lasten ja nuorten psykiatrisia
ongelmia ratkaista yksin Kelan rahoituksella. Tässä on
puhuttu nyt rahasta ja niin pitääkin puhua. Kyllähän
meidän pitää mennä näihin
perusasioihin, miten asiat ovat, mistä se lähtee,
että näitä ongelmia on. Silloin täytyy
paneutua perheiden, kotien asemaan ja myöskin koulun, kaikkeen, mitä täällä perustassa
tapahtuu, miksi näitä ongelmia suomalaisessa yhteiskunnassa
syntyy. Meillä on perusterveydenhuolto ja erikoissairaanhoito,
ja sitten kun ongelmat ovat suuria, huudetaan aina apuun, että kun
ei perusterveydenhuolto pysty ratkaisemaan, erikoissairaanhoidon
pitää nämä ongelmat ratkaista.
Jokainen asiantuntija varmasti tietää sen, että silloin
kun ohjelmat tulevat erikoissairaanhoidon piiriin, ne ovat jo erittäin
vaikeita eikä niitä siinä hetkessä ratkaista.
Näkisin kyllä myöskin lasten ja nuorten
psykiatrisissa ongelmissa perusasian, miten meillä perusterveydenhuolto
toimii kunnissa, terveysyhtymissä. Valitettavasti on sellainen yleisvaikutelma,
että koko valtakunnassa se ei toimi riittävän
tehokkaalla tavalla. Nyt on Kansallinen terveysohjelma menossa.
Siihen panostettiin jo edellisen hallituksen aikana, tämä hallitus
on viemässä tätä ohjelmaa eteenpäin.
Samanaikaisesti kun pitäisi löytää uusia
keinoja ja menetelmiä, kuitenkin esimerkiksi terveysyhtymissä eräissä osin
maata pitäisi voimia koota. Niitä ollaan nyt hajottamassa
ja miettimässä sitä, jos saadaan pienempiä yksiköitä ja voitaisiin
sitten toimia tehokkaammin. Saattaa näinkin olla, mutta
itse ainakin sitä epäilen, että tällaisten
ongelmien hoitaminen vaatisi myöskin perusterveydenhuoltoon
suurempia resursseja. Jos terveysyhtymiä hajotetaan, puretaan,
minä luulen, että resurssit eivät lisäänny,
vaan päinvastoin ne vähenevät ja pienenevät.
Tässä suhteessa kyllä paljon on tehtävää tällä perustasolla, jotta
nämä ongelmat voidaan ratkaista.
Täällä ed. Kuosmanen taisi heittää ministeri Mönkäreelle
kysymyksen siitä, pitäisikö siirtää lasten
psykiatrinen hoito — ymmärsinkö oikein — myös
suoraan sairaanhoitopiirien tehtäväksi ja yleensäkin
sosiaali- ja terveyspuoli kunnilta. Hän kai esitti sitä Kelalle
siirrettäväksi suoraan. En ainakaan pysty kyllä nyt
kunnallisen itsehallinnon vahvana tukijana kovin lähtemään
sitä puoltamaan, mutta tietenkin tällaiset asiat
pitää selvittää, jos sieltä ratkaisu
löytyy. Mutta kyllä pahasti epäilen sitä,
että nämä ratkaisut eivät siltä linjalta
löydy. Nythän on kai ajateltu sitä, että joitakin
vaikeimpia hoitoja siirrettäisiin suoraan sairaanhoitopiirien
hoidettavaksi, ja minusta siihen löytyy varmasti perusteluita,
kunnilta pois. Mutta tämäkin on asia, joka pitää tarkasti
ja perusteellisesti selvittää.
Herra puhemies! On selvää, että lisää resursseja
ja voimavaroja tarvitaan varmasti nuorten ja lasten psykiatriseen
hoitoon, mutta minä uskon, että monta asiaa pystyttäisiin
ilman rahaakin hoitamaan, kun näihin peruskysymyksiin voitaisiin kunnolla
paneutua ja ennen kaikkea siihen, mitä tapahtuu perheissä,
mitä tapahtuu kodeissa ja mitä tapahtuu kouluissa.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Zyskowicz viritteli perjantaina
erinomaisen henkevän keskustelun tästä aiheesta, mikä tuntuu
jatkuvan ja risteilee siellä sun täällä. Mielestäni
lasten- ja nuortenpsykiatrian rahat ja rahojen riittämättömyys
on kyllä ajankohtainen aihe ja suuri ongelma tässä suomalaisessa
yhteiskunnassa, mutta myöskin tässä saman
asian yhteydessä käyty keskustelu siitä,
että kuntien voimavarat ovat riittämättömiä,
ja vasemmistoliiton näköala siitä, että on
tehtävä välikysymys. Tuleepa tässä vain
mieleen, että vasemmistoliitolla oli kyllä mahdollisuus
edellisen hallituksen aikana näitä asioita panna
johonkin järjestykseen, mutta silloin taisi puuttua halu,
nyt puuttuu tahto ja hallitukselta rahat.
Mutta mitä tulee viimeisiin edustajien Perhon ja Vihriälän
puheenvuoroihin siitä, kuinka tähän koulun,
päiväkodin ja kotien osalta tulisi puuttua ja
käydä, mielestäni koko yhteiskunnan ongelma on
siinä, että kasvatukseen niin kodin kuin koulunkaan
osalta ei ole voimavaroja siellä perheissä, ja
se on se puute, mikä täällä on.
Jos se olisi kunnossa, huomattavan paljon pienemmistä rahoista
tarvitsisi puhua silloin lasten- ja nuortenpsykiatrian rahoituksen
kohdalla.
Ongelma on olemassa. Ongelma pitää jotenkin
hoitaa, mutta kyllä eduskunnan pitäisi käydä vastaavan
laajuinen keskustelu siitä, kuinka perheet jaksavat kasvattaa,
kouluttaa, hoitaa ja hoivata, että lapsilla olisi tulevaisuutta
vähän paremmin täällä yhteiskunnassa.
Eivät nämä näillä palopuheilla
järjesty. Rahaa ja toimintaa pitää syntyä.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Mielestäni viime puheenvuoroissa
on aivan perustellusti kiinnitetty huomiota perusongelmiin, jotka
ovat näidenkin ongelmien taustalla. Toistan niistä vain
kaksi. Ensinnäkin kuntien voimavarat huolehtia perusterveydenhuollosta, kuntien
voimavarat yleensä huolehtia terveydenhuollosta, perusopetuksesta
mukaan lukien tukitoiminnot, joita koululaiset, lapset, tarvitsevat, nuorisotyöstä,
laadullisesta päivähoidosta jne., tämä kuntien
voimavaroihin liittyvä perusongelma ei valitettavasti hallituksen
ensi vuoden budjetilla helpotu vaan päinvastoin vaikeutuu,
eli kuntatalouden kannalta ensi vuoden budjetti on pettymys ja kuntataloutta
kiristävä.
Toinen perusongelma on varmasti se, mitä muun muassa
ministeri Mönkäre on korostanut ja ed. Soininvaara
omassa puheenvuorossaan, että meillä on kuntien
ja valtion ja Kelan keskinäisessä työnjaossa,
rahoituksessa suuria ongelmia, päällekkäisyyttä,
epätarkoituksenmukaisuutta, mitä tulee yleensä terveydenhuollon
asioihin, mutta näköjään erityisesti
psykiatrisen hoidon ja kuntoutuksen puolella ja siinä vielä erityisryhmänä lapset
ja nuoret. Toivon ja uskon, että ne selvitystyöt,
jotka tältä osin on käynnistetty, johtavat
tässä mielessä ja näissä asioissa
tarkoituksenmukaisiin uudistuksiin.
Mutta, arvoisa herra puhemies, kaksi erityiskysymystä,
jotka toivon ja haluaisin, että tämä viime
perjantaina alkanut ja tänään jatkunut
keskustelu lasten ja nuorten psykiatrisen hoidon ja psykiatrisen
kuntoutuksen voimavaroista matkaansaattaisi täällä eduskunnassa
ensi vuoden budjettia käsiteltäessä ja
tämän vuoden lisäbudjettia käsiteltäessä.
Vaikka tämänpäiväisen keskustelun
aloittanut ed. Ylä-Mononen suhtautui hyvin kyynisesti tavoitteisiimme
tämän keskustelun virittämisessä,
näen, että kaksi asiaa on sillä tavoin
auki ja sillä tavoin tärkeitä, että niihin voidaan
haluttaessa nyt eduskunnassa puuttua.
Ensimmäinen asia on tämän vuoden
lisäbudjetti ja siinä esitetty 4 miljoonan euron
lisämääräraha Kelalle lasten
ja nuorten psykiatriseen kuntoutukseen näihin terapiahoitoihin.
Uskon, että se, mitä ministeri Mönkäre
kertoi tästä prosessista, pitää varmasti
paikkansa ja että tämä 4 miljoonaa euroa
on juuri se, mitä Kela itse hänelle arveli tässä vaiheessa
tähän tarkoitukseen tarvittavan, toivon kuitenkin,
että eduskunnan valtiovarainvaliokunta, siellä sosiaalijaosto,
tarkkaan perehtyy siihen, onko tämä 4 miljoonaa
euroa tässä vaiheessa riittävä,
onko aikaansaatavissa myönteistä tilanteen paranemista
sillä, että tätä 4 miljoonan
euron määrärahaa tarkistettaisiin ylöspäin,
toisin sanoen onko niin tässä vaikeassa työnjako-
ja hallinnollisessakin tilanteessa, mikä Kelan osalta on,
että jos eduskunta nyt hallituksen esittämän
4 miljoonan euron sijaan laittaa tähän tarkoitukseen
vaikka 6 miljoonaa euroa, se johtaisi siihen, että ne lapset
ja nuoret, joiden osalta Kela on tässä vaiheessa
päättänyt, että se voi korvata
vain yhden terapiakäynnin viikossa, vaikka tarve olisi
kahdelle tai kolmelle, saisivat nämä useammat
käynnit korvattua, ja onko niin, että myös
loppuvuodesta ne lapset ja nuoret, jotka, kuten ministeri Mönkäre
sanoi, eivät ole heitteillä mutta jotka odottavat
Kelalta myönteistä päätöstä terapiahoitojen
tukemisesta, voisivat saada päätöksiä näistä hoidoista.
Tämä on siis ensimmäinen kysymys,
että valtiovarainvaliokunnassa lisäbudjetin yhteydessä paneudutaan
kunnolla tähän asiaan ja katsotaan, onko tätä määrärahaa
nostamalla saatavissa ratkaisuja näihin akuutteihin ongelmiin,
jotka liittyvät Kelan tukemaan lasten ja nuorten terapiaan.
Toinen ajankohtainen kysymys, joka myös liittyy lasten
ja nuorten psykiatriseen hoitoon, liittyy ensi vuoden budjettiin.
Kuten täällä todettiin, aikaisemmin kolmena
vuotena eduskunta on päättänyt erillisestä korvamerkitystä määrärahasta,
jolla on haluttu lasten ja nuorten psykiatrisen hoidon ongelmia
hoitaa ja tilannetta parantaa.
Nyt toivon, että eduskunnan valtiovarainvaliokunta
hyvin tarkkaan miettii, toteutuuko se hallituksen tarkoitus tällä erillismäärärahalla
aikaansaatujen hoitojen siirtämisestä normaalin terveydenhuollon
rahoituksen piiriin tällä hallituksen esityksellä,
että tämä erillinen korvamerkitty määräraha
esitetään pyyhittäväksi budjetista
pois. Jos sosiaalijaosto valtiovarainvaliokunnassa ja valtiovarainvaliokunta
tulee siihen käsitykseen, että vaikka ei ole euroakaan
korvamerkittyä erillisrahaa lasten ja nuorten psykiatriseen hoitoon,
niin lapset ja nuoret, jotka tarvitsevat tätä hoitoa,
saavat ihan yhtä hyvän huolenpidon osakseen ja
saavat ihan yhtä hyvän huomion ja hoidon osakseen,
silloinhan tälle korvamerkitylle erillismäärärahalle
ei ole asianmukaisia perusteita.
Mutta vastaavasti toivon, että kun tähän
asiaan valtiovarainvaliokunnassa tarkoin perehdytään,
ollaan valmiita tämä määräraha
palauttamaan, mikäli tässä arviossa valiokunnassa
tullaan siihen käsitykseen, että ilman tätä korvamerkittyä erillisrahaa
nämä lapset ja nuoret, jotka tätä hoitoa
kipeästi tarvitsevat, eivät tule saamaan samanlaista
huomiota ja samanlaista tarpeellista hoitoa.
Itse uskon siihen, että käytännöt
kuntatasolla ja kuntainliitto- tai kuntayhtymätasolla toimivat siten,
että jos eduskunta nyt hyväksyy tämän
hallituksen esityksen ja pyyhkii tämän rahan ensi vuoden
budjetista, näiden lasten ja nuorten, jotka tarvitsevat
psykiatrista hoitoa, kohtalo tulee olemaan huonompi kuin jos tämä määräraha
sisällytetään myös ensi vuoden
budjettiin, tämä siitä huolimatta, että hallituksella
on hyvä tarkoitus, että nämä asiat
tulisivat hoidettua ilman tällaista erillismäärärahaa.
Mutta toivon, että valtiovarainvaliokunnassa tämä asia
tarkoin selvitetään, kyllä se pystytään
aika hyvin selvittämään, ja ratkaisu
sitten tämän selvityksen pohjalta tehdään.
Osmo Soininvaara /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kokoomus on ollut 16 vuotta hallituksessa,
ja tuona aikana yksikään näistä hallituksista
ei tätä erillistä määrärahaa
ole esittänyt. Silloin kun eduskunta sen muutama vuosi
sitten ensimmäisen kerran laittoi ja vasta ihan loppumetreillä,
jolloin kuntien budjetit olivat valmiita, se varmasti paransi tilannetta,
koska kunnat eivät voineet ottaa tätä määrärahaa huomioon.
Mutta nyt kun siitä määrärahasta
on tullut käytäntö ja kun sitä annetaan
sinne, missä asiat on huonoiten hoidettavissa, sillähän
on kunnalle erittäin suuri insentiivi vetää oma
rahoituksensa pois kokonaan. Jos kunnat käyttävät
tähän toimintaan noin 50 miljoonaa euroa ja valtio
antaa päälle 3 miljoonaa euroa, ei siitä synny
sitä tilannetta, että kunnat käyttävät
siihen 53 miljoonaa euroa, vaan siinä saattaa syntyä sellainen
tilanne, että kunnat vähentävät
oman osuutensa 40:een ja käyttävät vain
43 miljoonaa euroa.
Sen takia tämä määräraha
pitää korvamerkitä joko kokonaan tai
sitten ei ollenkaan. Jos se pitää ottaa täysin
valtion haltuun, joka on mielenkiintoinen esitys, joka täällä on
esitetty, epäilen, että sosiaalitoimen ja lasten
mielenterveystyön erottaminen toisistaan näin
rankasti saattaisi johtaa ojasta allikkoon, mutta tämmöinen
osittainen korvamerkintä on kyllä aivan itsensä pettämistä.
Kun ed. Zyskowicz viikko sitten täällä väitteli vasemmistoliiton
kanssa siitä, että nämä eivät näyttäneet
ymmärtävän, mihin erilaiset pelisäännöt
johtavat, niin nyt ed. Zyskowicz ei edes yritä ymmärtää.
Ben Zyskowicz /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ed. Soininvaara on siltä osin
oikeassa, että hallitus ei todellakaan esittänyt
tätä lasten- ja nuortenpsykiatrian erityistä määrärahaa,
korvamerkittyä määrärahaa, vaan
se todella sovittiin hallituspuolueiden eduskuntaryhmien kesken
eduskunnassa käydyissä neuvotteluissa hallituksen
budjettiesitykseen tehtävistä muutoksista. Näissä neuvotteluissa
kokoomuksen eduskuntaryhmä on toiminut sen puolesta, että tällainen
erillinen määräraha on näinä vuosina
annettu, ja itse olen siinä käsityksessä,
kuten ed. Soininvaarakin oli, että ainakin tässä vaiheessa
tästä määrärahasta
on ollut hyötyä.
Nyt esitän, että hyvin tarkoin selvitetään
se tilanne, eikö siitä ole myös ensi
vuoden osalta hyötyä, ja toivon, että nykyisetkin
hallituspuolueet budjettineuvotteluissaan täällä eduskunnassa päätyvät
edelleen tämän määrärahan
antamiseen, jos ja, niin kuin uskon, kun todetaan, että siitä on
apua näille lapsille ja nuorille.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Käymme erittäin tärkeästä asiasta
lähetekeskustelua, eikä haittaa, vaikka on erilaisia
keinoja, millä haluttaisiin asiaa auttaa, koska olennaista
on nämä lapset ja nuoret, jotka tarvitsevat psykiatrista
apua elämäänsä. Siihen pitää löytää keinot.
Tämä on nimittäin se perusasia, ja se
ei saa unohtua tässä muotojen etsimisessä,
vaan olennaista on se, että lapset ja nuoret, jotka tarvitsevat
hoitoa ja kuntoutusta, voivat sen mahdollisimman aikaisessa vaiheessa
ja mahdollisimman tehokkaasti saada.
Kaikki tiedämme sen, että kysymys voidaan esittää myös,
paljonko maksaa nuori, joka syrjäytyy elämästä,
epäonnistuu koulunkäynnissä, kenties
syrjäytyy huumemaailmaan eikä pysty kenties koskaan
osallistumaan työelämään, ansaitsemaan
toimeentuloa. Tietysti kysymys on myös siitä,
paljonko maksaa lapsen huostaanotto ja sijoittaminen kodin ulkopuolelle.
Kunnalliselämässä vahvasti mukana olevana
hyvin tiedän, mitä maksaa lapsen tai nuoren pitkäaikainen
sairaalahoito.
Kotikaupungissani Keuruulla selvitettiin, mihin ihmeeseen menevät
nuo huikeasti kasvaneet erikoissairaanhoidon menot. Ne olivat menneet nuorisopsykiatriaan,
eivät kalliiseen kirurgiaan, johon otaksuimme niiden menneen,
kun on uusia hoitomuotoja tullut, tai että siellä hoitosuoritteet
olisivat lisääntyneet. Yksinkertainen vastaus oli,
että huikean kalliit menot, puoli miljoonaa markoissa sanottuna
saattoi olla nuoren hoitomeno vuodessa psykiatrisessa hoidossa.
Jos tätä voidaan ennalta estää,
niin se olisi tavattoman taloudellista mutta ennen kaikkea nuoren
kannalta mitä parhainta.
Kunnalliselämästä tiedän
myös sen, että kunnilla edelleen on talous hyvin
tiukkaa. Useat kunnat joutuvat korottamaan veroprosenttejaan, kiinteistömaksujaan
ja samalla edelleen ikävästi etsimään,
mitä palveluja voidaan leikata ja vähentää.
Kun kuntapäättäjinä yleensä ovat
terveet ihmiset, jotka eivät hoitopalveluita tarvitse,
silloin ei aina ymmärretä, mitä erilaiset
hoidot maksavat ja miksi niitä tarvitaan. Toivon, että voidaan
löytää ratkaisut, joilla kunnat saavat
voimavaroja.
Näen, että on hyvä, että meillä on
sekä yhteiskunnan psykologi- ja psykiatripalvelut että myöskin
yksityisellä sektorilla näitä palveluita, koska
kysymys on myös luottamussuhteesta. Kaikessa hoitosuhteessa
luottamus on hyvin tärkeä, mutta varmasti silloin,
jos on kysymys psykiatrisesta hoidosta, psykiatrin tai psykologin tarjoamasta
palvelusta, niin on hyvin tärkeä luottamuksellinen
hoidosuhde. Sen takia on hyvä, että hoitovaihtoehtoina
on myös yksityisen sektorin palveluita.
Arvoisa herra puhemies! Tuskin paljoakaan tärkeämmästä asiasta
tätä päivää ja tulevaisuutta ajatellen
voidaan lähetekeskustelua käydä kuin nyt
käsiteltävänä oleva asia. Sanon
vielä sen, että kun on jo nyt kipeä tarve
välittömästi saada näitä rahoja,
jotka ovat loppumassa, silloin keinon on oltava sen, josta olen
usein muissakin yhteyksissä sanonut, että kun
palaa, silloin tarvitaan palokuntaa. Tässä tarvitaan
välitöntä apua, jotta apua tarvitsevat
sitä saavat lasten- ja nuorisopsykiatrian osalta. Sitten
nämä muut taustatekijät, jotka ovat sitä ennalta
ehkäisyä, pitää hoitaa siinä rinnalla,
mutta välitön hätä pitää pystyä tajuamaan tämän
keskellä.
Puhemies:
Edustajalle pyydän ystävällisesti huomauttaa,
että kysymys on hallituksen esityksen ensimmäisestä käsittelystä,
ei lähetekeskustelusta.
Eero Akaan-Penttilä /kok:
Arvoisa puhemies! Kiitoksia puhemiehelle siitä, että hän
itse asiassa huomautti meille kaikille, mistä tämä keskustelu
on lähtenyt käyntiin.
Mutta vakavasta asiastahan tässä on kysymys, ja
haluan tuoda tähän keskusteluun uuden näkökulman
sen takia, että psykiatriset sairaudet yleensä ovat
itse asiassa aivan merkillisellä tavalla tulleet hyvin
suureksi ongelmaksi Suomessa. Aikuisten ihmisten, jotka joutuvat
työkyvyttömiksi tässä maassa
ja siirtyvät työkyvyttömyyseläkkeelle,
koko joukosta viimeisten tietojen mukaan lähes 40 prosentilla
on diagnoosi, joka on psykiatrinen. Muutamia vuosia sitten vielä tämä luku
oli selvästi alle 30 prosenttia. Tänään
me puhumme täällä lapsista ja nuorista. Toinen
luku, joka minua henkilökohtaisesti, arvoisa puhemies,
on pitkään vaivannut, on se, että kouluelämästä on
kerrottu useiden vuosien ajan meille, että siellä on
noin 30 prosentilla nuorista mielenterveyden ongelmia.
Tämä on se lähtökohta, mistä oma
ajatukseni lähtee liikkeelle, ja siihen ei, ikävä kyllä,
tämänpäiväinen keskustelu tuo
tulosta. Tämänpäiväinen keskustelu
nostaa tämän ongelman esille, mutta on ihan selvää,
että meillä täytyisi olla täysin
asiantuntijapohjainen tarvearvio kaikesta siitä, miten
tämän maan psykiatrinen suuri oireilu hoidetaan.
Varsinaista raskasta psykiatriaa tiettävästi Suomessa
on ihan sama määrä kuin kymmeniä vuosia
sitten. Noin 10 prosentilla on jonkinlainen selkeä psykiatrinen
tausta, raskasta psykiatriaa, skitsofreniaa, jakomielitautia, jne.
Sen sijaan näistä nuorista suurimmalla osalla
taitaa olla myöskin sopeutumishäiriöitä ja
muita persoonallisuushäiriöitä, jotka
saattavat kummuta niistä olosuhteista, joissa he omaa elämäänsä elävät. Suomalainen
perhepolitiikkahan on hyvin suurissa vaikeuksissa. Meillä on
paljon rikkonaisia perheitä. Isä- ja äiti-termit
ovat monelle jopa niin oudot, että kun perhepoliittista
selontekoa käsiteltiin eduskunnassa vuosi sitten, sieltä ei
tahtonut oikein suurennuslasillakaan löytää termiä isä tai äiti.
Sen sijaan hyvin mielellään puhuttiin käsitteestä vanhemmuus
tai jatkuva, pysyvä aikuissuhde.
Monet asiat ovat muuttuneet tässä kiihkeässä maailmassa
aivan liian nopeasti, ja pahaa pelkään, että tämä on
yksi tausta siihen, minkä takia nämä lasten
psykiatriset ongelmatkin ovat niin suuria tällä hetkellä kuin
ne ovat. Tämän salin keskustelu on tämän
aivan aiheellisen huolen ohella keskittynyt pelkästään
rahaan. Itse asiassa kysyn: miten paljon rahaa pitäisi
laittaa, jotta tämä kaikki järjestyisi
kuntoon? Siitä ei tässä talossa, ikävä kyllä,
ole tietoa.
Onko niin, että pelkällä rahalla
ja terapoinnilla tämä asia menisi kuntoon? Rohkenen
myöskin sitä epäillä. Hallintoa
tarvitaan, rahaa tarvitaan, mutta tarvitaan tervettä perhepolitiikkaa,
tarvitaan aivan uudenlaista otetta Suomen nuoriin ja siihen tulevaisuuteen,
joka heillä on edessään. Siinä on äideillä oma
paikkansa, siinä on isillä oma paikkansa, siinä on
ammattihenkilöstöllä myöskin
oma paikkansa. Osalle tästä joukosta aivan varmasti
tarvitaan erityislääkäritasoista hoitoa.
Varmasti tarvitaan Kelan kuntoutusta, varmasti parempaa hallintoa
ja varmasti myöskin sitä, että tämä systeemi
ei olisi niin monirahoitteinen kuin niin moni täällä on
sanonut. Mutta ehkä minun viestini ydin, arvoisa puhemies,
tässä kaikessa on se, että ihmisillä on
paljon myöskin omissa käsissään
tätä asiaa ja nimenomaan perheillä kaikkien
hyvien ja huonojen osapuolien kesken.
Ehkä vielä tähän loppuun
haluaisin korostaa sitä, että kokoomuksen sosiaali-
ja terveysvaliokunnan ryhmä on ensi vuoden budjetin käsittelyn
yhteydessä tehnyt eriävän mielipiteen
hallituksen esitykseen ja ehdottanut sinne nimenomaan 6:ta miljoonaa
euroa lisää rahaa lasten psykiatriseen hoitoon,
joten ongelma on kyllä oppositiossa tiedostettu. Mutta
vallankäytön kannalta hallitushan on se, joka
tässä maassa esitykset eduskuntaan tuo; hallitus
on se, joka linjat päättää,
ja tässä talossa on ainoa tapa yrittää hallitusta
viisastuttaa puheiden tasolla.
Lyly Rajala /kd:
Arvoisa herra puhemies! Olisi ollut mukavaa, että ministeri
Mönkärekin olisi ollut paikalla, näyttää vaan
kassi jääneen jäljelle. Harvoin ministerit
saavat kiitoksia ja kehuja opposition puolelta, mutta tässäpä niitä tulee.
Minä ainakin henkilökohtaisesti uskon arvostamani
ministeri Mönkäreen hyväntahtoisuuteen,
sydämellisyyteen ja vilpittömään
tahtoon hoitaa käsittelyssä olevaa asiaa parhaalla
mahdollisella tavalla. Nostan hattua myöskin ed. Zyskowiczille,
että hän viime perjantaina nosti käsittelyyn
tämän niin sanotusti akuutin asian. Tämähän
on keino, millä opposition puolelta näitä asioita
saadaan suurempaan käsittelyyn, kuten tämä osoittaa:
keskustelu alkoi viime perjantaina, jatkuu tänään
tiistaina edelleenkin.
Arvoisa puhemies! Pyysin tämän puheenvuoron
siinä vaiheessa, kun yksikään edustaja
ei ollut vielä puhunut muuta kuin seurauksista, ei syistä.
Sen jälkeen ed. Vihriälä äsken,
asiassa ammattilainen ed. Akaan-Penttilä ja muutamat muutkin
ovat puuttuneet siihen suurempaan asiaan, mistä minä haluan
julkituoda oman mielipiteeni. Eli me riitelemme täällä riittämättömistä rahoista,
ovatko ne kunnan rahoja, Kelan rahoja vai valtion rahoja. Väitän
kuitenkin, että yksikään lapsi tai nuori
ei välitä vähääkään,
millä rahalla hänen ongelmiaan ratkotaan. Eli
halusin tuoda, kun en tiennyt, että muutkin tähän
ottavat kantaa, tähän keskusteluun hiukan laajemman aspektin,
eli puhumme täällä oireista, mutta emme
syistä, mitkä näihin radikaalisti lisääntyneisiin
oireiluihin ovat syynä. Muistutan jälleen kerran
aforismistani, että kasvatus alkaa kodista, ei päiväkodista.
Mikäli aiomme nousta tästä suosta, tulee
meidän pitkällä tähtäimellä puuttua tänään
puheena olevan korvamerkityn akuuttiavun lisäksi oireilevien
lasten vanhempien korvienvälimerkittyyn kuntoutukseen ja
ennen kaikkea kasvatukseen hyviksi vanhemmiksi.
Timo Soini /ps:
Arvoisa herra puhemies! Tässä kaksi viimeistä puheenvuoroa,
edustajat Akaan-Penttilä ja Rajala, menivät juuri
siihen suuntaan, mistä kaikesta on kysymys, kun näitä asioita
taustoitetaan. Meillä on nyt ajankohtainen ongelma, mutta
sillä ongelmalla on taustansa. Minusta tuntuu, että tässä yhteiskunnassa
perusarvojen ja perusasioiden asema on hämärtynyt
suurelta osin. Parisuhdeasioissa varsinkin realismin taju on jotakuinkin
olematonta. Ainakin jos lehtiä lukee ja varsinkin vaikkapa
naistenlehtiä, niin siellä eivät paljon
kyllä jalat tapaa tavallista arkielämää.
Ortodoksimetropoliitta Johannes muistutti, mitä avioliitto
oikeastaan tarkoittaa. Se tarkoittaa "olla samassa ikeessä".
Eli avioliitossa ja parisuhdeasioissa yleensäkin pitäisi
ymmärtää, että ollaan yhdessä sen
asian kanssa, toistensa kanssa ja lasten kanssa. Minullakin on paljon
parantamista omassa olemisessani aviomiehenä ja kahden
pienen lapsen isänä, mutta juuri sieltä se
lähtee, kodista, lähipiiristä ja myös
yhteiskunnasta, kavereista, urheilukavereista, muista. Jätetäänkö ihmiset
yksin silloin, kun tulee vaikeuksia? Jätetäänkö ihmiset
yksin silloin, kun eivät omat voimat riitä, eli
hylätäänkö kylmästi
vaikeuksien ilmaantuessa? Tästä on hyvin paljon
kysymys.
Olennaista on tämä, mitä ed. Rajalakin
toi esille, että nyt kun meillä on tätä rahoitustarvetta,
niin olennainen on se ihminen, se lapsi, se nuori. Ei häntä kiinnosta,
onko se Kela vai Kala vai mistä ne rahat tulevat, kunhan
ne jostain tulevat. Tässä on sitten poliitikkojen
vastuu, meidän kansanedustajien ja myöskin ministerin
vastuu, että saadaan rakenteet sellaisiksi, että nämä asiat tulevat
hoidettua. Ministeri Mönkäre on ammattitaitoinen
ihminen ja hyvin usein kunnioittaa läsnäolollaan
täällä eduskunnassa, tulee tuolta työhuoneesta
tai mistä usein johtamaan keskustelua ja ottaa onkeensa,
ja olen myös hänen toiminnastaan havainnut sen,
että jotain tapahtuu myös sitten sen kuulemisen
jälkeen, hän osaa ymmärtää kuulemaansa
ja rupeaa toimenpiteisiin eikä vain kuuntele.
Mutta sitten, arvoisa puhemies, vielä hyvin lyhyt esimerkki,
mimmoista tämä toiminta on. Olen ed. Eero Akaan-Penttilän
kollega, kaupunginvaltuutettu, molemmat Espoon kaupungissa. Meillä ollaan
rakentamassa Jorvin sairaalan viereen lasten- ja nuortenpsykiatrialle
uusia tiloja. Rakennustyöt menevät hyvin ja työn
pitäisi olla ensi vuonna valmis. Meillä on kaupungin
budjettineuvottelut menossa ja saimme Jorvin sairaalan lähetystön
sinne, että myöntäkää nyt
lisää rahaa näihin toimintoihin, että me
voimme sitten avata nämä tilat ja palkata sinne
henkilökunnan. Meillä on nyt lokakuu menossa ja
näihin ei vielä ole rahaa olemassa. En tiedä,
mitenkä se on mahdollista, mutta näin vaan on.
Tässä suunnittelussa kaiken kaikkiaan täytyy kyllä jotain
merkillistä olla, kun hyvät tilat ovat nousemassa,
mutta lokakuulla mietitään näitä asioita
eikä ole tähän ilmeisesti pitemmällä tähtäimellä varauduttu.
Nämä ovat juuri, arvoisa puhemies, sellaisia tekijöitä,
jotka ovat koordinointikysymyksiä, onko se Kela ja kunnat,
kaikkia näihin talkoisiin tarvitaan, rahoitus ja muu, mutta
toivon todella, että joskus tässä yhteiskunnassa
mietittäisiin, mitkä ovat taustatekijät,
mistä nämä ongelmat johtuvat. On ihan
sairausperäisiä asioita, niin kuin skitsofreniaa
ja näitä monia elimellisiä mielenterveyshäiriöitä,
mutta sitten on myös häiriöitä,
joita ympäristö tuottaa, ja joita kaltoinkohtelu ja
hylkääminen tuottaa.
Ed. Heikki A. Ollila merkitään
läsnä olevaksi.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Soini tuossa totesi, että ajanriento
on kova ja se aiheuttaa mielenterveysongelmia niin lapsille kuin
nuorillekin. Kyllä tuo suomalainen työelämäkin
vaatii osansa isistä ja äideistä ja varmasti heijastuu
myös lasten ja nuorten elämään
ja perheisiin. Eli sillä puolen pitäisi myös
tehdä jotain ja sovittaa työelämää ja
perhe-elämää keskenään.
Mutta olen sitä mieltä edelleenkin, että lasten
ja nuorten psykiatriset kuntoutusmäärärahat tulee
jatkossakin korvamerkitä ja antaa niin paljon rahaa sinne,
että ne asiat tulevat hoidettua, on se sitten Kelan rahaa,
valtion rahaa taikka kuntien rahaa, ne ovat kaikki verorahoja kumminkin. Se
pitäisi meidän politiikkojen osata sillä lailla hoitaa.
Eduskunnassa on reilusti yli puolet kuntapäättäjiä kansanedustajina.
Täällä ihmetellään,
kun eivät kunnissa asiat hoidu ja eduskunta tekee vääränlaisia
päätöksiä. Me voimme näitä asioita yhteensovittaa,
että asiat hoituvat. Kunnat eivät kanna tällä hetkellä sitä vastuuta,
mikä kunnille on annettu nuorten- ja lastenpsykiatrian
hoidossa, ja pitkälti tämä johtuu myös
siitä, että vaikka täällä muuta
väitetään, niin ensi vuonnakaan ei valtionapuja
tule kunnille euroakaan lisää. Päinvastoin,
se menee miinuksen puolelle, joten kuntia pitäisi tässä sillä lailla
auttaa. Muistuttaisin myös, niin kuin täällä on
tehty aiemminkin, että kun lasten- ja nuortenpsykiatrian
hoidossa nyt säästetään, niin
tulevaisuudessa se maksetaan monin kerroin takaisin. Tämäkin
pitää muistaa ja tältä pohjalta
edetä.
Aila Paloniemi /kesk:
Arvoisa puhemies! Kun puhutaan psykiatrisesta kuntoutuksesta
ja raskaasta psykoterapiasta, ollaan ongelmissa jo todella pitkällä.
Haluan myöskin muutaman sanan sanoa, kuten edelliset edustajat,
näitten ongelmien syistä. Mikään
korvamerkitty raha ei mielestäni riitä, ei lastenpsykiatriaankaan
laitettu, ellei lapsista ja nuorista huolehdita jo sitä ennen.
Eli meidän pitäisi täällä yhdessä ymmärtää tehdä oikeita
päätöksiä jatkossa, parempia
päätöksiä vanhemmuuden tukemisen
puolesta, työn ja perheen yhteensovittamisen puolesta,
ongelmiin varhaisen puuttumisen puolesta. Tässä avainasemassa
on meidän loistava neuvolajärjestelmämme.
Meidän pitäisi satsata rahaa kouluterveydenhoitoon,
lisätä resursseja siihen, ja tehostettuun perhetyöhön.
Me tiedämme, että tällä hetkellä sosiaalityö kunnissa
on kriisiytynyt ja siellä jos missä tehostetun
perhetyön vaikutus juuri näihin lapsiin ja nuoriin — jos
resursseja olisi ja työntekijöitä olisi
riittävästi — auttaisi, ennen kuin ollaan
tällä ikävällä jäävuoren
huipulla eli raskaassa psykoterapiassa. Myös perusterveydenhoidon
resurssit meidän on turvattava, saatava ne pelaamaan paremmin
jo varhaisessa vaiheessa. Olen samaa mieltä kolmen edellisen
edustajan kanssa myöskin siitä, että jos
me jätämme lapset ja nuoret yksin, jos me jätämme
heidät yksin niissä ongelmatilanteissa ja kriiseissä ja
ylipäätään totaalisesti yksin,
niin meidän ei tarvitse ihmetellä, että joka vuosi
haluamme lisää korvamerkittyjä rahoja raskaaseen
psykoterapiaan.
Yleiskeskustelu päättyy.