21) Hallituksen esitys laiksi sosiaali- ja terveydenhuollon suunnittelusta
         ja valtionosuudesta annetun lain muuttamisesta
      
       
         					
      
      
         
         Lauri Kähkönen /sd:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Käsiteltävänä olevan
            lain hyväksymisen myötä nykyisten kaltaisten
            perustamishankkeiden valtionavustusten myöntämisedellytykset
            huomattavasti tiukentuvat. Valiokuntakäsittelyssä hallituksen
            esitykseen on tehty monia parannusesityksiä ja selkeyttäviä lisäyksiä,
            ja ne sisältyvät mietintöön.
         
         
         Ensiksikin valiokunnan muutosesityksen myötä muun
            lain perusteella saatu tuki ei automaattisesti sulje mahdollisuutta
            saada valtionavustusta kehittämishankkeisiin. Muutos on
            varmasti tarpeellinen. Monessa tapauksessa kaikki rahoitusputket
            ovat välttämättömiä.
         
         
         Toiseksi valiokunta pudotti tuettavien kehittämishankkeiden
            alarajaa.
         
         
         Kolmanneksi — muun muassa hallintovaliokunta kiinnitti
            tähän huomiota — suunnittelu- ja rakentamisvirheistä johtuvia
            peruskorjauksia, investointeja, ei suljeta pois tuettavien perustamishankkeiden
            piiristä.
         
         
         Viimeiseksi totean, että perustamishankkeiden rahoituksen
            rajaaminen vain erityisen suurissa taloudellisissa vaikeuksissa
            oleviin kuntiin ollaan myös poistamassa.
         
         
         Arvoisa puhemies! Toivottavasti laki käytännössä on
            toimiva. Huolta riittävistä resursseista tulevaisuudessa
            on kannettu monella taholla tässä asiassa.
         
         
       
      
      Ed. Rask merkitään
         läsnä olevaksi.
      
      
      
         
         Valto  Koski  /sd:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Aivan lyhyesti muutama sana tästä lakiesityksestä.
         
         Ensinnäkin käytiin keskustelua sekä sosiaali- ja
            terveysvaliokunnassa että hallintovaliokunnassa siitä,
            onko syytä tämä laki nyt erillisenä säätää vai
            pitäisikö tätä yleisen valtionosuusuudistuksen
            yhteydessä tarkastella. Tässä tehtiin sellainen
            ratkaisu, että edellytetään, että lakiesityksen
            kulkua seurataan, jolloin valtionosuusuudistuksen yhteydessä mahdollisesti
            voidaan tarkastaa, mitä sillä on aikaansaatu.
         
         
         Sitten tässä on toinen tekijä se,
            että opetustoimessa säilyy entinen valtionosuusjärjestelmä mutta
            sosiaali- ja terveystoimen puolelle tulee tällainen uusi
            kehittämishanke-nimikkeellä oleva järjestelmä,
            joka sinänsä on kannatettava, koska se on seudullisen
            yhteistyön edistämiseksi tehty mutta moniportainen
            valmistelu, jossa muun muassa kunnat, sosiaalialan osaamiskeskukset,
            lääninhallitukset ja osittain sosiaali- ja terveysministeriö,
            osa rahoituksen käyttäjistä, ovat tätä asiaa
            eteenpäin viemässä.
         
         
         Kaikkein suurin ongelma tässä varmaan on se, että rahoitus
            ei ole riittänyt. Ei tämän lainuudistuksen
            jälkeenkään näytä siltä,
            että rahoitus olisi vielä riittävä.
         
         
       
      
         
         Pekka Nousiainen /kesk:
            		
         
         
         Arvoisa rouva puhemies! Muutama sana hallituksen esityksestä laiksi
            sosiaali- ja terveydenhuollon suunnittelusta ja valtionosuudesta
            annetun lain muuttamiseksi.
         
         
         Hallitushan ehdotti, että kuntien ja kuntayhtymien
            perustamishankkeitten valtionosuusjärjestelmää muutettaisiin
            siten, että merkittävä osa perustamishankkeiden
            valtionosuudesta voitaisiin ohjata kehittämishankkeisiin,
            siis hankkeisiin, joilla tarkoitetaan toiminnan kehittämistä ja tehostamista
            tai toimintatapojen uusimista. Lähemmin hallituksen esitykseen
            perehtymällä voi todeta, että siellä aika
            pitkälle tarkoitetaan nimenomaan verkostoitumista ja seutukuntaisen yhteistyön
            kehittämistä eikä niinkään
            välttämättä tukea itse toiminnallisiin,
            laitoskohtaisiin järjestelmiin.
         
         
         Hallintovaliokunnassa tätä asiaa käsiteltiin lausuntoa
            varten, ja minusta on syytä tässä yhteydessä todeta
            ne näkökannat, mitä hallintovaliokunta
            toi esiin, elikkä hallintovaliokunta halusi palauttaa mieliin
            kuntatalouden tilanteen. Vielä viime vuodeltakin meillä oli
            vuosikatteella mitattuna 119 kuntaa alijäämäisenä ja
            noin 200 kuntaa tuloksen puolelta alijäämäisenä,
            elikkä peruspalvelutuotantojärjestelmän
            kannalta on syytä arvioida, mitkä ovat kuntien
            ja kuntayhtymien tosiasialliset edellytykset hoitaa peruspalvelutehtävää,
            mikäli ne eivät saisi valtionavustusta tai -osuutta
            investointeihin ja laitehankintoihin.
         
         
         Tässä mielessä hallintovaliokunta
            halusi perustamishankkeiden valtionosuuden nostaa suuremmaksi ja
            esitti rajausta 25—50 prosenttia, joka meni läpi
            myöskin sosiaali- ja terveysvaliokunnassa, ja siitä kiitos
            valiokunnalle, että se on tässä muodossa
            otettu myöskin mietintöön lakiehdotukseksi.
            Minusta on ansiokasta ja välttämätöntä,
            että kunnille turvataan riittävät valtionosuudet
            ja toisaalta että myöskin, kuten ed. Koski totesi,
            tämä muutos haluttiin säätää pysyväksi, koska
            ei tiedetä sitä, missä aikataulussa valtionosuuksien
            tarkistus tai uusi valtionosuuslainsäädäntö tulee
            voimaan, ja siellä voidaan sitten tehdä ratkaisuja
            ja tämän lain osalta seurata tilannetta.
         
         
         Myöskin ensi vuonna näyttävät
            yleiset tilastot kertovan siitä, että kuntatalous
            on kiristymässä, ja sen vuoksi minusta on syytä turvata
            kehittämishankkeiden valtionosuuden ohella myöskin tämä perustamishankkeitten
            valtionosuus kunnille ja taata siten eri puolilla maata riittävät
            terveydenhuollon hankkeet.
         
         
       
      
         
         Marjatta  Stenius-Kaukonen /vas:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Kuntien sosiaali- ja terveydenhuollon perustamishankkeissa
            on kysymys erittäin merkittävästä asiasta,
            kun puhutaan, miten kunta voi tarjota palvelut, jotka se on velvollinen
            järjestämään. Käytännössä tämä perustamishankejärjestelmä on
            ajettu alas, koska nyt määräraha vuodelle
            2003 on enää 17 miljoonaa euroa. Sillä ei
            paljon edes peruskorjata rakennuksia, jotka sitä kovasti
            tarvitsisivat. Uutena osuutena on kehittämishankkeisiin
            varattu 8 miljoonaa euroa. Sinällään
            on erittäin perusteltua, että kehittämishankkeisiin
            osoitetaan määrärahoja.
         
         
         Tämän koko hallituksen esityksen ongelma on se,
            että tässä on niin vähän
            voimavaroja, määrärahoja, esitetty, että näitä hyviä tavoitteita,
            mitä kehittämishankkeilla on, ei voida toteuttaa
            kuin aivan minimaalisessa määrin. Myöskään
            se valtava peruskorjaustarve ja osittain uusien rakennusten rakentamistarve,
            mikä kunnissa on, ei näillä resursoinneilla
            toteudu. Valtionosuuksien yleinen lisääminen on
            tarpeeseen nähden ollut aivan liian pientä, kun
            verrataan sitä, miten suuret osuudet meillä aikanaan
            oli sosiaali- ja terveydenhuollon perustamiskustannuksissa. Ne eivät kata
            sitä tarvetta.
         
         
         Ed. Rajamäki puhui kriisistä, terveydenhuollon
            kriisistä. Tämä kriisi on todellinen,
            sen itse viimeksi perjantaina oman sairaanhoitopiirini kokouksessa
            sai tuta.
         
         
       
      
         
         Toimi  Kankaanniemi  /kd:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Sosiaali- ja terveysvaliokunnalle ja myös hallintovaliokunnalle
            on annettava kiitos siitä, että ne ovat toimineet
            sillä tavalla, että hallituksen esitys on kehittynyt
            oikeaan suuntaan eli paremmaksi. Järjestelmä tiukentuu
            mutta säilyy. Perustamishankkeiden osalta on todella tärkeää, että valtio
            tukee näitä hankkeita. Erityisestihän meillä ongelmat
            kärjistyvät toisaalta vanhustenhuollon puolella
            ja toisaalta, niin kuin Kansallinen terveysprojekti osoitti, myös
            terveydenhuollon ja sairaanhoidon osalta.
         
         
         Ongelma on, niin kuin täällä on kuultu,
            määrärahakehitys, ja nyt onkin korkea
            aika kuuluttaa eduskunnalta myös täyttä rehellisyyttä siihen nähden,
            että ei pidä hyväksyä hallituksen
            esityksen perusteluita eikä pykäliä eikä tehdä mietintöjä siltä pohjalta,
            että annetaan ruusuinen kuva siitä, että asiat
            tulevat lainsäädännön kautta
            ja vielä kauniiden perustelujen kautta hoidetuiksi, jos määrärahoja
            ei ole. Nämä ovat yhteiskunnan peruskysymyksiä,
            ja nämä vanhustenhuollon ja terveydenhuollon,
            koko sosiaali- ja terveyssektorin, asiat on hoidettava ennen veronkevennyksiä. Tässä
            suhteessa
            nyt tarvitaan suunnanmuutos, ja toivottavasti seuraava hallitus
            vastaa paljon rehellisemmin niihin tarpeisiin kuin nyt on nähty näinä aikoina.
         
         
       
      
         
         Kari Rajamäki /sd:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Tämän lain lähetekeskustelussa
            puutuin siihen, että peruskorjaustoiminta on jätetty
            tuen ulkopuolelle, ja otin esimerkiksi Vesannon vuodeosaston. Kun
            kävin keskustelun puheenjohtaja Marjatta Vehkaojan kanssa,
            vakuutuin siitä, että valiokunta aikoo kyllä tätä kriittisesti
            käydä läpi ja että on tehty
            hyvää työtä. Hallitusryhmät
            ovat päässeet sopimukseen aivan tärkeistä korjauksista.
         
         
         Nyt on vaan todella erittäin tärkeätä työllisyys-
            ja suhdannetilanteenkin näkökulmasta, kun siihen
            yhdistetään sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmän
            tilanne kunnissa, että nimenomaan toimitaan nyt ensi syksyn
            lisäbudjetissa sen mukaan kuin valtiovarainvaliokunnan
            hallitusryhmät edellyttivät, että mikäli
            työllisyys heikkenee, työllisyysmäärärahoja
            suunnataan suhdannepoliittisena keinona muun muassa homevaurioisten
            koulujen korjaamiseen kuten muihinkin työllisyyttä tukeviin
            hankkeisiin. Meillä on hyvin paljon julkisia rakennuksia,
            joissa rakennusvikoja nimenomaan eli homevikoja on. Työministeriöhän
            valmisteli osaltaan huomenna käsiteltävänä olevaan
            lisäbudjettiin tätä koskevia toimenpiteitä.
            Ne valitettavasti eivät hallituksen sisäisessä valtiovarainministeriön
            kanssa käydyssä keskustelussa edenneet, mutta
            eduskunnan ottaessa huomenna toivon mukaan tiukan lausuman tässä asiassa
            tullaan syksyn ensimmäisessä tai toisessa lisäbudjetissa
            etenemään.
         
         
       
      
         
         Osmo Soininvaara /vihr:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Tällä laillahan ei päätetä siitä,
            kuinka paljon kunnat saavat valtionosuuksia, vaan tällä lailla
            halutaan osa kuntien sosiaali- ja terveydenhuollon valtionosuuksista
            korvamerkitä nimenomaan investointeihin. En ole ollenkaan
            varma, että tämä toiminta on järkevää,
            koska nyt synnytetään tilanne, jossa pieni murto-osa
            näistä investoinneista saa rahoituksen ja loput,
            selvästi suurempi osa, eivät saa. Lopputuloksena
            on se, että moni tärkeä investointi jää tekemättä,
            koska kun kunta ei tänä vuonna saa, se yrittää sitä ensi
            vuonna. Näinhän meille on käynyt homekoulujen
            osalta, koska opetusministeriö on tehnyt sen virheen, että se
            on ryhtynyt rahoittamaan näitten homekoulujen korjauksia,
            minkä seurauksena homekouluja ei korjata, koska kun rahoitetaan
            liian vähäsen, tavallaan jarrutetaan kuntien omaa
            rahankäyttöä.
         
         
         Silloin kun maassa oli pääomapulaa eikä ollut kehittyneitä rahamarkkinoita,
            oli ymmärrettävää, että investointirahoitus
            oli eri asemassa kuin käyttörahoitus. Mutta kun
            nykyisin kunta halutessaan saa 30 vuoden lainan peruskorjaukseen, joka
            aika on sen peruskorjauksen käyttöaika, ikään
            kuin pääomakustannusten ja käyttökustannusten
            ero on hyvin häilyvä. Jos nyt pääomakustannuksiin
            saa rahaa enemmän ja halvemmalla kuin käyttökustannuksiin,
            on seurauksena se, että tämä palvelutuotanto
            muuttuu laitosvaltaisemmaksi ja ikään kuin tuetaan,
            ajatellaan enemmän seinien rakentamista kuin sitä toimintaa
            siellä sisällä. Mutta tämähän
            ei nyt tule näin käymään, koska
            tämä eduskunnan kanta jarruttaa näitä investointeja,
            koska moni kunta elää siinä turhassa toivossa,
            että saisi rahaa. 
         
         
         Sinänsä tietysti helsinkiläisenä ja
            Etelä-Suomessa asuvana olen tästä iloinen,
            että näin halutaan Etelä-Suomeen tätä valtion
            niukkaa rahoitusta siirtää, koska täällähän
            tätä investointitarvetta on eikä siellä,
            missä tavallaan seiniä on jo tarpeeksi olemassa.
            Kyllähän tämä tietysti valtion
            rahoitusta tulee nyt kovin paljon näille Etelä-Suomen
            rikkaille tai ainakin entisille rikkaille kunnille siirtämään.
         
         
       
      
         
         Marjatta  Stenius-Kaukonen  /vas:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Ed. Soininvaaran käsitys siitä,
            että jossain Helsingin ulkopuolella on seiniä pystyssä eikä niille
            tarvitse tehdä mitään, että ne
            pysyvät pystyssä ilman korjaamista — toivotan
            ed. Soininvaaran tervetulleeksi: ei tarvitse Kehäkolmosen
            ulkopuolelle kauhean kauas lähteä, kun todellisuus
            jo alkaa selvitä, mutta mieluummin toivon, että ed.
            Soininvaara matkustaa Itä-Suomeen ja Pohjois-Suomeen tutkimaan
            näitä tilanteita.
         
         
         Rakennukset vaativat jatkuvaa ylläpitoa ja korjausta,
            ja nimenomaan rakenteiden muuttaminen, palvelujen kehittäminen
            uudella tavalla, edellyttää myöskin,
            että toimitilat ovat sitä varten. Itse kannatan
            sitä, että kehittämishanke on se keskeinen
            ja sen osana pitäisi myöskin näitä investointeja
            voida olla huomattavasti enemmän kuin mihin nyt on mahdollisuuksia.
         
         
         Tällä tavalla, jos asioita ei tämän
            paremmin tunneta, eivät nämä asiat hoidu.
            Ed. Soininvaara, ei ihmisiä taivasalla voi hoitaa. Taivasalla
            voi liikkua, ja se on erittäin hyvää terveydenhoitoa, mutta
            kyllä meillä on paljon sairauksia, vanhuksia ja
            ihmisiä, jotka vaativat huolenpitoa myöskin yöaikaan,
            jolloin pitää olla katto päällä eikä katto
            saa vuotaa.
         
         
       
      
         
         Osmo Soininvaara /vihr(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Enhän sanonut, että Itä- ja
            Pohjois-Suomessa tai kasvukeskusten ulkopuolella ei olisi lainkaan
            investointitarpeita, mutta kyllä suhteessa käyttömenoihin
            kasvukeskuksissa näitä investointitarpeita on
            selvästi enemmän. Kun tästä ymmärtääkseni
            otettiin pois vielä se, että kunnan ei tarvitse
            edes olla taloudellisissa vaikeuksissa, jotta se saa näitä rahoja,
            niin kyllähän tuo eduskunnan kanta nyt siirtää näitä rahoja
            suhteessa enemmän tänne Etelä-Suomeen. Kun
            nämä rahat sitten ovat pois käyttökustannuksista
            ja valtionosuuksista de facto, niin luulen, että Itä-
            ja Pohjois-Suomen kunnat tässä häviävät.
         
         
         Sen sijaan mitä Itä- ja Pohjois-Suomen kunnille
            pitäisi tehdä, on se, että pitäisi
            ottaa huomioon, että siellä sairastetaan enemmän
            ja että ennen kaikkea väestö vanhenee
            nopeammin. Nämä kiinteät ikärajat,
            joita meillä näissä korvauksissa on tällä hetkellä,
            sortavat Itä- ja Pohjois-Suomea ja erityisen paljon hyödyttävät
            Länsi-Suomen rannikkokaupunkeja, joissa näitä teräsvaareja, jotka
            elävät satavuotiaiksi eivätkä tarvitse
            kuin työväenopiston ranskantuntia, on aika paljon.
         
         
       
      
         
         Marjatta Stenius-Kaukonen /vas(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Ehkä alamme löytää yhteisen
            sävelen ed. Soininvaaran kanssa. Olen täsmälleen
            samaa mieltä, että sairastavuus pitäisi
            ottaa huomattavasti paremmin huomioon. Nykyinen sairastavuuskerroin
            ei tue niitä kuntia, joissa sairastavuus on todella suurta.
            Ei tarvitse katsoa kuin karttaa, jossa on sairastavuuden määrä piirretty,
            niin punaiselle mennään mitä enemmän
            itään ja pohjoiseen päin mennään.
            Tämä lähtökohdaksi valtionosuuksien
            muuttamiseen antaa mahdollisuuden siihen, että todella
            vanhusvoittoiset kunnat alkaisivat saada tukea ja myöskin
            silloin vanhukset voisivat siellä jatkaa elämäänsä.
         
         
         Mutta miksi kannatan sitä, että poistettiin tämä köyhien
            kuntien rajoitus, niin siksi, että nimenomaan voitaisiin
            seutukunnallisiin ja laajempiin toimintakokonaisuuksiin päästä,
            jolloin (Puhemies koputtaa) mukana voisi olla myöskin paremmin
            toimeentulevia kuntia.
         
         
       
      
         
         Leea  Hiltunen  /kd:
            		
         
         
          Arvoisa rouva puhemies! Nämä valtionosuudet
            ovat kunnille välttämättömiä,
            ja tietysti silloin, kun investointeihin valtionosuuksia ohjataan,
            todella on arvioitava se, mitkä ovat ne kriteerit tässä,
            jotta saadaan hyvä palvelurakenne ja laadukkaat toiminnat
            säilymään. Tässä säilytetään
            opetustoimessa kriteerit entisellään, mutta sosiaali-
            ja terveystoimen puolella rahoitusta ohjataan niin, että siellä painottuvat
            kehittämishankkeet. Rakentamishankkeissa ei ehkä sillä tavalla
            ole enää pääpaino, vaan muussa,
            toiminnallisessa puolessa.
         
         
         Sitä tietysti itse kysyn, millä lailla saadaan palveluja
            nyt, kun väki ikääntyy ja vanhusväestön
            liikkuminen on heikkoa. Toivottavaa on, ettei vanhusväestön
            ja ikääntyvän väestön
            tarvitsisi omilta kotiseuduiltaan, -alueiltaan, lähteä pois, vaan
            kunnilla olisi mahdollisuudet kehittää palvelujaan
            myöskin niin, että rakennetaan aivan uusia palveluyksiköitä,
            kun tulee uusia tarpeita. Kun nyt palvelut ovat avopainotteisia,
            niin on aivan uudenlaisia rakentamistarpeitakin kuin vain isoja
            laitoksia, joten toivoisi, että myöskin erilaisia
            tukimahdollisuuksia löytyisi kunnille näihin valtionosuuksiin
            ja kriteerejä, esimerkiksi työttömyys
            ja kuntien selviytyminen kaiken kaikkiaan palveluhaasteista, kun
            ne rakentavat kuntalaisten peruspalveluja ja vastaavat perustarpeisiin.
         
         
       
      
      Keskustelu päättyy.