6) Eduskunnan pankkivaltuuston kertomus 2000 Pankkivaltuuston ajankohtaiskertomus eduskunnalle
14.2.2001
Mikko Elo /sd:
Puhemies! Keskusteltavana on siis talousvaliokunnan mietintö n:o
12/2001 vp. Vaikka eduskunta on nyt valmistautumassa (Hälinää — Puhemies
koputtaa) kesälomalle lähtöön
...
Puhemies:
(koputtaa)
Arvoisat edustajat, nyt pyydän käymään
yksityiset keskustelut ulkopuolella. Keskustelu jatkuu, ja puheenvuoro
on ed. Elolla.
Puhemies! Vaikka meillä on varmaan monia muita mielenkiintoisia
projekteja nyt kesää varten, haluaisin kuitenkin
muutaman sanan sanoa tästä erittäin ajankohtaisesta
ja mielenkiintoisesta talousvaliokunnan mietinnöstä,
joka liittyy euroon ja rahapolitiikkaan ja yleensä talouspolitiikkaan.
Puhemies! Kaikki me tiedämme, että Yhdysvalloista
alkanut talouden epävarmuus on aika kouriintuntuvaa paitsi
Yhdysvalloissa myös koko Euroopassa, ja myös meillä Suomessa
tietty epävarmuus jatkuvasti lisääntyy.
Yhdysvaltojen keskuspankkihan on yrittänyt reagoida tähän tilanteeseen
niin, että se on muutaman kuukauden aikana laskenut ohjauskorkoa
viisi kertaa 0,5 prosenttia eli 2,5 prosenttia. Tällä hetkellä oikeastaan
vain jäädään odottamaan näitä vaikutuksia,
koska yleinen arviohan on se, että koronalennukset vaikuttavat
aikaisintaan noin puolen vuoden kuluttua reaalitalouteen. Tämänhetkisten
... (Hälinää)
Puhemies:
(koputtaa)
Anteeksi, ed. Elo. — Esitän, että ne
toivotukset esitetään salin ulkopuolella, kun
niitä ei osata kuiskaillenkaan esittää.
Puhemies, kiitoksia! — Tämänhetkiset asiantuntija-arviot
lähtevät siitä, että Yhdysvalloissa
nämä koronalennukset, jotka saattavat jatkua ensi
viikolla, tulevat vaikuttamaan reaalitalouteen ja yritysten tuloksiin
vasta ensi vuoden ensimmäisellä tai toisella neljänneksellä.
Toivottavasti näin käy, koska kaikki asiantuntijat
eivät ole varmoja edes siitä, että näin
tulee tapahtumaan. Pörssikurssien lasku on jatkunut esimerkiksi
viime päivien aikana Yhdysvalloissa kaikista koronalennuksista
huolimatta johtuen lähinnä siitä, että suuryritykset
antavat jatkuvasti tulosvaroituksia päivastä toiseen.
Vain eräät harvat poikkeukset vahvistavat tätä sääntöä,
kuten esimerkiksi eilen suuryhtiö Oraclen antama markkinoiden
odotuksia parempi tulos. Sillä saattaa tietysti olla vaikutuksia
myös pörssin kehitykseen.
Puhemies! On kuitenkin mielenkiintoista ainakin omasta mielestäni
se, että myös Suomessa näyttää siltä,
että pörssikurssien kehitys on yhä enemmän
vaikuttamassa meidänkin reaalitalouteemme. Suomessa vielä ajateltiin
joitakin vuosia sitten, ettei pörssikurssien laskulla tai
nousulla ole kovin suurta merkitystä meidän reaalitalouteemme,
mutta kyllä tällä hetkellä esimerkiksi Suomenkin
talouden hidastuminen aivan selvästi on yhteydessä tähän
kansainväliseen tilanteeseen ja myös siihen, että esimerkiksi
Suomessa tällainen epävarmuus lisääntyy
siitä, että Nokia antaa tulosvaroituksia. Sillä kuitenkin
tulee mieliin tietty epävarmuus siitä, mitä tulee
tapahtumaan. Ei haluta investoida ainakaan pitemmällä tähtäimellä tällä hetkellä juuri
mihinkään. Esimerkiksi sinänsä mielenkiintoinen
myönteinen asia on se, että asuntojen hintojen
lasku täällä Pääkaupunkiseudullakin
aivan varmasti on jotenkin tulosta siitä, että optiovoittoja
ei tällä hetkellä synny, ja myös
siitä, että pörssikurssit laskevat.
Puhemies! Mitä tulee Euroopan keskuspankin rooliin
ja euron arvoon, niin ehkä valiokunnan mietinnössä olisi
voinut enemmän kiinnittää huomiota tähän
asiaan. Mitä euron arvo merkitsee eurooppalaiselle taloudelle,
mitä etuja siitä on ja toisaalta mitä haittoja?
Yleinen arviohan on se, että välttämättä heikko
euron arvo ei ole kovin vaarallinen tekijä. Esimerkiksi
me suomalaiset olemme voineet iloita siitä, että vienti
on vetänyt ja se on aiheuttanut meillä valtavan
kauppataseen ylijäämän viime vuosien
aikana. Toisaalta kuitenkin yhä useammat asiantuntijat
ovat myös sitä mieltä, että heikko
euron arvo omalta osaltaan ruokkii inflaatiota, ja kun taas inflaatio pysyy
suhteellisen korkeana, Euroopan keskuspankki, jonka ainoa rooli
on hintavakauden ylläpitäminen, ei ole valmis
koron laskuun. Kun Euroopan keskuspankki muutama viikko sitten yllätti
markkinat laskemalla 0,25 prosenttia ohjauskorkoaan, se taas markkinoilla
todettiin, että se osoittaa Ekp:n epäluotettavuutta,
koska kaikesta huolimatta, vaikka inflaatio on noin 3 prosenttia euroalueella,
Euroopan keskuspankki kuitenkin laski korkoja.
Puhemies! Tällä hetkellä näyttäisi
siltä, kun katsoo esimerkiksi euroalueen suurinta taloutta Saksaa,
että myös täällä tarvittaisiin
koronalennuksia. Mutta kun toisaalta viimeisin inflaatio oli noin
3—3,1 prosenttia euroalueella, niin näyttää siltä,
että Euroopan keskuspankki ei ole valmis tällä hetkellä koron
laskuun.
Puhemies! Minun käsitykseni on, että alun
pitäen olisi pitänyt Euroopan keskuspankille antaa laajempi
rooli kuin pelkkä hintavakauden ylläpitäminen
eli sama rooli kuin Yhdysvaltojen keskuspankilla on. Hintavakauden
lisäksi pitää kiinnittää huomiota
työllisyyteen ja talouskasvuun, tai ehkä paremminkin
talouskasvuun ja työllisyyteen, jotka oleellisesti liittyvät
yhteen. Kyllä euroalueenkin talous on aika nopeasti tällä hetkellä hiipumassa.
Aivan varmasti sillä ehkä sittenkin on suurempi
merkitys Suomen taloudelle kuin Yhdysvaltojen talouden epävarmuudella.
(Ed. Kekkonen: Eikö se ole sama asia?) — Aivan
varmasti omalta osaltaan nämä kaikki liittyvät
yhteen, niin kuin ed. Kekkonen totesi. Ehkä ne eivät
ole aivan sama asia, mutta liittyvät yhteen kuitenkin.
Tällä hetkellähän markkinat
näyttävät odottavan, kuten jo aikaisemmin
totesin, sitä että Yhdysvaltojen keskuspankki
ensi viikolla tulee edelleen laskemaan korkoaan. Nähtäväksi
jää Euroopan keskuspankin reaktio joko sitä ennen mahdollisesti
tai todennäköisesti myöhemmin kuitenkin
vasta loppukesällä, niin kuin markkinat tällä hetkellä odottavat.
Puhemies! Vielä palaan siihen, että monet
asiantuntijat ovat tosiaan sitä mieltä, että heikko
euron arvo omalta osaltaan ruokkii inflaatiota. Se on hyvä viennin
kannalta, mutta se nostaa tuontihintoja. Täten me olemme
aika vaikeassa tilanteessa koko euroalueella.
Mitä Suomen tilanteeseen tulee, henkilökohtaisesti
olen sitä mieltä, ettei meillä ole mitään syytä lietsoa
epävarmuutta. Hämmästelin vähän eilen — en
ollut valitettavasti täällä salissa — kun
valtiovarainministeri Niinistö piti aika suuren julkisuuden
saaneen puheensa siitä, että meillä on
nyt voimakkaita verotulokertymän alennuksia. Varmaan saattaa
näin olla esimerkiksi optiovoittojen ja myyntivoittojen
osalta, mutta sekin voi olla hyvin väliaikaista. Kuitenkin
moneen kertaan valtiovarainministerin omissa katsauksissa on todettu
se, että Suomen talouskasvu on vakaalla pohjalla ja että se
takaa meille kuitenkin esimerkiksi tuloverojen ja muitten verojen
tuoton, ehkä optiovoittoverotusta ja myyntivoittoverotusta
lukuun ottamatta.
Puhemies! Minusta nyt valtiovarainministerinkään
ei kannattaisi luoda lisää epävarmuutta taloustilanteeseen.
Nimittäin pelkään sitä, että niitten
suhteellisen suurten veronalennusten vaikutus häipyy, jotka
tänä vuonna on ihmisille annettu ja jotka ovat
myönteisesti vaikuttaneet jatkuvasti työllisyydenkin
kehitykseen. Jos ihmisten mieliin tulee epävarmuutta, varmasti
kulutusinto ja erityisesti investointi-into tulee vähenemään.
Puhemies! Ehkä tässä tämä oleellisin
osa. Toteaisin vielä lopuksi sen, että tämän
päivän Helsingin Sanomien mukaan suomalaiset ovat
investoineet ulkomaille joukkovelkakirjoihin ja pörssiosakkeisiin
yli 20 miljardia markkaa. Samassa yhteydessä kuitenkin
todetaan, että Suomen pörssissä lähinnä pörssiosakkeissa
on yli 1 600 miljardia markkaa ulkomaista rahaa. Se on
aika merkittävä. Se saattaa olla eräs
epävarmuustekijä, ei samanlainen tekijä,
kuin meillä oli kymmenen vuotta sitten, jolloin meillä oli
valtava vaihtotaseen vaje, mutta kuitenkin varmaan se omalta osaltaan
on eräs tekijä. Jos ajatellaan, että Nokian
osakkeissa tästä 1 600 miljardista markasta on
pääosa, niin Nokian kurssin alentuminen, Nokian
menestys, aika voimakkaasti vaikuttaa myöskin siihen, kuinka
paljon meillä on ulkomaisia sijoituksia. Siinä mielessä tietysti
tällä on erittäin suuri merkitys.
Ehkä vielä yksi asia valiokunnan mietintöön: Kun
valiokunta aivan oikein kiinnittää huomiota siihen,
että Yhdysvalloissa säästämisaste
on alhainen, ehkä toinen vielä merkittävämpi
tekijä, josta ehkä liian vähän
julkisuudessa keskustellaan, on se valtava Yhdysvaltojen vaihtotaseen vaje,
joka joka kuukausi lisääntyy. Ennemmin tai myöhemmin — ja
siitä ovat markkina-analyytikot yhtä mieltä — tämä myöskin
tulee johtamaan lisäepävarmuuteen. Uskoisin, puhemies, että jatkuvasti
suureneva vaihtotaseen vaje on jo eräs epävarmuustekijä Yhdysvalloissa.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin, ed. Elo, ymmärsin,
että olitte pahoillanne, että ette ole pörssipelissä viime
aikoina menestynyt. Osanottoni!
Toisekseen, arvoisa ed. Elo, kiinnitän huomiota puheenne
hyvin mielenkiintoiseen ristiriitaisuuteen. Alussa asetitte koko
Ekp-järjestelmän kyseenalaiseksi, kaikki sen perusteet,
mikä tarkoittaa sitä, että jos samalla
tavalla kuin äsken juuri puhuitte, olisi puhuttu kaikissa
Euroopan parlamenteissa suurella joukolla, koko eurojärjestelmä olisi
helisemässä. Puheenvuoronne lopussa haukuitte
valtiovarainministerin hänen eilisiltaisesta puheestaan,
jota ette ollut kuuntelemassa, ja moititte sitä, että se
aiheutti epävarmuutta. Mitä ihmettä te
oikein puhutte täällä?
Kalevi Olin /sd (vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Siinähän ei ole uutta,
että ed. Elo tarkastelee kriittisesti valtiovarainministerin lausumia,
mutta mitä tulee hänen analyysiinsä kansainvälisen
finanssimaailman tapahtumista, kyllä pitää sanoa,
että ne osuvat varsin oikeaan. Toisaalta myöskin
hänen arvionsa siitä, että tämä tietokonepohjainen
talous, jota kutsutaan myös uudeksi taloudeksi, vaikuttaa
Suomessakin perinteisten talous- ja finanssirakenteiden vaikutuksiin,
on aivan oikea arvio. Toivoisinkin, että uuden talouden
vaikutuksista Suomessa tehtäisiin kiireesti kunnollinen
selvitys.
Mikko Elo /sd(vastauspuheenvuoro):
Puhemies! Mitä tulee ed. Pulliaisen puheenvuoroon, tällaiseen
henkilökohtaiseen hyökkäykseen ei ehkä kannattaisi
kovin paljon kiinnittää huomiota. Mitä tulee
omiin pörssisijoituksiini, niistä en halua täällä ruveta
kertomaan, mutta ehkä sen verran kuitenkin voin todeta,
että minulla ei ole mitään syytä huoleen.
Mitä tulee ministeri Niinistön eiliseen puheenvuoroon,
kyllähän sen ydinkohdista saa julkisista tiedotusvälineistä aivan
selvän kuvan. Monta kertaa, ed. Pulliainen, on niin, että valtiovarainministerin
ja muittenkin puheista saa julkisuudesta tarkemman käsityksen
kuin täällä salissa, kun täällä on
monta kertaa kaikenlaista, valitettavasti, epähuomiota
ja ei-tarkkaavaisuutta, kun puheenvuoroja kuunnellaan, joten uskon,
että se viesti, jonka sain, oli aivan oikea. Minä ymmärrän
valtiovarainministerin huolen, kun hän myöskin
sanoi, että tämä kehitys on kestänyt
jo yli vuoden ajan. Toisaalta olen monta kertaa vedonnut häneenkin
esimerkiksi kahdenkeskisissä keskusteluissa, ettei luotaisi
epävarmuutta lisää, koska aivan varmasti
tällaisella voimakkaalla vetoomuksella on, vaikka tosiasiatkin
kerrotaan, (Puhemies koputtaa) ehkä kielteisiäkin
vaikutuksia.
Leena Luhtanen /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Käsittelemme siis pankkivaltuuston
kertomusta vuodelta 2000 niin kuin myös pankkivaltuuston
ajankohtaiskertomusta.
Tässä, rouva puhemies, täytyy heti
aluksi todeta se, että tällaisten kertomusten
käsittely puhumattakaan ajankohtaiskertomuksesta, joka
on alkukeväästä annettu, on sillä tavalla,
sanoisinko, vaikeaa ja osittain myös turhauttavaakin, koska
asiat muuttuvat tavattoman nopeasti. Ed. Elo piti erinomaisen katsauksen
taloudellisesta tilanteesta ja ennusteista ja siitä, miten
vaikeaa on hahmottaa tavallaan menneisyyttä ja tulevaisuutta,
itse asiassa etsiä siitä jokin keskikohta, onko
menneisyys arvioitu oikein ja osataanko ennustaa tulevaisuutta oikein.
Siihen en ryhdy eikä myöskään
valiokunta ryhtynyt. Totean vain sen, että molemmissa kertomuksissa
kuvataan sitä aikaa, jolloin tähän vuoteen
suhtauduttiin huomattavasti luottavaisemmin kuin nyt voidaan tehdä,
eli muutos on ollut tavattoman nopea. Tällä tavalla
kertomus pitää asettaa oikeaan viitekehykseen.
Sinänsä minusta ed. Elo piti erinomaisen katsauksen.
Tässä tietysti voisi todeta sen, että jo
talousvaliokunnankin mietinnön jälkeen tilanne
on muuttunut ihan, näin voi sanoa, oleellisesti. Näkymät
ovat muuttuneet hyvin suuresti, esimerkkinä nyt vaikka
se, että viime viikollahan Suomen Pankki pudotti suhdanne-ennusteensa,
Suomen talouden tämän ja ensi vuoden kasvuennusteen,
jo yhtä prosenttiyksikköä alemmaksi.
Nämä ovat kaikki sellaisia tekijöitä,
jotka tekevät selväksi sen, että hyvin
vaikea on tilannetta katsoa. Mitä USA:n talouteen tulee,
se pitää paikkansa, mitä ed. Elo sanoi.
Asiantuntijat meillä totesivat juuri, että USA:n
taloudelle on jotakin tehtävä. Sen heijastusvaikutukset
ovat todella niin suuret.
Rouva puhemies! Mietinnöstä sen verran, että minusta
on hyvin tärkeätä mieltää siis
se, että koko eurojärjestelmän tavoitteenahan
on pitää yllä hintavakautta, muutamia
tällaisia perusasioita, ja se tietysti, että talousvaliokunta
yhtyy siihen käsitykseen, että Suomen kannalta
eurossa on toteutunut se, että olemme päässeet
Suomessa eroon pienen valuutan suurista heilahteluista. Tässä muutamia
tällaisia kiinnekohtia pyrkii etsimään.
Sitten tietysti, kun ed. Elon puheessa tuli jo esille Euroopan
keskuspankin asema, sitä myös pohdimme talousvaliokunnassa.
Tämä oli hyvin mielenkiintoinen näkökohta,
pitäisikö Euroopan keskuspankille ryhtyä antamaan
ylipäätään laajempia tehtäviä Amerikan
keskuspankin tapaan. Sitä varmasti on syytä pohtia
laajemmilla areenoilla. Mutta me totesimme, että kun jäsenmaiden
keskuspankit omistavat Euroopan keskuspankin ja kansallisten keskuspankkien
edustajat ovat siellä mukana, niin Suomenkin vaikutusvaltaa — meillä on
Suomen Pankissa erittäin hyvää asiantuntemusta — tulee
käyttää siellä kaikin mahdollisin
tavoin. Me otimme tässä vaiheessa tällaisen
kannan asiaan, että käytetään
niitä vaikutusmahdollisuuksia Suomen puolesta, mitä meillä on
olemassa.
Eurorahasta sen verran, että sehän on hyvin tärkeä asia
tällä hetkellä kaikille suomalaisille
ja sen käyttöönottoon tulee kiinnittää tietysti
huomiota. Se tulee käyttöön 1.1.2002.
Olen varma siitä, että jokainen kansanedustaja
joutuu vielä tämän asian kanssa tekemisiin
tavalla tai toisella myös kansalaisiin päin. Tähän
on kiinnitettävä tarkkaa huomiota, ja tästä syystä otimme
mietintöömme ihan yksityiskohtaisia aikaan liittyviä asioita
eli milloin markat, metallirahat, lakkaavat olemasta Suomessa jne.
Samalla kiinnitimme huomiota siihen, että tiedottamista
kansalaisille ja elinkeinoelämälle pitää todella
vielä lisätä. Suomen Pankissahan sinänsä on
asiat hoidettu erittäin hyvin ja mallikkaasti, mutta tiedottamiseen
varmasti pitää vielä kiinnittää huomiota.
Sitten sellainen yksityiskohta, että nythän
pitkästä aikaa, 1980-luvun alkupuolelle pitää mennä ennen
kuin voimme todeta sen, että Suomen Pankki on esittänyt
tuloksena voittoa, ja tästä on tehty tarpeelliset
esitykset, miten voitto käytetään. Tämä on
tämmöinen nyanssi, että ... (Ed. Ala-Nissilä:
Aika tärkeä nyanssi!) — Se on aika tärkeä nyanssi. — Ihmettelen
sitä vain, että tämä on jäänyt
itse asiassa lehdistössäkin ihan huomiota vaille.
Tästä syystä halusimme mietinnössämme
myös tätä asiaa korostaa. Siitä,
miten voitto käytetään, voi todeta, että Suomen
Pankin voittovarat on siirretty valtion tarpeisiin, siis todella
viimeksi 80-luvun alkupuolella. Tässä on mielenkiintoisia
aikoja eletty.
Otimme kantaa myös rahoitus- ja vakuutusmarkkinoiden
valvonta-asiaan. Nythän me tiedämme, että tämä on
hyvin vaikea asia. (Ed. Ala-Nissilä: Iso juttu!) Se on
hyvin iso juttu kaikkien finanssitavaratalojen ja yhä tekeillä olevien
uusien finanssitavaratalojen valvonnan osalta, mutta me tiedämme
myös sen, että sitä selvitetään
kesän aikana kahden kansliapäällikön
voimin ja odotamme syksyllä tuloksia. Kiirehdimme sitä, että tulokset
olisi aihetta saada todella aikaiseksi, ja kiirehdimme toimenpiteitä,
koska ajankohta on sellainen, että tavalla tai toisella
tämä valvonta-asia on ratkaistava sillä tavalla,
että tiedämme mikä se tulee olemaan ja
osaamme sitten toimia niin.
Olavi Ala-Nissilä /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Luhtanen aivan oikein totesi, että Suomen
Pankki nyt osoittaa valtion tarpeisiin merkittävästi
voittovaroja, ei kuitenkaan puolta, mikä olisi pääsääntö tällaisessa
tilanteessa, vaan perustelluista syistä hieman vähemmän.
Täytyy todeta kuitenkin, että pankkikriisin aikoihin
kyllä Suomen Pankki oli talkoissa mukana aika vahvasti
ja se rasitti Suomen Pankin taseita. Mielestäni tästä on
tulossa nyt käytäntö, että Suomen
Pankki siirtää valtion tarpeisiin voitostaan jatkossakin,
uskon näin, merkittäviä summia tulevina
vuosina. Se on tietysti hyvä ja tärkeä asia,
että näin voi tapahtua.
Arvoisa puhemies! Finanssitavaratalovalvonta on iso poliittinen
asia, ja siitä syksyllä varmaan riittää pohdittavaa,
koska siitä on selvästi erilaisia näkemyksiä myöskin
olemassa. Pankkivaltuuston ja talousvaliokunnan on syytä siihen erityisesti
paneutua.
Klaus Hellberg /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Meillä on siinä mielessä hieman
erilainen tilanne nyt, kun me käsittelemme pankkivaltuuston
kertomusta vuodelta 2000, kuin monena aikaisempana vuotena, jolloin
talouden kehittyminen on ollut suhteellisen myönteistä.
Nyt on erittäin paljon kysymysmerkkejä ilmassa,
ja varsinkin Yhdysvalloissa on talouden myönteinen kehitys
pysähtynyt. Meilläkin täällä Suomessa
on hyvin paljon kielteistä tiedossa, ja siinä mielessä tilanne
on nyt hyvin mielenkiintoinen.
Voidaan todeta, että pörssikurssit ovat laskeneet
tietysti Suomessa, mutta myös USA:ssa. Tämä on
siinä mielessä ehkä aikamoinen kysymysmerkki,
että kun meillä Suomessa on 1 600 miljardia
ulkomaista rahaa suomalaisissa pörssiosakkeissa, niin ovatko
ne vaarassa, jos toisaalta katsotaan, että Yhdysvalloissa
on se tilanne, että siellä pörssikurssit
ovat laskeneet vielä enemmän kuin Suomessa. Kun
yleensä maailmassa on aikamoisia taloudellisia kysymysmerkkejä joka puolella,
miten se vaikuttaa meidän tilanteeseemme? Saattaa olla,
että meillä kuitenkin on parempi tilanne kuin
Yhdysvalloissa. Minun mielestäni ei ainakaan tällä hetkellä ole
ilmeisesti sellaista vaaraa, että tätä rahaa
lähdettäisiin rahtaamaan Suomesta muualle. Aasiassakin
on hyvin suuria ongelmia, varsinaisia kysymysmerkkijuttuja, eli
varmasti on odottava tilanne nyt joka puolella ympäri maailmaa.
Miten toisaalta öljyn hinta tulee vaikuttamaan taloudelliseen
kehitykseen? Jos tämä jatkuu niin kuin näyttää,
että öljyn hinta ilmeisen pysyvästi jää suhteellisen
korkeaksi, tuonne 25 dollariin barreli, tai 30:een, mitä se
vaikuttaa yleensä taloudelliseen kehitykseen. Jos se vuodesta
toiseen tulee olemaan siellä ainakin lähivuosina,
niin silläkin on varmasti aikamoinen merkitys. Kun USA:n
valtava vaihtotaseen vaje samanaikaisesti edelleen kasvaa, niin
kyllähän korkea öljyn hinta ja kaikki
tällaiset vaikeudet saattavat tehdä sen, että tilanne
voi jopa suhteellisen nopeastikin heikentyä.
Toisaalta USA:n keskuspankki toimii erittäin aktiivisesti,
niin kuin se on aina tehnyt. Kun Euroopan keskuspankkia aikanaan
perustettiin, tietysti jälkikäteen voi todeta,
että silloin hyvin vahvasti keskusteltiin siitäkin,
mitkä sen tehtävät olisivat. Ilmeisesti
olisi ollut kannattavaa ottaa enemmän mallia Yhdysvaltojen
keskuspankin tehtävistä, jotka suuntautuvat huomattavasti enemmän
esimerkiksi työllisyyden kehittämiseen kuin Ekp:n
päätöksenteko ja velvoitteet ovat. (Ed.
Kekkonen: Yhdysvallat on liittovaltio!) — Tietysti Yhdysvallat
on liittovaltio, se pitää paikkansa kyllä,
mutta kuitenkin, jos katsotaan, että kansallisten keskuspankkien
edustajathan ovat Ekp:n päätöksentekoelimissä jne.,
niin kuitenkin näin jälkiviisaana olisi ehkä kannattanut
kuitenkin ottaa huomioon se, että sillä olisi ollut
vähän vahvempi rooli myös siinä,
että se puuttuu ei vain finanssikysymyksiin vaan myös talouden
kehittämiskysymyksiin voimakkaammin. Tämä on
hyvin vaikea kysymys tietysti.
Eurorahan käyttöönotto tulee meille
ensi vuoden alussa. Minkälainen hurlumhei tästä sitten tulee?
Sitäkään ei vielä pystytä varmasti
sanomaan, minkälainen vaikutus sillä tulee olemaan. Kun
kaikilla valtioilla, jotka siihen mukaan ovat menossa, on ollut
mahdollisuus valmistautua huolellisesti siihen, niin toivotaan,
että kaikki nyt menee mahdollisimman hyvin ja nämä muutamat
kuukaudet, jotka vuoden alussa on aikaa varsinaisesti vaihtaa sekä rahat
että muutenkin koko toiminta euroon, onnistuvat hyvin.
Valiokunta on ottanut tässä kantaa siihen,
että rahoitus- ja vakuutusmarkkinat ovat Suomessakin nyt
voimakkaasti muuttuneet. Kun syntyy finanssitavarataloja ja syntyy
vielä varmaan lisää, niin nyt täytyy
tietysti selvittää, niin kuin tässä on lähdetty,
että syyskuun loppuun mennessä toimikunta selvittää,
miten nämä valvonta-asiat saadaan kuntoon uuden
finanssitoiminnan osalta ja minkälaisia toimenpiteitä sitten
tarvitaan. Niihin toimiin pitäisi mahdollisimman pian ryhtyä,
koska on tietysti selvää, että valvonnan
täytyy seurata sitä kehitystä, mikä finanssipuolella
on tapahtunut. Siihen täytyy olla valmius mennä mukaan mahdollisimman
pian niin, että se on toimiva ja pysyy tämän
kehityksen mukana.
Antero Kekkonen /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Talouden signaalit maailmalta ovat hyvin yhdensuuntaisia,
ne eivät osoita hyvää. Talouden signaalit
myös Suomen sisällä ovat hiukan vaikeita
esimerkiksi asuntokaupan kohdalla, joka on aika hyvä mittari;
täällä Pääkaupunkiseudulla
on tapahtunut suorastaan pysähdys. Kun me käymme
viimeistä tällaista keskustelua markkojen aikana,
niin minua kyllä hiukan askarruttaa se, että jos
talous taantuu samaan aikaan, kun Suomessa siirrytään
uuteen rahaan, minkälainen psykologinen yhteisvaikutus
sillä tulee olemaan. Arvelisin, että se saattaa
tuottaa pulmia, joita me ihan vielä emme pysty näkemään.
Arvoisa rouva puhemies! Minusta on tärkeätä havaita
se, minkä valiokunnan puheenjohtaja myös otti
esille, että Suomen Pankki tuloutti valtiolle. Näin
ei ole tapahtunut 20 vuoteen. Ed. Ala-Nissilä oli kovin
optimistinen, kun hän arveli, että tästä tulisi
ikään kuin maan tapa. Todella hyvä olisi,
jos niin tulisi. Se oli muistaakseni noin 800 miljoonaa markkaa,
minkä valtio pankilta sai. Se on suuri summa rahaa ja sille
on paljon käyttöä. Se, että näin
voitaisiin koko ajan toimia, edellyttää tietysti
sitä, että Suomen talous on vakaa.
Oikeusministeri Johannes Koskinen
Arvoisa puhemies! Kyllä olisi hyväksi, jos
tästä tulisi maan tapa, ja siihen on perusedellytykset
olemassa. Kun Suomi rahoitus- ja maksujärjestelmältään
kehittyneenä maana siirtyy euroalueeseen, niin tätä niin
sanottua seignorage-tuloa tulee vuosittain huomattavia summia juuri
tästä kehittyneestä teknologiasta johtuen.
Suomen Pankin omia toimintoja pitää sitten tehostaa
siinä määrin, että se näkyy
myös sitten tilinpäätöksissä plusmerkkisinä tuloksina.
Muuten kansainvälisen talouden merkit voivat olennaisesti
muuttua. Juuri erilliskertomuksen pääasia, euron
ja dollarin suhde, voi muuttua jo pelkästään
sen takia, että eurosta tulee reaalivaluutta. Sillä on
yllättävän isoja psykologisia vaikutuksia,
ja varsinkin jos ajatellaan varsinaisen euroalueen ulkopuolisia
maita, joissa tätä kakkosvaluuttaa, nykyisin dollaria,
jatkossa voidaan korvata eurolla, niin se vaikuttaa sitten euron
ja dollarin keskinäisiin hintasuhteisiin.
Reijo Kallio /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Suomalaisen pankkisektorin tila ja näkymät
ovat tänään vielä varsin vakaat,
mutta mikäli talouskasvu meilläkin hidastuu, se
tulee ilman muuta viiveellä näkymään
lisääntyvinä luottotappioina. Toistaiseksi
tämän suuntaista kehitystä ei ole ollut
näkyvissä ja esimerkiksi yritysten konkurssit
eivät ole millään tavalla oleellisesti
lisääntyneet.
Pidän hyvänä sitä, että viime
vuosina suomalaiset pankit ovat kyenneet varsin menestyksellisesti
pienentämään suoria osake- ja kiinteistöomistuksia
ja näistä aiheutuvia riskejä. Ongelmana
vain tänäänkin vielä on se,
että pankit voivat edelleen altistua näille riskeille
välillisesti, ja se tapahtuu pankkien ja vakuutusyhtiöiden
välisten fuusioiden kautta, koska vakuutusyhtiöillä on edelleen
erittäin merkittäviä osake- ja kiinteistöomistuksia.
Oleellinen kysymys mielestäni onkin, miten uusien finanssitavaratalojen
riskien hallintaa ja valvontaa kyetään kehittämään
nykyistä tehokkaammaksi. Tähän talousvaliokuntakin
mietinnössään vahvasti otti kantaa ja
toivoi, että tämän asian valmistelua
kiirehdittäisiin.
Mikko Elo /sd:
Puhemies! Aivan muutama huomio vielä.
Aivan oikein talousvaliokunnan puheenjohtaja ed. Luhtanen kiinnitti
huomiota siihen, että Suomen Pankin tuloutukseen valtiovarainministeriölle
on hyvin vähän kiinnitetty huomiota. Hän puhui
mediaroolista, mutta olen havainnut myöskin, ettei täällä eduskunnassa
esimerkiksi valtiovarainministeri Niinistö oikein mielellään
ole antanut tunnustusta Suomen Pankille tästä asiasta.
Mitä tulee Ekp:n rooliin, puhemies, haluaisin todeta
sen, että Euroopan unionin komissiossahan ainakin nimettömät
lähteet esimerkiksi ranskalaislehdissä ovat hyvin
voimakkaasti arvostelleet Ekp:n roolia ja nimenomaan sitä,
että Ekp on oikeastaan jatke saksalaiselle inflaationvastaisen torjunnan
politiikalle, eli samaa järjestelmää,
rahan määrää, käytetään
inflaation pääasiallisena mittarina, hintavakauden
mittarina, ja tätä monet, erityisesti ranskalaislähteet,
näyttävät arvostelevan.
Mitä tulee sitten verokertymiin, ehkä kannattaa
muistaa se, että pari päivää sitten
saimme kuulla, että esimerkiksi Helsingissä verokertymä tulee
lisääntymään noin miljardilla
markalla yli sen, mitä oli arvioitu tuloarviossa, joten,
puhemies, kyllä tällaisia myönteisiäkin
signaaleja on. Ed. Pulliaiselle haluan erityisesti sanoa tämän, että ei
nyt pidä lähteä siitä, että todella
olisimme luomassa jotain epävarmuutta täältä.
Mitä tulee ministeri Koskisen puheenvuoroon, puhemies,
euron arvon osaltahan on hyvin erilaisia arvioita. Eräät
suomalaisetkin asiantuntijat arvioivat jokin kuukausi sitten, että pariteetti
dollarin ja euron välillä saattaisi olla mahdollinen
kesään mennessä. Nyt puhutaan siitä,
että se olisi loppuvuodesta. Kukaan ei näytä tietävän
todellisuudessa, mitä tapahtuu, ja voi olla, kun euro sitten
todella tulee käyttöön, se vaikuttaa
euron arvoon nostavasti.
Mitä tulee pankkien luottotappioihin, joista ed. Kallio
puhui, niin haluaisin todeta, että suomalaispankit ovat
viime vuosina aivan oikein vaatineet merkittävät
vakuudet ainakin yksityisiltä lainanottajilta, ilmeisesti
myöskin yrityksiltä. Tässä suhteessa
uskoisin, että Suomen pankkien tilanne on huomattavasti
aikaisempaa parempi.
Antero Kekkonen /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Ihan tähän jatkoksi
lyhyesti vain sen verran, että kun nyt edustajat Kallio
ja Elo ovat antaneet hyvin, sanoisinko, myönteisen kuvan pankkisektorin
tilasta, jotta tähän optimismiin jäisi
jokin varoittava viritys kuitenkin, finanssitavaratalojen puolella
on odotettavissa ilmiselvästi pulmia. Haluamatta ryhtyä sen
suuremmin ennustajaeukoksi tässä uskaltaisin sanoa,
että ensi syksyn suuri talouspoliittinen keskustelu, suuret talouspoliittiset
pulmat, pyörivät finanssitavaratalojen ympärillä.
Se problematiikka, josta pankit näyttävät
päässeen, on siirtymässä finanssitavaratalojen
puolelle.
Esko-Juhani Tennilä /vas:
Puhemies! Aivan tähän yleisimpään
tilanteeseen toteaisin, että nyt luodaan tämmöistä epävarmaa
kuvaa, mitä Suomen taloudessa tapahtuu. Minä pelkään,
että sitä tullaan käyttämään
eräitä pyrkimyksiä vastaan, ja ne pyrkimykset
liittyvät siihen, että pienituloisimpien ihmisten
asemaa tulee kuitenkin parantaa. Kurssit nousevat ja kurssit laskevat, mutta
nyt tuntuu olevan käytäntö se, että missään
vaiheessa ei tule huono-osaisempaa aikaa. Kyllä varmasti
talous notkahtelee, mutta joskus, siitäkin huolimatta,
että voi tulla tiettyjä takapakkeja, täytyy
hoitaa näitten pienituloisempienkin asioita syksyn budjettiriihessä.
Sitä ei voi perua, vaikka olisi vähän
erilaisia näkemyksiä.
Keskustelu päättyy.