14) Laki makeisten, jäätelön ja virvoitusjuomien
valmisteverosta annetun lain muuttamisesta
Sanna Lauslahti /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ikääntyvä Suomi
tarvitsee terveitä kansalaisia. Päättäjinä vastuumme
on kannustaa terveellisiin elämäntottumuksiin
ja ruokavalintoihin. Hyvinvointiyhteiskuntamme yksi suurimmista
riskeistä liittyy väestön terveydentilaan.
Mitä parempi terveys, sitä pidempään
jaksaa tehdä töitä, sitä vähemmän
on sairauspäiviä, sitä vähemmän
on sairauksiin liittyviä kuluja ja ennen kaikkea sitä enemmän
meillä on terveitä päiviä.
Tilastot kertovat karua sanomaa. Ylipainoisia naisia on 62 prosenttia
ja 47 prosenttia miehistä. Yhä useampi lapsi on
ylipainoinen jo leikki-iässä. Leikki-ikäisissä on
5—10 prosenttia ylipainoisia. Nuorten, 12—18-vuotiaiden,
ylipainon yleisyys on 2—3-kertaistunut vuosien 1977 ja 2003
aikana. Varusmiesten keskipaino on noussut vuoden 1993 vähän
alle 71 kilosta viime vuoden noin 77 kiloon, kun keskipituus on
käytännössä pysynyt samana.
Cooperin testin huonojen tulosten osuus on 2000-luvun aikana jatkanut kasvuaan.
Vuonna 2000 huonon tuloksen sai 15 prosenttia varusmiehistä,
ja vuonna 2010 osuus oli noussut jo 22 prosenttiin. Tytöistä ja
naisista ei ole valitettavasti vastaavan laajuisia mitattavissa
olevia tietoja, mutta ei ole mitään erityistä syytä olettaa,
että heidän tilanteensa olisi mitenkään
ratkaisevasti parempi kuin miehillä.
Nuorten liiallinen energiansaanti erilaisista sokerituotteista
muodostaa liian vähäisen liikunnan kanssa aikapommin,
joka uhkaa räjähtää käsiin
samaan aikaan, kun huollettavien osuus väestöstä muutenkin
kasvaa eläköitymisen myötä. Ylipaino
ja sairaudet kävelevät käsi kädessä. Tästä yksi
esimerkki on räjähdysmäisesti noussut
kakkostyypin diabetesta sairastavien määrä. Kun
lasketaan mukaan nekin, jotka eivät tiedä sairastavansa
diabetesta, sairastavien määrä on 500 000
eli 10 prosenttia kansastamme. Diabetesliiton mukaan diabeteksen
hoidon kustannukset ovat kaksinkertaistuneet 10 vuoden aikana. Diabeteksen
hoidon kustannukset lienevät noin 1,5 miljardia euroa.
Lihomisen taustalla on elinympäristön ja elintapojen
muutos. Syömme yhä enemmän karamelleja — kulutus
on 20 vuodessa kaksinkertaistunut — jäätelöä,
keksejä ja virvoitusjuomia. Päättäjinä emme
tietenkään voi pakottaa yksilöä syömään
tai juomaan terveellisesti tai liikkumaan terveytensä kannalta
riittävästi. Kuitenkin niin kauan kun terveydenhuoltoa
rahoitetaan verovaroista, myös terveellisiin elämäntapoihin kannustaminen
on poliittinen kysymys. Se, mitä voimme tehdä,
on kannustaa ja tarjota mahdollisuuksia terveisiin elämäntapoihin.
Tässä yksi askel on ollut ottaa käyttöön
makeis- ja jäätelövero. Verot myös
tuovat rahaa valtionkassaan, ja kerättyjä varoja
voidaan käyttää terveysongel-mien hoidosta
aiheutuvien kulujen kattamiseen.
Virvoitusjuoma-, makeis-, jäätelöveroa
korotetaan ensi vuonna. Nämä ovat tärkeitä päänavauksia.
Tanskaan verrattuna olemme kylläkin aika noviiseja tällä saralla.
Meillä verotuksen taso on matalahko ja verojen laajuus
kapea. Koska ensinnäkin keksien ja karkkien välinen
rajanveto on ollut osin hankalaa ja toiseksi valtio tarvitsee lisäverotuloja,
on perusteltua laajentaa veropohjaa kekseihin. Ottamalla tämän
veron piiriin ne tuotteet, jotka verotaulukossa kuvataan nimikkeellä makeat
keksit ja pikkuleivät, vohvelit ja vohvelikeksit, tukitaan
ainakin se porsaanreikä, että vero voitaisiin
välttää siirtämällä tietyt
nykyiset suklaapatukat karkkihyllystä keksihyllyyn. Pitemmällä aikajänteellä loogisin
ratkaisu olisi siirtyä verottamaan sokeria, mikä kattaisi myös
niin sanotun piilosokerin, jota saadaan runsaasti esimerkiksi erilaisista
valmisruuista ja eineksistä. THL:n tutkimuksen mukaan sokeriveron
vaikutukset olisivat kaksinkertaiset nykyiseen verojärjestelmään
nähden. Toisaalta se edellyttäisi, että verotuksen
taso olisi riittävän korkea, jotta sillä sitten
vaikutettaisiin kulutukseen.
Arvoisa puhemies! Toisaalta tulee pohtia myös sitä,
voisiko verotuottoa käyttää terveellisen
ruokailutottumuksen kannustamiseen, esim. kouluruuan laadullisen
tason nostoon. Miksi osaa veronkorotuksesta ei kohdistettaisi meidän lapsille
ja nuorille ja heidän ruokailuunsa? Uskoisin, että yhä useampi
lapsi myös söisi sen jälkeen kouluruokansa.
Lisäksi olisi hyvä palkita kuluttaja terveellisistä valinnoista,
kuten marjojen, hedelmien ja vihannesten suosimisesta. Myös
tässä suhteessa kannustaisin hallitusta tutkimaan
mahdollisuuksia luoda, kirjaimellisesti, myönteisiä porkkanoita
kuluttajille.
Maria Tolppanen /ps:
Arvoisa puhemies! Aivan oikein, niin kuin edustaja Lauslahti
tässä sanoi, miesten keskipaino on todellakin
noussut, mutta tuskinpa se on noussut keksien takia tai karamellien
tai virvoitusjuomien takia, eiköhän se ole enemmän
noussut oluen takia ja alkoholijuomien takia, hiilihydraattien takia.
Senpä takia ihmettelen suunnattomasti, että tässä laissa
pidetään verottomana sellaiset makeiset ja virvoitusjuomat,
joita käytetään alkoholi- ja alkoholijuomaverosta
annetussa laissa tarkoitettujen alkoholijuomien valmistamiseen.
Eli silloin kun tehdään alkoholia karkista tai
virvoitusjuomista, niin siihen ei veroa lisätä.
Samaten, jos myydään Euroopan unionin muihin maihin
karamellituotteita, jäätelöä,
virvoitusjuomia tai keksejä Suomesta, niin siihen ei veroa
laiteta. Eikö meidän kuuluisi kantaa huolta myöskin
Euroopan lasten terveydestä?
Kun tässä maassa nostettiin jo makeisten,
virvoitusjuomien ja jäätelön veroa, se
tarkoittaa sitä, että ne kaikkein huono-osaisimmat
lapset, joita maassamme on, eivät saa enää sitä lauantaikarkkiaankaan,
koska vanhemmilla ei ole siihen varaa, mutta ne lapset, joilla on
varallisuutta kotona, saavat mässyttää aivan
vastaavalla tavalla karkkia nyt kuin aikaisemminkin. Tässä salissa on
sanottu, että tutkimusten mukaan varattomat lapset syövät
enemmän karamellia ja sokerituotteita kuin rikkaampien
ihmisten lapset. Se on muunneltua totuutta. Minä olen tarkistanut
sen asian tänään. Sosiaali- ja terveysministeriön
neuvotteleva virkamies Heli Kuusipalo on hakenut tällaista
tutkimusta, mutta tällaista tutkimusta ei löydy.
Sen sijaan koululaistutkimuksen mukaan köyhien lapset syövät
enemmän kouluruokaa kuin rikkaiden lapset ja rikkaiden
lapset ostavat enemmän karkkia ja pitsaa kuin köyhien
lapset.
Sen takia, kun nyt jo nostettiin makeisten, jäätelön
ja virvoitusjuomien verotusta, niin mielestäni edes keksit
pitäisi jättää, ne vohvelit
pitäisi jättää edes niille köyhemmille,
koska ei heidänkään suunsa ihan oikeasti
tuohesta ole. Kyllä hekin tarvitsevat sen hyvän
olon tunteen joskus viikossa, sellaisen, joka maistuu hyvälle,
joka on kiva syödä sen kouluruuan jälkeen.
Jos me olemme huolissamme oikeasti kaikista lapsistamme, jos
me olemme huolissamme diabeteksesta, joka on kasvavin kansantauti
Suomessa, se on totta — ja diabetes on pahempi kuin syöpä,
se nimittäin vie munuaiset ja se vie jalat — silloin
meillä olisi muunlaista ruokavalistusta annettava ihan
koko kansalle ihan pienestä pitäen. Kannatan ehdottomasti
tämmöisen valistuksen antamista. Mutta jos haluamme
auttaa kaikkia lapsia tässä maassa, niin miksi
me emme sitten päättäjinä kanna
vastuutamme ja tee karamellisäännöstelyä?
Tehdään samanlainen kortti kuin aikoinaan viinakortti.
Jokainen lapsi saa tietyn määrän ostaa
karamellia, mutta ei yhtään enempää,
ei edes syntymäpäivänä. Minä olen
todella surullinen meidän köyhien lasten puolesta,
sen takia että me päättäjät
olemme niin vastuullisia, että me olemme päättäneet,
että heidän on syytä lopettaa karamellin
syönti ja heidän on syytä koettaa rakentaa
suunsa tuohesta.
Sanna Lauslahti /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tähän on pakko vastata.
Ensinnäkään ne leikki-ikäiset
tai lapset, joissa on tapahtunut ylipainokehitystä, eivät
juo niitä oluita tai viinaksia. Siltä osin olette
oikeassa, että kyllä aikuisväestössä varmasti
ne alkoholituotteet tuovat aika ison määrän
niistä ylimääräisistä kaloreista,
niin että siltä osin aivan oikea näkökulma.
Tosiasia on se, että kyllä köyhänkin
lapsella on varaa karkkeihin eikä tämänkään
veron jälkeen tule liian kalliiksi. Voi sanoa, että edelleenkin
karamellit ovat aivan liian halpoja, kun eurolla saa tuolta Makuunista
100 grammaa ja 2 eurolla 200 grammaa ja 3 eurolla 300 grammaa, niin että kyllä se
karamelli on halpaa tänä päivänä. Kyllä siihen
on varaa niin kaiken ikäisillä kuin kaikilla tuloluokilla.
Näen, että meillä on kyllä paikka
siinä kohdin nostaa verotusta. Se on myös meiltä politiikoilta
viesti kannustaa ottamaan niitä terveellisiä naposteltavia:
porkkanoita ja omenoita.
Timo Heinonen /kok:
Arvoisa puhemies! Hieman itsekin epäillen suhtaudun
tähän edustaja Lauslahden tekemään
lakialoitteeseen. Seuraavaksi ehkä otamme Unkarista mallia,
jossa on moni muukin asia laitettu verolle ja niitä on
perusteltu mitä erilaisimmilla keinoilla. Unkarissa otettiin
syyskuun alussa käyttöön uusi epäterveellisen
ruuan vero, ja sen piirissä ovat nyt Unkarissa rasva, sokeri
ja suolaa sisältävät ruuat. Lisäksi
vielä Unkari päätti, että otetaan
vähän veroa juomista, joissa on yli 20 milligrammaa
kofeiinia desilitrassa. Siitäkin joutuu nykyisin Unkarissa
maksamaan veroa. Siellä veroa perusteltiin muun muassa
sillä, että tutkimusten mukaan unkarilaisten liiasta
rasvasta ja suolasta johtuvat terveysongelmat ovat kasvaneet viime
vuosina, ehkä vähän samalla lailla kuin
täällä nyt on perusteltu tätä lakiesitystä.
On totta, että ylipaino aiheuttaa Suomessa vuosittain
noin 300 miljoonan euron kustannukset terveydenhuollossa ja liikalihavuudesta,
eli voisi sanoa, että itse aiheutetusta diabeteksestä, aiheutuvat
kustannukset ovat erittäin merkittäviä.
Olin tilaisuudessa, jossa kerrottiin, että Suomessa käytetään
enemmän yhteiskunnan varoja itse aiheutetun diabeteksen
eli liikalihavuudesta aiheutuvan diabeteksen hoitamiseen kuin kunnat käyttävät
liikuntabudjeteissaan. Silloin puhutaan merkittävistä summista,
tai sitten kunnat käyttävät varsin vähän
rahaa liikuntaan, mutta kuitenkin kuta kuinkin samanlaiset summat
käytetään, ja voisi miettiä,
kannattaisiko sinne liikuntaan lisätä.
Tulen itse siihen tulokseen, niin kuin terveystaloustieteen
asiantuntijatkin ovat todenneet, että kansalaisten ylipainon
vähentäminen leikkaisi tehokkaasti terveydenhuollon
menoja, mutta en usko siihen, että se tällä makeisveron
laajennuksella Suffeleihin tai ihan niihin pikkipikkiriikkisiin
pipareihinkin toisi sellaista vaikutusta. Sen sijaan itse näen,
että koululiikuntaan panostamisella tuntijakoa uudistettaessa
olisi tämäntyyppistä vaikutusta tai sitten
kuntoliikuntaan panostamisella, ja lähtisin mieluummin
siltä puolelta rakentamaan.
Meillä Suomessa on aika vahvalla ajattelulla nyt sellainen,
että tehdään erilaisia haittaveroja. Ymmärrän
sen kuluttamisen verottamisen esimerkiksi energiassa, että suunnataan
niin, että kun ihminen tekee valintoja, se toimii siellä tietyllä tavalla,
mutta meillä esimerkiksi Luontoliitto on esittänyt
ruuan arvonlisäveron porrastusta ympäristöystävällisen
ruuan näkökulmasta. Toisaalta he ovat esittäneet
sitten haittaveroa lihalle ja juustolle jnp.
Nythän me Suomessa otimme käyttöön
5 prosentin valmisteveron makeisille ja virvoitusjuomille sekä jäätelölle,
ja kyllä minä itse näen rehellisyyden
nimissä sen aika lailla fiskaalisena verona. Sen terveydelliset
vaikutukset ovat varsin pienet, olen siinä mielessä edustaja
Tolppasen kanssa kyllä samaa mieltä. Usein verotuksen terveydellisiä vaikutuksia
yliarvioidaan, varsinkin me poliitikot helpolla perustelemme näitä näkemyksiä sillä,
että siinä on näin hyvä tavoite, mutta
kyllä oikeasti se tavoite on aika lailla siellä rahan
keräämisen puolella, mikä sekin on kyllä tärkeää ja
perusteltua, ja eri paikoista varmasti joudumme tulevaisuudessakin
rahaa ottamaan.
Maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskuksen professori Jyrki
Niemi on myös asiaa kommentoinut ja todennut muun muassa
sen, että on varsin laajasti selvittämättä se,
miten tällaisten erityyppisten säännösten
kustannustehokkuus halutun terveysvaikutuksen saamiseksi toteutuu. Eli
tästä puuttuu kyllä hyvin paljon myös
tieteellinenkin tausta. Tyydyttyneen rasvan määrään perustuvaa
veroa tai kuitupitoisuuteen perustuvaa tukea ei ole itse asiassa
lainkaan tutkittu, ja myös tämäntyyppistä vero-ohjausta
on meillä esitetty. MTT on myös asiaa käsitellyt,
ja he arvioivat, että itse asiassa tällä edustaja
Lauslahdenkin esille nostamalla asialla eli sokeristen ruokien verolla
ei ole merkitystä suomalaisten kulutuskäyttäytymiseen,
jos tuo vero on alle 20 prosenttia. Eli vaaditaan varsin merkittäviä veroja,
että sillä olisi tämäntyyppistä vaikutusta,
ja silloin tullaan ehkä näihin edustaja Tolppasenkin
esille nostamiin huoliin erilaisista ihmisistä.
Itse asiassa veron vaikutukset saattaisivat olla toisenkin suuntaisia,
ja sen takia itse suhtaudun varsin epäilevästi
tämäntyyppisiin veroihin. Mieluummin lähtisin
uudistamaan meidän ruokapöytäämme
ja ruokatottumuksiamme valistuksen kautta uudistamalla meidän
ruokalautastamme, puhumalla niin sanotuista höttöhiilareista, niiden
vähentämisestä, ja kannustamalla liikuntaan
ja itsestä huolen pitämiseen. Uskon, että sillä on
paljon isompi merkitys kuin sillä, että lisäämme
nyt sitten varsin keinotekoisesti tämmöisen sokeriveron
tulevaisuudessa makeisveron rinnalle.
Sanna Lauslahti /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin THL on tehnyt poikkitieteellisen
tutkimuksen Tampereen yliopiston kanssa, jossa on myös
taloustieteellinen näkemys, jossa on huomioitu hintajoustoa.
Tämän tutkimuksen mukaan sokerivero laskisi makeisten,
virvoitusjuomien ja jäätelön kysyntää ja kohentaisi
kansanterveyttä. Siltä osin voi sanoa, että olen
samaa mieltä kuin edustaja Heinonen, että veron
tason tulee olla riittävän korkea, jotta tätä hintajoustoa
syntyisi.
Olen samaa mieltä edustaja Heinosen kanssa myös
siitä, että liikuntaa tarvitaan lisää ja
varsinkin kuntoliikuntaa, mutta kun sitä rahaa ei ole ja jostain
se raha on otettava. Haluammeko me sen rahan ottaa mieluummin tuloverotuksessa
tai jossain muussa oleellisessa asiassa vai leikata jostain muusta?
On paljon helpompi laittaa kaksi samaa tavoitetta ajavaa asiaa rinnakkain:
esimerkiksi että otamme keksit verolle tai laajennamme sokeriveroon
ja sillä samalla saamme rahoituspohjaa, jolla me rahoitamme
liikuntapalveluita ja myös mahdollisesti sitä,
että meidän kouluruokamme taso saataisiin nostettua.
Nämä ovat niitä tekijöitä,
joilla me saamme elintapamuutoksia. Me tarvitsemme useita konsteja,
emme saa unohtaa yhtäkään konstia romukoppaan.
Jaana Pelkonen /kok:
Arvoisa puhemies! Kuten edustaja Lauslahti on jo hyvin kattavasti tuonut
esiin, suomalaisten terveyden heikentyminen ja ylipainoisuus ovat
hyvin huolestuttavia ilmiöitä. Ylipainoisten osuus
on viimeisten 30 vuoden aikana jopa kolminkertaistunut, ja 7—18-vuotiaista
ylipainoisia tai lihavia arvioidaan olevan jopa 11—25 prosenttia.
Se on todella paljon. Liikkumattomuuden ohella tähän
vaikuttavat ruokailutottumukset, sanottiin tästä mitä tahansa,
ja osasyyllisiä siis varmasti ovat makeiset, jäätelöt,
virvoitusjuomat ja myöskin keksit.
Makeiden keksien sisällyttämisessä valmisteveron
piiriin pätee samat kansanterveydelliset perusteet kuin
muiden sokeria sisältävien tuotteiden kohdalla.
Onkin ihme, ettei hallituksen esityksessä jo alunperin
ole sisällytetty samaan sarjaan makeisten, jäätelön
ja virvoitusjuomien kanssa keksejä. Makeisten ja virvoitusjuomien kulutushan
on kasvanut runsaasti. Keksejä Suomessa kulutetaan noin
4 kiloa per naama vuodessa, ja se on paljon se. Edustaja Heinonen
ihan perustellusti tietenkin kyseenalaisti, että onko tämänkaltaisilla
veronkorotuksilla sitten lopullista vaikutusta kulutukseen. Ehkä sitä veron
tasoa pitäisi miettiä huomattavasti korkeammalle.
Mutta kyse on sen verran vakavasta ongelmasta ylipainoisuudessa
ja terveyden heikentymisessä, että minun mielestäni
joka ikinen asia ja oljenkorsi, joka tähän vaikuttaa,
pitää huomioida ja ottaa mukaan.
Timo Heinonen /kok:
Arvoisa puhemies! Jäin tuossa miettimään,
kun suomalaisesta ruuasta puhutaan nyt tässä esityksessä,
sitä ohjaavaa vaikutusta, jolla voitaisiin tässä toimia.
Itse näkisin mieluumminkin tällaisen ohjaavan
vaikutuksen, informatiivisen viestin välittämisen
vaikutuksen, merkittävämpänä kuin
tuon niin sanotun haittaveron.
Olen itse puhunut muun muassa siitä, millä tavalla
Suomessa erilaisia ruokatuotteita myydään jopa
harhaanjohtavasti suomalaisena. Olen puhunut siitä, että haluaisin,
että ruuan alkuperämaa olisi aina tiedossa. Yhtä lailla
voisi ajatella sitä, että lisäisimme
tuon tiedon määrää näissä ruokatuotteissa
esimerkiksi sen sokerinkin näkökulmasta, että se
olisi selkeästi nähtävissä,
eikä niin kuin tänä päivänä,
että joutuu aika tarkkaan tuota pakettia tutkimaan, onko
siinä lisättyä sokeria, kuinka paljon
sitä lisättyä sokeria on, mistä se
on kerrottu, että sitä on 30 prosenttia vähemmän kuin
edellisvuoden jogurttipurkissa tai jotain muuta. Minun mielestäni
tämä olisi oleellista, että me lisäisimme
selkeää tietoa meidän ruokatuotteistamme
ja myös huolehtisimme siitä, että aina
tietäisimme sen, että syömmekö me
suomalaista ruokaa, syömmekö me sellaista ruokaa, joka
on Suomessa tehty mutta esimerkiksi jauhot tai liha on tuotu ulkomailta.
Tämän tyyppistä tietoa minä haluaisin
suomalaisen ruuan ystävänä helpommin
saavuttaa. Toivoisin, että tuo ruuan alkuperämaan
esille tuonti ulotettaisiin jopa lain tasolla myös ravintolaruokaan
niin, että helpolla tietäisi, että ei
tarvitsisi ravintolassa kysyä, että onko tämä liha
Suomesta tai onko tässä kuinka paljon lisättyä sokeria. Ne
voisivat kaikki tulla helposti myös tuolla ravintolassa
tietoon. Näin voisimme tehdä ilman raippaverojakin
ihan hyviä ratkaisuja oman ruuan puolesta.
Sanna Lauslahti /kok:
Arvoisa puhemies! Muutama huomio edustaja Heinosen puheenvuoroon.
Lakialoitehan tässä muodossa on sinänsä eräällä tavalla
hallitusohjelman mukainen laajennusosa, jossa pyritään
tukkimaan nykyinen porsaanreikä ja jossa voidaan tulkita
keksien ja karkkien välistä harmaata maastoa ja
sillä tavalla selkeyttää lainsäädäntöä.
Edustaja Heinosen kanssa olen samaa mieltä, että kuluttajilla
pitää olla nykyistä paremmat tiedot niistä tuotteista,
joita hän ostaa, ja siltä osin meillä on
tulossa parannuksia EU-asetuksessa. EU-asetus tulee voimaan vuonna
2016, ja meillä on tulossa sitä kautta entistä tarkemmat
määritelmät, mitä siellä meidän
pakkausselosteissamme kerrotaan. Eli varmasti tulevaisuudessa meillä kuluttaja
näkee, kuinka paljon tässä tuotteessa
on tyydyttynyttä rasvaa ja kuinka paljon sitä sokeria
siinä on. Hienointahan olisi, kun mennään
hienojen kännyköiden kanssa tuotteen lähelle,
niin saman tien RFID-koodi heittäisi sinne, että tässä on
näin ja näin paljon sokeria, ja voisi laittaa
vaikka sokeripaloina, niin että siltä osin meillä on
kyllä paikka sitä kuluttajainformaatiotakin parantaa.
Toivoakseni Suomi voi olla tässä kohdin etunojassa
näyttämässä mallia koko EU:ssa.
Kristiina Salonen /sd:
Arvoisa puhemies! Edustaja Lauslahden esille ottama asia suomalaisten
terveyden edistämisestä on kannatettava ja tärkeä,
mutta itsekin haluaisin vähän kyseenalaistaa niitä keinoja,
joilla sitä terveyttä voidaan edistää.
Täällä puheissa nousi esille mahdollinen sokerivero,
joka tulisi sitten tulevaisuudessa vastaamaan tähän
tarpeeseen. Minä olen täällä aikaisemminkin
ottanut esille tällaisen esimerkin, että jos aamupuuron
päälle, marjojen päälle, laitan teelusikallisen
sokeria, niin teen mielestäni vielä terveyteni
kannalta hyvän valinnan. No, sitten taas, jos esimerkiksi
syön päivittäin pussillisen karamellejä,
niin se ei olekaan enää terveyden kannalta hyvä valinta.
Tuntuu siis jotenkin ehkä yksisilmäiseltä tässä kohtaa
tehdä sokerista kokonaisuudessaan paha tuote. Ennemminkin
on kyse siitä, että vääränlaisessa
ruokavaliossa liiallisen sokerin käyttäminen voi
olla terveyden kannalta haitallista.
Sitten oikeastaan huolestuneena seuraan sitä, että keskustelussa
eivät nouse esiin keinotekoiset makeutusaineet. Me emme
täysin vielä tiedä näitten keinotekoisten
tuotteitten vaikutusta terveyteemme, ja siksi tuntuukin kummalliselta, että tämmöinen
aito luonnontuote halutaan leimata aina pahaksi ja siinä kohtaa
esimerkiksi nämä keinotekoiset aineet tuntuvat
jotenkin olevan parempia vaihtoehtoja. Minä itse uskon
valistuksen voimaan enemmän kuin tällaisen yksisilmäisen
verotuksen kautta terveyteen vaikuttamiseen. Valistuksella on ennenkin
saatu hyviä tuloksia ihmisten terveyden edistämisessä.
Sanna Lauslahti /kok:
Edustaja Saloselle: Tämähän on yksi
keino niistä monista. Meidän tehtävämme
on käyttää kaikkia instrumentteja, mitä me
voimme tässä tilanteessa. Ei voida poissulkea
yhtäkään mahdollista. Olen samaa mieltä siitä,
että täytyy olla tiettyä kritiikkiä ja
harkintaa näihin keinotekoisiin makeutusaineisiin nähden,
mutta haluaisin puhua sellaisen kohtuullisuuden nimissä,
että sokeri ei ole pahasta, jos sitä käytetään
kohtuullisesti. Ei ole pahasta joskus syödä karkkia
tai keksiä tai pullaa, kunhan niitä syödään
kohtuullisesti. Kysymys on siitä määrästä.
Ja tietenkin on se pohdinta, että miten kuluttaja tietää,
missä kohdin kohtuumäärä tulee. Otetaan
vaikka jugurtti, jossa on yllättävän
paljon piilosokeria: kuluttaja ei ymmärräkään,
että siinä meni 12 sokeripalaa äkkiä suusta
alas. Siltä osin on paikka ehkä sitä valistustakin
lisätä, mutta samalla myös näen
nämä verotukselliset keinot yhtenä tärkeänä osana
tätä kokonaisuutta.
Jaana Pelkonen /kok:
Arvoisa puhemies! Edustaja Salonen nosti esiin valistuksen,
ja hyvä niin. Nimittäin vaikka makeisten ja sokeripitoisten
juomien kulutus on iso osa lasten ja nuorten lihavuusongelmaa, pitää valitettavan
moni koulu edelleen yllä karkkikulttuuria. Epäterveellisiä välipaloja
myydään kouluissa edelleen terveellisiä välipalapurtavia
enemmän, ja myös Kuluttajavirasto, Opetushallitus
ja Kansanterveyslaitos ovat heränneet tähän
asiaan. Muutama vuosi sitten kouluille laadittujen suositusten mukaan
kouluissa ja oppilaitoksissa ei tulisi ainakaan kouluaikana myydä säännöllisesti
makeisia, virvoitusjuomia tai sokeroituja mehuja, sen sijaan välipala-automaattien
tai kioskien pitäisi aina tarjota terveellisiä tuotteita.
Vaikka suositusten tarkoitus on hyvä, ei sanoma ole, ikävä kyllä,
vielä riittävästi tavoittanut kouluja,
ja tästä esimerkkinä on vastikään
lanseerattu Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen Karkiton Koulu -kampanja,
ja täällä kun aiheesta puhumme, niin
toivottavasti yhä useampi koulu ottaisi tästä kopin
ja kantaisi sitä vastuuta ja valistuskampanjaa yhtä lailla
kuin kodit ja vanhemmat.
Kristiina Salonen /sd:
Arvoisa puhemies! Olen aivan samaa mieltä siitä,
että kohtuullisuus kaikessa on se tavoiteltava päämäärä,
johon meidän pitää pyrkiä. Oma
pelkoni on tässä sokeriveron esille nostamisessa
se, että tällainen kansallinen, voimakas, voisiko
sanoa, sokerin asemaa heikentävä puhe ajaa väistämättä maamme
ainoan sokeritehtaan aika tiukille, ja tässä tilanteessa, kun
EU:ssakin käydään keskustelua sokerituotannon
tulevaisuudesta ja näiden rajoitusten muuttamisesta, se
ei ole järkevä signaali meiltä myös
näin kansallisella tasolla. Täytyy kuitenkin muistaa,
että elintarviketeollisuus on hyvinkin riippuvainen sokerin
raaka-aineesta, ja emme halua joutua sellaiseen tilanteeseen, jossa
maastamme ei enää ole sokeria saatavissa vaan
olemme täysin riippuvaisia ulkomailta tuotavasta sokerista,
ja sen vuoksi haluan nostaa tämän asian esille myös,
kun sokeriverosta puhutaan. Tällä on laaja merkitys
moneenkin asiaan maassamme, ei pelkästään
terveyden edistämisessä.
Sanna Lauslahti /kok:
Edustaja Pelkonen nosti esiin tärkeän asian,
karkittoman koulun, ja oikeastaan sen pitäisikin olla tavoitteena,
ja voisi sanoa, että karkiton ja terveellisten välipalojen koulu.
Edustaja Pelkonen puhui aivan älyttömän tärkeästä asiasta.
Edustaja Salonen, oletteko te karkki- ja sokeritehtaiden asialla
vai kansanterveyden asialla? Mielestäni, kun näitä kahta
laitetaan rinnakkain, jos me näemme, että meidän
kansastamme 47 prosenttia miehistä on ylipainoisia, 62
prosenttia naisista on ylipainoisia, me emme voi kääntää sille
selkää. Onko meille tärkeämpää se
sokeritehdas vai kansanterveys? Kumpi on tärkeämpi?
Kristiina Salonen /sd:
Arvoisa puhemies! Minulle tärkeitä ovat molemmat
asiat, sekä kansanterveys että ne työpaikat,
jotka suoranaisesti ovat teollisuudessa, sokeriteollisuudessa, elintarviketeollisuudessa,
ja tietenkin myös ne välilliset työpaikat,
jotka tulevat sokerijuurikkaan viljelyn kautta.
Yritänkin tässä nostaa esille sitä kummallista asetelmaa,
että sokeri itsessään olisi jotenkin paha
terveyden kannalta. Ei sokeri ole huono asia kohtuukäytössä,
ja sen takia tällainen hirvittävä vastakkainasettelu
on mielestäni väärää ja
oikeastaan vääristää koko tätä asiaa.
Jos me puhumme kohtuullisuudesta, silloin kohtuullisuuteen kuuluu
myös se sokeri, ja silloin meillä on mahdollisuus
edelleen ylläpitää yhtä sokeritehdastamme,
niitä työpaikkoja, joita se pitää sisällään, elintarviketeollisuutta,
niitä työpaikkoja, joita elintarviketeollisuudessa
onkin, ja mielestäni on oikeastaan vähän
outoa, että nämä asiat asetetaan vastakkain.
Jukka Kärnä /sd:
Arvoisa puhemies! Aivan oikein, ei pidä asettaa vastakkain
teollisuuden työpaikkoja ja sokeria. Suomi tarvitsee entistä monipuolisempaa
toimialaa tälle teolliselle rakenteelle. Kuten edustaja
Salonen totesi, myös sen sokeritehtaan raaka-aineen tuottajat
ovat erittäin arvokkaita, tai siellä on erittäin
arvokkaita työpaikkoja. Toivon, että tässä keskitytään
nyt ihan oikeasti olennaiseen eli kansanterveyteen, johon nyt ei
kuulu minun mielestäni yhtään se, että sokeria
syödään järkevissä määrin
ja sitä vielä tuotetaan Suomessa. Meidän
päinvastoin monessa asiassa pitäisi olla paljon
omavaraisempia täällä Suomenmaassa eikä lähteä jahtaamaan teollisuutta
täältä ulos.
Sanna Lauslahti /kok:
Arvoisa puhemies! En usko, että kannattaa esittää tällaisia
kauhukuvia, että teollisuus nyt lähtee näiden
meidän veroratkaisujemme takia ulos tästä maasta.
Otetaan esimerkki. Kannatan ehdottomasti kohtuullista sokerinkäyttöä ja
myöskin sitä, että voi niitä karamellejakin
ottaa kohtuullisesti, itsekin teen niin, välillä vähän
saattaa muutama karamelli tulla liikaakin syötyä.
Mutta, jos otamme vaikka karamellit tarkastelun kohteeksi: Karamelleissa
ravintoarvot ovat täysin olemattomat, ne ovat pelkkää sokeria
ja lisäaineita — miksi me haluaisimme kannustaa
syömään niitä lisää?
Tällä hetkellä muistaakseni karamellejakin
syödään noin 15 kiloa per asukas, ja
siltä osin kyllä siinä kohdin on paikka
vähän saada sitä kulutusta alaspäin.
Kristiina Salonen /sd:
Arvoisa puhemies! Haluan vielä lisätä yhden
näkökulman, jota en itse ainakaan vielä ole
huomannut esille täällä tulleen.
Sen sijaan, että nyt katse kohdistetaan pelkästään
yksisilmäisesti näiden terveyden kannalta haitallisten
tuotteiden verotuksen nostoon, niin toivoisin, että välillä katseemme
siirtyisi näitten terveellisten tuotteitten hintojen laskuun,
koska tosiasiassa valintaa kaupassa tehdessään
erityisesti pienituloiset, keskituloisetkin perheet joutuvat tekemään
valintaa tuotteiden välillä hintojen perusteella
ja usein on niin, että nimenomaan ne terveelliset tuotteet
ovat kalliimpia. Siksi meidän tulisikin erityisesti kannustaa
ihmisiä rankaisun sijaan ja antaa mahdollisuuksia terveellisen ruokavalion
syömiseen sitä kautta, että nämä terveellisten
tuotteiden hinnat saataisiin kohtuulliselle tasolle.
Sanna Lauslahti /kok:
Arvoisa puhemies! Olen edustaja Salosen kanssa aivan samaa
mieltä, että meidän tulee myös
käyttää niitä kannustimia ja
porkkanoita, joilla me saamme kansan syömään
marjoja ja vihanneksia ja salaatteja nykyistä enemmän,
ja siltä osin on tietenkin paikka, että mitä me
voimme tehdä meidän arvonlisäverojärjestelmämme
sisällä, jossa me voisimme kannustaa. Mutta jostain
nekin rahat on saatava, ja siltä osin voidaan kysyä,
voimmeko näiden haittaverojen kautta myös saada
eräällä tavalla rahoitusvaraa niiden
terveellisten elintarvikkeiden kannustamisen puolelle, kun tilanteessa,
jossa velkaannumme, meidän on aika vaikea lähteä tyhjästä nyhjäisemään
veronalennuksia. Siltä osin tämä on yksi
mekanismi myös lähteä eräällä tavalla
niitä rakenteita muuttamaan verotuksen kautta.
Keskustelu päättyi.