13) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi uusiutuvilla energialähteillä tuotetun
sähkön tuotantotuesta annetun lain muuttamisesta
Kaj Turunen /ps:
Arvoisa puhemies! Perussuomalaiset eivät voi hyväksyä esitettyä lainsäädäntömuutosta.
Esitys uusiutuvalla energialla tuotetun sähkön
kiinteän tuotantotuen leikkaamisesta — käytännössä pieniltä alan
toimijoilta myös sen poistamisesta — vain muutama
kuukausi sen jälkeen, kun se on astunut voimaan, ei ole
sellaista energiapolitiikkaa, joka on suotavaa. Se on hallitukselta
erittäin lyhytnäköistä politiikkaa.
Tämä heikentää koko energiasektorin
luottamusta Suomen uusiutuvan energian politiikkaan. Vaadittavien
investointien ja muutosten toteutukset vaativat pitkäjänteistä ja
luotettavaa toimintaa. Niille alan toimijoille, jotka ovat investoineet
luottaessaan valtiovallan linjauksiin uusiutuvan energian tukipolitiikassa,
esitys on toteutuessaan suuri pettymys. Myös taloudellisista
vahingoista voi hallitukselle tulla vielä korvausvaatimuksia.
Hallituksen jättämä vaihtoehto siirtyä syöttötariffijärjestelmään
ei ole todellinen vaihtoehto kaikille toimijoille, etenkään
pienimmille. Erityisen kohtalokas hallituksen esitys on pienvesivoimaloille
ja ennen vuotta 2009 tuulivoimaa rakentaneille.
Keskisuurten maakunnallisten, paljon metsähaketta käyttävien
energiayhtiöitten siirtyminen syöttötariffijärjestelmään
ei sekään ole ongelmatonta. Paljon puupohjaisia
polttoaineita käyttäville energiayhtiöille
tukien muutoksien vaikutukset ovat vähintäänkin
haastavia. Tuen pienenemisen lisäksi uudelleen suunnatut
tuet, jotka suosivat hiiltä käyttäviä chp-laitoksia,
todennäköisesti korottavat metsähakkeen
hankintahintaa. Useat maakunnissa toimivat energiayhtiöt ovat
lisänneet puupolttoaineiden käyttöä jopa
70 prosenttiin, joten turpeen osuus on jo jäänyt
30 prosenttiin.
Hallituksen esitys haiskahtaakin hiukan petokselta. Ensin on
luotu tukijärjestelmä, johon luottaen alan toimijat
ovat tehneet investointipäätöksensä.
Tämän jälkeen vasta heinäkuun alussa
voimaan tullutta metsähakesähkön syöttötariffia
esitetään jo nyt leikattavaksi. Tätä voisi kutsua
sinne tänne meneväksi energiapolitiikaksi. Hallitus
siis rankaisee turpeen käytöstä nostamalla
turpeen verotusta. Sen lisäksi hallitus ai-heuttaa tukipolitiikan
muutoksella puupolttoaineen hinnannousun, ja kun samaan aikaan sen
tukea leikataan, ovat korotuspaineet energian hintaan taas tältäkin
osin kovat.
On muistettava, että loppulaskun maksaa aina kuluttaja.
Eteläsavolaisen pikkukaupungin energiayhtiö on
päätynyt laskelmissaan siihen, että yhteensä energian
kuluttajilta joudutaan keräämään
vuosittain noin 5 miljoonaa euroa hallituksen toimien seurauksena,
ja nämä korotukset se joutuu viemään
suurelta osin kaukolämmön hintaan. Se nostaa asumiskustannuksia
edelleen.
Hallitus tavoittelee tällä esityksellään
kymmenien miljoonien säästöjä,
mutta todellisuudessa säästöt jäävät
hyvin marginaalisiksi. Haitat ja kustannukset sen sijaan ovat moninkertaiset
ja jäävät pitkäkestoisiksi.
Tämän johdosta ehdotankin, että lakiesitys
hylätään.
Pirkko Mattila /ps:
Arvoisa puhemies! Kannatan edustaja Turusen tekemää hylkäysehdotusta.
Lakiluonnos on minulle ainakin käsittämätön. Energiapolitiikkamme
näköalattomuus on uhka maamme kilpailukyvylle.
Luonnoksessa todetaan, että kuulemisissa on tullut esille
muutoksen yllätyksellisyys ja aikataulun nopeus. Tämä huispaushallitus
on toden totta kyllä Pelle Peloton ryhtyessään
tähän sinne tänne -politiikkaan, kuten
edustaja Turunen sanoi.
Lakiluonnoksen toteutuessa lyödään
myös ilmastopolitiikkaa korville. Ihmettelen suuresti, että vihreät
istuvat hallituksessa, joka jatkaa silmää räpäyttämättä ikääntyneiden
hiilivoimaloiden käyttöä vaarantaen uusien
ja metsäenergiaa käyttävien voimalaitosten
investoinnit. Tälläkö keinolla Suomi
pyrkii toteuttamaan EU:n ilmastotavoitteita eli tavoitetta nostaa
uusiutuvan energian käytön määrää lähemmäs
sitä 38:aa prosenttia, mikä on tavoite? Ihan oikeasti
haluaisin kysyä nyt vihreältä eduskuntaryhmältä — täällä heitä ei
nyt paikalla ole: tämänkö te allekirjoitatte?
Energiapoliittisesti me olemme siirtymässä Kreikan
tielle. Energian tuottaminen siellä, missä se
kulutetaan, on meidän kaikkien etu: siis maakunnissa. Silloin
aluetaloudellinen vaikutus on merkittävä, ja se
pienentää myös hiilijalanjälkeä.
Minun mielestäni hiiltä ja öljyä ei
tuoteta Suomessa paikallisesti vaan tuodaan maahamme kalliilla.
Ei edellinenkään hallitus kyllä kaikkea
mahdollista tehnyt uusiutuvan energian tukemiseksi asettaessaan
alan toimijoille 100 kilowattitunnin syöttötariffirajan.
Edellinen, keskustalainen elinkeinoministeri palveli suurteollisuutta
rajoituksillaan, eli tervehdinkin ilolla keskustan vastalauseessa
todettua, etteivät monet pienet energia-alan tuottajat
voi siirtyä syöttötariffijärjestelmään.
Näinhän se on. Hajautettu energiaratkaisuun pääsy
vaikeutuu vain näillä toimin. Johan Esko Ahonkin
hallitus totesi, että hajautetulla energiaratkaisulla voitaisiin
luoda maahamme 12 000—15 000 uutta työpaikkaa
maakuntiin, siis kotimaisia työpaikkoja, ja voisimme korvata metsähakkeella öljyntuontia.
Kysynpä vielä: Kuvittelemmeko tässä salissa, että hiilen
ja öljyn hinta halpenee? Ja entä jos öljyn
hintasääntely pettää taas kuin
1970-luvulla? Kyllä meillä myös energian
suhteen täytyy pyrkiä huoltovarmuuteen. Tämä lakiluonnos
on monta askelta kehityksestä taaksepäin. Maakunnallisilla
toimijoilla on halua ja välineitä kehittää uusiutuvan
energian käyttöä ja luoda uusia työpaikkoja.
Muistutan vielä, että meidän metsiemme
energiavarat ovat hyvät. Tämän päivän
uutisista kuulin, että Pohjois-Suomen metsän kasvu
on neljä kertaa suurempi kuin hakkuut. Nämä säästöhakkuut
tulisi käyttää hoitohakkuina. Oikea-aikainen
korjuuhakkuu myös tuottaa parempaa materiaalia sekä kemialliselle
että mekaaniselle puunjalostukselle, ja nyt kun polttoaineita
tuodaan, Itämeren laivaliikenteen rikkirajoitukset tulevat nostamaan öljyn
laivakuljetusten hintaa eli energian hintaa.
Kotimaisen energian käytöllä on myös
vaikutusta laitevalmistajien kautta maamme elinkeinoelämään
työllisyyttä lisäävästi
viennin mahdollisuuksista puhumattakaan.
Arvoisa puhemies! Yksi kiintokuutio haketettavaa puuta on noin
2,4 kuutiota haketta, ja yksi hakekuutio vastaa sataa litraa öljyä,
eli kiintokuutiohinta on 240 euroa oikein käytettynä nykyhinnoilla
likimäärin laskettuna — korvaa tuontiöljyä siis.
Juha Sipilä /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämä hallituksen esitys
on tullut sähköntuottajille ja voimalaitosinvestoijille
nopealla aikataululla ja suurena yllätyksenä.
Esitys sähkön kiinteän tuotantotuen
lopettamisesta on nurinkurinen ja täysin väärä viesti
myös uusiutuviin energialähteisiin investoijille.
Kataisen hallitus on lähettänyt lausunnolle myös
esityksen, jossa metsähakkeella tuotetusta sähköstä maksettavaa
tuotantotukea alennettaisiin polttoturpeen veronkorotuksen vuoksi.
Tämä toimi heikentää merkittävästi
maakunnallisten voimalaitosten kannattavuutta, hidastaa tai estää kokonaan
investointeja. Lisäksi jo päätetyt investoinnit
on tehty jo kertaalleen luvatun tuen perusteella. Esimerkiksi Rovaniemellä jo
päätetty 200 miljoonan euron investointi ja noin
200 työpaikkaa ovat nyt vaakalaudalla.
Hallitus on toimillaan tekemässä valtiosta epäluotettavan
kumppanin toimissa uusiutuvan energian velvoitteiden täyttämiseksi.
Toivottavasti hallitus vie päätökseen
lupaamansa selvityksen nettomittaroinnista. Se toisi voimaan tultuaan
piristysruiskeen erityisesti piensähköntuotantoon.
Keskustan eduskuntaryhmä ei voi hyväksyä nyt
käsiteltävänä olevaa esitystä,
ja esitän sen hylkäämistä talousvaliokunnan
mietintöömme jättämän
vastalauseen 1 perusteluin.
Eeva Maria Maijala /kesk:
Arvoisa puhemies! Kannatan Sipilän tekemää esitystä.
Suomessa on pyritty lisäämään
uusiutuvan energian käyttöä. Suomi onkin
sitoutunut nostamaan uusiutuvan energian käyttöä 28,5
prosentista 38 prosenttiin. Tämä olisi hyvä tavoite,
ja se palvelisi kotimaista työtä ja turvaisi ympäristöä. Tämä olisi
todella hyvä ratkaisu, mutta mitä ovatkaan nytten
teot?
Jos tämän lisäksi metsähakkeella
tuotetusta sähköstä maksettavaa tuotantotukea
alennetaan polttoturpeen veronkorotuksen vuoksi, investoijien luottamus
pitkäjänteiseen uusiutuvan energian tukipolitiikkaan
horjuu todella pahasti. Yhtenä esimerkkinä on
juuri se, mitä Sipiläkin äsken esitti,
tämä Rovaniemelle suunnitteilla oleva Mustikkamaan
voimalaitos. Tämä voi kaataa koko voimalaitoksen
rakentamispäätöksen, ja tämä rakentamispäätöksen
kaatuminen olisi valtava takapakki koko Lapin energiapuun käytölle. Mustikkamaan
voimalaitoksen varaan on tehty ympäri Lappia jo todella
paljon suunnitelmia pienpuun keräämisestä ja
kuljettamisesta. Lappilaisille on tuotu takaisin uskoa puun käytölle. Onhan
meiltä lopetettu näitä, esimerkiksi Kemijärven
sellutehdas ja monta muutakin puupuolen asiaa on mennyt alaspäin.
Nyt odotetaan, että jotain todella isompaa saataisiin aikaiseksi.
Tämmöisiä kielteisiä ratkaisuja
ei todellakaan toivota tällä hetkellä.
Nyt tämä lappilaisten ja Oulun Energian yhteishanke
on siis todella vaikeassa asemassa. Tietysti minä toivon,
että Mustikkamaan hanke saataisiin liikkeelle tästä laista
ja lausunnolle lähetetyistä esityksistä huolimatta.
Tämä kyseinen lakiesitys tuli esille hyvin
nopealla aikataululla ja kaikille yllätyksenä.
Ei kai tämä tosiaankaan voi olla kestävän
suomalaisen kehityksen toimintamalli?
Jukka Kärnä /sd:
Arvoisa puhemies! Hallitus ei lopettanut Kemijärven
sellutehdasta, sen teki ihan yksittäinen yritys.
Muutama sana näihin edellisiin puheenvuoroihin liittyen.
Totta on, että kaikille ei siirtotariffijärjestelmään
hakeutuminen onnistu, se on aivan totta, mutta se mahdollistaa kuitenkin
aika monelle toimijalle sen, että tuet jatkuvat jossain
muodossa ja nimenomaan siirtotariffin muodossa.
Sitten näistä uusiutuvista energiamuodoista haluan
nostaa vielä esille tuulivoiman, jonka suurin ongelma taitaa
olla lupamenettely tällä hetkellä, ei
niinkään mikään valtion tukimenettely. Kun
tätä kiinteää tuotantotukea
tässä ollaan lopettamassa hallituksen esityksen
mukaisesti, niin kyllähän se niin on, että myöskin
tukipolitiikan pitää tietenkin olla alkuvaiheessa
matkassa mukana, mutta jos toiminta perustuu pelkästään
valtion tukiin eikä itsekannattavaan toimintaan, niin se
ei todellakaan voi olla oikea menettelytapa.
Pirkko Mattila /ps:
Arvoisa puhemies! Lyhyt kommentti edustaja Kärnälle:
Kyllä kuitenkin on sanottava, että tämä energiapolitiikka
on poukkoilevaa. Ja mitä tulee tuohon tuulienergiaan, niin
nyt on jo nähtävissä se, että tämä ei
tule rakentumaan Suomessa siinä vauhdissa, missä sitä on
suunniteltu. Se, mikä minusta on siinä pöyristyttävää,
on se, että kun meillä on mahdollisuus tuottaa
kotimaisesti tätä hajautettua energiaa, me emme
pyri voimakkaammin niihin ratkaisuihin. Kuulemisissa esiin tulleet
asiat nimenomaan muutosten yllätyksellisyydestä ja
muutoksen nopeudesta minusta pitää hallituksen
ottaa huomioon. Muuten tämä on energiapoliittisesti
turmion tie.
Kaj Turunen /ps:
Arvoisa puhemies! Edustaja Kärnälle täytyy
sanoa se, että kun puhut, että mikään
liiketoiminta ei saa perustua tukiin, niin se on kyllä totta,
mutta toisaalta valtiovalta kyllä tukitoiminnoillaan ja
verotuksella ohjaa tiettyjä liiketoimia toimimaan tietyllä tavalla,
ja energiapolitiikka varmastikin on yksi niitä aloja, joita valtiovalta
ohjaa. Jos rakennetaan tukisysteemi, itse asiassa yhdessä elinkeinotoimijoitten
kanssa, ja kun se on saatu valmiiksi ja elinkeinoalalla toimijat
ovat investoineet — nämä ovat pitkävaikutteisia
asioita, siellä on miljoonien investoinnit tehty — ja
kun tämän jälkeen, kun nämä on tehty,
yhtäkkiä ilmoitetaan, että nyt romutetaan systeemi,
niin se ei ole oikein. Siinä tulee jatkossa olemaan semmoisia
ongelmia, että valtio on sopimuskumppanina epäluotettava
ja sitten vaikeutuu, jos nyt puhutaan esimerkiksi energia-alasta,
valtion ohjaavuus.
Juha Sipilä /kesk:
Arvoisa puhemies! Olen samaa mieltä siitä,
että mikään liiketoiminta ei voi perustua
ikuisesti tukeen. Oikea tapa, miten tämä olisi
pitänyt Suomessakin tehdä, on tämmöinen
Saksan mallinen syöttötariffijärjestelmä,
jossa kuluttaja maksaa suoraan käytetyn sähkön
kulutuksen perusteella sen uusiutuvan energian osuuden. Suomessa
se ei onnistunut, ja me rakensimme järjestelmän,
jossa se maksetaan suoraan valtion budjetista. Nyt kun tehdään
jotakin, niin siinä pitäisi olla pitkäjänteisyyttä ja
investoijien pitäisi pystyä luottamaan siihen,
että tämä järjestelmä pysyy
pystyssä.
Kaj Turunen /ps:
Edustaja Sipilälle täytyy sanoa, että keskusta
oli viime vaalikaudella hallituksessa, ja kun Saksassa on toiminnassa
tämä järjestelmä ja se ei onnistunut
Suomessa, niin oliko tämä nyt sitten teknillinen
asia vai pelkästään semmoinen asia, että keskustapuolue
ja lähinnä ministeri valmisteli tätä asiaa
Suomessa? Se ei kuitenkaan sitten onnistunut Suomessa, ja te pidätte
hyvänä järjestelmänä tätä Saksan
järjestelmää mutta toteatte vain, että se
ei onnistunut Suomessa. Epäonnistuiko se sen takia, että meillä oli
keskustapuolueelta elinkeinoministeri?
Jukka Kärnä /sd:
Arvoisa puhemies! Edustaja Sipilä totesi tuossa äsken
sen, mikä tuli sitten myöskin muutamassa opposition
puheenvuorossa esille, että kuluttaja maksaa kaiken. Nyt
he ovat samalla tavalla edistämässä sitä,
että kuluttaja maksaa kaiken. Se on vähän
kummallista puhetta. Siis kannattaa minun mielestäni päättää se, millä tavalla
tässä asiassa edetään.
Edustaja Mattilalle haluan edelleenkäsin todeta sen,
että tuulivoima — se on totta — on jäljessä tavoitteistaan
huomattavasti, mutta suurimpana kantona kaskessa, johon tällä hetkellä hihat
on myöskin kääritty, on se, että lupamenettely
on erittäin monimutkainen, ja kun sieltä vähintään kuudelta
toimijalta pitää saada lupa rakentaa se tuulivoimala,
niin ne etenevät yksi kerrallaan, ja se on väärin.
Niiden pitää edetä kaikkien yhtä aikaa,
ja tässä asiassa, kuten totesin, hihat on kääritty.
Pirkko Mattila /ps:
Arvoisa puhemies! Elämme kylmässä maassa.
Kun on pakkanen, niin tuuli tyyntyy, vesi hyytyy, mutta tulitikku syttyy.
Ei tuulienergiasta ole operatiiviseksi energiaksi, kyllä se
näin vain on. Ja edelleen minä muistutan: tämän
päivän uutisissa sanottiin, että Pohjois-Suomen
metsien kasvu on neljä kertaa enemmän kuin hakkuut,
eli meillä on käytössä metsäenergiaa
ja metsävaroja. En ymmärrä, miksi näitä ei
hyödynnetä. (Susanna Huovisen välihuuto)
Saksan malli olisi todella minullekin kelvannut. Tässä täytyy
kyllä vähän ihmetellä ministeri
Pekkarisen otteita edellisellä kaudella, koska häntä edellisessä hallituksessa
oli Esko Aho, joka on laskenut myöskin näitä hajautetun energian
hyviä puolia, mutta se ei vain ole toteutunut.
Juha Sipilä /kesk:
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin tuohon Saksan malliseen
syöttötariffijärjestelmään:
sitä toki Pekkarinenkin ajoi viime kaudella, mutta se kaatui
perustuslakikysymyksiin, elikkä sen muotoisena sitä ei
Suomessa saatu läpi, ja sen seurauksena sitten tultiin
tähän valtion budjetista maksettavaan syöttötariffiin.
Jos me haluamme tämmöisiä isoja muutoksia
aikaiseksi, niin kyllä se tarvitsee ainakin sen ensimmäisen
kymmenen vuotta tämän tyyppisiä toimenpiteitä kuin
nyt Suomessa on tehty.
Kaj Turunen /ps:
Arvoisa puhemies! Edustaja Kärnä totesi niin,
että kyllähän se niin on, että loppupelissä kuluttaja
aina maksaa. Mutta tässä tapauksessa, tässä nimenomaisessa
tapauksessa, kuluttaja maksaa reilusti enemmän kuin oli puhetta,
koska tätä tukijärjestelmää,
joka oli rakennettu viime kaudella ja sitä edelliselläkin kaudella,
on pitkään rakennettu. Se on laskettu myös
energia-alalla toimijoiden kanssa yhdessä, ja he ovat luottaneet
siihen, että tässä valtiolla on tietty
tukipotti erilaisille tuotantomalleille. Teollisuus on investoinut
sen mukaan. Nyt kun se yhtäkkiä leikataan pois — se
on vasta tämän vuoden heinäkuun alussa
tullut voimaan, ja nyt se leikataan pois — niin nämä investoinnit
maksaa joku joka tapauksessa, ja se on kuluttaja.
Niin kuin minä sanoin tuossa omassa puheenvuorossani,
eteläsavolaisessa kaupungissa, joka on keskikokoinen suomalainen
kaupunki, paikallinen energiayhtiö näitten hallituksen
toimien takia joutuu 5 miljoonaa euroa laskuttamaan kuluttajilta,
ja käytännössä se tapahtuu energiayhtiöissä niin,
että se sisällytetään kaukolämmön
hintaan. Sen maksavat sitten kaukolämmön käyttäjät
eli tavalliset ihmiset kerrostaloissa ja omakotitaloissa. Tästä on
kysymys, että kuluttaja maksaa kuitenkin aina lopussa.
Mutta tässä on hyvä mahdollisuus, että jos
tämä lakiesitys nyt hylättäisiin,
niin kuluttaja voisi maksaa pikkusen vähemmän.
Keskustelu päättyi.