Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Tarkistettu versio 2.0
Timo Heinonen /kok:
Arvoisa puhemies! On hyvä, että laajennamme nyt tätä energia- ja ympäristövaikutusten huomioon ottamista myös julkisiin hankintoihin. Tämä esityshän koskee sitä, kun ostetaan autoja valtiolle taikka kuntiin, mutta ennen muuta pidän huomattavasti merkittävämpänä sitä, että tulevaisuudessa tämän lain myötä myös kilpailutustilanteissa tulee ottaa huomioon ympäristön vaikutukset ja energiakysymykset. Itse toivon, että kun tätä lakia nyt ryhdytään kunnissa laittamaan käytäntöön, niin emme menisi sen niin sanotusti matalimman ja helpoimman tien kautta, eli tarkoitan sitä, että otettaisiin yhdeksi osaksi kokonaisedullisuuden arviointia tämä ympäristönäkökulma. Toivoisin niin, että kunnissa lähdettäisiin rohkeasti tekemään kilpailutusta niin, että tällä ympäristövaikutusten huomioon ottamisella olisi vaikutusta siihen kilpailutukseen, jota tehdään.
Tiedän itse esimerkiksi omasta maakunnastani tilanteita, jossa kilpailutuksessa on voittanut isompi yritys esimerkiksi koulukuljetuksia niin, että joka aamu auto ajaa 30 kilometriä toisesta paikasta kuljettamaan näitä lapsia. Se on toki ollut varmasti siinä tilanteessa kunnalle edullisin, kun on katsottu vain tuota kilometrihintaa ja kunnalle tulevaa laskua, mutta sillä on toki tämä ympäristöllinen näkökulma mutta myös sitten se vaikutus, että tällä tavalla iso toimija saattaa tulla ja muuttaa tuota kilpailua hyvin oleellisella tavalla ja hetken kuluttua siellä ei olekaan niitä paikallisia toimijoita enää ajamassa pienemmillä lähipäästöillä, ympäristöpäästöillä, ja sen myötä hinnatkin tulevat nousemaan. Siinä häviävät sekä luonto että kunnat, ja pidän tätä lakia senkin puolesta erittäin kannatettavana. Mutta mennään vahvasti hyödyntäen tätä uutta mahdollisuutta kunnissa eteenpäin.
Jukka Kärnä /sd:
Arvoisa puhemies! Haluan edustaja Heinosen puheeseen lisätä sen, että olen täsmälleen samaa mieltä noista perusteista, mutta siellä kunnissa siinä kilpailutuksessa on ongelmia sitä kautta, että kunnat eivät välttämättä osaa sitä kunnolla ja he tarvitsevat myöskin siihen koulutusta ja opastusta nykyistä enemmän, että nämä ympäristönäkökohdat pystytään paljon paljon paremmin huomioimaan kuin ne tänä päivänä huomioidaan. Siellä on lukuisissa kunnissa sattunut lipsahduksia. Ei tarvitse mennä kuin minun omalle kotikunnalleni Imatralle, niin kilpailutusta yksinkertaisesti ei osata, ja Imatra on sentään kohtuullisen kokoinen kunta, jossa sitä ammattitaitoa luulisi olevan. Mutta ei sitä ihan joka paikassa ole. Eli koulutusta ja lisää tietoa kunnille, että kilpailutus onnistuu hyvin.
Yleiskeskustelu päättyi.