3) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi uusiutuvilla energialähteillä tuotetun
sähkön tuotantotuesta annetun lain muuttamisesta
Juha Sipilä /kesk:
Arvoisa puhemies! Suomella olisi mahdollisuus nousta puhtaan
energian mahtimaaksi. Edellinen hallitus käynnisti toimet
syöttötariffijärjestelmän aikaansaamisesta Suomeen.
Järjestelmä on ollut voimassa viime keväästä,
ja alalle kauan odotettujen investointien valmistelut ovat hyvässä vauhdissa.
Kotimaiset investoinnit vauhdittavat myös suomalaisen vientiteollisuuden
kilpailukykyä. Erityinen odotus uusien vientituotteiden
syntymisestä kohdistuu puun ja erilaisten biomassojen jalostamiseen energiaksi
ja muiksi tuotteiksi. Suomesta löytyy korkeaa osaamista
myös niin kutsutun kolmannen sukupolven liikennepolttoaineiden
valmistuksessa.
Kataisen hallitus esittää pitkään
voimassa olleen kiinteän sähkön tuotantotuen
lopettamista ensi vuoden alusta. Tukea on maksettu syöttötariffijärjestelmän
ulkopuolella olleesta uusiutuvan sähkön tuotannosta.
Hallitus laskee saavansa leikkauksesta 4,5 miljoonan euron säästöt. Leikkaukset
uusiutuvasta energiasta ovat lyhytnäköisiä.
Sen sijaan, että investoitaisiin puhtaaseen kotimaiseen,
suomalaisten rahat valuvat jatkossakin saastuttavaan, ulkomaalaiseen
hiileen.
Suomen eduskunta hyväksyi viime syksynä uusiutuvan
energian edistämistä koskevan kunnianhimoisen
lainsäädännön pääministeri
Matti Vanhasen hallituksen esityksestä. Uudistuksen keskeinen
sisältö nojasi eduskunnan laajalla enemmistöllä hyväksyttyyn
ilmasto- ja energia-strategiaan. Sen tiukka tavoite oli myös
varmistaa Suomen EU:lle osoittamien velvoitteiden täyttäminen.
Suomi on toimittanut EU:n komissiolle kansallisen toimintasuunnitelman
siitä, miten Suomi toimii uusiutuvan energian nostamiseksi
28,5 prosentista 38 prosenttiin.
Tätä tavoitetta vasten on käsittämätöntä,
että hallitus lähtee ensi töikseen leikkaamaan
uusiutuvan energian edistämisen tukea. Hallitus perustelee
menettelyään ohjelmassa päätöksillä leikata
uusiutuvan energian rahoitusta 25 miljoonaa euroa ja myöntämisvaltuudesta
40 miljoonaa euroa vuodessa.
Osalle alan toimijoista on mahdollista siirtyä syöttötariffijärjestelmään.
Monille pienimmistä se ei ole kuitenkaan mahdollista. Veronmaksajien
kannalta syöttötariffiinkin oikeutettujen olisi tarkoituksenmukaisempaa
jäädä kiinteän tuotantotuen
piiriin, jos sellainen jatkuisi. Kaiken lisäksi syöttötariffijärjestelmää valmisteltaessa
alan toimijoille tehtiin selväksi, että siirtyminen
syöttötariffiin olisi mahdollisuus, ei kiinteän
tuotantotuen lopettamisesta seuraava tosiasiallinen pakko. Hallituksen
esitys, että 1.1.2009 jälkeen käyttöön
otettu, kiinteää tuotantotukea saanut tuuli- tai
biokaasuvoimalaitos voidaan ottaa syöttötariffijärjestelmän
piiriin vielä vuoden 2012 maaliskuun loppuun mennessä,
voi auttaa vain muutamaa alan toimijaa. Muutosesitys on tullut sähköntuottajille
ja alan investoreille nopealla aikataululla ja yllätyksenä.
Aivan erityisen suuri menetys hallituksen esitys on monille pienvesivoiman
ja biokaasun tuottajille sekä ennen vuotta 2009 tuulivoimaa
rakentaneille.
Esitys sähkön kiinteän tuotantotuen
lopettamisesta on nurinkurinen ja täysin väärä myös
uusiutuviin energialähteisiin investoiville. Hallitus on toimillaan
tekemässä valtiosta epäluotettavan partnerin
toimissa uusiutuvan energian velvoitteiden täyttämiseksi.
Keskustan eduskuntaryhmä ei voi esitystä hyväksyä,
ja tulemme esittämään sen hylkäämistä.
Jukka Kärnä /sd:
Arvoisa puhemies! Totta on, kuten Sipilä tässä juuri äsken
todisti, että näitä säästöjä perustellaan
hallitusohjelman sovituilla säästötoimilla
ja vielä etupainotteisesti, ja koska tähän
syöttötariffijärjestelmään
ei voida kohdistaa näitä hallitusohjelman mukaisia
säästötoimia, niin niinpä hallitus
esittää, että säästö toteutetaan
poistamalla oikeus tähän kiinteään sähköntuotantotukeen.
Totta on, se on myönnettävä, että tämä on
ollut voimassa tosi vähän aikaa ja siitä voi
tulla myöskin semmoinen kuva, että on hieman poukkoilevaa
politiikkaa, mutta jostain näitä säästöjä joka
tapauksessa täytyy löytää, ja
tämä on se yksi konsti, ja henkilökohtaisesti
en usko, että tällä nyt sitten biopolttoaineita
tai uusiutuvia luonnonvaroja käyttävä energiateollisuus
maanrakoon menee.
Talousvaliokuntahan on myöskin omassa kannanotossaan
kritisoinut sitä, että tämä muutosesitys
ja voimalaitosinvestointi ovat tulleet tuottajille nopealla aikataululla.
No, yllätyksestä voidaan tietenkin olla vähän
monta mieltä, onko se tullut yllätyksenä.
Talousvaliokuntahan edellyttää edelleen omassa
mietinnössään, että tätä asiaa
seurataan, ja sen tukijärjestelmän toimivuudesta
ja lisätavoitteiden täyttymisestä syksyllä 2012
saamme selvityksen, mikä on tietenkin erinomainen asia.
Mutta ehkä tätä syöttötariffi...
Niin, sinnehän jää se mahdollisuus, että voi
siirtyä syöttötariffiin kolmen kuukauden
aikana, mikä on tietenkin erinomainen turva. (Mauri Pekkarinen:
Ei jää kaikille!) — Edustaja Pekkarinen,
en sanonut, että se jää kaikille, vaan
totesin, että se on mahdollista. — Sitten kun
puhutaan muutamalla sanalla esimerkiksi tuulivoimasta, taitaa olla
niin, että tätä tukipolitiikkaa pahempi
mörkö siellä on tällä hetkellä erittäin
monimutkainen lupabyrokratia, jota ollaan toki tällä hetkellä purkamassa, ja
se saattaa olla yhtenä suurempanakin tekijänä kuin
tukipolitiikka siinä, että esimerkiksi se tuulivoimarakentaminen
on jäljessä siitä aikataulusta, joka
siellä pitäisi olla.
En pyydä hallitusta tästä nytten
sen enempää tuomiolle vastaamaan, puhun ihan omissa
nimissäni, että kyllähän tällaiset
kiinteät tuet ovat toki ilman muuta siinä toiminnan
alkuvaiheessa mille tahansa toiminnalle hyväksi, mutta
kyllähän tässä pitäisi
päästä aikaa myöten siihen,
että se tulee sitten niin sanotusti omillaan toimeen. Tänne
päin sitä puuhaa pitää kaiken
kaikkiaan kehittää. Minä uskon, että nämä talousvaliokunnan kannanotot,
joita me olemme ottaneet, että asiaa seurataan, ja sitten
tämä siirtyminen syöttötariffijärjestelmään
mahdollistavat toimijoitten toiminnan eteenpäinkin, niin
että kyllä tästä eteenpäin päästään.
Mauri Pekkarinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Täytyy kyllä sanoa, että surullisella
mielellä on joutunut toteamaan tämän
hallituksen esityksen. Tausta kaikelle sille, mitä nyt
ollaan muuttamassa, itse asiassa on siinä suuressa uudistuksessa,
joka viime vaalikauden aikana tehtiin. Eurooppa halusi olla muun
maailman kärjessä, muuttaa päästöjänsä ja
energiantuotannossaan, joka on ylivoimaisesti suurin päästöjen
aiheuttaja — 80 prosenttia kaikista kasvihuonepäästöistä tulee
energiantuotannosta — muuttaa energiapolitiikkaansa, teki
kunnianhimoiset päätökset vähentää kasvihuonepäästöjä merkittävästi
ja lisätä uusiutuvia energialähteitä.
Euroopan unioni ei luottanut pelkästään
siihen, että määrätään,
että päästöjä ei saa
tulla lisää vaan niitä pitää vähentää.
Se ei tyytynyt sanomaan vain sitä, vaan se piti välttämättömänä sanoa
myöskin sen, että uusiutuvia energialähteitä täytyy
saada lisää, uusiutuvan osuuden täytyy
selvästi kasvaa kaikesta energiantuotannosta.
Rinnan tämän EU:ssa tapahtuneen valmistelun
me Suomessa teimme omaa valmistelutyötä ja teimme
omat ilmasto- ja energiastrategiat. Noissa strategioissa me valmistauduimme
ihan siihen samaan, mitä unionikin meiltä edellytti. Me
sovimme siitä, että uusiutuvan osuus nostetaan
siitä 28,5:stä sinne 38,40 prosenttiin. Jotta siihen
päästäisiin Suomenkin oloissa, se ei
onnistu komentamalla, vaan tarvittiin toimia, joilla julkinen valta
sekä verotuksellisin toimin että suorin tuin,
syöttötariffijärjestelmin ja suorien
investointitukien avulla pyrki saamaan erilaiset uusiutuvat energialähteet
mahdollisimman nopeasti käyttöön.
Eduskunta käsitteli asiat täällä viime
syksynä, 2010 syksyllä, ja suurella yksituumaisuudella hyväksyi
kaiken tämän: uusiutuvan lisäämisen
ja myöskin ne tukitoimet, joilla tästä kaikesta
haluttiin tehdä totta. Eduskunta hyväksyi jopa
lait siinä muodossa, että niissä laeissa
sanotaan näin, että jos nämä tukimuodot
eivät riitä siihen, että näitten
tukien avulla saadaan uusiutuvien määrä nousemaan
tavoitteeksi asetettuun, niin lakia pitää niitten
tukimuotojen osalta parantaa, lisätä tukimuotoja
niin, että varmistetaan tie siihen uusiutuvien energialähteitten
määrän lisäämiseen, mikä laissa
oli tavoitteeksi annettu, mistä Suomi oli antanut sitoumuksen
Euroopan unionille, viime kädessä koko maailman
yhteisölle. Näin täällä eduskunnassa
sovittiin. Totta kai, vice versa, myös toisinpäin,
jos näyttää siltä matkan varrella kohti
2020:tä, että noilla tukimuodoilla alkaa uusiutuvaa
tulla "liian paljon" veronmaksajien varoilla, niin siinä tapauksessa
tukimuotoja pitää siitä edespäin
olevassa ajassa sitten muuttaa, heikentää.
Nyt kuitenkaan tässä ei ole tämmöisestä tilanteesta
kysymys, päinvastoin, niin kuin Kärnä oikein
tässä edellä kertoi, esimerkiksi tuulienergian
rakentamisessa on niin paljon osoittautunut erilaisia esteitä tulevan
taipaleelle vastaan, että päinvastoin ollaan vähän
mieluummin jäljessä näitten ensimmäisten
kuukausien aikana siitä startista, mille uralle pitäisi
päästä.
Kaikkea tätä taustaa vasten se seikka, että hallitus
nyt sitten yhdeltä, kylläkin aika pieneltä osalta
mutta periaatteelliselta ja tärkeältä osalta lähtee
ja heikentää julkisen vallan tukia, tässä tapauksessa
verotukea, joka on hallinnollisesti selkeä ja yksinkertainen,
on todella huono viesti. Se on uusiutuvan energian investoreitten
kannalta huono viesti. Luottamus hallitukseen ja valtiovaltaan sopimuskumppanina
vähintäänkin horjuu näiden toimien
seurauksena, ja kun kaiken lisäksi tiedetään,
että hallitus valmistelee myös syöttötariffijärjestelmän
muuttamista eräin osin — palataan siihen myöhemmin — niin
tämä kokonaisviesti investoreille on todella kaiken
kaikkinensa erittäin, erittäin huono.
On totta, pitää paikkansa, että vuoden
2009 alussa, kun tämän valmistelun käynnistin,
siinä tilanteessa haluttiin antaa viesti esimerkiksi tuulivoimainvestoijille,
että älkää jääkö odottamaan syöttötariffijärjestelmää,
jos teillä on mahdollisuus ja halu investoida, saatte siihen
investointituen ja myöhemmin voitte siirtyä syöttötariffijärjestelmään,
kunhan maksatte tämän saamanne investointituen
takaisin. Tämä oli välttämätöntä tehdä sen
takia, että jos ei näin olisi päätetty,
niin tuulivoimaan investoinnit olisivat pysähtyneet pitkäksi
aikaa, ja tätä pysähtyneisyyttä ei
haluttu ja siitä syystä haluttiin tällainen
siirtymäkauden järjestely saada aikaan.
Aivan kuin edustaja Kärnä tuossa äsken
sanoi, osa niistä toimijoista, joilta nyt otetaan tämä sähköntuotantotuki — 6,9
senttiä tai 4,2 senttiä — pois, osa näistä investoreista
on sellaisia, että ne voivat ilmoittautua nyt maaliskuun
loppuun mennessä syöttötariffijärjestelmään
ja niille ei käy tässä mielessä mitenkään.
Valtion kannalta itse asiassa on edullisempaa, että ne
eivät mene sinne syöttötariffijärjestelmään
vaan pysyisivät tässä nykyisessä sähköntuotantotuessa.
Osa voi tämän kuitenkin tehdä, niille
on tarjottu siihen mahdollisuus, ja hyvä niin. Mutta kaikki
eivät voi. Tietty pienvoimantuotanto, tietty pienempi metsähakkeella
tapahtuva sähköntuotanto eivät sitä voi
tehdä, ja näiden kohdalla käy niin, että valtio
totisesti osoittautuu sellaiseksi sopimusrikkojaksi, joka... — En
oikein tiedä, mikä on se lopputulos, jos tästä asiasta
nämä toimijat nostavat oikeusprosesseja valtiovallan
suuntaan. Luulen, että ne eivät ole aivan hampaattomia
siinä prosessissa, jonka ne tässä mielessä käynnistäisivät.
Arvoisa puhemies! Tähän tapaan pohdiskelen tätä.
Viime vuonna, 2010, maksettiin muistaakseni vähän
yli 15 miljoonaa euroa yhteensä muistaakseni 50—60
toimijalle. Ne ovat monet aika pieniä toimijoita. Nyt arvioidaan,
että kuitenkin niin monet ovat siirtyneet tai siirtymässä syöttötariffiin,
että valtion kassan kannalta se hyvä elikkä verotuen
väheneminen olisi noin 5 miljoonaa tai 4,9 miljoonaa euroa.
Rahallisesti, oli luku kumpi tahansa, se ei ole kovin suuri asia.
Enemmänkin kysymys on periaatteellisesti semmoisen lupauksen,
joka on annettu, lunastamatta jättämisestä,
ja vielä, kun se tapahtuu nimenomaan niin, että siinä isketään
päähän sitä välttämättömyyttä,
ilmastokysymyksen kannalta välttämättömyyttä,
energian kotimaisuuden kannalta välttämättömyyttä,
uusiutuvaa energiaa, niin se kaiken kaikkinensa on todella huono
ratkaisu, ja me tulemme esittämään tätä asiaa
sitten aikanaan hylkyyn, kun sen toisen käsittelyn aika
koittaa.
Sanna Lauslahti /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tosiasia on, että valtiomme on velkaantunut
huimasti. Meidän on pakko leikata jostain. Tämä 25
miljoonaa -vaihtoehto voi olla jossain muussa kipeämmässä kohteessa.
Haluaako edustaja Pekkarinen leikata sen vanhuksilta, sairailta,
lapsilta, vai haluaako edustaja Pekkarinen tukea mieluummin tuulivoimaloita esimerkiksi?
Kumpi on veronmaksajan edun mukaista tässä tiukassa
taloustilanteessa?
Vaikeita päätöksiä joudutaan
tekemään. Silloin meidän tehtävämme
on asettautua veronmaksajan silmin katsomaan, mistä me
leikkaamme. Mieluummin leikkaamme tässä kohdin
uusiutuvan energian tuesta kuin ihmisten palveluista.
Mauri Pekkarinen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Edustaja Lauslahti, se voi mennä juuri
tällä tavalla kuin te kuvasitte tiettyyn määrään
asti. Voi ihan hyvinkin olla sillä tavalla, että se
perheenisä, joka on metsäsektorilla töissä,
joka tuottaa sitä raaka-ainetta, kotimaista raaka-ainetta,
menettää työpaikan, hän menettää työpaikan
ja se työ siirtyy sille kivihiilikaivoksen työntekijälle
siellä Etelä-Afrikassa tai Puolassa, joka sieltä kaivaa
sen kivihiilen, näkee suuren vaivan, kenties loukkaantuukin
siinä, ja sitten se kivihiili kärrätään
sieltä tänne Suomeen, täällä poltetaan
ja täällä aiheutetaan päästöjä ilmakehään,
mistä me joudumme sitten, edustaja Lauslahti, verolle.
Meitä rangaistaan siitä. Ne samaisen sairaan hoitoon
tarvittavat rahat me joudumme maksamaan päästökauppajärjestelmän
ansiosta kuitenkin tuonne muualle. Tämä on hölmö ratkaisu,
lyhyesti.
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Nyt puheenvuoro kyllä siirtyy edustaja Timo Korhoselle.
Timo V. Korhonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin täytyy sanoa,
että yhdyn kaikkeen siihen, mitä edustaja Pekkarinen
noissa omissa puheenvuoroissaan esitti. Erityisesti tämä viimeinen
puheenvuoro suorastaan liikutti tehokkuudellaan.
Ihan muutama hajahuomio tähän lakiesitykseen.
Ensinnäkin tätä lakiesitystä nyt
perustellaan hallitusohjelmalla, ja tässä yhteydessä pitää sanoa
kyllä tällä tavalla, että mitään
järkevää syytä tälle
lakiesitykselle siis ei ole, siis tälle lakiesitykselle,
jolla muun muassa valtion luottamusta sopimuskumppanina kyseenalaistetaan
merkittävällä tavalla.
Edellisellä vaalikaudella rakennettiin, kuten tässä eri
puheenvuoroissa on todettu, erittäin kova kotimaisen uusiutuvan
energian kokonaispaketti. Sillä piti vastata ilmastohaasteeseen.
Sen piti olla merkittävä uuden yrittäjyyden
liikkeellesysääjä, merkittävä uusien
työpaikkojen luoja, siis uuden yrittäjyyden luoja,
uusien työpaikkojen luoja, joilla niitä tarvittavia
palveluita, vanhuspalveluita ynnä muita, myös
pystytään Suomessa sitten toteuttamaan.
Muistan hyvin, että viime vaalikaudella, kun näitä energiapakettikeskusteluja
käytiin, niin myös tämän mittavan
paketin, ennen kaikkea rahoituspaketin, pysyvyyttä pelättiin
erityisesti siinä tilanteessa, jos hallituspohja jossakin
vaiheessa vaihtuu. Erityisen voimallisesti kotimaisen uusiutuvan
energian kehittämispakettia ja sen pysyvyyttä arvioitiin
uusien ydinvoimalupakeskustelujen yhteydessä. Muun muassa
itse olen näköjään kesäkuussa
2010 tässä salissa eri keskusteluissa todennut
muun muassa sen, että ydinvoimakeskustelujenkin ja uusien
lupien osalta on erittäin tärkeää,
että selkeästi linjataan, että hallitus
ja hallitukset toteuttavat uusiutuvan energian velvoitepaketin edellyttämät
lainsäädäntöhankkeet ja tekevät
sitovat päätökset koko paketin tarvitsemasta
rahoituksesta.
Nämä kirjaukset olivat muun muassa itselleni äärettömän
tärkeitä muun muassa siinä vaiheessa,
kun pääministeri Kiviniemen hallituksen hallitusohjelmaa
kirjattiin. Muistan erittäin hyvin, että useissa
yhteyksissä erityisesti kokoomusministerit totesivat, että sovittu
energiapaketti pidetään, sovitut rahoituskuviot
hoidetaan ja ne pidetään, ja erityisesti tätä vakuutusta
ja vakuuttamista tehtiin siinä vaiheessa, kun uusien ydinvoimalupien
käsittely oli vielä edessä.
Kun minulla on nyt edessä tämä lakiesitys, joka
sinällään nyt on kohtuullisen pieni kokonaisvaikutuksiltaan,
minä tunnen itseni totaalisesti huijatuksi. Kyllä minä tässä nyt
kiinnitän ja suuntaan katsetta entisen hallituksen kokoomusministereihin.
Monissa eri yhteyksissä luvattiin, että tämä kotimaisen
uusiutuvan energian paketti viedään eteenpäin,
rahoitus turvataan, tapahtui mitä tahansa. Nyt ollaan tässä tilanteessa.
Loppukaneettina, arvoisa puhemies: tämän lakiesityksen
edessä olen äärettömän
pettynyt.
Markus Mustajärvi /vr:
Arvoisa puhemies! Uusiutuvan energian käytössä ja
raaka-aineitten hankinnassa pitää ottaa huomioon
kaikki ne toimenpiteet, mitä kyseisellä sektorilla
tehdään. Tänä päivänä esimerkiksi
Rovaniemen Energian ja Oulun Energian toimitusjohtajat ovat laittaneet
julkisuuteen tiedotteen, jossa kertovat, että metsäenergian
varaan suunnitellut investoinnit ovat vaarassa.
Meillä ei ainakaan pohjoisen vinkkelistä katsottuna
nämä investoinnit ole ihan mitä tahansa. Kyseessä on
esimerkiksi Rovaniemellä Mustikkamaa-investointi, ja se
on Rovaniemen kaupungin historian suurin investointi, yli 200 miljoonaa
euroa, jolla olisi alueellisesti tavattoman suuret työllisyysvaikutukset.
Vastaavan tyyppisiä hankkeita on liikkeellä paljon,
jotka on tehty niin laskien, että on oletettu, että tietyt
peruslinjaukset pitävät ja voi olettaa, että eri
tukimuodot eivät sitten oleellisesti laske. Valitettavasti
on käynyt niin, että esimerkiksi tämän
Mustikkamaa-hankkeen vaarantaa sekä metsähakkeen
tuki suhteessa turpeen veroratkaisuun että myös
se, mitä pienpuun energiatuessa tapahtuu, kuinka se muuttuu
aiempaan Kemera-ratkaisuun liittyen.
Yksiselitteisesti nämä merkittävien
yhtiöitten toimitusjohtajat toteavat, että näiden
muutosten yhteisvaikutuksena metsähakkeella tuotetun sähkön
ja ympäristöystävällisen kaukolämmön
kilpailukyky heikkenee merkittävästi. Erityisesti
se heikkenee Pohjois-Suomessa, kun siellä harvennuspuun
osuus on lähes 70 prosenttia käytetystä metsäenergiasta.
Kimmo Kivelä /ps:
Arvoisa herra puhemies! Kun tuota salista poistunutta edustaja
Pekkarista kuunteli, niin väistämättä heräsi
mielessäni kysymys, kuka sitä oikeastaan täällä saarnamies
onkaan: minkä lahjakkuuden saarnastuolit ovat Pekkarisessa
menettäneetkään.
Joka tapauksessa alfa et omega, a ja o, on siinä, että energiakysymyksissä on
välttämätöntä ennakoitavuus
ja pitkäjänteisyys. Sen vuoksi on järjetöntä,
että tällainen ratkaisu esitetään
tehtäväksi vain muutama kuukausi sen voimaanastumisen
jälkeen. Se on todella lyhytnäköistä politiikkaa.
Se, että meillä on houkuttelevuutta luonnonmukaisen
energian tuottamisessa, on myös kilpailutekijä.
Yrityksille ovat imagokysymykset äärimmäisen
tärkeitä. Mikäli yritys profiloituu sellaisena,
että se tuottaa tuotteensa energialla, joka on ympäristöystävällistä,
se on kilpailuvaltti myös kansainvälisesti. Jos
Suomi on energiakysymyksissä luonnonmukainen, niin se houkuttelee
myös ulkomaisia yrityksiä Suomeen.
On totta, niin kuin edustaja Kärnä sanoi,
että on myös byrokratiaa liikaa vaihtoehtoisten
energiakysymysten käytäntöön
saattamisessa. Siihen on puututtava.
Perussuomalaisten ryhmä tulee toisessa käsittelyssä esittämään
tämän lain hylkäämistä.
Juha Sipilä /kesk:
Arvoisa puhemies! Kyllä tämä nyt
käsiteltävänä oleva lakiehdotus
antaa erittäin negatiivisen viestin alan toimijoille. Nyt päätettävänä olevan
leikkauksen lisäksi Kataisen hallitus on lähettänyt
lausunnolle esityksen, jossa metsähakkeella tuotetusta
sähköstä maksettavaa tuotantotukea alennettaisiin
polttoturpeen veronkorotuksen vuoksi. Edustaja Mustajärvi viittasi
Rovaniemen laitokseen. Siellä on tosiaan 200 miljoonan
euron investointi, 200 pysyvää työpaikkaa
ja 40 miljoonaa euroa vuosittaista tuloa alueen metsänomistajille
vaarantumassa. Nyt erityisesti taloudellisesti epävarmoina
aikoina hallitus ei saisi omilla toimenpiteillään
aiheuttaa epävarmuutta alan toimijoiden piirissä,
vaan pitäisi määrätietoisesti
edetä näitä asetettuja tavoitteita kohti.
Pelisääntöjä ei saisi muuttaa
kesken pelin.
Jukka Kärnä /sd:
Arvoisa puhemies! 25 miljoonaa on paljon rahaa, siitä ei
päästä yhtään mihinkään,
mutta kyllähän tässä nyt sitten,
kun kokonaismääriä budjetista katsotaan — en
sano, että oppositio on tehnyt kärpäsestä härkäsen — kyllä minun
mielestäni hallitus on siinä, että ne tehdään
nyt vaalikauden aikana etupainotteisesti, jotta se tervehtyminen
pääsee sitten kunnolla alkamaan, tehnyt oikeata
politiikkaa, kun niitä säästöjä jostain
pitää etsiä. Kun näitä säästöjä haetaan,
niin olen samaa mieltä edustaja Lauslahden kanssa, että olisiko
ne pitänyt lasten ja vanhusten suusta ottaa. Kyllä minun
täytyy edustaja Pekkariselle todeta, että hieman
kaukana oltiin kotoa, kun mentiin Etelä-Afrikan kivihiilikaivoksille.
Yleiskeskustelu päättyi.