Päivi Räsänen /kd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Työntekijällä on
työsopimuslain mukaan oikeus saada työstään
tilapäistä hoitovapaata äkillisesti sairastuneen
alle 10-vuotiaan lapsensa hoitamiseksi, tai hoidon järjestämiseksi,
ja tätä hoitovapaatahan voi saada enintään neljä päivää kerrallaan.
Tämän lisäksi valtion ja kunnan työntekijöillä on
työehtosopimuksen mukaan oikeus saada tilapäistä hoitovapaata
vammaisen 10 vuotta täyttäneen lapsensa hoitamiseksi
tai hoidon järjestämiseksi. Nyt esitän
tässä lakialoitteessani, että oikeutta
vammaisen ja myös samassa taloudessa asuvan vanhuksen hoitamiseksi
laajennettaisiin lainsäädännössä.
Vammaisen lapsen sairastuessa äkillisesti vanhemmat
todellakin joutuvat usein pulaan. Korostan vielä sitä,
että kovin suuresta joukosta emme edes nyt tässä puhu,
mutta näiden perheiden kannalta hyvinkin merkittävästä ongelmasta.
Aika usein sitä tilapäistä hoitajaa on
vaikea saada yhtäkkiä järjestymään
kotiin, ja lisäksi vammaisen lapsen kuljettaminen kodin
ulkopuoliseen hoitoon sairaana on hankalaa. Lapsen kannalta paras
vaihtoehto olisi se, että isä tai äiti
pystyisi kotona olemaan sen ajan, kunnes muu hoito saadaan järjestymään
ja lapsi taas tervehtyy ja pääsee kouluun. Tässä yhteydessä vammaisella lapsella
tarkoitetaan iästä riippumatta henkilöä, jonka
hoidon tarve on verrattavissa alle 10-vuotiaaseen lapseen. Jos ajatellaan
vaikka kehitysvammaista 13-vuotiasta, niin hän voi olla
aivan samalla tasolla henkisesti kuin vaikkapa 2-vuotias tai 3-vuotias
lapsi, eikä todellakaan häntä voi jättää flunssaisena
yksin kotiin sitä sairauttaan potemaan.
Nykyisen työsopimuslain puitteessa ei myöskään
ole mahdollista jäädä pois työstä hoitamaan äkillisesti
sairastunutta vanhusta. Osa vanhuksista ei normaalioloissa todellakaan
tarvitse kokopäiväistä hoitoa, ja tässä on
kysymys nimenomaan niistä vanhuksista, jotka eivät
ole laitoshoidossa, vaan ovat enemmän tai vähemmän apua
tarvitsevina asumassa talouksissa. Olen vielä halunnut
tämän aloitteen rajoittaa koskemaan nimenomaan
niitä vanhuksia, joilla periaatteessa olisi oikeus lain
mukaan saada omaishoidon tukea. Kuten tiedämme, omaishoidon
tuki on harkinnanvarainen etuus kunnille ja sen vuoksi merkittävä osa
kuitenkaan niistä henkilöistä, jotka tosiasiallisesti
tekevät omaishoitajatyötä ja vieläpä semmoisten
vanhusten kohdalla, jotka täyttävät kaikki
nämä lain kriteerit, eivät kuitenkaan tätä tukea
saa. Varsinkin tällaisten henkilöiden kohdalla,
jos vanhus muussa tapauksessa pärjäisi, esimerkiksi
sen työpäivän ajan, kun hänen
tyttärensä tai poikansa on työssä,
siellä kotona, mutta flunssaisena ei enää pärjääkään,
mielestäni oikeaa työn ja perhe-elämän
joustoa olisi se, että työntekijöillä olisi
tällaisessa tilanteessa oikeus jäädä äkillisesti
sairastunutta vanhusta tai sitten vammaista henkilöä hoitamaan.
Anne Holmlund /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Räsäsen aloite on aivan
myönteinen asia, ja ongelma on varmasti todellinen monessa
perheessä. Minua jäi myös hieman askarruttamaan tämä mielenkiintoinen
epätasa-arvo siitä, että valtion ja kunnan
työntekijöillä on työehtosopimuksessa
oikeus saada tilapäistä hoitovapaata näissä tapauksissa,
mutta yksityisellä sektorilla sitä ei ole, mikä tietenkin
on hieman outoa.
Mutta eräs asia, mikä minua tässä askarruttaa, on
se, että onko jälleen kyseessä yksi sellainen asia,
josta työnantajalle syntyy velvollisuus palkanmaksuun mutta
ei korvausta kuitenkaan saada mistään. Jos tällainen
hyvä asia saadaan hoidettua sillä tavoin, että velvoitteet
eivät kasaudu työnantajan vastuulle, silloin mielelläni
olen ihan lämpimästi kannattamassa tätä asiaa.
Varmaankin silloin tarvitaan myös sairausvakuutuslakiin vastaava
muutos.
Keskustelu päättyy.