Jukka Gustafsson /sd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Meillähän on Suomessa
nyt se varsin vakava ja dramaattinenkin tilanne, että meillä on
työttömiä lähes 300 000
ja lomautuksen piirissä yli 70 000 ihmistä tällä hetkellä ja
osa lomautetuista joutuu odottamaan työttömyydenkin
uhan alla näitä päivärahojaan kohtuuttoman
kauan. Kysymys on jopa seitsemän kahdeksan viikon odotusajoista,
ja nyt pitäisi meidän täällä eduskunnassakin
miettiä, miten voitaisiin tätä tilannetta
korjata.
Meillä olemassa olevassa työttömyysturvalaissa,
joka on vuodelta 2002, sen 3 luvun 6 §:ssä,
säädetään lomakorvausten jaksottamisesta.
Yli kahden viikon pituisen kokoaikatyön päättyessä maksettu
tai myöhemmin maksettu lomakorvaus jaksotetaan, jolloin
henkilöllä ei ole oikeutta työttömyyspäivärahaan
jaksottamisajalta. Jaksotuspäivien lukumäärä lasketaan
viimeisen työsuhteen aikaisen päiväpalkan
perusteella. Jaksotus tehdään henkilön
joutuessa ensimmäisen kerran työttömäksi
ja myös aina silloin, kun työntekijä on
ollut työttömyysjaksojen välissä yli kaksi
viikkoa työssä. Jos työsuhteita on ollut useita,
jaksotus tehdään kustakin työsuhteesta erikseen.
Tämä jaksottaminen ei edellytä sitä,
että lomakorvaus olisi todellisuudessa maksettu. Vaikka työtön
olisi luopunut oikeudestaan lomakorvaukseen, hänellä ei
olisi oikeutta työttömyyspäivärahaan
ajalta, jolle vuosilomalain tai työehtosopimuksen mukainen
lomakorvaus jaksottuisi. Lisäksi lomakorvauksen jaksottaminen
voi käytännössä johtaa tilanteisiin,
joissa muutamien lomapäivien lomakorvaus aiheuttaa selvästi
pidemmän ajan työttömyysturvan menetyksen.
Jakso-tusaika on pidempi kuin vuosiloma, koska kor-vaus jaksotetaan
vain viidelle päivälle viikossa, kun vuosiloma
on kuusi päivää viikossa. Tilanne ei
ole oikeudenmukainen myöskään, kun huomioidaan
lomakorvauksen luonne korvauksena pitämättä jääneestä lomasta.
Suoraan sanoen tässä yhteydessä,
niin kuin jo tästä lukemastani valistunut kansanedustaja
voi käsittää — te kaikki, jotka
olette paikalla, olette niitä — kansalaiset eivät
ymmärrä itse asiassa tämän lain
tämmöistä ikään kuin
oikeudellista ja moraalista perustaa ollenkaan.
Erityisesti on mainittava lyhyiden ja määräaikaisten
työsuhteiden varassa elävät, jotka joutuvat
jaksotuksen takia tilanteeseen, jossa lomaoikeus on vain periaatteessa,
ei käytännössä, turvattu. Loman
tapainen jakso on pidettävä lopputilin tultua.
Työttömälle asetetaan lomakorvauksen
jaksotuksen jälkeen vielä seitsemän päivän omavastuuaika.
Arvoisa puhemies! Lain toimeenpanijoilla lomakorvausten jaksottaminen
monimutkaisine sääntöineen teettää paljon
lisätyötä, samaan aikaan kun työttömyyskassojen
jonot pitenevät. Itse asiassa tämä lakialoite
on kimmonnut siitä, että olin yhteydessä loppukesästä niin
Toimihenkilöunionin työttömyyskassaan
kuin Metallityöväen Liiton työttömyyskassaan,
joissa yhtenä hätähuutona ja lainkorjausesityksenä ehdotettiin juuri
tätä muutosta, jota nyt olen lain muodossa esittämässä.
Lomakorvausten jaksottamisaikoihin kuluva aika voitaisiin käyttää päivärahahakemusten
käsittelyyn. Myös työttömyysturvan
muutoksenhakulautakunnan työtaakkaa saataisiin lainmuutoksella
kevennettyä. Esimerkiksi kuulin Metallityöväen
Liiton työttömyyskassan antamista päätöksistä sen,
että kolmanneksi eniten valituksia tehdään
näiden lomakorvausten jaksotuksesta.
Sen vuoksi, arvoisa puhemies, esitämme, merkittävä joukko
sosialidemokraattisia kansanedustajia, lainmuutosta, että lomakorvausten huomioon
ottamisesta työttömyyspäivärahoja maksettaessa
on luovuttava.
Keskustelu päättyi.