5) Laki rikoslain 41 luvun muuttamisesta
Marko Asell /sd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Nyt käsittelyssä oleva
lakialoitteeni promillerajan säätämisestä aseiden
käytölle sopii hyvin tähän ajankohtaan.
Pari viikkoa sitten lähetekeskustelussa oli aselain uudistus,
joka aktiivisen ja aika kriittisen keskustelun jälkeen meni
eteenpäin valiokuntien käsittelyyn. Aseiden saannista
ja aseiden omistajien edellytyksistä kantaa asetta tullaan
vielä käymään varmasti vilkasta
keskustelua, ennen kuin aselaki on valmis hyväksyttäväksi.
Aselain käsittelyssä, lakiesityksessä ja
lähetekeskustelussa tuotiin paljon esille epäkohtia,
joita yhteiskunnassamme on aseiden saannin suhteen ja hakijan kelpoisuuden
arvioinnin suhteen, mutta silti jäi semmoinen tunne, että konkreettiset
ja selvät säädökset sen arviointiin,
voiko henkilö asetta käyttää,
olivat aika vähäiset. Siksipä ehdotan
edes yhtä konkreettista, selkeää, helposti
mitattavaa keinoa rajoittaa ja arvioida henkilön kykyä käsitellä vastuullisesti
asetta eli promillerajan säätämistä panostetun
aseen käytölle.
Promillerajan säätäminen 0,5 promilleen
eli samaan kuin auton ajamisessa olisi nykyistä tilannetta
selventävä säädös.
Laki voimaan tullessaan ei välttämättä henkirikostilastoja
paranna, koska aseella tehdyistä rikoksista suurin osa
tehdään luvattomilla aseilla ja alkoholi- tai
huumepäissään. Mutta laki kiristäisi
asenteita koskien vastuullista toimintaa aseiden kanssa, vähentäisi onnettomuuksia
ja läheltä piti -tilanteita ja madaltaisi
ilmoituskynnystä, kun humaltuneen nähdään
aseita käsittelevän, kuten esimerkiksi metsästävän
humalassa. Asenteiden kiristyminen johtaisi samaan kuin periaate,
että jos näemme humaltuneen ajavan autoa, me ilmoitamme
siitä heti poliisille. Tällöin ympäröivä yhteisö herkistyy
ilmoittamaan herkemmin, jolloin tieto laista jo ehkäisee
väärää käyttäytymistä,
jotenka tässä vastinetta sille ainaiselle keskustelulle,
ettei voida kiristää, kun ei ole resursseja poliisilla
valvoa, vaan ympäröivä yhteisö jo
itsessään valvoo.
Tarkkuusammunta ja metsästys ovat hyvin vastuullisten
ihmisten harrastuksia, joissa alkoholinkäyttö on
vähäistä, mutta sitä kuitenkin esiintyy
silloin tällöin. Autoilijoistakin pääosa
on raittiina ratissa, silti aina joku kärähtää ja
menettää korttinsa. Tässä kohtaa
joku metsästäjä voi vetää herneen
nenäänsä ja väittää loukkaantuneena,
etteivät aseharrastajat ja metsästäjät
käytä alkoholia harrastaessaan. Pääsääntöisesti
eivät, näin se onkin, olen samaa mieltä,
mutta sanon kuitenkin kokemuksesta, että sitäkin
tapahtuu. Olen itse kuitenkin kloppipojasta lähtien käynyt metsällä ja
kuulun edelleen metsästysseuraan, joten jonkun verran itselläkin
on kokemusta siitä ja näkemyksiä, ja
vuosien varrella erilaisia tarinoita tähänkin
liittyen on kertynyt.
Arvoisa puhemies! Kritiikkiä promillerajasta on luonnollisesti
myös jo kuultu ja lähinnä sitä, että sitä ei
tarvita, koska jo nykyinen järjestyslaki antaa oikeuden
viranomaiselle puuttua, ottaa ase tai muu vaarallinen väline
pois humaltuneelta, jos sen arvioidaan olevan turvallisuuden kannalta
tarpeellista. Se on totta, mutta kuitenkin raja siihen, kuka on
humaltunut siinä määrin, että on
turvallisuusongelma, olisi hyvä määritellä. Sitä ei
ole määritetty. Tämä promillerajan
asettaminen velvoittaisi myös puuttumaan asiaan siitä huolimatta,
aiheuttaako henkilö vaaraa vai ei. Eli tämä olisi
selkeä työkalu viranomaisille, ja se olisi oikeudenmukainen
myös aseen käyttäjille. Promilleraja
olisi myös selkänojana esimerkiksi metsästyksen
johtajille, joille kertyy vastuuta hirviporukoiden organisoinnissa.
Alkometriin puhaltaminen näyttäisi helposti sen,
onko joku alkoholin takia kyvytön panostetun aseen kantamiseen.
Metsästystähän tämä ei
kieltäisi, mutta olisihan tietysti hieman vaikeaa ilman
panoksia sorsankin alas saaminen, esimerkiksi ilman paukkua se on
aika hankalaa eikä se A-tikkailta onnistu. Hirvenkaadossakin
olisi oltava siinä tapauksessa vaikka ajomiehenä ilman
panostettua asetta, ei aseen kanssa tornissa.
Aamulehti haastatteli taannoin, kun oli julkisuudessa pikkuisen
tietoa tästä aloitteesta, Tampereen poliisijohtajaa
ja kyseli, onko tässä promillerajan asettamisessa
mitään järkeä. Poliisijohtajan
vastaus oli, että kyllä, hänen mukaansa se
olisi hyvä työväline poliisille normaalitarkastuksien
yhteydessä ja toisi selkeyttä nyt aika epämääräiselle
tilanteelle tässä kohtaa. Hyvää palautetta
on tullut myös muulta, korkeammaltakin viranomaistaholta,
ja hyväksyvää palautetta promillerajan
säätämisestä on tullut myös
metsästäjiltä, joiden kanssa olen tästä asiasta
keskustellut. He ymmärtävät myös,
että tässä on heidänkin turvallisuudestaan
kysymys ja kaikkien aseharrastajien turvallisuudesta.
Mitään järjestöjen virallisia
lausuntoja en ole pyytänyt, mutta Ampumaurheiluliitto piti
asiaa hyvänä, ja lausuja totesi samalla alkoholinkäytön
olevan muutenkin jo heillä asia, jossa on nollatoleranssi.
Se on tietysti jo dopingsäännöstössä säädetty
selvä raja, joten sitä myös noudatetaan tunnollisesti.
Tietysti 104 kansanedustajan allekirjoitus todistaa sen, että myös
poliittista tahtoa sen edistämiseksi löytyisi.
Kaikista eduskuntaryhmistä oli allekirjoittajia, ja luulen,
että enemmänkin olisi tullut, jos olisin ehtinyt
kaikille esittelemään sen asian. En siis näe
esteitä sille, etteikö tämän
edessä olevan aselain uudistuksen yhteydessä voitaisi
myös rikoslakia kiristää niin, että lisätään
41 lukuun aserikoksia koskevat uudet 9 ja 10 §,
joista 9 §:ssä sanottaisiin näin:
"Aseen käsittely juopuneena
Joka käsittelee panostettua tai ladattua asetta nautittuaan
alkoholia niin, että hänen verensä alkoholipitoisuus
on vähintään 0,5 promillea tai että hänellä tällöin
on vähintään 0,22 milligrammaa alkoholia
litrassa uloshengitysilmaa, on tuomittava aseen käsittelystä juopuneena
sakkoon tai vankeuteen enintään kuudeksi kuukaudeksi sekä aseen
ja aseen hallussapitoluvan menettämiseen.
Aseen käsittelystä juopuneena tuomitaan myös
se, joka kuljettaa tai käsittelee asetta käytettyään
huumausainetta niin, että hänen veressään
on huumausaineen vaikuttavaa ainetta tai sen aineenvaihduntatuotetta.
Tämän momentin säännöstä ei
kuitenkaan sovelleta, jos mainittu aine tai aineenvaihduntatuote
on peräisin lääkevalmisteesta, jota aseen
käsittelijällä on ollut oikeus käyttää."
Ja sitten 10 § on toinen lisäys:
"Aseen luovuttaminen juopuneelle
Joka luovuttaa ampuma-aseen henkilölle, joka ilmeisesti
on siinä tilassa, että syyllistyy 9 §:ssä mainittuun
rikokseen, on tuomittava ampuma-aseen luovuttamisesta juopuneelle
sakkoon tai vankeuteen enintään yhdeksi vuodeksi."
Lauri Kähkönen /sd:
Arvoisa puhemies! Kun ed. Asell tuossa äsken perusteli
tätä lakiesitystä, hän totesi,
että sen lakiesityksen on allekirjoittanut yli 100 edustajaa.
Itse en tietoisesti tätä allekirjoittanut, ja
perustelen tässä tätä omaa kantaani
ja menettelyäni samalla.
Ed. Asellin lakiesitys on sinänsä oikeansuuntainen,
että ampuma-aseita ei pitäisi kantaa eikä käsitellä alkoholin
vaikutuksen alaisena. Kuitenkin, kun ottaa huomioon kiinnijäämisriskin
vähäisyyden, on säädettävän
lain ennaltaestävyys erittäin kyseenalaista. Toiseksi,
lain noudattamisen valvonta on lähes mahdotonta. Käytännössä se
tulisi kysymykseen metsästyksen valvonnan yhteydessä,
jota poliisi pystyy tekemään nykyään
varsin rajoitetusti ja silloinkin pääasiassa tiestöllä.
Apuna ainakin meillä omassa maakunnassa on näissä valvontatehtävissä myös
Rajavartiolaitos. Tällöin tässä tievalvonnassa
lähinnä valvotaan ampuma-aseen kuljettamista ajoneuvossa.
On kyseenalaista säätää lakia,
jonka noudattamista ei käytännössä pystytä valvomaan
lainkaan. Yleisin tilanne, jolloin metsästäjällä saattaa
olla promilleja veressä, on varmaan sellainen, että kämppäolosuhteissa,
kun ollaan yötä jollakin kämpällä,
kostean illan jälkeen lähdetään
kävelemään metsään
aseen kanssa varhain aamulla. Tällöin promillet
ovat alhaiset, koska korkeammilla promilleilla tuskin kukaan kykenee
lähtemään jahtiin, eikä se tarkoita,
että jokaisella siellä on tai joka seurueella.
Ja jos promillet ovat korkeammat ja päihtymys on selvästi
havaittavissa, voidaan henkilöiltä ottaa aseet
pois poliisilain 23 §:n nojalla ja ottaa tarvittaessa
henkilö kiinni tämän poliisilain 20 §:n
nojalla rikoksilta ja häiriöiltä suojaamiseksi,
minkä lisäksi ampuma-aseiden käsitteleminen
päihtyneenä johtaa aina poliisitutkintaan lupaedellytysten
selvittämiseksi.
Urheiluammuntatilanteissa alkoholinkäyttö on
käsittääkseni vielä harvinaisempaa
kuin metsästystilanteissa.
Jos ampuma-aseiden kantaminen alkoholin vaikutuksen alaisena
tulee rangaistavaksi, tulee tällöin muuttaa myös
pakkokeinolakia henkilökatsastuksen — tarkoitan
tarkkuusalkometriin puhaltamista tai verikoetta — mahdollistamiseksi,
ellei rikoksen rangaistusmaksimiksi säädetä yli
kuutta kuukautta vankeutta — tässä esityksessähän
se oli maksimissaan kuusi kuukautta. Rattijuopumuksen rangaistusmaksimi
on kuusi kuukautta vankeutta, joten se on erikseen mainittu pakkokeinolain
5 luvun 11 §:ssä. Koska korkeampaan promillemäärään
voidaan tehokkaasti puuttua jo nykyisellä lainsäädännöllä,
tulisi säädettävä laki koskemaan
vain alhaisempaa promillemäärää.
Koska alhaisemmat promillet eivät ole käytännön
kannalta ongelmallisia, voitaisiin, jos sitten eduskunta niin hyväksi
näkee ja lain säätää,
promillerajaksi harkita vähintään 1:tä promillea,
joka on rangaistavuuden alaraja kuljetettaessa moottorikäyttöistä alusta
eli esimerkiksi vesiliikennejuopumustapauksissa.
Arvoisa puhemies! Edellä olevaan viitaten tosiaan en
kannata tätä lakiesitystä, mutta tähdennän
sitä, että kun asetta käsitellään,
ollaan metsästämässä tai sitten
ollaan ampumaradalla tai muualla ampuma-aseitten kanssa tekemisissä,
ei siihen alkoholi toki kuulu.
Ehkä tämä esimerkki on huono, mutta
otan tämän vielä aivan lopuksi: Aikoinaan
kun käsittelimme naskalipakkoa eli jäänaskalin
käyttöpakkoa jäällä liikuttaessa,
niin siinä lakiesityksessä oli yli 100 nimeä myös
ja omaa nimeäni ei ollut, mutta en sitä sano,
etteikö se olisi voinut sinne tulla, jos joku olisi pyytänyt
sitä silloin aikanaan. Käytin kyseistä lakiesitystä myötäilevän
puheenvuoron, mutta siinäkin sitten se valvonta olisi,
jos tämä laki olisi edennyt eteenpäin,
todella hankalaa ja toisaalta se olisi tiettyihin järjettömyyksiin johtanut,
ajatellaanpa esimerkiksi jääteitä jne. Mutta
ei tästä sen enempää.
Arvoisa puhemies! Vielä aivan lopuksi: todella tällä lakiesityksellä on
hyvä tarkoitus, mutta viittaan edellisiin seikkoihin, ja
sen takia en tätä lakiesitystä ole ainakaan
tällaisenaan kannattamassa.
Juha Hakola /kok:
Arvoisa herra puhemies! On pakko todeta edellisistä puhujista,
että molemmat ovat oikeassa ja molemmat ovat oikealla asialla.
Lähden purkamaan tätä asiaa ed. Asellin
tekemän aloitteen perusteluosion pohjalta, ja totean itse,
että olisin kyllä allekirjoittanut, mutta syystä tai
toisesta tuolloin, kun tämä aloite on ollut allekirjoitettavana,
en ole nähtävästi sitä käsiini
sitten saanut.
Oleellinen kysymys tässä kokonaisuudessa on kuitenkin
ennaltaestävyys, kysymys, mitä halutaan tämänkaltaisella
lakialoitteella viestiä. (Ed. Pulliainen: Täsmälleen
näin!) Halutaan viestiä sitä, että huolimaton
käyttö, ampuma-aseen käsittely päihtyneenä,
olkoonkin sitten hieman päihtynyt tai vähän
enemmän päihtynyt, ei ole sopivaa eikä ennen
kaikkea vastuullista ampuma-aseen käyttöä.
(Ed. Kähkönen: Samaa mieltä!) En ole
hetkeäkään ollut sitä mieltä,
että ed. Asellin tai kenenkään allekirjoittajan
tarkoitus tässä aloitteessa olisi kiusanteko,
ei varmastikaan, ei metsästäjille ... Ja tässä kohtaa,
ed. Kähkönen, teidän on hyvä huomioida
myöskin se, että tämä koko aloite
tulee käsittämään myöskin paljon
muita kuin metsästäjät. Luemme viikoittain
lehdestä, että poliisi piiritti päihtynyttä,
päihtynyt uhkasi aseella. Hyvin moneen sellaiseen tekoon,
johon liittyy laiton uhkaus tai joku muu huolimaton käsittely
tai muu vastaava, liittyy ampuma-ase ja päihtymys. Kokonaan
rajaan ulkopuolelle sen keskustelun, mitä päihtyneenä pikaistuksissa
voi ampuma-aseella tehdä. Kaikki tietävät
ne järkyttävät tragediat, mihin ne ovat johtaneet,
ja se on kokonaan ulkopuolella tämän käsittelyn.
Totesin, että aseen käyttöön
liittyy keskeisesti toimintakyky, tarkkuus ja huolellisuus. Ne ovat samat
elementit, jotka liittyvät ajoneuvon kuljettamiseen, ja
tämän johdosta kenties tuo alkoholimäärä,
jonka ed. Asell on tässä aloitteessa kirjannut,
saattaa olla se oikea, jos kohta on tietenkin nuo ed. Kähkösen
esittämät perusteet kenties, että illalla
on tullut otettua ja sitten lähdetään
aamulla metsään. Jos kysymys on aseen kuljettamisesta
autoon, niin varmasti näin on, että kokonaisuudessaan
arvostellen tällainen teko, jos se sitten oikeuteen menisi,
jää varmasti tuomitsematta, jos todisteiden mukaan
tilanne on se, että asetta ollaan eräkämpältä viemässä autoon.
Eli ei tätä ole myöskään
syytä mystifioida kaikilla mahdollisilla ongelmilla, mitä tämä saattaisi
tuoda mukanaan.
Ed. Asell mielestäni hyvin perusteli tämän aloitteen.
Tässä on tietysti tiettyjä ongelmia,
joihin ed. Kähkönenkin viittasi. Tuo pakkokeinolakiongelma
on ensisijainen, ja toiseksi, mihin itse kiinnitin huomiota, on
hieman nurinkurista, että luovuttajaa tämän
aloitteen mukaan rangaistaisiin enintään yhdellä vuodella,
kun sitten taas tämän teon tekijä saisi
vain enintään kuuden kuukauden vankeusrangaistuksen.
Nythän siis puhutaan maksimirangaistuksista, mikä antaa
mahdollisuuden näiden pakkokeinojen käyttöön.
No, täällä on todettu monta kertaa,
että eihän tämän lakialoitteen
tarvitsekaan tässä vaiheessa olla sen kaltainen,
että siihen lyödään leima ja
se lähetetään tuonne painettavaksi valmiiksi
laiksi. Se tietysti muokkaantuu tässä, ja niin
kuin ed. Asell itse totesi, 104:n allekirjoittamana tämä varmasti
saa arvoisensa käsittelyn. Siinä mielessä ajankohta
on nyt hyvä, että ampuma-aselaki on kokonaisuudessaan
muutoinkin eduskunnassa käsiteltävänä.
Sivualoitteena tämä mielestäni on aivan
asiallinen, ja on syytä käydä se keskustelu
tämän aloitteen kohdalta, mitä sillä saadaan.
Yhdyn näihin arvioihin siitä, että aivan
varmuudella metsästyksen johtajat ym. ne ampuma-aseiden
kanssa tekemisissä olevat henkilöt, jotka ovat
vastuussa harjoituksista — olkoot sitten harjoitukset mitkä tahansa,
mitkä tahansa muutkin kuin metsästysharrastukseen
liittyvät — saavat varmasti siitä omalle
toiminnalleen selkänojaa.
Mitä tulee sitten siihen, millä tavoin tämä todennetaan,
on aivan selvää, että ei jokaiseen eräkämppään
poliisia aamuisin ole tarkoituskaan lähettää tsekkaamaan,
missä kunnossa sieltä lähdetään.
Se on ihmisen omaa vastuuta. Ja kun tiedetään,
että joku teko on laissa määritelty rikokseksi,
se tarkoittaa myöskin sitä, että sitä pitää parhaan
kyvyn ja tahdon mukaan noudattaa, jotta sitten toimitaan niin kuin
kuuluu.
Mutta lähtökohta on mielestäni erittäin
hyvä. Olen sitä mieltä, että tämä aloite
kaipaa vain pientä viilausta. Niin kuin eilen tai toissa
päivänä käydyssä keskustelussa
todettiin, että pienen viilauksen jälkeen tämä on
ihan paikallaan, niin on tässäkin: ihan pienen
viilauksen jälkeen varmasti tähänkin
löytyy ne oikeat elementit, mitä tässä nyt
vielä sitten on syytä tarkastella. Kokonaisuutena
hyvä aloite ja ihan varmasti ainakin sen keskustelun arvoinen
aloite tuolla valiokunnissa, että olisiko tällä oikea
suunta tämän muotoinen.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Voiko kaksi henkilöä reaktioissaan
olla oikeassa, kun ovat juuri päinvastaista mieltä perusteluissa?
Tässä tapauksessa nyt on juuri sellainen tapaus,
että kyllä voi olla täysin oikein perusteltu mutta
johtopäätös on pikkuisen, tai ei pikkuisen vaan
hyvin merkittävästi, kyllä ja ei. Siinä ei
ole kompromissia välissä.
Minä olen ed. Hakolan kanssa aivan samaa mieltä tästä lähestymiskulmasta.
Siis ensinnäkin pitää muistaa, että ei
ole kysymys vain metsästysaseista ja metsästykseen
ryhtymisestä vaan yleensä aseen kanssa liikkumisesta.
Ja tämmöisen lainsäädännön
merkityshän on nimenomaan psykologinen: on tietoisuus siitä,
että jos törppöilen, niin siitä on
seuraamus olemassa. Pikkuisen minä häkellyin siitä,
että ed. Kähkönen, joka on erään
kerhon aktiivinen jäsen ja toimija, ei ehkä oikein
mielestäni ymmärrä sitä, että tämähän
on kaikkein lievin muoto suojella erään lähtijöitä. Eikö niin?
Elikkä heillä on tietoisuus tuolla takaraivossa
jossakin lokerossa, missä kohti se nyt oli, se oikea paikka,
otsalohkossa, semmoinen viesti olemassa, että pitääpä katsoa
ennen kuin sitä Jägermeister-pullosta kipataan,
että ei sorruta sellaiseen puuhaan, mikä, jos
joku vahinko tapahtuu, johtaa hyvin merkittäviin rikosoikeudellisiin
seuraamuksiin.
Aika häkellyttävää on sekin,
että eduskunnan todella aktiivisista jäsenistä vain
kaksi, ed. Vilkuna, jos minä ymmärsin oikein,
ja juuri puhuva, on allekirjoittanut tämän lakialoitteen.
Ehkä muilla ei ollut tilaisuutta, niin kuin ed. Hakolalla,
allekirjoittaa. Se voi olla selitys siihen.
Mutta joka tapauksessa minä pidän tätä aivan oikeana
askeleena, ja on hyvä, että siinä on
se minimi, sata nimeä, mukana. Jos edustajista joku on tuolla
lakivaliokunnassa jäsenenä, niin ottakaa ihmeellä esille
se, että tämä aselain yhteydessä otetaan
käsittelyyn, niin että siitä on selvä mielipide
olemassa sitten, olkoon sitten enemmistö mitä mieltä tahansa,
mutta että se otetaan siinä yhteydessä käsittelyyn.
Juha Hakola /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Itseltäni jäi sanomatta
ja haluan lisätä sen, että ed. Pulliainen
on aivan oikeassa. Olin tulossa vielä omassa puheenvuorossani
siihen, kun ed. Kähkönen viittasi näihin
pakkokeinoihin, kertoi, että voidaan puuttua poliisilain
ja pakkokeinolain mukaan kiinni ottamalla. Nehän ovat äärimmäisen
kovia keinoja. Puhalluttaminen ja sen kaltainen toteaminen siitä, onko
henkilö oikeutettu liikkumaan aseen kanssa metsässä,
nehän ovat lievimpiä. Ainahan lähdetään
rikoslaissa ja kaikessa muussakin lievemmän keinon periaatteesta.
Jos lähdetään siitä, että lähdetään
peruuttamaan aseita päihtymyksen perusteella tai henkilö otetaan
kiinni, nehän ovat äärimmäisen
kovia keinoja.
Outi Mäkelä /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Asell ansaitsee todellakin onnittelut,
hän on tehnyt hyvän aloitteen ja saanut sille
laajasti kannatusta. Toivottavasti se tästä etenee.
Tässä esityksessä ansiokasta on erityisesti
se, että se antaa lisämahdollisuuksia puuttua
aseen ei-tarkoituksenmukaiseen käyttöön,
määrittelee selvästi rajat ja sanktiot
aseen juopuneena käsittelyyn ja lisäksi, kuten
tässä on keskustelussa tullut ilmi, se antaa moraalisen
kannusteen toimia oikein ja suojelee sekä aseen käyttäjiä että muita
ihmisiä.
Kaksi asiaa, joihin itse tässä kiinnitin huomiota
ja joihin ehkä on aloitteen edetessä syytä vielä palata:
Toinen on tämä valvonta, josta täällä on jo
puhuttu, mitä kautta nämä tilanteet tulevat
tietoon, kuka valvontaa tekee ja tapahtuuko tämä kiinni
jääminen vain ilmiantojen perusteella, kuten ed.
Asell omassa puheenvuorossaan esitti. Toinen on sitten 10 §,
johon tehtävien muutosten osalta jäin miettimään,
olisiko se kaivannut vielä 9 §:n tapaan
jonkunlaista tarkennusta siihen, että aseen, joka luovutetaan,
pitää olla panostettu tai ladattu, vai riittääkö vain,
että puhutaan pelkästään aseesta.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Jotta edustajakollegoilla on vielä hauskempaa
kuin äsken, niin tämä kahtiajakautuminen
jatkuu. Nimittäin minä en allekirjoittanut tätä lakialoitetta. Mietin
kyllä monelta eri kantilta, lähinnä samalta
kantilta kuin ed. Kähkönen täällä,
niitä perusteluja, onko tämä sellainen
yhteiskunnan epäkohta, josta pitäisi psykologisessa
mielessä nyt viestiä, että tällainen
toiminta on kiellettyä.
En harrasta urheiluammuntaa, en harrasta aktiivisesti myöskään
metsästystä, en omista pitkää asetta,
mutta olen asetta kantanut 17 vuotta. Minulla on sellainen perusolettamus
ollut lähtökohtana, joka voi olla ehkä vähän
naiivikin, että ne luvanhaltijat, joilla on luvallinen
ase, jotka harrastavat aktiivisesti urheiluammuntaa tai metsästysammuntaa,
ilman rikoslainsäädäntöä tuntevat
vastuunsa aseen käsittelystä ja myöskin
sen, miten humalatila ja voimakas humalatila tai huumausaineet vaikuttavat
luotettavaan aseen käsittelyyn. Minä ymmärrän
tietenkin, että ilman että rikoslaissa erikseen
on säädetty, jotkut katsovat, että tämä on
sallittavaa ja hyväksyttävää toimintaa.
Mutta minä koen sen niin, että ne, jotka ovat aseeseen
saaneet luvan, ovat vastuullisia suomalaisia kansalaisia, jotka
tietävät sen, että päihtyneenä vaikka
jo pelkkä tyhjän, panostamattoman aseen kanssa
liikkuminen herättää pelkoa ympäristössä,
ihmisissä, koska eihän tyhjääkään
asetta, panostamatontakaan asetta, kannata liikuttaa, koska se herättää ympäristössä
juuri
sellaisia tuntemuksia, jotka heikentävät tämän
harrastuksen hyväksyttävyyttä Suomessa.
Minä katsoin näillä perusteilla,
että tämä rikoslainsäädäntö ei
ole se kaikkein välttämättömin
toimenpide.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Asell on tehnyt hyvää työtä,
ja kiitos siitä. Itse kuulun näihin allekirjoittajiin.
Tässä kohdin voidaan viitata myös
siihen, että meillä on metsästyksessä,
sen lainsäädännössä, aika
tavalla vielä epäkohtia. Ajatellaan vaikkapa sorsastusta,
vesilintujen ampumista ja sitä, että se voi tapahtua
myös hämärän aikaan, jolloinka
lajin tunnistaminen on käytännössä mahdotonta. Siinä menee
harmaasorsa kyllä sinisorsana hyvin helposti. Näin
ollen tällaisia tarkennuksia nykykäytäntöön
tarvitaan. Alkoholin mukanaolo heikentää reaktiokykyä,
se heikentää, niin kuin todettu, tarkkaavaisuutta
ja aseen käytössä tarvittavaa huolellisuutta,
jolloinka tämä ed. Asellin esitys tässä myös
tästä näkökulmasta on perus-teltu.
Juha Hakola /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Itse asiassa arvioin, että jos muut
eivät pyydä enää puheenvuoroa,
niin ed. Asell olisi saanut puheenvuoroni jälkeen pitää sitten
loppupuheenvuoron. Pyysin sen takia repliikin.
Totean tässä itse asiassa ed. Salon puheenvuoron
jälkeen, että nyt on mielestäni oleellista
tässä kokonaisuudessa se, että pohditaan
kiihkottomasti, millä tavalla tämä nyt
tulee tässä aselain uudistuskokonaisuuden mukaan
huomioon otettavaksi. On pohdittava sanktiot, on pohdittava nämä esitetyt
promillerajat, monet muut asiat ja — aivan kuten itsekin
totesin jo aikaisemmin omassa puheenvuorossani — myöskin
tuo luovuttajan rooli, koska täytyy muistaa, että siinä on kysymys
henkilöstä, jolla ei ole mahdollisuutta todentaa
esimerkiksi sitä, onko henkilö 0,5 promillen humalatilassa
luovuttaessaan aseen. Se on jo huomattavasti vaikeampaa, ja mielestäni
siihen nähden tuo 10 §:n sanktio on liian
kova.
Marko Asell /sd:
Arvoisa puhemies! Yritän nyt koota näitä muutamia
epäkohtia ja kriittisiä puheenvuoroja, mitä tässä nyt
on tuotu esille.
Ed. Kähkösen esiin ottama ongelma elikkä se, että kiinni
jäämisen riski on niin pieni, että se
on olematon: Se on varmasti totta, että semmoisia resursseja
ei poliisilla ole eikä tule olemaan, että voidaan
kaikki metsästäjät ratsata ja valvoa. Mutta
kuten tässä nyt on tullut esille myöhemmissä puheenvuoroissa,
tietysti tietoisuus siitä, että tämmöinen
laki on, aiheuttaa sen, että ihmiset kuitenkin haluavat
kunnioittaa lakeja ja myöskin valvoa sitä, että ryhmä,
joka liikkuu metsällä, myös kunnioittaa
lakeja. Jos siellä joku sitten on aamulla illanvieton jälkeen
vielä selvästi humalassa, häneen ei tarvitse
kavereitten käydä käsiksi ja pidättää ja
ilmoittaa poliisille, vaan yksinkertaisesti vaan sanoa, että lain
mukaan sinulla ei saa olla nyt panostettua asetta, että ota panokset
pois ja vie autoon. Se ongelma on tällä ratkaistu,
hänhän voi asetta käsitellä,
kun siinä ei ole panoksia, tai joku muu voi ottaa panokset aseesta
pois ja antaa tyhjän aseen, jonka hän voi kuljettaa
autoon. Se on niin yksinkertaista. Jos sitten tämmöisessä kaveripiirissä se
ei onnistu, niin ensinnäkin siinä voi käydä niin,
että siitä ilmoitetaan, tai ainakaan sitten seuraavalla
kerralla hän ei pääse mukaan reissuun.
Sitten täällä verrattiin tätä tähän
jäänaskaliasiaan, että se olisi samaa
tasoa. On tässä kuitenkin huomattava ero siihen,
että kuljetaan yksin jäällä eikä haluta
omasta turvallisuudesta huolehtia, mennään ilman
jäänaskaleita, tai että sitten huolehditaan
ja heikoilla jäillä otetaan ne mukaan. Tässä on
kysymys kuitenkin myös muiden turvallisuudesta, ja se on
minun mielestäni aika merkittävä asia.
Usein aseen piippu osoittaa muualle kuin itseen päin.
Mitä tulee siihen, niin kuin ed. Hakola otti esille,
että 10 §:ssä tulee vuosi rangaistusta
sille aseen luovuttajalle, niin se varmasti vaatii viilausta. On
se 9 §:kin ollut aikaisemmin sama, mutta se on
korjattu pienemmäksi. Tähän se on nyt vaan
sitten jäänyt. Eli tässä on
viilauksen paikka, niin kuin näihin yleensä varmasti
viilauksia tulee, mutta ajatuksena kuitenkin on se, että myös se
olisi rangaistava teko.
Myöskään ed. Salo ei kannattanut
tätä ja toi ongelmallisia asioita esille ja sen,
että aseiden omistajat pystyvät käsittelemään
asetta, tietävät vastuunsa, ja näin asia
yleisesti varmasti on. Mutta tämä on tietysti
yksi tapa myöskin vähentää aseita
ja poistaa niitä niiltä henkilöiltä,
jotka eivät niitä välttämättä tarvitse.
Kun esimerkiksi huumausaineiden käyttö on lisääntynyt
paljon ja jatkuvasti lääkärit ja poliisit
saavat selville, että niitä käytetään,
niin siellä on paljon ihmisiä, joilla on kuitenkin
aselupia. Silloin kun tämmöiseen kierteeseen on
jouduttu, että on alkoholin ja lääkeaineiden
väärinkäyttöä ja huumausaineiden käyttöä,
on myös mahdollisuus vähentää sitä määrää,
mitä aseita nyt on — paljonko niitä nyt oli,
1,6 miljoonaa asetta Suomessa. Kun näitä keinoja
nyt tämän uuden lainsäädännönkin
myötä haetaan, kellä niitä saisi
olla ja kelle niitä voisi myöntää ja
missä ne ovat väärissä käsissä,
niin tässä olisi myös semmoinen hyvä keino
siihen.
Niin kuin täällä ed. Tiusanen toi
esille, kyllähän sillä on merkitystä,
että jos sorsastamassa on ja pikkuisen aamulla on vielä eilisiä höyryjä,
niin siinä voi ampua tosiaan väärän
värisen sorsan. On tärkeätä myöskin,
että pysyy se tarkkuus silmässä ja mielessä,
kun lähdetään metsälle, että ammutaan
niitä eläimiä, mitä saa ampua.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa puhemies! Ihan kokemuksesta tiedän sanoa,
että metsästyksenvalvoja on varmasti ylivoimaisesti
tärkein henkilö tässä. Ne ovat
haluttuja paikkoja ja virkoja, niin voi sanoa, heille. He ovat kyllä niin
tarkkoja kaikessa toiminnassaan, että sanoisin, että se
jo vähintään 80 prosenttia tässä eliminoi
kaikenlaisia virhemahdollisuuksia.
Keskustelu päättyi.