Eeva Maria Maijala /kesk:
Arvoisa puhemies! Voinko pitää hieman pidemmän
puheenvuoron, koska pidän myös edustaja Tiilikaisen puheen,
kun hän ei ole paikalla? Kiitoksia.
Tässä keskustan tekemässä lakialoitteessa
ehdotetaan, ettei seksuaalirikosta eikä lähisuhdeväkivaltarikosta
saisi ottaa sovittelumenettelyyn. Nykyinen laki rikosasioiden ja
eräiden riita-asioiden sovittelusta tuli voimaan vuonna
2005. Tullessaan se laki oli todella tarpeellinen ja on tuottanut
paljon hyviä tuloksia varsinkin nuorten ja ensirikosten
tekijöiden kohdalla. Laki on paikallaan, mutta nyt olisi
jo kokemusten perusteella aika tehdä muutamia korjauksia
tähän kyseiseen lakiin.
Keskusta on siis jättänyt tämän
aloitteen lakimuutoksesta, jossa esitetään tarpeellista
tarkennusta tähän lakiin rikos- ja eräiden
riita-asioiden sovittelusta, kun on kyse alistamisrikoksesta eli kun
on kyse seksuaalirikoksista ja lähisuhdeväkivaltaa
sisältävistä rikoksista. Rikosasioiden
sovittelu on hyvä menettely monissa tapauksissa, etenkin
silloin, kun rikoksen tekijä on nuori henkilö.
Hänen on hyvä kohdata rikoksen uhri ja sopia korvauksista.
Sovittelu ei kuitenkaan sovi alistamisrikoksiin. Tällaisia
rikoksia ovat muun muassa raiskaus, seksuaalinen hyväksikäyttö ja lähisuhdeväkivalta.
Näissä tapauksissa rikoksen uhri voi joutua rikokseen
syyllistyneen henkilön painostuksen tai suoranaisen koston
uhriksi, kohteeksi. Näin voi tapahtua etenkin silloin,
jos sovittelun tulos vaikuttaa rikoksesta annettavaan rangaistukseen.
Suomen keskusta ja jotkut muutkin puolueet ovat viime eduskuntavaalikyselyissä vastustaneet
sovittelun käyttöä alistamisrikoksessa.
Jyrki Kataisen hallituksen ohjelmaan kirjattiin, että sovittelun
käyttöä tulee rajata lähisuhdeväkivaltarikoksissa.
Tällaisten rikosten sovitteluun liittyy piirteitä,
jotka saattavat vaarantaa rikoksen uhrin oikeusturvaa. Kataisen
hallitus ei ole tehnyt, ikävä kyllä,
mitään hallitusohjelman kirjauksen toteuttamiseksi.
Päinvastoin.
Poliisihallitus on 22.11. tänä vuonna antanut ohjeen
rikosasioiden sovittelusta. Ohjeessa todetaan, että sovittelulla
voi olla merkitystä asian käsittelylle poliisi-
tai syyttäjäviranomaisessa taikka rangaistuksen
määräämiselle tuomioistuimissa.
Ohjeessa todetaan, ettei mitään rikostyyppiä ole
laissa rajattu sovittelun ulkopuolelle. Siis mitään
ei ole rajattu sovittelun ulkopuolelle. Ohjeessa kerrotaan kylläkin,
että lapseen kohdistuvia seksuaalirikoksia pääsääntöisesti
ei tule ottaa soviteltavaksi ja lähisuhdeväkivaltaa
sisältävien rikosten sovitteluun tulisi suhtautua
pidättyväisesti.
Poliisihallitus kuitenkin katsoo, että palveluperiaatteen
mukaisesti poliisi voi tiedottaa sovittelumahdollisuudesta myös
sellaisissa tapauksissa, joissa poliisi ei itse esimerkiksi rikoksen
vakavuuden vuoksi ohjaa asiaa sovitteluun. Eli annetaan paperi elikkä ohjataan
kuitenkin siihen sovittelumahdollisuuteen, joka voi kotona merkitä sitä,
että se puoliso, joka on tehnyt tämän
rikoksen, ohjaa ja sanoo, että on mentävä tähän
sovitteluun. Rikoksen osapuolille voidaan välittää tietoa
sovittelusta esimerkiksi antamalla heille tämä esite
vain. Tämmöinen menettely ei mielestämme
ole asianmukaista, koska rikoksen osapuolet kokevat helposti poliisin
antaman esitteen kehotukseksi viedä asia sovitteluun. Käytännössä jopa
törkeitä pahoinpitelyjä ja raiskauksia
on käsitelty sovittelumenettelyssä. Muun muassa Amnesty
International pitää tätä ihmisoikeusloukkauksena.
Sitten perustelen esitystäni omalta osaltani lisäksi
kokemuksillani tuomioistuintyöskentelyssä, jossa
kohtasin myös tällaisia, oikein rumia tapauksia,
joista voi kuvitella, että jos päätös
ta- pauksen käsittelystä käräjillä olisi
jäänyt asianomistajan harkintaan eikä tullut
yleisen syytteen alle, niin tuomio olisi varmasti jäänyt
antamatta. On monia tapauksia, missä olin todella iloinen siitä,
että se oli tullut käräjille päätettäväksi
ja tuomittavaksi.
Alistamisrikoksen uhrit ovat usein todella heikossa ja vaikeassa
asemassa olevia ihmisiä. Taustalla voi olla esimerkiksi
pitkäaikainen alisteinen parisuhde, jonka otteesta uhri
saa irrotettua itsensä rikoksen jälkeen, mutta
ajan kuluttua palaa sitten kuitenkin samaan koukkuun. Se on se parisuhde,
joka vetää takaisin. Samalla sitten myöskin
suostutaan tähän sovittelumenettelyyn. Ja ongelmat
jatkuvat.
Rikosasioiden sovittelun tulee olla aina vapaaehtoista. Voidaanko
tällaisten alistamisrikosten osapuolten suhteen olla varmoja,
että rikos-asioiden sovittelu on tosiasiallisestikin vapaaehtoista?
Moni meistä ei ehkä osaa kuvitellakaan, miten
hirveällä tavalla alisteisissa suhteissa toinen osapuoli
saadaan toimimaan oman tahdon mukaisella tavalla, sopimaan, antamaan
anteeksi, ja rikollinen pahimmillaan pääsee aina
vaan toistamaan ja toistamaan sitä tekoansa, elikkä pahinta, mitä siellä kotona
voi tapahtua.
Tämä lakialoite on keskustan kansanedustajien
allekirjoittama, mutta itse asia on kyllä semmoinen, että siihen
voitaneen yhtyä yli puoluerajojen. Itse käytin
tässä salissa jokin aika sitten puheenvuoron,
jossa kannatin pelkästään perussuomalaisten
allekirjoittamaa aloitetta. Äsken kannatin vasenryhmän
tekemää aloitetta. Tässä perussuomalaisten
aloitteessa kannatin pelkästään perussuomalaisten
aloitetta, joka koski lainsäädäntöä oikeudenkäytöstä tuomioistuimen maallikkojäsenenä.
Toivottavasti tämä lakialoite saa myös
tukea yli puoluerajojen ja se saataisiin nopeasti käsiteltyä ja
myönteiseen päätökseen.
Edellä olevan perusteella ehdotamme, että eduskunta
hyväksyy seuraavan lakiehdotuksen: Laki rikosasioiden ja
eräiden riita-asioiden sovittelusta annetun lain 3 §:n
muuttamisesta. Kyseisen lain 3 §:n osalta tehdään
lisäys, että soviteltavaksi ei saa ottaa seksuaalirikoksia,
lähisuhdeväkivaltaa sisältäviä rikoksia
eikä alaikäiseen kohdistunutta rikosta.
Timo Heinonen /kok:
Arvoisa puhemies! Tämä esitys on hyvä minunkin
mielestäni. Alistamisrikokset, joihin tässä viitataan,
ja seksuaalirikokset ovat sellaisia, että ne on minunkin
mielestäni varsin järkevää rajata
sovittelun ulkopuolelle. Niin kuin tässä edustaja
Maijala esille toi, anteeksiantaminen on sellaisessa painostavassa ilmapiirissä hyvin
yleistä ja yleensä ongelmat vain pahenevat siitä.
Yleisestikin seksuaalirikosten rangaistukset tässä maassa
mielestäni ansaitsisivat jossain määrin
tiukentamista. Ehkä asteikot ovat jo sentyyppisiä,
että niiden kanssa voidaan tulla toimeen, mutta jostain
syystä meillä on Suomessa aika yleinen tapa, että ne
rangaistukset langetetaan sieltä asteikon miedoimmasta
päästä, alapäästä,
ja aika usein, jos vaikkapa itse kukin kokeilee, mitä tulee
seksuaalirikoksista, ja laittaa "lapsen" vielä liitteeksi,
"ehdollinen"-sana tulee aika monen uutisen otsikossa. Toivoisin,
että tätäkin pohdittaisiin.
Toivon myös sitä, että yleensä tämäntyyppisissä rikoksissa,
joihin tässä edustaja Maijalakin viittaa — alistamisrikokset,
seksuaalirikokset — vaikka ne eivät tapahtuisikaan
lähisuhteessa, kiinnitettäisiin vielä parempaa
huomiota uhriin ja hänen perheeseensä. Se on yksi
iso ongelma tässä maassa. Ja uhrin osalta ensiarvoisen
tärkeä asia on myös oikeudenkäyntiajat.
Toivoisin, että niissä päästäisiin
inhimillisempiin aikoihin. Tänä päivänä aika
yleistä on, että kaksi kolme vuotta tuo asia on
auki ja sen jälkeen ne haavat revitään uudestaan,
kun paraneminen, jos sitä koskaan edes voi tapahtua, revitään
uudelleen auki. Toivon, että nämä asiat
nousevat myös tässä lain käsittelyssä esille.
Eeva Maria Maijala /kesk:
Arvoisa puheenjohtaja! Kiitoksia edellisestä. Vielä haluaisin tuoda
esille tästä suomalaisesta oikeuskäytännöstä sen,
että todellakin, niin kuin edustaja Heinonen sanoi, Suomessa
rangaistukset ovat yleensä rangaistusasteikon alapäästä,
eli oikeuskäytäntömme on mennyt siihen,
että ne ovat hyvin vähäisiä.
Tämän vuoksi meidän tuleekin itse lainsäädäntöön,
rikoslakiin, tehdä tiettyjä muutoksia, jotta me
saamme ihmisille silloin, kun he ovat tehneet todellisen rikoksen,
oikeat, todelliset rangaistukset tapauksen ja tilanteen mukaisesti.
Keskustelu päättyi.