Valto Koski /sd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Heti alkuun tälle levottomalle eduskunnalle
ilmoitan, että mietintö on yksimielinen ja tätä varten
ei tarvitse välttämättä jäädä kuuntelemaan
puheenvuoroani.
Totean kuitenkin, että kysymyksessä on hallituksen
esitys, jossa ehdotetaan muutettavaksi asumisperusteista sosiaaliturvalainsäädäntöä
siten,
että se vastaisi paremmin kansainvälistymisen
sekä siihen liittyvän lisääntyneen
liikkuvuuden sekä maahan- ja maastamuuton asettamia vaatimuksia.
Muutoksen tarkoituksena on myös selkeyttää lainsäädäntöä ja
saattaa lainsäädäntö vastaamaan
uuden perustuslain vaatimuksia siten, että lainsäädännöstä ilmenisivät
selvästi yksilöiden oikeuksien ja velvollisuuksien
perusteet.
Asumiseen perustuvan sosiaaliturvalainsäädännön
soveltamisesta annetun lain 1573/1993, jäljempänä soveltamislaki,
soveltamisalaa ehdotetaan muutettavaksi siten, että työttömyysetuuksien
sekä sairausvakuutusetuuksien soveltamisalasta säädettäisiin
työttömyysturvalaissa ja sairausvakuutuslaissa.
On syytä todeta, että nykyinen soveltamiskäytäntö sisällytettäisiin
lakiin siten, että muuttajalla olisi oikeus asumisperusteiseen
sosiaaliturvaan, jos hänen Suomeen muuttoaan pidettäisiin
vakinaisena. Muuton vakinaisuuden puolesta puhuvia... (Hälinää)
Ensimmäinen varapuhemies:
(koputtaa)
Arvoisat edustajat! Ei ole vielä aika mennä juhannuslaitumille,
pyydän keskittymään vielä tähän viimeiseen
asiaan.
... seikkoja olisivat henkilön aikaisempi vakinainen
asuminen Suomessa, suomalainen syntyperä tai asema pakolaisena
tai kansalaisuudettomana henkilönä taikka perhe-
tai muut siteet Suomeen. Ulkomailla tilapäisesti enintään vuoden
oleskeleva henkilö olisi edelleen oikeutettu asumisperusteiseen
sosiaaliturvaan. Jos henkilö oleskelisi toistuvasti ulkomailla,
häneen voitaisiin soveltaa asumisperusteista sosiaaliturvalainsäädäntöä vain,
jos hänen edelleen voidaan katsoa asuvan vakinaisesti Suomessa
ja hänellä on kiinteät siteen Suomeen.
Lakiin ehdotetaan myös sisällöllisiä muutoksia.
Ulkomailla lähetystyötä ja kehitysyhteistyötä tekeviin
sovellettaisiin sosiaaliturvalainsäädäntöä suoraan
lain nojalla eikä heiltä enää edellytettäisi
hakemusta.
Sitten muutama sana valiokunnan kannanotoista. Yleisperusteluissa
valiokunta toteaa, että puoltaa lakiehdotuksen hyväksymistä mietinnössä olevin
huomautuksin ja muutosehdotuksin. Valiokunta toteaa myös,
että esitys selkeyttää asumiseen perustuvan
sosiaaliturvalainsäädännön soveltamista.
Uudistuksella laki saatetaan nykyistä paremmin vastaamaan
kansainvälistymisen ja lisääntyneen liikkuvuuden
asettamia vaatimuksia. Valiokunta toteaa, etteivät ehdotetut
muutokset vaikuta henkilön oikeuteen saada julkisia sosiaali-
ja terveyspalveluja, sillä oikeus niihin ratkaistaan jatkossakin
kotikuntalain, EY-säännösten ja sosiaaliturvasopimusten
perusteella.
Valiokunnan kannanotoissa on erityisesti otettu kantaa opiskelijoiden
asemaan, josta ihan muutama hajahuomio. Haluan todeta, että ehdotuksen
lähtökohtana on, että opiskelun takia
maahan tuleminen on luonteeltaan tilapäistä ja
että opiskelijan sosiaaliturva opiskelun ajan säilyy yleensä hänen
kotimaassaan. Suomeen tulevien opiskelijoiden pääseminen
asumiseen perustuvan sosiaaliturvan piiriin ratkaistaan nykyisin sen
mukaan, onko henkilö Suomessa asuva.
Perustuslakivaliokunta toteaa lausunnossaan, että asumiseen
perustuvan sosiaaliturvalainsäädännön
soveltamisesta annettuun lakiin lisättäväksi
ehdotettu 3 a §:n 3 momentti ei ole sopusoinnussa perustuslain
19 §:n 2 momentin kanssa. Perustuslakivaliokunnan kannan
mukaan sääntelyllä olisi oltava hyväksyttävä peruste. Tätä kohtaa
valiokunta on mietinnössään avannut ja
kirjoittanut sen niin kuin perustuslakivaliokunta on edellyttänyt.
Asetusta sovelletaan myös opiskelijoihin. Asetukseen
sovellettavaa lainsäädäntöä koskevat
säännökset eli lain valintasäännökset
eivät kuitenkaan koske työelämän
ulkopuolella olevia opiskelijoita eivätkä määrää,
minkä jäsenvaltion lainsäädännön
alaisuuteen opiskelija kuuluu. Opiskelijan kuuluminen sosiaaliturvan
piiriin ratkeaa siten kansallisen lainsäädännön
mukaan.
On syytä huomata, että päätoimisesti
ulkomailla opiskelevat henkilöt voivat Kansaneläkelaitoksen
päätöksellä pysyä Suomen
asumisperusteisen sosiaaliturvan piirissä ulkomailla oleskelusta
huolimatta, jos heillä on kiinteät siteet Suomeen.
Tämä tältä opiskelijan asemaa
koskevalta mietinnön osalta.
Sitten valiokunnassa käytiin aika pitkä keskustelu
taiteilijan asemasta, josta valiokunnan mietintöön
on kirjoitettu muun muassa seuraavaa:
"Soveltamisalalain mukaan oikeus asumisperusteiseen sosiaaliturvaan
on yleensä vain Suomessa vakituisesti asuvalla henkilöllä,
joka pääasiassa myös oleskelee Suomessa.
Oikeus sosiaaliturvaan yli vuoden ulkomailla oleskelevalla on vain
laissa erikseen mainituilla henkilöryhmillä. Hallituksen
esityksessä tällaisten henkilöiden määrää ehdotetaan
vähennettäväksi.
- - Opetusministeriön asettama taiteilijoiden työllistämisedellytyksiä ja
sosiaaliturvaa selvittänyt toimikunta (OPM 22:2000) on
katsonut, että ulkomailla apurahan turvin työskenteleviä taiteilijoita
voidaan pitää samassa asemassa olevina kuin apurahalla
tieteellistä toimintaa harjoittavia henkilöitä.
Toimikunnan näkemyksen mukaan soveltamisalalain 7 §:ää tulisi
muuttaa siten, että sitä voidaan soveltaa taiteenharjoittajaan
samoin edellytyksin kuin tällä hetkellä tieteenharjoittajaan.
Asumisperusteista sosiaaliturvaa selvittänyt työryhmä (STM
2003:22) ei kuitenkaan ehdottanut taiteilijoiden sisällyttämistä soveltamisalalain
7 §:ään.
Apurahansaajien sosiaaliturvaa on edelleen selvitetty sosiaali-
ja terveysministeriön työryhmässä,
joka on vastìkään jättänyt
ehdotuksensa (STM 2004:9). Työryhmä on ehdottanut
apurahansaajien työeläketurvan, työttömyysturvan,
tapaturmaturvan sekä sairausvakuutuksen järjestämisen
uudistamista. Ehdotuksesta annettavien lausuntojen perusteella on
tarkoitus valmistella asiaa koskevat lainmuutokset. Työryhmä ei
tosin ole ehdottanut soveltamisalalain muuttamista."
Tältä osin valiokunta toteaa, että taiteenharjoittajien
voidaan sinänsä katsoa jonkin verran poikkeavan
lain 7 §:ssä luetelluista henkilöstöryhmistä lähinnä siten,
ettei taiteilijoilla yleensä ole selkeää työsopimukseen,
koulutuspaikkaan, tutkimussuunnitelmaan tai -sopimukseen rinnastettavaa
syytä oleskella maassa tiettyä ennalta sovittua
tai määrättyä aikaa, vaan heillä on
vapaampi mahdollisuus valita työskentelypaikkansa. Valiokunta
pitää kuitenkin välttämättömänä, että soveltamisalalain
muutostarvetta arvioidaan vielä uudelleen samassa yhteydessä,
kun apurahansaajien sosiaaliturvaa koskevat muut lainmuutokset valmistellaan.
Valiokunta ehdottaa asiasta lausumaa, ja lausumaehdotus on valiokunnan
mietinnössä.
Yksityiskohtaisiin perusteluihin valiokunnan mietintöön
on kirjoitettu tarvittavat lainmuutosesitykset pykäläkohdittain.
Valiokunta ehdottaa tästä syystä 4 momentin
muuttamista siten, että kaikki ennen mainittujen lainkohtien
voimaan tuloa annetut päätökset jäävät
voimaan, vaikka henkilöt muutoksen jälkeen eivät
olisi vakuutettuja.
Arvoisa puhemies! Valiokunta esittää tämän lakiesityksen
hyväksymistä äsken mainituin ja mietintöön
kirjoitetuin pykälämuutoksin.
Valiokunta esittää seuraavaa lausumaa: "Sosiaali-
ja terveysvaliokunta edellyttää, että asumiseen
perustuvan sosiaaliturvalainsäädännön
soveltamisesta annetun lain 7 §:n muutostarvetta apurahaa
saavien taiteilijoiden osalta arvioidaan uudelleen samassa yhteydessä,
kun apurahan saajien muut sosiaaliturvaa koskevat lakimuutokset
valmistellaan."
Totean vielä lopuksi, että on erittäin
tärkeätä, että eduskunta on
saanut tämän lakiesityksen käsiteltäväkseen
vielä kevätistuntokauden lopussa ja sillä tavoin
voidaan tämän voimaantulo turvata, niin kuin lakiesitykseen
on kirjoitettu.
Yleiskeskustelu päättyy.