Ari Jalonen /ps:
Arvoisa puhemies! Suomen energiaomavaraisuus on ollut jo pitkään
perussuomalaisten tavoitteena siten, että energia tuotetaan
monipuoliseen tuotantokapasiteettiin perustuen. Energiapolitiikkamme
tulee olla pitkäjänteistä ja määrätietoista.
Tietojeni mukaan ette ole tuomassa Olkiluoto 4:n rakennusluvan jatkohakemusta
eduskunnan käsittelyyn. Vakaa energiapolitiikka ja halpa
energia on teollisuuden toiminta- ja kehittymismahdollisuuksille äärettömän
tärkeää. Arvoisa pääministeri,
onko Suomen energiaomavaraisuus hallituksen tavoitteissa, ja miten
sen tavoitetaso on ylös kirjattu?
Puhemies Eero Heinäluoma:
Jos sovitaan niin, että päivän hallituksen
päätökset voidaan esitellä pääministerin
ja elinkeinoministerin toimesta. Eikös se ole parempi,
että esitellään nyt kunnolla, mitä on
päätetty, niin että eduskunta saa tiedon
suoraan? Sovitaan niin, että ministeri Vapaavuori aloittaa. — 2
minuuttia, olkaa hyvä. (Jan Vapaavuori: Arvoisa puhemies,
ymmärsinkö oikein, että halutaan, että esitellään,
mitä hallitus on päättänyt,
vai vastataanko kysymykseen, vai sekä että?) — Koska
uskon, että kysyjä tarkoittaa tätä koko
hallituksen päivän linjausta, niin kerrotaan ensin
se koko linjaus ja sitten sen jälkeen mennään
vähän terävämpiin ja lyhyempiin puheenvuoroihin. — 2
minuuttia, olkaa hyvä.
Elinkeinoministeri Jan Vapaavuori
Arvoisa puhemies! Edellinen eduskunta myönsi kaksi periaatepäätöstä uusille
ydinvoimalaitoksille. Tämän jälkeen molemmat
hankkeet ovat ajautuneet erityyppisiin haasteisiin, minkä johdosta molemmat
luvanhaltijat, Fennovoima ja TVO, täydensivät
hakemustaan tänä keväänä,
tekivät hallitukselle täydentävän
hakemuksen periaatepäätökseen.
Hallitus on tänään käsitellyt
näitä kahta ja hyväksynyt Fennovoiman
hakemuksen eli todennut, että Fennovoiman hakemus on yhteiskunnan
kokonaisedun mukainen. Käytännössä muutos
edellisen hallituksen tekemään periaatepäätökseen
on se, että tässä vaiheessa Fennovoima esitti
uutta laitostoimittajan vaihtoehtoa, jota alkuperäisessä hakemuksessa
ei ollut. Tämän lisäksi hallitus katsoi,
että tämän luvan saamisen ehtona on se,
tai itse asiassa seuraavan vaiheen onnistunut läpivienti
eli rakentamislupahakemuksen läpivienti edellyttää sitä,
että tässä hankkeessa on vähintään
60 prosentin kotimainen omistus siten kuin yritysostolaki asian
määrittelee.
Mitä tulee toiseen hakemukseen eli TVO:n hakemukseen,
joka oli siis erityyppinen, jossa ei esitetty muutoksia laitostoimittajavaihtoehtoihin
vaan
pyydettiin pitkää lisäaikaa tälle
määräajalle jättää rakentamislupahakemus,
tämä asia jäi valtioneuvoston käsittelyssä pöydälle.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Ja pääministeri Stubb, olkaa hyvä,
1 minuutti.
Pääministeri Alexander Stubb
Arvoisa puhemies! Kysymys liittyy energiaomavaraisuuteen. Kuten
edustaja hyvin tietää, meidän tavoitteenamme
on mahdollisimman laaja energiapaletti, joka pitää sisällään
uusiutuvaa energiaa, kotimaista ja ulkomaista, se pitää sisällään
fossiilista energiaa, se pitää sisällään myös
ydinener-giaa. Tulemmeko koskaan pääsemään
tilanteeseen, jossa Suomi on täysin energiaomavarainen eli
tuottaa vain ja ainoastaan oman energian? Se on erittäin
epätodennäköistä. Sen takia
myös Euroopan unionin tasolla käytävä energiapolitiikka ja
sen muovautuminen, sekä energialähteet että sitten
ne verkot, joilla energiaa viedään eteenpäin,
on erittäin tärkeä kysymys tulevaisuudelle.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Pyydän niitä edustajia, jotka haluavat tästä aiheesta
käyttää puheenvuoron tai esittää kysymyksen,
ilmoittautumaan nousemalla seisomaan ja painamalla V-painiketta.
Koska tästä on useampia kysymyksiä,
niin jatkamme tavanomaista pidempään tästä aiheesta.
Ari Jalonen /ps:
Arvoisa puhemies! Edustaja Ben Zyskowicz tuli opposition linjalle
ja esitti puun ja turpeen verotuksen laskemista vuoden 2012 tasolle.
Kiitän tästä. Ydinvoima on hajottanut
hallituksen toimintakyvyttömäksi, yhdessä muiden
ongelmien kanssa — ydinvoima on kuitenkin avainkysymyksenä.
Kykenettekö enää palauttamaan työtä tuottavan
puun ja turpeen verotuksen esitetylle vuoden 2012 tasolle, ja onko teillä halua
tehdä tämä?
Elinkeinoministeri Jan Vapaavuori
Arvoisa puhemies! Muodollisesti lienee kyse turpeen verotuksesta,
ei turpeen ja puun verotuksesta, mutta turpeen verotukseen on sitten
linkittynyt metsähakkeen syöttötariffi
tavalla, joka edellisen hallituksen aikana tehtiin ja silloin aikanaan notifioitiin
myös komissiolle. Hallitus on tämän riihen
yhteydessä päättänyt peruuttaa
sen turpeen veronkorotuksen, joka ensi vuodelle oli suunniteltu,
mikä siis tarkoittaa sitä, että turpeen vero
pysyy ennallaan eikä myöskään
se metsähakkeen syöttötariffi sitten
heikenny sen mukaisesti kuin oli ajateltu. Tämä perustuu
siihen käsitykseen, että kivihiilen erittäin
alhainen maailmanmarkkinahinta sekä alhainen päästöoikeuden
hinta on johtanut siihen, että kivihiili on tällä hetkellä Suomessa
suhteettoman kilpailukykyistä.
Mauri Pekkarinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Energiaomavaraisuuden kohentaminen ja puhtaan,
päästöttömän energian
lisääminen edellyttää massiivista
panostamista päästöttömään, uusiutuvaan
kotimaiseen energiaan, mutta myös ydinvoiman lisäkäyttöä.
Tässä mielessä ministerin esittely äsken
oli perusteltu ja oikea.
Arvoisa puhemies! Viime vaalikaudella hallitus päätti
ja eduskunta päätti Suomen historian suurimmasta
uusiutuvan energian edistämisohjelmasta. Tällä vaalikaudella
piti tulla jatkotoimia, joilla rannikolla olevien noin 13 tai 14
suuren hiililaitoksen hiilen korvaamiseksi piti ryhtyä toimenpiteisiin
uusiutuvilla energialähteillä. Hallitus on käytännössä toiminut
toisin: sen sijaan että se olisi suosinut kotimaista, se
on tehnyt nimenomaan hiilen entistä kilpailukykyisemmäksi
heikentämällä puun tukea ja nostamalla turpeen
verotusta. Nyt, arvoisa pääministeri, kun vihreät
eivät ole enää hallituksessa, onko mahdollista,
että hallitus peruu nuo päätökset,
(Puhemies koputtaa) bioenergiaa syrjivät päätökset,
ja ryhtyy toimenpiteisiin uusiutuvan energian käytön
edistämiseksi?
Elinkeinoministeri Jan Vapaavuori
Arvoisa puhemies! Edustaja Pekkarinen oli oikeassa kertoessaan,
mitä viime vaalikaudella tehtiin: tehtiin merkittävä paketti.
Tämä hallitus on jatkanut siltä pohjalta,
ja edistys on ollut suurta. Kotimaisten energioitten ja uusiutuvan
energian osuus Suomessa on lisääntynyt olennaisesti,
ja olemme niitä harvoja EU-maita, jotka, nyt voi jo sanoa,
tulevat täyttämään vuoden 2020
tavoitteet. Mutta myös ympäröivä maailma
on muuttunut dramaattisesti. Yhdysvalloissa tapahtunut liuskekaasuvallankumous
on käytännössä johtanut siihen,
että kivihiilen maailmanmarkkinahinta on dramaattisesti
laskenut. Ja tämä tarkoittaa sitä, että kivihiilen
kilpailukyky kaikkialla Euroopassa ja monissa muissa maailman maissa
on dramaattisesti noussut, ja totta kai se vaikuttaa myös
Suomeen.
Niiden päätösten, jotka viime vaalikaudella edustaja
Pekkarisen esittelystä tehtiin, tarkoituksena oli turvata
kotimaisten polttoaineitten kilpailukyky yhdistetyssä lämmön-
ja sähköntuotannossa. Tämä ollaan
onnistuttu pitämään näinäkin
aikoina. Sen sijaan lauhdetuotannon puolella kiistatta kivihiili
on korvannut jossakin määrin kotimaista, ja pitää toivoa,
että kivihiilen maailmanmarkkinahinta lähtee nousuun,
(Puhemies koputtaa) päästöoikeuden hinta
lähtee nousuun, jolloin tämä tilanne
korjautuu.
Mauri Pekkarinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Niitten toimien, jotka vuoden 2013 alusta tulivat
voimaan, seurauksena puun tuki on vähentynyt 6 euroa megawattituntia
kohti, ja samalla turpeen vero nousi 1,9:stä 4,9 euroon
megawattituntia kohti. Nämä rasitteet kotimaiselle bioenergialle
ovat tavattoman suuria. On totta, että kivihiilen maailmanmarkkinahinta
on laskenut, mutta kun näin on käynyt, niin eikös
päinvastoin olisi pitänyt lisätä kotimaisen
bioener-gian tukea eikä iskeä kotimaista päähän?
Mikä on ministerin vastaus tähän kysymykseen?
Elinkeinoministeri Jan Vapaavuori
Arvoisa puhemies! Kuten hyvin tiedetään,
hallituskauden alussa tehtiin valtiontalouden sopeuttamiseen liittyviä moninaisia
päätöksiä, joihin varmaankin
liittyi myös kysymys turpeen verotuksen silloisesta korottamisesta.
On totta, että se tehtiin erilaisissa olosuhteissa, mutta
silti kiinnittäisin tukien sijasta huomiota lopputulokseen. Eikö niin,
edustaja Pekkarinen, että puuta ja suomalaista metsähaketta,
metsäbiomassaa käytetään energiaan
enemmän kuin koskaan ennen?
Puhemies Eero Heinäluoma:
Ja edustaja Pekkariselle on esitetty kysymys. — Olkaa
hyvä. (Naurua)
Mauri Pekkarinen /kesk:
Arvoisa pääministeri! (Naurua) — Anteeksi. — Arvoisa
puhemies! Totta kai käytetään enemmän,
koska muualla kuin chp-tuotannossa ne toimet, mitä silloin päätettiin,
ovat voimassa. Mutta chp-tuotannossa, siis yhdistetyssä sähkön-
ja lämmöntuotannossa, puu ja turve ovat menettäneet
kilpailukyvyn.
Ja vielä kertaalleen: Me sovimme juuri teidän kanssanne,
arvoisa ministeri Vapaavuori, jota kunnioitan monessa mielessä,
että nimenomaan näissä rannikon kivihiililaitoksissa
kivihiilen korvaamiseksi ryhdytään toimiin. Sanokaa
yksi rannikon suuri kivihiililaitos, jonka kivihiilipolttoainetta
nyt korvataan uusiutuvilla, kotimaisilla polttoaineilla. Turussa
on, mutta se on monikattila, mutta kertokaa, mitä ovat
ne muut. Vaasasta päätökset tehtiin jo
edellisen hallituksen aikaan.
Elinkeinoministeri Jan Vapaavuori
Arvoisa puhemies! Inkoon kivihiilivoimala on päätetty
sulkea, mikä vähentää kivihiilen
käyttöä Suomessa dramaattisesti.
Haluan myös kiittää edustaja Pekkarista
siitä, että hän tämän
seurakunnan läsnä ollessa toteaa julkisesti, että puun
käyttö energianlähteenä on Suomessa
viime aikoina lisääntynyt. Tässä mielessä hallitusta
ei kovin kovasti voi tästä asiasta soimata.
Paavo Arhinmäki /vas:
Arvoisa puhemies! Toisin kuin nykyinen hallitus ja vanha oppositio, vasemmisto
vastustaa ydinvoiman lisärakentamista. Jos ajatellaan nyt
tätä tänään valtioneuvostossa
hyväksyttyä Fennovoima-hanketta, niin se on vielä tavallistakin
heikompi, huonompi hanke. Nimittäin Fennovoima-hanke tehdään
isolta osin veronmaksajien rahoilla, nimittäin Voimaosakeyhtiön
osakkaista noin kolmasosa on kunnallisia energiayhtiöitä,
noin viidesosa on siis suoraan kuntalaisten omistamien yhtiöiden
rahoja. Samaan aikaan vielä useat yritykset pyrkivät eroon
mutta ovat jollain tavalla panttivankeina tässä hankkeessa.
Nyt tarvitaan Suomeen työtä. Pitäisi
synnyttää cleantech-aloille vientiyrityksiin työpaikkoja.
Näitä ei voida synnyttää, jos
ei ole tarvittavia pääomia referenssilaitoksille.
Kun tässä ydinvoimapäätöksessä arvioidaan
yhteiskunnallinen kokonaisetu, niin eikö yhteiskunnallinen
kokonaisetu olisi nimenomaan se, että uusiutuvien kotimaisten
kautta synnytetään työtä ja
työtä myös (Puhemies koputtaa) teollisuuden
vientialoille?
Elinkeinoministeri Jan Vapaavuori
Arvoisa puhemies! Nyt en esitä edustaja Pekkariselle
kysymystä, mutta totean, että olen hänen kanssaan
tismalleen samaa mieltä siitä, että voidaksemme
saavuttaa keskeiset energia- ja ilmastopoliittiset tavoitteemme
meidän pitää merkittävästi
lisätä kotimaista uusiutuvaa energiaa, mutta sen
lisäksi tarvitsemme myös ydinvoimaa.
Edellinen eduskunta on periaatteellisen ratkaisun tehnyt siitä,
onko se sallittua vai ei, ja määritellyt myös
tason siinä elämäntilanteessa, että kaksi
uutta voimalaa olisi oikea taso. Jokaisessa kunnallisessa sähköyhtiössä,
joka on päättänyt hankkeeseen lähteä mukaan,
nämä ratkaisut on tehty laillisesti ja demokraattisesti.
Edustaja Arhinmäki, emme me voi diskriminoida kunnallisia
sähköyhtiöitä verrattuna yksityisesti
omistettuihin yhtiöihin. Ne tekevät, jokainen,
ihan omia ratkaisujaan.
Paavo Arhinmäki /vas:
Arvoisa puhemies! Valtioneuvoston tehtävä on
arvioida yhteiskunnallinen kokonaisetu. Jos ajatellaan Olkiluoto
3 -hanketta, jonka hinta on kolminkertaistunut ja joka
on myöhässä tämänhetkisten,
varovien arvioiden mukaan kymmenen vuotta, niin onko yhteiskunnallinen
kokonaisetu sitoa kuntien energiayhtiöt eli kuntalaisten
rahat erittäin epävarmaan ydinvoimahankkeeseen,
joka toteutuu aikaisintaan 10—15 vuoden kuluttua ja jonka
kustannusarviot, jos vähääkään
Olkiluoto 3:een vertaa, tulevat todennäköisesti
kasvamaan? Eikö teillä paina ollenkaan päätöksenteossa
se, että tässä tavallisten suomalaisten
veronmaksajien rahat sidotaan kiinni epävarmaan ydinvoimaan
ja samalla viedään mahdollisuuksia ja pääomia cleantech-teollisuuden
uusilta hankkeilta, joilla saataisiin vientiä?
Pääministeri Alexander Stubb
Arvoisa herra puhemies! Energia ei ole joko—tai-kysymys.
Tässä on kyse jättiläismäisestä taloudellisesta
investoinnista, tässä on kyse pitkäjänteisestä investoinnista,
ja tässä on kyse monesta työpaikasta,
mihin edustaja Arhinmäki äsken viittasi. Ne ovat
kaikki Suomen kokonaisedun mukaisia. Tässä on
kyse myös siitä, että me lavennamme meidän
energiapalettiamme. Ei ole kyse lyhytjänteisestä investoinnista
vaan laitoksesta, joka rakennetaan 50—60 vuoden elinajalle.
Se on Suomen etu kokonaisuudessaan, ja tämä päätös
pohjautuu Suomen lakiin, suomalaiseen omistukseen ja suomalaiseen
operaatioon.
Elinkeinoministeri Jan Vapaavuori
Arvoisa puhemies! Edustaja Arhinmäki nyt taisi vähän
sotkea kaksi hanketta keskenään, kun hän ensin
moitiskeli Olkiluoto 3:a, mistä sinänsä olen edustaja
Arhinmäen kanssa samaa mieltä, että se on
suomalaisessa teollisuushistoriassa erittäin surkea tarina,
joka käytännössä on johtanut
siihen, ettei TVO:n omistajilla tällä hetkellä ole edellytyksiä Olkiluoto
4:ää koskeviin investointipäätöksiin,
mikä taas on johtanut lisäaikapyyntöön,
jota taas sitten tässä en ole esittämässä.
Ja kunnalliset sähköyhtiöt eivät
siis ole tässä projektissa mukana vaan ovat siinä Fennovoiman hankkeessa — se
on siis se toinen ydinvoimahanke. Että siinä mielessä nämä eivät
kyllä liity toisiinsa.
Mitä muuten vielä tulee näihin kunnallisiin sähköyhtiöihin,
niin ei minulla ainakaan ole täällä valtioneuvoston
jäsenenä pokeria mennä kertomaan, että kunnalliset
sähköyhtiöt tekevät omasta tulokulmastaan
vääriä tai huonoja päätöksiä.
On myös hyvä huomata, että kun puhutte siitä,
että joskus kymmenen vuoden päästä,
niin kyllä, joka ikisessä ydinvoimahankkeessa
on tismalleen samanlainen elinkaari: siitä, kun päätöksiä tehdään,
mennee vähintään noin kymmenen vuotta
ennen kuin ne varsinaisesti ryhtyvät tuottamaan sähköä.
Timo Soini /ps:
Arvoisa herra puhemies! Teillä näyttää olevan
hieman väljempää siellä hallituksen
aitiossa kuin viimeksi. Kun Fennovoima-asia lähti aikanaan
liikkeelle, niin yhteistyökumppani oli saksalainen E.ON.
Tämä on hyvä muistaa. Vihreät
Saksassa torppasivat E.ONin osanoton myös Suomessa, poliittisesti. Ja
tämän tilalla on nyt sitten tämä Rosatom.
Se on tämän asian niin kuin tausta, joka on hyvä myöntää.
Olisivatko vihreät vielä teidän hallituksessanne,
jos laitetoimittaja olisi E.ON? Kannattaisivatko he TVO:n lupaa
tai Fortumin lupaa? Tuskinpa vain. Eli haluan kysyä pääministeri
Stubbilta ja elinkeinoministeri Vapaavuorelta: olisiko teillä hallitus
vielä kasassa ja toimintakykyinen, jos joku muu olisi laitetoimittaja
kuin tämä E.ON? (Eduskunnasta: Rosatom!) — Rosatom. — Niin,
ja vielä sitten se, että kun Rosatom on nyt mukamas
aiheuttanut suomettumista, mitä se ei ole tehnyt, niin
oliko se sitten saksoittumista, kun toimittaja oli E.ON?
Elinkeinoministeri Jan Vapaavuori
Arvoisa puhemies! Hallituksen toimintakykyyn liittyvät
kysymykset kuulunevat pääministerin vastuualueelle,
mutta haluan vain yleisesti todeta, että kyllä tämä on
raskaana päivänä esittelevälle ministerille
siinä mielessä iloinen tapahtuma, että minun
on helppo olla samaa mieltä paitsi edustaja Pekkarisen
myös edustaja Soinin kanssa.
Pääministeri Alexander Stubb
Arvoisa puhemies! Haluan todeta edustaja Soinille, että hallitus
on erittäin toimintakykyinen ja tällä hetkellä entistä trimmimmässä kunnossa.
(Naurua)
Juha Sipilä /kesk:
Arvoisa puhemies! Energiapolitiikka on pitkäjänteistä politiikkaa,
ja sen pohjana pitäisi olla yli hallituskausien, yli oppositiopuoluerajojen
ulottuva energiasopimus. Jos me katsomme aikaväliä kymmenestä kahteenkymmeneen
vuoteen, niin meillä on mahdollista päästä ainakin
sähkön suhteen omavaraisiksi lisäämällä merkittävästi
bioenergian tuotantoa nyt tehtyjen päätösten
lisäksi. Meillä on tällä aikavälillä myöskin
mahdollisuudet luopua kivihiilen käytöstä energiatuotannossa
kokonaan. Arvoisa pääministeri, oletteko valmiita
toimimaan tällaisen yli puoluerajojen olevan energiasopimuksen eteen?
Toinen kysymys on elinkeinoministeri Vapaavuorelle. Hallitusohjelmassa
on myöskin meitä piensähköntuottajia
koskeva nettomittarointiselvitys. Haluan kysyä siitä:
ovatko sen tavoitteet vielä voimassa, niin että myöskin
pientuottajat pääsisivät osallistumaan
osaltaan tähän sähköntuotantoon,
vaikka sillä ei energiakysymyksiä ratkota?
Pääministeri Alexander Stubb
Arvoisa puhemies! Minun mielestäni Suomi on tällä hetkellä niin
vakavassa taloudellisessa tilanteessa, että mitä enemmän
yhteistyötä me voimme tehdä yli puoluerajojen,
sen parempi. Teillä, edustaja Sipilä, on ollut
monta hyvää ehdotusta tästä,
ja peräänkuulutan samaa asennetta myös
perussuomalaiselta puolueelta ja muilta oppositiopuolueilta.
Mitä tulee, edustaja Sipilä, biotalouteen,
niin kuten hyvin tiedätte, työ- ja elinkeinoministeriö on
käytännössä määritellyt
2—3 kärkihanketta, joista biotalous on yksi ja
cleantech on toinen. Se on ilman muuta selvää,
että me jatkamme työtä tällä saralla.
Se, että me nyt rakentaisimme yhteisen ikään
kuin energiapoliittisen ohjelman Suomelle 20 vuotta eteenpäin:
se on se työ, jota me päivittäin täällä eduskunnassa
teemme.
Elinkeinoministeri Jan Vapaavuori
Arvoisa puhemies! Olen siis tänään
myös edustaja Sipilän kanssa samaa mieltä.
(Timo Soini: No tämähän menee hyvin!)
Viime kesän kieppeillä valtioneuvosto asetti ehdotuksestani
parlamentaarisen energia- ja ilmastokomitean. Sen asettamisen tavoitteena
oli nimenomaan se, että kun on kyse energiaratkaisuista,
jotka ovat poikkeuksellisen pitkäjänteisiä,
ja ympäristöstä, joka tarvitsisi lisää ennustettavuutta,
niin halusin koota kaikki eduskunnassa edustettuina olevat ryhmät
yhdessä pohtimaan energiapolitiikan kaikkein keskeisimpiä kysymyksiä.
Tämä työ on aivan loppusuoralla, ja siinä yhteydessä tullaan
asettamaan mitä suurimmalla todennäköisyydellä myös
tiettyjä tavoitteita esimerkiksi omavaraisuuden lisäämisen
ja muun osalta. Työ on ollut erittäin hedelmällistä, erittäin
rakentavaa ja yhteistyökykyistä, ja haluan nyt
jo kiittää oppositioryhmiä tässä mukanaolosta.
Sen tulokset valmistuvat aivan lähiaikoina.
Mitä tulee pientuotantoon, olen asettanut työryhmän
muistaakseni tämän vuoden loppuun — vai
oliko marraskuun loppuun — mennessä arvioimaan,
(Puhemies koputtaa) miten voidaan poistaa niitä esteitä,
jotka tällä tiellä ovat. Siellä on
tiettyjä hankalia, varsinkin verotukseen liittyviä esteitä,
mutta tahtotila on kova.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Viime vaalikaudella päätettiin
kahdesta uudesta ydinvoimalasta. Vihreät jäivät
hallitukseen. Nyt toista näistä hankkeista ollaan
hylkäämässä ja toinen on pienenemässä.
Nyt vihreät lähtevät hallituksesta. Kai
tässä joku logiikka on, mutta se logiikka on sen
verran sumea, ettei se ainakaan minulle ole auennut. Vihreät
vastustavat ydinvoimaa, vaikka kotimaisuusaste olisi 200 prosenttia.
Siksi on yllättävää, että tässä hankkeessa,
Fennovoimassa, vihreät ovat turvautuneet Venäjä-korttiin
ja käyttäneet sitä, sanoisinko, hyvin
julkeasti ja hyvin läpinäkyvästi poliittisen
pelin välineenä. Ministeri Niinistö on
kansainvälisillä foorumeilla syyttänyt
tässä yhteydessä suomettumisesta ja Venäjän
nöyristelystä. Se on kova ja väärä väite.
Pääministeri Stubb, tähän saakka
teitä on syytetty liiasta länsimielisyydestä.
Mitä mieltä olette tästä suomettumiskeskustelusta?
Pääministeri Alexander Stubb
Arvoisa herra puhemies! Tämähän
on hallituksen kyselytunti, ja siinä mielessä henkilökohtaiset
mielipiteet kannattaa varmaan pitää ulkopuolella.
Minä ymmärrän hyvin, että ydinvoimakysymys
on erittäin herkkä asia monelle, varmasti meille
kaikille tässä salissa. Yhtä herkkä asia
on Suomen ulko- ja turvallisuuspolitiikka. Kun nämä kaksi kysymystä nivoo
yhteen, niin joko voi synnyttää vaikeuksia meille
kansallisesti tai kansainvälisesti tai sitten voi pyrkiä malttiin
ja rauhallisuuteen. Itse olen oman poliittisen urani aikana puolustanut
aina liberaalia demokratiaa, sosiaalista markkinataloutta ja Suomea
osana länsimaisia instituutiota. Tätä taustaa
vasten en pidä ainakaan itseäni suomettuneena
ja pidän koko keskustelua vanhanaikaisena.
Outi Alanko-Kahiluoto /vihr:
Arvoisa puhemies! Edustaja Zyskowicz tietää hyvin
sen, että vihreä eduskuntaryhmä on aina
kaikissa äänestyksissä äänestänyt
ydinvoimaa vastaan niin hallituksessa kuin oppositiossakin. Tiedätte
hyvin myöskin sen, että vihreä eduskuntaryhmä neuvotteli
hallitusohjelmaan kirjauksen siitä, että tämä hallitus
ei rakenna lisäydinvoimaa vaan panostetaan nimenomaan kotimaiseen
hajautettuun uusiutuvaan energiaan. (Hälinää)
Olen tulevana oppositiopuolueen eduskuntaryhmän puheenjohtajana
iloinen siitä, että tämä kyselytunti
aloitettiin keskustelulla siitä, miten energiaomavaraisuutta
Suomessa voidaan lisätä, ja olen iloinen siitä,
että tämä kysymys tuli nimenomaan oppositiosta.
Fennovoima-hanketta perusteltiin aikoinaan sillä, että se
vähentää meidän riippuvuuttamme
Venäjästä, mutta nythän käy
päinvastoin: tämä hanke nimenomaan lisää Suomen
riippuvuutta Venäjästä. (Hälinää)
Tämä on sääli, koska panostamalla
uusiutuviin energiamuotoihin voisimme lisätä omavaraisuutta,
voisimme myös lisätä energiatehokkuutta.
Panostamalla tähän (Puhemies koputtaa) pientuotantoon,
josta oli puhe, voisimme...
Puhemies Eero Heinäluoma:
Aikarajoitus on sama, on sitten hallituksessa tai oppositiossa. (Naurua)
...lisätä työllisyyttä koko
Suomessa. Kuinka hallitus aikoo näitä tavoitteita
jatkossa edistää?
Elinkeinoministeri Jan Vapaavuori
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin useimpien kansainvälisten
tilastokäytäntöjen mukaan ydinvoima lasketaan
kotimaiseksi. Mutta kyllä tästä peruskysymyksestä olen
edustaja Alanko-Kahiluodon kanssa jyrkästi eri mieltä.
VTT:n selvitysten mukaan, joita tämän päätöksen
pohjaksi teetettiin, todettiin selkeästi, että uudet
ydinvoimalat, mikäli niitä Suomeen rakennetaan,
nimenomaan korvaavat sähköntuontia. Kyllä Suomeen
rakennettava uusi ydinvoimala, joka korvaa sähköntuontia,
lisää meidän omavaraisuuttamme ja riippumattomuuttamme,
ei toisinpäin.
Sauli Ahvenjärvi /kd:
Arvoisa puhemies! Nämä TVO:n OL 4:n jatkoajan
hylkäämisen perusteet jäävät
pikkusen epäselviksi, ja haluaisin huomauttaa, että tämä Olkiluoto
3:n viivästyminen ei ole ollut TVO:n syytä. Siellä on
tehty erittäin vastuullista työtä turvallisen
ydinvoiman eteen, ja myöhästymiseen johtaneet
ongelmat ovat olleet toimittajan, eivät rakennuttajan puolella.
Siellä on tehty myös paljon työtä jo
OL 4:n eteen, esimerkiksi käytetyn polttoaineen loppusijoituksen
osalta. Haluaisin kysyä ministeriltä: Miten on
mahdollista, että kolmen tai neljän vuoden jatkoajan
myöntäminen oli mahdotonta tällaiselle
kansallisesti erittäin merkittävälle
hankkeelle, jonka aikajänne on kuitenkin 60—80 vuotta?
Onko tämä jatkoajan hyllyttäminen nyt kohtuullinen
palkkio siitä vastuullisesta työstä, mitä Olkiluodossa
on tehty turvallisen ydinvoiman eteen?
Elinkeinoministeri Jan Vapaavuori
Arvoisa puhemies! Ydinenergia on hyvin herkkä ja vakava
asia, johon ymmärrettävästi suhtaudutaan
monellakin tapaa tässä yhteiskunnassa. Sitä tärkeämpää on,
että kaikissa ydinenergiaan liittyvissä kysymyksissä mennään
kaikissa tapauksissa aivan niin kuin by the book, suomalaista oi-keusvaltio-
ja laillisuusperiaatetta kunnioittaen, ydinenergialain mukaista prosessia kunnioit-taen.
Silloin sentyyppiset kysymykset kuin mikä on kohtuullinen
palkkio kenellekin mistäkin eivät yksinkertaisesti
ole relevantteja. Me emme voi semmoiseen perustaa ydinenergiapäätöksiä Suomessa.
Edustaja kysyi, olisiko ollut mahdollista myöntää kolmen
tai neljän vuoden jatkoaika. Mahdollisesti juridisesti
olisi saattanut olla, mikäli TVO olisi uskottavasti pystynyt
osoittamaan, että sillä aikataululla he sitoutuvat
tämän hankkeen eteenpäinviemiseen, mutta
tätä TVO:n hallitus ei lukuisista pyynnöistämme
huolimatta meille pystynyt tekemään.
Sirpa Paatero /sd:
Arvoisa herra puhemies! Kun 2010 arvioitiin yhteiskunnan kokonaisedun vuoksi
kaksi uutta ydinvoimalupaa, niin iso kysymys on tietysti se, että mikä nyt
on muuttunut tässä arviossa. Omavaraisuus äsken
käytiin jo läpi — sitä halutaan
sähkölle. Onko meidän teollisuudessa
tapahtunut niin suuria muutoksia, että tämä tilanne
olisi muuttunut? Onko meidän sähkön hinta-arviossa
tulevaisuudessa tapahtunut niin suuria muutoksia, että me
pärjäisimme nyt tästä eteenpäin
sitten yhden muutetun ydinvoimaluvan kanssa? Mitkä ovat
muuttuneet näistä asioista niin, että ei
tullut kuin toinen?
Elinkeinoministeri Jan Vapaavuori
Arvoisa puhemies! Tämän prosessin yhteydessä työ-
ja elinkeinoministeriö teetti ydinenergialain edellyttämän
energiatarveselvityksen, jossa todettiin, että sähkön
tarve tulee jatkossa olemaan jonkin verran alemmalla tasolla kuin
mitä 2010 arvioitiin, mutta johtuen siitä, että yhteiskunnan sähköistyminen
kuitenkin jatkuvasti kasvaa, ei kuitenkaan olennaisesti alemmalla
tasolla. Mikään keskeinen parametri ei ole muuttunut,
eikä tästä voi vetää sellaista
johtopäätöstä, että esimerkiksi
yksi ydinvoimala olisi nyt oikea ratkaisu, kun se oli viime vaalikaudella
kaksi. Nyt näitä päätöksiä tehtäessä se
arviointikriteeri ei ollut se, montako ydinvoimalaa tähän
maahan mahtuu, vaan kumpaakin hakemusta arvioitiin siitä tulokulmasta,
mitä niissä kysyttiin. Toisessa kysyttiin sitä,
onko mahdollista muuttaa laitosvaihtoehtoa sellaiseksi, mitä ei
ollut esitetty alkuperäisessä prosessissa, ja
toisessa pyydettiin merkittävää lisäaikaa
antamatta minkäänlaista sitoumusta, että lisäaikakaan
tuottaisi tulosta.
Pia Kauma /kok:
Arvoisa puhemies! Pidän tätä Fennovoiman
periaatepäätöstä oikein hyvänä hallituksen
taholta, mutta minua huolestuttaa hieman se, että suomalaisille,
jotka seuraavat tätä keskustelua, voi tulla hiukan
väärä kuva siitä, mitä tässä päätetään.
Yksi niistä on se, mitä on väitetty,
että tämä tulee lisäämään
Suomen riippuvuutta Venäjästä. Eräs
kysymys on tämä ydinpolttoaineen eli uraanin tuominen.
Voisiko elinkeinoministeri selvittää hiukan, olemmeko
tosiaan riippuvaisia Venäjästä tässä suhteessa
vai onko myös muita mahdollisuuksia, mistä sitä raaka-ainetta
voi saada?
Elinkeinoministeri Jan Vapaavuori
Arvoisa puhemies! Ainoa asia, mihin — ainakin minun
tietääkseni — EU:n komissio on kiinnittänyt
tämän prosessin aikana huomiota nimenomaan eurooppalaisen
energiaturvallisuuden tulokulmasta, on se, ajaudutaanko tässä riippuvuuteen
Venäjästä ydinpolttoaineen osalta. Tämän osalta
vastaus on selvä. On hyvin todennäköistä, että Fennovoima
tulisi käyttämään venäläistä ydinpolttoainetta,
mutta sillä on tekniset valmiudet käyttää myös
muualta tuotavaa ydinpolttoainetta. Myös Loviisan molemmissa
ydinvoimaloissa tällä hetkellä käytetään
venäläistä ydinpolttoainetta, mutta historian
aikana on käytetty myös muun muassa englantilaista
ja espanjalaista. Ja se on olennaista myös tämän
Fennovoiman tapauksessa, että on tekniset mahdollisuudet käyttää myös
muualta tuotavaa ydinpolttoainetta, ja siinä mielessä riippuvuus
Venäjästä ei lisäänny.
Kristiina Salonen /sd:
Arvoisa puhemies! Ministeri Vapaavuori perustelee TVO:n luvan hylkäämistä sillä,
että kyse on merkittävästä lisäajasta.
Samanaikaisesti kuitenkin ministeri Stubb ja ministeri Vapaavuori
kertovat, että tällaisessa ydinvoimahankkeessa
on kyse ensin kymmenen vuoden rakentamisajasta ja sen jälkeen
60—70 vuoden investoinneista. Minä en nyt oikein
ymmärrä. Eikö muutaman vuoden lisäaika
suhteutettuna 60—70 vuoden investointiin ole kuitenkin
kohtuuton hylkyperuste päätökselle? Satakuntalaisten
puolesta vetoankin nyt ministeri Vapaavuoreen: Harkitkaa vielä tätä lisäaikaa.
Ettehän te voi olla tosissanne, että haluatte
hylätä projektin, jonka rakennusaikaisten vaikutusten Suomeen
on arvioitu olevan jopa 30 000 henkilötyövuotta.
Elinkeinoministeri Jan Vapaavuori
Arvoisa puhemies! Kysymys on meidän energiajärjestelmämme
ohjattavuudesta ja ennustettavuudesta mitä suurimmassa
määrin. Sen jälkeen kun valtioneuvosto
antaa myönteisen ydinvoimaluvan, jonka eduskunta tarkistaa
ja hyväksyy, käytännössä markkinoille
tulee viesti siitä, että erittäin merkittävä ydinvoimalaitos
on tulossa markkinoille, joka käytännössä blokkaa
monia muita sähköntuottajia tekemästä omia
investointeja, sekä muita ydinvoima-alalla toimivia että esimerkiksi
myös uusiutuvan energian puolella toimivia. Siinä mielessä sellainen
tilanne, jossa joku hanke on pysyvän epävarmuuden
oloissa useita vuosia, ei ole mahdollinen.
Pirkko Mattila /ps:
Arvoisa herra puhemies! Pääministeri, kuvasitte,
että tarvitsemme Suomessa laajan energiapaketin, ja näin
se varmaan on. Myös ministeri Vapaavuoren työryhmä on
tätä laajaa energiapakettia pohtinut, ja kiitos
siitä ministeri Vapaavuorelle, että olen saanut
olla mukana tässä työssä.
Energiaksi kai lasketaan myös biopolttoaineet, ja kuvasitte
tässä mahdollisia Euroopan unionin päätöksiä niitten
osalta. Kaksi kysymystä: Onko Euroopan unionista tulossa
joitakin säädöksiä biopolttoaineita
koskien? Toinen on pääministerille tai ministeri
Vapaavuorelle, mutta ministeri Orpo, myös te tunnette varmasti
kirjaimet LULUCF, eli se on maankäyttöä,
maankäytön muutosta ja metsätaloutta
koskeva säädössuunnitelma. Oletteko ajamassa
Suomen etua näissä Euroopan unionin neuvottelupöydissä, jotta
emme saa metsätaloudellemme lisää säädösrasitteita,
jotka ovat metsäperusteisen biotalouden este? (Timo Soini:
Hyvä!)
Puhemies Eero Heinäluoma:
Pidetään kuitenkin varsinaisessa aiheessa
tämä kysymys — ministeri Vapaavuori ilmeisesti
vastaa.
Elinkeinoministeri Jan Vapaavuori
Arvoisa puhemies! Kuten tiedetään, EU on
edellisen energia- ja ilmastopaketin yhteydessä asettanut
liikenteen osalta 10 prosentin velvoitteen biopolttoaineille, mikä on
ollut erinomaisen hyvä päätös.
Suomessa se vielä kansallisesti tuplattiin, 20 prosenttiin,
mikä on käytännössä johtanut
tämän alan merkittävään
edistykseen Suomessa. Nyt on uhkakuva siitä, että seuraavassa, vuoteen
2030 suunnatussa energia- ja ilmastopaketissa tällaista
velvoitetta EU-tasolla ei ole, EU:n komissio ei ole sellaista esittänyt.
Suomi on omalta osaltaan pyrkinyt kaikissa vaiheissa saamaan sen
sinne mukaan, ja yritetään sitä vielä syksyn
ajan.
Maa- ja metsätalousministeri Petteri Orpo
Arvoisa puhemies! Lyhyesti vastaus kuuluu, että kyllä,
kyllä olen ajamassa Suomen etua. Tässä asiassa
Suomella on oikeus kansalliseen metsäpolitiikkaan, ja meidän
täytyy hyvin tarkkaan katsoa läpi EU:n tasolla
tehtävä päätöksenteko, liittyy
se sitten ilmastonsuojeluun tai metsienkäyttöön,
ja valvoa suomalaisten etua, jotta voimme hyödyntää meidän
metsiä ja samalla pitää huolta metsien
kestävästä käytöstä.
Christina Gestrin /r:
Värderade talman! Ett av målen i energipolitiken
har varit att minska beroendet av rysk energi och öka självförsörjningsgraden
i energiförsörjningen. Dagens beslut om Fennovoima ökar
behovet av rysk energi och minskar samtidigt de finländska
investerarnas intresse för att i stor skala utöka
utvecklandet av förnybar energi.
Lisääntyvä uusiutuva energia ja energiatehokkuus
parantaisivat Suomen huoltovarmuutta ja loisivat kymmeniätuhansia
uusia työpaikkoja. Uusiutuvat energiateknologiat ovat globaalisesti voimakkaimmin
kasvavia aloja. Tämän päivän päätös
vaikeuttaa Suomen mahdollisuutta liittyä uusiutuvan energian
alan globaaleihin edelläkävijöihin. (Mauri
Pekkarinen: Me olemme jo!) Mitä hallitus aikoo tehdä tälle
asialle?
Elinkeinoministeri Jan Vapaavuori
Arvoisa puhemies! Puheenvuoron alussa edustaja viittasi ruotsin
kielellä riippuvuuteemme Venäjästä.
On totta, että tällä hetkellä tuomme
käytännössä katsoen kaiken maakaasun,
käytännössä katsoen kaiken hiilen
ja öljyn, mitä Suomessa kulutetaan, Venäjältä.
Sen lisäksi on vuosien mittaan tuotu muun muassa sähköä.
Se, että vielä yhteen ydinvoimalaitokseen tuotaisiin
mahdollisesti ydinpolttoainetta, joka voidaan tuoda myös
muualta, ei lisää meidän riippuvuuttamme Venäjästä.
Se, että Suomeen rakennetaan uusia ydinvoimaloita, joilla
korvataan tuontisähköä, ei lisää meidän
riippuvuuttamme vaan vähentää sitä.
Mitä sitten taas energiatehokkuuteen ja cleantechiin
tulee, tästä olen edustajan kanssa samaa mieltä.
Energiatehokkuuteen panostaminen on kaikkein parasta energiapolitiikkaa,
ja sitä pitää tehdä kaikissa
oloissa riippumatta siitä, minkälaisia ilmastotavoitteita
maailmalla tehdään, mistäpäin
maailmaa mitäkin energiaa tuotetaan ja niin edelleen. Cleantech
taas on ehkä kaikkein merkittävin kasvuala biotalouden
ohella, joka voi tuoda Suomelle uutta kasvua, (Puhemies koputtaa)
työllisyyttä. Tähän panostamme
joka tapauksessa. Eivät nämä ole ristiriidassa
keskenään.
Kaj Turunen /ps:
Arvoisa puhemies! TVO haki viiden vuoden jatkoaikaa hankkeelle
Olkiluoto 4, ja hallitushan olisi voinut päättää muustakin
ajasta, lyhyemmästäkin ajasta. 2010 silloinen
eduskunta päätti muistaakseni luvuilla 120—72
siitä, että OL 4 on yhteiskunnan kokonaisedun
mukainen hanke. Nyt, ministeri Vapaavuori, sanoitte, että TVO
ei pysty sitovasti sitoutumaan minkäännäköiseen
aikaan tässä. Mutta kun tämä hanke,
Olkiluoto 3, on viivästynyt nimenomaan Arevan vuoksi, niin
vaikka TVO:lla on talous kunnossa, ei voi edellyttää sitä,
että on kaksi tämmöistä isoa,
massiivista rakennushanketta päällekkäin,
vaan ensin Olkiluoto 3 täytyy rakentaa loppuun ennen kuin
aloitetaan 4:ää. Tätä aikataulusitoutumista
TVO:n puolelta on ehkä hiukan kohtuutonta vaatia, koska
kaikki on kiinni rakentajasta eli Arevasta. (Puhemies koputtaa)
Pidättekö te tätä näkemystä oikeana?
Elinkeinoministeri Jan Vapaavuori
Arvoisa puhemies! Ydinenergialaki ei mahdollista sen pohtimista,
mikä on jonkun yhtiön tulokulmasta kohtuullista.
Jari Myllykoski /vas:
Arvoisa herra puhemies! Nyt kun näyttää selvälle,
että nelonen ei satakuntalaisten toiveista huolimatta ilmeisesti
sitä siirtolupaa saanut, ja kun olen jotenkin aistinut, että ministeri
Vapaavuoren päätöksenteossa ei ole pakkia,
ne päätökset taitavat varmasti tässä jatkossa
pitää, niin olisiko nyt hallituksen, tuon edustaja
Arhinmäen esille tuomien puitteitten perusteella, luotava
heti elementtejä, joilla cleantech-teollisuutta pystytään
edistämään? Esimerkiksi yhteiskunnan
julkisille hankinnoille erittäin pitkät poistoajat,
niin että hankinta ei halvaannuta kuntatalouden lukuja.
Luodaan sillä tavalla mahdollisuus ja tehdään
siitä kiinnostava kunnille, että ne lähtevät
näitä uusia prosesseja kehittämään
ja ostamaan. Samaten, jos sen joku yksityinen toimija ostaa, tehdään
järjestelmä, missä on sellaisia veroherkkuja,
jotka korvaavat pitkälle ajalle investointien tuotosta
maksettavaa veroa, (Puhemies koputtaa) ja sitä kautta tehdään
siitä houkutteleva.
Elinkeinoministeri Jan Vapaavuori
Arvoisa puhemies! Jälleen vähän
vaikeaa löytää yhteyttä alkuperäiseen
kysymykseen. (Välihuutoja vasemmalta)
Hallitus on määritellyt kasvun kärjet
tulevaisuudelle, jotka ovat biotalous, cleantech ja digitalisaatio.
Ne ovat ne kolme sektoria, missä uskoaksemme on parhaat
edellytykset maailmanluokan uusiin menestystarinoihin ja sen kokoluokan uuteen
teollisuuteen ja vientiin, jolla on merkitystä Suomen tulevan
kasvun kannalta.
Tätä teemme joka päivä,
monissa eri ministeriöissä. Meillä on
erittäin hyvin eteenpäin menevä cleantech,
joka on kasvanut viime vuosina yli 10 prosenttia vuodessa, samaan
aikaan kun koko maan bkt on ollut miinuksen puolella. Tämä työ tulee
jatkumaan, eikä se nyt linkity tähän
ydinvoimapäätökseen tavalla eikä toisella.
Timo Kalli /kesk:
Arvoisa puhemies! Me olemme tämän viikon
aikana puhuneet täällä työstä ja
investoinneista ja myöskin sähkön puutteesta.
Tänään valtioneuvosto on päättänyt
antaa Fennovoimalle tarkennetun periaatepäätöksen. Pitää kysyä ministeriltä itseltään,
oliko ministerillä missään vaiheessa
harkinnassa, että myös toiselle hakijalle olisi
annettu tarkennettu periaatepäätös, jossa
olisi harkittu näitä asioita: markkinoita, aikaa
ja muita. Kyllä ydinenergialaki olisi antanut mahdollisuuden
myöskin siihen, että valtioneuvosto olisi määritellyt,
mikä on se aika. Kysynkin: oliko tämä asia
harkinnassa?
Elinkeinoministeri Jan Vapaavuori
Arvoisa puhemies! Kyllä oli. Sitä harkittiin
moneen otteeseen ja erittäin huolellisesti. Mutta on mahdoton
ajatus, että valtioneuvosto lähtisi myöntämään
sellaista määräaikaa, joka hakijan, yhtiön,
oman ilmoituksen mukaisesti olisi aivan liian lyhyt mahdollistaakseen
sen, että hanke lähtee käyntiin. Tässä oli
kysymys siitä, että emme saaneet hakijalta riittävää vakuutta
siitä, että annettava lisäaika aidosti
johtaisi eteenpäin.
Olen edustaja Kallin kanssa samaa mieltä siitä,
että meillä on tämän sähköntuotantokapasiteetin
osalta ongelmia ottaen huomioon myös sen, että meiltä on
poistunut paljon sähköntuotantokapasiteettia ja
sitä poistuu jatkossakin lisää. Mutta
pelkään pahoin, että jos olisimme myöntämässä lisäaikaa
hankkeelle, joka on erittäin epävarma, joka käytännössä johtaisi
monien muitten hankkeitten kaatumiseen, niin tämä ongelma
saattaisi vain korostua.
Timo Soini /ps:
Arvoisa herra puhemies! Palautetaanpas nyt mieliin, minkä takia
meillä energiapolitiikkaa yleensä tehdään:
perusteollisuus on turvattava, työpaikat on turvattava,
talouskasvua, hyvinvointia on saatava aikaan, sitä, millä me
maksamme meidän vanhusten palvelut, lasten koulut. Tästähän
tässä on kysymys.
Ja kun puhutaan näistä riippuvuuksista, Venäjästä ja
muualta, niin pitäisikö nyt sitten vihreiden ja
RKP:n mielestä vähentää kaasun
ostoa Venäjältä tai öljyn ostoa
Venäjältä, jotta se riippuvuus vähenisi?
Eihän meidän kannata tällä lailla
ajatella, vaan sillä lailla yhteiskunnan kokonaisetua,
mistä suomalainen työ, yrittäminen ja
hyvinvointi lähtevät. Eikä se ole poissuljettua — jos
joku epäilee, että täällä tulee
energiaomavaraisuuden ylitys — että me voimme
viedä energiaa. Mehän voimme viedä sitä energiaa
ja myydä sitä ulkomaille, (Välihuutoja)
emmekö voikin? (Eduskunnasta: Ja mitä ydinjätteelle
tehdään?)
Elinkeinoministeri Jan Vapaavuori
Arvoisa puhemies! Viimeisen viiden vuoden aikana kaikesta Suomessa
kulutetusta sähköstä, vähän
vuodesta riippuen, 12—20 prosenttia on tuotu maahan, vähän
eri aikoina eri puolilta. Tällä hetkellä tuodaan
lähinnä Ruotsista, jonkun verran Norjasta. Joitain
vuosia sitten tuotiin pitkälti Venäjältä.
Tavoitteemme on vähentää tätä riippuvuuttamme.
Sen takia tarvitsemme lisää sähköntuotantokapasiteettia
Suomeen, jotta emme olisi riippuvaisia sähkön
tuonnista. Mutta samaan hengenvetoon pitää sanoa,
että Suomessa on varsin laaja yhteiskunnallinen yhteisymmärrys
ja yksimielisyys siitä, että emme tuota sähköntuotantokapasiteettia
emmekä varsinkaan ydinvoimaa pysyväisluontoiseen
vientiin.
Mauri Pekkarinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Suomeen tuodaan juuri tällä hetkellä kahden
Fennovoiman kokoisen ydinvoimalaitoksen verran sähköä ulkomailta.
Venäjältä tuodaan melkein yhden Fennovoiman
laitoksen verran juuri tällä hetkellä.
Kun uusiutuvia lisätään ja sitten Fennovoima
saa aikanaan tämän laitoksensa käyntiin,
niin käytännössä sillä korvataan
muun muassa Venäjän ydinvoimaloista tällä hetkellä meille
tuotava sähkö. Sen lisäksi sillä korvataan Venäjältä meille
tuotava hiili. Meillä käytetään sähköntuotantoon
puolentoista Fennovoiman verran nimenomaan venäläistä hiiltä.
(Timo Soini: Koksia!) Väite siitä, että tämä ratkaisu
jotenkin olisi sitoutumista Venäjään:
Päinvastoin, voidaan osoittaa, että tällä korvataan
Venäjältä tuotavaa sähköä ja
Venäjältä tuotavaa hiiltä, Venäjältä tuotavaa
maakaasua. Tässä mielessä tämä on
mielestäni (Puhemies koputtaa) isänmaallinen ratkaisu.
(Ben Zyskowicz: Edustaja Pekkarisen paras puheenvuoro tällä vaalikaudella!)
Puhemies Eero Heinäluoma:
Eikö niin, ministeri Vapaavuori?
Elinkeinoministeri Jan Vapaavuori
Arvoisa puhemies! Nyt edustaja Pekkarinen perusteli tämän
asian paljon paremmin kuin mitä itse olisin osannut. Asia
on juuri näin.
Oras Tynkkynen /vihr:
Arvoisa puhemies! Edustaja Soini kysyi, kannattavatko vihreät
tuontiriippuvuuden vähentämistä Venäjän
kaasusta ja öljystä. Vastaus on: kyllä kannatamme,
kannatamme sitä, että satsaamme kotimaiseen uusiutuvaan
energiaan, jolla voidaan vähentää tuontiriippuvuutta
kaikista ilmansuunnista ja kaikista energianlähteistä.
Edustaja Pekkarinen puolestaan hyvin tietää, että huomattava
osa Suomessa käytettävästä kivihiilestä menee
lämmöntuotantoon, ja siinä ei Fennovoima
tai muukaan ydinvoimala auta tuon taivaallista.
Mutta on erittäin hyvä, että ministeri
Vapaavuori on tässä salissa myöntänyt
avoimesti, että ydinvoimainvestoinnit vähentävät
halukkuutta investoida muuhun tuotantoon, mukaan lukien kotimainen
energia. Tämä on erittäin tärkeä huomio,
jossa edellisen hallituksen ministeri aikanaan kursaili. On hyvä,
että nykyinen ministeri on tässä suorapuheisempi.
Mutta kun, ministeri Vapaavuori, te viittasitte Euroopan komission
kantoihin, oletteko tutustunut Euroopan parlamentin vastikään,
tänään, tulleeseen kantaan, jossa parlamentti
kehottaa EU-jäsenmaita keskeyttämään
kaikki (Puhemies koputtaa) energiasektoria koskevat hankkeet Venäjän
kanssa?
Elinkeinoministeri Jan Vapaavuori
Arvoisa puhemies! Toivon nyt edustaja Tynkkyseltä ymmärrystä sille,
että tänään en ole ehtinyt selvittämään,
mitä Euroopan parlamentti on lausunut.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Kuten täällä on
jo todettu, Suomen kauppatase on tällä hetkellä alijäämäinen.
Suuri syy siihen on sähköntuonti, ja siitä syystä jotakin
on tehtävä ja meidän on saatava sähkön
omavaraisuus. No, siinä hallituksessa, jossa vihreät
olivat ahkerasti mukana ja jatkoivat, tosiaan kaksi isoa myllyä hyväksyttiin.
Nyt te pienennätte tätä niin, että rakennetaan
vain yksi pieni mylly. Jää valtava gäppi
siinä suhteessa. Mistä sitä sähköä tuotetaan, mikä on
se vastaus? Onko näin, että seuraavan eduskunnan
aikana meidän täytyy järjestää uusi kierros
uusista ydinvoimahankkeista, joilla sitten täytetään
se puuttuva sähkön osuus?
Toiseksi olisin kysynyt sitä, että kun meillä on ollut
Loviisassa kaksi venäläisrakenteista ydinvoimalaa,
niin onko niitten osalta ollut painostamisvaikutuksia tai jotakin
muuta sellaista, joka olisi aiheuttanut selkeätä riippuvuutta
Venäjästä ja Venäjän
harjoittamasta politiikasta. Mielenkiintoista oli se, kun vihreät
sanoivat, että kaasuriippuvuutta Venäjästä täytyy
vähentää, koska siinä se riippuvuus
on täydellinen. Neuvoteltiinko tästä asiasta
vihreitten kanssa, jotta tässä poliittisessa tilanteessa
tuota riippuvuutta voitaisiin vähentää ja
kaasuntuontia Venäjältä olennaisesti vähentää?
(Puhemies koputtaa) Muistan Satu Hassin tärkeän
opin meille...
Puhemies Eero Heinäluoma:
Arvoisa edustaja, aika on täynnä.
...atomivoima on rauhan voimaa, kunnes se tuodaan... [Puhemies
antoi puheenvuoron seuraavalle puhujalle.]
Elinkeinoministeri Jan Vapaavuori
Arvoisa puhemies! Nyt kaikkiin kysymyksiin ei ehdi vastata,
mutta kahteen.
Ymmärrän tämän herkkyyden
Venäjään liit-tyen, varsinkin tässä kansainvälispoliittisessa
tilanteessa, ymmärrän sen oikein hyvin, mutta meidän
pitää muistaa, että näitä hankkeita
tehdään vuosikymmeniksi eteenpäin. Meidän
pitää muistaa, että olemme tehneet Venäjän
ja Neuvostoliiton kanssa yhteistyötä tällä alalla
niin kauan kuin ydinvoimaloita Suomessa on ollut. Ja pitää muistaa,
että tänä aikana meillä ei ole
ollut minkäänlaisia ongelmia, ei minkäänlaisia
painostusyrityksiä siitä huolimatta, että maailma ympärillä on
muuttunut ja jopa naapurin koko talousjärjestelmä on
romahtanut.
Mitä ensimmäiseen kysymykseen tulee, on selvää,
että meidän järjestelmämme on
rakennettu sen olettamuksen varaan, että tulee kaksi uutta ydinvoimalaa.
Nyt voi olla niin, että ei tule. Pitää muistaa,
että TVO:n lupa on silti vielä voimassa. Ensi
kesään mennessä he voivat miettiä,
hakevatko rakennuslupaa, ja on sekin mahdollista, että Fennovoiman
hanke ei toteudu, vaikka he luvan saavatkin.
Joka tapauksessa on selvää, että ensi
vaalikauden alussa meidän pitää miettiä,
miten täytetään se gäppi, se
vaje, mikä tästä nyt mahdollisesti syntyy.
Mutta pitää myös muistaa tämä ydinvoimaloitten
kaari, se, että kuitenkin on kysymys semmoisesta vajeesta
(Puhemies koputtaa), joka on aktualisoitumassa vasta noin kymmenen
vuoden päästä. Tämä on
asia, joka on seuraavan hallituksen pöydällä aivan
varmasti.
Antti Rantakangas /kesk:
Arvoisa puhemies! Vihreitten ja vasemmistoliiton energiapolitiikan
uskottavuus on täysi nolla. Te vastustatte ydinvoimaa,
te vastustatte turvetta ja te vastustatte vesivoimaa, ja osa teistä vastustaa
myös tuulivoimaa.
Herra puhemies! Minä haluan kiittää ministeri
Vapaavuorta ja hallituksen enemmistöä. Tämä tämänpäiväinen
Fennovoima-päätös oli erittäin tärkeä ja
merkittävä paitsi energiapoliittisesti myös
aluepoliittisesti ja työllisyyspoliittisesti.
Sitten varsinaiseen kysymykseen. Kun hallitus antaa tämän
vuoden lopulla ensi vuoden talousarvion täydennysesityksen,
niin onko tähän täydennysesitykseen tulossa
puuhakkeen tuen ja turpeen verotuksen palauttaminen vuoden 2012 tasolle?
Täällä tiistain keskusteluissa muun muassa
kokoomuksen vahvat vaikuttajat edustaja Zyskowicz ja Sasi tulivat
vahvasti tukemaan keskustan ja lähes muun opposition esitystä.
(Välihuutoja) Nyt olisi aika hankkia työpaikkoja
ja vähentää kivihiiliriippuvaisuutta
yhdellä ainoalla päätöksellä,
jonka voitte vielä tuoda (Puhemies koputtaa) lähiviikkojen
aikana tänne eduskuntaan.
Elinkeinoministeri Jan Vapaavuori
Arvoisa puhemies! En ryhdy tietenkään ennustamaan,
mitä budjetin täydennyksessä mahdollisesti
on, varsinkaan kun kysymys on pitkälti verolainsäädännöstä,
joka kuuluu ministeri Rinteen vastuualueelle, mutta omalta osaltani
totean, että ei minulla mitään sellaista
esitystä vastaan olisi.
Jari Lindström /ps:
Arvoisa herra puhemies! Yksi tämän ydinvoimapäätöksen
taustalla oleva tekijähän on ollut tämä,
että halutaan turvata kohtuuhintainen energia. Sen takia
muun muassa meidän kaupunkimme, Kouvolan kaupunki, on lähtenyt
mukaan tähän Fennovoima-hankkeeseen. Tämä kohtuuhintainen
energia on tärkeää paitsi teollisuudelle
ja kunnille myös kotitalouksille. Ja kun tätä sähköenergian
hintaa kuitenkin ollaan tämän hallituksen toimesta
nostamassa, niin ei voida välttämättä puhua
enää pienituloisten kohdalla mistään
kohtuuhintaisuudesta. Kysynkin valtiovarainministeri Rinteeltä:
miten te perustelette energiaverotuksen kiristämisen pienituloisille,
koska suuri osa näistä rahoista, yhä suurempi
osa, menee sähkölaskujen maksamiseen?
Puhemies Eero Heinäluoma:
Kysymys ei liity päivän aiheeseen, joten emme
ota siihen liittyvää vastausta.
Ari Jalonen /ps:
Arvoisa puhemies! Täällä on puhuttu
energiariippuvuudesta Venäjästä. Tervehdin
ilolla niitä uutisia, että LNG-terminaalit rakennetaan,
koska ne vähentävät riippuvuutta Venäjästä.
Nämä tekevät myös sen, että meillä on
pohja, millä voidaan kehittää biokaasuja
ja biokaasutaloutta. Mitä te teette biokaasuenergialle,
sille, että se lähtee kasvamaan kunnolla, koska
tämä LNG-terminaalihan aukaisee portteja?
Ja edelleen, palataan ensimmäiseen kysymykseen, täällä tuli
jo toisinto aikaisemmin: kysyttiin vakaan ja pitkäjänteisen
energiapolitiikan perään. Oletteko te kykeneviä tekemään
ne vaadittavat isot päätökset, että isot,
naftisti sata vuotta vaikuttavat päätökset
tulevat eduskunnan käsittelyyn?
Elinkeinoministeri Jan Vapaavuori
Arvoisa puhemies! Mitä LNG:hen tulee, on totta, että meillä on
vireillä kolmenkin merkittävän kotimaisen
LNG-terminaalin merkittävä tukeminen valtion varoista.
En ole ihan varma, ymmärsinkö edustajan kysymystä oikein,
mutta kerron kuitenkin, mitä ydinenergialaki asiasta sanoo. Ydinenergialaki
kertoo, että ydinvoimaloissa on kysymys valtioneuvoston
periaatepäätöksistä — on
kysymys valtioneuvoston periaatepäätöksistä — ja
sen jälkeen myönteinen päätös
on asetettava eduskunnan tarkistettavaksi. Tässä ajattelutapa
on se, että myönteisissä tapauksissa
sen hankkeen legitimiteetti edellyttää, että myös
eduskunta sen siunaa. Kielteisissä tapauksissa tällaista tarvetta
ei ole.