Täysistunnon pöytäkirja 82/2011 vp

PTK 82/2011 vp

82. TORSTAINA 8. JOULUKUUTA 2011 kello 16.01

Tarkistettu versio 2.0

17) Laki rikoslain 21 luvun muuttamisesta

 

Markus Mustajärvi /vr(esittelypuheenvuoro):

Arvoisa puhemies! Tässä lakialoitteessa ehdotetaan murhan valmistelun säätämistä rangaistavaksi teoksi.

Nykyisen rikoslain mukaan murhan valmistelu jää rankaisematta. Nykyinen oikeustila, jonka mukaan murhan valmistelu ei ole kriminalisoitu, vaikeuttaa osaltaan poliisin rikostorjuntaa ja koetaan laajasti oikeustajua loukkaavaksi. Itse asiassa itsekin mietin, voiko tilanne olla tämmöinen, mutta näköjään voi. Tulee mieleen äsken jätetty lakialoite, jossa puututaan siihen, että terroristien kouluttaminen ja kouluttautuminen terroristiksi ovat aivan eri kategoriassa nykyisen lainsäädännön mukaan: toinen näistä teoista on rangaistava, toinen ei.

Lakialoitteessa ehdotetaan, että se, joka tahallaan toimeenpanee tai edistää murhan tunnusmerkistön täyttävää rikosta 1) ottamalla vastaan tai luovuttamalla rahaa tai muuta maksuna rikoksesta tai kattaa kuluja rikoksen suorittamiseksi tai 2) hankkimalla, valmistamalla, antamalla, ottamalla vastaan, säilyttämällä, kuljettamalla, suunnittelemalla tai muulla vastaavalla tavalla käyttämällä jotakin välinettä, joka on erityisesti tarkoitettu käytettäväksi rikoksentekovälineenä murhan tekemiseksi, ja jos hän ei ole syyllistynyt täytettyyn rikokseen tai sen yritykseen, tuomitaan näissä erityisissä tapauksissa murhan valmistelusta vankeuteen määräajaksi, vähintään kahdeksaksi vuodeksi.

Säännöksessä tarkoitettuun valmisteluun voi syyllistyä varsinaisen murhan tekijän lisäksi myös teon toimeksiantaja. Murhan valmistelurikos kattaa kaikki murhan tunnusmerkistön täyttämät esivalmistelut, joihin liittyy joko jonkun kolmannen henkilön murhaamisesta sopiminen tai taloudellista arvoa sisältävä vastike teon suorittamiseksi taikka tekovälineen hankkiminen, valmistaminen, antaminen, vastaanottaminen, säilyttäminen tekoa varten, teon suunnittelu tai muu rikoksentekovälineen käyttäminen, joka on tarkoitettu murhan tekemiseen olosuhteista pääteltävissä olevalla tavalla.

Ehdotetun valmistelurikoksen tuomittavuus rajataan siten, että pykälässä mainitut tunnusmerkit täyttävä rikos tuomitaan valmistelurikoksena ainoastaan, mikäli tekoon syyllistynyt toimii tahallisesti ja mikäli tekoon syyllistynyttä ei voida tuomita murhan tunnusmerkit täyttävästä rikoksesta tai murhan yrityksestä.

Eeva Maria Maijala /kesk:

Arvoisa puhemies! Kyse on rikoslain 21 luvun muuttamisesta murhan valmistelun osalta. Suomen rikoslaki on vanha mutta hyvin monelta osin ajantasaistettu ja kokonaisuudessaan ihan toimiva. Lakia tulee aina vain muokata tilanteen mukaisesti. Mielestäni rikoslaki tarvitsee muutamia muutoksia. Tehty esitys on hyvä pohja yhdelle tarvittavista rikoslain muutoksista. Tosin olisin toivonut, että esitys olisi ollut pikkuisen laajempikin käsittäen henkeen ja terveyteen kohdistuvista rikoksista myös tapon.

Murha on käsitteenä rikoslain mukaisesti harkittu teko. Lapin yliopiston rikosoikeuden professori Utriainen on arvostellut, että henkirikos on lähtökohtaisesti tappo eikä murha. Tapon soveltamisala on todella laaja. Tappohan ei ole rikoslain mukaisesti etukäteen harkittu teko, mutta käytännössä tappotuomio annetaan nykyaikana varsin suunnitelluistakin rikoksista. Tämän vuoksi rikoslain esitetyssä muutoksessa tulisi mielestäni olla murha ja tappo.

Olen tässä myöhemmin itse jättämässä omalta osaltani aloitteita rikoslain järkiperäistämisestä lähinnä rangaistusmuotojen osalta.

Pohjoismainen oikeusjärjestys on syntynyt vapaiden talonpoikien maalaisjärkeen perustuvasta oikeuden käytöstä. Tavallisten kansalaisten on vaikea ymmärtää, että joittenkin todella törkeiden rikosten valmistelua ei ole säädetty rangaistavaksi — tämän vuoksi olen tyytyväinen Mustajärven tekemään esitykseen. Lähtökohtaisestihan rangaistavuus alkaa vasta silloin, kun itse rikostekoa aletaan suorittaa, tai silloin, kun rikosteon yritys alkaa. Näin sen useimpien rikosten kohdalla kannattaakin olla. Kuitenkin kaikkein pahimpien rikosten kohdalla rangaistavuus tulisi ulottaa myös ehdottomasti valmisteluvaiheeseen. Joissakin rikoksissahan tällainen on jo käytössä, mutta on vaikea perustella sitä, että murhan valmistelu ei ole kriminalisoitu.

Olemme varmasti kaikki samaa mieltä siitä, että toisen hengen riistäminen on pahimpia rikoksia, mitä yleensä voi olla olemassa. Julkisessa keskustelussa on joittenkin vakavien rikostapausten jälkeen tuotu esille mahdollisuus murhan valmistelun kriminalisoinnista ja keskusteltu muun muassa siitä, miten se helpottaisi poliisien rikosten torjuntaa. Kohun laannuttua asia kuitenkin ikävä kyllä pakkaa monesti unohtumaan. Esimerkiksi jo vuonna 2007 antamassaan haastattelussa poliisiylijohtaja Markku Salminen piti todellisena ongelmana sitä, että törkeää ryöstöä tai murhaa saa valmistella ilman rangaistusta. MTV3:n haastattelussa hän totesi: "Murhan valmistelu, joka on edennyt esimerkiksi sille asteelle, että joku palkkaa henkirikoksen tekijän tai tekee pommeja, ei ole tällä hetkellä kriminalisoitu." Tällainen lainmuutos olisi myös erittäin selkeä viesti lainsäätäjältä kansalaisille siitä, että rikollisuuden torjuntaan suhtaudutaan entistä vakavammin.

Pohdittavaksi sitten vielä lisäksi, että löytyykö yhtään pätevää syytä vastustaa tällaista aloitetta. Rikoslaki tosin edellyttäisi paljon laajempaakin uudistusta, ja mahdollisesti nämä aloitteet voidaan käsitellä sitten tällaisen kokonaisuuden yhteydessä, mutta ennen kaikkea pidän tärkeänä, että nämä asiat tulevat jo nyt keskustelussa esille, jolloin asiaa voidaan sitten myöskin laajemmassa uudistuksessa ottaa tarkemmin esille ja miettiä tarkemmin, mitä aletaan tekemään.

Näin ollen kannatan tehtyä esitystä laajennettuna koskemaan murhan lisäksi myöskin tappoa.

Timo Heinonen /kok:

Arvoisa puhemies! Tämä asiahan on puhuttanut eduskunnassakin jo varsin pitkään ja myös julkisuudessa. Viime hallituskaudella kansanedustaja, ylikomisario Juha Hakola nosti asian esille ja puhui silloin ehkä hivenen laveammin vielä kuin mitä tässä lakiehdotuksessa esitetään murhan valmistelusta ja edellä puhunut edustaja Maijala puhui murhan ja tapon valmistelusta. Silloin edustaja Hakola teki lakiesityksen törkeän rikoksen valmistelusta, ja se nousi esille muistaakseni silloin, oliko, Liedon rahakuljetusryöstön suunnittelun yhteydessä, kun poliisilla oli tietoja ja he seurasivat varsin pitkään, millä tavalla tuota rikosta valmisteltiin, mutta se ei ylittänyt vielä silloin sitä kynnystä, että olisivat voineet puuttua siihen. Itse asiassa, jos oikein muistan, näistä tapauksista on jopa sellaisia tullut, että niissä ovat joutuneet lähestulkoon poliisimiehet syytetyiksi, kun ovat menneet puuttumaan asiaan, joka ei ole ollut Suomen rikoslain näkökulmasta kriminalisoitua.

On hyvä, että edustaja Mustajärvi nostaa tämän asian nyt uudelleen esille. Viime kaudella asia ei edennyt, ja toivotaan, että se nyt etenee. Mutta itse toivoisin, että kun aloite menee eteenpäin, niin kaivetaan myös naftaliinista esille tuo ylikomisario Juha Hakolan tekemä lakialoite ja laajennetaan tämä törkeän rikoksen valmisteluun ja päästään näin asiassa sitten oikeassa mittakaavassa eteenpäin.

Eeva Maria Maijala /kesk:

Arvoisa puhemies! Kiitoksia tästä Heinosen esille tuomasta asiasta. En ollut tarkasti tietoinen tästä aikaisemmin esille tulleesta asiasta. Toivon todellakin myöskin omalta osaltani, että tämä asia voidaan kaivaa naftaliinista ja ottaa myöskin esille. Ja niin kuin sanoin tuossa edellä, toivottavasti saadaan laajempi kokonaisuus tästä kyseisestä asiasta nyt sitten valmistelussa liikkeelle.

Keskustelu päättyi.