Leena Rauhala /kd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tässä lakialoitteessani
on kysymys rinnakkaislakialoitteesta hallituksen esitykselle 50/2004,
eli sairausvakuutuslain kokonaisuudistushan on vireillä,
ja meillä on sosiaali- ja terveysvaliokunnassa se pöydällä käsittelyssä. Tästä esityksestä
on
todettava, että se on pääosin teknisluonteiseksi
määritelty lakiesitys ja siinä ei sillä tavalla
tähän sisältöön, johon
omassa lakialoitteessani esitän parannusta, ole puututtu.
Omassa lakialoitteessani kohdennan tämän muutoksen
erityisesti erityishoitorahaetuuteen, sen saantiedellytyksiin. Siis
lakialoitteessa ehdotan, että erityishoitorahan maksamisen
edellytyksenä olevaa lapsen ikärajaa nostetaan.
Se on yksi.
Toiseksi lakialoite sisältää ehdotuksen,
että erikoissairaanhoidon tasoisessa toimintayksikössä taikka
erityishuoltopiirin toimintayksikön erikoissairaanhoidon
tasoisella poliklinikalla lapsensa sairauden tai vamman vuoksi annettavaan hoitoon
tai kuntoutukseen osallistumiseksi ei vaadittaisi sitä,
mikä nyt laissa on edellytyksenä, vakavaa sairautta
tai vammaa, kuin vasta 12-vuotiaiden tai sitä vanhempien
osalta nykyisen 7 vuoden ikärajan sijaan. Ehdotan, että myöskään kotihoidon
osalta ei mainita vaikeaa sairautta tai vammaa edellytyksenä alle
12-vuotiaiden lasten osalta. Siis tässä tämä ikärajamuutos.
Lakialoitteessa ehdotan myös, että erityishoitorahan
maksamisen pidennyksen perusteena mainitaan painavien lääketieteellisten
syiden lisäksi lapsen hoidon vaativuus ja hoidon onnistuminen.
Tämä mielestäni on erittäin
olennainen osa näitä edellytyksiä, perusteita,
joka on tullut nimenomaan vanhemmilta, perheiltä ja järjestöiltä,
jotka työskentelevät vammaisten ja sairaitten
lasten parissa ja tietävät sen arkitodellisuuden.
Hallituksen esityksen mukaan erityishoitorahaa maksetaan alle 16-vuotiaan
sairaan lapsen vanhemmalle, joka osallistuu lapsensa hoitoon tai
kuntoutukseen sairaalassa tai sairaalan poliklinikalla, sairaala-
tai poliklinikkahoitoon liittyvään kotihoitoon
tai lakiin perustuvalle sopeutumisvalmennus- tai kuntoutuskurssille
tai muuhun niihin rinnastettavaan, lakiin perustuvaan kuntoutustoimintaan.
Edellytyksenä on, että lasta hoitava henkilö on
hoitoon osallistumisen vuoksi estynyt tekemästä työtään
eikä saa siis näin ollen palkkaa tältä ajalta.
Aloitteessani esitän, että erityishoitorahaa maksettaisiin
alle 18-vuotiaan lapsen hoidosta. Vanhempien osallistumista lapsensa
sairauden hoitoon ja kuntoutukseen on tuettava aina täysi-ikäisyyteen
saakka. Hallituksen esityksen mukaan silloin, kun on kyse kotihoidosta
taikka 7 vuotta täyttäneen lapsen sairaalahoidoista,
sairauden tulee olla vaikea, jotta erityishoitorahaa maksetaan.
Valtioneuvoston asetuksella on tarkoitus säätää siitä,
mitä pidetään tässä tarkoitettuna
vaikeana sairautena tai vammana. Hallituksen esityksen perusteluissa
tällaisista esimerkkeinä mainitaan muun muassa
akuutti leukemia, epilepsian pahenemisvaihe tai suurten leikkausten
jälkitila. Perusteluiden mukaan erityishoitoraha on näin
ollen tarkoitettu hoidollisen kriisivaiheen yli pääsemiseksi
tiloissa, joita voidaan pitää hengenvaarallisina
tai jotka vaativat hengenvaarallisia hoitoja ja joissa äkilliset
muutokset huonompaan suuntaan ovat mahdollisia. Alle kouluikäisten,
7:ää vuotta nuorempien lasten osalta ei kuitenkaan
edellytetä sairauden tai vamman vaikeutta, koska jo lapsen
ikä edellyttää vakuutetun läsnäoloa.
Tässä aloitteessani ydin on nimenomaan se, että jos
vakavaksi sairaudeksi tai vammaksi luokitellaan vain tiukan määritelmän
mukaisesti hengenvaaralliset sairaudet tai hengenvaarallisia hoitoja
vaativat sairaudet, niin pelkona on, että monien sairauksien
kohdalla lasten vanhemmat eivät voi osallistua lastensa
hoitoon, vaikka lapsella vakava ja hoidollisesti vaativa sairaus
olisikin, joka vaatii nimenomaan vanhemman, turvallisen ihmisen,
läsnäoloa. Nykyisen hallituksen esityksen mukaan
jo 7-vuotiaan lapsen vanhempi ei voi jäädä erikoissairaalatasoisessa
hoidossa olevan lapsensa luokse, jos lapsen sairaus ei täytä esityksen
tiukkoja kriteerejä hengenvaarallisista sairauksista.
Kotihoidon osalta tämä koskee kaikenikäisiä lapsia,
siis alle 7-vuotiaitakin, joiden kotihoito edellyttää jo
lapsen iän puolesta vanhemman läsnäoloa,
ja erityisesti määrätyt erityisjärjestöt
ja vanhemmat, perheet, joilla on lapsia, esimerkiksi munuaissiirtoa
odottavia, ovat todenneet erittäin vaikeaksi sen tilanteen,
että kotiin ei voi jäädä lapsen
kanssa, joka edellyttää hyvin tarkkaa valvontaa
leikkausta odottaessaan. Myös ikärajan asettaminen
alle 7-vuotiaisiin kuulostaa huonosti valitulta. Sekä sairaalahoidon
että kotihoidon osalta siis esitän ikärajaa
nostettavaksi.
Monikaan vanhempi ei voi jäädä alle
kouluikäistä lastaan hoitamaan vaan joutuu tekemään perheessä usein
raskaitakin taloudellisia päätöksiä tämän
vuoksi. Useinkaan tällaista lasta ei voi viedä päiväkotiin
esimerkiksi nenä-mahaletkuruokinnan tai tiukempien hygieniarajoitusten vuoksi.
Vanhemmat ovat tässä puun ja kuoren välissä.
Toisella puolella painavat taloudelliset huolet, kun jää lasta
hoitamaan, ja toisaalta velvollisuudentunne ja halu olla sairaan
lapsen hoitajana. Nykyinen hallituksen esitys huonontaa tässä mielestäni
oleellisesti monien sairaiden lasten vanhempien mahdollisuutta osallistua
lapsensa hoitoon.
Arvoisa puhemies! Lopuksi, jotta lapsen ja perheen tilannetta
voitaisiin tarkastella monipuolisemmin ja kokonaisvaltaisemmin,
on laissa mainittava hoitorahan maksamisen pidennyksen perusteina
painavien lääketieteellisten syiden lisäksi
myös lapsen hoidon vaativuus ja hoidon onnistuminen. Hyvin
toteutettu lapsen kotihoito lisää monien hoitojen
onnistumismahdollisuuksia, ehkäisee ennalta sairauden pahenemisen
tai hoidon viivästymisen. Kotona tehdään
näissä tapauksissa usein sitä työtä,
joka muuten kuuluisi terveydenhuoltosektorille, mutta vanhemmat
haluavat sitä tehdä kotona, koska heille sinänsä omien
lasten selviäminen on erittäin tärkeää.
Keskustelu päättyy.