Esko-Juhani Tennilä /vas:
Arvoisa puhemies! Hätäkeskusten toiminnan
menestyksen ratkaisee henkilöstön paikallistuntemus.
Päätöksiä pitää tehdä joskus
hyvin nopeasti, joskus sekuntien sisällä. Tämä paikallistuntemus
hätäkeskuksissa on tosi pahasti uhattuna, kun
hallitus kovalla kädellä karsii hätäkeskuksia
alueilta.
Olin maanantaina Rovaniemen hätäkeskuksessa
kuulemassa tilanteesta, eikä siellä ole väellä halukkuutta
lähteä Ouluun, mitä te olette tuputtamassa.
Tästä sitten seuraa se, että jos joudutaan
uudet henkilöt kouluttamaan, se vie jopa vuosia, että koko
alueen tuntemus tulee tietoon. Sama tilanne on tietääkseni
myös Tampereella — sieltä ei ole vetoa
Poriin jne. — ja monella muullakin alueella. Te olette
tehneet vakavan virheen runttaamalla läpi tämän
hätäkeskusten lakkautushankkeenne. Nyt kun eduskunnan enemmistö,
tämä on minun käsitykseni, vastustaa
tätä teidän esitystänne, joka
heikentää turvallisuutta tässä maassa,
oletteko te valmiita pysäyttämään
tämän hankkeen eteenpäinviemisen? (Puhemies:
Minuutti!) Palataan siihen sitten vaalien jälkeen, kun
uudet paperit on jokainen väeltä saanut, ne, jotka
sen saavat.
Sisäasiainministeri Anne Holmlund
Arvoisa puhemies! Ehkä voisin lyhyesti todeta ed. Tennilälle,
että seisotte nyt pysäkillä, josta juna on
ajat sitten mennyt ohitse (Ed. Tennilä: Eikä ole
mennyt!) ja perävalot näkyvät.
Täällä on hätäkeskuslaki
hyväksytty eduskunnassa. Siitä on äänestetty,
koko uudistuksen kokonaisuudesta, saman hätäkeskuslain
yhteydessä, jolloin vastaesitys on kaatunut. Samalla myös kehysselonteon
yhteydessä on vastaavasti äänestetty.
En näe myöskään mitään
syytä keskeyttää uudistusta, koska se
on erittäin hyvässä menossa.
Tällä hetkellä tilanne on se, että olemme
saaneet alustavat tarjoukset uudesta tietojärjestelmästä,
joka tehdään seitsemään keskukseen.
Eli edetään tismalleen niiden suunnitelmien mukaisesti,
jotka on yhdessä tehty. Eduskunta on käsitellyt
myös aluejaon perusteita. Hallitus on tehnyt omat ratkaisunsa
oman toimivaltansa puitteissa ja minä sisäministerinä oman
ratkaisuni, joka tulee suoraan hätäkeskuslaista.
Tällä hetkellähän tilanne
on jo se, että Helsingin hätäkeskus siirtyy
Keravalle Itä- ja Keski-Uudenmaan hätäkeskuksen
kanssa samoihin tiloihin 5. lokakuuta. Eli tämä uudistus
on todellakin jo pitkällä.
Tulemme joka tilanteessa varmistamaan sen, että missään
tilanteessa turvallisuus ei vaarannu ja päivystäjien
määrä on riittävä ja
koulutaso on riittävän hyvällä tasolla.
Esko-Juhani Tennilä /vas:
Herra puhemies! Afganistanin sotaan esitätte ensi vuodeksi
40 miljoonaa euroa, mutta tällä säästöpäätöksellä heikennätte
turvallisuutta myös omassa maassa. Ei se Afganistanin sotaa
käymällä parane.
Tässähän on kysymys juuri siitä,
että sinne tarvitaan uudet henkilöt, kun te keskitätte
rajusti, ja se vie sitten aikaa, että he oppivat. Sillä välin
voi tapahtua ihan vaikka mitä traagisia seurauksia. Niistä te
olette ottamassa vastuun.
Paikallistuntemus ratkaisee hätäkeskuksissa, mutta
kyllä sitä pitäisi ministerilläkin
olla. Nyt te olette pohjoiseen Suomeen muodostamassa yhden ainoan
hätäkeskusalueen, puolet Suomesta yhteen ja pääpaikaksi
Oulu, joka on siellä etelälaidassa. Miten sieltä voitaisiin
tunnistaa koko pohjoisen Suomen alueet? Pyhäjärviä yksistään on
useita tuolla alueella.
Tästä paikallistuntemuksesta, ministeri. Tiedättekö te
itse esimerkiksi sitä, kuinka pitkästi Oulusta
on Utsjoen Nuorgamiin, joka tulisi olemaan se pohjoisin paikka,
mihin näitä hälytyksiä pitäisi
osoittaa? Tiedättekö te, montako kilometriä?
Sisäasiainministeri Anne Holmlund
Arvoisa puhemies! Ehkä tämä tietokilpailukysymys
ei tähän keskusteluun välttämättä kuulu. (Ed.
Tennilä: Paljonko sinne on?)
Tilanne on kuitenkin tällä hetkellä se
... (Hälinää) Varmasti ed. Tennilä kertoo
sen teille kaikille ja minulle myös, kun en tiedä.
Saanko sanoa tähän yhden asian? Eli käytännössä tilannehan
on ollut hyvin pitkään se, että tälläkään
hetkellä hätäkeskuksissa ei ole enää paikallistuntemusta.
Olen kysynyt lukuisilta yksittäisiltä henkilöiltä,
jotka tuntevat hätäkeskustoimintaa, ja tilanne
on tämä. Emme paikallistuntemuksen perusteella
tälläkään hetkellä voi
toimittaa minnekään hätäkeskuspalvelua.
Tilanne on se, että tietojärjestelmä ja
se, että meillä on riittävän
hyvin koulutetut asiantuntevat hätäkeskuspäivystäjät, kuten
myös se, että paikalle lähtevä viranomainen
tietää tarkkaan, mistä puhelu tulee ja
minne apua pitää hälyttää,
sehän on kaikkein tärkein kysymys.
Kari Rajamäki /sd:
Arvoisa puhemies! Vuonna 2001 eduskunnan päättämällä tavalla edellinen
hallitus pani täytäntöön hätäkeskusjärjestelmää myös
aluejaon osalta ja myöskin nimenomaan turvallisuuden etulinjassa
olevien hätäkeskuspäivystäjien
koulutusta lisättiin, ja vuonna 2006 myöskin laitepuolelle
lisättiin rahaa.
Nyt tämä teidän hätäkeskusjärjestelmän
aluejaon ja koko tämän järjestelmän
alasajonne vaarantaa vakavalla tavalla turvallisuusrakenteet, sen
toimintakyvyn, läheisyysperiaatteen ja muiden alueellisten
turvallisuusviranomaisten yhteistyön kokonaisuuden. Sosialidemokraatit
esittivät tämän takia kesäkuussa
kehysasian yhteydessä, kehyspäätöksen
yhteydessä, että hätäkeskusuudistus
on pysäytettävä. On totta, että hävisimme
tämän äänestyksen täällä salissa
kesäkuussa, mutta kyllä teidän täytyy
turvalli-suudesta vastaavana ministerinä nähdä,
mihin teidän ratkaisunne, joka on puhtaasti poliittinen ja
huonosti valmisteltu, on johtamassa.
Sisäasiainministeri Anne Holmlund
Arvoisa puhemies! Tätä ratkaisua on valmisteltu vuodesta
2007 eli siitä saakka, kun eduskuntaan toimitettiin hätäkeskusselonteko.
Jokainen porras on erittäin huolella harkittu. Kaikesta
löytyy dokumentaatio. Olen valmis toimittamaan sen teille
vaikka henkilökohtaisesti.
Eduskunnan hallintovaliokunta käsitteli vuonna 2009
aluejaon perusteita ja suoritti varsin perusteellisen kuulemisen.
Kaiken olemme kertoneet valiokunnalle siksi, että valiokunnalla
olisi mahdollisimman hyvä objektiivinen käsitys
asiasta, ja valiokunta yhtyi suurelta osiltaan niihin esityksiin,
mitä sisäasiainministeriö toi esille. Valiokunta
esitti myös reunaehtoja, ja pidän kunnia-asiana
sitä, että pidämme eduskunnan tahdosta
kiinni näiden reunaehtojen osalta.
Koko hätäkeskusuudistuksen tarkoitus on parantaa
koko auttamisen ketjua. Eli kyse ei ole pelkästään
hätäpuheluihin vastaamisesta, vaan siitä,
että auttamisen ketju siitä hetkestä,
kun apua tarvitseva soittaa keskukseen, on mahdollisimman nopea
ja mahdollisimman tehokas. Meillä on erittäin
laaja kehittämishanke, ja toivoisin lämpimästi,
(Puhemies: Minuutti täynnä!) että sekä ed.
Tennilä että ed. Rajamäki tutustuisivat
hieman paremmin tähän asiaan.
Jari Larikka /kok:
Arvoisa puhemies! Ymmärrän kyllä ed.
Tennilän tuskan tästä paikallistuntemuksesta,
mutta tällä hetkellä meillä on
15 paikkakunnalla hätäkeskus, jossa on merkitystä tällä paikallistuntemuksella.
Mutta tämä myös tarkoittaa sitä,
että yli 300 kunnassa ei ole sitä paikallistuntemusta.
En laittaisi tätä asiaa nyt ihan niin suureen
järjestykseen.
Kysyisin kuitenkin arvoisalta ministeriltä näistä tietojärjestelmistä.
Aikanaan tälle eduskunnalle myytiin tämä uudistus
näillä uusilla tietojärjestelmillä.
Nyt on kuitenkin tullut tietoa, että tietojärjestelmät
eivät ole ihan siinä kunnossa kuin on aikanaan
luvattu. Mikä on tämän hetken tilanne?
Milloin nämä uudet tietojärjestelmät
tulevat?
Sisäasiainministeri Anne Holmlund
Arvoisa puhemies! Tietojärjestelmän osalta
olemme täysin aikataulussa. Oikeastaan voisin viitata myös
tuohon ed. Rajamäen kysymykseen liittyen tietojärjestelmään.
Nykyinen Els-järjestelmähän tulee tiensä päähän
vuoteen 2015 mennessä, tässä olemme täysin
hankinnassa aikataulussa. Taisinkin jo todeta sen, että tämän
viikon maanantaina olemme saaneet alustavat tarjoukset liittyen
uuden tietojärjestelmän toimittamiseen. Tässä olemme
täysin aikataulussa, ja mitään erityisiä ongelmia
tai vaikeuksia ei siinä näytä esiintyvän
ainakaan tässä vaiheessa, ja en siihen myöskään
usko. Hyvin tarkkaan tulemme tietysti tilannetta seuraamaan ja pidämme
kiinni niistä lupauksista, mitä sekä minä että muut
sisäasiainministeriön edustajat ovat kansanedustajille
ja valiokunnille eri yhteyksissä todenneet ja myös luvanneet.
Tämä on hyvää vauhtia etenemässä tietojärjestelmän
osalta. Siinä ei tule mitään ongelmia.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! Keski-Suomessa oli todella vakavat myrskyt tässä elokuun
alkupäivinä ja kotikunnassani erittäin vakava
tilanne. Onneksi ei ollut kesäaika niin, että olisivat
olleet leirintäalueella ne ihmismäärät,
mitä siellä saattaa olla. Se myrsky meni laajalla
alueella täällä ja aiheutti tuhoja. Sellaisessa tilanteessa,
jos hätäkeskus on tavattoman kaukana, on vaara,
että se hätäkeskus ei pysty hoitamaan
tehtäviään sillä tavalla kuin
ihmisten ja omaisuuden turvallisuus vaatii. Oletteko te, ministeri
Holmlund, täysin vakuuttunut, että tulevissa myrskyissä ja
vastaavissa tilanteissa, jotka ovat laaja-alaisia, valtavan suuren
hätäkeskuksen alueella, hätäkeskustoiminta
selviää niistä haasteista? Tiedän,
että te toteatte, että palokunnat ja muut ovat
siellä paikalla, mutta hätäkeskusta tarvitaan
kuitenkin ja ihmisten luottamus siihen, että turvallisuudesta
kannetaan huolta.
Sisäasiainministeri Anne Holmlund
Arvoisa puhemies! Hätäkeskusten tehtävänä on vastaanottaa
hätäpuheluja ja hoitaa tiettyjä viranomaisten
tukitoimintoja. Tämähän ei muutu millään
tavalla tämän uudistuksen yhteydessä,
vaan edelleenkin samaa työtä tehdään
ja toimitaan. Hätäpuheluun vastataan pääsääntöisesti
maan alla, tietyssä paikassa. Oikeastaan soittaja ei edes tiedä,
missä hätäpuheluun vastataan. Tärkeintä on
se, että keskuksessa vastataan mahdollisimman nopeasti.
Tällä hetkellä 92 prosenttiin vastataan
alle kymmenen sekunnin, mikä on erinomainen tulos. Hätäkeskus
hälyttää paikalle sen vasteen, ne viranomaiset,
jotka tulevat aivan yhtä läheltä kuin
ne tulevat tänäkin päivänä,
eli apu tulee mahdollisimman nopeasti. Tärkeintähän
on se, että hätäkeskukset eivät
pääse ruuhkautumaan puhelutulvan johdosta. Uusi
järjestelmä käytännössä myös
vahvistaa sen, että kun ruuhkatilanne uhkaa syntyä,
silloin puheluun vastataan edelleenkin mahdollisimman nopeasti ja muut
keskukset voivat tukea toista, kun toiminta on samassa verkossa.
Heli Järvinen /vihr:
Arvoisa puhemies! Yksi hätäkeskustoiminnan
suuri ongelma on se, että hätänumeroon
112 tulee vuodessa lähes miljoona puhelua, joissa soittajalla
ei ole välitöntä hätää.
Asta- ja Veera-myrskyt osoittivat 112-numeron täydellisen
haavoittuvuuden, kun numero tukkeutui täysin esimerkiksi
sähkölinjojen vikailmoituksiin ja muihin sellaisiin
puheluihin, jotka eivät hätäkeskukselle
kuulu. Tähän ei hätäkeskusuudistus
vielä toistaiseksi ole tuonut eikä ole tuomassa
apua. Mutta tiedän, että Suomeen suunnitellaan
uudenlaista 116-palvelunumeroa, joka voisi toimia ikään
kuin varaventtiilinä. Missä vaiheessa tämän
numeron suunnittelu on?
Sisäasiainministeri Anne Holmlund
Arvoisa puhemies! Kysyjä on aivan oikeassa siinä, että tälläkin
hetkellä tämän vuoden aikana todennäköisesti
noin miljoona hätäkeskuksiin kuulumatonta puhelua
soitetaan hätäkeskuksiin. Tämä on
oikeastaan sellainen jatkuva ongelma, johon olemme pyrkineet hakemaan
järkevää ratkaisua. Tämän
korvaavan numeron valmistelutyö on käynnissä,
mutta emme ole ehkä edenneet siinä aikataulussa,
mikä olisi toivottavaa. Mielestäni kuitenkin on
nyt syytä katsoa hätäkeskusuudistus yhdessä tämän
kokonaisuuden kanssa, koska meille on tärkeää löytää sen
tyyppinen neuvontapalvelu, josta nekin ihmiset saavat kuitenkin avun
kysymyksiinsä, jotka eivät välttämättä ole kiireisiä.
Myös internetsivujen kautta voidaan parantaa ihmisille
tiedottamista, mutta tämä on kokonaisuus, joka
on vielä työn alla. Valitettavasti en uskalla
mitään aikatauluja tässä luvata mutta
lupaan kuitenkin sen, että edistämme mahdollisimman
ripeästi tätäkin asiaa.
Hannes Manninen /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämän yli 40-vuotisen yhteiskunnallisen toiminnan
aikana olen havainnut, että on sellaisia uudistuksia, joita
kukaan ei kannata ja jotka etenevät, ja on sellaisia uudistuksia,
joita kaikki kannattavat ja jotka eivät etene. Täällä on
ollut juuri esimerkki. Tätä omaishoidon tuen siirtämistä kaikki
kannattavat, se ei etene, tätä hätäkeskusta
ei kukaan kannata, ja se etenee siitä huolimatta. (Naurua)
Mutta tämä on sinänsä vakava
kysymys. On varmaa, että se on järkevä ja
tarkoituksenmukainen silloin, jos hätäkeskuksen
tehtävä on vain vastata puheluun ja välittää se.
Mutta monissa uudistuksissa on juuri se ongelma, että asiaa
ei lähestytä kokonaisvaltaisesti vaan erittäin
kapeasta näkökulmasta. Kysyisin nyt, kun on selkeästi
tullut ilmi, että eri puolille maata ollaan perustamassa
erillisiä tilannekeskuksia, koska näin suuret
hätäkeskukset eivät pysty tätä tilanneasiaa
hoitamaan: Oletteko laskeneet (Puhemies: Minuutti!) tai aiotteko
jotenkin hoitaa, mikä tässä loppujen
lopuksi on kokonaisuudessaan yhteiskunnan kannalta edullista?
Sisäasiainministeri Anne Holmlund
Arvoisa puhemies! Olen lukuisia kertoja todennut mutta totean
sen jälleen kerran, eli poliisin johtokeskuksilla ja pelastuslaitosten
valvomoilla ja johtokeskuksilla ei ole mitään
tekemistä hätäkeskusuudistuksen kanssa.
Tällä hetkellä meillä on 22
pelastuslaitoksen osalta 7:llä jo olemassa oleva valvomo.
Näitä on 7 tälläkin hetkellä käytössä,
jotka vastaavat (Ed. Manninen: Lisää tulee!) toiminnastaan
24 tuntia 7 päivää viikossa, eli mitään
uudistusta tai mitään muutosta tältä osin
ei ole tulossa. Sen sijaan nämä valvomot vastaavat pelastuslaitosten
omista johtamisjärjestelmistä, ja tämä perustuu
täysin pelastuslaitosten aivan omaan harkintaan. Mitään
tehtäviä kunnille ei siirry tai pelastuslaitoksille,
vaan hätäkeskukset hoitavat tismalleen samat palvelut
kuin tähänkin mennessä. Meillä on
tällä hetkellä valmisteilla hätäkeskusasetus,
joka selkeyttää tukipalveluita, määrittelee
ne tarkemmin ja parantaa myös rajapintoja, sitä,
mikä kullekin viranomaiselle kuuluu, mutta mitään
tehtävänsiirtoja ei ole tulossa. (Puhemies: Minuutti!)
Hätäkeskukset eivät tähänkään
mennessä ole hoitaneet pelastuslaitosten tai poliisin johtamiseen
liittyviä järjestelyjä.
Esko-Juhani Tennilä /vas:
Arvoisa puhemies! Vaimolta tuli viesti, että otahan
rauhallisemmin. Mutta vaikea on rauhoittua, (Naurua) kun te olette
ottamassa meiltä pois poliiseja pohjoisesta, te olette
vähentäneet Tullista väkeä,
Rajalta lähtee väkeä. Me tunnistamme
siellä pohjoisessa, että tämmöinen
arjen turvallisuus vaan on vakavasti uhattuna. (Ed. Saarinen: Joka
paikassa!) — Sama on tilanne muualla, mutta puhun nyt pohjoisen
puolestakin.
Te sanoitte, että ei se soittaja tiedä, missä se hätäkeskus
on. Eihän se olekaan olennaista, mutta siellä,
missä vastataan, pitäisi tietää,
missä se hätä on, ymmärrättekö te?
Se on se olennainen asia, ihan niin kuin ed. Saarinen äsken
tuossa takanani totesi. Se on se ydin eli tämä paikallistuntemus.
Te sanoitte, että ei ole niissä paikallistuntemusta.
Hämmästelen nyt tätä lausuntoa
aivan valtavasti. Sehän on ratkaiseva tekijä tässä tilanteessa.
Kun tätä paikallistuntemusta teiltä tivasin,
niin kerronpa teille, että sieltä Oulusta, mihin
te viette sitä Pohjois-Suomen koko alueen hätäkeskusta,
Utsjoen Nuorgamiin on yli 700 kilometriä (Puhemies: Minuutti
on mennyt!) eli pitemmästi kuin Helsingistä on
Ouluun. Arvatkaa, mikä huuto täällä olisi,
jos Helsinki alkaisi hoitaa Oulun hätäkeskusta.
Silloin tekin ymmärtäisitte, mitkä etäisyydet
tässä ovat ongelmana.
Sisäasiainministeri Anne Holmlund
Arvoisa puhemies! Mielestäni Oulu—Helsinki-vastakkainasettelu
ei oikein sovi tähän saliin, (Ed. Tennilä:
Se oli esimerkki, ei vastakkainasettelu!) koska itse asiassa Keravalle
perustetaan hätäkeskus, joka vastaa 1,5 miljoonan
ihmisen hätäpuheluista. Varmasti matka Nuorgamista Ouluun
on pitkä, mutta kovin monta asukasta ei välttämättä sillä välillä ole.
Kaikkien hätäpuheluiden tuottaminen on erittäin
tärkeää, ja siitä johtuu, että koko
Suomea katsotaan saman kaavan mukaisesti.
Ed. Tennilä puhui paikallistuntemuksesta. (Ed. Tennilä:
Kyllä, se on tärkeä!) Ilmeisesti viittaatte
kuitenkin paikannuspalveluihin, koska ei paikallistuntemuksen perusteella
voi tietää, mistä henkilö soittaa.
Paikannusjärjestelmän kautta sen sijaan saadaan
selville, mistä puhelu tulee.