1) Hallituksen esitys eduskunnalle valtion talousarvioksi vuodelle
2015
jatkui
Puolustusministeri Carl Haglund
Arvoisa herra puhemies! Arvon edustajat! Ensi vuoden puolustusbudjetti
on aiheena, ja tämän vuoden aikana, niin kuin
edustajat hyvin tietävät, viemme puolustusvoimauudistuksen
loppuun, ja se näkyy myös sitten ensi vuoden talousarviossa.
Hyvää tässä on kertoa edustajille
se, että vaikka valtionhallinnon uudistukset eivät
aina (Hälinää — Puhemies koputtaa)
mene ihan nappiin, niin on todettava, että puolustusvoimauudistuksen
osalta uudistus on edennyt suunnitelmien mukaisesti ja toteutuu
niin kuin on yhdessä sovittu. Hyvä näin,
sillä kyseessä on iso ja tärkeä uudistus,
jolla turvataan tulevaisuuden maanpuolustusta. Myös taloudellisesta
näkökulmasta tämä uudistus menee
niin kuin on suunniteltu ja se tulee tuomaan mukanaan ne säästöt,
mitkä oli Puolustusvoimille tässä langetettu.
Tämä kaikki on hyvää.
Se, mikä sen sijaan on vähän enemmän
haasteellista, on se tosiasia, että edelleenkin etenkin materiaalihankintojen
osalta budjetti jää auttamattomasti vajaaksi.
Tämä on tietenkin myös edustajille tuttu
haaste, ja tähän on myös sitten pyritty
vastaamaan sillä parlamentaarisella selvityksellä,
jota edustaja Kanerva on ansiokkaasti täällä yhdessä kollegoidensa
kanssa vetänyt. Tämä työhän
saatetaan nyt loppuun parin viikon kuluessa, ja ensimmäinen
päivä lokakuuta olisi tarkoitus esitellä se
työ, ja se sitten osaltaan on aika keskeinen ottaen huomioon
tulevaisuuden.
Pari huomiota tämän ohella. Ensimmäinen liittyy
siihen, niin kuin edustajat myös tietävät, että kehysriihessä on
keväällä päätetty näistä aika
huomattavista tehostamistoimista, jotka kohdistuvat kaikille hallinnonaloille.
Puolustushallinnon osalta on huomattava, että tämä 0,5 prosentin
tehostamisvelvoite ei ole koskenut Puolustusvoimia. Tämä johtuu
siitä, että Puolustusvoimat on tehnyt huomattavan
paljon enemmän kuin mikään muu hallinnonala
ja niitä virkojakin on lakkautettu reilusti yli 2 000,
mikä on erittäin suuri määrä.
Näin ollen koettiin hallituksessa yhdessä, että tämä oli
kohtuullinen ratkaisu, ja pidän sitä erittäin
hyvänä näin puolustusministerin näkökulmasta.
Arvoisa puhemies! Tähän loppuun voitaneen todeta
se, että maanpuolustusjärjestöjen toiminnan
tukemisen osalta tämä budjetti suhteessa siihen,
mitä eduskunta viime vuoden lopussa päätti,
on jäämässä vähän
vajaaksi taas kerran. Tämä on tämä ikuinen
järjestely, missä valtiovarainministeriö ei
koskaan tapojensa mukaisesti ota mukaan pohjiin niitä määrärahoja,
joita eduskunta on sinne lisännyt. Tämän
te tietenkin tiedätte.
Sitten kriisinhallinnan osalta ensi vuoden budjetissa näkyy
se, että muun muassa Afganistanin operaatio on päättymässä ainakin
ISAFin muodossa ja sitten tämä Mission Resolute
Support, joka luultavasti aloittaa toimintansa tässä ihan
lähiaikoina, on mittaluokaltaan Suomenkin osalta huomattavan
paljon pienempi kuin tämä ISAF-operaatio. Näin
ollen se heijastuu etenkin noihin kriisinhallintarahoihin, jotka
osittain ovat myös ulkoministeriön pääluokassa.
Kaiken kaikkiaan tämä kriisinhallintakokonaisuus
on siis aika paljon pienempi kuin tänä vuonna.
On tosin huomattava, että UNIFIL-operaation osalta ei ole
vielä mitään lopullisia päätöksiä.
Jos on niin, että UNIFIL-operaatiossa päätetään
jatkaa, mikä omasta mielestäni voisi olla perusteltua,
niin se edellyttää sitten taloudellisia ratkaisuja
lisätalousarviopäätösten kautta, mutta
siihen sitten palataan tarvittaessa.
Arvoisa puhemies! Tämä lyhyt johdanto tähän
puolustusbudjettiin. — Kiitos.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Pyydän edustajia, jotka tästä aiheesta
haluavat osallistua debattiin, ilmoittautumaan nousemalla seisomaan
ja painamalla V-painiketta.
Tarkoituksena on menetellä niin, että otamme nyt
ensimmäisen debatin ennen 13.30:tä. Silloin eduskunnan
täysistunto keskeytetään suuren valiokunnan
kokousta varten, ja sitten tätä keskustelua jatketaan
kello 15.
Jussi Niinistö /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Yleinen asevelvollisuus on maanpuolustuksemme
a ja o, mutta ilman riittävää kertausharjoituskiertoa
tämä hieno järjestelmä dementoituu.
Viime vuodet on menty riskillä. Kymmeniä tuhansia
taistelijoita on jätetty kouluttamatta. Viime vuonna toteutuneiden
kertausharjoitusten määrä oli alle 5 000,
tänä vuonna ehkä hitusen enemmän.
Lähinnä vain avainhenkilöitä on
pystytty kouluttamaan. Ensi vuonna ja sitä seuraavina vuosina
määräksi on kaavailtu 18 000.
Kysyn ministeriltä: Tullaanko tämä mielestäni
vaatimaton tavoite ensi vuonna saavuttamaan? Entä mikä olisi
mielestänne kertausharjoitusten todellinen tarve ottaen
huomioon viime vuosien kouluttamattomuuden synnyttämän
aukon reservin koulutustasossa, ottaen huomioon maailmanpoliittisen
tilanteen ja toisaalta myös sen valitettavan tosiasian,
että sodanajan reserviä romautetaan ensi vuoden
alusta yli kolmanneksella?
Eero Reijonen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! On totta, että Puolustusvoimat
ovat toteuttaneet ministeriön poliittista käskyä ja
esimerkillisesti säästöjä hakeneet,
ja tästä täytyy antaa tunnustus Puolustusvoimille. Me
elämme aika haasteellista aikaa, ja kuten valiokunnan puheenjohtaja
totesi, kertausharjoitusvuorokaudet ovat olleet hyvin vaatimattomalla tasolla,
mutta ehkä suurin uhka tällä hetkellä on kuitenkin
tässä materiaalisen varustamisen puolella. Meillä on
uusia konsepteja, paikallisjoukkokonsepti muun muassa. Voiko ministeri
nyt ihan rehellisesti vastata, kun vuodesta toiseen on siirtynyt
esimerkiksi tämä alueellisten joukkojen varustaminen,
nyt on paikallisjoukkokonsepti tulossa, onko tämä tilanne
ministeriön hallinnassa ja missä tällä hetkellä oikeasti
elämme tämän varustamisen osalta?
Annika Lapintie /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Puolustusministeri tuossa kertoi Puolustusvoimien
säästöistä, ja näinhän
on todellakin tapahtunut, että silloin 2001 päätettiin,
että Puolustusvoimien määrärahatasoa
pysyvästi alennetaan. Puolustusvoimat on sen myötä sitten
tehnyt tätä organisaatiomuutostaan, mikä olisi
ollut tarpeen myös ilman tätä määrärahojen
alentamista, koska miesikäluokathan vähenevät.
Mutta tällä hetkellä meidän
pitää pohtia tulevaa. Puolustusvoimilla on suuria
toiveita hankinnoissaan ja tarpeita, joita he ovat ilmaisseet erittäin
kalliiden materiaalien osalta — Merivoimat, Ilmavoimat — ja
se tulee olemaan seuraavan hallituksen linjaus, mitä tässä tehdään.
Tämä on yksi syy, miksi itse katson, että tämän
parlamentaarisen työryhmän, jonka ministeri mainitsi,
ei tule tehdä linjanvetoja, vaan ne tulee tehdä hallitusohjelman
laatimisen yhteydessä vaalien jälkeen, jolloin
katsotaan se, mihin (Puhemies koputtaa) Puolustusvoimien rahat riittävät
ja paljonko muu yhteiskunta tarvitsee tarpeittensa tyydyttämiseen.
Jyrki Yrttiaho /vr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Kysymys ministerille: Naton uusi kumppanuusaloite.
Siihen mukaan menolle Suomi on näyttänyt vihreää valoa.
Tämä tietysti merkittävästi
liittyy myöskin ensi vuoden ja seuraavien vuosien budjetteihin.
En voi tietenkään vaiteliaisuusvelvollisuudesta
johtuen enempää asiasta puhua, koska aika pian
ovat poliisit perässä, mutta ehkä voisitte
valottaa Suomen kansalle enemmän tätä.
Timo Heinonen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Puolustusministerille kiitosta asioiden hyvästä hoidosta.
Millä tavalla puolustusvoimauudistus on tarkoitus viedä maaliin, on
ensimmäinen kysymykseni. Ja toivon teiltä, arvoisa
ministeri, aktiivista työtä nyt myös
kriisinhallintaveteraaniohjelman maaliin saattamiseksi, kuten myös
veteraanirahojen palauttamiseksi sille tasolle kuin niiden kuuluu
olla. Mutta kysymykseni, jonka haluan teille vielä esittää, koskee
sitä, että Puolustusvoimien budjetissa on ensi
vuodelle 10,3 miljoonan gäppi, joka johtuu lisäeläkevakuutuksista.
Kysyn: millä tavalla tämä on tarkoitus
kattaa, ettei sitä jouduta ottamaan Puolustusvoimien perustoiminnasta,
maastovuorokausista taikka muusta?
Mika Kari /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Suomen puolustaminen nojaa kolmeen
perusfundamenttiin: yleiseen asevelvollisuuteen, sotilaalliseen
liittoutumattomuuteen ja koko maan puolustukseen. Myös meidän
puolustuspoliittinen budjettimme on nojannut kolmijakoon, jonka
ovat muodostaneet materiaalit, henkilöstö ja toiminta.
Kuitenkin nyt materiaaleista olemme joutuneet tinkimään.
Kysyn ministeriltä: millä aikavälillä pääsemme
tähän vanhaan kolmijakoon niin, että myös
materiaalipuoli pystytään varmistamaan?
Thomas Blomqvist /r(vastauspuheenvuoro):
Värderade herr talman! Försvarsmaktsreformen är
en viktig och nödvändig reform och min uppfattning är
att den har verkställts på ett bra sätt, men
jag har ändå ett par frågor.
Herra puhemies! Puolustusvoimauudistus on viety aika onnistuneesti
läpi. Kiitos siitä ministerille. Haluaisin kuitenkin
vähän tietää, missä vaiheessa
nyt on muun muassa näitten uusien poikkeusolojen joukkorakenne,
sisältäen operatiiviset, alueelliset
ja paikallisjoukot ja myös henkilöstön
osalta sen, missä mennään. Sitten kysymyksenä vielä että tarkoitushan
on ollut, että varusmieskoulutukseen pystytään
lisäämään resursseja tämän
uudistuksen myötä. Miten tässä on
onnistuttu?
Sari Palm /kd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Budjetissa luvataan, ja näin tapahtuukin
erittäin laadukkaasti, että Puolustusvoimat pitävät
tilannekuvaa ja varautuvat myös ennaltaehkäisyyn
ja jopa alueloukkausten torjuntaan. Nyt Euroopan liepeillä on
ollut paljon aktiivisempaa tällä hetkellä ja
suomalaisittainkin turvallisuuden tilannekuva on siinä määrin
virinnyt, että valppautta varmasti tarvitaan.
Arvoisa ministeri, miten näette, vaatiiko Ukrainan
ja siellä alueella oleva kriisi erityistä aktiivisuutta
meiltä ja riittääkö tällä kohdalla
tämä tavalliseen arkeen rakennettu budjetointi
vai tarvitsisiko olla vielä enemmän hereillä?
Kauko Tuupainen /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Vaikka olen ollut 50 vuotta erilaisissa väestönsuojelutehtävissä
kotikylässäni
Jyväskylässä, niin olen kyllä huolestunut
siitä, että Puolustusvoimien budjettia vuosi toisensa
jälkeen leikataan. Tänä vuonna puolustusministeriön
budjetti oli 2,75 miljardia, josta Puolustusvoimien osuus oli 2,33
miljardia ja erilaiset hankinnat 470 miljoonaa. Nyt tätä hankintabudjettia
on muistaakseni pudotettu 23 miljoonaa tästä vuodesta.
Minusta on hyvä, että Puolustusvoimilla on rahaa,
saadaan laivat menemään merille, eli Merivoimat,
sotilaat oppivat käyttäytymään
meriolosuhteissa. Edelleen Hornetit pitäisi saada ilmaan,
lisää uusia koneita ja niihin tarvittavat muut
varustelut. Tästä pitää huolehtia.
Minä toivon, että kun ensi vuonna tehdään
lisäbudjettia, niin huomioidaan se, että Puolustusvoimat
nimenomaan tässä kansainvälisessä tilanteessa
meidän kansalaisten mielestä tarvitsee lisäresursseja
eikä niitä vähennetä.
Ilkka Kanerva /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puheenjohtaja! Meillä on tapahtumassa parhaillaan
turvallisuuspoliittisen toimintaympäristömme muutos,
tämän ympäristömuutoksen lisäksi
myös toimintatapojen muutos, johtuen paitsi Ukrainan sisäisistä myös
Venäjän osoittamista sotilaallisista toimista,
hybridisodankäynnin muodoista kohti Ukrainaa.
Kysyn, onko ministerin arvio se, että meidän puolustusvalmiutemme
on riittävästi varautunut tässä toimintaympäristössä tapahtuvien
muutosten osalta niihin uhkiin, joita tämä muutos
nykyhetkenä edustaa. Ja kysyn siihen liittyen, tuovatko
Walesissa edellisviikolla tehdyt linjaukset tähän
ikään kuin työkalupakkiin uusia välineitä Suomen
oman puolustuksen kannalta.
Tuula Peltonen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Puolustusvoimauudistuksen kautta tapahtuneiden
säästöjen takia henkilöstö on
ollut kaiken kaikkiaan aika kovassa paineessa jo pitemmän
aikaa. Nyt olisin halunnut vielä varmistaa tämän
rakennuslaitoksen osuutta, eli siellähän on rakennuslaitos
tehnyt hyvää työtä esittämällä itse
kehitysajatuksia, jotka sitten voisivat toimia tulostavoitteiden
mukaisesti. Onko nyt nämä esitykset täydellisesti
huomioitu, ja miten huolehditaan tämän uudistuksen
yhteydessä — siellä on mukana myös
henkilöstön vähennystavoitteita — tämän
työyhteisön hyvinvoinnista?
Ari Jalonen /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kysyn jälleen kerran rauhanturvaajien
omasuojan ja turvavarusteiden sekä kaluston perään.
Kun kuitenkin nykypäivän rauhanturvaustehtävät
ovat entistä vaarallisempia ja vammautumisia tulee, niin
onko nyt tässä budjetissa varauduttu jonkin lohkon
alla semmoisilla varoilla, että nämä kuntoutukset
saadaan vihdoin ja viimein pyörimään
kunnolla?
Markus Mustajärvi /vr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ministeri Haglund, te olette tunnettu Nato-kannattaja
ja melkeinpä Nato-intoilija. Teidän ministeriaikananne
on tehty huomattavan kalliita asehankintoja. Esimerkiksi 2012, kun
päätettiin tehdä ohjushankinta Yhdysvalloista,
Pentagonin perustelumuistiossa ja itse asiassa DFA:n lehdistötiedotteessa
todettiin, että tämä hankita vahvistaa
Naton, Yhdysvaltain ja Suomen liittolaisuutta. (Ben Zyskowicz: Hyvä!)
Onko näissä hankinnoissa, joita on tehty paljon
muitakin, tai esimerkiksi Islannin ilmatilavalvontaan osallistumisessa,
taustamuistiossa käytetty samaa perustelua?
Jari Leppä /kesk(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Puolustuskyvyn on oltava vahva ja vakaa, se
on ihan selvä asia. Puolustuskykyyn liittyy myöskin
huoltovarmuus, ja tässä budjettikirjassa lukee
aivan oikein, että huoltovarmuuden ylläpitäminen
pelkästään kansallisin toimenpitein ja
voimavaroin on käytännössä mahdotonta.
Näinhän se tietenkin on.
Mutta on myös erittäin paljon asioita, joita
me voimme tehdä toisin ja joilla me voimme kotimaisin voimin
ja toimin korvata tuontia. Yksi on energia, toinen on ruoka. Minkälainen
keskusteluyhteys teillä on näissä huoltovarmuuskysymyksissä toisten
toimijoiden kanssa? Nyt ne viestit, jotka huoltovarmuuden osalta
ovat tulleet, ovat olleet sellaisia, että huoltovarmuusvarastoja
vähennetään ja pienennetään
ja muutetaan tapaa toimia. Ymmärrän senkin, se
on ihan hyvä. Mutta onko varmaa, että nämä uudistukset eivät
johda huonompaan ja heikompaan huoltovarmuuteen kuin mitä meillä on
tapana ollut pitää ja joka on perusteltua pitää?
Sofia Vikman /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Maanpuolustuksemme perusteisiin kuuluu yleinen
asevelvollisuus. Puolustusvoimien tavoitteena on saada lisää naisia asepalvelukseen.
Lisää naisia tarvitaan myös kriisinhallintatehtäviin.
Puolustusvoimat toteutti Pirkanmaalla kokeilun, jossa ikäluokan
19—20 naisille lähetettiin rekrytointikirje vapaaehtoiseen
asepalvelukseen. Kokeilu oli menestys: se tavoitti oikea-aikaisesti
kokonaisen ikäluokan ja lisäsi motivoituneiden
naishakijoiden määrää.
Olemme yhdessä puolustusvaliokunnan enemmistön
kanssa jättäneet maaliskuussa hallitukselle toimenpidealoitteen
rekrytointikirjekäytännön laajentamisesta
koko maahan. Kysynkin: milloin naisille lähetettävä rekrytointikirje
saadaan laajennettua koko maahan?
Puhemies Eero Heinäluoma:
Seuraavaksi ministeri Haglund, 5 minuuttia puhuja-aitiosta.
Puolustusministeri Carl Haglund
Arvoisa puhemies! Arvon edustajat! Ensiksi tähän
edustaja Niinistön kysymykseen kertausharjoituksista. Tosiaan,
ensi vuonna tämä kertausharjoitusmäärä nousee
huomattavasti tästä vuodesta ja viime vuodesta,
ja hyvä näin. Tosin olen edustaja Niinistön
kanssa samaa mieltä siitä, että määrä voisi
olla vielä suurempi. Näillä resursseilla
on tosin vaikea siihen päästä, siis näillä rahoilla.
Ja uskon, että meidän yhteinen tavoitteemme on
se, että jos Puolustusvoimat saa lisäresursseja,
niin näitä tulisi lisätä entisestään.
Sitä, onko se sitten 20 000 vai 25 000
vai joku muu, ei varmaan nyt tässä tarvitse lyödä lukkoon,
mutta yhdyn siihen, että se 18 000 on aika minimi,
se on ihan oikea havainto.
Mitä tulee näihin paikallisjoukkoihin ja niihin panostamiseen,
mistä edustaja Reijonen kysyi, niin se on ihan hyvä huomio.
Haasteena on osittain tämä sama resurssiasia:
niin kauan kuin ne materiaali-investoinnit on vedetty minimiin, kaikki
investoinnit, joita tehdään myös esimerkiksi
Maavoimien osalta, ovat aika minimissä. Mutta kyllähän
näihin panostetaan, ja kyllä tämä paikallisjoukkokonsepti,
koko se konsepti ja se, mihin sitten panostetaan, on ihan vakava
harjoitus, jossa on tarkoitus vahvistaa näitä ja
myös tuoda sitten reserviläisille mahdollisuuksia
kehittää omaa osaamistaan, motivoitua ynnä muuta,
ja se tietenkin edellyttää sitä, että silloin
on myös sitten varustus ynnä muu kunnossa. Tämä on
kyllä tarkoitus hoitaa, mutta on myönnettävä,
että mahdollisimman pienin resurssein.
Mitä tulee tähän edustaja Lapintien
puheenvuoroon siitä, mihin tämä parlamentaarinen
selvitystyö päätyy, niin se on teidän
oma asianne eduskunnassa, en puutu siihen. Se on teidän
yhteisesti sovittavissa, missä muodossa sitten päätätte
sen tehdä.
Mitä tulee näihin kumppanuusasioihin, niin
en tiedä, mitkä poliisit juoksevat edustaja Yrttiahon perässä,
mutta voin sen todeta, että tämä Nato-kumppanuus
vastaa hyvin pitkälti sitä, mitä olemme
avoimesti kertoneet, eli Suomi ja Ruotsi ovat pyrkineet siihen,
että tämä Nato-kumppanuus säilyy
suunnilleen nykyisellä tasollaan myös tämän
ISAF-operaation jälkeen. Mielestäni nämä huippukokouksen
päätökset vahvistavat sitä.
Ne eivät muuta Suomen suhdetta Natoon minun mielestäni
hirveästi suuntaan tai toiseen. Jos muuttaisivat, niin
kertoisin, koska ihan niin kuin tässä jompikumpi
edustaja totesi, olen avoimesti kannattanut Natoa, ja jos tämä nyt
veisi Suomea lähemmäksi Natoa, niin varmasti uskaltaisin
siitä myös kertoa teille. Mutta näin
nyt vain ei ole.
Mitä tulee tähän henkilöstön
jaksamiseen, mistä edustaja Peltonen kysyi, niin minun
mielestäni tämä on erittäin
tärkeä asia. Tosiasia on, että meidän
henkilöstö on ollut kovilla, koska tämä uudistus
on ollut tiivis, sitä on viety määrätietoisesti
eteenpäin. Kiitos henkilöstön harppausten,
tämä on onnistunut, siitä heille erittäin suuri
kiitos. Ja on aivan oikein todeta, että koko meidän
henkilöstö, niin rakennuslaitoksessa kuin etenkin
Puolustusvoimissa, on tässä joutunut tekemään
hyvin paljon, ja olen hyvin kiitollinen kaikesta siitä.
Rakennuslaitoksen osalta nämä uudistukset, joita
on tehty Puolustusvoimien puolella, heijastuvat tietenkin rakennuslaitokseen
ja sen toimintaan ja sen toimipisteisiin. Rakennuslaitoksen kohdallahan
tehtiin semmoinen ratkaisu minun toimestani, jota he itse toivoivat,
eli se, että heitä ei siirretty sinne Senaatti-kiinteistöihin
vaan jätettiin omaksi toiminnakseen, ja ymmärtääkseni he
ovat siihen tyytyväisiä. Minusta se oli oikea
ja järkevä ratkaisu.
Rauhanturvaajien osalta tuli tärkeitä kysymyksiä edustaja
Heinoselta ja Jaloselta. Tosiasia on, että nämä kuntoutusresurssithan
eivät ole meidän budjetissamme, vaan ne ovat Valtiokonttorin
ja STM:n heiniä, ja se on myönnettävä,
että STM:n osalta pitää vielä saada
vauhtia kinttuihin sen lainsäädäntötyön
muuttamiseksi, joka on edellytyksenä sille, että varmasti
voidaan taata kaikille oikeata kuntoutusta. Nykylainsäädäntö ei
kaikilta osin ole kovin myötävaikuttava. Sen takia
sitä nyt uudistetaan, se on ministeri Rädyn vastuulla.
En nyt tässä salissa mene ministeri Rädyn
asioihin, mutta on selvää, että minullakin
on ainakin poliittinen tavoite edistää sitä,
että se saadaan maaliin. Ja se on edellytys sille, että sitten nämä asiat
voidaan hoitaa hyvin. Muilta osinhan tämä kriha-veteraaniohjelma — siltä osin
kuin se on meidän hallinnonalamme asia — etenee
ihan niin kuin on sovittu. Tämä on ehkä se
tärkein osa, mutta se ei ole minun käsissäni,
ikävä kyllä. Mutta olen vakuuttunut,
että ministeri Räty näkee, että tämä on
tärkeä kokonaisuus.
Mitä tulee tähän JASSM-hankintaan,
niin JASSM-hankintaa ei tehty minun aikanani vaan edeltäjäni
aikana. Minun tietääkseni tämmöisiä kirjauksia,
mihin edustaja Mustajärvi viittaa, ei kyllä näistä muista
asiakirjoista löydy. Mutta varmasti ihan hyvä havainto,
minkä sieltä löysitte. (Markus Mustajärvi:
Se on DFA:n lehdistötiedote!) — Joo-o.
No sitten, mitä tulee tähän Ukrainan
kriisiin laajemmin ja miten se vaikuttaa meidän valmiuteemme
ja puolustuskykyymme, niin minun käsitykseni on edelleen
se, että Ukrainan kriisi ei aiheuta Suomelle akuuttia turvallisuusuhkaa,
ja näin ollen en ole tästä asiasta huolestunut.
Mutta tietenkin pidemmän päälle, kun
puhutaan materiaali-investoinneista ynnä muista, on mielestäni hyvä silti
huomata se tosiasia, että myös sotilaallinen voimankäyttö on
edelleen eräiden maiden keinovalikoimassa, ja se kyllä tarkoittaa
sitä, että myös siitä uskottavasta
puolustuksesta on pidettävä pitkäjänteisesti
kiinni. Sen takia tämä resurssiasia on huoli,
joka on tärkeää vahvistaa. Ja siihen
liittyy sitten edustaja Karin ja muiden kysymykset tästä kolmasosasta
ja sen palauttamisesta.
Mitä tulee varusmieskoulutuksen resursseihin, joista
edustaja Blomqvist kysyi, niin se on ihan oikea havainto, että niihin
pitää panostaa, ja onneksi ensi vuonna, ihan niin
kuin kertausharjoituksetkin (Puhemies koputtaa) lisääntyvät, myös
nämä lisääntyvät suunnitelmien
mukaan.
Huoltovarmuusasiat kuuluvat ministeri Ihalaiselle, mutta tietenkin
me teemme näissä asioissa hyvää yhteistyötä.
Voin palata siihen, jos aikaa on enemmän myöhemmin. — Kiitos.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Tämän asian käsittely keskeytetään
suuren valiokunnan kokouksen takia.
Täysistunto keskeytetään ja sitä jatketaan
kello 15.
Täysistunto keskeytettiin kello 13.31.
Täysistuntoa jatkettiin
kello 15.03.
Puhetta johti toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti.
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
Nyt jatketaan tänään kello 13.31
keskeytynyttä keskustelua päiväjärjestyksen
1) asiasta.
Meillä on puolustusministeriön hallinnonala, ja
nyt ne, jotka haluavat tehdä lisää kysymyksiä, voivat
nousta seisomaan ja painaa V-painiketta, ja näin sitten
jatketaan keskustelua.
Jussi Niinistö /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Talvi- ja jatkosodissa desanttien eli tunnuksettomien
tai väärissä asepuvussa Suomessa liikkuneiden
vihollisten kohtalo oli pääsääntöisesti
yksiselitteinen: kenttäoikeus ja teloitus. Edelleen tunnuksettomien
sotilaiden käyttö sotilaallisessa operaatiossa
rikkoo yleisesti hyväksyttyjä sodan lakeja. Siitä huolimatta, kuten
viime aikoina olemme saaneet nähdä, Venäjän
armeijan sotilaat, jopa kokonaiset yksiköt, ovat toimineet
ilman tunnuksia Ukrainan valtion alueella. Kyseessä on
osa Venäjän kehittämää uutta
sodankäynnin tapaa, jossa sotaa käydään
ilman sodanjulistusta. Kysyn ministeriltä — kysymys
on toki poikkihallinnollinen: Miten puolustushallinto on huomioinut
edellä olevan? Tullaanko tämä tunnukseton
sodankäynti huomioimaan suomalaisessa sotilaskoulutuksessa?
Eero Suutari /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Nato-maat allekirjoittivat Walesissa
sopimuksen, jossa maat sitoutuivat siihen, etteivät jatkossa
ainakaan laske puolustusbudjetin osuutta kansantuotteesta vaan pyrkivät
vuosikymmenen kuluessa nostamaan osuuden 2 prosenttiin ja että pyrkivät
käyttämään 20 prosenttia tästä budjetista
kehittämiseen. Sopimuksesta ei siis tullut sitova vaan
tavoitteellinen, kuten aiemminkin, mutta aiempaan ero oli juuri
siinä, että kehittämiseen käytetään
viidennes puolustusmäärärahoista.
Valtiot käyttävätkin puolustusrahansa
hyvin eri tavalla. Osa Nato-maista täyttää ja
osa ei täytä sopimuksen ehtoja. Suomi täyttää tuon
kehittämistavoitteen siinä mielessä,
että meillä pyritään käyttämään
kolmannes rahoituksesta kalustohankintoihin. Viime vuosina juuri
tämä kalustohankintojen osuus on laskenut ollen
viime vuonna enää 26 prosenttia. Ensi vuoden kalustohankinnan
osuuskaan ei tuo tähän parannusta. Kysynkin arvoisalta
ministeriltä: Onko mahdollista nostaa hankintojen osuutta
tavoitteeseensa tai edes lähelle sitä, mikäli
määrärahoja ei nosteta Puolustusvoimien
esittämään tasoon lähimpien
vuosien aikana? Ja mitä tämä Nato-maiden
sopimus meille Suomelle merkitsee?
Tuula Peltonen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Täällä jo aikaisemmin
keskusteltiin siitä, että naisille on nyt lähetetty
kokeellisesti kutsukirjeitä kutsuntoihin ja tällä tavalla
pyritty lisäämään myös
naisten osuutta armeijan palveluksessa asevelvollisuuden suorittamisessa.
Mutta tästä kutsuntaprosessista sinänsä haluaisin
kysyä ministeriltä, millä tavalla sen
kehittämistä on pohdittu, koska joillakin kutsunta-alueilla
on kehitetty tätä prosessia sillä tavalla, että siellä on
paikalla tässä tilanteessa lääkärin
ja luottamushenkilöiden ja sotilasedustajien lisäksi myös
opinto-ohjaaja tai sosiaalikuraattori tai joku, joka sitten voi
auttaa näissä tilanteissa, kun ehkä se
tie siellä armeijan polulla ei aukea sillä hetkellä ja
suunnitelmat ovat vähän repaleiset. Onko tämmöisiä näkyvissä,
ja pitäisikö tämä kirjata ihan
sinne kutsuntalakiin?
Jyrki Yrttiaho /vr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Näin Suomen ja Neuvostoliiton
välirauhansopimuksen 70-vuotispäivänä on
ehkä hyvä kiinnittää huomiota
myös Suomen ja Venäjän väliseen
naapuruussopimukseen. Siinä osapuolet vakuuttavat, että he
eivät salli aluettaan käytettävän
aseelliseen hyökkäyksen toista sopimuspuolta vastaan.
Kysyn teiltä, herra puolustusministeri: Miten tämän
sopimuksen artikloiden kanssa on sopusoinnussa se, että Suomi
on sitoutunut Lissabonin sopimuksessa keskinäiseen sotilasapuun,
jos jäsenmaita uhkaa tällainen hyökkäys?
Selonteossa tämä tulkinta otettiin ja kirjattiin
avunantovelvoitteeksi aivan sananmukaisesti. Miten tämä on
sopusoinnussa tämän naapuruussopimuksen kanssa?
Ja vielä: miten tämä vastikään
solmittu isäntämaatukisopimus on sopusoinnussa
tämän naapuruussopimuksen kanssa?
Mika Niikko /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Asevelvollisuuden yhtenä perustana
pidetään sitä, että yleinen
maanpuolustus on Suomen puolustuksen kulmakivi. Toinen merkittävä tehtävä varusmiespalveluksella
on kansalaiskasvatus: pojista tehdään miehiä.
Varusmiespalvelus kasvattaa fyysistä ja henkistä jaksamista.
Itsensä voittamisen kokemus vahvistaa itsetuntoa ja kestävyyttä vaikeissakin
tilanteissa, joita jokaisen elämään myös
sisältyy.
Olisin tiedustellut ministeriltä siitä, kun
varusmiespalveluksen keskeyttää noin 20—25
prosenttia aloittaneista eri tilastojen mukaan. Kuitenkin lähes
80 prosenttia miespuolisista käy asepalveluksen. Näitten
keskeyttäneitten osalta suurin syy on mielenterveysongelmat
ja tämmöiset muut diagnoosit, mutta kuitenkin
itse näkisin myös, että osaltaan heikoin
lenkki katkeaa tämän ensimmäisen viikon,
kahden aikana. Siellähän suurimmat keskeytysprosentit
tulevat. Kysynkin: miten me voimme uudistaa Puolustusvoimia siten,
että myös nämä syrjäytymisriskissä olevat
nuoret saisivat mahdollisuuden kasvattaa itsetuntoa armeijassa ja
löytyisi niitä soveltuvia tehtäviä sinne?
Pauli Kiuru /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ensinnäkin kiitos ministerille
ja koko puolustushallinnolle siitä, että säästöt
on nurisematta viety lävitse. Se ei ole aivan tavanomaista
kaikilla hallintokunnilla. Hyvää tässä on
muun muassa se, että kertausharjoitusvuorokausia ollaan
nyt pystytty nostamaan.
Sitten näitä kysymyksiä ja huomioita
materiaalibudjetista. Talousarviosta näkyy ja myös
itse sanoitte muun muassa sanomalehti Pohjalaisessa tammikuussa,
että rahapula uhkaa rapauttaa Suomen puolustuskykyä yhä enemmän,
ja nyt tähän suuntaan ollaan menossa, kun määrärahat
pienenevät. Miten näette, että tämä tilanne
nyt on ihan tällä hetkellä esimerkiksi
maamiinojen osalta? Ovatko nämä korvaavat asejärjestelmät
jo kuinka pitkällä käytössä,
ja miten tämä uskottavuus säilyy?
Sitten Puolustusvoimien henkilöstöön.
Henkilökunta vähenee vuoteen 2015 mennessä yli 2 100
henkilöllä, ja irtisanomisuhan alla on noin 500
henkilöä. Miten tämä on teidän
nähdäksenne näkynyt henkilökunnan
palvelusmotivaatiossa ja työhyvinvoinnissa?
Markus Mustajärvi /vr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Hyvällä omallatunnolla voin
todeta, että edustan tässä varmaan tämän eduskunnan
isänmaallisinta ja puolustustahtoisinta eduskuntaryhmää:
meidän ryhmän jäsenistä puolet
on reservin upseereja ja puolet puolustusvaliokunnan jäseniä.
(Naurua) Siihen liittyy sitten kysymys: eikö tässä eduskunnassa
ole kuin kaksi kansanedustajaa, jotka enää puolustavat yksityistä maanomistajaa?
Viittaan Rovajärven tilanteeseen Lapissa. Siellähän
jo edellisen maakuntakaavoituskierroksen jälkeen on ollut
käytännössä rakennuskielto,
ja nyt kuuluu sitten Puolustusvoimien suunnasta ihan samaa, että Puolustusvoimat
ei ole antamassa yhtään periksi näistä aikaisemmista
tiukista linjauksistaan. Edes toimintaa kuvaavaa selvitystä sen
suhteen, mikä on melutaso tulevina aikoina ja tällä hetkellä,
ei ole saatu Puolustusvoimista. Tämä koskee paitsi
Kemijärventien vartta, Hyypiön kylää myös
Enijärven ja Majavan aluetta. Tämä on äärimmäisen
arka asia, ja toivon kyllä, että ministeri paneutuisi
tähän kysymykseen ja ongelmaan todella vakavasti.
Jukka Kopra /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Niinistö ottikin tuossa
hyvin jo esiin tämän sodankäynnin uhkakuvan
muuttumisen. On totta, että on kybersotaa ja informaatiosotaa
ja niiden merkitys on yhä suurempi näinä päivinä.
Puhutaan niin sanotusta hybridisodankäynnistä,
joka on näiden ja tunnuksettomien joukkojen käytön
kombinaatio. Väistämättä tällaisissa
tilanteissa tulee mieleen se, että tällaisen uhan
torjumisessa kansalaisten oma käsityskyky tilanteesta ja
tilannetaju korostuvat. Tarvitaan vapaaehtoista koulutusta ja vapaaehtoista
toimintaa kentällä enemmän, jotta voidaan
reagoida nopeammin tällaiseen uuteen tilanteeseen, jos
ja kun tällainen aggressio syntyy.
Haluaisinkin tiedustella ministerin arviota siitä,
millä tavoin esimerkiksi vapaaehtoisen maanpuolustuskoulutuksen
edellytysten kehittäminen etenee muun muassa tässä hankkeessa,
jossa muutetaan lakia, että reserviläiset voisivat
toimia ammuntojen johtajina, kouluttajina, ja sitten siinä tapauksessa,
että vapaaehtoisen maanpuolustuskoulutuksen toimintaan
voitaisiin käyttää myös muita
kuin Puolustusvoimien alueita myös sotilaallisissa harjoituksissa.
Kari Tolvanen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Venäjä käy
häikäilemätöntä sotaa
Ukrainassa. Se on valloittanut itsenäisen valtion alueita
ja liittänyt ja liittämässä niitä itseensä.
Toki se kiistää nämä asiat.
Sen lisäksi Venäjä käy häikäilemätöntä sotaa
informaation suhteen. Voidaan puhua kybersodankäynnistä, niin
kuin edustaja Kopra tuossa äsken mainitsi. Toki Venäjä kiistää tietysti
tämänkin, sehän on ihan selvä asia.
Mutta tähän asiaan liittyen olen hieman huolissani
Suomen valmiudesta tähän informaatiokybersodankäyntiin.
Mitkä ovat valmiutemme? Mikä on rahoitus, mitä siihen
satsataan? Tehdäänkö viranomaisyhteistyötä Suomessa?
Ja sen lisäksi: mikä on kansainvälisen
yhteistyön muoto — pohjoismainen yhteistyö,
yhteistyö Nato-jäsenmaiden kanssa — ja
mitä pitää jatkossa tehdä, jotta
saadaan tältä osin Suomen tilanne hyvälle
tasolle?
Kimmo Sasi /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Väitetään, että presidentti
Putin olisi sanonut presidentti Porošenkolle, että Venäjä voi
valloittaa Kiovan, Varsovan, Vilnan, Riikan ja Tallinnan kahdessa
päivässä. Onko tämä arvio
oikea? Kuvastaako se tavanomaisten joukkojen vahvuuksia tällä hetkellä itäisessä Euroopassa?
Ruotsin puolustusvoimien komentaja on sanonut, että Ruotsi
kykenee puolustautumaan seitsemän päivää.
Mikä on Helsingin kestokyky tänä päivänä?
Kuinka pitkään me selviydymme? Voitteko arvioida,
ministeri Haglund, tätä?
Jussi Niinistö /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ruotsissa on käyty vaalit ja valta
vaihtuu. Arvoisa ministeri, teillä on ymmärtääkseni
ollut hyvä yhteistyö Ruotsin kolleganne Karin
Enströmin kanssa. Kysyn mielipidettänne: onko
hallituksen vaihdoksella merkitystä parhaillaan käynnissä olevalle
Suomen ja Ruotsin välisen puolustusyhteistyön
kehittämisprojektille? Ja voitteko samalla lyhyesti luonnehtia
tämän työn tämänhetkistä tilannetta?
Jyrki Yrttiaho /vr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Tunnettu suomalainen parlamentaarikko
ja kansainvälisesti arvostettu juristi Jacob Söderman
on asettanut uuden Nato-isäntämaasopimuksen perustuslaillisuuden
kyseenalaiseksi siksi, että se mahdollistaa Nato-joukkojen
toiminnan alistamisen Nato-komentajille myös Suomessa.
Me olemme vaatineet tämän sopimuksen käsittelyä eduskunnassa.
Ulkoministeri Tuomioja osittain lupasi eduskuntakäsittelyä Ukraina-keskustelun
aikana, mutta se lupaus näyttää kuihtuneen
edustajille lähetetyksi kirjeeksi.
Miksi näin tärkeää asiaa
ei tuoda eduskunnan käsittelyyn tänne saliin ja
myöskin perusteelliseen käsittelyyn valiokunnissa?
Kansanedustajat eivät ole vielä äidinkielellään
saaneet tätä sopimuksen sisältöä,
joka ratkaisevasti vaikuttaa moniin asioihin, muun muassa tähän
edustaja Mustajärven esille nostamaan Rovajärven
ja harjoitusalueiden asemaan.
Eero Suutari /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ranska on toimittamassa Venäjälle
kaksi erittäin tehokasta Mistral-luokan helikopteri- ja
maihinnousualusta. Näistä toinen, Sevastopol-alus,
tulisi operoimaan juuri Mustallamerellä. Kiitän
Ranskaa siitä, että se lykkää maihinnousualusten
toimitusaikaa. Mutta kysyn nyt arvoisalta ministeriltä,
miten Suomi suhtautuu tähän asiaan, ja eikö Ranskalla
tai muilla länsimailla olekaan samanlaista vientikieltoa
maihin, jotka käyvät sotaa tai ovat konfliktin
osapuolia?
Pauli Kiuru /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Materiaalihankintoihin on varattu noin
karkeasti, suuruusluokkana, 500 miljoonaa euroa, hieman alle senkin.
Rahalla saa noin karkeasti kolme Hornet-hävittäjää.
No, meillä on tällä hetkellä kuutisenkymmentä Hornetia,
mutta jokainen tietää, että päätös
uusista on tehtävä vuosikymmenen loppuun mennessä, nähdäkseni.
Kysymys ministerille: miten näette, että tällainen
massiivisen iso hankinta pystytään tekemään,
kun tällä hetkellä materiaalihankinnat ovat
tällä tasolla? Mikä on se rahoitusmalli,
mekanismi, jolla tämä kysymys ratkaistaan, vai
joudummeko huomattavasti pienentämään
lentokoneiden määrää ja ilmassa
tapahtuvaa puolustusta?
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
Edustaja Mustajärvi ja sen jälkeen vielä edustaja Tolvanen,
ja sen jälkeen ministerillä on 5 minuuttia.
Markus Mustajärvi /vr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Täydennän vielä noita Rovajärven
harjoitusaluetta koskevia kysymyksiä. Rovajärven
aluehan on Länsi-Euroopan laajin sotaharjoitusalue. Siellä on
testattu muun muassa miehittämättömiä ilma-aluksien
laukaisualustoja ja itse aluksiakin, ja se harjoitusalue ulottuu
Rovaniemeltä ihan Korvatunturille asti. Se on valtavan
iso alue, ja myöskin tällä maa-alueella
on varmaan semmoisia käyttötarpeita, joita ei
kehdata vielä sanoa ääneen.
Yksinkertaisesti kysyn sitä, onko syy siihen, että yksityisen
maanomistajan oikeuksia tallotaan noin räikeällä tavalla
siinä, että tätä aluetta pantataan
Nato-aseita, Nato-harjoituksia varten. Muuten minä en voi
ymmärtää sitä, minkä takia Puolustusvoimat
on niin tiukalla linjalla. Mitään uskottavia perusteita
ei ole sanottu siihen, minkä takia näin tiukka
linja pidetään.
Kari Tolvanen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Suomalaisen maanpuolustuksen eräs
vahvuus on se, että viranomaiset toimivat yhdessä.
Se ei ole pelkästään Puolustusvoimien
tehtävä, vaan viranomaisyhteistyö toimii
loistavasti. Samoin siviilimaailma tukee meidän maanpuolustusta
loistavasti.
Eräs asia, joka kuuluu osittain arvoisan ministerin
toimialaan, on tämä vapaaehtoistoiminta: reserviläiset,
maakuntajoukot. Sen lisäksi meillä on vapaaehtoista
pelastuspalvelua, täydennyspoliiseja, monia muita innokkaita
vapaaehtoisjärjestöjä, jotka tekevät
kadonneiden henkilöiden etsintää, ensiapua
mutta myös harjoittelevat tätä reserviläistoimintaa,
tätä, voi sanoa, kovaa toimintaa. Mutta se, mikä on
ongelma: nämä eivät tee yhteistyötä.
Saattaa olla, että samoja henkilöitä on
eri instansseissa mukana, mutta yhteistyö on jotenkin kiellettyä.
Mikä peikko tässä nyt nähdään?
Eikös yhteistyötä voisi tehdä näiden järjestöjenkin
välillä? Yhteistyöhän on voimaa. Miksi
näiden välillä ei tehdä yhteistyötä?
Se on kysymykseni.
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
Ministeri Haglund, 5 minuuttia.
Puolustusministeri Carl Haglund
Arvoisa puhemies! Arvon edustajat! Pyrin vastaamaan kaikkiin
kysymyksiin, niitä tuli monta.
Edustaja Niinistö kysyi hybridisodankäynnistä ja
vihreistä pienistä miehistä ynnä muista. Tämä on
ihan oikea havainto, ja tosiasia on, että tämän
Ukrainan kriisin haastehan on osittain juuri se, että ei
ole julistettu sotaa eikä ole haluttu käydä sotaa
perinteisin pelisäännöin, jos näin voidaan
sanoa. Kyllä tähän on pakko varautua, tästä kysyi
joku toinenkin edustaja, ja on ihan oikea havainto sekin, että Suomen
pitää paremmin tähän varautua.
Nähdäkseni kyllä tämä on
asia, joka muun muassa Maanpuolustuskorkeakoulun opetuksessa ynnä muualla
on kyllä esillä ja varmasti vielä enemmän
tulevaisuudessa.
Mitä tulee sitten näihin resursseihin ja edellytyksiin
nostaa puolustusbudjettia — myös sitten niin,
että voisimme sitä materiaalihankintatasoa nostaa
tarpeeksi korkealle, varsinkin sitä osuutta ilman lisämäärärahoja — niin
nähdäkseni se ei ole mahdollista. En usko näin.
Tämä on myös se syy, minkä takia
sen parlamentaarisen työryhmän työ on
tärkeätä.
Mitä tulee sitten tähän naisten osallistumiseen kutsuntoihin,
mistä edustaja Vikman kysyi aikaisemmin, ennen taukoa,
niin siinä aikomukseni on se, että me voisimme
laajentaa sitä kokeilua juuri niin kuin edustaja Vikman
toivoi. Se on ollut myös minun henkilökohtainen
tavoitteeni.
Mitä tulee tähän ihan hyvään
malliin, jonka mukaisesti opinto-ohjaajia ja muita sosiaalialan työntekijöitä ja
muita on mukana näissä kutsunnoissa, niin sekin
on hyvä malli, jonka edustaja Peltonen mainitsi, ja se
osaltaan ennaltaehkäisee syrjintää, ja
tämä hyvä ja sitä voisi soveltaa. Minä en
ole ihan vakuuttunut siitä, että se nyt välttämättä lailla
pitää säätää näin,
mutta voidaan toki ottaa harkintaan. On varmasti myös muita,
kevyempiä tapoja hoitaa se asia.
Edustaja Yrttiaho kysyi lähinnä kysymyksiä, jotka
ovat ministeri Tuomiojan vastuulla, mutta lyhyesti voitaneen todeta
se, että tämä isäntämaatukea
koskeva pöytäkirjahan lähtee siitä,
että jos Suomeen tulee joitain joukkoja meitä auttamaan, niin
nehän tulevat Suomen pyynnöstä. Niitä ei siis
tule tänne pyytämättä ja yllättäen,
eikä myöskään se sopimus siis
lähde siitä, että Suomen maaperää voidaan
käyttää jotain kolmatta osapuolta vastaan
konfliktissa tai kriisissä, jossa Suomi ei ole osapuolena.
Sehän on se logiikka. Tätä on varmasti
kyllä avattu minun mielestäni tarpeeksi, ja on
myös huomattava, että itse pöytäkirja
on nykyään julkinen pöytäkirja,
joten sen voi Finlexistä käsittääkseni
jo ladata ja tutustua, joten suosittelen sitä.
Edustaja Niikko ihan oikein tarttui näihin, jotka keskeyttävät
palveluksen, ja tämä liittyy osittain tähän
edustaja Peltosenkin kysymykseen. Näihin pitää tietenkin
tarttua. Puolustusvoimilla ei sitten siinä vaiheessa, kun
nuoret kotiutuvat, ole hyviä edellytyksiä puuttua,
joten siellä paikan päällähän
näihin pitää puuttua. Se, että keksittäisiin
joku semmoinen malli, millä voisi jatkaa Puolustusvoimissa,
jos ei kykene sitä normaalia palvelua suorittamaan, on
ajatuksena ihan hyvä, mutta se ei ole kovin helppo toteuttaa.
On muistettava, että aika moni näistä,
jotka henkisesti esimerkiksi nyt voivat pahoin, ei itse koe kykenevänsä tähän,
ja jos ollaan tultu siihen pisteeseen, niin en ole ihan vakuuttunut
siitä, että Puolustusvoimat on sitten enää oikea
paikka heille.
Tämä Rovajärven ongelmatiikka: On
aivan selvää, että kaikissa meidän
laajoissa harjoittelukohteissa syntyy aika ajoin tämmöistä vastakkainasettelua
paikallisten asukkaiden ja Puolustusvoimien kanssa. Tässä on
kyllä pyritty, niin kuin edustaja varmasti tietää,
eri työryhmissä ja muissa käymään
sitä vuoropuhelua, ja ministerinä olen ja myös
edeltäjäni on yrittänyt kyllä kannustaa
siihen, että löydetään niitä yhteisiä säveliä.
Tässä ei kyllä kannata mitään
salaliittoteorioita Natosta tai muista viljellä. Mutta
on aivan selvää, että siellä on
edelleen ja varmaan tulevaisuudessakin tiettyä painetta
ja tiettyä vastakkainasettelua. Ministeriön tavoite
on ehdottomasti se, että näihin löydetään
yhteisiä ratkaisuja. Rovajärvihän on
meille, meidän Puolustusvoimille ja meidän puolustuskyvylle,
erittäin keskeinen paikka, eikä siitä voida
luopua, mutta se ei tarkoita sitä, etteikö paikallisten
asukkaiden kanssa pitäisi etsiä niitä yhteisiä ratkaisuja.
Edustaja Tolvanen kysyi näistä kybersodankäynnin
edellytyksistä. Mehän olemme tähän
paneutuneet viime vuosina aika lailla, ja parempaan suuntaanhan
tässä mennään. Mutta onhan tosiasia
se, että moni muu maa panostaa paljon enemmän
kuin me panostamme, ja sitten meidän lainsäädäntökin
asettaa tiettyjä rajoituksia. Näitä asioita
nyt parhaillaan työstetään, ja kyllä tässä pitkän
päälle pitää enemmänkin
tehdä, siitä olen vakuuttunut.
Edustaja Sasin hypoteettiseen kysymykseen siitä, miten
kauan Suomi kykenee puolustamaan itseään, tietenkään
ei ole mitään varmaa vastausta, kun emme kriisin
laajuudesta tai luonteesta tiedä mitään,
mutta meidän puolustuskykymme on kyllä huomattavan
paljon paremmassa uskossa kuin monen muun naapurimaan, ottamatta kantaa
naapurimaihin.
Lopuksi, arvoisa puhemies, näistä Horneteista.
Tosiasia on, että siihen pitää löytää se
erillisrahoitus, eihän sitä nyt millään
muulla tavalla voida hoitaa. Se hintalappu jäänee
johonkin semmoiseen 6—7 miljardiin euroon, ja se on sitten viimeistään
eduskunnan asia heti vaalien jälkeen vuonna 2019 ja sen
hallituksen, joka silloin reilun neljän vuoden päästä muodostetaan,
asia ratkaista. Me tulemme ensi vaalikauden aikana ja jo nyt vielä tämän
vaalikauden lopussa asettamaan työryhmän, joka
lähtee valmistelemaan tätä asiaa, mutta
ennen kuin tullaan siihen pisteeseen, että tiedetään,
mitä ostetaan ja mihin hintaan, kestää vielä vuosia.
Mutta iso ja haasteellinen asia Puolustusvoimille joka tapauksessa.
Sitten, arvoisa puhemies, lopuksi: edellisessä osiossa
edustaja Heinonen kysyi tästä Millog-asiasta,
ja siitä voin todeta, että valtiovarainministeriön
lisäbudjettiesitykseen sisältyy se 10 miljoonaa,
mikä meiltä uupuu, joten se asia hoitunee. — Kiitos.
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
Ja täällä on vielä muutama
kysymys.
Jussi Niinistö /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Jatkan vielä tästä Ruotsin
kanssa tehtävästä yhteistyöstä,
kun en äsken saanut vastausta. Yhteistyö on tervetullutta,
vaikka se nyt rauhan aikaan rajoittuukin. Tähän
mennessä ainakin laadukasta Ilmavoimien harjoitustoimintaa
olemme saaneet aikaan. Viittaan etenkin näihin cross-border-harjoituksiin
pohjoisessa. Toivottavasti tämän yhteistyön
kautta voimme ajan mittaan hakea myös säästöjä esimerkiksi
koordinoimalla materiaalihankintoja. Onko tällaisia konkreettisia
synergiaetuja kenties jo näköpiirissä,
ja voisiko sellaisia löytyä esimerkiksi Suomen
ja Ruotsin merivoimien tulevista taistelualushankinnoista, joiden
valmistelu on ymmärtääkseni käynnistettävä jo
lähitulevaisuudessa?
Jyrki Yrttiaho /vr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Te, herra puolustusministeri, olette
julkisuudessa jo ottanut kantaa F-35-hävittäjien
hankinnan puolesta, vaikka asiaa ei ole vielä missään
virallisesti valmisteltu. Tämä hävittäjä asetettiin
lentokieltoon viime kesänä nousukiidossa olleen
koneen sytyttyä palamaan, ja tutkimukset siitä jatkuvat.
Eivätkö tällaiset viestit herätä teissä tarvetta
pohtia asioita uudelleen? Elokuussahan me puolustusvaliokunnan jäsenet
saimme kutsun Yhdysvaltojen suurlähetystöön,
jossa näitä koneita valmistava asejättiläinen
Lockheed Martin järjesti markkinointitilaisuuden. Myöskin
tuon mainitun yrityksen nettisivuilla Suomea pidetään
potentiaalisena hankkijana. Missä todellisuudessa kulissien
takana mennään?
Mika Niikko /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kiitos ministerille vastauksesta. Olisin
vielä jatkanut asiaa sen verran, että Varusmiesliitto
on heinäkuussa ilmoittanut oman esityksensä siinä,
että kutsuntoja uudistettaisiin niin, että asepalvelun
keskeytykset lyhenisivät. Esimerkiksi Aamulehdessä 4.7.
olleen uutisen mukaan heidän ajatuksenaan on se, että kutsuntatilaisuuden
kestoa pidennettäisiin ja koko kutsuntaprosessista tulisi
tehdä semmoinen monivaiheisempi niin, että sen
osia toteutettaisiin vielä palveluksen kynnyksellä.
Mielestäni tämmöinen esitys Varusmiesliitolta
on hyvä, ja toivon, että ministeri ottaa siitä kopin
ja tutkii asiaa.
Mutta itse kysymys liittyy Ottawan sopimuksen maamiinojen kieltämiseen
ja tuhoamiseen. Kuinka paljon nyt näistä maamiinoista,
jotka ovat varastossa, on nyt tuhottu, ja voitaisiinko tämä Ottawan
sopimus harkita uudelleen, koska ymmärrän näin,
että yksipuolisella irtautumisella siitä sopimuksesta
voitaisiin kävellä toiseen suuntaan? Nykyinen
tilanne tässä maamme rajojen lähellä kyllä antaisi
meille edellytykset siihen, että harkittaisiin uudelleen
näiden maamiinojen valmistamista ja varastointia ja myös
niitten olemassa olevien maamiinojen säilyttämistä, jos
niitä kaikkia ei ole vielä tuhottu.
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
Edustaja Mustajärvi, ja sen jälkeen ministerillä on
vaikka 3 minuutin puheenvuoro.
Markus Mustajärvi /vr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Paitsi Nato-isäntämaasopimuksessa
myöskin Lissabonin sopimuksessa on tiettyjä velvoitteita.
Viimeksi, kun puolustusselonteko hyväksyttiin, sinnehän
oli sisään kirjoitettuna maininnat siitä,
että puretaan kansallisesta lainsäädännöstä kaikki
esteet, jotka ovat olemassa tämän yhteistyön
syventämiseksi ja velvoitteitten täyttämiseksi.
Jäimme edustaja Yrttiahon kanssa siinä äänestyksessä kahden,
ja meille oikein ilkuttiin ja naurettiin tässä salissa siitä,
että meitä ei ollut kuin kaksi. Mutta sen jälkeen,
kun on selvinnyt, mitä liittyy Nato-isäntämaasopimukseen,
mitä liittyy turvallisuus- ja puolustuspoliittiseen selontekoon,
niitä ilkkujia on ollut huomattavasti vähemmän.
Ei minusta nyt ole mikään salaliittoteoria
tämä Nato-yhteistyön syventäminen,
ohjushankinnat, Islannin ilmatilan valvontaoperaatio, kaikki muu,
mitä on tapahtunut, ottaen huomioon, että yhteistyön
pohjana on tämä 57-kohtainen kumppanuusohjelma.
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
Sitten ministeri Haglund, 3 minuuttia, ja sen jälkeen
siirrytään puhujalistan puheenvuoroihin.
Puolustusministeri Carl Haglund
Arvoisa puhemies! Ensin tähän Ruotsi-yhteistyöhön,
johon en ehtinyt vastata. Se etenee hyvin. Mehän julkaisimme
sen työsuunnitelman huhtikuussa, ja sen toimeenpano etenee
ihan hyvin. Se, että pääsisimme kaikkiin
niihin tavoitteisiin, joihin edustaja Niinistö viittaa,
on ehdottomasti suotavaa ja toivottavaa, ja uskon, että pidemmän
päälle tämä onnistuu, mutta
kyllä se vie aikansa, eikä tähän
nyt pidä myöskään kohdistaa
liian suuria toiveita, varsinkaan lyhyellä aikavälillä.
Sittenhän on niin, että Ruotsiin tulee uusi ministeri. Itse
uskon, että tämä yhteistyö tulee
jatkumaan hyvänä huolimatta siitä, että ministeri
vaihtuu, joten en ole tästä asiasta huolestunut.
Edustaja Tolvanen kysyi vielä tästä vapaaehtoistoiminnasta
ja yhteistyöstä sen kanssa. Viittasitte peikkoihin.
Minä en ole niihin peikkoihin törmännyt,
mutta jos te olette, niin voitte niitä peikkoja lähettää sinne
ministeriöön, niin niihin tutustutaan. Näkisin
asian ihan samalla tavalla kuin te, että tämmöisiä peikkoja
ei pitäisi olla.
En tiedä, mistä edustaja Yrttiaho on saanut päähänsä,
että olisin ottanut kantaa F-35:n puolesta, koska näin
ei ole. Mutta palataan niihin hävittäjiin sitten
myöhemmin. Se on varmaan seuraavan tai sitä seuraavan
ministerin asia ottaa kantaa siihen, minkä tyyppistä hävittäjää sitten ostetaan,
ja pitää katsoa, mitä silloin on markkinoilla.
Tämä Varusmiesliiton ajatus on ihan kiinnostava
ja ihan varteenotettava. Voidaan siihen rauhassa tutustua, joskin
se on osittain myös resurssikysymys, mutta samalla sillä voitaisiin
kyllä saavuttaa hyviäkin tavoitteita, niin että se
on kyllä ihan selvittämisen arvoinen asia.
Mitä tulee näihin Mistral-aluksiin, mihin
viitattiin, niin siis Ranskahan keskeytti näiden alusten
viennin sen takia, että alun perin sovittiin, että ei
saa viedä uutta puolustusmateriaalia Venäjälle,
siis tehdä uusia sopimuksia. Sittemmin Ranska totesi, että se
näyttää sen verran huonolta, vaikka se
olikin vanha sopimus, että jätti ne nyt ainakin
toistaiseksi jäihin, ja varmasti ihan viisas päätös.
Näistä maamiinoista suurin osa, ehkä tällä hetkellä jo
lähes 90 prosenttia, on tuhottu. Se on minun arvioni tämän
päivän luvusta. Siis me olemme niissä luvuissa,
että ne on käytännössä lähes kaikki
tuhottu, joten niiden perään nyt ei enää kannata
haikailla. Ymmärrän niitä, niin kuin
olen sanonut aikaisemmin, jotka ovat sitä mieltä,
että se ei välttämättä kaikilta
osin ollut päätös, joka on kaikkien mieleen,
ja ymmärrän niitäkin ajatuksia, mutta
tämä on jo mennyttä aikaa. Nyt on vain
hyväksyttävä se tosiasia, että tämmöinen päätös
on tehty laajalla enemmistöllä ja... (Eduskunnasta:
Siihen palataan vielä!) — No, varmasti näin,
mutta joka tapauksessa on hyvä huomauta, että ne
miinat on tuhottu ja korvattavat asejärjestelmät
on hankittu.
Mitä tulee tähän Lissabonin sopimukseen,
mihin viittaatte, edustaja Mustajärvi, niin se asia on SM:n
koordinoinnissa, en mene niihin yksityiskohtiin. Mutta se salaliittoteoriakommenttini
liittyi ensinnäkin siihen Rovajärveen: siellä ei
kyllä ole mitään Nato-suunnitelmia, siltä osin
voitte olla ihan rauhallinen. Sen sijaan tietenkin kansainvälinen
toiminta myös meidän harjoitusalueellamme on tärkeätä,
koska me voimme siellä meidän kumppaneidemme kanssa
harjoitella. Mutta ei kannata maalata semmoista kuvaa, että meidän
harjoitusalueemme olisivat jotenkin tärkeitä Nato-kumppanuuden
tai jonkun muun takia, koska näin ei kummiskaan ole.
Kiitän hyvästä keskustelusta. — Kiitos.
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
Kiitoksia ministeri Haglundille, ja sitten siirrymme tosiaan
puhujalistaan.
Ja rajoitutaan sitten siihen sovittuun 5 minuuttiin, eikä tarvitse
sitäkään kaikkea käyttää tietenkään.
Mika Niikko /ps:
Arvoisa puhemies! Toki se 5 minuuttia käytetään
ja vähän lisääkin, mutta katsotaan,
milloin puhemies keskeyttää ajankäytön.
Arvoisa puhemies! Tästä puolustusministeri Haglundin
vastauksesta. Hän ehti poistua, mutta sen verran jäin
vielä pohtimaan sitä, en saanut vastausta siihen,
voimmeko me yksipuolisesti vetäytyä tästä Ottawan
sopimuksesta vain ilmoitusluontoisesti. Silloinhan meillä olisi
mahdollisuus alkaa valmistaa maamiinoja uudelleen, milloin haluamme,
ja varastoida niitä. Se on tehokas ja hyvä puolustusväline
tällaisina aikoina, jolloin meidän puolustusmäärärahoja
leikataan. Tilanne ei ole enää sama kuin silloin,
kun päätökset tehtiin niitten poistamiseksi.
Arvoisa puhemies! Tällä viikolla tässä salissa on
paljon keskusteltu budjetin vaikutuksesta tavallisen veronmaksajan
tai kunnan arkeen ja useasti on sanottu, että ostovoima
ei tule juurikaan heikkenemään. Mielestäni
kuitenkin tämän viikon keskustelun saldo on ollut,
että veroa veron päälle ja läksyä läksyn
päälle. Tämä hallitus kuristaa
useita veronmaksajaryhmiä liikaa ja vie heiltä mielestäni
luottamuksen tulevaisuuteen.
Ostovoima on yhä enemmän miinuksella tämän
budjetin raameissa, vaikka muuta on annettu täällä ymmärtää.
Veronmaksajain keskusliiton Iltalehden teettämän
laskelman mukaan nelihenkisessä lapsiperheessä ostovoima
vähenee lähes 500 euroa, lapsettoman pariskunnan
perheessä noin 200 euroa. Lisäksi myös
on arvioitu, että eläkeläisten ostovoima
vähenee noin 44 euroa, joten jos me laskemme ja huomioimme
kaikki ne vaikutukset, mitä erilaiset leikkaukset aiheuttavat
tavallisen veronmaksajan talouteen, niin ostovoiman heikkeneminen
on merkittävän suurta. Lisäksi jatkuvat
yt-neuvottelut ja sopeuttamistoimet pudottavat yhä useamman
sosiaalitoimen asiakkaaksi.
Arvoisa puhemies! Lisäksi tällä viikolla
on myös puhuttu kuntien valtionosuuksien uudistuksesta,
jossa ensi vuonna lähes 200 miljoonalla eurolla jälleen
kuntien kukkaroita kevennetään. Toki ymmärtäisin
sen, että vaikeina taloudellisina aikoina joudutaan menemään
kuntien kukkarolle yhä enemmän, mutta jos kunnilta
on jäänyt saamatta tai jää saamatta
2012—2017 noin 6,6 miljardia euroa, niin se väistämättä vaikeuttaa
kunnan selviytymistä lakisääteisistä tehtävistä.
Vastaavasti tulisi tarkastella lakisääteisten
tehtävien määrää, mitkä olisivat
sellaisia, joista voidaan helpottaa kuntien vastuuta.
Arvoisa puhemies! Paljon on myös puhuttu tällä viikolla
siitä, että Suomen työllisyyden parantamiseksi
me tarvitsemme järeitä toimenpiteitä.
En kuitenkaan saanut tällä viikolla yhtään vastausta
kysymykseeni siitä, miksi me samanaikaisesti, kun podemme
työttömyyttä, haalimme tänne
paljon ulkomaista työvoimaa. Veronumeron tultua pakolliseksi
rakennusalalla kävi ilmi, että Suomessa työskentelee
paljon luultua enemmän ulkomaalaisia työntekijöitä.
Elokuun lopusta oleva tilasto kertoo, että rekisterissä oli
79 682 ulkomaalaista, joista 34 815 oli virolaisia.
Yhteensä veronumerorekisterissä on nyt lähes 780 000
henkilöä, ja Uudellamaalla ulkomaalaisen työvoiman
osuus on jo 35 prosenttia.
Ihmettelen sitä — kun välistä puhutaan
siitä, että rakennusalalla on rakenteellista työttömyyttä — että eivät
kuitenkaan edes hyvinä aikoina suomalaiset rakennusmiehet
enää työllisty. Tämän
ei pitäisi olla mitenkään ihmeellinen
asia, koska ulkomailta tuleva työvoima pystyy työskentelemään
täällä pienemmillä palkkatuloilla. Näinhän
se ei saisi olla, mutta käytännössä se
on näin. Esimerkiksi osa ulkomaalaisista työntekijöistä ei
maksa lainkaan veroja Suomeen. Heidän osaltaan vuokratyöntekijöiden
veromenettely ei koske aliurakointia tekevän ulkomaisen
yrityksen työntekijöitä ensimmäisen
kuuden kuukauden aikana. Elikkä käytännössä se
tarkoittaa sitä, että ensimmäisen kuuden
kuukauden aikana näiden työntekijöiden,
jotka ovat jonkun muun kuin suomalaisen yrityksen kirjoilla, ei
tarvitse maksaa veroja Suomeen. Ja kun me samanaikaisesti tiedämme,
että Viron kaupparekisterissä on lähes
30 000 yhtiötä, jossa vastuuasemassa
on henkilö tai yritys, jolla on suomalainen henkilö- tai
yritystunnus, niin ei ole mitenkään yllättävää tehdä semmoista
johtopäätöstä, että tällä tavalla laillisesti
niin sanotusti kierretään veroja.
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
No niin, nyt olisi...
Arvoisa puhemies! Jatkan puhettani seuraavassa puheenvuorossa.
Tuula Peltonen /sd:
Arvoisa puhemies! Keskityn vähän koulutuspolitiikan
alueeseen tässä puheenvuorossa. Tässä ajassahan
ei suuria siirtoja ole voitu tehdä, mutta on silloin tärkeintä tietenkin,
että ne siirrot ovat täsmälleen oikeita
ja harkittuja, ja tämä budjetti tuo opetukselle
tärkeitä resursseja monella eri tavalla. Niistä kaikista pitää olla
iloinen ja kiitollinen.
Vähän ennen budjettiriihtä vierailin
itse tuolla Jämsänkoskella Mäntykallion
koululla, missä opetusohjelmia on yhdistelty suuremmiksi
tänä syksynä säästöjen
takia. Ahtaus luokissa oli järkyttävää katsottavaa.
Näin sen omin silmin ja sain myös oppilailta vetoomuskirjeitä opetusryhmien
pienentämiseksi mukaani. Oppilaat totesivat, ettei opettajalla
ole enää aikaa auttaa silloin, kun apua tarvitaan,
ja meteliä luokassa syntyy helposti. Tätä ajatellen
voi olla todella iloinen siitä, että saimme ryhmäkokorahoja
budjettiin ja että ne saatiin valtiovarainministerin ja
opetusministerin johdolla sinne laitettua. Siitä suuri
kiitos, johon yhtyy varmasti koko koulun väki. Nyt kunnat
voivat hakea edelleen rahaa opetusryhmien pienentämiseen
ja turvata paremman opetuksen jokaiselle lapselle.
Toinen ilahduttava asia oli rahoituksen lisääminen
erityistä tukea tarvitseville oppilaille. Tämä tulee
näkymään muun muassa koulunkäyntiavustajien
lisäämisenä, mikä on erittäin tärkeä asia
lapselle, joka tarvitsee yksilöllistä ja tehostetumpaa
tukea oppimiseen. Avustajalla on tässä suuri merkitys.
Opettaja voi samalla rauhoittaa opetusta muun ryhmän kanssa,
kun avustaja ohjatusti tukee yksittäisen oppilaan työtä.
Arvoisa puhemies! Suomalainen peruskoulu on ollut arvostettu
ja kehuttu kansainvälisesti. Kuitenkin, jotta pysymme kehityksessä mukana, on
nähtävä koulutus investointina tulevaisuutta varten
eikä pelkkänä menoeränä.
Siksi on tärkeää, että budjetissa
huomioitiin myös digitaalisuuden vaatimukset opetuksessa.
Tässä olemme vielä hyvin alkutaipaleella,
mutta jostakin on aloitettava, ja silloin tarvitaan resursseja.
Sähköiset ylioppilaskirjoitukset eivät
ole enää kovin kaukana, ja siksikin on toimittava.
Myös korkeakoulujen osalta voi olla tyytyväinen,
koska rahoitusta lisätään korvaamalla
indeksileikkaus kompensaatiorahalla. Näin saadaan kokonaisrahoitusta
lisättyä. Samoin pääomittamiseen
varaudutaan edelleen valtion vastinerahalla. Yliopistojen rahoitus
lisääntyy 17 miljoonaa ja ammattikorkeakoulujen
ilman kunnan rahoitusosuuden siirtoa 3 miljoonaa euroa vuoteen 2014
verrattuna. Aalto-yliopistolta puretaan ylimääräistä lisärahoitusta
muiden yliopistojen hyväksi.
Arvoisa puhemies! Joitakin huomioita myös muille sektoreille,
eli katse ja puhe kääntyvät tuonne Keski-Suomeen.
Meillä on siellä toivottavasti toteutumassa tämä hyvin
paljon odotettu ja toivottu investointi Äänekosken
biotuotetehtaan rakentamispäätöksessä,
ja tietenkin näillä hankkeilla on uskomattoman
suuri säteilyvaikutus pitkälle ympäristöön
maakunnassa ja ulkopuolella. Keski-Suomessa odotamme tietysti myös
valtiolta toimenpiteitä muun muassa tiestön rakentamisessa,
mistä täällä on jo ollut puhettakin.
Tehdashanke tarvitsee mahdollisuuden toteutua realistisesti toimivassa
ympäristössä, ja tähän
hallitus on jo varautunutkin lisäbudjettia ajatellen.
Samoin tiestön osalta ensi vuonna käytetään 68
miljoonaa kokonaan uusiin hankkeisiin, suunniteltujen hankkeiden
aikaistamiseen tai perusväylänpitoon. Ja näistä myös
Keski-Suomi saa onneksi osansa kantatien 77 osakunnostuksen myötä.
Lisäksi tämän vuoden lisäbudjetissa
uusia hankkeita on yhteensä 48 miljoonan euron edestä.
Nämä toimenpiteethän edistävät
myös työllisyyttä.
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
Kun edustaja Kanerva on varmaan puhelimessa, niin on edustaja
Lepän vuoro.
Jari Leppä /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Hallitus hakee, niin kuin kaikki me
muutkin haemme, ratkaisuja siihen, millä saamme talouttamme
nousuun ja nykyistä talouden syöksykierrettä katkaistua
ja oikaistua sen taas kasvun tielle. Pitää esittää perusteltu
kysymys: onko tämä budjetti sellainen, joka tuon
tavoitteen toteuttaa, ja saadaanko tarvittava nousu ja muutos aikaan? Mielestäni
ei, ja siksi ihmettelenkin sitä, miksi ei niitä keskustankin
esittämiä monia monia yksityiskohtaisia ja konkreettisia
esityksiä ole huomioon otettu.
Myöskin ristiriita oli aika erikoinen eilen, kun pääministeri
Stubb totesi, että keskusta ja sen puheenjohtaja, edustaja
Sipilä, ovat moneen otteeseen esittäneet konkreettisia
toimenpiteitä ja ne ovat hyviä ja ne pitää ottaa
hallituksessa myöskin esille ja valmistelun alle, ja toisaalta
samaisen kokoomuksen eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja,
edustaja Zyskowicz, käski ja pyysi napauttamaan Sipilää polveen,
koska tämä ei ole tuonut yhtään
konkreettista esitystä tässä keskustelussa
ja talouspolitiikkaan mukanaan. Aika erikoista: pääministeri
sanoo, että on hyviä ja konkreettisia esityksiä tuotu,
ja ryhmän varapuheenjohtaja sanoo, että ei ole
tuotu. Tämä osoittaa sitä niin kokoomuksen
kuin koko hallituksenkin erikoista toimintamallia, jossa yritetään
vähän joka suuntaan huiskia ja lopputulos on sitten
se, että ei saada oikein mitään todellista
aikaan.
Puhemies! Yhdestä asiasta me olemme olleet tässä koko
viikon aikana keskusteluissa yhtä mieltä, ja se
on se, että erilaisia normeja yhteiskunnasta pitää purkaa.
Niitä ei ole kukaan tehnyt tänne tahallaan eikä tarkoituksella.
Ne ovat ajan saatossa syntyneet, ja nyt on tultu siihen pisteeseen,
että niitä on pakko purkaa. Ne estävät,
hidastavat meidän yrityselämämme, elinkeinoelämämme
investointeja. Miljardiluokan investoinnit tällä hetkelläkin
odottavat hallintoviranomaisten ratkaisuja ja päätöksiä.
Näin ei voi olla.
Lehtitietojen mukaan oli laskettu, että EU-jäsenyyden
aikana on erilaisia asetuksia, direktiivejä ja päätöksiä,
jotka koskettavat Suomea, tehty yhteensä 44 547
kappaletta, järkyttävä määrä, ja
nämä kaikki on pitänyt tavalla ja toisella myöskin
meillä omaan säädöspohjaamme
ja lainsäädäntöömme
saada aikaiseksi. Nyt on otettava asento, jossa katsotaan kansalaisen,
yrityksen, yrittäjän kannalta näitä asioita
eikä hallinnon näkökulmasta niin kuin
tähän asti ollaan, valitettavasti, vähän
jokaisella taholla tehty.
Puhemies! Muutama yksityiskohta.
Energia-asiat ovat olleet myöskin voimakkaasti esillä,
mutta edelleenkään hallitus ei ole saanut sellaisia
ratkaisuja aikaan, millä voisimme parantaa vaihtotasettamme,
kauppatasettamme ja samalla ilmaston vaikutuksia, myönteisiä sellaisia,
saada aikaiseksi. Edelleen me tuomme 8—8,5 miljardilla
eurolla ulkomailta energiaa, kun me voisimme tuottaa sitä omista
kotimaisista lähteistämme. Suunnanmuutosta tarvitaan
nykyisestä fossiilitaloudesta kohti biotaloutta, ja energia
on siinä yksi merkittävä asia.
Samoin me haluamme riippuvuutta Venäjästä ja
muista merkittävistä tuontilähteistä pienentää, huoltovarmuuttamme
kasvattaa, ja kotimaisen energian edistäminen on siinä erittäin
nopea toimenpide ja vaikuttava toimenpide.
Sama on ruuan osalta. Ruokaa tuodaan tähän maahan
joka vuosi — eli jokainen tunti tähän maahan
tulee 450 000 eurolla ruokaa — yhteensä 4,5
miljardilla ja viedään samaan aikaan vain 1,5
miljardilla, joka nyt tuon Venäjän kriisin takia
vielä vähenee. Tässäkin on sellainen
yhtälö, joka meidän pitää ratkaista
ja joka osoittaa myöskin sen, että tämä hallitus
ei ole toiminut suomalaisen ruuantuotannon osalta niin kuin se on
halunnut ja niin kuin se on luvannut. Siksi tähänkin tarvitaan
merkittävä muutos.
Ja kun täällä ministeri Orpo totesi,
että meillä on valoisa tulevaisuus ruuantuotannossa,
se varmasti sitä on, mutta nykypäivän
pitää myöskin olla kannattava suomalaiselle
alkutuotannolle, suomalaiselle viljelijälle. Muuten meillä ei
sitä valoisaa tulevaisuutta ole ja meillä ei ole
niitä uusia nuoria tekijöitä sinne eikä uusia
investointeja.
Puhemies! Lopuksi liikennepolitiikasta: Liikennepolitiikassa
ja budjetissa on nyt tehty monia sellaisia asioita, jotka ovat vastoin
liikennepoliittista selontekoa. Selonteossa linjataan, että 100
miljoonaa tarvitaan lisää — siis lisää — perusväylänpitoon.
Nyt sitä vähennetään edelleen ja
tässäkin budjetissa yli 70 miljoonalla. Yksityistiemäärärahat
pudotetaan lähestulkoon nollille ja samaan aikaan puhutaan
biotalouden edistämisestä ja suomalaisten luonnonvarojen
kestävän käytön lisäämisestä.
Nämä ovat puheita, jotka ovat täysin
ristiriidassa keskenään, ja siksi tähän
liikennepolitiikkaan ja erityisesti pienempien teiden ja alempiasteisen
tiestön ja yksityis-teiden kuntoon pitää kiinnittää aivan
toisenlaista huomiota kuin mitä tässä budjetissa
on tehty.
Timo V. Korhonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Aivan muutama kommentti päiväjärjestyksen
listalla oleviin lakiesityksiin.
Ensinnäkin nyt tuo lakiesitys HE 140, joka pitää sisällään
näitä maatalouden tukijärjestelmiä: Kyseessä on
tällainen puitelaki, erittäin monimutkainen lakiesitys
kaiken kaikkiaan, joka kyllä maatiloille saa aikaan taas
jälleen lisää byrokratiaa. Mutta sen
osalta kaksi, kolme huomiota.
Ensinnäkin siellä puhutaan myös tällaisesta aktiiviviljelijän
määritelmästä. Nämä aktiiviviljelijän
määritelmäthän ovat koko alan
rakennekehityksen, kilpailukyvyn ja eri tukien kohdentumisen sekä myös
maatalouspolitiikan oikeudenmukaisuuden näkökulmasta äärettömän
tärkeät. Aiemminhan näissä eri
tukijärjestelmissä on muun muassa ikärajojen
perusteella suhteellisen tehokkaasti suljettu pois muun muassa eläkkeelle
jääneet viljelijät ja sitten ohjattu
näitä tuotantoresursseja aktiivituotantoon sekä nuorille
viljelijöille, ja jotain tämän tyyppistä joka
tapauksessa tarvitaan myös tässä uudessa
lakiesityksessä.
Jos minä oikein nopeasti katsoen ymmärrän, niin
jos tässä lakiesityksessä aktiiviviljelijälle
ei tehdä mitään kansallisia tarkennuksia,
niin ilmeisesti käytännössä lähes
jokainen suomalainen peltoa hallitseva ja viljelevä henkilö täyttää aktiiviviljelijän
määritelmän iästä tai
eläkkeellä olosta huolimatta, ja se ei missään
tapauksessa voi tämän alan kehityksen kannalta
olla järkevä suuntaus. Eli sitä ilman
muuta on valiokuntakäsittelyssä arvioitava.
Sama on sitten niin sanottu ekologinen ala. Jos minä oikein
taas ymmärrän, niin tämä ekologisen
alan suomalainen määritelmä lyödään
lukkoon nyt tässä lakiluonnoksessa, ja minusta
se näyttää vähän pakkokesannointijärjestelmältä, joten
sitäkin on syytä kyllä tuossa valiokuntakäsittelyssä tarkkaan
arvioida.
Puhemies! Toinen lakiesitys, josta muutama kommentti. Tämä paljon
puhuttu kestävän metsätalouden määräaikainen
rahoituslaki, kansankielellä Kemera, HE 138 näiltä valtiopäiviltä. Tällä kestävän
metsätalouden tukijärjestelmällähän
on erittäin suuri merkitys metsänomistajien aktivoimisessa
metsien aktiiviseen ja kestävään hoitoon
ja käyttöön. Tällä uudistuksella
on ihan selkeästi pyritty yksinkertaistamaan tukiehtoja, keventämään
järjestelmään liittyvää hallinnollista
työtä sekä lisäämään
tukien vaikuttavuutta. Minä uskoisin sillä tavalla,
että näihin tavoitteisiin aika hyvin tällä esityksellä on
myös päästy. On erittäin hyvä,
että lakiesityksessä myös panostetaan
taimikoitten ja nuorten metsien hoitoon. Monella tavalla tämä uusi
tukimalli on perusteltu ja kannustaa tekemään
nuoren metsän hoitotyöt aivan oikea-aikaisesti.
Sen sijaan lakiesityksen EU:n valtiontukisääntöjen
edellyttämä ennakkohakemusvelvoite taimikon varhaishoidon
ja nuoren metsän hoidon hankkeelle tulee lisäämään
epäilemättä hallintoa ja heikentämään
näiden työlajien houkuttelevuutta. Ennakkohakemusjärjestelmästä on
luotava mahdollisimman joustava, ja siinä on hyödynnettävä mahdollisimman
pitkälle olemassa olevia tietojärjestelmiä ja
sähköisiä palvelujärjestelmiä.
Suomen metsäkeskuksen metsään.fi-järjestelmästä on
luotava ehdottomasti aito metsänomistajan palveluportaali,
jossa muun muassa kyseisten tukien haku on voitava tehdä yhdellä napin
painalluksella. Byrokratian purkutalkoot tulee ottaa tännekin.
Hallinnolla ei saa luoda esteitä järkevälle
ja sujuvalle toiminnalle.
On myös huomattava, että esitetty tukijärjestelmä heikentää olennaisesti
Pohjois-Suomessa myönnettäviä tukia.
Onkin hyvä, että tukijärjestelmässä on
säilytetty mahdollisuus tukien eriyttämiseen alueittain
metsätaloudellisten olosuhteitten mukaan. Pohjoisen Suomen
heikoimmat olosuhteet ja investointien pitkä takaisinmaksuaika
tulee ottaa huomioon tukitasojen ja tukiehtojen määrittelyssä.
Ja aivan lopuksi, puhemies: Tämän esityksen mukaan
nyt voimassa olevien lakien mukaista rahoitusta olisi haettava viimeistään
20.3.2015 ja rahoitus myönnetään viimeistään
30.6.2015. Esitetty uusi kestävän metsätalouden
rahoituslaki saatettaisiin voimaan sen jälkeen, kun Euroopan yhteisön
komissio on sen hyväksynyt, kuitenkin ilmeisesti aikaisintaan
1.7.2015. Uuden lain mukaisia hankkeita koskevia tukia voitaisiin
hakea vasta lain voimaantulon jälkeen. Koska jatkossa kaikkia
työlajeja koskee ennakkohakemusvelvoite ennen työn
aloittamista, tämä tarkoittaisi, että metsänhoitotöiden,
erityisesti taimikoiden ja nuorten metsien hoidon, toteuttamiseen
tulisi keväällä ja kesällä 2015
useamman kuukauden katkos. On aivan välttämätöntä,
että tämä siirtymäsäännös
muutetaan niin, että tämä epäkohta korjataan.
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
Edustaja Niikko. — Paikaltakin saa puhua 2 minuuttia.
Mika Niikko /ps:
Arvoisa puhemies! Jatkan aikaisempaa puheenvuoroani.
Suomen talous on supistumassa jo kolmatta vuotta peräkkäin,
kohta neljäs alkaa, ja kuitenkaan osa Suomessa työtä tekevistä ulkomaalaisista
työntekijöistä ei maksa veroa meille
lainkaan. Mielestäni tämä on yksi asia,
mihin me voimme vaikuttaa, vaikka meillä on vapaa liikkuvuus
Eta- ja euroalueella Euroopassa. Me voisimme nimittäin
pitää huolen siitä, että nämä 80 000
työntekijää ovat myös päteviä.
Nimittäin meillä on mahdollisuus halutessamme
rajoittaa ulkomaalaisen työvoiman saapumista Suomeen pätevyysvaatimuksia
kiristämällä.
Mielestäni on ihan aiheellista, että Suomessa on
esimerkiksi sosiaali- ja terveysalalla erilaisia ammattiryhmiä,
jotka eivät voi työskennellä ilman muodollista
pätevyyttä. Minkä tähden siis osin
täysin kouluttamattomat ja epäpätevät
ulkomaalaiset saavat rakentaa talomme? Tämän kysyn
siksi, koska rakennusvirheet ovat huomattavasti lisääntyneet
viime vuosina. Rakennusteollisuuden mukaan omaperusteisen asuntotuotannon
takuuvirhekustannukset ovat enemmän kuin tuplaantuneet
vuodesta 2005 vuoteen 2010.
Virheiden suuresta määrästä huolimatta
Suomessa ei ole vieläkään käytössä toimivia
keinoja rakennusvirheiden ennalta ehkäisemiseksi ja niiden
ajoissa havaitsemiseksi. Esimerkiksi omassa kunnassani olen peräänkuuluttanut
videoituja tarkastuspöytäkirjoja, jotka olisivat
oiva keino dokumentoida piiloon jäävät
rakenteet. Ne lisäisivät myös rakentamisen
vastuullisuutta ja huolellisuutta. Koulutusta vailla olevat työntekijät eivät
useinkaan paranna rakentamisen laatua, jos ei siihen jonkunnäköisiä säädöksiä lisää
tehdä.
Arvoisa puhemies! Lisäksi rakennusalalla erityisesti
palkan polkeminen on helppoa sen vuoksi, koska verottajalla ei ole
oikeutta ilmoittaa mahdollisesta alipalkkaepäilystä työsuojeluviranomaiselle.
Alipalkkauksen kriminalisointi olisi mielestäni tehokkaampaa
kuin tutkia sitä vain työsyrjintänä.
Lisäksi myös työaikakirjanpidon puuttumisen
mahdollistaminen ilman rangaistusta, kuten laiminlyöntimaksua,
polkee palkkatasoa erityisesti ulkomaalaisten osalta ja sitä kautta
koko rakennusalalla.
Arvoisa puhemies! Pian hyväksyttävä budjetti
tuo varmasti esiin erilaisia näkökulmia, joita
ei voi ilman äänestystä hyväksyä.
Meidän tulisi tässä budjetissa nähdä myös
oikeudenmukaisuus siltä osin, että me emme heikennä kaikkein
heikoimmassa asemassa olevien elintasoa liian paljon. Me perussuomalaiset
tulemme esittämään joitain esityksiä ja
toivomme, että hallitus joiltain osin antaisi niitä lisämäärärahoja
sitten joulurahoina, kun sen aika tulee. — Kiitos.
Jari Leppä /kesk:
Herra puhemies! Tämän budjettikeskustelun
yksi havainto on myöskin se, että todennäköisesti
käy nyt niin, että me pystymme vihdoin viimein
korjaamaan hallituksen alkukaudellaan tekemän virheen.
Hallitus nosti turpeen verotusta, joka on liitetty myöskin
puuenergian verotukseen, millä selvästi heikennettiin
kotimaisten uusiutuvien luonnonvarojen kilpailukykyä fossiilisiin
nähden. Tässä keskustelussa on nimittäin
edustaja Zyskowicz, kokoomuksen eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja, sanonut,
että hän kannattaa, että tuo vero muutetaan,
että turpeen verotus korjataan niin, että kilpailukyky
säilyy. Kun päähallituspuolueen ryhmän
varapuheenjohtaja sanoo näin, niin kyllä me voimme
silloin olettaa ja odottaa ja myös edellyttää,
että näin myöskin hallitus toimii. Ei
kai päähallituspuolueen ryhmä voi olla
toista mieltä kuin hallitus. Silloinhan hallitus ei nauti
eduskunnan ja ryhmänsä luottamusta.
Elikkä toivoa on. Edustaja Zyskowicz on koko ajan tätä ennen
tällä vaalikaudella, aina, vastustanut suomalaisen
uusiutuvan luonnonvaran ja energian kilpailukyvyn kohentamista.
Hän on tullut järkiinsä, ja hän
on tehnyt tällaisen esityksen täällä,
ja tämän me hyvin varmasti muistamme.
Puhemies! Toinen asia, joka liittyy maatalouteen, on se, että nyt
vihdoin viimein ministeri Orpo täällä totesi,
että maatalouden hallinnonalalta on leikattu merkittävässä määrin
tällä vaalikaudella, hänen sanojensa
mukaan 210 miljoonaa, jotka ovat suoraan pois viljelijän
viivan alle jäävästä osuudesta
eli kannattavuudesta. Nyt hän sen tunnusti ja tunnisti — hyvä niin.
Keskusta on esittänyt jo pitkään tätä samansuuruista
lukua.
Toinen asia on se, että yleensä ei oteta huomioon,
että maatalouden harjoittajia koskevat myös muiden
hallinnonalojen leikkaukset, veropuolella aivan erityisesti, ympäristöpuolella
ja myöskin sosiaali- ja terveydenhuollon alalla ja vaikkapa
lomitusten osalta, joita nyt uhkaa ja joihin esitetään
5 miljoonan leikkaus. Sen lisäksi käydään keskustelua
valtiontukisuuntaviivoista ja on annettu siinä jo ensimmäinen
naru periksi komissiolle. En pidä ollenkaan hyvänä,
että näin tehdään. Meidän
pitää jämäkästi olla
oman sosiaaliturvamme tukemisen puolella eikä antaa EU:n ryhtyä määräilemään
kansallisia päätöksiä.
Keskustelu päättyi.